Stekkerblok met overspanningsbeveiliging nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomsayin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 08:24
Hey iedereen,

Deze week een Kef Q750 x 2 + centerspeaker gekocht. Ter voorbereiding van de ontvangst van deze pareltjes, had ik enkele video's bekeken hoe ik alles moest plaatsen etc.

Dan kwam ik op deze video terecht:

YouTube: How to set up your home theater system | Crutchfield video

@ 7:56 zegt deze man dat je nooit je speakers / versterkers / subwoofer rechtstreeks in uw stopcontact mag steken. Maar via een soort van stroombeveiliger moet werken?

Is dit ook zo in Nederland/België ? Zo ja, Wat voor iets zou ik hiervoor moeten kopen voor onze stopcontacten? Aangezien deze van Amerika er anders uitzien..

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dat is toch niets meer dan een stekkerblok met overspanningsbeveiliging voor bijvoorbeeld blikseminslag. Een merk als APC verkoopt dit bijvoorbeeld: https://www.apc.com/shop/...otection-devices/N-u9t8ll. Maar er zijn nog talloze andere merken die soortgelijk spul verkopen. Qua stekker, ja we hebben hier een andere type dan in de VS maar je kan ze gewoon met de voor ons gangbare stekkers kopen. Is het noodzakelijk... tja... hoe groot acht je zelf de kans... Ik denk dat de meesten zoiets niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Bij mij zit er altijd een overspanningsbeveiliger op. De apparatuur is duur zat die je eraan hangt en een overspanningsbeveiliger gaat een leven lang mee. Een keer blikseminslag en alles kan kapot zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 20:57
Ik maak al jaren gebruik van deze:
https://www.iear.nl/product/supra-md06-sp-mk3/
Geeft een veilig gevoel voor de bescherming van je apparatuur.

Hier een zeer uitgebreide uitleg van Supra zelf:
http://www.jenving.com/pr...d06dc-16-eu-sp-3024000683

[ Voor 30% gewijzigd door sonsan op 22-07-2020 12:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:24

Cheezus

Luiaard

S1NN3D schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:36:
Dat is toch niets meer dan een stekkerblok met overspanningsbeveiliging voor bijvoorbeeld blikseminslag. Een merk als APC verkoopt dit bijvoorbeeld: https://www.apc.com/shop/...otection-devices/N-u9t8ll. Maar er zijn nog talloze andere merken die soortgelijk spul verkopen. Qua stekker, ja we hebben hier een andere type dan in de VS maar je kan ze gewoon met de voor ons gangbare stekkers kopen. Is het noodzakelijk... tja... hoe groot acht je zelf de kans... Ik denk dat de meesten zoiets niet gebruiken.
Bedenk je wel dat zo'n stekkerdoos je apparatuur niet echt beschermd tegen blikseminslag. Daarvoor is een stuk serieuzere apparatuur nodig, voor een huisinstallatie te duur, voor de kleine kans dat de bliksem inslaat ben je over het algemeen gewoon verzekerd. Tegen kleine pieken is een degelijk apparaat zelf al beschermd. Er is dan nog maar een klein gebied over waar zo'n stekkerblok wel nuttige bescherming biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
aljooge schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:15:
Bij mij zit er altijd een overspanningsbeveiliger op. De apparatuur is duur zat die je eraan hangt en een overspanningsbeveiliger gaat een leven lang mee. Een keer blikseminslag en alles kan kapot zijn.
Belangrijke nuance is wel dat dergelijke beveiliging je niet helpt bij een goede blikseminslag.
Als hij ergens in de buurt inslaat en er wat restlading over de kabels heen komt kan het wel helpen.
Maar voor het grootste deel zal het gewoon bescherming zijn tegen algemene verstoringen op het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:13

heuveltje

KoelkastFilosoof

vraag eens 10 mensen in je omgeving hoeveel apparatuur er in de afgelopen 10 jaar door overspanning is overleden.

dat is het percentage kans dat er iets kapot gaat door overspanning.
Bij mij is dat 0% :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:09
Bij mij:
router (netgear ding, was toch al aan vervanging toe), modem (provider regelde gratis nieuwe), laptop adapter en tv.
Was wel balen want was halverwege een film.

Oja, en een buitenlamp, omdat de boom die geraakt was hoop takken kwijt was en die waren erop gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:55

Blokker_1999

Full steam ahead

Cheezus schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:28:
[...]

