Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tips en vragen nieuwe pc deze week

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sohopunk
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-08 14:04
Beste Tweakers,

Graag wil ik deze week een begin maken met het aanschaffen van een nieuw systeem. Ik heb hiervoor grotendeels de BBG van juli gevolgd, met wat eigen toevoegingen. De pc wordt voornamelijk gebruikt om te gamen op 1440p.

De nieuwe componenten die ik wil aanschaffen zijn als volgt:

Behuizing: pricewatch: Phanteks Eclipse P500A Digital (RGB)
Processor: pricewatch: AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed
Moederbord: pricewatch: MSI X470 Gaming Plus Max
Geheugen: pricewatch: G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-16GTZNC
Voeding: pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum
SSD: pricewatch: Kingston A2000 1TB
Waterkoeling: pricewatch: NZXT Kraken Z73

Verder gebruik ik een extra 1TB SSD uit mijn huidige setup en mijn huidige videokaart, een GTX 1070 8GB. Het idee is dan om eind dit jaar/begin volgend jaar een nieuwe videokaart erin te stoppen als de nieuwe kaarten uit zijn.

Mijn vragen zijn als volgt:

1. Is de geselecteerde voeding uit de BBG ook voldoende indien ik voor de door mij geselecteerde waterkoeling ga?
2. Naast de 3 ventilatoren die bij de kast komen en de waterkoeling die ik erbij koop, zijn er nog meer ventilatoren nodig of zou dit voldoende moeten zijn?
3. Hebben jullie eventueel nog tips om binnen dezelfde price range voor alternatieve producten te gaan? Ik denk dat mijn keuze wel al redelijk vast ligt maar sta zeker open voor tips.

Hoor graag van jullie, wellicht vanavond of anders morgen bestellen in de hoop alles deze week binnen te krijgen :)

Gr,

Soho

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:39
Bordje vind ik niet zo. Zou een B550 als pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk of pricewatch: MSI B550-A PRO pakken want anders is je front usb-c niet bruikbaar.

AIO is errug duur. Waarom die ipv pricewatch: NZXT Kraken X72 of pricewatch: Corsair Hydro H150i Pro RGB 360mm Liquid CPU Cooler? Nog steeds een bak geld, daar niet van!

Voeding voldoet ruimschoots. Je gaat er rond de 250w uit halen.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:29
Waarom zo'n hoog bedrag (270 euro) uitgeven voor waterkoeling voor een 65W TDP processor? Als het voor de show is kun je beter iets van onder de 100 euro kopen. Gaat het om een stil systeem, neem dan een Dark Rock Pro (luchtkoeling). Als je echt zoveel geld wilt uitgeven kun je beter gaan voor custom waterkoeling, want dan kan je de GPU ook meenemen in de routing.

[ Voor 5% gewijzigd door Djarune op 20-07-2020 12:34 ]

• sohopunk
Uszka schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:29:
Bordje vind ik niet zo. Zou een B550 als pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk of pricewatch: MSI B550-A PRO pakken want anders is je front usb-c niet bruikbaar.

AIO is errug duur. Waarom die ipv pricewatch: NZXT Kraken X72 of pricewatch: Corsair Hydro H150i Pro RGB 360mm Liquid CPU Cooler? Nog steeds een bak geld, daar niet van!

Voeding voldoet ruimschoots. Je gaat er rond de 250w uit halen.
Bordje komt van de BBG af, wat is jouw redenering om voor een ander te gaan?
Djarune schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:31:
Waarom zo'n hoog bedrag (270 euro) uitgeven voor waterkoeling voor een 65W TDP processor? Als het voor de show is kun je beter iets van onder de 100 euro kopen. Gaat het om een stil systeem, neem dan een Dark Rock Pro (luchtkoeling). Als je echt zoveel geld wilt uitgeven kun je beter gaan voor custom waterkoeling, want dan kan je de GPU ook meenemen in de routing.
Het is een aardig bedrag idd, ik twijfel daar een beetje over, maar heeft vooral met de looks te maken. Ik vind het gaaf om een LCD schermpje te hebben voor je temp en gifjes. Bedankt voor de tip iig, ik zal de luchtkoeling in overweging nemen, het is moneywise natuurlijk wel de verstandige keuze..

• Uszka
sohopunk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:53:
[...]

Bordje komt van de BBG af, wat is jouw redenering om voor een ander te gaan?
Dat staat bij mijn reactie vermeld!

