Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Linux hardware support voor Ryzen 4X00U (Lenovo Ideapad 5)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 10:31
Vanochtend de Lenovo Ideapad 5 met Ryzen 4700U (en Vega 7 graphics) binnengekregen. Ik wil graag weer Linux Mint draaien, net als op mijn vorige laptop (Asus N56VZ uit 2013).

Omdat ik de Lenovo zonder OS besteld heb eerst een installer USB installer met Linux Mint 19.3 64bit Cinnamon gemaakt en geinstalleerd.

Veel hardware wordt nog niet herkend. Na het toevoegen van de Updated Open Graphics Drivers (oibaf/graphics-drivers) en updaten/upgraden wordt o.a. de wifi herkend, maar de graphics driver en de touchpad nog niet (en wellicht nog meer niet, maar die twee vallen het meest op).

Op Phoronix vind ik het volgende:
Ubuntu 20.04 LTS is shipping with the Linux 5.4 kernel and Mesa 20.0, which that kernel is slightly too old for Renoir out-of-the-box. So I fetched the latest Linux 5.6 stable kernel from the Ubuntu Mainline Kernel PPA and rebooted. Bam, graphics working!
Ik draai momenteel de nieuwste kernel die standaard voor Linux Mint 19.3 beschikbaar is (Linux IdeaPad-5 5.3.0-53-generic #47~18.04.1-Ubuntu SMP).

De touchpad geeft helemaal geen blijk van aanwezigheid. lsusb en lspci geven de volgende output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
EMP@IdeaPad-5:~$ lsusb
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 003 Device 004: ID 27c6:55a2  
Bus 003 Device 003: ID 8087:0029 Intel Corp. 
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 001 Device 002: ID 13d3:56ff IMC Networks 
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

EMP@IdeaPad-5:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Device 1630
00:00.2 IOMMU: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Device 1631
00:01.0 Host bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Device 1632
00:02.0 Host bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Device 1632
00:02.2 PCI bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Device 1634
00:02.4 PCI bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Device 1634
00:08.0 Host bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Device 1632
00:08.1 PCI bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Device 1635
00:08.2 PCI bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Device 1635
00:14.0 SMBus: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] FCH SMBus Controller (rev 51)
00:14.3 ISA bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] FCH LPC Bridge (rev 51)
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Device 1448
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Device 1449
00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Device 144a
00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Device 144b
00:18.4 Host bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Device 144c
00:18.5 Host bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Device 144d
00:18.6 Host bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Device 144e
00:18.7 Host bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Device 144f
01:00.0 Network controller: Intel Corporation Device 2723 (rev 1a)
02:00.0 Non-Volatile memory controller: SK hynix Device 1339
03:00.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Device 1636 (rev c2)
03:00.1 Audio device: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Device 1637
03:00.2 Encryption controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Device 15df
03:00.3 USB controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Device 1639
03:00.4 USB controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Device 1639
03:00.5 Multimedia controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Device 15e2 (rev 01)
03:00.6 Audio device: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Device 15e3
04:00.0 SATA controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] FCH SATA Controller [AHCI mode] (rev 81)
04:00.1 SATA controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] FCH SATA Controller [AHCI mode] (rev 81)

Een dubbele vraag dus:

Hoe kan ik de kernel updaten naar 5.6? (UKUU lijkt niet meer beschikbaar te zijn in ed repository, en de kernels staan ook niet meer in de sofware updater zoals vroeger... en ik kan niet vinden hoe ik het vanaf de command line doe, behalve echt hardcode 'from scratch' builden)

Hoe krijg ik de touchpad werkend? (ik heb werkelijk geen idee waar te beginnen).

Los van deze issues is mijn eerste ervaring met de laptop erg prettig. Als iemand nog vragen heeft over de 4700U dan beantwoord ik die waar mogelijk graag :)

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

Beste antwoord (via EMP op 03-06-2020 20:29)

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 29-11 15:01

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

De Mint versie die je hebt, 19.3, is gebaseerd op Ubuntu 18.04. Dus je touchpad zal zeer waarschijnlijk daarom ook niet werken. Dat is ook gelijk de reden waarom je geen nieuwere kernel ziet, je hebt eigenlijk al de laatste die beschikbaar is.

