Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Topicstarter
Ik heb nu de volgende set:

Canon EOS 6D (mark I) + batterygrip
Canon 50mm f1.8
Canon 17-40mm f4.0L
Canon 24-70mm f4.0L IS
Canon 70-200mm f2.8L
Canon Speedlite EX420
...en nog wat toebehoren zoals een groot stevig statief van Manfrotto, een klein statiefje van ome Ali, accu's, SD-kaartjes, een mooie tas etc.

Ik gebruik het echter weinig, er zijn slechts een paar momenten in het jaar dat ik echt aan fotografie toe kom en ik kan binnenkort geld erg goed gebruiken. Ik speel dus met het idee om de boel te verkopen en iets goedkopers aan te schaffen. Maar ja, wát dan?

Voor de snelle kiekjes heb ik altijd mijn mobiele telefoon bij me (iPhone 11), dus het hoeft niet per se klein en compact te zijn.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Brengt de set genoeg op om iets redelijk gelijkwaardigs (hoeft niet exact dezelfde fotokwaliteit te halen, maar wel RAW foto's en toch enigszins scherp genoeg) te kunnen kopen en nog wat geld over te houden? En wat voor iets moet ik dan aan denken qua vervanging? Het mag eventueel best 2e hands zijn, mijn huidige set is immers ook niet nieuw meer...

Beste antwoord (via Icephase op 16-07-2020 09:44)

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik denk dat het goedkoopste is om je huidige kit wat kleiner te maken. Je geeft zelf aan dat het niet perce kleiner hoeft. De 6D is nog steeds een heerlijke camera. Dus daar zou ik persoonlijk m'n geld niet aan uitgeven. Dan hangt het voornamelijk af van wat je graag gebruikt. Ideetje:

17-40mm eruit: €400
70-200mm eruit: €800
Battery grip eruit: €50? (als het een originele Canon is)
EX420 flits eruit: €80?

Geen idee welke apparaten je het liefst gebruikt. Maar met dit lijstje zou je zomaar €1.330 kunnen hebben.
Als je dan nog een telelens mist kan je nog voor een niet-L 70-300mm gaan, die zijn tweedehands rond de €300. Uiteraard niet net zo scherp als je L lens...

De 50mm had ik er nog even uit gelaten omdat die wel handig is i.v.m. z'n lichtsterkte en maar €50 oplevert.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De vraag is, gebruikte je de 50 en 70-200 veel wijd open? En zo ja, kan je zonder?
Qua beeldkwaliteit is zeker wel iets te vinden wat goedkoper is en jou toch tevreden gaat maken, maar qua lichtsterkte is dat lastiger. Als je dat kunt missen zijn er mogelijkheden genoeg lijkt mij.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Lichtsterkte is mooi, maar niet zaligmakend. Ik doe veel landschapsfoto's of urban fotografie (nog geen urbex, maar wel in geinteresseerd), dan is een groot diafragma niet per se nodig. Het zal wel lastiger worden bij avondfotografie, maar IS kan dan veel opvangen en desnoods gebruik ik een statief. Portretten doe ik minder (eigenlijk nooit) dus daarvoor heb ik het niet nodig. Mijn f/4.0's zijn nou ook niet echt giga op dat vlak.

Om antwoord te geven op je vraag: nee ik gebruik de 50mm eigenlijk nooit wijd open en de 70-200 zelden.

[ Voor 10% gewijzigd door Icephase op 14-07-2020 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Daarom noemde ik ook die andere twee. Voor f/4 equivalent is op crop nog wel wat te vinden, al is dat ook niet per se goedkoop, de rest wordt lastiger. De kosten hebben vaak wel enige relatie met de lichtsterkte.

Heb je een voorkeur om bij Canon te blijven? Anders kan MFT wellicht ook interessant zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Gonadan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:43:
Daarom noemde ik ook die andere twee. Voor f/4 equivalent is op crop nog wel wat te vinden, al is dat ook niet per se goedkoop, de rest wordt lastiger. De kosten hebben vaak wel enige relatie met de lichtsterkte.

