Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJGKessels
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:05
Mijn vraag:
Hoe sluit ik de drie RGB-fans op de juiste manier aan?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Cooler master masterbox mb511 rgb midi tower
Corsair rm750x PSU
AsRock X570 Steel Legend moederbord

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik probeer de 3 rgb ventilatoren aan te sluiten zodat ik én de kleur kan bedienen (dit werkt nu naar behoren
) én dat de drie rgb fans draaien naar de gemeten temperatuur, en niet altijd op volle toeren.

De drie RGB fans zaten al geïnstalleerd in de kast, en ze zijn samengevoegd tot één kabel met een male molex uiteinde (met 2 van de 4 pins in gebruik).

Als ik deze aansluit op de PSU (via "een-van-de-vier-samengevoegde-female-molex-kabels" naar PSU) dan draaien de fans op volle toeren en dit kan ik vervolgens nergens aanpassen.
Als ik ze probeer aan te sluiten via de "een-van-de-vier-samengevoegde-female-molex-kabels" op een male-molex-kabel met 4pin uiteinde, en deze vervolgens in de cha_fan2 van mijn moederbord stop, dan draaien de fans helemaal niet (en wordt deze ook niet herkend door het moederbord).
De RGB gaan via een andere kabel dus die blijft werken...

Zoals jullie kunnen lezen... ik ben best wel een 'leek' op dit gebied dus ik probeer de juiste termen te gebruiken. Op voorhand dus mijn excuses voor alle foute uitspraken!

Wat doe ik fout? Hoe zorg ik er voor dat de drie voorste fans naar behoren werken en niet altijd 100% draaien?

Beste antwoord (via TJGKessels op 12-04-2020 20:36)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Hell-Slave schreef op zondag 12 april 2020 @ 07:24:
[...]

Leuk maar hoe gaat ie dat aansluiten als de fan's maar een 2 pin molex aansluiting hebben?
[Afbeelding]

@TS: deze fan's zijn niet via je moederbord te regelen, hiervoor heb je de verkeerde fan's gekocht.
Op de fan's zitten gewoon 3-pins Mini Molex. Daarop zit een Spliiter naar5 een 4-pins normale molex. Deze Y-Kabel moet hij los maken en dan de nieuwe kabel aansluiten.
TJGKessels schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:38:
[Afbeelding]
De drie fans hebben een 3pins aansluiting. Deze drie fans/kabels worden vervolgens samengevoegd tot één kabel met die 2-pins molexaansluiting.
Ik ga deze kabels kopen en ze alle drie apart aansluiten op de 4-pins aansluitingen op het moederbord. Als het goed is kunnen de fans wél aangepast worden via het moederbord, alleen via het aanpassen van de voltage. Zo ver ik kan inschatten is dit een relatief makkelijke oplossing. Zolang de fans maar een beetje draaien en voor wat luchtstroom zorgen zal het voor mijn gebruik meer dan prima zijn.

Nogmaals bedankt voor alle reacties en mijn excuses voor de onduidelijkheid en verkeerd gebruik van jargon!
Juist, enige wat je niet hebt is rapportage van de snelheid. Maar op zich is dat niet erg, je moet alleen detectie uitzetten van de snelheid (minimale RPM) en voor de rest kan je alles op de poort gewoon regelen in DC modus.

[ Voor 50% gewijzigd door Wim-Bart op 12-04-2020 19:22 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Op je moederbord heb je wanneer het goed is aansluitingen voor FAN1, FAN2, FAN3, of CHA1, CHA2, CHA3. Dat zijn 4 of 3 pins aansluitingen. Daar moet je de Fans op aansluiten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:06
TJGKessels schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:09:
Mijn vraag:
De drie RGB fans zaten al geïnstalleerd in de kast, en ze zijn samengevoegd tot één kabel met een male molex uiteinde (met 2 van de 4 pins in gebruik).
Welke kaast heb je precies, de MB520 RGB die je noemt of de MB520 ARGB die je linkt? In het laatste geval kun je iig de fans gewoon met het bijgeleverde splitterkabeltje aansluiten op het moederbord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qkdVulf5SU-26X7V1zZAPmafyQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lmi5EmPKEsASvuZDJGGE1dhk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJGKessels
Wim-Bart schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:47:
Op je moederbord heb je wanneer het goed is aansluitingen voor FAN1, FAN2, FAN3, of CHA1, CHA2, CHA3. Dat zijn 4 of 3 pins aansluitingen. Daar moet je de Fans op aansluiten.
Ik heb alleen cha_fan2/3/4 over (cha_fan1 is al in gebruik en werkt), allemaal 4pins aansluitingen. Maar als ik 4-pin-naar-malemolex-kabel hier op aansluit en deze met aansluit op zo deze: [link[https://www.ebay.com/itm/PCI-e-6Pin-1-to-4-Molex-4-Pin-IDE-Power-Cable-for-CORSAIR-RM1000x-RM850x-RM750X-/113300493798[/link], dan gebeurd er niets. Sluit ik de kabel van de link aan op de PSU in plaats van cha_fan2, dus draait hij wel maar alleen op volle toeren.
Nielson schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:08:
[...]
Welke kaast heb je precies, de MB520 RGB die je noemt of de MB520 ARGB die je linkt? In het laatste geval kun je iig de fans gewoon met het bijgeleverde splitterkabeltje aansluiten op het moederbord:

[Afbeelding]
Ik heb een fout gemaakt zie ik. Ik heb de Cooler Master MasterBox MB511 RGB Midi Tower Behuizing. Ik ga het gelijk even aanpassen, excuses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
TJGKessels schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:52:
[...]
Ik heb alleen cha_fan2/3/4 over (cha_fan1 is al in gebruik en werkt), allemaal 4pins aansluitingen. Maar als ik 4-pin-naar-malemolex-kabel hier op aansluit en deze met aansluit op zo deze: [link[https://www.ebay.com/itm/PCI-e-6Pin-1-to-4-Molex-4-Pin-IDE-Power-Cable-for-CORSAIR-RM1000x-RM850x-RM750X-/113300493798[/link], dan gebeurd er niets. Sluit ik de kabel van de link aan op de PSU in plaats van cha_fan2, dus draait hij wel maar alleen op volle toeren.
Ik denk dat je link niet klopt, maak anders eens een foto'tje van de CM kabel. Als het zo'n splitterkabel voor 4-pin fans is met een molex en een connector voor een fan header dan kun je ze beide aansluiten. Voeding wordt dan uit de molex gehaald en alleen het pwm signaal van het moederbord. Op deze manier overbelast je de fan header niet als je meerdere fans aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJGKessels
Onderstaande kabel past dus op mijn moederbord (denk ik?), ik neem aan dat deze aangesloten moet worden op cha_fan2/3/4 of toch ergens anders?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1t98XGYcTRGdDQEjGphBoHnpzN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pRNqGNBI0CjNpHp1EcOFeAEK.jpg?f=fotoalbum_large

Onderstaande kabel is de bijgeleverde RGB-controller, volgens de gebruiksaanwijzing moest hij zo aangesloten worden (via SATA) en hij doet het ook zoals het hoort.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X688Dj64hM8Dfv7aTWJCYT4DpBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JfYciRVW7gqGl9yx7aEeFWa.jpg?f=fotoalbum_large

Onderstaande kabel bestaat uit 5 uiteinden: 4x MOLEXfemale en 1x 6pin voor PSU. Geen idee wat ik hier precies mee moest, maar hierop aansluiten betekent óf fans draaien alle 3 voor 100%, zonder dat ik ze kan instellen, óf als ik alleen 2 molexaansluitingen gebruik en zo bovenstaande kabel aansluit op het moederbord (zonder connectie met de PSU) gebeurt er niets, de fans draaien dan niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1uN1x4m95FJtodtdI4HpQa8Wgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zionKSZOMXZhocpdWLsOMi4.jpg?f=fotoalbum_large

Onderstaande kabel komt van de drie fans, die samen worden gevoegd door naar molexmale met twee pinnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sLa3sCA5jpQm2ZQ5WfwlTO0Dmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brSik4UrjT0FuiOPEPxFVmId.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door TJGKessels op 10-04-2020 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Die bovenste lijkt me een molex naar floppy en zat waarschijnlijk bij je voeding, niet bij je kast. Is niet de bedeoling dat je die op je mb drukt! Die onderste kabel van je kast, is dat alleen een Molex naar 3 x Fan, of zit er nog een vierde kabeltje aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJGKessels
Nielson schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:26:
Die bovenste lijkt me een molex naar floppy en zat waarschijnlijk bij je voeding, niet bij je kast. Is niet de bedeoling dat je die op je mb drukt!
Kijk, daar gaat het dus al mis bij mij...
Nielson schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:26:
Die onderste kabel van je kast, is dat alleen een Molex naar 3 x Fan, of zit er nog een vierde kabeltje aan?
Dat is alleen een Molex naar 3x fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
TJGKessels schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:27:
Dat is alleen een Molex naar 3x fan!
Oke, dan ga je idd de snelheid niet kunnen regelen. Dan ander splitterkabeltje aanschaffen zodat je ze op je mb kunt aansluiten. Zijn het wel 4-pin fans of 'ouderwetse' 3-pins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Wat een rare constructie. Dat de fan's geen losse PWM/DC aansluiting hebben vind ik wel vreemd. Hoe moeten de toeren geregeld worden? Op zich een mooie kast maar een klote oplossing voor de Fan's. Ik zou verwachten dat iedere fan een losse 3 of 4 pins aansluiting heeft die in het Moederbord past. Overigens is de losse RGB controller met deze kast alleen nodig wanneer je geen RGB header op je moederbord hebt.

Die Molex naar 4 pin mag je absoluut niet niet gebruiken zoals jij deed en die zat ook niet bij je kast maar bij je voeding. Is voor floppy drives.