Wat je zou kunnen proberen, is Fedora ipv Mint. Die heeft namelijk wel een nieuwere kernel en loopt veel eerder mee met de rest van de software. Het is meer bleeding edge. Alleen heeft het geen long term releases zoals Ubuntu die heeft. En omdat het van Red Hat komt, zal je in de basis ook wat minder software beschikbaar hebben in de base repo's. Dat kan je nog wel uitbreiden met een extra repo, maar mijn ervaring is dat er toch nog steeds minder beschikbaar is dan bij Ubuntu.

Als alternatief daarvoor en toch bij een .deb distro zitten kan je Debian Testing/Bullseye pakken. Die heeft wel kernel 5.6 beschikbaar, veel software en is met wat meer moeite dan out-of-the-box installatie prima bruikbaar en zo te maken dat het net Mint is, maar dan zonder de 'rommel' van Mint.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18-11 08:45
Ik heb geen ervaring met Linux Mint, maar aangezien het gebaseerd is op Ubuntu, werkt de methode uit de Ubuntu wiki om nieuwere kernels te installeren vast wel: https://wiki.ubuntu.com/Kernel/MainlineBuilds

Als je het heel simpel wilt en bereid bent te betalen voor gemak, kan je dit proberen: https://teejeetech.in/ukuu/

Verder zou je ook kunnen nadenken of je een distro die standaard met kernel 5.6 komt wil proberen. Fedora en Manjaro werken waarschijnlijk zonder problemen out of the box.

Voor de touchpad zou je kunnen proberen een recentere versie van libinput te installeren (Ubuntu 20.04 kwam met de meest recente, maar Linux Mint heeft nog een oudere). Of wisselen naar de synaptics driver.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

De Mint versie die je hebt, 19.3, is gebaseerd op Ubuntu 18.04. Dus je touchpad zal zeer waarschijnlijk daarom ook niet werken. Dat is ook gelijk de reden waarom je geen nieuwere kernel ziet, je hebt eigenlijk al de laatste die beschikbaar is.

Wat je zou kunnen proberen, is Fedora ipv Mint. Die heeft namelijk wel een nieuwere kernel en loopt veel eerder mee met de rest van de software. Het is meer bleeding edge. Alleen heeft het geen long term releases zoals Ubuntu die heeft. En omdat het van Red Hat komt, zal je in de basis ook wat minder software beschikbaar hebben in de base repo's. Dat kan je nog wel uitbreiden met een extra repo, maar mijn ervaring is dat er toch nog steeds minder beschikbaar is dan bij Ubuntu.

Als alternatief daarvoor en toch bij een .deb distro zitten kan je Debian Testing/Bullseye pakken. Die heeft wel kernel 5.6 beschikbaar, veel software en is met wat meer moeite dan out-of-the-box installatie prima bruikbaar en zo te maken dat het net Mint is, maar dan zonder de 'rommel' van Mint.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EMP
Bedankt voor de tips!

Linux Mint is gegroeid vanuit luiheid, het is een heerlijk 'af' OS dat het op mijn (oude) laptop jaren lang probleemloos gedaan heeft. Het is dat de hardware het mechanisch opgeeft, anders had ik nog lang niet geupgrade...

Maar na wat klooien heb ik de Fedora Cinnamon installatie maar eens op een stick gezet. To be continued!

• pporrio
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 29-11 22:29
Je kunt anders ook Pop!_OS 20.04 proberen. Beviel mij beter dan Mint.

Na installatie even Cinnamon installeren als je dat liever hebt dan GNOME via:
code:
1
sudo apt install cinnamon-desktop-environment

[Voor 50% gewijzigd door pporrio op 03-06-2020 10:32]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thomas_n
pporrio schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:30:
Je kunt anders ook Pop!_OS 20.04 proberen. Beviel mij beter dan Mint.

Na installatie even Cinnamon installeren als je dat liever hebt dan GNOME via:
code:
1
sudo apt install cinnamon-desktop-environment
Dan zit hij wel nog steeds met kernel 5.4, i.p.v. 5.6.

• pporrio
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 29-11 22:29
thomas_n schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:44:
[...]
Je hebt gelijk inderdaad.

Mijn platencollectie

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

thomas_n schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:44:
[...]

Dus? Het is nog steeds gewoon Ubuntu 20.04 waar je de kernel mainline ppa aan toe kan voegen voor 5.6.

• thomas_n
Hero of Time schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:29:
[...]

