Volvo V40 of Peugeot 308

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elm0
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-04 21:22
Opties:
Volvo V40 D4 (of toch D2?), vanaf 2014
Peugeot 308, vanaf 2015

Ik ben al enige tijd aan het dubben tussen twee diesel auto's en kom er niet helemaal uit. Ik kan eigenlijk niet kiezen tussen twee auto's, ze hebben beide hun voor- en nadelen, maar misschien mis ik toch iets. Ik zou graag ervaringen horen. Misschien zijn er zelfs mensen hier die beide auto's hebben gereden die daar een beter oordeel over kunnen vellen?

Ik zit te dubben tussen de Volvo V40 D4 (2.0) of de Pegeot 308 (1.6).

Rijstijl: werk: rustig. Privé: sportief
Afstanden: werk: 100 km, 95 snelweg, 5 stad. Privé: max 20 km.
Verbruik: rond de 1:20
Opties: regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, parkeersensoren, navigatie, climate control, (adaptive) cruise control, spotify kunnen luisteren, automatische rijverlichting. Panorama dak is leuk.
Vorige auto: VW Polo 6R 90 pk 2012

Ik heb in beide auto's gereden, maar niet hele lange afstanden. Ik zoek een betrouwbare auto waar ik niet te vaak naar de garage moet naast de standaard keuringen en checks.

Voordeel Peugeot: iets goedkoper met lagere kilometerstanden.
Voordeel Volvo: iets pittiger, meer comfort denk ik (?).

Peugeots kan ik vinden rond de 9000 euro voor ~140.000 km. De Volvo's zijn rond de 10000 euro voor ~160.000 km.

Vragen:
- Hoe zuinig is de Volvo D4 190pk als je continu 100/110 rijdt? Spritzmonitor laat niet zien of ze stadsverkeer hebben, sneller rijden of andere randzaken.
- de Peugeot is standaard wel oké, maar voelt een beetje hetzelfde als mijn Polo, niet super snel, degelijk gebouwd. Hoe rijdt dit als je 100 km moet rijden, is het een aanrader? Of rijdt een Volvo echt zoveel lekkerder op de langere afstanden?
- Opties die ik fijn vind staan hierboven, maar kan ik in beide auto's vinden. Zijn er opties die ik vergeet die (één van) de auto's heeft/hebben die ik zeker in overweging moet nemen?
- Is de D4 een betrouwbaardere keuze dan de D2? Ik ben wel van plan de egr uit te laten zetten om de motor te sparen, rijdt de auto daarna zuiniger (als je dezelfde rijstijl aanhoudt)?
- Heeft de Volvo meer onderhoud nodig dan de Peugeot en zijn de kosten hiervan ook (substantieel) hoger?

Alvast bedankt voor jullie ervaringen!

Edit:
Om dit topic niet meer te bumpen even een edit ;). Ik kreeg dit jaar een vrij goede deal en kon wederom een polo (2017) kopen, wel een driecilinder (1.4), maar wel met veel opties én met maar 35000 kilometers. Zo kan ik dus nog een aantal jaartjes vooruit voordat deze richting de 200.000 gaat. Bedankt voor de adviezen, maar deze deal kon ik niet laten gaan ;).

[ Voor 7% gewijzigd door Elm0 op 17-07-2021 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:27
Hoe een auto zit en rijd is iets persoonlijks, maak een lijstje met wat voor jou belangrijk is en kijk dan welke auto daaraan voldoet. Als je 20 km rijd weet je ook of de stoel goed zit bij 100 km. De D4 van de volvo is wat betreft vermogen niet te vergelijken met de 1.6 van peugeot, dus deze moet je vergelijken met een motor die ongeveer gelijk is.
Over de betrouwbaarheid en dergelijke is voldoende te vinden op het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De 1.6 in de 308 is nét voldoende. Niet rap ofzo.

Wat vind je van de stoelen? En het schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:27
Mijn aanbeveling is om nooit de zwakste motor te nemen omdat die niks over heeft en het verbruik daardoor vrijwel altijd hoger is. De 1 na zwakste motor zou ik als basis aanbouden.

[ Voor 16% gewijzigd door BadEendTerror op 17-07-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 09:42
Qua rijcomfort hoef jij je denk ik bij beide geen zorgen te maken... Volvo en Peugeot staan er allebei om bekend dat ze heel goed zittende stoelen in hun auto's gebruiken en vrijwel nooit overmatig stijve onderstellen.

Wel zal over het algemeen de algehele afwerking en kwaliteit van de materialen van het interieur bij de Volvo wat hoger zijn dan dat van een Peugeot... daarbij absoluut niet zeggende dat het slecht is van de Peugeot, Volvo doet dat gewoon beter.

Ander belangrijk aspect is het uitrustingsniveau van het interieur, je zal bij de Peugeot qua "luxe comfort" snel meer voor minder geld krijgen... gezien je wens om toch wat zaken aan boord te willen hebben.

Waar je rekening mee zou kunnen houden is een ander aspect van wat ik ook zie als comfort: het blijft toch nog altijd bij de Franse auto's zo dat zodra ze wat ouder worden en wat kilometers hebben gelopen het een beetje rammelbakken worden en nog wel eens last hebben van de nodige elektrische gremlins, veel meer dan dat je daar last van zou hebben bij een Volvo. Ook dat is mijn inziens een stukje comfort... ik kan mij ongelooflijk storen aan een auto waarvan het interieur gaat kraken en de auto in het geheel wat minder solide gaat aanvoelen, maar dat vind jij misschien wel minder belangrijk. Dit doet vaak ook verder niets af aan de technische betrouwbaarheid.

Dan blijft de techniek nog over... Die 1.6 TDI blokjes van Peugeot doen het over het algemeen prima, PSA blokjes zijn doorgaans altijd wel vrij betrouwbaar. Maar zoals je zelf al aangeeft zijn het geen vlotte blokjes, beetje pittig doorrijden zit er niet in. Enige wat je bij die blokjes zover ik weet in de gaten moet (laten) houden is de turbo en de smering die ze horen te krijgen, dat wil nog wel eens misgaan.

