Ubuntu op externe HDD wil niet booten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 08:38

zwik

randomized

Topicstarter
Graag zou ik Ubuntu willen installeren op mijn externa USB HDD, een WD Elements. De installatie die ik via een USB stick uitvoer werkt prima en het installeren van de bootloader doe ik op de MBR van de externe HDD. Wanneer ik vervolgens wil starten vanaf de HDD ziet het BIOS op verschillende systemen de HDD niet. Iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen?

Installatie op een andere USB stick en er vervolgens van booten werkt overigens wel op verschillende systemen. Ik begrijp niet waarom het niet werkt...

Beste antwoord (via zwik op 23-07-2020 12:09)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Waarom wil je in hemelsnaam vanaf een Externe HDD booten :?

Een USB Stick of Externe SSD lijkt me daarvoor veel handiger ?!

En als je toch echt vanaf die HDD wil booten dan zou je kunnen overwegen om het Bootloader gedeelte op de USB Stick te doen en het OS zelf vanaf de HDD in te laden, zoals ik ooit lang geleden BeOS 5 draaide :
- Bootloader op een Floppy :P
- Image van het geheel die op mijn Windows 95 HDD stond en werd ingeladen!

Good old days! 8) O+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat voor device emuleert de USB-controller? Kan het systeem daar wel van booten?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik

zwik

randomized

Topicstarter
Geen idee... Hoe kom ik daar achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

WD Elements zal vast iets van een aparte USB to SATA controller hebben die dit hele boot gedeelte beperkt. Als ik even snel Google raadpleeg zie ik meer mensen die hier problemen mee ondervinden. Het wordt ook niet direct ondersteund door WD, dus die garantie heb je iig al niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik

zwik

randomized

Topicstarter
Dat had ik inderdaad ook al gelezen, maar sommige mensen hebben het toch op de een of andere manier aan de praat gekregen lijkt het. Waar vind je dat het niet ondersteund word? Dat heb ik dan weer niet kunnen vinden. Zou het verhaal hier dan al eindigen? :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

En als je toch echt vanaf die HDD wil booten dan zou je kunnen overwegen om het Bootloader gedeelte op de USB Stick te doen en het OS zelf vanaf de HDD in te laden, zoals ik ooit lang geleden BeOS 5 draaide :

Good old days! 8) O+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zag het 'niet ondersteund' in een forum post staan bij een van m'n eerste zoekresultaten. Weet niet meer precies waar ik op had gezocht, maar zal wel iets van 'usb boot wd elements' zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwik

zwik

randomized

Topicstarter
nero355 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:34:

Good old days! 8) O+
Omdat de USB sticks die ik heb niet snel zijn, de externe HDD heb liggen en geen externe SSD heb. De interne HDD is klein en dual boot daarop wil ik dus niet.

Een boot "disk" klinkt inderdaad ook wel als een idee!
Hero of Time schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:08:
Ik zag het 'niet ondersteund' in een forum post staan bij een van m'n eerste zoekresultaten. Weet niet meer precies waar ik op had gezocht, maar zal wel iets van 'usb boot wd elements' zijn geweest.
Dank!

[edit]
Inmiddels is het gelukt met een boot "disk" wat goed genoeg is.

[ Voor 9% gewijzigd door zwik op 23-07-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zeker een aardig idee voor een bootable externe harde schijf. USB sticks zijn niet altijd even betrouwbaar. Wel lekker klein, maar een M.2 via USB zou dat ook kunnen zijn. Ik heb al een USB stick van 16 GB die niet meer goed werkt en een andere doet het nog prima gelukkig. Beide had ik ingericht om direct via grub van een ISO te kunnen booten en een aparte partitie voor de Windows installer. Werkt ideaal eigenlijk, maar maak mij ook telkens zorgen over de betrouwbaarheid van de stick, wat met een schijf natuurlijk niet meer direct van toepassing is.

Pagina: 1