Bedenk je wel dat zo'n stekkerdoos je apparatuur niet echt beschermd tegen blikseminslag. Daarvoor is een stuk serieuzere apparatuur nodig, voor een huisinstallatie te duur, voor de kleine kans dat de bliksem inslaat ben je over het algemeen gewoon verzekerd. Tegen kleine pieken is een degelijk apparaat zelf al beschermd. Er is dan nog maar een klein gebied over waar zo'n stekkerblok wel nuttige bescherming biedt.
Een directe inslag in je woning niet, dat klopt. Maar het kan ook voorkomen dat deze in de buurt inslaat en een piek op de lijn veroorzaakt. Al zou de meeste apparatuur met een geschakelde voeding zichzelf daar al tegen moeten beschermen. Uiteindelijk is een overspanningsbeveiliging niet meer dan 1 euro voor een condensator en een spoel geloof ik.

En als je van die stekkerdozen hebt waar op de zijkant staat dat ze tot een ongelooflijk hoog bedrag vergoeden als het toch misgaat moet je voor de grap de kleine lettertjes eens lezen. Kans dat zij ooit moeten uitbetalen is zo goed als 0.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Blokker_1999 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:43:
[...]

Een directe inslag in je woning niet, dat klopt. Maar het kan ook voorkomen dat deze in de buurt inslaat en een piek op de lijn veroorzaakt. Al zou de meeste apparatuur met een geschakelde voeding zichzelf daar al tegen moeten beschermen. Uiteindelijk is een overspanningsbeveiliging niet meer dan 1 euro voor een condensator en een spoel geloof ik.
Meestal (een combinatie van) een mov, tvs diode en/of een gas discharge tube.
Met deze componenten kun je kleine pieken (een mov reageert snel maar kan weinig energie opvangen) tot grote pieken (de gas discharge tube reageert traag maar kan grote hoeveelheden energie afvoeren) afvangen. Ze zijn er in kleine uitvoeringen van een paar cent tot grote installaties, voor bijvoorbeeld bescherming tegen ESD op een usb-poortje tot bliksembeveiliging van een fabriek. De uitvoering in een stekkerblok zal eerder in de buurt zitten van die ESD beveiliging van een paar cent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
sonsan schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:33:
Ik maak al jaren gebruik van deze:
https://www.iear.nl/product/supra-md06-sp-mk3/
Geeft een veilig gevoel voor de bescherming van je apparatuur.

Hier een zeer uitgebreide uitleg van Supra zelf:
http://www.jenving.com/pr...d06dc-16-eu-sp-3024000683
Mjah prachtig, een gewone APC stekkerdoos met beveiliging kost rond de 20 euro en doet exact hetzelfde. Vermeld er dan liever bij dat dit wat voor audiofielen met een dikke portemonnee is voordat je iemand onnodig op kosten jaagt.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomsayin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 08:24
pyrofielo schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:05:
[...]

Mjah prachtig, een gewone APC stekkerdoos met beveiliging kost rond de 20 euro en doet exact hetzelfde. Vermeld er dan liever bij dat dit wat voor audiofielen met een dikke portemonnee is voordat je iemand onnodig op kosten jaagt.
Dank je voor de comment. Was net van plan om dergelijke te kopen.
Ik had echter om enkele reviews gezocht, en kwam uit op dit:

https://www.lexicommultim...n-en-verdeeldozen-review/

Welke combinatie van netsnoeren en verdeeldozen u ook kiest, het resultaat zal altijd stukken beter zijn dan met een standaard dropveter en een bouwmarkt-verdeeldoos (onder voorwaarde dat u een geaarde wandcontactdoos gebruikt!). Uw keuze zal worden bepaald door persoonlijke smaak en budget, maar dat er voor ieders smaak en budget een prima oplossing te vinden is, lijkt mij een prettige conclusie. Vergeet niet: een keten is zo sterk als de zwakste schakel. Als het gelijk bij de eerste schakel (de stroomverzorging) al fout gaat, zal de hele keten nooit optimaal presteren!

Conclusie was dat dergelijke stekkerdozen wel wat "geruis" blijkbaar wegwerken, en het wel waard is?
Ik ken natuurlijk niets af van dergelijk zaken, en niet zeker of dit allemaal wat "bull****" is.

[ Voor 27% gewijzigd door Nomsayin op 24-07-2020 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 20:57
[...]

Ik jaag niemand op kosten, dat bepaald gelukkig nog iedereen zelf. Ik geef alleen aan wat ik gebruik, niet wat iemand moet gebruiken...
En op MP kan je vaak dit soort artikelen voor een leuk bedrag aanschaffen.

Daarnaast gaat die Supra nog wel iets verder dan alleen maar beveiligen. Maar dat kan je lezen op hun site, als je daar tenminste de moeite voor wilt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Nomsayin schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:14:
[...]