Ben overigens niet bekend met de D4 uit de Volvo... is blijkbaar wel echt een Volvo motor en niet ook een PSA blok wat je ook veel in Volvo's kon vinden. Wat ik wel zo snel even kan vinden is dat de ANWB heel positief is over dat specifieke blok... loopt soepel, krachtig maar toch zuinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb momenteel een V40 D2 (een Business Sport, dus R-design) uit 2015 en ook meerdere keren in een 308 SW gereden.

De D2 van 2015 en later is gewoon hetzelfde blok als de D4, maar met een enkele turbo en teruggeschroefd in vermogen om zo zuinig mogelijk te zijn. Hij is niet snel, maar omdat diesel heb je wel in het middengebied (1200 - 3500 toeren) voldoende koppel. Tussensprintje in 5 of 6 lukt prima. De D4 is echt veel sneller, maar het is niet dat je in de D2 echt geknepen wordt. Hoewel het voor een D4 rijder vast wel zo voelt. De 308 is motorisch niet slechter of beter.

Ervaringen V40:
- Nooit iets mee aan de hand geweest in 170k km, ondanks sportieve rijstijl. Hij verbruikt wel wat olie de laatste tijd (1 liter op 3000-4000km), maar verder echt een betrouwbaar blok. Rijd met gemak 1 op 20 zonder hypermilen, en optioneel heb je een 60L tank, dan rijd je gewoon 1100-1200km op een tank.
- Blok van de Volvo is wel echt meer een dieseldiesel. Als in, best wel wat trillingen, nagelen, herrie. Hij is goed aanwezig. Grootste nadeel van de V40 wat mij betreft. Maar ik zet de muziek gewoon harder. :)
- Interieur zit goed in elkaar, stevig, goede materialen, beter dan in de 308. Wel een wat verouderde middenconsole, veel knopjes, klein scherm, matige integratie met smartphones, belkwaliteit idem.
- Comfortabel genoeg, maar wel een sportief randje vind ik qua onderstel. Had laatst een vervangend vervoer op 18 inch (heb zelf 16 inch), dat was wel wat too much. Stuiterig. Zou zelf graag 17 inch willen.
- Stuurgedrag is wat gevoelloos, echt Volvo, het wordt geen BMW, maar de 308 rijdt weker vind ik. Handbak/koppeling van de V40 vind ik véél fijner, genoeg gevoel, wat zwaardere koppeling, nooit twijfel tussen 2-4-6 of 3-5 bij versnelling inleggen.
- Ziet er een stuk beter uit dan de 308 (smaak).
- Klein. Serieus, de achterbank is voor kinderen alleen eigenlijk en de kofferbak is ook niet heel groot. Geen vergelijk met de 308 hatchback, maar de SW is echt veel, véél ruimer.
- Véél betere stoelen. Serieus, op lange afstand zijn vooral de sportstoelen top van de V40. Geen zuchtje last op vakantie. De 308 vond ik matig zitten (standaard stoelen) al op korte stukken, slechte steun onderrug en zijdelings.
- V40 heeft optioneel voorruitverwarming en soms zelfs parkeerverwarming. Dat is in de winter wel echt heerlijk. Bevroren voorruit, knopje inklikken en 2 minuten later ruitenwisser erover en wegrijden. Da’s geen optie in de 308.

TL;DR: ik zou alleen al voor de koppeling/bak en stoelen voor de V40 kiezen. Maar als je de ruimte van de 308 SW een prioriteit vindt en je vindt de aandrijflijn fijner, dan is het geen slechte auto.

Onderhoud/betrouwbaarheid kan ik alleen voten voor de V40. Die is tot nu toe dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:23

Yucon

*broem*

Ik zat met zo'n V40 structureel rond de 1:22, en dat was nog met 130. Het was een fijne auto en erg snel, maar ik moet ook zeggen dat ik de oudere V50 die ik erna kocht fijner vond. Terwijl het ondanks de vreemde sprong in het nummer toch min of meer de voorganger is.

Voordelen van de V50/nadelen van de V40:

- wegligging van de V40 valt tegen. Rechtuit ligt hij als een blok op de weg maar in bochten niet, ik durfde met de 20 jaar oude focus van m'n vrouw veel sneller een bocht door dan met m'n eigen volvo. Waarschijnlijk hebben ze iets raars met het onderstel gedaan om hem binnen de 14% te krijgen.

- de stoelen van de V40 waren duidelijk minder dan van die V50. Vooral de lendesteun.

- het overzicht in een V40 is ronduit beroerd door het hoge dashboard

Ondanks dat het de kleinste moderne volvo is is zo'n V40 ook wat veiligheid betreft al heel taai. Als ze een onvermijdelijk ongeluk aan zien komen trekken ze bijvoorbeeld al vanzelf de gordel aan zodat je helemaal vast in je stoel zit op het moment van impact. Op https://www.volvocars.com...story/volvo-saved-my-life staan ook een paar mooie voorbeelden van V40's die goed hun werk gedaan hadden.

[ Voor 88% gewijzigd door Yucon op 17-07-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:41
Voor die keuze heb ik laatst ook gestaan. Ben voor de 308 gegaan omdat deze toch goedkoper is en er was een stuk meer keuze. Het aanbod aan 308'en is zo groot dat je eentje kan vinden die helemaal naar jouw wens is. Zo kwam ik na op een die schadevrij was en met volledige historie beschikbaar.

Als je een 308 gaat halen moet je wel even letten op wat voor banden hij staat. Meeste komen uit de lease en hebben i.v.m. corona de bandenwissel overgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Mach

[END]Avengers

Ik rij sinds een jaar een Volvo v40 d2 (2016) en vind het een heerlijke auto. Kom weliswaar van een Citroën C3 dus dan is de overstap al snel een verbetering.

