Heb ik echt een CW4-ketel nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraaank
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-06 15:38
Heren (en dames) van het goede leven!

Ik krijg over een aantal maanden de sleutel van m'n koopappartement (3-kamer, jaren 60), die helaas nog voorzien is van een gaskachel en een geiser voor de douche. Tijd voor een complete CV-ketel installatie inclusief alle toeters en bellen. Na een aantal van die mooie "bereken-tools" te hebben gebruikt, is mij iets nog niet helemaal duidelijk.

Ik ga straks in m'n eentje wonen, waarbij ik graag met de verbouwing van het badkamertje wel een regendouche willen hebben in de vorm van zoiets.

De ene vergelijkingssite zegt dat ik een CW4 ketel moet hebben, de ander zegt zelfs CW5. Helaas kan ik nergens een eenduidig antwoord terugvinden. Dat ik koud water uit m'n douche heb, omdat in de keuken de heet waterkraan open gaat is voor mij niet van belang.

Mijn vraag: Is er echt een CW4-ketel nodig voor hetgeen waarvoor ik het ga gebruiken of zou een CW3-ketel bijvoorbeeld al voldoende wezen? Offff is een regendouche meer een veel te luxe product? Geen ervaring mee namelijk, maar lijkt mij wel relaxed.

Beste antwoord (via Fraaank op 22-07-2020 14:30)

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 23:14

JdM

Humbled

Heb je het werkelijke prijsverschil tussen CW3 en CW4 al bekeken en dat naast je zoektocht neergelegd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:14
Mijn remeha avanta 28c (cw4 blijkbaar 😛) werkt prima met mijn regendouche.

Als je een thermostaatkraan hebt maakt het volgens mij sowieso niet heel veel uit als er in de keuken ook eventjes water gebruikt wordt, dan gaat de douchekraan gewoon wat minder stromen, ik merk dit nauwelijks trouwens.

Dan heb je het over een ronde douchekop van 20cm:
https://m.nl.aliexpress.com/item/32906234013.html Ik kan me voorstellen dat je bij een grotere douchekop meer water nodig hebt.

[ Voor 28% gewijzigd door HeldereM op 22-07-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:49

Cyphax

Moderator LNX
Fraaank schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:30:
De ene vergelijkingssite zegt dat ik een CW4 ketel moet hebben, de ander zegt zelfs CW5. Helaas kan ik nergens een eenduidig antwoord terugvinden. Dat ik koud water uit m'n douche heb, omdat in de keuken de heet waterkraan open gaat is voor mij niet van belang.

Mijn vraag: Is er echt een CW4-ketel nodig voor hetgeen waarvoor ik het ga gebruiken of zou een CW3-ketel bijvoorbeeld al voldoende wezen? Offff is een regendouche meer een veel te luxe product? Geen ervaring mee namelijk, maar lijkt mij wel relaxed.
Wil je weten hoeveel warm water een cv-ketel levert dan kan je de vuistregel gebruiken door de CW waarde te vermenigvuldigen met drie. De uitkomst geeft dan de hoeveelheid warm water per minuut aan. Een cv-combiketel met een CW3 waarde zal dus (ongeveer) 9 liter warm water per minuut kunnen leveren. CW4 levert zo'n 14 liter per minuut, CW5 zo'n 16 liter per minuut en een CW6 toestel ongeveer 20 liter warm water per minuut.
Ik zou in eerste instantie zelfs kijken naar of CW3 niet al voldoende is. Zou me niks verbazen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03
Cyphax schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:36:
[...]

[...]

Ik zou in eerste instantie zelfs kijken naar of CW3 niet al voldoende is. Zou me niks verbazen. :)
Hangt er dus vanaf hoeveel warm water die regendouche nodig heeft voor een lekkere straal water.

Edit:
Bij het douchen verbruik je gemiddeld 6 liter water per minuut. Dit is ook sterk afhankelijk van de douchekop., Een regendouche vergt immers meer warm water dan een waterbesparende douchekop. Bij een regendouche wordt al snel 15 liter water per minuut verbruikt. Gemiddeld verbruik je per douchebeurt met een regendouche 40 liter water.
https://www.boilermarkt.n...k-met-douchen-per-minuut/

[ Voor 41% gewijzigd door cossy nl op 22-07-2020 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-06 15:07

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Kun je dus makkelijk uitzoeken:

Check hoeveel water je regendouche gebruikt. Vergelijk dit met wat je cw3 of cw4 ketel kan leveren en je hebt je antwoord.