[ Voor 15% gewijzigd door Wim-Bart op 10-04-2020 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJGKessels
Nielson schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:47:
[...]
Oke, dan ga je idd de snelheid niet kunnen regelen. Dan ander splitterkabeltje aanschaffen zodat je ze op je mb kunt aansluiten. Zijn het wel 4-pin fans of 'ouderwetse' 3-pins?
Het zijn 4-pins, ook op het moederbord zijn alleen maar 4-pins te zien bij cha_fan2/3/4. Dus met een willekeurige 3-to-1-splitterkabel, die ik vervolgens aansluit op het moederbord, moet dit probeer verholpen zijn en wordt de snelheid van de fans automatisch bepaald? Heb je toevallig een aanrader voor een dergelijk kabeltje?
Wim-Bart schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:12:
Wat een rare constructie. Dat de fan's geen losse PWM/DC aansluiting hebben vind ik wel vreemd. Hoe moeten de toeren geregeld worden? Op zich een mooie kast maar een klote oplossing voor de Fan's. Ik zou verwachten dat iedere fan een losse 3 of 4 pins aansluiting heeft die in het Moederbord past. Overigens is de losse RGB controller met deze kast alleen nodig wanneer je geen RGB header op je moederbord hebt.

Die Molex naar 4 pin mag je absoluut niet niet gebruiken zoals jij deed en die zat ook niet bij je kast maar bij je voeding. Is voor floppy drives.
Ja helaas zijn de kabels van de fan's te kort, anders had ik ze allemaal gewoon direct aangesloten op het moederbord in plaats van via zo'n 3-to-1-oplossing. De kast gekozen omdat hij in een BestBuyGuide genoemd werd, als ik dit geweten had, had ik mij een makkelijkere kast uitgezocht! (al is dit voor een gemiddelde gebruiker vast en zeker gemakkelijk...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Fans aansluiten is altijd een crime wanneer je wat grotere kasten hebt. Of de kabeltjes zijn te kort, of te weinig aansluitingen op het moederbord. RGB maakt het ook nog een keer complexer. Zelf heb ik 3 fans die via CHA1 tm 3 aangesloten zijn, kom ik er nog 1 te kort voor de fan out. Die zit dan maar op de CPU fan header, maar dat kan doordat ik de watercooler heb met eigen fan control via USB. Voor een ander is die oplossing weer niet te doen.

NEE, een PC is eenvoudig vergeleken met aansluiten als iets simpels als een fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Check ook eens in je handleiding of online hoeveel stroom de aansluiting op je moederbord kan leveren.
Ik heb eens een keer 3 naar 1 fan verloop aangesloten op het moederbord en toen was het een zachte tik en verbrande geur en was de aansluiting op het moederbord weggesmolten.

Daarom heb ik een fancontroller ertussen gezet en op die manier geregeld

https://www.fruugo.nl/pc-...mc01-b/p-5786701-12816026

zoiets is het... maar op deze manier krijgt ie stroom van de voeding en niet van het moederbord

[ Voor 22% gewijzigd door Elmo_b op 10-04-2020 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:11
Ik geloofde het eigenlijk niet, maar heb nu reviews gezien, inderdaad, de 3 voorste ventilatoren komen uit op 1 molex. Wat een waardeloze oplossing. Het enige wat je kan doen is een fancontroller kopen. Niet zo iets als hier boven, maar een hele ouderwetse molex fancontroller.

Een betere oplossing is gewoon andere ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJGKessels
WEBGAMING schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:39:
Ik geloofde het eigenlijk niet, maar heb nu reviews gezien, inderdaad, de 3 voorste ventilatoren komen uit op 1 molex. Wat een waardeloze oplossing. Het enige wat je kan doen is een fancontroller kopen. Niet zo iets als hier boven, maar een hele ouderwetse molex fancontroller.

Een betere oplossing is gewoon andere ventilatoren.
Helaas voor mij dus volgde ik blind de BestbuyGuide van afgelopen maart, waar deze case als alternatief werd aangeraden voor als je wat RGB wilde... zeer handig voor een leek als ik!

Iemand enig idee welk kabeltje ik nodig heb? Ik wil de fans wel aan hebben staan, maar zelf de snelheid kunnen controleren (maar het liefst laat ik dit het moederbord regelen zodat ik dit niet handmatig hoef te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dat kan niet met een kabeltje, daar zal je een controller voor nodig hebben. Die kan ik zo snel niet vinden in molex, zal wel niet meer gemaakt worden.