Stoelen zijn geweldig en het rijgedrag is meer dan prima. Ik vind zelf de motor tamelijk stil. Op de snelweg tot 130 hoor je hem nauwelijks. Verbruik op de snelweg is magistraal. Ruim 1 op 22. In de stad en op korte stukjes schiet ie wel snel onder de 1 op 19.

Ik vind hem ook ruim zat want ik zit in 95% van de gevallen alleen in de auto. Achterin is ie inderdaad niet erg ruim maar voor mij geen probleem.

Brouwkwaliteit is goed. We rammelt niks en alle materialen zijn van goede kwaliteit.

Daarbij zijn de looks echt fantastisch, maar dat is smaak.

Hoewel de d2 ruim voldoende power heeft voor normaal gebruik kijk ik al wel stiekem naar een d3 (150 pk) in combinatie met een automatische versnellingsbak.

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 18:59
Ik zou voor de v40 gaan.
Alleen de koppeling vind ik wat aan de (te) zware kant.

De 308 heeft dat mega irritante en trage infotainment, dat is iets waar ik me kapot aan kan ergeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:18
Ik heb veel ervaring met de V40, met name in de D2 2.0. Een heel erg fijne krappe auto, is wat de V40 het beste omschrijft. De achterbank en de kofferbak zijn erg krap. Daarnaast is de opening van de kofferbak erg onhandig door de geknepen vorm van de auto. De koppeling gaf wat problemen bij mij. Het koppelingspedaal wilde op den duur niet meer omhoog komen nadat ik deze had ingedrukt. Dit kon steeds worden opgelost, maar ben er 3x mee naar de dealer geweest omdat het steeds weer terug kwam. Volgens de dealer een probleem wat vaker voorkomt bij de V40, dus wellicht iets om op te letten bij de proefrit. Voor de rest echt een ontzettend fijne, zuinige en probleemloze auto. Ik maak nu te weinig kilometers voor een diesel, anders had ik hem absoluut opnieuw gekocht.

Het verschil met de D4 vind ik klein. In een blinde test zou ik de D4 er wel hebben uitgehaald, maar ik zou niet geraden hebben dat deze 70pk meer heeft. De D2 2.0 is voor het Nederlandse verkeer ruim voldoende. Tot slot heb ik ook gereden in de D2 1.6. Gek genoeg vond ik het verschil tussen de D2 1.6 en D2 2.0 groter dan tussen de D2 en D4. Misschien komt het omdat ik helemaal gewend was aan de D2 2.0, maar de D2 1.6 was een totaal andere beleving. Deze zou ik laten staan.

Mijn advies: ga voor de ruimte voor een 308SW. Voor al het andere zoek je een D2 met de 2.0 van Volvo zelf, en ga alleen voor een zeer geringe meerprijs voor een D4.

[ Voor 3% gewijzigd door OosterF op 20-07-2020 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:37

mvz

muziek verslaafde

Bij de peugeot ook irritant, de AdBlue bijvul momenten vallen niet samen met de reguliere beurten dus je moet altijd een keer extra tussen beurten door naar de dealer...

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:48
Ik heb de V40 D2 1.6 gehad en rij nu V40 D2 2.0 (beide R-Design) en ik moet zeggen dat het een erg fijne auto is. Ik weet niet hoe de kwaliteit tegenwoordig is maar ik weet nog dat de Peugeot 307 om te huilen was (spiegels en uitlaat die er afvalt, ramen die open blijven) Nou zegt dat natuurlijk niets over de 308. Qua stoelen is de Volvo goed, de meeste mensen die in mijn auto stappen zeggen meteen dat ze lekker zitten. Audio is briljant en de rest (navigatie e.d.) is wat verouderd aan het worden. Geen DAB+, geen CarPlay, maar wel bluetooth streaming en TuneIn ingebouwd. Achterin zit je voor geen meter als de bestuurder wat lang is (beenruimte), dus als je een familie auto zoekt moet je verder kijken. De 1.6 motor valt wat tegen en ik lees daar ook wel slechte dingen over. De 2.0 is echt een hele fijne motor (ietsje herrie). Onderhoud was alleen standaard onderhoud, de 1.6 heb ik 4 jaar gereden zonder problemen, de 2.0 had ik een klein probleempje met de versnellingspook (trilde) en dat was binnen no time gerepareerd. Meer problemen kan ik me niet bedenken.

Als ik moest kiezen tussen die twee zou ik meteen de Volvo nemen, het is dat de V40 niet meer geleverd wordt door mijn leasemaatschappij anders had ik die dit jaar weer op mijn shortlist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:39
Kijk eens bij een paar auto’s met km standen van boven de 180.000km. En kijk dan eens in het interieur. Soms zie je bij sommige auto’s erg veel verval na een tijd gebruik. Ligt ook aan je eigen gebruik. Maar geeft wel een indicatie van de slijtage op de stoel etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Ik heb een V60D2 uit 2012, met de 1.6 motor die bij Peugeot (PSA groep) vandaan komt. Ik weet niet of dit bij het 2014 model ook nog zo was, maar dan weet je als je voor een D2 gaat, dat je alsnog in een halve peugeot rijdt ;).

