Toon posts:

486 lust 4 GB HD?????

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik mijn 486DX een 4gb hd laten zien?
lba blabla????

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-04 16:26
Is misschien niet mogelijk..

Dan zou je on-track moeten downloaden ofzo. Die zorgt ervoor dat ie hem na de BIOS wel herkend.

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• marcus22
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 23:54
Misschien met een nieuwe controller. Zie ook dit topic.

Moet dit niet in Opslagmedia & I/O Controllers?

There is no place like 127.0.0.1

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
yup.

Maargoed: het zou idd heel goed kunnen dat het door je bios komt. Dat die een of andere limiet heeft. Dat heb ik ook eens meegemaakt. Heel lullig.

• Wierdo_NL
Als je een PCI slotje hebt, zou je zo'n extra IDE kaartje kunnen kopen. Dan werkt ie wel. Dat werkt meestal beter dan zo'n On-track software.

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-04 08:38
De meeste hd-fabrikanten stellen een gratis versie van een DDO programma ter beschikking. Dikwijls is dit ontrack disk manager, soms ook ez-drive, soms nog een ander. 't Nadeel van deze programma's is, dat je ze alleen bij een hd van het betreffende merk kan gebruiken. Of als je een hd hebt van het merk. Mag ook oude zijn. Seagate werkt met ontrack. Kan je downloaden van de site (http://www.seagate.com).

Kan je iets meer details geven ?
Je hebt iig een ddo nodig, of het nu uiteindelijk gaat werken of niet. Wat doet dit spul ? Wel, je stelt in je bios je hd in als bv 500mb. Maakt niet uit hoe je ze insteld, bios zal geen fout geven (hd error). De DDO wordt dan geladen bij het lezen van de bootsector en zorgt eigenlijk voor een vertaling tussen de werkelijke informatie (werkelijke positie kop, track enz...) en wat de bios denkt :) Handig dus, en betrouwbaar. Vroeger ook nog een tijdje moeten mee werken. Heel vroeger met 1,3gb schijf in 386, tijdje geleden omdat m'n oude mobo geen hd aankon van 20gb (was p233MMX).

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verplaats van [forum=7] naar [forum=21] :).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

gewoon proberen

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:58

BrZ

Op woensdag 08 augustus 2001 17:20 schreef jemoedah het volgende:
Hoe kan ik mijn 486DX een 4gb hd laten zien?
lba blabla????
Sluit er een webcam op aan :+

Maar ff serieus, waarschijnlik heb je geen autodetect in je BIOS... en bios ondersteunt het heel waarschijnlijk ook helemaal niet...

Je moet inderdaad aan de slag met zo'n proggie

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Door de diverse harddisk-fabrikanten is er software voor beschikbaar gesteld.

Sommige fabrikanten leveren een uitgeklede versie van Ontrack mee, deze kun je ook volledig kopen.

Ook zijn er BIOS-kaartjes die die fout/beperking ondervangen en automatisch de goede grootte bepalen. ('t kaartje van een kennis van mij weigert echter weer hdd's groter dan 32gig) Deze kaartjes zijn ook verkrijgbaar, met een goede milleniumbestendige klok. De kaart voor alleen grote hdd-ondersteuning koste die kennis toen 50 piek.

En op sommige harde schijven zit een jumpertje ofzo, waar mee ie zicht voordoet als kleine hdd. In iedergeval, 't geeft minder BIOS ellende op oude en antieke machines.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb zelf een 6GB schijf in een P75 hangen. :) Wordt niet juist herkend door het bios als zodanig. ;( Echter gewoon W2K geïnstalleerd. >:) Geen enkel probleem verder. Heb overigens met Partition Magic een aantal partities aangemaakt.

• blender
  • Niet online
Ik weet niet wel OS je wilt gaan draaien maar als dat Linux of een BSD variant is heb je kans dat het gewoon werkt allemaal. Die OS-en werken namelijk zonder de bios te gebruiken. Dus hoewel je bios hem dan misschien ziet als 2.5GB schijf kun je wel gewoon de volledige 4GB gebruiken.

Of er ook Windows versies (NT?) zijn die zich niets van de bios aantrekken weet ik eigenlijk niet. Maar als dat niet zo is, kun je natuurlijk altijd een progje gebruiken zoals eerder al beschreven...

Pas geleden zelf nog gedaan door een 40GB schijf in een oude pentium met OpenBSD te hangen die ook maar 8.4 zag... it worked like a breeze... :) *gnuif*

(overigens kun je ook nog bij de 32GB en bij de 60GB problemen krijgen qua bios, maar daar heb je met een 4GB schijf natuurlijk niets mee te maken)

• Wierdo_NL
Windows NT trekt zich ook niets aan van de BIOS. En kan ( mits de na Service pack 3 ) meer dan 8GB aan.

Pagina: 1