Ryzen 3700X met ASUS B550 Gaming F welk ram geheugen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06 16:41
Goedemorgen, mijn vraag:

Heel simpel,

Welk RAM geheugen kan ik het beste nemen?

Ik heb nu Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 Geheugenmodules maar heb toch wat problemen heb ik het idee, ze zijn niet vaak en over het algemeen is er niks aan de hand maar de problemen die ik vooralsnog gehad heb op meerdere videokaarten en 2 soorten moederbord (Eerst B450 nu B550) maar hetzelfde geheugen is.

2x een random crash zwart scherm pc reboot

En vanmorgen een 1x BOSD met dit als probleem: ntoskrnl.exe bsod

Heb trouwens XMP wel aanstaan in de bios. Beter uit en geheugen gewoon op 3200MHZ zetten in de bios?

Alvast bedankt,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:51
Corsair geeft wel vaker problemen met Ryzen 3xxx. Je zou met de dram calculator de settings handmatig in kunnen stellen in het bios maar beter is het om Corsair Ballistix te gebruiken. Dat werkt gegarandeerd zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:07
Kun je eens testen of je dat ook hebt zonder xmp (op 2133MHz), of komt het te weinig voor en mis je die performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Welke kit heb je exact?

De laatste paar letters in de type-aanduiding zijn bepalend.

Als je de volgende aanduiding hebt zal je de geadverteerde snelheid niet halen op Ryzen maar alleen op Intel:

cmkXXgx4m2e3200c16

De M2B en M2D werken wel als het goed is.

Helaas heb ik 2 jaar geleden dezefde fout gemaakt, met een 3000CL15 set. Moet er een aardige overvolt opzetten of naar CL16 zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 12-07-2020 10:41 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
CMK16GX4M2B3200C16 staat op het doosje van het geheugen.....

Ik ben niet erg thuis in tunen of instellen. Wil ook niet overcloken wil gewoon goed en snel geheugen zonder gezeur. Als ik daar nieuw voor moet kopen vind ik dat prima maar wil dan wel weten welke ik het beste kan pakken! Op de ASUS site zie ik een lijst waar je bang van wordt en ik heb geen idee wat ik moet kiezen!

https://www.asus.com/Moth...MING/HelpDesk_QVL_Memory/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Uszka schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:25:
Corsair geeft wel vaker problemen met Ryzen 3xxx. Je zou met de dram calculator de settings handmatig in kunnen stellen in het bios maar beter is het om Corsair Ballistix te gebruiken. Dat werkt gegarandeerd zonder problemen.
Crucial ;)

@JWFpeters Corsair levert per type verschillende versies. Daar zitten verschillende chips/dies in(wat op moment van inkopen de goedkoopste is) Dat geeft vaak problemen met Ryzen 3000, en ligt niet aan iets anders van je systeem. Lees de RAM eens uit met Thaiphoon.

[ Voor 27% gewijzigd door Hackus op 12-07-2020 10:49 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqZwiXhRf8KQOBVSpi9pq9WYC7Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l6pY2pRiOlpuvSlSXCTsyTpo.png?f=user_large

Dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNpsDAzdngBCYbj6M5IdgoBCEko=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AHGo7s4WAAN056IvGFfn3WjN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hShD7FoyY40s4p7gYG6nqpapwh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AFYujdjGaRie2paHuq8rVUpj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door JWFpeters op 12-07-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-05 12:34
Zet je lpx eens op 3000 en kijk of het dan goed gaat als dat zo is dan daarop laten staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
En gewoon standaard 3000 geen waardes ofzo invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bedrijven zoals Corsair en Kingston zijn in wezen resellers; die kopen stapels chips in en gebruiken die soms/vaak door elkaar. Je hebt dus geen garantie welk type chip je krijgt (tenzij je de speciale Ryzen-edities gebruikt die sommige van die merken wel beginnen aanbieden).