Welke combinatie van netsnoeren en verdeeldozen u ook kiest, het resultaat zal altijd stukken beter zijn dan met een standaard dropveter en een bouwmarkt-verdeeldoos (onder voorwaarde dat u een geaarde wandcontactdoos gebruikt!). Uw keuze zal worden bepaald door persoonlijke smaak en budget, maar dat er voor ieders smaak en budget een prima oplossing te vinden is, lijkt mij een prettige conclusie. Vergeet niet: een keten is zo sterk als de zwakste schakel. Als het gelijk bij de eerste schakel (de stroomverzorging) al fout gaat, zal de hele keten nooit optimaal presteren!

Conclusie was dat dergelijke stekkerdozen wel wat "geruis" blijkbaar wegwerken, en het wel waard is?
Ik ken natuurlijk niets af van dergelijk zaken, en niet zeker of dit allemaal wat "bull****" is.
Ik kan voor jou natuurlijk niet bepalen of je dat wel of niet moet kopen. Als jij denkt dat het marketing gelul waar is en op wat voor rare magische manier ook je stroomvoorziening jouw ervaring verbetert. Dan staat het je vrij om daar bakken met geld aan uit te geven.

Maar nooit van mijn leven dat ik ooit zoiets zal aanschaffen, al zou ik nog zoveel geld hebben.....

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

sonsan schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:28:
Daarnaast gaat die Supra nog wel iets verder dan alleen maar beveiligen. Maar dat kan je lezen op hun site, als je daar tenminste de moeite voor wilt nemen.
Wellicht hier eens kijken: Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
De supra stekkerblokken passen perfect in dat topic: Hele mooie verhalen die geen enkel raakvlak met de werkelijkheid hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

En dat is het lastige in zijn algemeenheid aan audio apparatuur. Als ik een review lees over hoeveel beter het geluid is van éne koptelefoon tov de andere, wat prima mogelijk is, dan moet ik altijd weer denken aan de audiofielen die exact hetzelfde schrijven over een netwerkkabel of een ingestraalde steen.

Het artikel wat jij linkt is iig van het niveau ingestraalde stenen, bij elk normaal huishouden is zo'n filter absoluut zinloos*, en de meeste die hij reviewt hebben het nog geen eens en zijn gewoon Action verdeeldozen in een kekke behuizing.

* Wat ik hiermee bedoel, er is een keer iemand op Tweakers geweest die zoveel netvervuiling had dat zijn zekeringen geluid maakte. Ja, als je op dat punt aan bent gekomen dan wordt het misschien allemaal teveel voor je audio apparatuur om te onderdrukken. Maar dan nog is dit een oplossing waarbij je vooral veel geld weggooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
[...]

Ik had ook precies zo’n supra, 2 maand geleden op marktplaats verkocht. Maar Supra beweert zeker niet dat deze beveiliger de audiokwaliteit verbetert, maar dat je overspanning dik in orde is. En deze voelt nog een stuk robuuster en zwaarder aan dan de brennenstuhl die ik heb liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

[...]

Vergeet niet: een keten is zo sterk als de zwakste schakel. Als het gelijk bij de eerste schakel (de stroomverzorging) al fout gaat, zal de hele keten nooit optimaal presteren!

Het is allemaal bullshit/placebo. De keten wel zo sterk als de zwakste schakel maar de zwakste schakel is de luidspreker en luisterruimte. Het heeft niet zoveel zin om de schakels van een scheepsketting te verstevigen als er aan het eind een plastic paperclip zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Overspanningsbeveiliging kan, maar niet noodzakelijk, We hebben hier in NL prima bescherming tegen blikseminslag op het elektriciteitsnet, zal ietsje anders liggen hier dan in de US verwacht ik ;)

Having said that: het kan geen kwaad voor de bescherming van je apparatuur natuurlijk.
Wat ik zelf heb gedaan is een master/slave stekkerdoos gekocht, daar zat overspanningsbeveiliging al op. Voordeel van zo'n MS is dat ie alle aangesloten apparaten behalve de master ook echt stroomloos gooit - scheelt een hoop in standbyverbruik. Met name een actieve sub wil nogal eens een sluipverbruiker zijn.
In mijn geval is de receiver master. Op de slaves: cd speler, bluray, netwerkplayer, platenspeler, phono preamp, SPDIF converter, sub en dan vergeet ik vast nog iets :P

Ik heb deze, kost je 25 euro en dan ben je ineens klaar: https://www.hornbach.nl/s...-3-m/8819125/artikel.html

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1