Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S. Wassink
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-02 10:08
Mijn vraag:
Gisteren heb ik een moederbord en ram aangeschaft, nadat mijn AM3 setje met FX-8350 processor het begaf. Een upgrade was dus nodig, en heb ik onderstaande twee onderdelen aangeschaft. De processor ga ik nog aanschaffen, heb deze nog niet in mijn bezit.

Nu zocht ik naar een geschikte RAM om het moederbord te vergezellen. Op verder onderstaande link stond dat Corsair Vengeance CMK16GX4M2B3200C16 ram compatibel zou zijn met mijn moederbord, echter ging het hier om versie 4.24. Ik was op de hoogte dat het altijd een gok is of RAM met moederbord werkt, maar wist niet dat hierbij de specifieke versies ook nog van belang waren. Mijn versie is dus 8.31. Deze staat niet in de lijst. Ik heb gevonden dat dit Nanya hiervan de producent is, maar weet niet of deze RAM compatibel is. Veel meer informatie dan de producent kon ik immers niet vinden.

Omdat ik dacht dat ik de 4.24 versie zou ontvangen had ik deze toch besteld, maar nu is er dus toch een andere versie. Omdat ik nog geen processor heb kan ik het helaas niet alsnog uittesten. Als het bij voorbaat toch al problemen gaat opleveren (= niet stabiel op 3200Mhz kunnen draaien) dan kan ik hem net zo goed meteen retour doen. Maar daarom leek het me handig om ook hier deze vraag even te stellen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Relevante software en hardware die ik gebruik:
AMD Asus TUF Gaming B550-Plus
Corsair Vengeance CMK16GX4M2B3200C16 (versie 8.31)
[AMD Ryzen 5 3600 - nog niet in bezit]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Contact opgezocht met ASUS en verkoper Megekko (vooralsnog geen reactie). Bij laatste gevraagd of ze betreffende versie wel hebben.

Compabiliteit Samsung versie 4.24 van dit RAM: CORSAIR CMK16GX4M2B3200C16(Ver4.24) 2x 8GB 3200 3200 DS Samsung 16-18-18-36 1.35 1,2) op https://www.asus.com/Moth...PLUS/HelpDesk_QVL_Memory/

Op zoek gegaan naar alternatieven. Waarschijnlijk zou dit dan een G.Skill setje worden.

Opgezocht dat versie 8.31 een Nanya chip brand betekent i.t. Hynix/Samsung. Wat dit concreet betekent voor compabiliteit weet ik dus niet.

Mochten jullie informatie hierover hebben, dan ben ik erg benieuwd. Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Sander

Beste antwoord (via S. Wassink op 23-07-2020 17:49)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Er lopen een aantal dingen door elkaar hier. :)
Ten eerste het AM4 platform. Zen 1 en Zen+ deelden een geheugencontroller die je op haar best zou kunnen beschrijven als matig. De controller was erg kieskeurig in welke soorten geheugenchips die tolereerde op snelheden boven de 2933MHz en boven de 3200MHz was helemaal problematisch. Het dure Samsung B-die werkte goed, maar het destijds veel voorkomende Hynix MFR was bijzonder slecht. Nu waren er ook Skylake platformen waar MFR al problemen gaf, maar Zen/Zen+ was echt drama. Het waren eigenlijk niet zulke goede geheugenchips die je tegenwoordig nauwelijks meer zal kunnen krijgen. Bovenop kwamen nog eens problemen met moederborden, zowel bios als ontwerp met het AM4 platform. Dat maakte het ook willekeur.

Corsair en ook andere fabrikanten gebruiken verschillende soorten chips door elkaar. Corsair vertelt je in ieder geval nog het versienummer, veel andere fabrikanten doen dat niet eens. In 2017 en 2018 had je vaak versie 5.39 en dat was 8gbit MFR a.k.a worst case. Heb zelf zo'n setje gehad en uiteindelijk kwam ik niet verder dan 3133MHz. Als je in 2017 een setje met 4.31 (B-die) had, dan kreeg je waarschijnlijk geen problemen. Idem voor 4.24 wat Samsung E-die is. Nu moet ik toegeven dat ik nog nooit van Nanya had gehoord. Ik heb werkelijk geen idee wat dit zal betekenen voor stabiliteit.

