Mijn nieuwe laptop heeft vier media-toetsen rechtsboven die ik nooit gebruik, en géén dedicated Home/End/PgUp/PgDn toetsen. Ik dacht: dat valt op te lossen.
De vraag die ik heb is echt OS specifiek, vandaar dat ik er een apart draadje voor gepakt heb.
Eerst heb ik een scriptje gemaakt dat de functie van de knoppen omzet: /usr/bin/keybmap.sh:
Executable gemaakt en werkt prima.
Echter na een reboot is de remapping verdwenen, dus wil ik dit na opstarten automatisch aanroepen. /etc/init.d/rc.local bestaat blijkbaar niet meer, dus dan moet het in een service. Zo gezegd zogedaan, /etc/systemd/system/keybmap.service :
Reboot en... helaas, de knoppen zijn niet gemapped
De service staat netjes enabled volgens systemctl list-unit-files (| grep keybm)
end journalctl zegt hierover:
Ik kom er niet echt uit wat er nu mis is. Kan iemand mij op weg helpen?
De vraag die ik heb is echt OS specifiek, vandaar dat ik er een apart draadje voor gepakt heb.
Eerst heb ik een scriptje gemaakt dat de functie van de knoppen omzet: /usr/bin/keybmap.sh:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| #!/bin/bash #Remapping the audio Play/Pause, Stop, Prev and Next buttons to PgUp, PgDn, Home and End. xmodmap -e "keycode 173 = Prior" #Media Play/Pause xmodmap -e "keycode 171 = Next" #Media Stop xmodmap -e "keycode 172 = Home" #Media Previous xmodmap -e "keycode 174 = End" #Media Next |
Executable gemaakt en werkt prima.
Echter na een reboot is de remapping verdwenen, dus wil ik dit na opstarten automatisch aanroepen. /etc/init.d/rc.local bestaat blijkbaar niet meer, dus dan moet het in een service. Zo gezegd zogedaan, /etc/systemd/system/keybmap.service :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| [Unit] Description=Remap media keys to Home End PgUp PgDn #After=rc-local.service After=network-online.target [Service] Type=oneshot ExecStart=/bin/bash /usr/bin/keybmap.sh RemainAfterExit=yes #ExecStop=/usr/bin/bash /sbin/ifconfig ax0 down; /etc/ax25/ax25-down [Install] #WantedBy=multi-user.target WantedBy=basic.target |
Reboot en... helaas, de knoppen zijn niet gemapped
De service staat netjes enabled volgens systemctl list-unit-files (| grep keybm)
code:
1
2
| UNIT FILE STATE VENDOR PRESET keybmap.service enabled disabled |
end journalctl zegt hierover:
code:
1
2
3
| Jul 20 16:59:51 Ideapad5.fritz.box systemd[1]: keybmap.service: Main process exited, code=exited, status=1/FAILURE Jul 20 16:59:51 Ideapad5.fritz.box systemd[1]: keybmap.service: Failed with result 'exit-code'. Jul 20 16:59:51 Ideapad5.fritz.box audit[1]: SERVICE_START pid=1 uid=0 auid=4294967295 ses=4294967295 subj=system_u:system_r:init_t:s0 msg='unit=keybmap comm="systemd" exe="/usr/lib/systemd/systemd" hostname=? addr=? terminal=? res=failed' |
Ik kom er niet echt uit wat er nu mis is. Kan iemand mij op weg helpen?
[ Voor 12% gewijzigd door EMP op 20-07-2020 17:04 ]
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.