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 10-04-2020 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
TJGKessels schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:59:
[...]
Het zijn 4-pins, ook op het moederbord zijn alleen maar 4-pins te zien bij cha_fan2/3/4. Dus met een willekeurige 3-to-1-splitterkabel, die ik vervolgens aansluit op het moederbord, moet dit probeer verholpen zijn en wordt de snelheid van de fans automatisch bepaald? Heb je toevallig een aanrader voor een dergelijk kabeltje?
Klopt. Ik kan zo even geen goedkoop 1 naar 3 kabeltje in de PW vinden, maar eventueel zou je ook deze 1 naar 4 kabel kunnen gebruiken, zoals ik al eerder noemde voeding via molex en pwm vanaf moederbord:

pricewatch: Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Nielson schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:06:
[...]
Klopt. Ik kan zo even geen goedkoop 1 naar 3 kabeltje in de PW vinden, maar eventueel zou je ook deze 1 naar 4 kabel kunnen gebruiken, zoals ik al eerder noemde voeding via molex en pwm vanaf moederbord:

pricewatch: Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter
Hoe wil je dat aansluiten? De 3 ventilatoren komen uit op 1 molex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
WEBGAMING schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:10:
[...]
Hoe wil je dat aansluiten? De 3 ventilatoren komen uit op 1 molex.
Ik nam eigenlijk aan dat dat ook gewoon een splitterkabel was waarop de fans met een standaard 4-pin fan connector op aangesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJGKessels
Nielson schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:11:
[...]
Ik nam eigenlijk aan dat dat ook gewoon een splitterkabel was waarop de fans met een standaard 4-pin fan connector op aangesloten zijn.
Dit klopt ook! De drie fans lopen met vrij korte kabeltjes naar een splitter (die dus uitkomt op molex). De kabels zijn dusdanig kort dat ze niet eens in de buurt van het moederbord komen én het zijn ook 3pins kabeltjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

TJGKessels schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 08:09:
[...]

Dit klopt ook! De drie fans lopen met vrij korte kabeltjes naar een splitter (die dus uitkomt op molex). De kabels zijn dusdanig kort dat ze niet eens in de buurt van het moederbord komen én het zijn ook 3pins kabeltjes...
Juist je hebt dus een 3 of 4 pin splitter nodig die je op je moederbord kan aansluiten.

Je hebt dus dit nodig:

https://www.highflow.nl/m...-sleeved-black-black.html
of
https://www.highflow.nl/m...pin-molex-60cm-black.html
of
https://azerty.nl/product...ex-v-naar-3-pins-molex-m-
of (deze gebruik ik)
https://azerty.nl/product...ex-v-naar-3-pins-molex-m-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 10:47
Leuk maar hoe gaat ie dat aansluiten als de fan's maar een 2 pin molex aansluiting hebben?
[Afbeelding]

@TS: deze fan's zijn niet via je moederbord te regelen, hiervoor heb je de verkeerde fan's gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJGKessels
Top! Ik denk dat ik voor de zwarte optie ga, pas bij de andere kabeltjes van de kast (en qua prestatie lijkt mij er geen verschil in te zitten.)
[...]

[Afbeelding]

Dit staat bij de technische informatie van het moederbord:
"CPU_FAN2/WP, CHA_FAN1/WP, CHA_FAN2/WP, CHA_FAN3/WP and CHA_FAN4/WP can auto detect if 3-pin or 4-pin fan is in use."

Kan de fan niet via 'voltage control mode' worden geregeld (ik kom zoiets tegen op het internet (https://forums.tomshardwa...ntrol-3-pin-fans.2905718/) dus gewoon een 3-pin aansluiten op 4-pin aansluiting, bijv. cha_fan2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ik heb nu al meerdere reviews gezien, zeggen allemaal dat de ventilatoren op die ene molex uit komen.

De TS zegt dat zelf ook. Is ook vrij makkelijk te zien, ik zou zeggen kijk eens. Als er nog een stekkertje tussen zit kan je er (misschien) wat mee, anders word het lastig. (als ze 2 pin zijn heb je daar nog niets aan)

Kan je dat wel negeren, en alleen luisteren naar mensen die zeggen wat je willen horen, maar de kans is groot dat je dan alleen maar dingen voor niets koopt.

Als het uit komt op 1 molex is het niet simpel op te lossen. Punt.

Dan kan je op zoek naar een molex fancontroller, (die zo te merken niet echt meer te vinden zijn) zelf iets solderen, of andere ventilatoren kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 12-04-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
TJGKessels schreef op zondag 12 april 2020 @ 08:40:

Dit staat bij de technische informatie van het moederbord:
"CPU_FAN2/WP, CHA_FAN1/WP, CHA_FAN2/WP, CHA_FAN3/WP and CHA_FAN4/WP can auto detect if 3-pin or 4-pin fan is in use."

Kan de fan niet via 'voltage control mode' worden geregeld (ik kom zoiets tegen op het internet (https://forums.tomshardwa...ntrol-3-pin-fans.2905718/) dus gewoon een 3-pin aansluiten op 4-pin aansluiting, bijv. cha_fan2?
Maar je heb geen 4 pin aansluiting, je heb een 2 pin. (molex +12v en GND)
Met 4 pin bedoelen ze deze aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNXwXGIwVJqPXEVhjtrEs-wPPGI=/f/image/UWzUQXqTPphrR0YvDCfeMPoZ.png
Ik weet niet of een kabeltje maken voor je moederbord werkt 3pin naar 2pin zonder tacho, ik koop altijd de juiste fan's voor mijn build :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJGKessels
Helder!

