Rook uit PSU na computerupgrade

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter818
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-08-2020
Heb van de week een nieuwe processor en nieuw geheugen en moederbord gekocht en deze vanmiddag ingebouwd. Toen ik klaar was en ik op de startknop drukte, leek de PC wat te doen, maar ik kreeg geen beeld op mijn computer (ook geen BIOS) en hij bleef steeds opnieuw starten na een seconde of 10. Toen had ik een beetje gezocht wat het probleem kon zijn en werd me aanbevolen om kijken of memory goed zat en het met enkel 1 ram stick te proberen. Had ze er allebei uitgehaald en er 1tje weer opnieuw ingedaan en startte de computer weer op.
Toen ik op de startknop klikte hoorde ik een pof en kwam er rook uit de powersupply vandaan.
Heeft iemand hier ervaringen mee? Is al mijn hardware nu kapot of is een deel misschien nog te redden en hoe kan ik hier achter komen?
Alleen het moederbord, ram en CPU had ik vervangen en de rest deed het voor de upgrade.

Mijn hardware:
ASROCK B450M Pro4
AMD Ryzen 5 3600
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 Geheugenmodule
AMD Vega 56 GPU
RECOM Power Engine 600 Plus II
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:11

Detmer

Professioneel prutser

Met een beetje geluk alleen de voeding, met een beetje pech heeft het de voeding ook andere componenten meegenomen. Testen kan naar mijn weten alleen met een andere voeding.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:41

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Welk merk/model PSU?

Misschien was deze niet compliant met de laatste ATX standaard.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Welke power supply heb je uberhaupt? Toevallig een cooler master b600 oid?

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter818
Bedankt voor al jullie snelle reacties, de PSU is de RECOM Power Engine 600 Plus II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 15:20
Snel vervangen! Dat ding is niet echt betrouwbaar, en (maximaal al 10 jaar oud) ik zou gelijk naar een vervangende voeding kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:03

Wildfire

Joy to the world!

Pieter818 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:57:
Bedankt voor al jullie snelle reacties, de PSU is de RECOM Power Engine 600 Plus II
Pffft, dat ziet er als een budget PSU uit. Hopelijk heeft 'ie een ingebouwde beveiliging gehad waardoor de schade tot de PSU beperkt is gebleven... maar des te meer een PSU een budgetding is, hoe meer kans dat de ingebouwde beveiliging niet veel soeps is -- als er al een beveiliging in zit.

Bij het samenstellen van een computer is er wat mij betreft altijd één onderdeel waar je absoluut niet op moet bezuinigen en dat is de PSU. Niets is zo belangrijk als de kwaliteit van je stroomvoorziening.

Pieter818 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:01:
Oke het is misschien niet de beste PSU maar waarom zou hij specifiek nu falen direct nadat ik nieuwe hardware erin gezet heb
Misschien dat je nu net teveel vroeg van de voeding? Een slechte kwaliteit voeding kan vaak veel minder leveren dan wat op de doos staat...

Je kunt ook pech hebben en ergens iets verkeerd hebben aangesloten. Of gewoon puur pech dat dit het moment was dat het ding besloot te falen.

[ Voor 61% gewijzigd door Wildfire op 21-07-2020 23:03 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter818
Oke het is misschien niet de beste PSU maar waarom zou hij specifiek nu falen direct nadat ik nieuwe hardware erin gezet heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Samenloop van omstandigheden. Misschien heb je net iets verkeerd aangesloten. Oud en versleten was die voeding toch al.
Haal een nieuwe goede voeding, 6 - 8 tientjes ben je sws kwijt voor een 550 - 650w ATX2.4 gespecificeerde voeding, en check of dat prul niet meer van je hardware heeft meegenomen het graf in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:35
Misschien dat er een (gedeeltelijke) kortsluiting is ontstaan bij het monteren van het moederbord?
Ik zou hij het testen met een andere voeding uit voorzorg het moederbord demonteren en buiten de kast testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Pieter818 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:01:
Die voeding heeft intern hele slechte kwaliteit onderdelen, en omdat Ryzen cpu's op best hoge voltages stock draaien kan dat de doorslag hebben gegeven...