• sohopunk
Uszka schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:55:
[...]

Dat staat bij mijn reactie vermeld!
Oh sorry, je hebt helemaal gelijk! En goed, terecht punt (: dank!

• sohopunk
Djarune schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:31:
Het is evt ook een idee om voor luchtkoeling te gaan en met het vrijgekomen geld voor 32gb geheugen te gaan ipv 16.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:29
sohopunk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:13:
[...]
Het is evt ook een idee om voor luchtkoeling te gaan en met het vrijgekomen geld voor 32gb geheugen te gaan ipv 16.
32gb is niet nodig voor gamen. Ik zou het lekker in een nieuwe videokaart stoppen. Voor de looks kun je trouwens ook zoiets nemen:

pricewatch: Cooler Master MasterLiquid ML240L RGB

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Zelf zou ik kiezen voor waterkoeling, maar dan voor 1 van rond de 100 EUR. 16GB is prima, stel dat je later meer wil, kun je die altijd nog bijkopen. Een kast met fans kan mooi zijn of lijken, maar de vraag is 1) kun je de snelheid aanpassen of draaien ze altijd 100% 2) of het goede kwaliteit fans zijn. Persoonlijk koop ik liever een kast met een minimaal aantal fans en koop er zelf een paar bij.

...

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Daar zijn reviews voor. Snelheid kan je vrijwel altijd wel aanpassen. Is een beetje een noob opmerking ;)
Als jij mijn pc hoort, dan heb je goede oren ;)
Overigens is 32GB nu nog voor de meeste spellen weinig zinvol. Ik heb het wel gekozen voor toekomstige spellen die mogelijk wel veel vragen. (flight simulator heeft er wel wat aan hoorde ik) (maar ik ben dan ook een multitasker die niet altijd programma's uitschakeld)

Je zult in de praktijk sneller iets aan 32GB hebben, dan aan dure waterkoeling.

[ Voor 53% gewijzigd door Quacka op 20-07-2020 14:02 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• sohopunk
Luxicon schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:49:
Zelf zou ik kiezen voor waterkoeling, maar dan voor 1 van rond de 100 EUR. 16GB is prima, stel dat je later meer wil, kun je die altijd nog bijkopen. Een kast met fans kan mooi zijn of lijken, maar de vraag is 1) kun je de snelheid aanpassen of draaien ze altijd 100% 2) of het goede kwaliteit fans zijn. Persoonlijk koop ik liever een kast met een minimaal aantal fans en koop er zelf een paar bij.
Snelheid is idd aan te passen. De stock ventilatoren van de behuizing kunnen soms wel wat hard draaien maar mocht dat in de toekomst echt storend zijn kan ik altijd kijken voor vervanging.

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
sohopunk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:33:
[...]

Snelheid is idd aan te passen. De stock ventilatoren van de behuizing kunnen soms wel wat hard draaien maar mocht dat in de toekomst echt storend zijn kan ik altijd kijken voor vervanging.
Fans met RGB zijn aardig aan de prijs (als je goede kwaliteit koopt), vandaar mijn opmerking.

Zoiets is ongeveer het goedkoopste, wat wel top is verder:
pricewatch: Noctua NF-P14s redux-1500 PWM, 140mm
Koop je daar een aantal van, dan is dat al een aardig % van de prijs van de kast. Vandaar ik mij niet kan voorstellen dat de meegeleverde fans zo goed zijn. Mijn opmerking is niet bedoeld dat de kast niet in orde is, maar het is wel iets om in gedachten te houden bij aankoop van een kast.

Meestal hoor je er niets over bij aankoop van een computer, vandaar :)
Quacka schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:59:
Daar zijn reviews voor. Snelheid kan je vrijwel altijd wel aanpassen. Is een beetje een noob opmerking ;)
Als jij mijn pc hoort, dan heb je goede oren ;)
Dit heeft verder niet veel te maken met de nieuwe PC van @sohopunk, maar je kan niet altijd de snelheid van de fan aanpassen. De meest fijne manier is met een 4 pin, die herkend wordt door het moederbord. Heb je leds, dan zit je ook nog met de eventuele aansturing van kleuren / effecten. Al met al zijn er verschillende methodes met voor en nadelen, maar juist bij systemen met led fans, is dat soms niet heel fijn / super geregeld.

Dit is een voorbeeld hoe lastig het nog kan zijn om te werken met systemen die fabrikanten kunnen aanleveren.

