Verwarmen - Koelen - Verduurzamen: wat is de beste keuze

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep83
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-10-2021
Hallo allemaal,

Eind zomer gaan wij een dakopbouw op onze woning laten bouwen. We willen dit moment ook aangrijpen om ons verwarmingssysteem te upgraden en verduurzamen, en mogelijkheid tot koeling te creeren. Ik zie een aantal opties maar kom er vanwege gebrek aan kennis zelf niet echt uit.

Huidige situatie
- Rijtjeswoning uit 1914 - in 2014 grondig (grotendeels zelf) verbouwd
- Kruipruimte voorzien van schuimbeton, daarop betonneneindvloer
- Wanden voorzien van voorzetwanden met isolatie (PIR plaat)
- Geen dakisolatie
- Grotendeels HR++ beglazing (behalve erker)
- BG & badkamer: vloerverwarming (buizen hoh 10 cm)
- 1e verdieping: radiatoren
- Vrij oude VRC-ketel
- Elecverbruik: 2222 kwh p/j
- Gasverbruik: 1221 m3 (we douchen te lang 8)7)
- 4 persoons huishouden (2 jonge kids)

Nieuwe situatie & wensen
- Dakopbouw met slaapkamer, werkatelier, klein badkamertje
- Geisoleerd conform huidige regels
- Verduurzaming verwarming
- Mogelijkheid tot koeling (iig op zolder atelier en slaapkamer), doel: af en toe ergste hitte piek eraf
- Zonne-energie op het dak
- Alle technische zaken, leidingen, etc uit het zicht zijn

Optie 1 - HR Combiketel + Airco + 8/9 PV panelen
Nadeel is dat de airco een flinke investering is (mede door inbouw-units) die maar weinig gebruikt wordt. Tevens relatief weinig eigen gebruik uit de PV, dus niet optimaal als de saldering afgebouwd wordt.

Optie 2 - HR Combiketel + Airco + 6/7 PV panelen + zonne-boiler
Nadeel is dat de airco een flinke investering is (mede door inbouw-units) die maar weinig gebruikt wordt. Voordeel: minder gevoelig voor afbouw saldering, en ook besparing op gasrekening
Nadeel: er moet een kneiter groot boilervat komen (daar gaat de extra opslag ruimte...)

Optie 3 - Hybride HR ketel met warmtepomp met koelfunctie + 8/9 PV panelen
Dacht bijvoorbeeld aan de Intergas - Daikin 8 KW combi
Op de nieuwe zolder (en evt 1e verd.) ventilo-convectoren die kunnen verwarmen en koelen, bv Jaga Briza.
Voordeel: warmtepomp wordt veel beter benut. Op termijn is ook nog een boilervat voor WW te overwegen.
Warmtepomp kan op de zonnestroom werken waardoor meer eigen verbruik.
Potentie om ook de andere ruimtes te koelen (BG via vloerverwarming).
Mijn vraagtekens bij deze optie:
- Geeft een warmtepomp op een houtskelet dak niet teveel overlast?? Voor onszelf en de buren?
- Is e.e.a. wel goed in te regelen: verwarmen en koelen via vloerverwarming en de Jaga's?
- Is de Intergas - Daikin combi een goede keuze qua merk?

Oh ja, we willen er best in investeren maar het moet wel leuk blijven :P

Wie weet kunnen jullie wat advies geven op basis van ervaringen.

Dank vast!
Joep

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:54
Bij de airco's begin je beide met een nadeel, bij de WP weet je geen nadeel? Hoezo weinig eigen gebruik bij airco's? Die laat je toch draaien als het zonnig en warm is? Je kunt er ook mee verwarmen in de winter.
Zonneboiler moet je van wegblijven met zo een laag gasverbruik. Alleen de overstap naar een HR ketel zal je al flink laten besparen. Hybride is nergens voor nodig en zinloos kostbaar.
Even dat oude glas in de erker vervangen en gelijk het dakje van de erker isoleren en gewoon all electric WP erin kan prima.
Heb je nog ergens een ventilatiemogelijkheid? Een huis rondom geïsoleerd met PIR en geen ventilatie zal wel klammig worden. Ventilatie met WTW scheelt weer in je stookkosten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom staat optie 4 er niet bij: all-electric, LWWP en gewoon dak volbutsen met PV?

