Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 15:24
Ik zoek een?
Ik wil mijn huidige set vervangen voor een kleinere set qua formaat. De grote zuilen moeten plaats maken voor een micro/melkpakjes set. De set wordt aangesloten op een Denon AVR x2100w. De huidige set bestaat uit:

Front: 2x Jamo s628
Center: Jamo s81
Surround: Jamo s801
Sub: Jamo sub 210

Wat is je budget?
Ongeveer 900 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Een weekend bingewatchen met netflix en films kijken waarbij de bass best gevoeld mag worden. Daarnaast een breed scala aan muziek luisteren (soms een tandje harder tijdens een feestje). Het (nieuwbouw) huis is goed geïsoleerd. De ruimte waarin de set komt is circa L 7 X B 8 x H 4.

Wat heb je zelf al gevonden?

Teufel Cubycon power edition. Echter baart de 200hz van de speakers mij zorgen. Speakers die lager kunnen heeft voorkeur vanwege geluidskwaliteit denk ik?

Dali Fazon mikro

Teufel consone 35

Wharfedale dx-1 of dx-2

Prime satellite 5.1 (boven budget)

Focal sib Evo 5.1

Q-Acoustics q7000 5.1

Welke vragen heb je hier nog over?
De prijsrange van bovenstaande sets loopt erg uiteen. In hoeverre is een consone 35 of wharfedale dx set merkbaar verschillend t.o.v. een prime satellite set bijvoorbeeld? Ga ik dat merken tijdens de zaken waar ik de set voor gebruik? En zo ja, op welke manier?

UPDATE: inmiddels aangeschaft de KEF 3001 hts voor front en surround en de KEF 3001 htc als center. De huidige sub blijft eerst staan en ik ga op zoek naar een SVS PB 1000 of SB 1000.

[ Voor 6% gewijzigd door SX-Superfly op 15-05-2020 09:53 . Reden: KEF set aangeschaft ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Inherent aan kleine speakers is dat deze geen hoorbaar laag weer kunnen geven. Daar hoef je dus niet naar te kijken, want dat is een gegeven.

Of een set een merkbaar verschil is weet ik ook niet, dat kan alleen jij bepalen door ze te gaan beluisteren. Zelf ben ik gecharmeerd van Focal, dus zou snel daar naar gaan kijken. Ik moet wel zeggen dat ik die Focal set niet erg mooi vind, maar dat is smaak. De welbekende KEF eitjes schijnt ook een leuke micro 5.1 set te zijn.

Het grote voordeel van de SVS Prime Satellite is dat de satelieten kleine boekenplank speakers zijn. De sub is een SVS SB1000 en die speelt elke sub van alle andere melkpakjes systemen helemaal zoek. Ik verwacht dat die SVS Prime Satellite beduidend beter zal klinken dan de overige systemen die je aanhaalt. Apollo verkoopt die SVS set en die kun je altijd eens bellen voor een luisterafspraak en er valt altijd wel een mooie prijs van te maken. Voor films heb je liever een SVS PB1000. Wellicht is er met Apollo wat te regelen door die SB1000 te ruilen tegen een PB1000. Kosten volgens mij nieuw hetzelfde.

[ Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 11-05-2020 08:43 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
Wat ik een beetje mis in je verhaal is waarom je van vloerstaanders naar melkpakjes gaat. Ik kan me voorstellen dat het iets met ruimtegebrek te maken heeft of een WAF :P

Maar is er een compromis? Ik zou dan opteren voor bookshelves en een normale center speaker. Dan hoef je niet al te veel in te boeten op het geluidsbeeld en hooguit in het laag. Neem je een goede sub dan kan dat goed opgevangen worden. De genoemde SVS subs door Hulleman zijn goede voorbeelden (ik heb zelf de pb1000 en erg over te spreken). Voor je rears zou je dan melkpakjes kunnen gebruiken (dat is het compromis dan ;)). Wellicht dat dit prijstechnisch niet helemaal uit komt maar bijv:

- 2x Monitor Audio Bronze 2 (ongeveer 350eur)
- 1x Monitor Audio Bronze Centre (ongeveer 175eur)
- 2x Monitor Audio Radius 45 (ongeveer 250eur)
- 1x SVS PB1000 (600eur)

Je zou ook zeker de tweedehands markt kunnen overwegen. Hier op tweakers staan ook een paar leuke voorbeelden: https://tweakers.net/speakers/aanbod/

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Kleinere luidsprekers kunnen over het algemeen minder hard spelen, dus als je lekker wilt knallen met een feestje kan je beter een PA set huren.

