Vervanging voor Bose Acoustimass 10 series II

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-06 15:36
Ik heb op het moment een 5.1 surround set hangen van Bose, de Acoustimass series II. Dus 5 dubbele melkpakjes + een passieve subwoofer. Dit is een setje dat mijn vrouw zo'n 10-12 jaar geleden tweedehands heeft gekocht en is naar schatting zo'n 20 jaar oud.
Ik zou deze graag vervangen door een ander compacte set: 5 surroundspeakers + een subwoofer. Met name omdat ik het geluid te schel vind. Ik snap dat een compacte microset altijd een compromis zal zijn tegenover een full size speaker, maar ik hoop door de oude Bose set te vervangen door een op papier betere set ik een verbetering in geluidswaliteit krijg. Ik wil de set voornamlijk gebruiken voor films en TV, maar ook, in mindere mate, voor muziek.

Als prijs heb ik zo'n 1000-1500 euro in gedachten voor 5 speakers + een subwoofer.

Voor vrouwlief is eigenlijk alleen het design belangrijk. Wat design betreft zijn de huidige Bose speakers perfect. Bijvoorbeeld de KEF eitjes zijn qua design een no-go...

De speakers moeten op de plek komen waar de Bose's nu hangen. Onze huiskamer / zitkamer / keuken is een grote ruimte, van zo'n 3.8 x 12m, maar de zitkamer is zo'n 3.8x4m. De Bose speakers hangen in een vierkant op zo'n 2 meter hoogte, met de TV in het midden tegen de muur van de frontspeakers en de bank tegen de muur waar de surroundspeakers hangen.

Ik ben zelf al tot de volgende opties gekomen:
- Dali Fazon Mikro icm met een Dali subwoofer
Mooi design, tikkie groter dan de Boses wat de geluidswaliteit mogelijk ten goede komt.
Bereik 95-25000 Hz.

- KEF T105 set (101 speakers + subwoofer)
Volgens mij meer ontworpen om direct naast je TV te hangen, plat tegen de muur. Hoe is het geluid als deze op 2m hoogte hangen? Wel mooie platte speakers, maar komt dit de geluidskwaliteit ten goede?
Bereik 80-30000hz

- Cambridge Audio Minx Min22
Mooi ontwerp á la Bose.
Bereik 120-20000 Hz. Gaan niet heel laag, dus mogelijk te vergelijkbaar met Bose.

- Argon Audio ALTO4WALL

De hoofdvraag is eigenlijk of ik er met een van deze speakers echt op vooruit ga tegenover de Bose speakers en of het dus de investering waard is.

de huiskamer, met rode sterren zijn de speakers aangegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1kE3F9yOR_JoAQJa7YeHK9H7is=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oBxSZCB4vHiHFvoXGPDUW4xi.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Blackouts op 14-07-2020 13:15 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-06 18:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

Heb je die bose speakers zonder de subwoofer? En wil je in je nieuwe situatie ook geen subwoofer? Want zulke kleine speakers zonder sub zullen altijd iel klinken. Veel meer dan 100Hz gaat er niet uitkomen. Alleen die Argon wel, maar dat zijn dan ook speakers van 20x30cm (A4'tje) en 10cm diep.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Ik heb nu een passieve Bose subwoofer. de aanschaf van een nieuwe set zal inclusief een nieuwe subwoofer zijn. Die info miste inderdaad in mijn startpost. Ik heb het toegevoegd.
Ik heb die Argons inderdaad aan mijn lijst toegevoegd, maar eigenlijk zijn deze alweer te groot...

Probleem van de huidige setup is ook dat ik de subwoofer bijna niet hoor op normaal volume. Alleen als je bijvoorbeeld stevige electronische muziek op zet op hoog volume hoor je de subwoofer goed. Bij normaal TV kijken hoor je alleen de schelle Bose satelietspeakertjes

[ Voor 55% gewijzigd door Blackouts op 14-07-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-06 17:40
@bramv82 recentelijk was er ook iemand anders naar een dergelijke set op zoek: 'micro' 5.1 set

Met de genoemde voorbeelden ga je ongetwijfeld meer luisterplezier krijgen tov die Bose speakertjes.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als liefhebber van Focal speakers moest ik denken aan:

pricewatch: Focal Sib Evo 5.1 Dolby Atmos (Zwart)
pricewatch: Focal Dome Flax Pack 5.1 (Zwart)
Die zou je aan de lijst van opties kunnen toevoegen.