Hopelijk is er niks anders kapot en zul je met een nieuwe voeding weer vooruit kunnen, maar zeker weten doe ik niet.

Kijk naar:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 450W€ 90,90€ 90,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 67,55€ 67,55
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 89,95€ 89,95
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 49,-€ 49,-
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 103,06€ 103,06
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 99,90€ 99,90
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 84,70€ 84,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 585,06

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter818
Bedankt allemaal voor jullie suggesties. Omdat ik niet weet hoe ik los nu thuis zou kunnen testen welke onderdelen beschadigd zijn en welke nog werken overweeg ik om een ander bedrijf die hier meer ervaring mee hebben dit te laten doen. Zouden ze dit bij alternate kunnen doen of zijn er betere opties die ik vergeet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Ik zou eerst het moederbord eens demonteren en zorgvuldig inspecteren of je eventuele oorzaak en/of beschadigde onderdelen kan lokaliseren wat het doorbranden van de voeding kan hebben veroorzaakt?
Een nieuwe voeding zal je sowieso nodig hebben om te testen (of voor je oude mobo/setup)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Pieter818 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:16:
Bedankt allemaal voor jullie suggesties. Omdat ik niet weet hoe ik los nu thuis zou kunnen testen welke onderdelen beschadigd zijn en welke nog werken overweeg ik om een ander bedrijf die hier meer ervaring mee hebben dit te laten doen. Zouden ze dit bij alternate kunnen doen of zijn er betere opties die ik vergeet?
Er is geen bedrijf die jou hardware onder handen neemt, vooral als t er niet gekocht is en problemen geeft.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:40

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Nou probeer eerst een nieuwe voeding, die is sowieso te oud en kapot. Als het systeem dan nog problemen geeft en je komt er niet uit kun je altijd nog een diagnose laten stellen door een bedrijf. Er kan meer kapot zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn.
Kijk eens in dit topic voor voedingsadvies Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Tweakers Discord

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Heb je gecontroleerd of de afstandshoudertjes waar je het moederbord op vastzet op dezelfde plek moeten bij het nieuwe moederbord? Dat heb ik een aantal keer fout zien gaan. Zo'n metalen busje maakt dikke kortsluiting als hij op de verkeerde plek zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:49
PSU vervangen aansluiten volgens de juiste manier(en minimale basis). Geen enkel bedrijf gaat alles door meten en kijken. Dat is gewoon te duur. Werkt na PSU in de basis dan heb je geluk en kan je stap voor stap onderdelen bij plakken.

Je kan er eventueel een simpele GPU bij bestellen zodat je niet de zware GPU hoeft te gebruiken. Maar zou niet nodig moeten zijn een goede PSU

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:49
millman schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:55:
[...]

Er is geen bedrijf die jou hardware onder handen neemt, vooral als t er niet gekocht is en problemen geeft.
Er zijn genoeg bedrijven die je niet bij hun gekochte hardware onderhanden nemen. Uiteraard wel tegen een prijs. Maar mogelijk is het zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

loki504 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 07:10:
[...]

Er zijn genoeg bedrijven die je niet bij hun gekochte hardware onderhanden nemen. Uiteraard wel tegen een prijs. Maar mogelijk is het zeker.
Ik had het wat moeten nuanceren. Uiteraard zijn er zat computer reparatie shops waar je naartoe kan. Maar doorgaans zullen retailers het risico niet nemen weet ik uit ervaring.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:45
Aangezien Alternate momenteel alleen de webshop open heeft, zijn er denk ik wel betere opties te bedenken. Is er geen lokale PC boer beschikbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:42

Blokker_1999

Full steam ahead

ruftman schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:57:
[...]

Aangezien Alternate momenteel alleen de webshop open heeft, zijn er denk ik wel betere opties te bedenken. Is er geen lokale PC boer beschikbaar?
Ik weet dat in BelgiΓ« de winkel gewoon open is. Je kan alleen niet online bestellen om dan af te halen. @Pieter818 kan best eens bellen met Altrernate om te kijken wat er mogelijk is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:41
Of desnoods even op Tweakers V&A / Marktplaats kijken of er iets te vinden is in je omgeving.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:45
Blokker_1999 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:31:
[...]