Maar dan Crucial. Het punt van Crucial is dat de merknaam is waaronder Micron hun producten verkoopt. Micron lag jarenlang achter qua DDR4 geheugen snelheden, maar kwam in eind 2018 met Micron E-die. Niet alleen zijn dit goede chips die een behoorlijk overclock potentieel laten zien, maar ze bleken bijzonder goed te werken met juist die problematische geheugencontroller van Zen/Zen+. Je kon er zelfs met een problematische moederbord er 3200MHz stabiel mee krijgen. Tel daarbij op dat ze nauwelijks duurder zijn dan de concurrentie, en daar is de reden waarom ik dit er hier op dit forum er aardig in heb weten te krijgen. Ja, ik zit er grotendeels achter omdat ik als een van de eerste die resultaten zag op andere fora en het is aardig ingeburgerd. :)

Dat was alleen de maanden voor Zen 2. Zen 2 heeft een nieuwe geheugencontroller die heel wat toleranter is. Het is denk ik niet strikt noodzakelijk meer om een Crucial setje te nemen, maar aangezien ze nauwelijks duurder zijn, kan je het net zo goed wel doen. De keuze voor Crucial is simpelweg de garantie dat je E-die hebt en E-die is gewoon beter dan vrijwel elke andere geheugenchips, behalve B-die wat al snel tweemaal zo duur is.

Maar ik zou een 3600 kopen en het proberen. Draai overnacht Memtest86 en kijk of het crasht. Zo niet, retourneren en een Crucial setje kopen. Als het kopen nog even duurt, tja ergens neig ik naar retourneren omdat ik verder niks weet van Nanya. Ik zie wel dat de laatste tijd Crucial iets duurder is geworden terwijl die Corsair setjes goedkoper zijn geworden. Onderhand is vrij ruim bekend dat die Crucial setjes gewoon de beste zijn, zeker voor Ryzen en de DIY markt is gewoon Ryzen omdat Intel vrijwel niks heeft dat je als competitief kan typeren. Misschien als je een budget van €2500 hebt en je na je RTX2080Ti nog een paar honderd euro over hebt voor een extra dure CPU. Dat is geen grote markt.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:37

nelizmastr

Goed wies kapot

LPX is met Ryzen nogal een shitshow. Kijk bij een ander merk. Crucial wordt alom geprezen om de goede compatibiliteit, kijk daar voor een aardig DDR4-3200 setje.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
G.Skill Ripjaws (3600C16) met Hynix DJR werken ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S. Wassink
Dank voor de reacties!

Ik kwam zelf ook deze tegen, wil niet al te veel geld aan RAM kwijt zijn. Is ook compatible met het moederbord, wat denken jullie?

G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB te koop voor nog geen 70 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Als ze in het lijstje staan voor ondersteuning van Matisse (3xxx serie) processors dan mag je geen problemen ermee verwachten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Er lopen een aantal dingen door elkaar hier. :)
Ten eerste het AM4 platform. Zen 1 en Zen+ deelden een geheugencontroller die je op haar best zou kunnen beschrijven als matig. De controller was erg kieskeurig in welke soorten geheugenchips die tolereerde op snelheden boven de 2933MHz en boven de 3200MHz was helemaal problematisch. Het dure Samsung B-die werkte goed, maar het destijds veel voorkomende Hynix MFR was bijzonder slecht. Nu waren er ook Skylake platformen waar MFR al problemen gaf, maar Zen/Zen+ was echt drama. Het waren eigenlijk niet zulke goede geheugenchips die je tegenwoordig nauwelijks meer zal kunnen krijgen. Bovenop kwamen nog eens problemen met moederborden, zowel bios als ontwerp met het AM4 platform. Dat maakte het ook willekeur.