Ik ben er zelf tevreden over. Het blok heeft voldoende vermogen en ik rijdt gemiddeld echt 1:20.
Moet wel zeggen dat ik veel snelweg rijdt en die V60 weegt toch ruim 1400 kilo.
Onder andere Ford heeft deze motor uit gebruikt (TDCI), Peugeot als HDI en Volvo als DrivE. Zo zijn er nog ene handjevol merken. De eerste generaties van deze blokken stammen van voor 2010 en daar waren best wat problemen mee. Turbo, roetfilter, EGR etc. Die van mij had 155k gedraaid toen ik hem kochtn en heb er nu 20K probleemloos bij gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:00
Beide kort gereden.
Volvo zeer fijne stoelen, blok gehorig (rijdt wel prima) en redelijk onderstel. Materialen zijn ok. Niet heel bijzonder. Vond het tegenvallen eerlijk gezegd. Over algemeen wel erg prettige auto (automaat). Wel erg mooi model vind ik.
Peugeot 308sw. Verschrikkelijk display (knoploos interieur) wat ronduit slecht werkt. Materialen van zelfde niveau, maar juist bij peugeot had ik minder verwacht dus viel positiever uit. Erg fijn comfortabel onderstel en prettigere (minder aanwezig) motor. Veel ruimte. Best een mooie auto. Vond ‘m persoonlijk zo prettig dat ‘m zo op de stoep zou zetten.
Looks Volvo, rest Peugeot i.m.o

[ Voor 10% gewijzigd door STIMPPYYY op 20-07-2020 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-05 13:34
Ik kan zeggen dat ik aardig wat ervaring met beide auto's heb. Ik heb een tijdje een zakelijke lease 2016 peugeot 308 1.6 diesel gehad, en mijn vader rijdt al jaren een Volvo V40 als zakelijke lease. Ik heb in beide aardig veel gereden. De Volvo gebruikte ik vaker voordat ik mijn eigen leasewagen had om zondag met de hockey te rijden.

Peugeot: Héél ruim, rijdt prima op de snelweg, ook als je 160 rijdt in Duitsland bijvoorbeeld. Is verder ook zuinig, ik ben niet een heel zuinige bestuurder, maar de peugeot haalt nog 1 op 18 bij mij gemiddeld. Je merkt wel dat de auto kwalitatief toch onderdoet voor de Volvo. Wat iemand anders zei, navigatie etc is niet de beste maar wel mee te leven.

Volvo: Rijdt zeer makkelijk snelweg, of je 90/100/140/170 rijdt, maakt allemaal niet uit voor de auto. Deze is ervoor gemaakt. Voelt ook een stuk luxer aan en ligt wat beter in de bochten. Vering is iets meer gemaakt om goed te rijden dan comfortabel te zijn, wat andersom is in de Peugeot. Qua verbruik zijn de Volvo's ongeveer hetzelfde als de Peugeot, alhoewel ik even geen concrete getallen kan geven. Je levert in de Volvo wel wat ruimte in. Navigatie etc is betere kwaliteit dan de Peugeot, maar gezien ze allebei een paar jaar oud zijn moet je er niet geweldig veel van verwachten.

Als je pure ruimte wilt: Peugeot, als je de "betere" auto wilt: Volvo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-05 08:58
Heb beide auto's gehad (de v40 rij ik nog steeds). Beiden handschakel. V40 is wel een D2. Die rijdt vrij zuinig bij 100/110 en gaat pas zuipen bij 130. Ik rij met een 60 liter tank rond de 1400km als ik het bij 100 hou overdag. Zogauw ik naar 130 ga kom ik rond de 1100km op een tank.

De 308 vond ik zelf minder lekker rijden. Bij hogere snelheden (120+) leek het alsof je veel harder reed. Versnellingspook heeft veel speling en trilt bij rijden. Ik ben gewend mijn hand er soms op te laten rusten en dat was echt geen pretje. De pook van de v40 staat gewoon vast.
Had zelf de 1.6 van de 308 zo'n 5 jaar geleden en die is vrij sloom. De D2 V40 trekt wat dat betreft veel fijner op.

Nadelen V40: weinig ruimte voor de benen op de achterbank. Voordelen: gratis updates navigatie elk half jaar. Stabiel media/navi systeem. Updates van kaarten gaan gewoon de volgende rit door als hij nog niet klaar was. D2 geeft al genoeg koppel bij optrekken om vlot weg te komen.

Nadelen 308: Het display en media/navi werken ronduit slecht. Zaken zijn heel onlogisch (bv. shuffle ziet er uit als een knopje, maar je moet 3 menu's door om het aan of uit te zetten). Geen gratis navi updates. Bij een update crash is je navi reddeloos verloren (en dat gebeurd snel, je moet hem eigenlijk in 1x updaten. Heb 2x gehad dat de update halverwege stopte en ik de opslagruimte wel kwijt was in de 3 jaar dat ik hem had. Dan moet die in fabriek geformateerd worden om dat terug te krijgen). Motor reageert sloom. Voordeel: De i-cockpit is wel een uitvinding. Veel ruimte achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 17:32
Zolang de Franse merken de hitlijsten bij de ADAC nog domineren denk ik dat je vraag meer dan beantwoord is.

Soi, iedere auto kan kapot, maar het is opvallend hoe vaak PSA mobielen op de vluchtstrook staan.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Skyrunner schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:35:
Zolang de Franse merken de hitlijsten bij de ADAC nog domineren denk ik dat je vraag meer dan beantwoord is.

Soi, iedere auto kan kapot, maar het is opvallend hoe vaak PSA mobielen op de vluchtstrook staan.
ADAC is duits, dus zo verrassend is het niet dat juist op die lijst franse merken onderaan bungelen.
En ADAC is niet vies van een beetje sjoemelen, dus daar zou ik niet teveel waarde aan hechten.

https://www.autoweek.nl/a...itse-autoverkiezing-adac/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

V40 heb je ook met D3, 150pk 2.0L

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Nu online

Mach

[END]Avengers

Archie_T schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:29:

Als ik moest kiezen tussen die twee zou ik meteen de Volvo nemen, het is dat de V40 niet meer geleverd wordt door mijn leasemaatschappij anders had ik die dit jaar weer op mijn shortlist.
Eeuwig zonde inderdaad dat ze de V40 niet nog wat langer in productie hebben gehouden en bijvoorbeeld nog een update van het infotainment systeem hebben gegeven. Zou direct een nieuwe V40 hebben gekocht met het scherm van een XC40.