Wat zijn je huidige isolatiewaardes, aangezien je naar Rc huidig bouwbesluit = ~Rc3,5-4-6 wilt.

Wil je het het hele dak vervangen? Dan is het evt nog een optie om pannen weg te laten en er damwand op te leggen en dit van rand tot rand helemaal af te dekken met PV. Moet qua maten wel net uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep83
Dank voor jullie reacties!

Bij de WP heb ik nog geen nadeel omdat dit nog vraagtekens zijn. Grootste potentiele nadeel is de geluids- en trillingsoverlast voor onszelf en de buren ivm houten dak. Verder vraag ik me af of de koelprestaties wel even goed zijn als airco en of de boel wel goed is in te regelen met VV op de BG, radiatoren op de 1ste verd. en Jaga's op zolder.

Oude glas in de erker is wel dubbelglas maar geen HR++. Isolaliewaardes vind ik lastig. Het meeste is PIR 6/7 cm met nog enkele stukjes piepschuim van een cm of 3/4 (badkamer en naast de erker). Eerlijk gezegd de is de benedenboel nu mooi afgewerkt dus ik zie het niet zo zitten om de boel daar weer open te halen.

All-electric inderdaad ook een optie. Een groot zorgpunt dat ik hierbij heb is dat er het hele jaar door een loeiende WP op het dak staat met potentiele overlast van dien. Mezelf daarvan afhnakelijk maken wil ik niet doen voordat ik 100% weet dat dit beheersbaar is. Tevens moet er dan een groot boilervat komen voor WW neem ik aan?

Ventilatie is een goed punt. Momenteel is dat natuurlijke tocht in de kozijnen. Ik moet weer eens een rondje tochtstrips doen ;P. Zo een WTW op de afzuigers van de badkamers vind ik wel een goede. Wat behelst dat qua mechanische units e.d.

Tot slot.... Ons schuine dakdeel ligt op het noord-oosten met hoek van 50 graden, dat lijkt me niet zo gunstig voor PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep83
Oh ja, met weinig eigen gebruik bij airco's bedoel ik dat we de airco's maar af en toe zullen gebruiken. Mijn vrouw zal 1 a 2 dagen per week werken in haar atelier op zolder. De airco is dan om toch comfort te hebben op de heetste dagen. Voor de slaapkamer is ie bedoelt om voordat we gaan slapen de ergste hitte eraf te krijgen. We zullen dus geen hele dagen onze hele woning gaan koelen verwacht ik.

Verwarmen boven doen we zelden. Dat wordt wel ietsje meer in de winter in het atelier. Maar aan de andere kant wordt de opbouw goed geisoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
joep83 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:37:
Oh ja, met weinig eigen gebruik bij airco's bedoel ik dat we de airco's maar af en toe zullen gebruiken. Mijn vrouw zal 1 a 2 dagen per week werken in haar atelier op zolder. De airco is dan om toch comfort te hebben op de heetste dagen. Voor de slaapkamer is ie bedoelt om voordat we gaan slapen de ergste hitte eraf te krijgen. We zullen dus geen hele dagen onze hele woning gaan koelen verwacht ik.