Dus? Het is nog steeds gewoon Ubuntu 20.04 waar je de kernel mainline ppa aan toe kan voegen voor 5.6.
Vanzelfsprekend

• EMP
Fedora en ik hadden een wat stroeve start (de eerste boot na de installatie bevroor het systeem compleet, alleen een 5-second-power-button hielp, de tweede keer opstarten gaf hij aan dat er allerlei config files corrupt waren, en dat hij die naar default gereset had maar behalve dat loopt het goed.

Trackpad doet het, videokaart driver... geen idee waar dat zit in Fedora, maar alles wat ik er tot nu toe mee doe doet het prima :)

Na wat ruzien met codecs en kmplayer ontslagen te hebben waarna met een extra repository smplayer zijn plaats inneemt, werkt video afspelen ook weer zoals je zou verwachten.

Ik ga het zo even proberen. Bedankt voor de tips!

Ik ga het er maar eens een tijdje mee proberen! Bedankt voor de tips, ik zal even aan yam/dnf i.p.v. apt moeten wennen, maar klinkt niet als iets onoverkomelijks.

• Vaenir
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 09:48
Interessant topic! Ik ben opzoek naar een Lenovo laptop met een 4700u en ik ben ook van plan om een Linux distro erop te zetten. Sorry voor de offtopic, heb je je laptop bij de lenovo shop besteld? Ik kan namelijks niks vinden en wat is je eerste indruk? Kwaliteit behuizing en het scherm ben ik erg benieuwd naar!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

EMP schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:28:
Trackpad doet het, videokaart driver... geen idee waar dat zit in Fedora, maar alles wat ik er tot nu toe mee doe doet het prima :)
Dat is het mooie van Fedora. Die heeft dus die bloat niet van een 'restricted driver manager' of wat Ubuntu er ook maar voor naam heeft verzonnen. Het doet namelijk niets anders dan kijken naar je hardware en de juiste packages uit de repo ervoor selecteren om te installeren. Als je weet wat je moet hebben, rammel je dat gewoon zelf via dnf erop.

Daar zal je dus ook aan moeten wennen. Je hand wordt niet constant vastgehouden en er wordt ook niet verteld wat je het beste kan doen. Dat geeft vrijheid, maar kan met weinig ervaring een beetje eng zijn aan het begin. Als je het eenmaal meer gewend bent en meer Linux kennis hebt opgedaan, is het heerlijk en is dat handje vasthouden van Ubuntu vervelend, want je weet het ondertussen wel.

Nog een dingetje over Fedora. Het heeft weinig closed source zaken in z'n (base) repo zitten. De nVidia drivers en firmware voor je hardware zijn vziw een uitzondering. Bij Ubuntu heb je nog 'restricted' software, waar bepaalde licentie beperkingen aan vast zitten.

• EMP
Vaenir schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:33:
Interessant topic! Ik ben opzoek naar een Lenovo laptop met een 4700u en ik ben ook van plan om een Linux distro erop te zetten. Sorry voor de offtopic, heb je je laptop bij de lenovo shop besteld? Ik kan namelijks niks vinden en wat is je eerste indruk? Kwaliteit behuizing en het scherm ben ik erg benieuwd naar!
Ik wil binnenkort een productreview schrijven, maar als je specifieke vragen hebt (of haast) kun je een pm sturen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EMP
@Vaenir Hier is de review!

• strigi
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 11-06 10:57
Kun je nu zien welk apparaat de touchpad is? In de output van lspci en lsusb zie ik 'm niet.

• EMP
strigi schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:59:
Kun je nu zien welk apparaat de touchpad is? In de output van lspci en lsusb zie ik 'm niet.
Met hwinfo krijg ik de volgende informatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
PS/2 00.0: 10500 PS/2 Mouse
  [Created at input.249]
  Unique ID: AH6Q.fscdBmrWO06
  Hardware Class: mouse
  Model: "ELAN0001:00 04F3:3140 Touchpad"
  Vendor: 0x04f3 
  Device: 0x3140 "ELAN0001:00 04F3:3140 Touchpad"
  Compatible to: int 0x0210 0x0001
  Device File: /dev/input/mice (/dev/input/mouse1)
  Device Files: /dev/input/mice, /dev/input/mouse1, /dev/input/event6, /dev/input/by-path/platform-AMDI0010:01-event-mouse, /dev/input/by-path/platform-AMDI0010:01-mouse
  Device Number: char 13:63 (char 13:33)
  Driver Info #0:
    Buttons: 1
    Wheels: 0
    XFree86 Protocol: explorerps/2
    GPM Protocol: exps2
  Config Status: cfg=new, avail=yes, need=no, active=unknown

Ik zie hem verder ook niet bij lsusb, lspci of lshw staan.

