Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-01 19:06
Mijn vraag
Recent heb ik via powerline adapters op zolder een accespoint gemaakt voor mijn wifi.
ik heb nu een opstelling met beneden een Experia Box V10 en op zolder als AP een Linksys WRV200 (die had ik nog).

De V10 is ingesteld als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olgR22IA_-t-HFZQMB3IuUYAmXw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p1ockEZne6rXvMoD124LgVY4.jpg?f=user_large

De WRV200 is als volgt geconfigureerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXAw4q-tzvQY0KbUlMQI2YYjgSs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HKrIYSqh3fkX8iDihG2tdsBx.jpg?f=user_large

De wifi zend beneden uit met naam DARoontjepower. De wrv op zolder met de naam DARoontjepower-Zolder. De router staat een meter van mijn werkplek, het wifi signaal is dan ook hartstikke goed). Ik heb met wifi analyzer gekeken welk kanaal ik het beste kon kiezen (niet hetzelfde kanaal) en voor 9 gekozen.

Nu heb ik continu het probleem dat ik eerst goede verbinding heb via de AP, maar na verloop van tijd de verbinding weg valt (en daarna meer terugkomt en er opnieuw verbinding gemaakt moet worden). Erg irritant als je in een Teams-meeting zit en je ineens niet meer mee doet.

Ik vraag mij af of dit een configuratie-issue is of dat de router wellicht brak is (en steeds opnieuw opstart).
ik heb de meeste recent firmware voor de WRV200 er op gezet aangezien die router toch al oud is (maar het in principe nog deed, afgezien hiervan).

Heb ik mijn ip ranges verkeerd geconfigureerd waardoor er een conflict ontstaat? Dan zou het altijd zo moeten zijn toch en niet dat het een tijdje goed werkt en daarna de wifi er ineens uit ligt?

[edit] Ik zie nu dat het fixed ip adres van mijn AP router op .101 staat terwijl de range van de V10 ingesteld is op max .100. Maar ik had hetzelfde issue toen de AP router op .10 ingesteld stond

Dat het wellicht een brakke router is inmiddels, komt ook doordat ik de router geconfigureerd heb om datum/tijd via een ntp server op te halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_owWw7ha4P9tgKy_RDS1i2gDiRI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wmTnul3pfZz1NUdkpMhWN6Jw.jpg?f=user_large

Maar ondanks dat staat de datum nog steeds op
2005/09/13 Tue 10:18:25 (GMT +01:00)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCQuzstcKKUPOR5eKwD_8oTB1f8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mHESbQfN2HTNDNFOIRZVawFg.jpg?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door DeRooney op 16-07-2020 11:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06 12:05
Tja, ik begrijp even niet waarom je er voor kiest om via wifi te verbinden als de ap naast je werkplek ligt, en dan al helemaal niet als dat een ap is van 14 jaar oud en nog 802.11g doet..... ik zou dan liever de ethernetkabel direct in je werkplek prikken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Recent heb ik via powerline adapters op zolder een accespoint gemaakt voor mijn wifi.
Uhuh... Powerline EN WiFi...

Welke snelheid haal je volledig bekabeld van zolder naar, bijvoorbeeld, een PC die beneden aan de EBv10 hangt?

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 16-07-2020 11:46 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
kosz schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:44:
Tja, ik begrijp even niet waarom je er voor kiest om via wifi te verbinden als de ap naast je werkplek ligt, en dan al helemaal niet als dat een ap is van 14 jaar oud en nog 802.11g doet..... ik zou dan liever de ethernetkabel direct in je werkplek prikken...
mijn microsoft surface laptop heeft geen utp poort. Daarbij dient het er ook voor om op zolder betere wifi ontvangst te hebben voor telefoon.
MAX3400 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:46:
[...]

Uhuh... Powerline EN WiFi...

Welke snelheid haal je volledig bekabeld van zolder naar, bijvoorbeeld, een PC die beneden aan de EBv10 hangt?
Heb geprobeerd mijn cat5 kabel vanuit de meterkast naar zolder te trekken. Maar dat lukte helaas niet, kabel bleef steeds steken. Dus enige optie was powerline/homeplug (Netgear PL1000-100PES).

Dat 2e zou ik mnoeten testen, weet ik niet zo uit mijn hoofd. Heb nog maar 1 apparaat dat ook bekabeld kan in huis..

[ Voor 37% gewijzigd door DeRooney op 16-07-2020 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06 12:05
arjoderoon schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:47:
[...]

mijn microsoft surface laptop heeft geen utp poort. Daarbij dient het er ook voor om op zolder betere wifi ontvangst te hebben voor telefoon.
Ik zou eerst proberen uit te sluiten waar het nu aan ligt, aan de powerline verbinding of aan je ap. Aangezien je geen ethernet hebt op je surface is dat wel even lastig, maar een usb to ethernet adapter kost ook maar 20-30 euries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

arjoderoon schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:47:
[...]

[...]