Verder wil je dat al je luidsprekers (i.i.g. je fronts) tenminste 80hz kunnen weergeven. Alles boven die frequentie kan je gehoor plaatsen in de kamer. Het is niet echt prettig als je basgitaar altijd vanuit rechts voor staat te spelen omdat daar je subwoofer staat.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2020 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Bedankt voor de reacties.

@renzo4000 het heeft te maken met ruimte(gebrek) en het feit dat we af willen van grote zuilen. Ook bookshelves zijn te groot. We zijn bekend met de Bose Acoustimass 10 (5.1) en zijn daar best van onder de indruk. Echter koop ik voor de prijs van een Bose set liever SVS, Focal of Q-Acoustics.

@Verwijderd de grens is dus rond de 80hz. Jammer dat de Teufel Cubycon op 200hz (!) zit.

@Hulleman welke KEF set is dat? Er staat een tweedehands set hier op Tweakers maar volgens mij is die al aardig gedateerd (Kef KHT2005 + PSW2010 Subwoofer waarvan het relais al is vervangen).

Een tweedehands set kost een fractie van het budget voor een nieuwe set. Wellicht dat ik dit eerst kan proberen en mocht het niet bevallen kan het zo weer de markt op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Met het "beperkte" budget is dat sowieso aan te raden. In principe gaan luidsprekers decennia lang mee als er normaal mee is omgesprongen. Het enige wat vaak als eerste slijt zijn de rubbers/foam randen van de drivers. Inspecteer die iig goed. Daarnaast kan het zijn dat de filters wellicht niet meer optimaal werken maar als je binnen de grens van 10 jaar oud blijft is die kans vrij klein.

Mocht je toch uit je lijstje willen kiezen dan zou ik persoonlijk de voorkeur hebben voor de SVS Prime maar budget-wise de Wharfdale DX-2(te vinden voor €500). Je zou dan eventueel kunnen overwegen om een SVS sub te nemen, want ik verwacht geen wonderen van het subje wat erbij zit.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Het lijstje is niet leidend hoor. Na zoekwerk op dit forum en google is het tot stand gekomen. Zou een Kef KHT2005 + PSW2010 sub tweedehands ook een goede keus zijn?

De rubbers/foam van de drivers controleren kan op het oog, maar hoe merk je wanneer de drivers niet meer optimaal werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Let op met die KEF subwoofer, die schijnen nogal vaak issues te hebben met de elco. Zie bijvoorbeeld: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=108785.0

Kwestie van de set beluisteren en beoordelen.

Overigens zie ik een soortgelijk setje op MP nieuw in de doos: https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
@SX-Superfly dat is de KHT 2005.3. Is inderdaad een oude set en vraag me af of ze nog nieuw worden verkocht.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Er staat genoeg KEF spul op marktplaats zo te zien.

Is de KEF 3001 serie de opvolger van de KTH 2005 serie? En waar plaats ik de 1005 serie in dit rijtje? Kleinere versie van de 3001?

En is een setje 3001 eventueel te combineren met een SVS SB1000 sub?

[ Voor 18% gewijzigd door SX-Superfly op 12-05-2020 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
Ik denk dat de KHT3005SE de opvolger is. Die kef speakers zijn gewoon passieve speakers die op een receiver aangesloten moeten worden. Dan kan je daar elke actieve subwoofer aanhangen.

[ Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 12-05-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Er staat een setje 3001 (4x hts en 1x htc) op marktplaats in keurige staat. Wellicht is dat interessant in combinatie met de SVS sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Gister bij een audio zaak in de buurt een tweedehands (inruil) setje kef 2005 beluisterd. Dat klonk geweldig! De prijs was echter te hoog in vergelijking met wat er op marktplaats gevraagd wordt. Uiteindelijk een set van vier keer hts 3001 en een htc 3001 op de kop getikt.