Een bedrijf zoals Crucial gebruikt vziw alleen in-house chips (is een dochter van Micron, die flash en RAM produceert). Dus je hebt altijd Micron-chips bij Crucial. En die zijn stabiel met Zen. Met Zen 2 (dus jouw 3700X oa.) kan je daar probleemloos 3200 MT mee draaien.

Een kitje zoals bv. pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B zou echt geen problemen mogen geven.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@JWFpeters RAM in bankje 2en4 vanaf CPU en dan XMP activeren. nu draait het op 2133MT/s ipv 3200
De gebruikte chips/dies zijn prima, ook voor Ryzen 3000.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Ze zitten in 2 en 4 en xmp stond aan......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JWFpeters schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:28:
Ze zitten in 2 en 4 en xmp stond aan......
3 en 4 lees ik hier echt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Vreemd als ik door mijn raampje kijk zie ik dat niet haha

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4kwsci35nKRHuPX0YbHtl9gGfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ov4xAgzO856kqZZNA8LmZ5w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:58
3 en 4 is wat AIDA aangeeft als je ze in de juiste slots hebt zitten. De juiste slots zijn altijd de laatste slots per kanaal (A2, B2 in geval Asus), dus klopt 3 en 4 wel.

Die DIMM's zouden gewoon probleemloos met een Ryzen moeten werken. Heb je al eens een memory-test gedaan, wellicht zit er een brakke chip tussen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Heb je niet toevallig een oude/brakke voeding?

Gezien je andere posts en topics met problemen...
Heb je nu een "oude" CX750M, of een "nieuwe" RM750X?

[ Voor 54% gewijzigd door mitsumark op 12-07-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Heb ik nog niet gedaan, vond het vrij ingewikkeld kwa testen wat ik daar van gevonden had....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Draait het ook werkelijk op 3200MT/s ?

Wat is de rest van je systeem ?

[ Voor 31% gewijzigd door Hackus op 12-07-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Asus B550 Gaming F moederbord
Ryzen 7 3700X
MSI Gaming X RTX2070 Super
Samsung EVO 970 NVME M2
Windows 10 Pro

Verder niks.

Bios vandaag ook weer geüpdate had daar ook wat problemen kocht de B550 op gelease maar dat lijkt nu verder niet echt meer problemen te geven......

Of het daadwerkelijk 3200 draait.... Volgens de bios wel maar geen idee hoe ik dat verder kan zien?

[ Voor 15% gewijzigd door JWFpeters op 12-07-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
JWFpeters schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:15:
Asus B550 Gaming F moederbord
Ryzen 7 3700X
MSI Gaming X RTX2070 Super
Samsung EVO 970 NVME M2
Windows 10 Pro

Verder niks.
Zonder voeding doet ie het niet...
Merk, type, leeftijd?

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 12-07-2020 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Juist die was ik vergeten

Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-06 22:50
Ik reageer hier even omdat ik gisteren een topic in dit forum heb geopend met een vergelijkbare issue: bluebear in "Random crashes nieuwe build. Hulp met diagnosticeren."

Asus B550M-A (Wifi) nieuwste Bios (0805) met G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB

Zet ik DOCP aan dan crasht Windows op random momenten. Zet ik hem uit dan is het systeem stabiel.

Ik doe nu een Memtest86 met DOCP aan en gek genoeg lijkt dat goed te gaan zonder errors (2 uur bezig nu, maar nog niet klaar). Dat terwijl een Memory Speedtest in Windows zorgde voor een crash binnen 15 minuten. Begin me dus af te vragen of het echt aan de snelheidsinstelling ligt in de BIOS of dat er een ander compatability issue is met Windows 10 en DOCP settings?

Kijk met interesse mee en laat maar weten als je meer info nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06 22:05

Vuurvoske

Nunquam cede!

Misschien gewoon even een RML generen vanuit je wenst-/ of inventaris lijst.
Dat scheelt ons opzoeken.