Heb geprobeerd mijn cat5 kabel vanuit de meterkast naar zolder te trekken. Maar dat lukte helaas niet, kabel bleef steeds steken. Dus enige optie was powerline/homeplug (Netgear PL1000-100PES).
Ja, en welke snelheid haal je bekabeld op die PLC-adapter?

Je hebt hier zoals MAX3400 aangaf twee potenitieel instabiele verbindingen (PLC en WiFi), eerste wat je moet doen is een van de twee uitsluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Als de router zelf stabiel is (d.w.z. de SSID valt niet steeds weg) zou ik zeggen dat het de verbinding er naartoe is. Dan is de ssid er wel gewoon, maar heb ik geen internet en kan er geen data doorgevoerd worden.
Maar bij mij is het zo dat de ssid steeds weg is, en dan weer terugkeert.

Ik dacht dat dit wellicht een configuratieding is, of gewoon brakke hardware.

Ik heb nog een extra experiabox v10 die telfort gestuurd heeft maar nog niet gebruikt is. Zou die er wel even aan willen hangen als router om te kijken hoe het dan gaat. Maar die zou niet gebruikt kunnen worden als router met dhcp server disabled schreef iemand van telfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dat je SSID wegvalt heeft weinig/niks te maken met de verbinding.

Als jij op je Experia (of een andere router) standaard een SSID hebt genaamd WiFi24 en WiFi50 en je zou bewust 1 SSID uitzetten of de antenne ervan afbreken, dan is verbinding naar die router toch niet minder? Je hebt alleen een probleem met 1 SSID wat er "niet meer is".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:28

FreakNL

Well do ya punk?

Powerline emuleert een UTP kabel.

Misschien zet je AP wel zijn SSiD uit als hij geen connectie heeft.

Dus basic troubleshooting;
Leg een prefab UTP vanuit de meterkast over de trappen naar zolder en prik daar je AP in. Dat is niet ideaal maar het is natuurlijk tijdelijk.

Werk er een dag of twee mee en je weet of het je AP is of je Powerline.

Ik verwacht (maar dat is bias) dat het gewoon stabiel is en het niet aan je AP ligt maar aan de Powerline.

Overigens moet Powerline zachtjes branden in de open haard maar dat is IMO ;)

Ik zou trouwens nogmaals proberen een kabel te trekken of een andere oplossing zoeken. Misschien kun je wel op een andere kamer (1e verdieping) komen en vanaf daar verder naar zolder (gat boren). Hier ook gedaan, zit allemaal achter een kast weggewerkt.

[ Voor 60% gewijzigd door FreakNL op 16-07-2020 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
arjoderoon schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:30:
Ik vraag mij af of dit een configuratie-issue is of dat de router wellicht brak is (en steeds opnieuw opstart).
ik heb de meeste recent firmware voor de WRV200 er op gezet aangezien die router toch al oud is (maar het in principe nog deed, afgezien hiervan).
Mijn ervaring (ik neem nog wel eens wifi apparatuur mee van de lokale kringloop hier :)) is dat vaak de voeding (of elco's) slecht wordt na lange tijd en dan dat soort problemen (herstarten) kunnen optreden.
Controleer met een Wifi analyser tool of je SSID wegvalt?
Maar zoals opgemerkt, die router is bejaard met alleen Wifi G, minimaal wil je toch wel N voor je netwerk.
Mijn ervaring met powerline adapters zijn over het algemeen wel goed trouwens, vaak kan je met de bijgeleverde software controleren hoe de kwaliteit van de verbinding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09-06 16:23
Heb je ergens een uptimer in het AP ? Dan zou je kunnen kijken of deze al heel lang up is. En de muur wratten die je standaard bij goedkope apparatuur krijgt zijn geen toonbeeld van duurzaamheid. Al de Elco's slecht worden worden de prestaties en betrouwbaarheid van het apparaat ook slecht.

Maar als je hele SSID geen beacons meer stuurt heeft dat niets te maken met je powerline adapters alhoewel deze zeker geen toonbeeld van kwaliteit en stabiliteit zijn.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
De stabiliteit van powerline adapters is COMPLEET afhankelijk van je stroomnet in je huis.
Als de SSID continue zichtbaar blijft dan is het waarschijnlijk de powerline, zo niet de AP.

Als je geen internet hebt probeer de AP te pingen, werkt dat niet dan is het je AP (aangezien je NTP niet bewaard wordt kan het geheugen van de AP wel eens kapot zijn).
Als je geen internet hebt probeer de router te pingen, lijkt dat niet is het waarschijnlijk wel je powerline (of router).