De fans zaten bij de chassis die ik had gekocht, dus helaas de verkeerde chassis gekocht! (wist ik veel, nogmaals, ik ben een ware leek op dit gebied)

Ik ga de komende dagen zoeken naar de mogelijkheden voor óf een fan-controller, óf de 3-pins ventilator aansluiten op mijn 4-pins moederbord (en dan de snelheid regelen met voltages) door middel van een 3-to-1-fan-kabel.

Nogmaals dank alleen voor jullie input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Welke 3 pin fan aansluiting? Kan het blijven zeggen, die zitten er helemaal niet op. (of reviews moeten het fout hebben)

[ Voor 62% gewijzigd door WEBGAMING op 12-04-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
TJGKessels schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:10:
Helder!

De fans zaten bij de chassis die ik had gekocht, dus helaas de verkeerde chassis gekocht! (wist ik veel, nogmaals, ik ben een ware leek op dit gebied)

Ik ga de komende dagen zoeken naar de mogelijkheden voor óf een fan-controller, óf de 3-pins ventilator aansluiten op mijn 4-pins moederbord (en dan de snelheid regelen met voltages) door middel van een 3-to-1-fan-kabel.

Nogmaals dank alleen voor jullie input!
Als ik jou was zou ik gewoon 4pin fan's kopen met of zonder RGB.
Fan's met deze deze aansluiting dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNXwXGIwVJqPXEVhjtrEs-wPPGI=/f/image/UWzUQXqTPphrR0YvDCfeMPoZ.png
Maar alleen als je moederbord het ondersteund.

Je zou ook een eigen kabeltje kunnen maken en proberen als je handig bent:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sq6ubUMF2te8kTW3G6J5-mJeBK8=/f/image/0jqBcpwgqMqaCJefOjfZFqC8.jpg
Weet niet zeker of dit werkt, weet ook niet of de 3 fan's te veel stroom trekken voor je moederbord.
Maar meten is weten, maar dit alleen doen als je handig bent.
Op deze manier zou je moederbord de fan spanning kunnen regelen naar je molex aansluiting van je fan's, weet alleen niet zeker of hier ook een tacho signaal nodig is om dit te laten werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Hell-Slave op 12-04-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Het is een heel verhaal, maar ik heb dit zelf ook gedaan met nagenoeg dezelfde voeding (wel een ander moederbord waarschijnlijk). Als ik het zo lees snap ik nog steeds het volgende niet::

- welke splitter heb je precies (ik bedoel niet de molex kabel)
- welke fans heb je?
- hoeveel fans wil je aansluiten en heb je al fans aangesloten via het moederbord?

Ik vind de kabel / splitter die je gebruikt onduidelijk te zien.
Je hebt pas molex nodig, als je meer dan 2 fans aan wil sluiten en geen connectors op het moederbord meer hebt, of het qua kabels beter uitkomt om dat zo te doen. Alles wordt dan 1 groep. Dus stel je snelheid in, dan geldt dat voor alle fans tegelijk die je via die connector aan hebt gesloten.

[ Voor 85% gewijzigd door Luxicon op 12-04-2020 11:39 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
Luxicon schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:33:
Het is een heel verhaal, maar ik heb dit zelf ook gedaan met nagenoeg dezelfde voeding (wel een ander moederbord waarschijnlijk). Als ik het zo lees snap ik nog steeds het volgende niet::

- welke splitter heb je precies (ik bedoel niet de molex kabel)
- welk moederbord heb je?
- welke fans heb je?

Een molex kabel heb je alleen nodig als je niet voldoende 4-pin aansluitingen op het moederbord meer hebt, en meer fans wil aansluiten, meer dan 2 per 4-pin. Dus stel je wil er 4 tegelijk aansluiten op 1 moederbord pin.
Zonder molex kun je maximaal 2 fans draaien (met een splitter). Bij meer dan 2, heb je een splitter nodig, die bv. ook molex / sata gebruikt.
Als je naar z'n foto's kijkt zie je dat de 3 fan's hun power krijgen via een 2 pin molex (de fan's hebben dus een +12v en een GND)
Dus moederbord is dan niet belangrijk, splitters ook niet, de fan's kunnen gewoon niet direct op z'n moederbord aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Hell-Slave schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:39:
[...]

Als je naar z'n foto's kijkt zie je dat de 3 fan's hun power krijgen via aan 2 pin molex (de fan's hebben dus een +12v en een GND)
Dus moederbord is dan niet belangrijk, splitters ook niet, de fan's kunnen gewoon niet direct op z'n moederbord aangesloten worden.
Het is mij onduidelijk welke fans hij heeft en hoezo fans niet direct op zo'n moederbord aangesloten kunnen worden? Als hij PWN fans heeft (4-pins) dan kunnen die toch direct op het moederbord aangesloten worden?