Wat ik vreemd vind is dat er geen CPU en memory support page is voor dit moederbord. Die is er bijvoorbeeld wel voor: B550 Gaming Plus

Overigens werkt het onderstaande geheugen op de B550 gaming plus:
pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR

Beroeps brabander | Battle.net: Reshnar#2661

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Ik snap er niks van, net viel de pc zomaar weer uit, zat muziek te luisteren en te browsen. Gewoon in 1 keer een reboot uit zichzelf..... is dit werkgeheugen probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6mqvNFEYr6fNV970iW0bm_lkRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wan4hnlkpsq5l5mbaAN6zBg0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door JWFpeters op 14-07-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-05 21:47

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik draai hier ook op een Gaming F B550, en heb zelf Crucial Ballistix geheugen. ( pricewatch: Crucial Ballistix RGB BL2K8G32C16U4BL )

Alleen als je pc zomaar uitvalt, kunnen er ook andere dingen zijn.
Welke voeding heb je?

[ Voor 3% gewijzigd door d22wth op 14-07-2020 20:36 ]

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Corsair RM750x is 7 weken jong. Videokaart 1 week jong moederbord 3 weken jong geheugen 5 weken hele systeem is niet ouder dan 7 weken. Tempraturen zijn goed altijd. Geheugen nu op 3000mhz gezet in de bios dus zonder xmp....

Het gebeurd soms ook een week niet.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Snap er helemaal niks van..... denk toch dat er wat software/bios problemen zijn als in updates zijn nodig. Vandaag dit keer tijdens gamen zwart en reboot..... daarvoor vanmorgen een stresstest van AIDA64 gedaan alles aangefinkt 4 uur gedraaid zonder problemen. Afgelopen nacht pc aan laten staan ook geen problemen. Heb inmiddels al aardig wat hardware vervangen wat allemaal nieuw was en het heeft weinig uitgehaald enisgte wat leek te helpen is een x de bios update. Daarna is het minder geworden maar dus nog niet weg.

Kan er wel wat meer sporadisch over vinden maar niet veel. Ga nog 1 poging doen. GPU uit pci 4 slot halen en in de pci3 doen. Las ergens bij iemand dat dat geholpen had. En RAM dan van XMP afgezet en omdat ik toch niks te doen heb Windows maar weer eens opnieuw installeren.......

Hierna geef ik het op, dit is niet hoe ik de switch van console naar pc voor me zag.....

[ Voor 30% gewijzigd door JWFpeters op 15-07-2020 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
JWFpeters schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:29:
Snap er helemaal niks van..... denk toch dat er wat software/bios problemen zijn als in updates zijn nodig. Vandaag dit keer tijdens gamen zwart en reboot..... daarvoor vanmorgen een stresstest van AIDA64 gedaan alles aangefinkt 4 uur gedraaid zonder problemen. Afgelopen nacht pc aan laten staan ook geen problemen. Heb inmiddels al aardig wat hardware vervangen wat allemaal nieuw was en het heeft weinig uitgehaald enisgte wat leek te helpen is een x de bios update. Daarna is het minder geworden maar dus nog niet weg.

Kan er wel wat meer sporadisch over vinden maar niet veel. Ga nog 1 poging doen. GPU uit pci 4 slot halen en in de pci3 doen. Las ergens bij iemand dat dat geholpen had. En RAM dan van XMP afgezet en omdat ik toch niks te doen heb Windows maar weer eens opnieuw installeren.......

Hierna geef ik het op, dit is niet hoe ik de switch van console naar pc voor me zag.....
Je issue klinkt echt best vergelijkbaar met wat ik op dit moment ook meemaak. Linkte al eerder naar m'n topic, maar benieuwd in hoeverre je je erin herkent: Random crashes nieuwe build. Hulp met diagnosticeren.

Heb ook op Reddit een post geplaatst en daar zijn ook een aantal mensen met vergelijkbare problemen: https://www.reddit.com/r/...us_prime_b550ma_wifi_and/

Je hoort natuurlijk het liefst wat de oplossing is, maar het beste wat ik je nu kan bieden is deze forum post:

https://linustechtips.com...ming-and-how-i-solved-it/

Moet dat zelf nog proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Ik heb je ook ge pmt maar even in het kort voor hier.