Ik weet dat in BelgiΓ« de winkel gewoon open is. Je kan alleen niet online bestellen om dan af te halen. @Pieter818 kan best eens bellen met Altrernate om te kijken wat er mogelijk is.
Ik ging inderdaad even uit van de Nederlandse situatie waarbij de winkel in Ridderkerk is verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter818
Ik denk er nu aan om een nieuwe PSU te kopen (pricewatch: Cooler Master MWE Gold 650 Full Modular) en dit keer alles buiten de kast aan te sluiten en vervolgens alles zo los van elkaar mogelijk te testen.

Is er kans dat als mijn moederbord beschadigd is geraakt gisteren dit ook een nieuwe PSU kan slopen of is die kans hierop erg klein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
Pieter818 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:54:
Ik denk er nu aan om een nieuwe PSU te kopen (pricewatch: Cooler Master MWE Gold 650 Full Modular) en dit keer alles buiten de kast aan te sluiten en vervolgens alles zo los van elkaar mogelijk te testen.

Is er kans dat als mijn moederbord beschadigd is geraakt gisteren dit ook een nieuwe PSU kan slopen of is die kans hierop erg klein?
Zeker als je een lage kwaliteit voeding gebruikt die al een behoorlijke tijd oud is, is de kans aanwezig dat je moederbord is beschadigd. Zo ver ik weet kom je daar alleen achter door een het aan te sluiten met een nieuwe ( goede kwaliteit ) voeding en te testen

De kans dat het je nieuwe PSU sloopt acht ik niet aanwezig, maar ik ben geen expert op dit gebied. Lijkt me alleen heel erg onwaarschijnlijk :P

edit2:
Overigens is een 650W voeding niet nodig, je gebruikt niet eens een externe GPU zo te zien? Je zou ook voor de 550W kunnen gaan pricewatch: Cooler Master MWE Gold 550 Full Modular nvm

[ Voor 22% gewijzigd door hollandnick op 22-07-2020 11:27 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Ja redelijke keuze, en als er nu al iets kapot zou zijn kan dat niet snel een nieuwe psu beschadigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
PD2JK schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:46:
Welk merk/model PSU?

Misschien was deze niet compliant met de laatste ATX standaard.
Welke 'laatste' standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online

Slechte keuze. Lage kwaliteit, matige prestaties en double forward aan de primaire kant. Dat moet je niet meer willen kopen nu er voor een schappelijke prijs voedingen te koop zijn die LLC + SR hebben. Cooler Master MWE Bronze V2 en Corsair TXM V2 bijvoorbeeld. Je systeem zal prima draaien op een Corsair TX550M V2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Oei, een klassieker ;)

Ik denk dat je eerst het mobo moet testen en dan de graka zodat je zeker weet dat, als de voeding iets mee hebt genomen, je ook meteen weet wat.

Als allebei niet meer werken.... Tja, dan press ik graag een keer F voor je en wens ik je sterkte. Heel misschien kan je de onderdelen nog terugsturen als ze kapot zijn. Maar het kan zijn dat de webshop je reparatie kosten laat betalen.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

680x0 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:17:
[...]

Welke 'laatste' standaard?
Naja het hoeft niet per se de allernieuwste standaard te hebben, maar het is wel handig om geen gezeik te hebben met C-power states. (c6 en c7).
Daar hebben een aantal combinaties van voeding en moederbord last van.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
PD2JK schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:01:
[...]

Naja het hoeft niet per se de allernieuwste standaard te hebben, maar het is wel handig om geen gezeik te hebben met C-power states. (c6 en c7).
Daar hebben een aantal combinaties van voeding en moederbord last van.
Eventuele niet ondersteunde power states zorgen voor kortsluiting... Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Sorry voor mijn geraaskal. Was al in gedachten bezig met de keuze van een nieuwe voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
680x0 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:21:
[...]