Dus voor de duidelijkheid: waarom gebruikt hij een molex - splitter voor meerdere fans? Zitten de fans, stuk voor stuk aan de splitter aangesloten, die ook via de 4-pins aan het moederbord aangesloten is?

[ Voor 14% gewijzigd door Luxicon op 12-04-2020 11:42 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Luxicon schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:40:
[...]

Het is mij onduidelijk welke fans hij heft en hoezo fans niet direct op zo'n moederbord aangesloten kan worden? Als hij PWN fans heeft (4-pins) dan kunnen die toch direct op het moederbord aangesloten worden?
Wat is er onduidelijk aan deze foto?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnRt2PZZWAfbel434NRcEZ_dcgM=/f/image/zfjlsKqS5FdA7w4vGjsClVGT.jpg
Die 3 draadjes gaan naar de fan's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Hell-Slave schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:43:
[...]

Wat is er onduidelijk aan deze foto?
[Afbeelding]
Die 3 draadjes gaan naar de fan's
Ja, ik zie dat, maar is het verhaal dat de splitter niet voldoet?
De Gelid Solutions PWM 1-to-4 Cable Splitter zou prima moeten werken.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Luxicon schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:46:
[...]

Ja, ik zie dat, maar is het verhaal dat de splitter niet voldoet?
De Gelid Solutions PWM 1-to-4 Cable Splitter zou prima moeten werken.
Die molex is male, zijn stekker van de fan's is male, past dus niet.
Wat hij zou kunnen maken is een stekker zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sq6ubUMF2te8kTW3G6J5-mJeBK8=/f/image/0jqBcpwgqMqaCJefOjfZFqC8.jpg
Maar ik weet niet of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Hell-Slave schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:50:
[...]

Die molex is male, zijn stekker van de fan's is male, past dus niet.
Wat hij zou kunnen maken is een stekker zoals dit:
[Afbeelding]
Maar ik weet niet of het werkt.
Oke, wat apart, komt het omdat hij 3 pins fans heeft? Want ik heb zelf 4-pins fans, en ik kon alles met die splitter aansluiten. Ik heb ook 2-1 splitters gebruikt, maar voor 3+ had ik blijkbaar extra power nodig (d.m.v. molex is dit geval)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Luxicon schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:52:
[...]

Oke, wat apart, komt het omdat hij 3 pins fans heeft? Want ik heb zelf 4-pins fans, en ik kon alles met die splitter aansluiten. Ik heb ook 2-1 splitters gebruikt, maar voor 3+ had ik blijkbaar extra power nodig (d.m.v. molex is dit geval)
Ja hij heeft fan's met een 2 pin molex (+12v en GND) en geen 3 of 4 pin fan aansluiting. (geen tacho of pwm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Hell-Slave schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:55:
[...]

Nee hij heeft fan's met een 2 pin molex (+12v en GND) en geen 3 of 4 pin fan aansluiting. (geen tacho of pwm)
Oke, juist, daar weet ik vrij weinig vanaf. Ik ken ze alleen met 3 of 4 eigenlijk.

Wat ik trouwens niet snap (misschien dat ik het daarom zo'n vaag verhaal vind) is waarom hij meegeleverde fans, ineens via een molex tot 1 groep wil samenvoegen? Is dat omdat hij de fans op snelheid wil aansturen? Kan hij niet beter andere fans (erbij) kopen misschien?

Ik heb het topic redelijk doorgelezen, maar ik snap de bedoeling er niet van.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Luxicon schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:56:
[...]

Oke, juist, daar weet ik vrij weinig vanaf. Ik ken ze alleen met 3 of 4 eigenlijk.

Wat ik trouwens niet snap (misschien dat ik het daarom zo'n vaag verhaal vind) is waarom hij meegeleverde fans, ineens via een molex tot 1 groep wil samenvoegen? Is dat omdat hij de fans op snelheid wil aansturen? Kan hij niet beter andere fans (erbij) kopen misschien?

Ik heb het topic redelijk doorgelezen, maar ik snap de bedoeling er niet van.
De fan's zijn 1 grote groep omdat ze samen aangesloten zitten via die ene molex aansluiting.
Ik heb dit vaker gezien, meestal bij goedkope fan's. (scheelt tacho en pwm draden)
Zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55BeUoeBQrHS7_xB4AG3EeMyGpY=/f/image/1hphqU1pJSWl2QkpBwHIHeJv.jpg
Maar dan zitten er nog 2 fan's erbij.
De fan's gaan dan voluit draaien en zijn niet regelbaar via je moederbord, iets wat de TS graag wou.

[ Voor 5% gewijzigd door Hell-Slave op 12-04-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Hell-Slave schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:02:
[...]