Het blijven zoals je zelf al aangeeft compromis-setjes.

Heb je al een receiver? Ik lees in je topic start niet waar je het geheel op gaat aansluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door S1NN3D op 14-07-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-06 22:36

TTLCrazy

Listen to Frankie

De Dali zullen je beste bang voor buck speakers zijn, klinken meestal erg goed voor het geld.
De KEF's hebben altijd wel een goed geluid en val je je nooit een buil aan.

De 2 andere merken ben ik niet bekend mee/geen ervaring mee.

Het zal beide naar mijn inzicht een verbetering zijn t.o.v. de Bose die je nu hebt staan.

Beste advies: ga zelf luisteren ergens. Elke speaker, hoe goed deze ook mag zijn op papier, klinkt anders dan andere. Ik heb bijvoorbeeld bij een vorige job naar een set t.w.v. een slordige 5 ton geluisterd. Klinkt goed hoor, maar niet besteed aan mijn oren.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
S1NN3D schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:44:
Als liefhebber van Focal speakers moest ik denken aan:

pricewatch: Focal Sib Evo 5.1 Dolby Atmos (Zwart)
pricewatch: Focal Dome Flax Pack 5.1 (Zwart)
Die zou je aan de lijst van opties kunnen toevoegen.

Het blijven zoals je zelf al aangeeft compromis-setjes.

Heb je al een receiver? Ik lees in je topic start niet waar je het geheel op gaat aansluiten.
De Focals heb ik ook gezien. Qua design vallen deze niet binnen de limieten die gesteld zijn door de wederhelft ;)

In ieder geval goed om bevestiging te krijgen dat ik met een nieuwe set een verbetering in geluid kan verwachten. En inderdaad maar eens gaan luisteren in een winkel.

Ik heb nu een 5.1 versterker, maar het plan is deze te vervangen door een receiver met HDMI in/uitgangen. Als het goed begrijp moet ik voor een versterker vooral kijken naar het aantal/soort beschikbare aansluitingen. De invloed op het geluid is van minder belang, die wordt vooral bepaald door de speakers.

[ Voor 7% gewijzigd door Blackouts op 14-07-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 09:44
Teufel heeft bijvoorbeeld nog de Cubycon.
Mijn zus heeft deze set (maar dan met de smalle sub) en klinkt behoorlijk goed.
Je kunt ze een tijd testen en als ze niet bevallen stuur je ze kosteloos terug.

https://www.teufelaudio.nl/home-cinema/cubycon-p17331.html
en
https://www.teufelaudio.n...ition-5-1-set-p16921.html

Bowers en Wilkins heeft ook nog een compacte 5.1 set, maar ik verwacht dat deze qua design afvalt.
https://www.hifiklubben.nl/bw-m1-5.1_1/

[ Voor 28% gewijzigd door NL_Scratch op 15-07-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:36
Boekenplank speakers voor plus subwoofer en dan achterin melkpak speakers? Achterste speakers hebben meestal beperkte frequentie nodig vaak niet meer dan effecten en stemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 09:44
Amdwarrior schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:28:
Boekenplank speakers voor plus subwoofer en dan achterin melkpak speakers? Achterste speakers hebben meestal beperkte frequentie nodig vaak niet meer dan effecten en stemmen
dat idee had ik ook met bijvoorbeeld de Q Acoustic 3010i en 3090C, maar aangezien ze aan de muur komen op 2 meter hoogte lijkt me dat niet heel fraai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je zou kunnen overwegen om je bose melkpakjes achter te laten bestaan. Daar zijn ze best redelijk geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:36
NL_Scratch schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:22:
[...]