Er zit verschil tussen regendouches en ketels, dus allebei de types weten is handig.

Elke ketel heeft in de specs staan hoeveel water jij produceert @60 en @40 graden. Voor bovenstaande sommetje moet je de @40 graden nemen..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:18
cossy nl schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:36:
[...]

Hangt er dus vanaf hoeveel warm water die regendouche nodig heeft voor een lekkere straal water.
Denk dat hierbij hetzelfde idee geldt als bij PC voedingen.
Je kan een CV ketel op een lager pitje instellen zodat een CW5 ketel net zo hard draait als een CW3 ketel. Andersom gaat helaas niet.

In jouw geval zou ik kijken voor een CW4 omdat het prijsverschil van de aanschaf en montage gelijk is.
CW5 wordt eigenlijk meer aangeraden voor als je een bad hebt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Heb je het werkelijke prijsverschil tussen CW3 en CW4 al bekeken en dat naast je zoektocht neergelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
cossy nl schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:36:
[...]

Daar heb ik natuurlijk overheen gelezen.. :+ Goeie om mee te rekenen, dan is misschien CW3 net te weinig. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:14
JdM schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:45:
€30 als ik op warmteservice.nl kijk 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

JdM schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:45:
Prijsverschil tussen CW3 en CW4 is inderdaad vaak tientjeswerk. Voor die kleine meerprijs altijd de CW4 nemen. Liever een ketel die fluitend zijn werk kan doen, dan 1 die iedere keer op zijn tenen moet lopen. ;) CW5 is vaak wel een stukje duurder.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-06 10:11
De CW waarde van een ketel zegt zowel iets over de capaciteit en dit is grotendeels dan ook terug te herleiden naar comfort. Groter huis met meer radiatoren/meer oppervlak vloerverwarming heeft een ketel met hogere capaciteit nodig om de boel warm te krijgen in de winter. Hier moet je gewoon uitrekenen (uit laten rekenen) wat je minimaal nodig hebt.

Daarnaast heb je het gedeelte voor warm water, staat ook altijd apart vermeld, wat mijn inziens voor het overgrote deel comfort is en niet zo zeer noodzaak. Wij hebben een vrij ruime woning en ook een heel grote regendouche (30x50cm) in combinatie met een CW5+ ketel. Was dit strikt noodzakelijk? Nee, maar het is handig/makkelijk/comfortabel. Staat iemand onder de die regendouche en staat tegelijk onder in de keuken iemand een emmer warm water te vullen, merk je geen verschil in hoeveelheid of temperatuur (op beide plaatsen niet).
Daar tegenover heeft mijn moeder ook een regendouche in een kleiner appartement, op een 10+ jaar oude CW3 ketel. Iets kleinere douchekop (vergelijkbaar met het model wat TS toont), maar werkt helemaal prima.

Dus nee, een grotere CW5 ketel of iets dergelijks heb je niet perse nodig (voor een regendouche). Gezien de vloerverwarming bij ons was CW5 ook niet echt strikt noodzakelijk, maar uiteindelijk heb ik zelfs een CW5+ ketel genomen (Vaillant ecoTEC plus VHR NL 35-38). Waarom? Gemak en comfort. En qua kosten? Tsja, 100 euro meer, voor een ketel met een levensduur van zeg 15 jaar is dat 6.50 euro per jaar (dus een goede 50ct per maand). Dus in die zin zou ik zeggen neem toch liever dat ene maatje groter (CW4 ipv CW3 in jouw geval), puur voor het extra comfort.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 13:45

BertV

Handgemaakt

Was het niet zo dat je ketel zo "klein mogelijk" moest zijn voor een laag verbruik?
"Want hierdoor springt je ketel voortdurend aan en uit om de juiste temperatuur te bereiken. Dat kost niet alleen pakken energie, het beperkt ook de levensduur van je ketel. Laat daarom precies berekenen welk vermogen je nodig hebt.”
Ik zit nu ook met een CW5 in een flatje.

edit: CW staat natuurlijk voor het tapgedeelte.
Maar vind maar een CW5 met weinig CV Vermogen.