De fan's zijn 1 grote groep omdat ze samen aangesloten zitten via die ene molex aansluiting.
Ik heb dit vaker gezien, meestal bij goedkope fan's. (scheelt tacho en pwm draden)
Zoals dit:
[Afbeelding]
Maar dan zitten er nog 2 fan's erbij.
Oke, dat maakt het verhaal helderder. Als ik het begrijp is dit dus vanuit de fabriek zo gedaan. Dus puur via de voeding (via molex), maar zonder aansluiting op het moederbord.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Luxicon schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:05:
[...]

Oke, dat maakt het verhaal helderder. Als ik het begrijp is dit dus vanuit de fabriek zo gedaan. Dus puur via de voeding (via molex), maar zonder aansluiting op het moederbord.
Jep, kast gekocht met deze erbij en doen niet wat de TS graag wou namelijk de snelheid regelen via het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Hell-Slave schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:07:
[...]

Jep, kast gekocht met deze erbij en doen niet wat de TS graag wou namelijk de snelheid regelen via de moederbord.
Oke, precies. Maar dat kan wel / niet met een soort voltage controller? Of zou je andere fans aanraden in dit geval?

Puur een mening: Ik zie deze kast wel vaker aanbevolen worden bij aankoopadvies, maar dit soort 'grappen' zou ik niet echt waarderen voor een mooie gamekast eerlijk gezegd. Of in ieder geval, dat mag er wel bij vermeld worden.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Luxicon schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:10:
[...]

Oke, precies. Maar dat kan wel / niet met een soort voltage controller? Of zou je andere fans aanraden in dit geval?

Puur een mening: Ik zie deze kast wel vaker aanbevolen worden bij aankoopadvies, maar dit soort 'grappen' zou ik niet echt waarderen voor een mooie gamekast eerlijk gezegd. Of in ieder geval, dat mag er wel bij vermeld worden.
Tuurlijk kunnen de fan's via voltage geregeld kunnen worden, de fan's werken op 12V.
Via moederbord met een zelf gemaakt kabeltje, via een voltage controled fan controller, zou moeten kunnen.
Vermelding zou natuurlijk moeten, maar ik zou de fan's sowieso vervangen omdat die meestal zo goedkoop zijn dat ze na een paar maanden toch kuren gaan geven.
Ik ga altijd voor Noctua's of Be Quiet's, die hebben als ik ze moet geloven een levenduur van 150.000 of 300.000 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Hell-Slave schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:21:
[...]

Tuurlijk kunnen de fan's via voltage geregeld kunnen worden, de fan's werken op 12V.
Via moederbord met een zelf gemaakt kabeltje, via een voltage controled fan controller, zou moeten kunnen.
Vermelding zou natuurlijk moeten, maar ik zou de fan's sowieso vervangen omdat die meestal zo goedkoop zijn dat ze na een paar maanden toch kuren gaan geven.
Ik ga altijd voor Noctua's of Be Quiet's, die hebben als ik ze moet geloven een levenduur van 150.000 of 300.000 uur.
Ja precies, dat dacht ik ook. Andere fans erin kan wel aardig wat kosten (LED / PWM / goede fan). Ik zou ook de fans kopen die jij zegt, maar de versies van die merken met LED kost wel wat meer. Ik heb zelf Noctua Redux van 140 / 120 / 80. Zowel met 2 splitter (zonder molex) als met de 4 splitter (molex) aangesloten en dat werkt super.

Wel zonde vind ik... een kast die mooi oogt (de leds vallen op als je de kast bekijkt).. en die dan vervangen.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Natuurlijk zijn daar wel dingen op te maken, maar TS geeft zelf aan dat hij een leek is. Dan heeft het niet zo veel zin om wat componenten en een soldeerapparaat aan te raden.

Het is inderdaad gewoon waardeloos dat dit zo zit in die kast, ik zou die kast ook nooit aanraden, puur alleen al daarom. Ziet er leuk uit voor het geld, maar als je al 3 RGB ventilatoren bij moet kopen is het het absoluut niet waard. (een beetje fatsoenlijke zijn inderdaad best prijzig)

De beste oplossing voor een leek is gewoon een aantal andere ventilatoren inderdaad, eventueel met zo'n splitter kabel die hier al 100 keer genoemd word, met normale ventilatoren werkt dat wel.

@Hell-Slave Eindelijk iemand anders die het ook begrijpt. _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 12-04-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Zoeits is nog aardig betaalbaar. Die heb je ook in het blauw en wit.. maar als RGB heel nodig is, dan is dit misschien het best betaalbaar.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Luxicon schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:26:
[...]

Ja precies, dat dacht ik ook. Andere fans erin kan wel aardig wat kosten (LED / PWM / goede fan). Ik zou ook de fans kopen die jij zegt, maar de versies van die merken met LED kost wel wat meer. Ik heb zelf Noctua Redux van 140 / 120 / 80. Zowel met 2 splitter (zonder molex) als met de 4 splitter (molex) aangesloten en dat werkt super.