Nu nog twee stands zien te vinden en een subwoofer.

Ik lees goede ervaring over de svs sb1000 of pb1000. De set wordt gebruikt voor 70% film en 30% muziek. Ik lees dat de pb1000 ook prima geschikt is voor muziek, zou die dan ook in de set passen?

[ Voor 23% gewijzigd door SX-Superfly op 13-05-2020 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Sowieso moet je dan de PB1000 nemen als je het mij vraagt aangezien deze "ported" is en je meer plezier zal geven bij films. Ik heb hem zelf ook en ben er erg over te spreken. Hij speelt hier ook mee met muziek en is subtiel afgeregeld (mijn vloerstaanders zijn jamo s608's die ook al behoorlijk laag mee spelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:09
Zelf heb ik het volgende setje waar goed geluid voor zowel film als muziek uitkomt en waar ik heel tevreden over ben. pricewatch: Kef E305 (Zwart) De eitjes klinken voor mij persoonlijk helder (vergeleken met een Dali set in de winkel). Ik ben tevreden met de subwoofer. Wellicht een optie voor jou als je kleiner wilt gaan, maar hangt vooral af van je persoonlijke voorkeur en of je de subwoofer voldoende vindt.

[ Voor 21% gewijzigd door MuVo op 13-05-2020 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SX-Superfly
@renzo4000 ik ga proberen om ze beide te beluisteren. Volgens mij heeft Apollo in Almere ze op voorraad. Bedankt voor je input.

@MuVo ik heb gister de KEF 3001 HTS 4x en 3001 HTC aangeschaft. Oftewel de 3005 zonder sub. Ik laat het eerst spelen met mijn huidige Jamo 210 sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:09
SX-Superfly schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:43:
@renzo4000 ik ga proberen om ze beide te beluisteren. Volgens mij heeft Apollo in Almere ze op voorraad. Bedankt voor je input.

@MuVo ik heb gister de KEF 3001 HTS 4x en 3001 HTC aangeschaft. Oftewel de 3005 zonder sub. Ik laat het eerst spelen met mijn huidige Jamo 210 sub.
Dat bericht had ik gemist, succes beoordelen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Is het trouwens aan te raden om de receiver te resetten en/of de Audyssey setup opnieuw te draaien met de kef set aangesloten? De speakers komen allemaal in principe op dezelfde plek en de sub blijft ook staan.

Kunnen de crossovers op dezelfde Hz blijven staan? Ik heb nu fronts op 100hz, center 90 hz, surround 110 hz en de sub op 120 Hz.

[ Voor 4% gewijzigd door SX-Superfly op 13-05-2020 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Je moet sowieso je receiver even resetten naar fabrieksinstellingen en opnieuw je audyssey draaien, voornamelijk om de afstanden goed te laten bepalen. Vervolgens checken of alle speakers op "small" staan. Aangezien de speakers allemaal hetzelfde zijn qua specs moeten zo ook allemaal dezelfde crossover hebben. Ik zou ze initieel inderdaad op 100hz zetten. Daarna kan je handmatig bijstellen naar je smaak. Vaak staat het center kanaal te zacht dus die kan je dan een paar db omhoog zetten. Subwoofer LPF for LFE gewoon op 120 Hz laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
SX-Superfly schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:52:
Kunnen de crossovers op dezelfde Hz blijven staan? Ik heb nu fronts op 100hz, center 90 hz, surround 110 hz en de sub op 120 Hz.
Kleine gesloten speakertjes zoals de KEF eitjes halen de 100 Hz niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
bouwfraude schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:22:
[...]

Dus beter om te verhogen naar 110 hz... Ik ga vanavond of morgen Audyssey draaien. Ben benieuwd wat daaruit komt.

UPDATE: Audyssey gedraaid. De uitkomsten zijn in mijn ogen soms vreemd:

Afstanden oude situatie vs nieuwe situatie. De speakers staan op nagenoeg dezelfde plek, slechts enkele centimeters verschil. Sub is niet verplaatst.

