Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-11 17:44
Ik wil graag 16 zonnepanelen plaatsen, na het nodige inlezen ben ik tot de volgende keuze gekomen, en zou hier graag wat feedback op willen ontvangen. :)

Van de 16 panelen worden er 8 op een schuin pannendak geplaatst(44graden, strak op het westen) en 8 op mijn garage (plat dak) strak naar het zuiden.
Het pannendak heeft geen last van schaduw, en het platte dak alleen s' ochtend voor een hele korte tijd op circa 2/4 panelen. (max 30 min tot 1 uur)

Ik zit te denken aan de volgende hardware setup.

Hardware
- 16x QCELLS Q-peak G8+ Duo 345Wp mono full black
- 2/4 Tigo Optimizer TS4
- 1x 3 fase SMA 5kW STP5.0-3AV-40

Setup
- Schuine dak en platte dak komen allebei op een eigen string op de omvormer.
- Omvormer zal in de garage geplaatst worden
- De reden om voor een 3f omvormer te gaan is vooral voor het vermogen, deze te verdelen over de fases.

Situatie foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykrk2vkuE-lcH0_h6LhTX2HktXU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4XFNvyTicjRem5hnMLLXjEkF.png?f=user_large

Overig
- Iemand enig idee of moet de SMA het ook mogelijk is zonder internet toegang, maar wel lokaal op het netwerk een de productie in te zien? Als ik het goed begrijp draait er wel een lokale webserver op de SMA, alleen kan ik niets vinden of internet vereist is.

Ik heb ook naar een SolarEdge SE5K-RW0TEBNN4 gekeken, maar deze dient minstens 16 panelen (en 16 optimizers) aangesloten te hebben. Omdat ik twee verschillende oriëntaties heb gaat dit niet goed komen. En valt deze af.
Abb heb ik ook bekeken maar valt in de zelfde prijs categorie als SMA, maar hoor je een stuk minder over, en is recent overgenomen.
Chinese merken zoals Goodwe/Growatt blijf ik liever vandaan (alu-hoedje.. :9 )

Zie ik nog iets over het hoofd? Alvast bedankt :)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Voor een korte tijd schaduw, blijf van die Tigo's af. Het is de kosten en betrouwbaarheid niet waard. Gewoon op je SMA vertrouwen.

8+8 is een beetje mager op een 3 fase omvormer. Past er niet meer?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Onno_Devine
busscherski schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:07:
Voor een korte tijd schaduw, blijf van die Tigo's af. Het is de kosten en betrouwbaarheid niet waard. Gewoon op je SMA vertrouwen.

8+8 is een beetje mager op een 3 fase omvormer. Past er niet meer?
Bedankt voor je reactie. Goed punt. Heb mij verder ingelezen mbt tot de optimizers. En ik denk dat je gelijk hebt. Ik laat de tigo’s voor nu achter wegen.
Ander goed punt is dat ik voor een 6kW omvormer ga. Zodat ik later het dak nog voller kan leggen! Bedankt!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:14
Als het past, waarom dan niet direct voller? Gelijke panelen krijg je over 2 jaar niet meer.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Onno_Devine

SMA Sunnydesign komt in de huidige setup met als voorstel de SMA SB4.0-1AV-41. Verwacht je problemen met de netspanning dat je 3-fase wilt?

Het dak volleggen zou ik ook meteen doen zoals hesselbeertje aangeeft.

Je zou ook tijdelijk een tweedehands Effekta 5000 kunnen kopen voor circa € 350,-, en dan bij je uitbreiding overstappen naar een _tegen die tijd recentere_ 3-fase omvormer.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Onno_Devine schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:13:
[...]
Ander goed punt is dat ik voor een 6kW omvormer ga. Zodat ik later het dak nog voller kan leggen! Bedankt!
Dat wordt dan een 3 fase omvormer. Uitbreiden op die omvormer kan met ruwweg dezelfde panelen en in dezelfde twee oriëntaties als je nu hebt.

Dezelfde panelen later vinden gaat vrij lastig worden. En nieuw niet of nauwelijks goedkoper dan ze nu zijn.
Doe het dus nu of nooit.