Eventuele niet ondersteunde power states zorgen voor kortsluiting... Zucht...
Dat zou niet direct het probleem zijn. Echter is er meer verandert tussen ATX revisies waaronder ook de distributie van bepaalde load. Het zal niet direct het probleem zijn in dit geval maar zeker wel iets om rekening mee te houden als je energie slurpende hardware aan een 10 jaar oude budget PSU hangt.

Snap nog steeds niet waarom mensen relatief dure hardware in een PC bouwen en dan de goedkoopste PSU opzoeken die ze kunnen vinden. Het liefst een budget model uit het jaar 0 van een onbekende fabrikant...

Zoals eerder aangegeven is de kans klein dat je huidige hardware een goede PSU sloopt als je het aansluit maar de kans is natuurlijk altijd aanwezig. Daarom zullen retailers niet zo snel hardware die niet bij hun gekocht is gaan testen. Zoek een computer reparatie winkeltje of koop een degelijke voeding en neem de gok. In het PSU topic op dit forum kun je veel informatie over degelijke voedingen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
Zo blijkt maar weer: De echte prijs van een goedkope voeding is defecte hardware en een 2e voeding

[ Voor 12% gewijzigd door Gamebuster op 22-07-2020 17:11 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-09 10:12
Gamebuster schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:11:
Zo blijkt maar weer: De echte prijs van een goedkope voeding is defecte hardware en een 2e voeding
Huren ze jou ook in voor de punch lines van die "grappige" voice over lol programmas op tv ? :p

Anyway, laat je het weten of je nieuwe voeding werkt ?

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
d22wth schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:07:
[...]

Die voeding heeft intern hele slechte kwaliteit onderdelen, en omdat Ryzen cpu's op best hoge voltages stock draaien kan dat de doorslag hebben gegeven...

Hopelijk is er niks anders kapot en zul je met een nieuwe voeding weer vooruit kunnen, maar zeker weten doe ik niet.

Kijk naar:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 450W€ 90,90€ 90,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 67,55€ 67,55
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 89,95€ 89,95
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 49,-€ 49,-
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 103,06€ 103,06
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 99,90€ 99,90
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 84,70€ 84,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 585,06
Een voeding is toch een redelijk dom component dat 230VAC naar 3.3VDC, 5VDC en 12V DC omzet?

Tenzij ik me vergis wordt cpu vCore geregeld door het moederbord. Op het moederbord zitten allerlei voedingcircuits die allemaal verschillende componenten van de juiste spanning voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:03

Wildfire

Joy to the world!

hoi1234 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:34:
[...]

Een voeding is toch een redelijk dom component dat 230VAC naar 3.3VDC, 5VDC en 12V DC omzet?
Afhankelijk van wat voor voeding je hebt wel met veel verschil in kwaliteit van de output. Kijk bijvoorbeeld maar eens bij JonnyGuru (echt een guru op het gebied van PSU reviews) naar de review van een crappy voeding en een sublieme voeding:

Crappy voeding -- https://www.jonnyguru.com...ess-wonder-iv-aces-low/6/

Sublieme voeding -- https://www.jonnyguru.com...-titanium-power-supply/6/

De crappy voeding van hierboven is een 550W PSU die amper 350W kan halen. :P

Vandaar dus ook, koop aub een kwalitatief goede voeding. Dat hoeft dan niet meteen zo'n high-end voeding te zijn zoals de Seasonic Prime Ultra 750 Titanium uit de review hierboven :P

[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 22-07-2020 22:52 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
hoi1234 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:34:
[...]

Tenzij ik me vergis wordt cpu vCore geregeld door het moederbord. Op het moederbord zitten allerlei voedingcircuits die allemaal verschillende componenten van de juiste spanning voorzien.
Een cpu connector wil je wel 12v met een lage ripple op hebben ipv 11,4V met 150mV ripple want dat is de boel zo naar de knoppen. Hetzelfde geldt voor de rest van de onderdelen. Een zo stabiel mogelijke spanning met lage ripple. Dat is het verschil tussen een goede en een slechte voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Dat zulke goedkope voedingen slecht zijn ben ik het volkomen mee eens. Maar is het niet een beetje raar dat de voeding opeens poef kapot gaat, na een nieuwe CPU? Die zou toch juist minder moeten gebruiken?