[ Voor 12% gewijzigd door BertV op 22-07-2020 15:34 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:19
thunder8 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:49:
[...]

Prijsverschil tussen CW3 en CW4 is inderdaad vaak tientjeswerk. Voor die kleine meerprijs altijd de CW4 nemen. Liever een ketel die fluitend zijn werk kan doen, dan 1 die iedere keer op zijn tenen moet lopen. ;) CW5 is vaak wel een stukje duurder.
Slecht advies.

CW3 vs CW4 gaat om de tapwater opbrengst. Het is dat er nu een regendouche gewenst is, dan heb je liever CW4 of CW5 afhankelijk van de gekozen regendouche (die uit de link heeft geen liter/min specs :X), maar een CW3 gaat in standaard situaties echt niet op z'n tenen lopen, zeker niet in een 3-kamer appartement.

Ik heb een CW4 ketel die op z'n tenen loopt om de waterbesparende douchekop van onze douche te kunnen voorzien van tapwater. Niet omdat ie te weinig levert, maar omdat ie teveel levert. Temperatuur stijgt ver boven ingesteld (55 graden gewenst, 70+ geleverd), thermostaatkraan knijpt en als ie onder de tapdrempel komt slaat de ketel af, om 1 minuut later weer op te starten. Bij de CW3 ketel die mijn vriendin destijds in haar flatje had was dit gedrag niet anders, enige verschil was dat het iets minder vaak gebeurde omdat de temperatuur minder hard opliep vanwege lager minimum vermogen.

Overigens, als jij je kraan open zet zonder doorstroombegrenzing zal een ketel, ongeacht CW klasse, gewoon op 100% vermogen draaien.

Bij een 3-kamer appartement zal je ook maar een klein systeem met 3-5 radiatoren hebben (woonkamer, keuken, 2x slaapkamer, hal). Een dikke CW5 ketel heeft over het algemeen een minimum vermogen dat hoger ligt dan bij een kleinere ketel en kan dat minimum vermogen niet kwijt aan de aanwezige radiatoren in zo'n klein appartement. Uitzondering is dan de Intergas Xtreme, die haalt CW5 omdat er een 2e warmtewisselaar voor tapwater aanwezig is, die hoeft geen extreem grote warmtewisselaar en 36KW vermogen om CW5 te halen.

[ Voor 15% gewijzigd door _JGC_ op 22-07-2020 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Een CV ketel moduleert niet op tapwater, besparing op gas zul je dus niet krijgen als je een CW3 neemt. Als je de doorstroom begrenst zal de CW4 alleen meer debiet over hebben ten opzichte van de CW3.
Ik zou ook altijd voor CW4 gaan, je kunt bij tapwater beter over hebben.
Voor je CV gedeelte zal het niets uitmaken qua meerverbruik, omdat de CW3 en CW4 qua CV vermogen gelijk zullen zijn ga ik vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

_JGC_ schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:56:
[...]

Slecht advies.

CW3 vs CW4 gaat om de tapwater opbrengst. Het is dat er nu een regendouche gewenst is, dan heb je liever CW4 of CW5 afhankelijk van de gekozen regendouche (die uit de link heeft geen liter/min specs :X), maar een CW3 gaat in standaard situaties echt niet op z'n tenen lopen, zeker niet in een 3-kamer appartement.

Ik heb een CW4 ketel die op z'n tenen loopt om de waterbesparende douchekop van onze douche te kunnen voorzien van tapwater. Niet omdat ie te weinig levert, maar omdat ie teveel levert. Temperatuur stijgt ver boven ingesteld (55 graden gewenst, 70+ geleverd), thermostaatkraan knijpt en als ie onder de tapdrempel komt slaat de ketel af, om 1 minuut later weer op te starten. Bij de CW3 ketel die mijn vriendin destijds in haar flatje had was dit gedrag niet anders, enige verschil was dat het iets minder vaak gebeurde omdat de temperatuur minder hard opliep vanwege lager minimum vermogen.

Overigens, als jij je kraan open zet zonder doorstroombegrenzing zal een ketel, ongeacht CW klasse, gewoon op 100% vermogen draaien.