[ Voor 47% gewijzigd door Luxicon op 20-07-2020 14:51 ]

...

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ik heb, zo zeg ik wel eerlijk, nul verstand van die kermis-pc's, maar op normale moederborden kan je gewoon rgb op aansluiten. Deze heeft twee headers btw. Daarnaast kan je 3-pins fans gewoon in de bios langzamer laten regelen (ja de 4 pins zijn fijner / makkelijker). Maar goed, misschien denk ik er te gemakkelijk over.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• sohopunk
Dank voor de tips. Ik blijf bij de behuizing die ik heb gekozen en ga vooralsnog voor 16GB geheugen. Twijfel alleen nog tussen watergekoeld of gewoon luchtkoeling, zoals @Djarune voorstelde.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
sohopunk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:23:
Dank voor de tips. Ik blijf bij de behuizing die ik heb gekozen en ga vooralsnog voor 16GB geheugen. Twijfel alleen nog tussen watergekoeld of gewoon luchtkoeling, zoals @Djarune voorstelde.
Ik zou lekker voor een luchtkoeler gaan, gaat eigenlijk nooit stuk en is net zo stil als een waterkoeling. Scheelt je ook nog eens 215 euro.
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
en als je RGB leuk vind kan je er altijd nog een fan met ledjes op zetten.

Als je er zelf verder in wilt duiken hebben de buren net een leuke test online gezet.
https://nl.hardware.info/...an-dit-moment---juli-2020

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 20-07-2020 17:35 ]

• Uszka
Mugen 5 is er ook in RGB uitvoering pricewatch: Scythe Mugen 5 RGB Edition

• sohopunk
Ernemmer schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:32:
[...]

Ik zou lekker voor een luchtkoeler gaan, gaat eigenlijk nooit stuk en is net zo stil als een waterkoeling. Scheelt je ook nog eens 215 euro.
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
en als je RGB leuk vind kan je er altijd nog een fan met ledjes op zetten.

Als je er zelf verder in wilt duiken hebben de buren net een leuke test online gezet.
https://nl.hardware.info/...an-dit-moment---juli-2020
Thanks, ga dat idd doen, ook meer ervaring mee en wie weet in de toekomst wel liquid cooling.
Goeie tip! Heb eerlijk gezegd zelf ook nog nooit een kast gebouwd met RGB als feature, maar wilde dat toch graag een keer proberen. Nu al die kermissen niet doorgaan moet je er zelf maar een bouwen ;)

• Thehope
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-03-2024
Mocht je toch een waterkoeler willen DNA is misschien de nzxt kraken m22 een goede koop.

• sohopunk
Thehope schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:26:
Mocht je toch een waterkoeler willen DNA is misschien de nzxt kraken m22 een goede koop.
Thanks voor de tip. Ik heb inmiddels mijn volledige pc uitgezocht, dit zijn mijn definitieve componenten geworden:

Behuizing: pricewatch: Phanteks Eclipse P500A Digital (RGB)
Voeding: pricewatch: Corsair RM650 (2019)
Moederbord: pricewatch: Asus ROG Strix B550-F Gaming (WI-FI)
Processor: pricewatch: AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed
Geheugen: pricewatch: HyperX Fury RGB HX432C16FB3A/8 (2x)
Waterkoeling: pricewatch: Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB
SSD 1: pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 1TB
SSD 2: pricewatch: Samsung 860 EVO 1TB
+ 2 HHD's van 2TB per stuk voor opslag.

Daarnaast gebruik ik voorlopig mijn huidige videokaart (pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G). Deze wil ik eind dit jaar upgraden als de nieuwe kaarten uit zijn.

Morgen wordt alles geleverd en gaan we bouwen, als ik eraan denk upload ik nog even een foto van het eindresultaat.

[ Voor 3% gewijzigd door sohopunk op 28-07-2020 17:23 ]

• sohopunk
Dit is het eindproduct geworden. Iedereen bedankt voor jullie input en het meedenken!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eA6PF6EQA58Vx9tbEOEN23m0uiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDolhmfYKBYJgwz0FfrSq6Mv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBHxP5S2oRgNqUayRpHfWDhmZek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1MMlIvQfgovpZK3aBBrMtfo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2WA8Q-Cw-ze2aIQ9eQIk-46XUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgamhjMWnj9J7bnARYnGLwud.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1