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Ik heb zowel de V40 D2 1.6 (eerste model) als de D2 2.0 gehad en rij nu een 308 met 1.2 benzine.

Verbruik van de D4 kan ik niks zeggen, de D2 2.0 was zuiniger dan de 1.6. Veel snelweg met Vmax + een beetje gereden en kwam gemiddeld op zo'n 1:20 uit. Met de huidige 100km/h limiet haal je makkelijk 1:25.

De stoelen in de volvo zijn veel beter, de bediening ook (touchscreen in de 308 vind ik nog steeds waardeloos).
Wegligging van de volvo is ook veel beter, 180 cruisen in duitsland rijdt gewoon lekker, de 308 heb je bij 150 al het idee het contact met de weg te verliezen. 308 is ook veel gevoeliger voor wind.
Grootste nadeel van de V40 is natuurlijk de ruimte, die is aanzienlijk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Mach schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:51:
[...]

Eeuwig zonde inderdaad dat ze de V40 niet nog wat langer in productie hebben gehouden en bijvoorbeeld nog een update van het infotainment systeem hebben gegeven. Zou direct een nieuwe V40 hebben gekocht met het scherm van een XC40.
Dit dus. Ik heb het bij de Volvo dealer laatst ook aangegeven: als er een facelift was geweest met een nieuw infotainment, of beter nog - een waardige opvolger - dan had ik deze blind besteld als nieuwe leaseauto. Eeuwig zonde.

Als je de V40 D2/D4 trouwens géén herrie vindt maken, dan ben je of een vrachtwagen gewend, of je moet naar een KNO-arts, want die blokken zijn alles behalve stil.

Wat verder nog een goede tip is: kijk naar het interieur als je een auto gaat bezichtigen. Beide auto's zijn bij bosjes geleased, en het interieur is bij leasehokken echt de maatstaf hoe er met de auto omgegaan is. Is het interieur schadevrij, dan is er vaak ook veel rustiger mee gereden. Geen garantie, maar wel een goed signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 07:45
Kleine kant tekening een 308 van rond de 144k kilometers gaat een redelijk dure beurt te gemoed rond de 160/170k. Beter kijk je naar een auto die dit net heeft gehad (roetfilter en distributie komen namelijk op die kmstand + normaal groot onderhoud) deze auto's zijn vaak stukje goedkoper en je slaat een beurt over die bij een dealer rond de 1500 gaat kosten.

Grootste nadeel icm panorama dak is wel dat de airco ondermaats is. Verder tot nu toe fijne en betrouwbare auto gebleken. Wel vanaf moment 1 hem laten chippen naar 150pk. Doet geen wonderen maar je rijd net wat fijner weg (bijvoorbeeld 50 in zijn 3 is normaal net buiten turbo bereik na chippen binnen turbo bereik en dat rijd stukje fijner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 16:38

Stoney3K

Flatsehats!

De 1.6 motor van Peugeot is toch dezelfde motor als de D2 van Volvo (allebei de PSA diesel)? Dan zou ik zelf voor de Volvo kiezen vanwege de bouwkwaliteit, maar ik ben daar misschien een beetje partijdig in.

De D2 is altijd een 1.6, de 2 liter is de D4, daarboven heb je nog de 2.4 vijfcilinder, dat is de D5 ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Stoney3K op 20-07-2020 10:44 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Practics schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:35:

Grootste nadeel icm panorama dak is wel dat de airco ondermaats is.
Ook een goed punt! Bij de V40 (mét panoramadak) was het binnen no-time afgekoeld in de auto, ook bij 35 graden buiten. De 308 heeft er met de huidige 25 graden al beduidend meer moeite mee om de auto te koelen..
Stoney3K schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:43:
De D2 is altijd een 1.6, de 2 liter is de D4, daarboven heb je nog de 2.4 vijfcilinder, dat is de D5 ;)
Nee, de eerste D2 was een 1.6, later kwam er een 2.0 D2 (zelfde blok als de D4 maar met één turbo minder). De 2.0 D2 heeft iets meer vermogen en koppel én rijdt zuiniger.

[ Voor 33% gewijzigd door Cheezus op 20-07-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Nu online

Mach

[END]Avengers

BigSmurf schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:34:
[...]

Als je de V40 D2/D4 trouwens géén herrie vindt maken, dan ben je of een vrachtwagen gewend, of je moet naar een KNO-arts, want die blokken zijn alles behalve stil.
Nu ben ik vele jaren geleden inderdaad vanwege mijn gehoor afgekeurd voor militaire dienstplicht, dus misschien is mijn ervaring op dit punt niet maatgevend :)

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-05 14:41
Ik vind persoonlijk het interieur van de V40 wel echt hopeloos ouderwets. Ongelofelijk veel knopjes, super oud en ouderwets scherm. Wat dat betreft doet de 308 het een stuk beter.

Daar vroeg je niet om maar wilde het wel even meegeven.

Qua rijden: ik heb een V40 gehad waar zo ongeveer alles op en aan zat. Wat ik me daar van herinner:

- Reed zeer fijn op hogere snelheid
- Fijne stoelen
- Fijne automaat

- Slechte ACC
- Interieur vond ik echt dramatisch

Heb er 2 maanden in gereden en toen ik weer wisselde von dik dat persoonlijk niet jammer.

[ Voor 40% gewijzigd door KaiseRRuby op 20-07-2020 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjeck
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:16
Heb ooit voor dezelfde keuze gestaan. En ben nu gelukkige eigenaar van een v40 D4 (ocean race) handgeschakeld. Geen moment spijt van gehad. Behalve dat ik nu vooral thuiswerk.. Maar kan niet anders zeggen dat het een geweldige auto is. Ik heb toen gekozen puur op basis van uitrustingsniveau's. Had net zo goed ook de 308 kunnen worden, maar de uitvoering ocean race..daar kon een peugeot niet aan tippen. En stiekem vind ik meer vermogen en hetzelfde verbruik ook een leuk feit.