Corsair en ook andere fabrikanten gebruiken verschillende soorten chips door elkaar. Corsair vertelt je in ieder geval nog het versienummer, veel andere fabrikanten doen dat niet eens. In 2017 en 2018 had je vaak versie 5.39 en dat was 8gbit MFR a.k.a worst case. Heb zelf zo'n setje gehad en uiteindelijk kwam ik niet verder dan 3133MHz. Als je in 2017 een setje met 4.31 (B-die) had, dan kreeg je waarschijnlijk geen problemen. Idem voor 4.24 wat Samsung E-die is. Nu moet ik toegeven dat ik nog nooit van Nanya had gehoord. Ik heb werkelijk geen idee wat dit zal betekenen voor stabiliteit.

Maar dan Crucial. Het punt van Crucial is dat de merknaam is waaronder Micron hun producten verkoopt. Micron lag jarenlang achter qua DDR4 geheugen snelheden, maar kwam in eind 2018 met Micron E-die. Niet alleen zijn dit goede chips die een behoorlijk overclock potentieel laten zien, maar ze bleken bijzonder goed te werken met juist die problematische geheugencontroller van Zen/Zen+. Je kon er zelfs met een problematische moederbord er 3200MHz stabiel mee krijgen. Tel daarbij op dat ze nauwelijks duurder zijn dan de concurrentie, en daar is de reden waarom ik dit er hier op dit forum er aardig in heb weten te krijgen. Ja, ik zit er grotendeels achter omdat ik als een van de eerste die resultaten zag op andere fora en het is aardig ingeburgerd. :)

Dat was alleen de maanden voor Zen 2. Zen 2 heeft een nieuwe geheugencontroller die heel wat toleranter is. Het is denk ik niet strikt noodzakelijk meer om een Crucial setje te nemen, maar aangezien ze nauwelijks duurder zijn, kan je het net zo goed wel doen. De keuze voor Crucial is simpelweg de garantie dat je E-die hebt en E-die is gewoon beter dan vrijwel elke andere geheugenchips, behalve B-die wat al snel tweemaal zo duur is.

Maar ik zou een 3600 kopen en het proberen. Draai overnacht Memtest86 en kijk of het crasht. Zo niet, retourneren en een Crucial setje kopen. Als het kopen nog even duurt, tja ergens neig ik naar retourneren omdat ik verder niks weet van Nanya. Ik zie wel dat de laatste tijd Crucial iets duurder is geworden terwijl die Corsair setjes goedkoper zijn geworden. Onderhand is vrij ruim bekend dat die Crucial setjes gewoon de beste zijn, zeker voor Ryzen en de DIY markt is gewoon Ryzen omdat Intel vrijwel niks heeft dat je als competitief kan typeren. Misschien als je een budget van €2500 hebt en je na je RTX2080Ti nog een paar honderd euro over hebt voor een extra dure CPU. Dat is geen grote markt.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-04 09:42
ik heb hetzelfde ram in een am4 systeem zitten met de 3600 in combi met B450 bord.
Dit liep bij mij pas goed vanaf een bepaalde update van mijn moederbord, daarvoor waren er af en toe bootloops en bsod's maar nu draait hij als een zonnetje. Dus het zou mogelijk moeten zijn, maar dan moet je wel kunnen testdraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:52
Best bang for buck zijn momenteel

pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C16D-16GFX

Daar zitten Samsung B-die’s in :)

Ik ben wel blij dat we aan de versie nummers van Corsair kunnen zien wat voor geheugen erin zit. Echter het feit dat we dit moeten oppikken betekent eigenlijk dat we Corsair moeten overslaan. Ze staan eigenlijk altijd op de QVL van de borden. Vaker nog dan Crucial geheugen wat gewoon altijd werkt. Dat is bij Corsair zeker niet het geval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:18
Djarune schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:57:
Best bang for buck zijn momenteel

pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C16D-16GFX

Daar zitten Samsung B-die’s in :)
Even opletten met het aanprijzen van dit geheugen als dat daar Samsung B-die's op zouden zitten. Zover ik het kan terug vinden zitten er C-die's op, geen B-die's

G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX Daar zitten wel B-die's op.