Verwarmen boven doen we zelden. Dat wordt wel ietsje meer in de winter in het atelier. Maar aan de andere kant wordt de opbouw goed geisoleerd.
Als je boven zelden verwarmd en maar af en toe koelt dan is een airco wel de goedkoopste optie denk ik. Goedkoper dan radiatoren of vloerverwarming maken enzo. Koeling met VVW kun je niet vergelijken met airco koeling iig. Airco koelt veel sneller en een hele ruimte.
Weinig opbrengst op noord-oost is nog altijd meer dan geen opbrengst. Laat een offerte maken met verwachte opbrengst en kosten dan pas weet je of het interessant is, nu is het een aanname dat het dat niet is.
Heb je al mensen gesproken die daadwerkelijk een warmtepomp hebben? Het hele jaar een loeiende unit op je dak is alleen bij de mensen die bij Radar zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:41
Ik zou zeker ook full electric mee gaan nemen, je hebt al erg goede stappen naar verduurzaming gezet. Persoonlijk zou ik het zonde vinden om nu te investeren in een nieuwe gasketel, wetende dat gasloos de toekomst gaat zijn.

Kijk ook eens naar warmteterugwinning in je douche, dit scheelt 30-60% op je warm water verwarming (of het nu gas of electrisch is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Cereal 30 tot 60% op hooguit 20 kuub gas oid .. is niet echt -O- veel, bij lang douchen is dat natuurlijk wel beter/prettiger en als je het "kan" aanleggen idd voor gaan.

@No Hands inderdaad PV hebben is beter als niks, mits je niet teveel last heb van schaduw kan ik je uit ervaring vertellen.
Airco moet je willen .. hoewel het wel "prettig" is .. is het een relatieve dure oplossing .. koelen met WP installatie is dan wellicht prettiger en voordelig(er) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Cereal schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:52:
Persoonlijk zou ik het zonde vinden om nu te investeren in een nieuwe gasketel, wetende dat gasloos de toekomst gaat zijn.
Een nieuwe ketel kost 1500 euro, daar doe je 15 jaar mee, dat is 100 euro per jaar. In heel veel situaties is dat nu nog een prima oplossing. Maar ik denk dat TS het wel zonder kan redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep83
No Hands schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:36:
[...]

Weinig opbrengst op noord-oost is nog altijd meer dan geen opbrengst. Laat een offerte maken met verwachte opbrengst en kosten dan pas weet je of het interessant is, nu is het een aanname dat het dat niet is.
Heb niet echt lekker de ruimte op onze schuine voorkap voor PV, ivm Velux ramen en een puntje. Wellicht passen er 2 PV's onder kleine Velux maar die vangen dan vooral heel veel schaduw. Verder doet het naar onze mening afbreuk aan het karaketristieke aanzicht van onze woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrBSHylwnq74Qd2HO7BE27gXBUY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6IEZuKpgn9aZtIq1bA3Fe2Kx.png?f=user_large
No Hands schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:36:
[...]

Heb je al mensen gesproken die daadwerkelijk een warmtepomp hebben? Het hele jaar een loeiende unit op je dak is alleen bij de mensen die bij Radar zitten..
Goed idee! Zijn hier toevallig mensen met een WP op een houten dak in de regio Kennemerland??

En ja, we douchen lang, onder een regendouche... dus zo een WTW vind ik een serieuze optie. Mede ook om dat gedrag te beter te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

No Hands schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:24:
[...]

Een nieuwe ketel kost 1500 euro, daar doe je 15 jaar mee, dat is 100 euro per jaar. In heel veel situaties is dat nu nog een prima oplossing. Maar ik denk dat TS het wel zonder kan redden.
op basis van mijn eigen ervaringen en de reacties zie Huis is A label wat nu ? zou ik geen CV adviseren ..

Een CV HR(e) heeft een leeftijd van 7 tot 15 jaar .. dus tvt in 7 jaar reken niet langer. met een subsidie (en de adviesen in dat topic) kan je beter iets meer investeren in een 5kw monoblock oid (zie dat topic) zeker als je al LTV geschikt bent.

en ipv PV .. PVT panelen ?

Dus je PV/WP aanschaf zal niet een "forse" besparing hebben, maar wel een besparing. als de @joep83 ook al elektrisch kookt en dus geen gas afhankelijkheden heeft is dit een no-brainer.