Bij een 3-kamer appartement zal je ook maar een klein systeem met 3-5 radiatoren hebben (woonkamer, keuken, 2x slaapkamer, hal). Een dikke CW5 ketel heeft over het algemeen een minimum vermogen dat hoger ligt dan bij een kleinere ketel en kan dat minimum vermogen niet kwijt aan de aanwezige radiatoren in zo'n klein appartement. Uitzondering is dan de Intergas Xtreme, die haalt CW5 omdat er een 2e warmtewisselaar voor tapwater aanwezig is, die hoeft geen extreem grote warmtewisselaar en 36KW vermogen om CW5 te halen.
toon volledige bericht
Ik weet dat de CW waarde voor de opbrengst warm water staat. Topicstarter vraagt voor zijn situatie CW3 of 4 en aangezien hij een regendouche wil is CW4 de betere keus. Geld besparen is non-existent in dit geval, want het verschil in kosten tussen een CW3 en CW4 zijn verwaarloosbaar. CW5 is inderdaad een slag groter en inderdaad vaak ook een hoger minimaal vermogen voor het CV-gedeelte. Dus het is mij een compleet raadsel waarom mijn advies slecht zou zijn. Alleen om het laatste zinnetje... ? 8)7 Als de regendouche tegen de maximale levercapaciteit van de CW4 ketel zit, wil je geen CW3 eraan hebben hangen. Een regendouche is alles behalve een waterbesparende douchekop die jij gebruikt.

Jouw CW4 loopt niet op zijn tenen, die kan het met intervallen al af qua tapwater blijkbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door thunder8 op 22-07-2020 14:16 ]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

JdM schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:09:
Een CV ketel moduleert niet op tapwater, besparing op gas zul je dus niet krijgen als je een CW3 neemt. Als je de doorstroom begrenst zal de CW4 alleen meer debiet over hebben ten opzichte van de CW3.
Ik zou ook altijd voor CW4 gaan, je kunt bij tapwater beter over hebben.
Voor je CV gedeelte zal het niets uitmaken qua meerverbruik, omdat de CW3 en CW4 qua CV vermogen gelijk zullen zijn ga ik vanuit.
Een CV ketel moduleert prima op warm tapwater. Maar goed ook, anders krijg je kokend water uit je kraan als je hem maar een beetje open zet 7(8)7

Wat jij misschien bedoelt: condenseert niet. Ook dit geldt nirt helemaal meer, maar goed. (Dit heeft te maken met het rendement van je verbranding. Natuurlijk bespaart een cw3 gas, je hoeft immers minder water te verwarmen per minuut.. Tegen de prijs van (wellicht) minder comfort dat wel)

Over het algemeen: weinig correcte antwoorden in dit topic. Gelukkig wel goede reacties. Dus: vooral luisteren naar advies van @_JGC_ en mijzelf. Die zijn in iedergeval technisch correct :9

Edit: dit is dus het nadeel van een combiketel. Je wilt weinig vermogen om te verwarmen, want klein huis, maar veel vermogen om te douchen. Compromis...

[ Voor 16% gewijzigd door prein2 op 22-07-2020 14:26 ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

prein2 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:24:
[...]

Een CV ketel moduleert prima op warm tapwater. Maar goed ook, anders krijg je kokend water uit je kraan als je hem maar een beetje open zet 7(8)7

Wat jij bedoelt: condenseert niet. Ook dit geldt nirt helemaal meer, naar goed.

Over het algemeen: weinig correcte antwoorden in dit topic. Gelukkig wel goede reacties. Dus: vooral luisteren naar advies van @_JGC_ en mijzelf. Die zijn in iedergeval technisch correct :9
Het rendement van een ketel op tapwater gaat dus niet omhoog of omlaag ten opzichte van CW3 of CW4 en dat is precies waar ik naar refereerde. Mierenneuken hebben we niks aan, beter kun je dan alsnog melden in je antwoord dat er geen besparing in gasgebruik is tussen CW3/4 op tapwater. Dat deel had je zelf ook begrepen denk ik ;)

Nogal hoogdravend overigens om jezelf als expert uit te roepen, ik zal mijn mond dan maar houden denk ik en niet meedenken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraaank
Wow wat een respons! Iedereen bedankt! Heb eigenlijk het antwoord van @JdM gekozen als beste antwoord, omdat ik niet eens goed naar het prijsverschil zelf heb gekeken van de losse unit (ik keek namelijk via een installateur). Die paar tientjes tussen CW3 en CW4 is verwaarloosbaar. Nu nog opzoek naar de juiste CW4 ketel die ook in een keukenkast past (daar hangt de geiser al, dus makkelijk), maar dat moet wel lukken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

JdM schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:32:
[...]