[ Voor 19% gewijzigd door Blastpe op 22-07-2020 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Blastpe schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:43:
[...]

Even opletten met het aanprijzen van dit geheugen als dat daar Samsung B-die's op zouden zitten. Zover ik het kan terug vinden zitten er C-die's op, geen B-die's

G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX Daar zitten wel B-die's op.
Dat is juist een bron die bevestigd dat er B-Die’s inzitten :D. Bij Flare X moet je alleen oppassen met geheugen kits onder de 3200MHz zoals bijvoorbeeld 2133MHz, 2400MHz of 2666MHz. Op 3200MHz CL16, CL15 of CL14 zijn G.Skill Flare X allemaal B-Die.

Uit dezelfde bron
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DgDtb16_k3GNtPaFfBYkX0jvCc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AA1IFRz86c6s9O5PCvjzKqYz.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:44
@Djarune is dat wel dezelfde? Want deze eindigt met -8GFX, de jouwe met 16GFX. (8 van 16 GB waarschijnlijk, dus misschien is dit voor 1 reepje van de 2, dan zou het kloppen?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
99ruud99 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 07:17:
@Djarune is dat wel dezelfde? Want deze eindigt met -8GFX, de jouwe met 16GFX. (8 van 16 GB waarschijnlijk, dus misschien is dit voor 1 reepje van de 2, dan zou het kloppen?)
je aanname is juist. Thaiphoon Burner maakt geen onderscheidt tussen
G.Skill Flare X F4-3200C16D-16GFX of 2x G.Skill Flare X F4-3200C16S-8GFX geheugen. Ze halen simpel de D of S weg en het is altijd per DIMM. In dit geval dus F4-3200C16-8GFX, waarbij GFX G.skill Flare X betekent.

[ Voor 6% gewijzigd door Djarune op 23-07-2020 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:18
Djarune schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 07:06:
[...]

Dat is juist een bron die bevestigd dat er B-Die’s inzitten :D. Bij Flare X moet je alleen oppassen met geheugen kits onder de 3200MHz zoals bijvoorbeeld 2133MHz, 2400MHz of 2666MHz. Op 3200MHz CL16, CL15 of CL14 zijn G.Skill Flare X allemaal B-Die.
Misschien even vertalen wat er staat. Het gaat er namelijk over dat taiphoon het verkeerd uitleest. Aan de hand van de codering van de die's is juist af te leiden dat het C die's betreft.

Daarnaast is het ook af te leiden aan de laatste 3 karakters van de codering op de heat spreader (10C)

[ Voor 9% gewijzigd door Blastpe op 23-07-2020 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Blastpe schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:34:
[...]

Misschien even vertalen wat er staat. Het gaat er namelijk over dat typhoon het verkeerd uitleest. Aan de hand van de codering van de die's is juist af te leiden dat het C die's betreft.

Daarnaast is het ook af te leiden aan de laatste 3 karakters van de codering op de heat spreader (10C)
ik vermoed dat je gelijk hebt, want er staat bij "INITIAL RAW CARD DESIGNER" inderdaad "SK Hynix" in bovenstaande screenshot. Edit: bron heeft het over Samsung C-die’s

Even nader onderzoek doen. Anders zijn ze exact hetzelfde als de Ripjaws. Hoewel er zijn ook Ripjaws 3200MHz CL16 die B-die kunnen zijn. Dat kan ook weer betekenen dat het af en toe wel B-die is en af en toe niet in deze Flare X. Benieuwd of versie nummers er wat mee te maken hebben zoals bij Corsair.