Je haalt het rendement technisch wellicht niet 100% terug, maar een gasloos huis A-label is wel verkoop technisch intressant(er) zeker gezien dat je nu extra ruimte cree-ert met een extra dakopbouw.

6x pv a 320WP = 1920WP / 90% = ~1600kwh per jaar opbrengst (ZuidOost gelegen) reken op 800-1000Kwh denk ik ..
6x (PV)T (zonnecollector ingebouwd in de PV paneel) = 100m3 per collector (ZO gelegen) reken op 50% of 25% is 150 tot 300m3 besparing ..
een WP met koel functie (geen airco nodig?)
Een WTW is juist bij lang douche gebruik zeer handig ..
aanschaf:
6x pvt = 800 ? = 7k (inc omvormer, ex installatie
wp = 3-5 k (ex installatie)
wtw = 2k
boilervat ? 1k ?
zeg 10k .. - btw /subsidie = wellicht 8 k

Je betaalt nu 150,180 p/m aan gas/licht schat ik in .. besparing van 40 a 50,- p.m moet wel te doen zijn, dat zou 3k per 5 jaar zijn en dus tvt is ~14 jaar (op basis van regels van vandaag)

Ik kan way off zijn met de berekeningen maar zoals ik al zei .. terugverdienen zit hem niet alleen in je gas/elektra "terugwinning" maar ook de toekomst gerichtheid en dus snelle verkoop en voor je zelf dat je "klaar" bent op wat ander onderhoud na.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
vso schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:52:
[...]

Een CV HR(e) heeft een leeftijd van 7 tot 15 jaar .. dus tvt in 7 jaar reken niet langer.
7 tot 15? 15 tot 20 lijkt me realistischer.
Een terugverdientijd van een cv vind ik maar raar, je moet gewoon een warm huis hebben dat hoeft je niet terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

No Hands schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:22:
[...]

7 tot 15? 15 tot 20 lijkt me realistischer.
Een terugverdientijd van een cv vind ik maar raar, je moet gewoon een warm huis hebben dat hoeft je niet terug te verdienen.
Aanschaf van een CV ketel nu die zuiniger is dan je huidige is de TVT. na 7 jaar is het vaak economischer om het te vervangen door een nieuw model dan nog x tijd door te modderen ..

ik had het laatst berekend, zeg aanschaf is 1.500 gedeeld door 84 maanden is ~17.9 euro p.m.. en dit vertaalt zich in 330m3 per jaar wat voor mij bv geen onrealistiche besparing is geweest.. (huizen hier verbruiken 2000 tot 1800m3 p.j met energie label D ik eindigde op 1450m3 na vervanging (met cv tuning en schuifpui .. maar dan nog is 350 tot 550 best fors. en heb ik de installatie + onderhoud al redelijk terug verdient (nog 2 jaar te gaan) ..

Stel dat ik hem verkoop voor 800,- oid dan maak ik "winst" ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:45

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wat wil je gaan uitgeven, bij een ruim budget zou ik zonder twijfel voor all-electric gaan.

Wil je met beperkt budget maximaal resultaat dan zou ik voor optie 1 gaan. Hierbij kan je de airco's gebruiken om te verwarmen en te koelen en je CV behouden voor warm water en als back-up voor je verwarming, de technische impact is dan ook beperkt en overzichtelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 21-07-2020 12:29 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep83
Als ik het samenvat is er weinig / geen enthousiasme over hybride installatie met WP en HR-ketel.

All electric vind ik op dit moment nog een brug te ver voor onze situatie. M.n. vanwege ruimtebeslag, grotere complexiteit van de installatie en kans op overlast. Ga dus kiezen voor optie 1: HR ketel + airco voor koelen & verwarmen zolderverdieping + 9 x PV.

Over een jaar of 10-15 weer kijken wat de stand der techniek, beleid en de eigen situatie is. Wie weet komen er dan wel collectieve voorzieningen o.i.d.

Dank voor ieder zijn reactie.
Pagina: 1