Er hebben trouwen meer mensen problemen mee, ook met kernel 5.6.xx. Zie dit draadje voor meer info en een mogelijke oplossing.

[Voor 8% gewijzigd door EMP op 10-06-2020 15:52]

• strigi
De touchpad heet hier "Elan Touchscreen". Er zijn meer mensen met dit probleem. De driver moet als module beschikbaar zijn en niet in de kernel gecompileerd zijn. Fedora heeft dit al zo gedaan. Op Ubuntu is de kernel zelf compileren blijkbaar een oplossing, al is mij dat nog niet gelukt.

https://askubuntu.com/que...ing-on-20-04-nor-on-18-04

Acties:
  • +1Henk 'm!

• strigi
De trackpad is aan de praat te krijgen met de systemd file in https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=207759

• EMP
Wat nog niet helemaal lekker werkt bij mij is de brightness van het scherm. De Fn toetsen werken, maar als de balk helemaal rechts is is het scherm op 100%, halverwege is hij op 90% en helemaal links op 80% (op het oog, hij wordt dus iets minder fel, maar het scheelt niet veel).

Als ik met de hand een waarde naar /sys/class/backlight/amdgpu_bl0/brightness schrijf (tussen 0 en 255) gaat dat goed, en kan ik de backlight over de hele range instellen... echter na een seconde schiet de backlight weer terug naar de vorige stand.

Ik denk dat Fedora een ander mechanisme gebruikt om de backlight in te stellen dan bovenstaande file. Het voornaamste is dat de schaal van de (via de GUI ingestelde) backlight niet lijkt te kloppen.

@Hero of Time weet jij misschien hoe waar/hoe ik dat kan vinden?

• strigi
Ik sprak te vroeg. Het apparaat is nu helemaal niet meer zichtbaar en schrijven via

> echo "i2c-ELAN0001:00" > /sys/bus/i2c/drivers/i2c_hid/bind

wil niet meer.

Meer testen nodig. Hoop de trackpad betrouwbaar werkend gemaakt kan worden.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

EMP schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:10:
@Hero of Time weet jij misschien hoe waar/hoe ik dat kan vinden?
Geen flauw idee. De laatste laptop die ik met Linux zelf heb, komt nog uit de tijd dat Vista gemeengoed was om mee te leveren. En daar werkt alles prima op, ook de helderheid van m'n scherm.

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11:39
Heb deze laptop ook besteld, wel de variant met 4800U en Wifi 6. Ben benieuwd hoe Linux jullie nu nog bevalt? Zijn er nog ontwikkelingen?

Ik ga er vanuit dat de fingerprint scanner in de aan/uit knop sowieso niet gaat werken. Hopelijk de rest wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Refro
  • Laatst online: 09:59
Ik heb de touchpad werkend gehad door een 5.7.2 kernel te compileren en in Linux Mint 19.03 te gebruiken met de touchscreen driver als module. Alleen zit ie erna te zeuren over video drivers.

Heb alles geüpdate naar Linux mint 20.03 beta initieel dezelfde problemen. Compileren van de kernel is me nog niet gelukt blijf in de initfsram hangen. Het gaat om een Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 (81YQ002BMH) laptop. Toch fedora of popOS eens gaan proberen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11:39
Hier is een goede uitleg en zijn er verschillende oplossingen inzake de niet werkende touchpad: https://forums.lenovo.com...n-not-working/m-p/5017099
https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=207759#c5

Met de voorgedragen oplossingen moet het volgens mij vrij eenvoudig zijn om elke Linux distro van een werkende touchpad te voorzien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Refro
  • Laatst online: 09:59
Draai nu een week of 2 met Linux Mint 20 en een 5.7 kernel. De laatste missende stap voor mij was na het compileren van de kernel de modules strippen zodat de initramfs beperkt blijft in grootte.

• EMP
Tussentijdse update. Fedora 32 Cinnamon Desktop heeft het instelllen van de schermhelderheid gefixt, kreeg ik ergens gratis een keer mee met de normale updates.

Verder heb ik de media-keys rechtsboven geremapped naar Home/End/PgUp/PgDn. Ik gebruik die knopppen toch nooit, en miste de directe Home/End vooral. Wil je dat ook, de scripts die ik ervoor gebruik staan hier.

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True