[ Voor 3% gewijzigd door Djarune op 23-07-2020 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:44
Conclusie: enkel die overdreven dure zijn bdie en dus kan je beter crucial pakken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

99ruud99 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:41:
Conclusie: enkel die overdreven dure zijn bdie en dus kan je beter crucial pakken?
Yup. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-04 22:30
Ik wil @S. Wassink er toch even op wijzen dat ikzelf en een andere gebruiker met Asus B550 moederbords geen stabiel systeem krijgen met DOCP actief.

Random crashes nieuwe build. Hulp met diagnosticeren.
Ryzen 3700X met ASUS B550 Gaming F welk ram geheugen?

Dat is met G.Skill, Corsair en Crucial zo gebleken. Ook al stond het geheugen op de QVL.

Kom op internet ook nog wat meer mensen tegen met vergelijkbare issues.

Helaas geen duidelijk antwoord van mijn kant, meer een waarschuwing/heads-up.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

MailMan schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:03:
Ik wil @S. Wassink er toch even op wijzen dat ikzelf en een andere gebruiker met Asus B550 moederbords geen stabiel systeem krijgen met DOCP actief.

Random crashes nieuwe build. Hulp met diagnosticeren.
Ryzen 3700X met ASUS B550 Gaming F welk ram geheugen?

Dat is met G.Skill, Corsair en Crucial zo gebleken. Ook al stond het geheugen op de QVL.

Kom op internet ook nog wat meer mensen tegen met vergelijkbare issues.

Helaas geen duidelijk antwoord van mijn kant, meer een waarschuwing/heads-up.
Klinkt toch meer als een fare Memcontroller ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-04 22:30
millman schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:00:
[...]

Klinkt toch meer als een fare Memcontroller ;)
Van de CPU bedoel je dan?

Valt me op dat er toch echt wel meer mensen zijn die dit hebben:

https://www.reddit.com/r/...us_prime_b550ma_wifi_and/
https://rog.asus.com/foru...64adf6899eda4f5fe6bd5bbba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S. Wassink
Hartelijk dank allen! Ik had nu pas tijd om te reageren op de post dus vandaar.

Allereerst wist ik niet dat de problemen er voornamelijk waren wanneer men een Zen 1 of Zen + processor had. Het feit dat ik dus een Zen 2 heb garandeert geen succes, maar wel een paar twijfels. Online kon ik helaas ook weinig vinden over de Nanya, maar ik wil hem toch uitproberen. Ik ga morgen de processor aanschaffen en hoop deze dan zaterdag of anders na het weekend te kunnen testen (d.w.z., mijn broertje).

Overigens had ik ook van Asus nog een reactie teruggekregen:
Ik heb gekeken bij Corsair in die memory finder.
Daar staat het Asus moederbord nog niet tussen.

https://www.corsair.com/us/en/memoryfinder?type=motherboard

Ik verwacht dat het geheugen wel zal werken. Als dit niet het geval is dan kunnen we dit voor u doorsturen naar het hoofdkantoor en dan kan dit mee worden genomen bij toekomstige bios updates.
Mocht het dan alsnog niet werken, dan kan ik hem toch alsnog terugsturen? Ik zag dat Megekko de producten ongebruikt terug wil zien, maar even een test met de sticks moet geen kwaad kunnen toch? Dan kan ik altijd nog kijken naar de vele alternatieven, maar voor nu wil ik inderdaad eerst deze uittesten, zeker ook door jullie aanbevelingen om dit te proberen alsmede de Asus medewerker.

Verder had ik nog een vraag @MailMan wat betreft DOCP. Ik weet niet precies wat dit inhoudt, maar zie dat het met overclocken te maken heeft. Hoewel ik dit niet van plan ben om te doen, is het wellicht wel handig inderdaad om te testen of hier geen problemen mee ontstaan.