Front L oud 2.61m - nieuw 3.30m
Front R oud 2.91m - nieuw 2.79m
Center oud 2.55m - nieuw 2.64m
Sub oud 5.43m - nieuw 3.39m
Surround L oud 1.59m - nieuw 1.92m
Surround R oud 1.77m - nieuw 1.62m

Niveaus nieuwe situatie:
Front L -3.0 db
Front R -3.5 db
Center -4.0 db
Subwoofer -6.5 db
Surround L -2.5 db
Surround R -2.0 db

Crossovers nieuwe situatie:
Front 60 hz
Center 80 hz
Surround 60 hz

De Crossovers zijn aan de (te) lage kant ingesteld, hoe komt dit? De sub staat overigens nog steeds op 120 hz LFE+main, dat is verder niet aangepast door Audyssey.

De niveaus van de nieuwe situatie vergelijken met de oude situaties is niet fair want de oude situatie had ik zelf aangepast naar mijn wensen. Ik had bijvoorbeeld de center hoger staan dan de surround en fronts omdat de voices anders te zacht waren t.o.v. effecten en muziek tijdens films. Hoe kan het dat de sub zo laag staat? En de afstand van de sub nieuwe t.o.v. de oude situatie valt het meest op. Hoe kan dit?

@FeaR jij hebt me een paar jaar geleden erg goed geholpen met het instellen van de oude setup. Wellicht dat je hier ook naar kunt kijken?

[ Voor 75% gewijzigd door SX-Superfly op 15-05-2020 10:02 . Reden: Audyssey uitgevoerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Nog even een nabrander. Ik zit dus te denken een SVS PB1000 aan te schaffen (of een SB1000). Echter wordt nu een pb12nsd aangeboden, als het goed is de voorloper van de PB2000. Is dit overkill voor de KEF set?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Overkill bestaat niet. Je hebt er sowieso een hele gode sub aan. SVS maakt geen rommel. Een nieuwe zal wellicht iets meer mogelijkheden hebben (zo goed ken ik ze niet), maar met je receiver heb je in principe ook ook instelmogelijkheden zat.
Voor een review, zie https://hifi.nl/artikel/2...S-PB12-NSD-subwoofer.html

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
bouwfraude schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:22:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okJVOg80hIc5uBYNiGbhTkXBTp8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q80kzTaMC8loIuOPsSkOFFWU.png?f=fotoalbum_large
Volgens de spec sheet kunnen ze lager, echter is niet duidelijk bij wel gemeten db. 100Hz voor alle speakers lijkt me prima.
@SX-Superfly Daarnaast kan je ook je gehoor het werk laten doen. Probeer eens hetzelfde film of muziek fragment af te spelen op de verschillende crossovers (90/100/110) want ik verwacht dat daar de range ongeveer zit van deze kef's.

De pb12nsd is de "betere" subwoofer en zoals The Eagle al zegt bestaat er geen overkill ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

renzo4000 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:18:
[...]
Volgens de spec sheet kunnen ze lager, echter is niet duidelijk bij wel gemeten db. 100Hz voor alle speakers lijkt me prima.
+/- 3 dB dus dat zal voor de lage regionen de -3 dB zijn. Grofweg zou je de laagste frequentie maal 1,5 kunnen doen voor een uitgangspunt. Let wel, uitgangspunt. Plaatsing van de speaker in de ruimte (akoestiek) doet ook veel met het geluid waardoor de berekende waarde aan de (te) lage of (te) hoge kant kan zijn. Ik zou zelf niet extreem veel hoger dan 100 Hz gaan zitten. Dan kom je op het punt dat tonen op gehoor lokaliseerbaar worden. Ook wordt de subwoofer dan meer een los geplaatste mid-laag toner dan het echte sublaag waar de subwoofer voor bedoelt is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik kwam 114 Hz bij -3dB tegen bij een meting op het web. Als laagste frequentie daar wil je nog iets boven zitten, onder de 120 Hz gebeurt er niet veel. Bij 150 Hz kantelt het al naar beneden. Laag instellen van de fronts is niet zo'n probleem ze laten het toch niet horen, alleen de sub zal het wel moeten oppikken.
Luidsprekers zijn voor een deel ook aan natuurkundige principes gebonden. Kleine speakertjes in kleine kastjes komen gewoon niet laag en spelen ook niet makkelijk wat luider zonder te vervormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Toch zou ik adviseren mijn tips in overweging te nemen en gewoon op je gehoor af te gaan. Als het goed klinkt dan is het ook gewoon goed. Als je een te hoge crossover instelt krijgt je dat de subwoofer teveel midbas te verwerken krijgt en steeds beter te lokaliseren is, wat @FeaR ook al aangeeft. Dat is iets wat je imho echt niet wil en doet echt afbreuk aan het luistergenot. Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Bedankt voor de reacties. Ik ga er mee aan de slag. Ik zal vooral luisteren wat het meest bevalt.