In geval van nooit, een 3.68 kW enkelfase omvormer zal ook kunnen als het een beetje mag aftoppen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:08
Onno_Devine schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:04:

- Iemand enig idee of moet de SMA het ook mogelijk is zonder internet toegang, maar wel lokaal op het netwerk een de productie in te zien? Als ik het goed begrijp draait er wel een lokale webserver op de SMA, alleen kan ik niets vinden of internet vereist is.
Ja de SMA webserver zit op de omvormer zelf dus via je lokale netwerk kun je inloggen. Actuele data en een paar weken aan historische data is lokaal beschikbaar.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoe ga je de grote afstand overbruggen tussen beide dakvlakken als je gebruikt maakt van 1 omvormer?
Is de DC kabel veilig weg te werken?
Ik heb het ook gedaan, en ligt ingegraven in een dubbele mantelbuis. (de buitenste is al met de schop niet door te steken.)

Zijn 4x APS QS1 / YC1000 micro omvormers niet een beter plan?
Tigo zou ik niet snel aanbevelen.
Zonnepanelen opbrengst, Schaduw schoorsteen, Tigo Optimizer

Zo een 3-fase SMA is leuk, als je meer panelen hebt. 8 in 1 string is een vrij lage Vmpp spanning. (ik zeg niet dat het niet kan). De SMA is gewoon via het lokale netwerk uit te lezen. Homeassistant, SBFspot en modbus tcp/ip. En via de eigen lokale webpagina.

[ Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2020 11:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Onno_Devine
hesselbeertje schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:49:
Als het past, waarom dan niet direct voller? Gelijke panelen krijg je over 2 jaar niet meer.
Voor nu is dit wat in de begroting past 😉, tevens zijn wij het ze tweeën en lijkt mij dit een prima setup.
Kalentum schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 22:01:
[...]

Ja de SMA webserver zit op de omvormer zelf dus via je lokale netwerk kun je inloggen. Actuele data en een paar weken aan historische data is lokaal beschikbaar.
Super! Bedankt voor je reactie!
AUijtdehaag schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:00:
Hoe ga je de grote afstand overbruggen tussen beide dakvlakken als je gebruikt maakt van 1 omvormer?
Is de DC kabel veilig weg te werken?
Ik heb het ook gedaan, en ligt ingegraven in een dubbele mantelbuis. (de buitenste is al met de schop niet door te steken.)

Zijn 4x APS QS1 / YC1000 micro omvormers niet een beter plan?
Tigo zou ik niet snel aanbevelen.
Zonnepanelen opbrengst, Schaduw schoorsteen, Tigo Optimizer

Zo een 3-fase SMA is leuk, als je meer panelen hebt. 8 in 1 string is een vrij lage Vmpp spanning. (ik zeg niet dat het niet kan). De SMA is gewoon via het lokale netwerk uit te lezen. Homeassistant, SBFspot en modbus tcp/ip. En via de eigen lokale webpagina.
In de APS QS1 moet ik mij even verdiepen.
Goed punt, voor de SMA's TriPower 3.0-4.0 is minimale spanning 125V, en voor de 5.0-hoger is dit 150V.
Het gene waar ik mee in dubio zit is, als ik de vuistregel op het weste 20% minder opbrengst toepas, en voor op het zuiden 5% minder. Dan kom ik op een totaal max. vermogen van; 8*345*0,8+8*345*0,95=4830W
Voor mijn gevoel past dit dan het beste (even vanuit SMA uitgaan) op een TriPower 5.0, maar haal ik daarbij die 150V makkelijk? Gezien de Q-cells nominaal 32,97V per paneel leveren (8*32,97=263,67V) per string. (link datasheet)
De door @Dre genoemde SM4.0 heeft een startspanning van 125V.

Wat betreft de bekabeling, er ligt op dit moment een goede mantelbuis ruim 0,5m in de grond lopende vanuit de meterkast naar de garage. Hier verwacht ik geen problemen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Onno_Devine
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project

150 V haal je altijd.
Maar het gaat om het algemene rendement, wat lager ligt bij "maar" 8 panelen tov 17 panelen (wat ideaal 590 Vmpp is)

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2020 13:01 ]

• Onno_Devine
AUijtdehaag schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:59:
@Onno_Devine
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project

150 V haal je altijd.
Maar het gaat om het algemene rendement, wat lager ligt bij "maar" 8 panelen tov 17 panelen (wat ideaal 590 Vmpp is)
Die tool had ik wel gebruikt. Er kunnen nog twee panelen bij op het westen. Dus dat is eigenlijk een no brainer? Zoals meerdere al aangaven in het topic.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoe meer panelen hoe beter he?
De keuze tussen 8 of 10 panelen is een no-brainer

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2020 13:08 ]

Pagina: 1