Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manitaci
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-11-2020
Hallo,

ik begreep dat je je studieschuld als afrekpost kan opgeven bij de inkomsten aangifte. Dit wordt tegenwoordig automatisch vooraf ingevuld na 10 jaar dat je studieschuld definitief een schuld is.

in mijn geval is dat in 2004. Inmiddels heb ik mijn aangifte van 2014 natuurlijk allang ingediend. Ik kan dit niet meer wijzigen omdat dit enkel mogelijk is tot 5 jaar terug.

Is er alsnog een methode om mijn aangifte van 2014 te corrigeren?
óf kan ik mijn studieschuld alsnog over het jaar 2020 opgeven?

alvast bedankt voor jullie inzichten!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Studieschuld is voor zover ik weet alleen relevant als schuld in box 3. Dat wil zeggen dat het alleen invloed heeft op je aangifte als je boven de vermogensvrijstelling uit komt. De rente (die tegenwoordig overigens nihil is) is volgens mij niet als zodanig aftrekbaar.

[ Voor 24% gewijzigd door ATS op 22-07-2020 16:31 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:28

Herman

FP ProMod
Die aftrekpost kun je niet 'zomaar' in 2020 gebruiken.

Wat je kunt doen is de Belastingdienst een verzoek schrijven of de inspecteuur 'ambtshalve' je aangifte inkomstenbelasting over 2014 wil verminderen. Als reden kun je dan noemen dat je per abuis bent vergeten de genoemde aftrekpost te verwerken. Wellicht dat de inspecteur aan dat verzoek wil voldoen. Maar je hebt er geen recht op, helaas.

edit:
Zie ook bron: https://www.rijksoverheid...indering-belastingaanslag.

[ Voor 37% gewijzigd door Herman op 22-07-2020 16:32 . Reden: Bron toegevoegd ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:48
Nee dit gaat niet meer. Je kan tot 5 jaar terug een correctie doen.

Beste kan je contact opnemen met de belastingdienst wat de verdere opties zijn.

Over 2020 gaat het sowieso niet aangezien je te maken hebt met een ander leenstelsel.

Of wat @Herman aangeeft.

[ Voor 5% gewijzigd door corporalnl op 22-07-2020 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:28

Herman

FP ProMod
ATS schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:29:
Studieschuld is voor zover ik weet alleen relevant als schuld in box 3. Dat wil zeggen dat het alleen invloed heeft op je aangifte als je boven de vermogensvrijstelling uit komt. De rente (die tegenwoordig overigens nihil is) is volgens mij niet als zodanig aftrekbaar.
@manitaci doelt waarschijnlijk op deze regeling:
18.4 Prestatiebeurs wel of niet omgezet in een gift
Had u voor 1 juli 2015 recht op studiefinanciering in de vorm van een prestatiebeurs? Als uw diplomatermijn (meestal is die 10 jaar) is verstreken, zijn 2 situaties mogelijk:

- uw prestatiebeurs over die studiejaren is definitief omgezet in een lening
In dat geval is uw prestatiebeurs definitief niet omgezet in een gift. U mag dan in dat aangiftejaar alsnog een bedrag aftrekken voor uitgaven die u in eerdere jaren niet mocht aftrekken omdat u toen een prestatiebeurs had.

- uw prestatiebeurs over die eerdere jaren is definitief omgezet in een gift
U mag geen studiekosten en andere scholingsuitgaven over die jaren meer aftrekken.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Herman schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:37:
[...]

@manitaci doelt waarschijnlijk op deze regeling:

[...]
Ah, dank. Dat maakt het wat duidelijker ja.

Wat ik daar lees ik dat je niet je oude aangiftes hoeft/mag aanpassen maar in plaats daarvan je aangifte in het jaar dat je prestatiebeurs in een lening omgezet is alsnog studiekosten gemaakt over die jaren mag opgeven. Je hebt dan éénmalig een potentieel grote aftrekpost.

ATS is geen belastingadviseur

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manitaci
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-11-2020
Allen super bedankt voor de snelle reactie.
Vooral het berichtje van @Herman (ambtshalve vermindering) was ik naar op zoek.

Niet geschoten is altijd mis ;)

nogmaals bedankt!
Pagina: 1