Wel zonde vind ik... een kast die mooi oogt (de leds vallen op als je de kast bekijkt).. en die dan vervangen.
Ja kan ook high quality fan's (Noctua of Be Quiet) nemen en dit toe voegen:
http://www.phanteks.com/Halos.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
WEBGAMING schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:28:
@Hell-Slave Eindelijk iemand anders die het ook begrijpt. _/-\o_
Thanks, iets met great minds think alike ofzo iets :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Hell-Slave schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:30:
[...]

Ja kan ook high quality fan's (Noctua of Be Quiet) nemen en dit toe voegen:
http://www.phanteks.com/Halos.html
Mooie mod! Het kost wel wat.. als zit je dan zo te zien wel met nog meer kabels (fan connectors) maar het kan. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Luxicon op 12-04-2020 12:36 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Luxicon schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:35:
[...]

Mooie mod! Het kost wel wat.. als zit je dan zo te zien wel met nog meer kabels (fan connectors) maar het kan. :)
Maar dan heb je wel goeie fan's én RGB, een combi die je niet snel vind.
Die heb je in 2 versies RGB 3pin en 4pin (RGB addressable en non addressable)

[ Voor 11% gewijzigd door Hell-Slave op 12-04-2020 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJGKessels
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-JgwQJsD8Ut6QbpUroFEKhIfFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3DmfdFcxENOmM6pflVC1BHmR.jpg?f=fotoalbum_large
De drie fans hebben een 3pins aansluiting. Deze drie fans/kabels worden vervolgens samengevoegd tot één kabel met die 2-pins molexaansluiting.
Ik ga deze kabels kopen en ze alle drie apart aansluiten op de 4-pins aansluitingen op het moederbord. Als het goed is kunnen de fans wél aangepast worden via het moederbord, alleen via het aanpassen van de voltage. Zo ver ik kan inschatten is dit een relatief makkelijke oplossing. Zolang de fans maar een beetje draaien en voor wat luchtstroom zorgen zal het voor mijn gebruik meer dan prima zijn.

Nogmaals bedankt voor alle reacties en mijn excuses voor de onduidelijkheid en verkeerd gebruik van jargon!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

[...]

[Afbeelding]

Op de fan's zitten gewoon 3-pins Mini Molex. Daarop zit een Spliiter naar5 een 4-pins normale molex. Deze Y-Kabel moet hij los maken en dan de nieuwe kabel aansluiten.
TJGKessels schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:38:
[Afbeelding]

Juist, enige wat je niet hebt is rapportage van de snelheid. Maar op zich is dat niet erg, je moet alleen detectie uitzetten van de snelheid (minimale RPM) en voor de rest kan je alles op de poort gewoon regelen in DC modus.

[ Voor 50% gewijzigd door Wim-Bart op 12-04-2020 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Wim-Bart schreef op zondag 12 april 2020 @ 19:19:
[...]

[...]

Leuk dat je nu op mij reageert, maar die foto liet hij toen niet zien, ik kan niet ruiken wat hij heeft.
De fan's zijn dus wel 3pin, dan maakt het een stuk makkelijker voor de TS, opgelost :D
De TS kan waarschijnlijk nu alle fan's direct op z'n moederbord aansluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Hell-Slave op 12-04-2020 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJGKessels
Hell-Slave schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:29:
[...]

Leuk dat je nu op mij reageert, maar die foto liet hij toen niet zien, ik kan niet ruiken wat hij heeft.
De fan's zijn dus wel 3pin, dan maakt het een stuk makkelijker voor de TS, opgelost :D
De TS kan waarschijnlijk nu alle fan's direct op z'n moederbord aansluiten.
Sorry daarvoor, ik kwam er ook pas achter toen ik de mogelijkheden bestudeerde om de fans te vervangen voor andere... :F Ik begin ook eens aan iets nieuws.....

Wel fijn (en dank) voor de bevestiging dat 3-pins-fans aansluiten op een 4-pins moederbord gewoon mogelijk is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
TJGKessels schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:25:
[...]

Sorry daarvoor, ik kwam er ook pas achter toen ik de mogelijkheden bestudeerde om de fans te vervangen voor andere... :F Ik begin ook eens aan iets nieuws.....

Wel fijn (en dank) voor de bevestiging dat 3-pins-fans aansluiten op een 4-pins moederbord gewoon mogelijk is!
Geen probleem.
Ben blij voor je dat het probleem makkelijk op te lossen is, zonder dat je weer van alles moet gaan kopen.
Hopelijk weer iets geleerd. :9
Mocht je fan kabels te kort zijn om ze op je moederbord aan te sluiten, er bestaan fan verlengkabel daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJGKessels
Via deze weg wil ik iedereen laten weten dat de fans werken zoals ze werken. Ik heb 3 verlengkabeltjes gekocht en de 3x 3 pins-fans aangesloten op de 4pins cha_fan's op het moederbord. Ik hoefde verder niets in te stellen, het werd automatisch herkend/ingesteld. De fans draaien lekker stil en doen wat ze moeten doen!

Nogmaals bedankt allemaal voor het meedenken en adviseren!
Pagina: 1