Heb je een voorkeur om bij Canon te blijven? Anders kan MFT wellicht ook interessant zijn.
Niet per se voorkeur voor Canon. MFT zat ik ook al aan te denken, maar misschien ook wel gewoon een systeemcamera? Heb alleen geen idee of dat qua kwaliteit in de buurt zit. Als ik sommige voorbeelden online zie, denk ik soms wel dat eigenlijk alle camera's prachtige platen kunnen produceren. En ik zit met dat dure spul hier een beetje niks te doen...

Stel dat mijn set nog 2.000 euro opbrengt, en ik moet voor 1.800 euro aan vervangend spul kopen is het me het niet waard. Dan houd ik liever deze set. Het vreet natuurlijk ook geen brood en stuk gaat het niet zomaar. Maar als ik voor onder de 1.000 euro iets anders leuks kan kopen wordt het interessant. Het hoeft niet per se equivalent te zijn qua lichtsterkte en bereik, alleen een beetje groothoek en zoom zou prettig zijn en de kwaliteit qua scherpte moet in de buurt komen.

Ik heb geen idee waar ik het moet zoeken, ik ben zo gefocust geweest op Canon DSLR's dat ik alles rondom systeemcamera's, MFT en andere merken een beetje gemist heb.

[ Voor 29% gewijzigd door Icephase op 14-07-2020 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:58
Totaal geen verstand hiervan, maar...

Wat denk je hiervoor nog terug te krijgen?
Wat denk je vervolgens uit te willen / moeten geven en wat houd je dan nog over?
Is dat een beetje de moeite waard of heb je dan een paar centen en schiet je er nog niks mee op?

Ik zou eerst eens kijken naar wat het je (ongeveer) oplevert als je je spullen verkoopt en iets terugkoopt waar je ook blij mee gaat zijn en wat je dan nog over houd.
Zou zonde zijn om er een hoop tijd en moeite in te steken en dat je onderaan de streep maar (enigszins overdreven) een paar tientjes overhoud...

edit; Ah, precies wat je hierboven in je edit bijgeplaatst hebt _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Rensjuh op 14-07-2020 09:53 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Rensjuh schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:52:
Totaal geen verstand hiervan, maar...

Wat denk je hiervoor nog terug te krijgen?
Wat denk je vervolgens uit te willen / moeten geven en wat houd je dan nog over?
Is dat een beetje de moeite waard of heb je dan een paar centen en schiet je er nog niks mee op?

Ik zou eerst eens kijken naar wat het je (ongeveer) oplevert als je je spullen verkoopt en iets terugkoopt waar je ook blij mee gaat zijn en wat je dan nog over houd.
Zou zonde zijn om er een hoop tijd en moeite in te steken en dat je onderaan de streep maar (enigszins overdreven) een paar tientjes overhoud...

edit; Ah, precies wat je hierboven in je edit bijgeplaatst hebt _/-\o_
Klopt... ;)

Ik denk dat een prijs van 2.000 euro voor de hele set geen gek idee is. Misschien zelfs wel meer, Canon glas is tweedehands volgens mij nog best aan de prijs en alles ziet er onberispelijk uit. De camera zelf zal niet veel meer opbrengen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:26
Jaren geleden van een uitgebreide spiegel reflex set naar de RX100 serie van Sony. Met als voornaamste redenen; weinig gebruikt, te zware rugzak tijdens vakantie. De RX100 biedt best veel features in een compact jasje, wel redelijk aan de prijs voor een compacte camera.

Ik heb er geen moment spijt van gehad, vooral niet tijdens de vakantie. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:38
Ik heb met hetzelfde lopen spelen. Had een 7D met 15-55 f/2.8 en een 55-250 en nog wat spullen.
Mijn vrouw kocht een 750D met de kitlens.
Probleem voor mij was het gewicht van alles bij elkaar en die 750D werd toch makkelijker gepakt naast de Canon compact die we ook hebben.