PC draait inmiddels meer dan 24 uur al dan niet idle of gamen en muziek afspelen. En vooralsnog blijft hij aan zonder problemen. Nu zo weer even wat gamen proberen en als er dan niks gebeurd ga ik er een klein beetje van uit dat het dus RAM/B550 problemen zijn.....

Heb het RAM in de bios nu op auto staan dus die draait langzaam en dus lijkt XMP (of in ieder geval sneller draaiend geheugen) het probleem dus te zijn en voor nu de oplossing om hem op auto te zetten.

Just to be shure een setje Crucial Ballistix 16GB DDR4 DIMM 3200 MHz (2x8GB) besteld om nog te proberen.

Maar ik vermoed dat het een kwestie wordt van een BIOS update afwachten. Early adaptor problems dus......

[ Voor 9% gewijzigd door JWFpeters op 16-07-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
JWFpeters schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:14:
Ik heb je ook ge pmt maar even in het kort voor hier.

PC draait inmiddels meer dan 24 uur al dan niet idle of gamen en muziek afspelen. En vooralsnog blijft hij aan zonder problemen. Nu zo weer even wat gamen proberen en als er dan niks gebeurd ga ik er een klein beetje van uit dat het dus RAM/B550 problemen zijn.....

Heb het RAM in de bios nu op auto staan dus die draait langzaam en dus lijkt XMP (of in ieder geval sneller draaiend geheugen) het probleem dus te zijn en voor nu de oplossing om hem op auto te zetten.

Just to be shure een setje Crucial Ballistix 16GB DDR4 DIMM 3200 MHz (2x8GB) besteld om nog te proberen.

Maar ik vermoed dat het een kwestie wordt van een BIOS update afwachten. Early adaptor problems dus......
Ik vrees dat het nieuwe RAM je niet gaat helpen maar ben toch benieuwd. Ben zelf van G.Skill naar Crucial BLS2K8G4D32AESBK geswitcht maar ook bij de Crucials gebeurt het.

Dan is het of moederbord, of CPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Ga maar uit van moederbord. B550 is nieuw en dus bugs..... Denk niet dat bij ons allemaal de cpu stuk is. Bios updates afwachten en steeds daarna xmp weer aan blijft ie crashen xmp weer uit en naar auto......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met Zen was het helaas ook hopen en afwachten. Mijn Corsair-setje liep pas ook een dik jaar later op de geadverteerde snelheden (2933 MT). De vloek van de early adopter.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Ik ben met Asus zover dat hij (Asus) het 1 en ander naar het hoofdkantoor wil gaan sturen.

Dus heb jij een B550 board en soort gelijke problemen met reboots met ram geheugen op XMP stuur me even je serienummer van het board dan ga ik ze allemaal verzamelen en naar die Asus meneer sturen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWFpeters
Mochten mensen het willen weten.....

Inmiddels een oplossing gevonden eindelijk...

G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX Setje gekocht deze stond in de Asus lijst. Wou de 32gb c16 hebben voor paar tientjes meer maar stond niet op de lijst dus dat gokje maar niet genomen gezien het nu het 3de setjes is.....

Met de nieuwste bios wederom crashen toen na wat lezen 1 versie lager gegaan en nu al 3 dagen intensief gebruik 0,0 crash met docp aan dus eindelijk een setje gevonden wat nu werkt!

Wat een gezeur dag ram geheugen zeg.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@JWFpeters
Mooi voor je man dat je eindelijk eens zonder gezeik kan genieten. Dat scheelt een hoop stress of niet dan?! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Ach het gaat natuurlijk nergens over kwa prestaties vind ik het allemaal niet zo schokkend maar je wil gewoon dat het allemaal werkt op de best mogelijke manier.

Dus ja het is fijn dat het eindelijk nou gewoon eens werkt 🤞
Pagina: 1