Het rendement van een ketel op tapwater gaat dus niet omhoog of omlaag ten opzichte van CW3 of CW4 en dat is precies waar ik naar refereerde. Mierenneuken hebben we niks aan, beter kun je dan alsnog melden in je antwoord dat er geen besparing in gasgebruik is tussen CW3/4 op tapwater. Dat deel had je zelf ook begrepen denk ik ;)

Nogal hoogdravend overigens om jezelf als expert uit te roepen, ik zal mijn mond dan maar houden denk ik en niet meedenken?
Haha, ik krijg gewoon enorm kromme tenen van alle reacties hier. Ik heb mezelf nergens expert genoemd, maar ben dat inderdaad wel. Dank voor het compliment.

Edit:en jou antwoord als beste is prima. Meer jou reactie gequote omdat dit de zoveelste in de rij was met gekke teksten..

Maar prima keus hoor die cw4 😉

[ Voor 7% gewijzigd door prein2 op 22-07-2020 14:40 ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-06 14:41
Als je een WTW plaatst op je douche, heb je minder warm water nodig en kan je af met een kleinere ketel.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-06 23:06
Ik zou voor CW4 gaan maar wel even checken hoeveel vermogen je nodig heb voor de verwarming van je huis.

Als je in een super geisoleerde hut woont met volledig vloerverwarming dan zou ik een CW4 ketel uit kiezen met een zo laag mogelijk minimum vermogen om pendelen van de CV te voorkomen in de winter. Woon je in een regulier (lees: matig to slecht geisoleerd huis) huis dan maakt dat niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraaank
GarBaGe schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:51:
Als je een WTW plaatst op je douche, heb je minder warm water nodig en kan je af met een kleinere ketel.
Ik heb een badkamertje van 2m² straks. Met een douchewand, wastafel en radiatortje staat de boel al vol helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Fraaank schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:33:
Wow wat een respons! Iedereen bedankt! Heb eigenlijk het antwoord van @JdM gekozen als beste antwoord, omdat ik niet eens goed naar het prijsverschil zelf heb gekeken van de losse unit (ik keek namelijk via een installateur). Die paar tientjes tussen CW3 en CW4 is verwaarloosbaar. Nu nog opzoek naar de juiste CW4 ketel die ook in een keukenkast past (daar hangt de geiser al, dus makkelijk), maar dat moet wel lukken!
Intergas HRE-A en HREco kan en mag in een keukenkastje, maar gok dat het voor kleine projectketeltjes zoals de Remeha Tzerra niet anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Heren (en dames) van het goede leven!

Ik krijg over een aantal maanden de sleutel van m'n koopappartement (3-kamer, jaren 60), die helaas nog voorzien is van een gaskachel en een geiser voor de douche. Tijd voor een complete CV-ketel installatie inclusief alle toeters en bellen. Na een aantal van die mooie "bereken-tools" te hebben gebruikt, is mij iets nog niet helemaal duidelijk.

Ik ga straks in m'n eentje wonen, waarbij ik graag met de verbouwing van het badkamertje wel een regendouche willen hebben in de vorm van zoiets.

jij bent nu 25 jaar bv .. alleen .. over 5 jaar vind jij een partner en wil het huis verkopen ..
met een CW3 is het huis wellicht "minder" intressant" .. en met een CW5 schrikt iedereen af wegens "hoog verbruik" ...

CW4 is vrij gangbaar .. tenzij je heftig isoleert en een douche wtw aanlegt .. dan is een CW3 wellicht intressant. ...

Lees anders mijn verslag [FeedBack] (deels-DIY) isoleren .. koophuis (1ste post) ..

vergeet niet het CV-tune topic in te duiken na installatie ..
En het kan ook geen kwaad de radiatoren los te koppelen en ze door te spoelen met een slang (even op de gekanteld houden oid .. jaren van troep haal je weg waardoor je wellicht meer "rendement" haalt ... (niet met de hogedruk oid ..
En als je ze weg hebt meteen radiator folie erachter plakken .. !!! dat scheelt je euro's gas per maand.

je hoeft niet heftig te isoleren (wel adviseerbaar) maar tocht weghalen (kit langs de kozijnen) en radiator folie levert je een prettige zitplek(ken) op .. en je houd het makkelijker koel met een mobiele airco of warm in de winter.