Heb de boel verkocht op de 55-250 na en mis het eigenlijk niet.
Het is ook weer niet zo dat we heel veel de camera beet pakken.

Heb er ook goede herinneringen aan. Fotografie vakantie naar New York onder andere. De kennis die ik heb, blijf ik wel behouden en gebruik ik met de andere camera ook. Maar mijn interesse is een stuk minder geworden.

Wat je zou kunnen doen is een luxe compact kopen waar ook RAW mee geschoten kan worden of over op spiegelloos. Dat is toch allemaal kleiner en lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Lees bij MFT goede dingen over de Panasonic Lumix serie en de Fuji's, klopt dat? En anders biedt inderdaad Sony leuke mirrorless camera's (is dat dan wat ze een systeemcamera noemen?) geloof ik. En eventueel iets met een vaste lens? Hoe heet die categorie dan? Aanraders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MFT heeft goede dingen, maar Fuji ook inderdaad. Al loopt die laatste al snel in de papieren en zie ik niet echt als optie voor je.

Misschien een idee om wat voor type lenzen je minimaal in je set zou willen en of je specifieke eisen hebt aan de body. Dan kunnen we helpen met kits verzinnen, misschien komt er een mooie optie uit.

Een systeemcamera is feitelijk een camera met verwisselbare lens, je 6D dus eigenlijk ook. In de markt wordt de term ook van specifiek voor de spiegelloze variant gebruikt, ook al is dat technisch niet helemaal correct.
Zonder verwisselbare lens noemen we meestal compact, of bridge als hij nog wat van een DSLR weg heeft qua vorm.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Ik vind 24 mm equivalent eigenlijk wel het minimum, en aan de lange kant wil ik eigenlijk de 200 mm niet kwijt. Ik zou eigenlijk nog wel wat langer willen, 300 mm of zelfs 400 mm liefst.

Diafragma maakt nog niet eens zoveel uit, ik vind beeldkwaliteit belangrijker. De meeste lenzen zijn wijd open toch een beetje soft, pas bij f/5.6 of f/8 is de maximale scherpte bereikt. En voor landschappen is f/8 vaak sowieso wel het minimum dat ik gebruik.

Geen specifieke eisen aan de body verder, natuurlijk vind ik de een wat mooier dan de ander maar vooraf heb ik daar geen voorkeur in. Pre's zijn makkelijk instelbare opties, AF maakt me minder uit (de 6D heeft immers ook al een stokoud systeem maar voor mij werkt het prima, hij staat standaard op het middelste punt en ik doe aan focus bracketing). Een aparte AF-knop is wel handig trouwens.
Het schermpje moet goed zijn, maar dat is tegenwoordig overal wel. Touchscreen niet nodig. Een goede zoeker is fijn, maar nu gebruik ik live view ook wel eens en dat werkt op zich ook wel prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-09 19:19
Het is dat je minimaal 24mm eq wilt behouden anders zou een Fuji APS-C (1.5 crop) camera wel wat zijn. Dit systeem heeft namelijk een goede 18-135 ( 27mm - 206mm eq) lens met OIS (stabilisatie) en weerbestendigheid. Deze lens met een x-t2 of x-t20 tweedehands en je bent voor onder de 1000 euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Ricktachtig schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:25:
Het is dat je minimaal 24mm eq wilt behouden anders zou een Fuji APS-C (1.5 crop) camera wel wat zijn. Dit systeem heeft namelijk een goede 18-135 ( 27mm - 206mm eq) lens met OIS (stabilisatie) en weerbestendigheid. Deze lens met een x-t2 of x-t20 tweedehands en je bent voor onder de 1000 euro klaar.
Hm. Toch is dat geen gekke optie hoor. 24 ipv 27 mm is natuurlijk wel zichtbaar, maar nou ook weer niet een enorm verschil...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-10 14:50
Ik heb zelf een Lumix GX80, met de 14-140 (28-280mm eqv.) travelzoom en een pancake prime is het een ideale reiscamera. De opvolger de GX9 met 14-140 lens kost <900 euro, weegt ca. 700 gram en is waterbestendig. De OM-D EM10-iii van Olympus heeft vergelijkbaar formaat en specs.