Ik hou jullie op de hoogte, dank nogmaals!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-04 20:55
Ik heb een gelijkaardig probleem met deze combinatie van moederbord en RAM.

Mijn nieuwe PC build start niet op: Asus TUF Gaming B550 plus - Ryzen 5 5600X.
Ik krijg het Asus TUF logo te zien op mijn beeldscherm, maar geraak niet tot in de BIOS.
Heb zowel geprobeerd met 1 als 2 latjes RAM, in verschillende sloten (als ik enkel in Channel B een latje steek krijg ik zelfs geen logo te zien, als ik in channel A een latje steek wel).

Op het moederbord brandt de RAM Q led, wijzend op een RAM probleem.

Mijn set is de volgende: CORSAIR 2X8GB 3200MHZ DDR4 VENGEANCE LPX CMK16GX4M2B3200C16

In de QVL lijst staat dit geheugentype vermeld, maar eveneens een andere versie: in de lijst staat v 4.24, mijn latjes zijn v 4.32.

Kan dit de oorzaak zijn van mijn probleem of zou het toch nog iets anders kunnen zijn?

Edit: heb nieuw geheugen gekocht (G.Skill TridentZ 3600Mhz DDR4) en het probleem persisteert, dus het kan echt niet het RAM geheugen zijn.
Eigenaardig toch dat de RAM error led brandt, niet?

[ Voor 10% gewijzigd door PearlChoco op 06-11-2020 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Nu online

OcGuru

Giulietta Qv

PearlChoco schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:58:
Ik heb een gelijkaardig probleem met deze combinatie van moederbord en RAM.

Mijn nieuwe PC build start niet op: Asus TUF Gaming B550 plus - Ryzen 5 5600X.
Ik krijg het Asus TUF logo te zien op mijn beeldscherm, maar geraak niet tot in de BIOS.
Heb zowel geprobeerd met 1 als 2 latjes RAM, in verschillende sloten (als ik enkel in Channel B een latje steek krijg ik zelfs geen logo te zien, als ik in channel A een latje steek wel).

Op het moederbord brandt de RAM Q led, wijzend op een RAM probleem.

Mijn set is de volgende: CORSAIR 2X8GB 3200MHZ DDR4 VENGEANCE LPX CMK16GX4M2B3200C16

In de QVL lijst staat dit geheugentype vermeld, maar eveneens een andere versie: in de lijst staat v 4.24, mijn latjes zijn v 4.32.

Kan dit de oorzaak zijn van mijn probleem of zou het toch nog iets anders kunnen zijn?

Edit: heb nieuw geheugen gekocht (G.Skill TridentZ 3600Mhz DDR4) en het probleem persisteert, dus het kan echt niet het RAM geheugen zijn.
Eigenaardig toch dat de RAM error led brandt, niet?
Enig idee wat voor versie bios erin zit? Vermeer wordt pas na versie 1004 ondersteund.
Anders via Asus flashback zonder cpu en geheugen de nieuwste versie proberen te flashen.

Je kan ook nog proberen om het moederbord uit de case te halen en alleen het hoognodige aansluiten, Zo kan je ook nog uitsluiten dat de case net ergens sluiting maakt.

[ Voor 5% gewijzigd door OcGuru op 07-11-2020 12:42 ]

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-04 20:55
OcGuru schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:29:
[...]

Enig idee wat voor versie bios erin zit? Vermeer wordt pas na versie 1004 ondersteund.
Anders via Asus flashback zonder cpu en geheugen de nieuwste versie proberen te flashen.

Je kan ook nog proberen om het moederbord uit de case te halen en alleen het hoognodige aansluiten, Zo kan je ook nog uitsluiten dat de case net ergens sluiting maakt.
Bedankt maar het is al opgelost! Heb inderdaad blind geflasht met een USB stick via Asus Flashback, en nadien startte hij perfect op!

[ Voor 9% gewijzigd door PearlChoco op 07-11-2020 14:26 ]

Pagina: 1