Opdikken van de wanden (eps platen met gips) en dit hoeft maar 5 a 10cm op voor/achtergevel .. en daarna verven .. heb je alleen maar profijt van .. ook bij verkoop .. (je raakt je huis eerder kwijt) ..

En daarna houd je alleen maar geld over voor dingen die je echt boeien .. :)
denk niet aan 5k + oid maar 1 a 2k max ..kan je al veel opleveren.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
thunder8 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:13:
[...]
Jouw CW4 loopt niet op zijn tenen, die kan het met intervallen al af qua tapwater blijkbaar.
Die slaat af tijdens het douchen, ventileert de laatste inhoud van de branderkamer nog even naarbuiten (doei rendement), laat het water afkoelen van 70+ naar 50 graden en slaat dan weer aan met 100% vermogen (doei rendement) om zo snel mogelijk dat water weer van inmiddels 40-45 naar 55 graden te krijgen, om dan weer af te toeren naar 25% vermogen om 2 minuten later hetzelfde weer te doen.
De CW3 versie van die ketel doet er een minuut langer over, de CW5 versie van die ketel word je helemaal gek van.

Je merkt het ook in de flow van de douche als dat gebeurt, want naarmate de temperatuur daalt gaat de flow omlaag (want op alleen 40 graden tapwater vanaf de ketel heb je onvoldoende debiet, je debiet haal je door warm en koud te mengen). Koud wordt het nooit want ik heb een thermostaatkraan.

Verder: rendementen op tapwater zijn papieren tijgers die vooral goed zijn voor de theorethische EPC berekeningen in nieuwbouw projecten. Een CW5 ketel van 36KW haalt een hoger rendement op papier, simpelweg omdat de warmtewisselaar groter is. Het praktijkverlies van constant afslaan en optoeren als je dat vermogen niet nodig hebt (bij gebruik spaardouche, maar ook bij het regulier verwarmen van je woning gebeurt het) wordt niet meegenomen in de berekeningen.

[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 22-07-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraaank
vso schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:12:
[...]
vergeet niet het CV-tune topic in te duiken na installatie ..
En het kan ook geen kwaad de radiatoren los te koppelen en ze door te spoelen met een slang (even op de gekanteld houden oid .. jaren van troep haal je weg waardoor je wellicht meer "rendement" haalt ... (niet met de hogedruk oid ..
En als je ze weg hebt meteen radiator folie erachter plakken .. !!! dat scheelt je euro's gas per maand.

je hoeft niet heftig te isoleren (wel adviseerbaar) maar tocht weghalen (kit langs de kozijnen) en radiator folie levert je een prettige zitplek(ken) op .. en je houd het makkelijker koel met een mobiele airco of warm in de winter.

Opdikken van de wanden (eps platen met gips) en dit hoeft maar 5 a 10cm op voor/achtergevel .. en daarna verven .. heb je alleen maar profijt van .. ook bij verkoop .. (je raakt je huis eerder kwijt) ..

En daarna houd je alleen maar geld over voor dingen die je echt boeien .. :)
denk niet aan 5k + oid maar 1 a 2k max ..kan je al veel opleveren.
Bedankt voor alle tips, maar het is een koopappartement. Dus opdikken van wanden etc ga ik me niet aanwagen. Wel het tunen, thanks! Ook de folie is een goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
vso schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:12:
[...]

jij bent nu 25 jaar bv .. alleen .. over 5 jaar vind jij een partner en wil het huis verkopen ..
met een CW3 is het huis wellicht "minder" intressant" .. en met een CW5 schrikt iedereen af wegens "hoog verbruik" ...
Het gaat niet over een huis, het gaat over een 3-kamerappartementje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Fraaank schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:24:
Bedankt voor alle tips, maar het is een koopappartement. Dus opdikken van wanden etc ga ik me niet aanwagen. Wel het tunen, thanks! Ook de folie is een goed idee!
& @Cyphax Mijn post is een KOOPhuis . wat is het verschil dan? het ging meer om de CWx "besparing" van gas.