Nog een opmerking: het volume moet aardig hoog gezet worden om het geluid harder te laten klinken. Dat was voorheen niet zo (oude situatie, met de niveaus (ver) boven onderstaande settings).

Stel ik doe bij onderstaande niveaus over + 2 db, heeft dat effect op het algemene volume? Hoef ik het volume dan minder hoog te zetten om het geluid harder te laten klinken? Of heeft dit geen effect of zelfs 'neven' effecten?

Wat ik bedoel:

Front L -3.0 db >>> -1.0 db
Front R -3.5 db >>> -1.5 db
Center -4.0 db >>> -2.0 db
Subwoofer -6.5 db >>> -4.5 db
Surround L -2.5 db >>> -0.5 db
Surround R -2.0 db >>> 0.0 db

Ik hoor de Surround L en R trouwens niet erg met effecten in films. Kan ik deze dan verhogen met 3 db ipv 2 db? En de sub mag van mij ook harder spelen, kan ik die dan bijvoorbeeld op +1.0 db zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Ja dat mag zeker, als jij een punt hebt gevonden dat je goed vindt klinken. Veelal kan je "spelen" in de range va -5db - 0 - +5db. Moet je teveel bijstellen dan staat de gain van je sub te laag (weet niet of die erop zit?). Tevens moet je ook niet teveel blind staren op de stand van de volume knop, dat zegt niet altijd iets over het "percentage" volume die je receiver kan produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Het staat inmiddels goed afgesteld, ik ben tevreden. Echter mist de subwoofer een behoorlijke hoeveelheid punch. Hij is te klein voor de ruimte.

Huidige ruimte is 13 meter lang, 4.5 meter breed en 3 meter hoog. Op de helft dubbele en-suite deuren. Opstelling staat helemaal links in de hoek met de sub in de uiterst linker hoek naast de tv. Huidige ruimte is dus een tikje groter dan de nieuwe ruimte waar we over een jaar heen gaan; circa L 7 X B 8 x H 4.

Waarschijnlijk heb ik een behoorlijke sub nodig om deze ruimte fatsoenlijk te vullen? Zal een pb1000 voldoende zijn of eerder de pb2000 dan wel de pb 12 nsd?

[ Voor 9% gewijzigd door SX-Superfly op 18-05-2020 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Probleem is dat de ruimte ook heel erg bepalend is hoe een sub klinkt. Een andere locatie kan al een totaal ander geluidsbeeld geven, dit is zeker bij een sub het geval (staande golven). Wat je zou kunnen doen is de subwoofercrawl, wellicht is een kleine aanpassing al een hele verbetering.

Maar de kans is ook groot dat je op een plek uitkomt waar je de sub niet kwijt kan of wil. Je kan er genoeg over vinden op het internet, bijv: https://www.audioholics.c...-bass-subwoofer-placement.

Wil je het echt goed aanpakken dan zul je moeten gaan meten met de juiste appartuur icm een dsp. Het liefste ga je dan ook werken met een twee sub. Maar goed, dat is waarschijnlijk niet waar je naar opzoek bent.

Als je nu een Jamo sub210 hebt ga je met de SVS PB1000 en zeker met de PB2000/12NSD flinke stappen voorruit. Dit zijn echt andere categorie subwoofers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FightingFalcon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 14:24
:+ Too late ... post verwijderd.

Was hele uitleg begonnen over Focal maar zie nu pas dat het er staat....

[ Voor 90% gewijzigd door FightingFalcon op 19-05-2020 16:39 ]

Pagina: 1