Ik wil graag 16 zonnepanelen plaatsen, na het nodige inlezen ben ik tot de volgende keuze gekomen, en zou hier graag wat feedback op willen ontvangen. 
Van de 16 panelen worden er 8 op een schuin pannendak geplaatst(44graden, strak op het westen) en 8 op mijn garage (plat dak) strak naar het zuiden.
Het pannendak heeft geen last van schaduw, en het platte dak alleen s' ochtend voor een hele korte tijd op circa 2/4 panelen. (max 30 min tot 1 uur)
Ik zit te denken aan de volgende hardware setup.
Hardware
- 16x QCELLS Q-peak G8+ Duo 345Wp mono full black
- 2/4 Tigo Optimizer TS4
- 1x 3 fase SMA 5kW STP5.0-3AV-40
Setup
- Schuine dak en platte dak komen allebei op een eigen string op de omvormer.
- Omvormer zal in de garage geplaatst worden
- De reden om voor een 3f omvormer te gaan is vooral voor het vermogen, deze te verdelen over de fases.
Situatie foto
:fill(white):strip_exif()/f/image/4XFNvyTicjRem5hnMLLXjEkF.png?f=user_large)
Overig
- Iemand enig idee of moet de SMA het ook mogelijk is zonder internet toegang, maar wel lokaal op het netwerk een de productie in te zien? Als ik het goed begrijp draait er wel een lokale webserver op de SMA, alleen kan ik niets vinden of internet vereist is.
Ik heb ook naar een SolarEdge SE5K-RW0TEBNN4 gekeken, maar deze dient minstens 16 panelen (en 16 optimizers) aangesloten te hebben. Omdat ik twee verschillende oriëntaties heb gaat dit niet goed komen. En valt deze af.
Abb heb ik ook bekeken maar valt in de zelfde prijs categorie als SMA, maar hoor je een stuk minder over, en is recent overgenomen.
Chinese merken zoals Goodwe/Growatt blijf ik liever vandaan (alu-hoedje..
)
Zie ik nog iets over het hoofd? Alvast bedankt
Van de 16 panelen worden er 8 op een schuin pannendak geplaatst(44graden, strak op het westen) en 8 op mijn garage (plat dak) strak naar het zuiden.
Het pannendak heeft geen last van schaduw, en het platte dak alleen s' ochtend voor een hele korte tijd op circa 2/4 panelen. (max 30 min tot 1 uur)
Ik zit te denken aan de volgende hardware setup.
Hardware
- 16x QCELLS Q-peak G8+ Duo 345Wp mono full black
- 2/4 Tigo Optimizer TS4
- 1x 3 fase SMA 5kW STP5.0-3AV-40
Setup
- Schuine dak en platte dak komen allebei op een eigen string op de omvormer.
- Omvormer zal in de garage geplaatst worden
- De reden om voor een 3f omvormer te gaan is vooral voor het vermogen, deze te verdelen over de fases.
Situatie foto
:fill(white):strip_exif()/f/image/4XFNvyTicjRem5hnMLLXjEkF.png?f=user_large)
Overig
- Iemand enig idee of moet de SMA het ook mogelijk is zonder internet toegang, maar wel lokaal op het netwerk een de productie in te zien? Als ik het goed begrijp draait er wel een lokale webserver op de SMA, alleen kan ik niets vinden of internet vereist is.
Ik heb ook naar een SolarEdge SE5K-RW0TEBNN4 gekeken, maar deze dient minstens 16 panelen (en 16 optimizers) aangesloten te hebben. Omdat ik twee verschillende oriëntaties heb gaat dit niet goed komen. En valt deze af.
Abb heb ik ook bekeken maar valt in de zelfde prijs categorie als SMA, maar hoor je een stuk minder over, en is recent overgenomen.
Chinese merken zoals Goodwe/Growatt blijf ik liever vandaan (alu-hoedje..
Zie ik nog iets over het hoofd? Alvast bedankt