Waarom zou je de wanden (waar de wind direct op staat ..) niet isoleren? en met oude huizen is bv vloer/plafond "isolatie" een vermindering van geluids overlast .. je wint er meer mee dan je verliest.

bv je zou de voorkant/achterkant met 2cm piepschuim en een gipsplaatje rond het raam "opdikken" kosten 10,- per m2 inclusief verven. je bespaart binnen 5 jaar wonen 40,- op die m2 .. dat is lekker uit eten gaan / comfortabeler wonen en aantrekkelijker bij verkoop.

als het kan/wil is het weinig werk nu .. zo niet ook goed het is maar advies :) als je er 1maal woont heb je geen zin meer.. en bij verkoop heb je andere dingen te doen .. (ander huis, partner enzv.)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
vso schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:50:
[...]
& @Cyphax Mijn post is een KOOPhuis . wat is het verschil dan?
Het verschil is dat je in zo'n appartement een minder grote ketel nodig hebt. En TS woont in een appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Cyphax schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:10:
[...]

Het verschil is dat je in zo'n appartement een minder grote ketel nodig hebt. En TS woont in een appartement.
Met een CV kan je makkelijk(er) overdimensioneren met een WP niet ..

ik heb ook in dergelijke appartement(en) gebivakeerd
Die helaas nog voorzien is van een gaskachel en een geiser voor de douche.
Onderdimensioneren van een CV levert je een pisstraaltje aan (sanitair)warmwater op .. als @Fraaank graag 15min douched met een regen douche oid .. dan word je niet vrolijk als je CV het niet trekt.. andersom tja .. boeiend.

je mag gelijk als conclusie trekken (feit) dat het toekomstig huis van@Fraaank NUL isolatie heeft en dus radiatoren "overpowered" moeten worden .. om het enigsinds behaagelijk te houden. (tochthol)

ik ben van 1800m3(energie label D) gas naar 800m3(energie label A) gas gezakt voor verwarming maar mijn Sanitair Warm Water (SWW) voldoet nog steeds stap 1 was oude CV eruit en nieuwe HR(e) ketel erin
dat kan iedereen overal.

CV tuning helpt ook.

Als de TS hier boven,onder en zij buren heeft .. dan hoef je alleen de voor/achter gevel extra liefde te geven
kan je met kleinere radiatoren af .. scheelt in aanschaf kosten en stookkosten.

zoals ik zei .. het is een no-brainer want het geld levert zich terug!!
- als je het huis te koop zet en het binnen een week kwijt zou zijn (gewild)
- bespaart kosten
- leeft nu lekker zonder "extra afrekening" op de jaar nota

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

prein2 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:36:
[...]

Haha, ik krijg gewoon enorm kromme tenen van alle reacties hier. Ik heb mezelf nergens expert genoemd, maar ben dat inderdaad wel. Dank voor het compliment.

[....]
Over gekke teksten gesproken;
ik heb jou nergens expert genoemd, dus ook geen compliment gegeven, sorry :+ .
Wel benoemde ik dat je jezelf als expert uitroept en dat kwam door je opmerking:
prein2 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:24:
[...]
Dus: vooral luisteren naar advies van @_JGC_ en mijzelf. Die zijn in iedergeval technisch correct :9
[....]
Dit neigt aardig naar: "Kijk eens hoe goed ik ben" wat voor mij gelijk staat aan het toekennen van een expertstatus. Maar ik trek wel ooit meer verkeerde conclusies dus ik kan het fout hebben.

@Fraaank succes met je verdere keuzes en tot ziens in het CV tuning topic als je de zaak wil gaan inregelen ;)

[ Voor 34% gewijzigd door JdM op 22-07-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

@Fraaank ga je zelf de installatie maken?
Voor de douche die jij wil zal cw4 waarschijnlijk voldoende zijn, om zeker te zijn moet je dan de specificatie navragen bij leverancier/fabrikant.

Als het moet passen in een keukenkastje zijn bijvoorbeeld de Nefit Proline en Remeha Tzerra geschikt.

Als het een appartementen complex is met een VVE vraag dan wel even of er voorwaarden zijn waar je rekening mee moet houden.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
2,1 kW per 1 L/min douchewater. Meer als je dT hoger is dan 30 graden en ook meer als je leidingen langer zijn.