dat idee had ik ook met bijvoorbeeld de Q Acoustic 3010i en 3090C, maar aangezien ze aan de muur komen op 2 meter hoogte lijkt me dat niet heel fraai.
Zijn er niet van die speakers muurhouders die je kan instellen zodat ie een beetje naar beneden gericht kunnen? Of hang de tv op en zet de speakers waar tv stond neer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-06 21:27
Ik heb hier naar volle tevredenheid een 5.1.2 set van Cambridge Audio Min22 speakers.
Wel aangevuld met een subwoofer.

Klinkt echt verbazingwekkend goed die kleine speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Intussen een maandje verder en ben wel gecharmeerd van de Dali Fazon Mikro speakers. Van het design welteverstaan, want ik kan geen winkel vinden die ze heeft hangen. Ik woon zelf in regio Venlo en Stassen Venlo, Klubben Nijmegen en Eindhoven en Poulissen Roermond verkopen ze wel, maar hebben ze niet als demo hangen......

Ik overweeg de volgende setup:

Receiver
Denon AVR-X1600H
pricewatch: Denon AVR-X1600H

L+R en surround speakers:
Dali Fazon Mikro
https://www.dali-speakers...eakers/fazon/fazon-mikro/

Center speaker
Dali Fazon Mikro Vokal
https://www.dali-speakers.../fazon/fazon-mikro-vokal/

of

Dali Spektor Vokal
https://www.dali-speakers...rs/spektor/spektor-vokal/

--> Is het beter om de center speaker uit de zelfde serie te houden? Of kan ik hiervoor de spektor pakken?

Subwoofer
Dali E-9 F
https://www.dali-speakers...ers/subwoofers/sub-e-9-f/

Of zou het beter zijn deze te vervangen door een subwoofer die lager kan? De Dali begint bij 37 Hz. Al schijnt de weergave onder de 37 Hz er wel te zijn, maar niet op volledige sterkte.

- SVS SB1000 - Vanaf 24 Hz. Deze zie ik veel aangeraden worden als subwoofer.

pricewatch: SVS SB-1000 (Zwart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Gisteren toch een winkel gevonden die de Dali Fazon mikro heeft hangen en meteen maar even gaan luisteren.

Ik heb daar de volgende setup beluisterd:(en nog wat andere speakers, maar de mikro's klonken goed en zien er het mooiste uit)

Fronts:
- Dali Fazon Mikro

Center
- Dali Fazon mikro
- Dali Zensor pico vokal

Ik vond de zensor als center zeker wel een toevoeging tijdens de trailer van lord of the rings die ik bekeken heb, vergeleken met de fazon mikro. Ik ga dus zeker een grotere speaker als center inzetten. Ik twijfel nu tussen de Zensor pico vokal (omdat ik die beluisterd heb) en de Spektor Vokal (omdat die mooi strak in de kast past waar ik hem wil plaatsen, waardoor ik mooi wat kabels kan wegwerken achter de speaker.)

Sub:
- Dali E-9 F
- B&W ASW610 --> deze vond ik beter klinken dan de Dali.

Maar ik neig op basis van specs toch meer naar de SVS SB-1000, al kan ik deze niet beluisteren...

[ Voor 3% gewijzigd door Blackouts op 21-08-2020 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

bramv82 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:17:

Sub:
- Dali E-9 F
- B&W ASW610 --> deze vond ik beter klinken dan de Dali.

Maar ik neig op basis van specs toch meer naar de SVS SB-1000, al kan ik deze niet beluisteren...
Subs hebben eigenlijk geen echte klank. De ruimt en de plaatsing in de ruimte maken hoe de sub klinkt. Positie van een sub en eventuele room-eq met een receiver zal wat meer invloed hebben op de klank dan een sub zelf.

Ik vind die SB1000 een mooi ding overigens. Bij gelijke prijs zou ik blind voor die sub kiezen en niet voor een Dali of B7W

Pagina: 1