En dat een ryzen cpu een hogere spanning nodig heeft lijkt me toch ook niks uit te maken? Het is toch niet de voeding die vCore regelt, maar het moederbord? Of sla ik nu de plak volledig mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
hoi1234 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:06:
Dat zulke goedkope voedingen slecht zijn ben ik het volkomen mee eens. Maar is het niet een beetje raar dat de voeding opeens poef kapot gaat, na een nieuwe CPU? Die zou toch juist minder moeten gebruiken?
Inderdaad, een voeding (ook goedkope) gaat niet snel "zomaar" kapot natuurlijk.
Maar uit de beschrijving lijkt het erop dat de nieuwe computer build nog geen enkele keer normaal is opgestart, alleen dat de stroom blijkbaar in korte tussenpozen uit en weer aan werd geschakeld?
Wat toch erg doet vermoeden aan kortsluiting/overbelasting ergens in de build.

Zelf heb ik ook eens een (gedeeltelijke) kortsluiting gehad door een vergeten afstands-busje onder de power connector. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 20:39

WhiteDog

met zwarte hond

Staat je computer 24/7 aan? Zo nee, zet je steeds het stopcontact uit waar deze op aangesloten is?

De paar keer dat ik een voeding defect had na 5 tot 10 jaar dienst gedaan te hebben was steeds na een stroompanne of het uitschakelen voor wat langere tijd. Gewoon het feit dat je deze na X aantal jaar nog een keer van de stroom afgehaald hebt kan de doorslag geven dat hij nu defect is. Dan was er waarschijnlijk al lang iets defect maar komt het gewoon nu pas naar boven. Dat gaat ook steeds gepaard met een geurtje.

Statische elektriciteit of je moederbord dat ergens contact maakt met de behuizing kan natuurlijk ook een oorzaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:17
hoi1234 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:06:

En dat een ryzen cpu een hogere spanning nodig heeft lijkt me toch ook niks uit te maken? Het is toch niet de voeding die vCore regelt, maar het moederbord? Of sla ik nu de plak volledig mis?
Maar die cpu verschijnt niet magisch in je pc. Je gaat je PC bewegen en waarschijnlijk kantelen, hierdoor kan er natuurlijk iets wat al niet lekker zit getriggered worden, of vuil kan zich verplaatsen. De enige voeding van mij die live kapot gegaan is, ging kapot door een beestje dat naar een ongelukkige plek was gekropen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ben al best verbaast dat die voeding het met een Vega 56 zo lang heeft volgehouden. Daar heb je best een fatsoenlijke voeding voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:00:
Ben al best verbaast dat die voeding het met een Vega 56 zo lang heeft volgehouden. Daar heb je best een fatsoenlijke voeding voor nodig.
Die gedachte had ik ook, die had al moeite met sommige voedingen (seasonic met 1 connector naar vga 8+8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

d22wth schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:57:
[...]

Die gedachte had ik ook, die had al moeite met sommige voedingen (seasonic met 1 connector naar vga 8+8)
Ik had een Vega 64 met een 600W BeQuiet voeding van mijn oude pc, dus niet de huidige generatie BeQuiet voedingen dus. Als er een zwaar stuk in een spel kwam dan viel mijn pc uit.
Uiteindelijk de voeding vervangen en problemen opgelost, maar om dit met een niet A-merk voeding te doen is vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:02:
[...]

Ik had een Vega 64 met een 600W BeQuiet voeding van mijn oude pc, dus niet de huidige generatie BeQuiet voedingen dus. Als er een zwaar stuk in een spel kwam dan viel mijn pc uit.
Uiteindelijk de voeding vervangen en problemen opgelost, maar om dit met een niet A-merk voeding te doen is vragen om problemen.
oehh dat wel een hele oude voeding idd, meeste bequiet/corsair/seasonic/bitfenix/gigabyte voedingen moeten de vega wel aankunnen

Pagina: 1