CW klasse is voor tapwater; kijk naar het debiet van je (gewenste) douchekop en koop je CV op basis daarvan. Tenzij je een groot / isolatie-loos huis hebt; dan kan het zijn dat je voor de verwarming al een grotere ketel nodig hebt.

dWTW moet je kwijt kunnen op de verdieping onder je douche. Horizontaal bestaat ook, maar heeft een lager rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraaank
edsandje schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:08:
@Fraaank ga je zelf de installatie maken?
Voor de douche die jij wil zal cw4 waarschijnlijk voldoende zijn, om zeker te zijn moet je dan de specificatie navragen bij leverancier/fabrikant.

Als het moet passen in een keukenkastje zijn bijvoorbeeld de Nefit Proline en Remeha Tzerra geschikt.

Als het een appartementen complex is met een VVE vraag dan wel even of er voorwaarden zijn waar je rekening mee moet houden.
Tzerra inderdaad ook gezien, bij warmteservice is de Avanta blijkbaar ook wel eens in de aanbieding. Tegen die tijd even kijken welke van de twee het wordt, zijn op het oog bijna gelijk (zie 7l vs 7.5l op 60 graden als "grootste" verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emergo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-03-2021
Al maanden ben ik aan het dubben over merk, type en vermogen van een nieuw aan te schaffen Cv-ketel.
Remeha lijkt een goede keus, maar welke van de drie typen (Calanta, Tzerra of Avanta) en welk vermogen?

Mag niet te veel herrie maken, want het Cv-hok is naast de slaapkamer. Daarom valt Intergas af.
Een paar installateurs waarschuwen voor de zwakke driewegklep van Remeha. Is dat nog steeds een probleem?
We hebben nu een Nefit CW4, 20 jaar oud.
Het huis is redelijk geïsoleerd; twee woonlagen, 5 kamers, plat dak; vloeroppervlak 145 m2.

De radiatoren die het verst van de Cv-ketel afstaan (woonkamer) warmen met moeite op. Is altijd zo geweest. Thermostaat moet op 22 graden staan, wil het overal aangenaam warm worden. Staat die op 20 of 21 dan blijft de woonkamer vrij kil. Ook wanneer andere radiatoren uit of half open staan.
Zou het helpen een CW5 ketel te nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Emergo Een CW3 ketel kan jouw huis nog warmstoken met 2 vingers in de neus, wat jij nodig hebt is waterzijdig inregelen. Is overigens tegenwoordig verplicht bij het vervangen van een CV ketel, vraag me alleen af of die verplichting ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt door bedrijven die ketels plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:52
_JGC_ schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:50:
@Emergo Een CW3 ketel kan jouw huis nog warmstoken met 2 vingers in de neus, wat jij nodig hebt is waterzijdig inregelen. Is overigens tegenwoordig verplicht bij het vervangen van een CV ketel, vraag me alleen af of die verplichting ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt door bedrijven die ketels plaatsen.
Zijn er ook uitzonderingen? Ja, bij oudere woningen is de temperatuurregeling per radiator niet altijd mogelijk. Voor deze woningen geldt de verplichting niet. Je bent ook niet verplicht de temperatuur per ruimte te kunnen regelen als kosten voor de apparatuur meer dan 20% is van de kosten van de verwarmingsinstallatie.
In mijn "oude" huis van 1990 valt er niks waterzijdig in te regelen aan de radiatoren. Dus is er alleen een nieuwe ketel geplaatst.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-06 08:49
Emergo schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:36:
Remeha lijkt een goede keus, maar welke van de drie typen (Calanta, Tzerra of Avanta) en welk vermogen?
Ik heb hier een aantal jaar geleden naar gekeken, behalve de specificaties verschillen de modellen ook in formaat en repareerbaarheid: bij de kleine / goedkopere Avanta zijn meerdere onderdelen uit één stuk metaal gemaakt, repareren en vervangen is dan duurder. De grotere /duurdere Calenta is meer modulair opgebouwd en wellicht daardoor gemakkelijker en goedkoper te repareren.

We hebben uiteindelijk bij ons appartement voor een CW4 Calenta gekozen, die werkt nagenoeg geluidloos.

[ Voor 10% gewijzigd door euchromatic op 15-03-2021 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraaank
Ben zelf ook erg tevreden over mijn Tzerra Ace. Maakt niet al te veel geluid en is gauw warm.
Pagina: 1