Over de auto zelf: verbruik is bijzonder voor een auto met 190pk. Gemiddeld kom ik uit op 1 op 19,5. En dan roep ik vaak genoeg even al het vermogen op. Als ik 100 constant rijd zie ik het verbruik dalen naar 1 op 24/25. Ik doe 1100km op een volle tank. Samen met de goede stoelen, opties (ocean race), afwerking, het vermogen, het comfort heb je een meer dan prima auto.
De EGR is wel een nadeel aan de auto. Die zou ik eigenlijk ook uit moeten zetten oid. Maar na google verhalen durf ik dat nog niet aan. Maar ben er van overtuigd dat dit beter is voor de motor. Het hapert soms wel eens of je hoort een rare brom. Dan weet je dat de EGR misschien weer een schoonmaakbeurt nodig heeft.
Daarbij zijn de onderhoudskosten (en onderdelen) voor/bij volvo wel wat hoger dan bij peugeot, is de D4 motor rauwer (eenmaal op cruise snelheid stil) en is de peugeot ruimer. Maar dat laatste weeg je af afhankelijk of je grote kinderen hebt of niet.

Als je de ruimte verder niet per se nodig hebt, ga voor de volvo. Zeker de D4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

De 1.6 motor van Peugeot is toch dezelfde motor als de D2 van Volvo (allebei de PSA diesel)? Dan zou ik zelf voor de Volvo kiezen vanwege de bouwkwaliteit, maar ik ben daar misschien een beetje partijdig in.

De nieuwere D2's zijn ook 2.0. Naar het schijnt is dat het D4 blok met een enkele turbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:30:
Ik vind persoonlijk het interieur van de V40 wel echt hopeloos ouderwets. Ongelofelijk veel knopjes, super oud en ouderwets scherm. Wat dat betreft doet de 308 het een stuk beter.
Ik heb zowel gereden in een V40 D4 uit 2014 (2,5 jaar - 87000km) als in een 308 1.2 Puretech 110pk uit 2015 (3 maanden - 6000km) en ik begrijp dat je het V40 interieur hopeloos ouderwets vindt. Echter ben ik zelf van mening dat het echt vele malen beter en praktischer werkt dan het "touch"screen van de 308. In alle opzichten werkt het traag, onhandig en zit het vol met fouten. Het interieur ziet er wel mooi opgeruimd uit en is daar zeker ook iets voor te zeggen, maar ik zou zelf zeker voor een V40 kiezen op het moment de ruimte geen noodzaak is. En dan nog, ik ben 2 meter en heb er in die tijd altijd prima in gezeten.
De D4 is echt een superfijn blok, behalve de wat rumoerige loop en ik heb er met veel plezier in gereden. De stoelen zitten fijn, de motor trekt als een lier en is daarnaast ook nog eens erg zuinig (1:20 zonder problemen). Ik had een V40 met xenonverlichting en stoelverwarming en vooral het eerste is echt superfijn wanneer je veel (in het donker) rijdt vanwege het meedraaien van de lampen. Qua comfort is een V40 wel wat sportiever dan een 308, maar die is eerder wat aan de weke kant vond ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-05 17:16

WCA

Je gaat hier alleen persoonlijke ervaringen krijgen die niet per se op jou van toepassing gaan zijn. Waarom maak je niet gewoon een proefrit in beide auto's, en dan zelf de overweging maken?

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Frappant dat er zoveel mensen in beide auto's gereden hebben als ik dit topic mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-05 17:16

WCA

MLLL schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:49:
Frappant dat er zoveel mensen in beide auto's gereden hebben als ik dit topic mag geloven.
Nogal wiedes, de mensen die dat niet gedaan hebben reageren hier niet

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Waren 5 jaar terug 2 populaire keuses in de 14%, vandaar denk ik.

Ben toen zelf overigens voor de 308SW gegaan, vanwege de kleine kofferbak van de V40. Ik heb de auto nog steeds en buiten regulier onderhoud 0 problemen gehad. Infotainment is wel een dingetje, maar verder is het echt een goede auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

WCA schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:50:
[...]

Nogal wiedes, de mensen die dat niet gedaan hebben reageren hier niet
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
Ik rij nu in een 308 en zou sowieso de andere kiezen. :+

Zeker pre-FL van ~2018 is de infotainment van de 308 zwaar irritant. De afwerking is erg plastic, dash is onhandig met alles via touchscreen en mijn OCD kan er niet tegen dat bij de cc op 120 hij kilometers lang op 119 blijft hangen. Wegligging is week, vooral de SW achter. Dwarsrichels in een bocht maken de auto instabiel. Klein stuur moet relatief ver omlaag om de tellers in zicht te houden, anders zit de stuurwielrand ervoor. Ik heb premium stoelen met leer, maar die zitten niet beter dan de standaard stoelen uit een Octavia. Volvo heeft in de regel veel betere stoelen. Het is een veel hogere klasse auto.

Ik reed hiervoor een 2x een Octavia en wou wat anders. Daar heb ik wel spijt van.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-05 14:39
Heb V40 D2 en D4 beide tot >140.000km gereden. Beide heerlijke auto's, nooit iets aan kapot gegaan. De D4 lustte wel een slokje olie (kon ook aan mijn rijstijl liggen ;)).
Doe in ieder geval een proefritje in een D4 r-design, ik denk dat je daarna niet meer een D2 of Peugeot wilt ;) Heerlijk blok!

Infotainment doet voor mij wat het doen moet, alsof je de hele dag daar mee zit te spelen? Radio + bluetooth werkt gewoon goed. Voor navigatie gewoon je telefoon gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:05
Grappig, ik ben meer van het kamp dat ik het interieur van een V40 heerlijk vind. Rustig, sjiek, kraakloos, goede radio, mooie middenconsole. Wat is er mis met knoppen? Heb niets met die grote schermen en aanraken. Gewoon aan een knop draaien als het volume harder moet, en daarna aan een andere knop draaien als de airco harder moet werken.