Laat de IP configuratie gewoon eens op DHCP staan, opmakende van je OP lijkt het er op dat je niet echt weet hoe het werkt, DHCP is dan het veiligst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
ViperXL schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:33:
Laat de IP configuratie gewoon eens op DHCP staan, opmakende van je OP lijkt het er op dat je niet echt weet hoe het werkt, DHCP is dan het veiligst.
Hij gebruikt de router als AP via de LAN poort met de DHCP van de KPN router, dus je wil geen 2e DHCP van de router/AP actief natuurlijk.
arjoderoon schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:30:
Maar ondanks dat staat de datum nog steeds op
2005/09/13 Tue 10:18:25 (GMT +01:00)
De router kan de datum niet ophalen omdat hij geen Gateway/DNS heeft, je kan dat ook niet configureren op deze manier bij gebruik als AP.
Maakt verder ook niet uit bij gebruik als AP.

Ik heb bij een kennis trouwens dezelfde setup in gebruik voor WIFI in de tuin/schuur, 2x Powerline ( 600/500Mbs Devolo/TP-Link mix) met oude router (Linksys WRT160n)) als AP voor KPN router.

Controleer wel of er voor je Powerline adapters een firmware update is, dat kan nog wel eens verbetering geven in performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:10

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Beter is om een switch aan de PowerLine-adapter te hangen (en die prehistorische router de deur uit te doen), een ethernetkabel via een Ethernet-to-USB-adapter aan je SurfaceBook te hangen en een kleine WiFi-repeater te plaatsen voor je telefoon.

[ Voor 50% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 17-07-2020 08:29 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:26:
Beter is om een switch aan de PowerLine-adapter te hangen (en die prehistorische router de deur uit te doen), een ethernetkabel via een Ethernet-to-USB-adapter aan je SurfaceBook te hangen en een kleine WiFi-repeater te plaatsen voor je telefoon.
nee, dhcp in de router op zolder staat uit. Geen statische ip adressen voor de apparaten hier in huis.
Ik verwacht zelf dat het is wat iemand schreef over dat de apparatuur gewoon oud is, omdat de ssid steeds weg is en vanzelf weer terugkomt. Het is niet dat de ssid er wel is maar er geen internet is.

zal nog kijken of ik nog een manier kan vinden om een kabel te trekken maar dat heeft nu de prioriteit niet. (snap ook niet waarom het niet lukt, omdat er een duidelijke buis is waar ook een draadje van de ketel naar diezelfde meterkast heen loopt. maar ik heb er al een trekveer op gesloopt).

Voor het configureren van het AP heb ik het sticky topic bovenin dit forum gebruikt als handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:26:
Lijkt me toch geen lekkere oplossing om zoveel extra (overbodige) apparatuur eraan te koppelen terwijl het met een simpele router/AP gewoon moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
arjoderoon schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:56:
Ik heb nog een extra experiabox v10 die telfort gestuurd heeft maar nog niet gebruikt is. Zou die er wel even aan willen hangen als router om te kijken hoe het dan gaat. Maar die zou niet gebruikt kunnen worden als router met dhcp server disabled schreef iemand van telfort.
Nee, niet als router natuurlijk maar als Acess Point toch wel?
Check:
Experia Box v10 als access point only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Ik heb nu van een vriend een set van Sitecom te leen. ook powerline, ik weet het, maar dit is een set met een wifi homeplug. Kijken of dat gewoon stabiel is/goed draait. Dan weet ik nog niet of het aan mijn oude, bejaarde router ligt of aan mijn homeplug, maar wel aan of de telfort verbinding stabiel is. Want daar heb ik ook nog wel wat twijfels over.

2 speedtests gedraaid, 1 aan de eettafel, 1 op zolder vlakbij de wifi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMhMV5TfmlGKGpc99hnzNTOqlxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QwQf30O8UCWfxrnhsdQQ3Hf.jpg?f=fotoalbum_large

bijzonder dat mijn download de helft is van de upload.

Ik ga nog even kijken of ik een apparaat met utp poort kan laten testen.

[ Voor 45% gewijzigd door DeRooney op 21-07-2020 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:28

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom leg je niet even een UTP kabel zoals ik eerder vroeg? Dan kan je zaken uit gaan sluiten.. Nu blijf je rotzooien met rotzooi (want dat is powerline)....

Als je twijfelt over de stabiliteit van je internet; leg een ouwe laptop bij je router en laat die 24 uur lang pingen naar 8.8.8.8 (wel met UTP aansluiten natuurlijk)... Als het goed is blijft je loss beperkt tot rond de 0.. Een gemist pingetje kan altijd maar niet teveel... Hooguit een stuk of 10 op 24 uur en eigenlijk is dat al veel...

[ Voor 52% gewijzigd door FreakNL op 26-07-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
FreakNL schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:03:
Ik zou trouwens nogmaals proberen een kabel te trekken of een andere oplossing zoeken. Misschien kun je wel op een andere kamer (1e verdieping) komen en vanaf daar verder naar zolder (gat boren). Hier ook gedaan, zit allemaal achter een kast weggewerkt.
Vandaag succesvol de utp kabel naar zolder weten te leggen. Toch nog...

Nu nog stekkers eraan en een AP regelen voor op zolder.
Pagina: 1