Heb een T3 (1.6) privé en die is retestil en best zuinig (ca 1:18@100kmu) op de snelweg. En inderdaad, goede stoelen, vaste wegligging, krap op de achterbank, onoverzichtelijk.. het is allemaal waar. Ik zou geen andere willen.

Met 2 kinderen (4 en 6) voldoet ie ook prima. Alleen op vakantie. Dan mag er een dakkoffer op.

[ Voor 8% gewijzigd door caspervc op 20-07-2020 16:48 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

BigSmurf schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:49:
De D2 van 2015 en later is gewoon hetzelfde blok als de D4, maar met een enkele turbo en teruggeschroefd in vermogen om zo zuinig mogelijk te zijn.
Let wel even op: 2015 was daarin het omslagjaar. Eerste helft of zo werd nog de 1.6 geleverd, pas later is de overstap gemaakt naar de 2.0.

Ik heb een paar jaar in de 1.6 D2 gereden en nu al weer een paar jaar in de 2.0 D2 en die laatste rijdt wel echt een stuk soepeler. Pakt veel beter op bij lage toeren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:09

steveman

Comfortabel ten onder

Sowieso geen peugeot kopen. Distributieriem in olie 8)7 wtf...

Kijk eens naar de equivalentde Toyota zou ik zeggen.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:32
KaiseRRuby schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:30:
Maar al die knopjes werken tenminste wel :+

Dat ‘moderne’ touchscreen van Peugeot werkt bij -10C niet, dus kun je de temp niet opschroeven, laat staan de delay bij elke aanraking...

Maar goed, verstokt Volvo rijder hier: en hetzelfde interieur gehad met een V40, XC60 en nu V60. Volgende auto wordt wellicht weer een Volvo, maar kijk niet uit naar dat lelijke scherm en glimmende plastic er omheen binnen de huidige modellen. Maar ja, ze rijden / zitten zo lekker, en dat is het voornaamste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:47

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hij heb jaren een v60 uit 2013 gereden en ik vond dat ouderwetse interieur een genot. Navigatie was ruk, maar alles werkte goed. De v40’s uit die periode zien er hetzelfde uit volgens mij. Die had ik wel eens als leenauto en dat was prima. D4 zou altijd de voorkeur boven D2 hebben bij mij.

Ik heb ook ooit 2 weken een 308 als huurauto gehad en ik vond het niet wat. Hij was nieuw, maar het infotainment systeem was net zo traag als de xp laptop van mijn porno kijkende oom van de 60 die nog nooit van beveiliging heeft gehoord. Ook ‘deinde’ de auto wat voor mijn gevoel. De stoelen kan ik me niet meer herinneren, maar die van mijn v60 waren heel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:07
ervaring met 308SW 2.0 2013 (geloof ik) en V40D2 (2.0 VEA) 2015

ruimte in de 308SW(!) is echt top, verder prima reisauto ik kan er lekker in zitten, was wel even wennen aan het kleine stuur maar dat beviel me ook wel. Vind de peugeot wel wat "goedkoop" overkomen als je het analoge dashboard met het kleine schermpje hebt maar goed dat is maar een kleinigheidje denk ik.

De peugeot staat tegenwoordig 250k op en is nog in bezit in de familie, weinig op aan te merken behalve het motorgeluid, hij loopt prima alleen tegenwoordig wel luidruchtig. De navi en dus de hele bediening (touchscreen) is tegenwoordig wel langzaam en vind ik wat minder fijn werken (intuïtief). bij lange ritten was 1 op 22 prima haalbaar in de zomer op vakantie zelfs op 1 op 24 soms aangetikt

Ik had een luxe uitvoering had alleen geen panorama dak,
Pro:
- alcantara interieur met prima stoelen
- luxe duidelijk dashboard
- electrische handrem was super handig

con:
- motorgeluid
- electrische handrem maakt een geluidje bij het afzetten van de auto
- navisysteem wordt toch wel traag, kaarten zijn oud (zelfs de gekochte update was oud 8)7 8)7 )
- af en toe bij vullen van de adblue tank

Nu een V40 D2 het 2.0 VEA Blok. wel wat langzamer (120PK) maar loopt stukken mooier, (staat ook pas op 120k). De stoelen zijn echt stukken beter vind ik, de audio werkt beter en sneller, de navigatie is veel sneller, recenter en duidelijker. geluidskwaliteit is ook beter maar deze auto heeft de optie premium audio. motorgeluid binnen is stukken minder. auto is ook erg zuinig en in t algemeen vind ik hem mooier afgewerkt dan de Peugeot. laatste keer 1 op 18 gereden op en neer naar oostenrijk maar wel met een hogere kruissnelheid dan normaal.

al met al heb ik bij de peugeot het idee dat er toch her en der wat franse slag doorheen komt en bij de Volvo merk je aan het materiaalgebruik op sommige plekken wel dat er een beetje Geely bij zit. maar dat is nu eenmaal de automarkt van tegenwoordig.

pro:
- nog fijnere stoelen
- mooiere afwerking (vind ik)
- volledig digitaal dashboard
- euro6 (voor de D2 VEA)
- betere navigatie
- bluetooth functionaliteit beter (streaming dus ook)
- grote tank (63 liter geloof ik bij een winterpakket)

con:
- stuk kleiner
- voor mijn model: xenon verlichting i.p.v. led
- kan zo verder niets bedenken

@Stoney3K vanaf late 2015 is de D2 bij volvo weer een VEA 2 liter motor met kleine turbo, de D3 een grotere met variabele schoepen en de D4 een twin-turbo op basis van hetzelfde blok
de oudere D2 is idd een ford/peugeot blok. de 2.0 is een euro 6 , de 1.6 een euro5 mochten milieu zones nog belangrijk zijn voor de koper :)

ohja: bij volvo check de banden, de volvo dealer gooit er vaak van die energysaver troep op die komen de grip, comfort en het stuurgedrag zeker niet ten goede

[ Voor 61% gewijzigd door Reloader op 20-07-2020 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

ZieMaar! schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:10:
D4 zou altijd de voorkeur boven D2 hebben bij mij.
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar nu ik er nog eens over nadenk.. ook met 100? Het gaat er niet eens om of je 100, 120 of 130 rijdt maar het hele verkeersbeeld is tegenwoordig ook anders. Even gas geven om in te halen is vrijwel niet meer nodig.

Ergens is zo'n D4 dan juist een kwelling. Zelfs met 130 in NL komt zo'n auto al nauwelijks tot z'n recht. Op Nederlandse snelheden lijkt hij sowieso wel een beetje geknepen en pas boven de 100 komt hij los.

[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 20-07-2020 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Yucon schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:16:
[...]

Dat was ook mijn eerste gedachte, maar nu ik er nog eens over nadenk.. ook met 100? Het gaat er niet eens om of je 100, 120 of 130 rijdt maar het hele verkeersbeeld is tegenwoordig ook anders. Even gas geven om in te halen is vrijwel niet meer nodig.

Ergens is zo'n D4 dan juist een kwelling. Zelfs met 130 in NL komt zo'n auto al nauwelijks tot z'n recht.
D4 is gewoon lekker dat je dat vermogen hebt, de D2 komt ook wel prima mee in het verkeer, op de autobahn had ik wel zoiets van hmm zou wel lekker zijn als het wat sneller zou kunnen maar ook niet echt storend.
De stap van 200+ PK Benzine naar 120PK diesel vereiste bij mij wat gewenning maar vind het nu prima. Ik ben benieuwd hoe de D2 het straks doet met de caravan >:)

D2 wordt overigens tegenwoordig op 150pk of 170Pk gechipt dus dat zou altijd ngo een optie kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:15
steveman schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:07:

Daar is Volvo helaas ook niet geheel immuun voor... Zelf een lekkende XC90 (2016) naar de dealer gebracht, waar men ontdekte dat er zo veel olie lekte dat alles onder zat, incl. distributieriem. Ze vonden het een klein wonder dat-ie nog niet in de fik gevlogen was :+

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:09

steveman

Comfortabel ten onder

BeefHazard schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:31:
[...]

Daar is Volvo helaas ook niet geheel immuun voor... Zelf een lekkende XC90 (2016) naar de dealer gebracht, waar men ontdekte dat er zo veel olie lekte dat alles onder zat, incl. distributieriem. Ze vonden het een klein wonder dat-ie nog niet in de fik gevlogen was :+
Jamaar, bij peugeot draait ie dus per ontwerp in de olie. Dus als er iets van die riem loskomt kan het gelijk lekker allerlei oliekanalen gaan verstoppen. En vervangen is gelijk ook een ingreep.

Zoals dit dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zc4xns6BVksntTOE3yHfDy7cCGM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kPjFEdW3vpqMF9ndl77fh7KB.png?f=user_large

Zo zag de mijne er ook ongeveer uit, en er staat nog net geen 100k op de teller :X

En dan is er nog het olievebruik...

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:05
steveman schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:04:
[...]

Jamaar, bij peugeot draait ie dus per ontwerp in de olie. Dus als er iets van die riem loskomt kan het gelijk lekker allerlei oliekanalen gaan verstoppen. En vervangen is gelijk ook een ingreep.

Zoals dit dus:

[Afbeelding]

Zo zag de mijne er ook ongeveer uit, en er staat nog net geen 100k op de teller :X

En dan is er nog het olievebruik...
Bij de 1.6 T3/T4 modellen van Volvo (Ford Ecoboost blok) loopt de distributie ook door de olie. 😉

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
caspervc schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:47:
[...]

Bij de 1.6 T3/T4 modellen van Volvo (Ford Ecoboost blok) loopt de distributie ook door de olie. 😉
Inderdaad. Beetje goedkoop scoren. Overigens niks mis mee. PSA heeft wat problemen gehad met bepaalde riemen die, vaak met verkeerde olie, inderdaad oplosten. Later is dat probleem opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

steveman schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:07:

Hadden wij ook last van bij onze 308 2015, die had met 125k al een nieuwe distributieriem nodig. De eerste dealer waar we langs gingen offreerde gelijk 2.500 euro (kreeg toen met veel gezeur m'n eigen auto pas mee) , de tweede dealer deed het onder coulance.

zie ook Motorstoring auto

Daarnaast is het volledige (navigatie) scherm vervangen, ook onder coulance overigens.

Verder was de 308 een prima wagen hoor :+, vind persoonlijk V40 mooier (maar ook duurder).

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 20-07-2020 21:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nieuwere D2 is ook 2.0L, maar met 88kw en zgn soft-turbo tov.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
tja, distributie door olie zie je steeds vaker want op de korte termijn is het iets van besparing op het brandstofverbruik en dus uitstoot en daarmee dus winst voor de fabrikant. Dat de klant bij 200k op de teller met de gebakken peren zit wordt natuurlijk niet mee gerekend en is voor de garagisten mooi kassa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Sport_Life schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:11:
[...]

Hadden wij ook last van bij onze 308 2015, die had met 125k al een nieuwe distributieriem nodig. De eerste dealer waar we langs gingen offreerde gelijk 2.500 euro (kreeg toen met veel gezeur m'n eigen auto pas mee) , de tweede dealer deed het onder coulance.

zie ook Motorstoring auto

Daarnaast is het volledige (navigatie) scherm vervangen, ook onder coulance overigens.

Verder was de 308 een prima wagen hoor :+, vind persoonlijk V40 mooier (maar ook duurder).
125k? Da's best veel, moet je eens een alfa GT ofzo pakken, dat is 3 jaar / 60k / whichever comes first :9

Raar... Is zo gek nog niet

Pagina: 1