Lichtsterkte is niet het sterkste punt van MFT maar de IBIS en relatief goedkope f/1.8 primes maken veel goed. Ook is er een ruim aanbod van lenzen voor redelijke prijzen, ook tweedehands en van meerdere fabrikanten waaronder Sigma en uiteraard Olympus.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Ik denk dat het goedkoopste is om je huidige kit wat kleiner te maken. Je geeft zelf aan dat het niet perce kleiner hoeft. De 6D is nog steeds een heerlijke camera. Dus daar zou ik persoonlijk m'n geld niet aan uitgeven. Dan hangt het voornamelijk af van wat je graag gebruikt. Ideetje:

Geen idee welke apparaten je het liefst gebruikt. Maar met dit lijstje zou je zomaar €1.330 kunnen hebben.
Als je dan nog een telelens mist kan je nog voor een niet-L 70-300mm gaan, die zijn tweedehands rond de €300. Uiteraard niet net zo scherp als je L lens...

De 50mm had ik er nog even uit gelaten omdat die wel handig is i.v.m. z'n lichtsterkte en maar €50 oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lumics
Ik ga nog een keer vloeken in de kerk, maar voor €1100 heb je met de rx100 VII volgens mij iets dat best bij je wensen past:

24-200 met een Zeiss lens en toch redelijk lichtsterk met 2.4 - 4.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:56
Lumics schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:44:
Ik ga nog een keer vloeken in de kerk, maar voor €1300 heb je met de rx100 VII volgens mij iets dat best bij je wensen past:

En misschien nog wel het aller belangrijkste: geen verleiding om meer (dure) lenzen bij te kopen. Gewoonweg 1 prijs en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
FeareX schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:37:

De 6D heeft geen ingebouwde flits dus een externe flitser is wel nodig eigenlijk. Geeft vaak nét even dat stukje extra mee aan een foto. Als ik de rest ook doe, blijf ik over met een bereik van 24-70, dat is wel heel krap allemaal. Die 70-200 is heerlijk, maar ja inderdaad ook het meest waardevol.
Ik ga nog een keer vloeken in de kerk, maar voor €1100 heb je met de rx100 VII volgens mij iets dat best bij je wensen past:

Hm... die RX100 doet 't 'm dan toch net ff niet voor mij... op papier misschien een goede keus maar lijkt me wel erg klein en de mogelijkheid tot uitbreiden ga ik misschien in de toekomst wel missen. Het is natuurlijk niet alleen maar een rationele keuze, het is hobby dus er komt wel wat emotie bij kijken :P

[ Voor 22% gewijzigd door Icephase op 14-07-2020 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lumics
Icephase schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:00:
[...]

De 6D heeft geen ingebouwde flits dus een externe flitser is wel nodig eigenlijk. Geeft vaak nét even dat stukje extra mee aan een foto. Als ik de rest ook doe, blijf ik over met een bereik van 24-70, dat is wel heel krap allemaal. Die 70-200 is heerlijk, maar ja inderdaad ook het meest waardevol.

[...]

Hm... die RX100 doet 't 'm dan toch net ff niet voor mij... op papier misschien een goede keus maar lijkt me wel erg klein en de mogelijkheid tot uitbreiden ga ik misschien in de toekomst wel missen. Het is natuurlijk niet alleen maar een rationele keuze, het is hobby dus er komt wel wat emotie bij kijken :P
Daarom vooral niet afkeuren op basis van deze papieren aanname , maar eens in de hand nemen in de winkel. Kan geen kwaad, en wellicht ben je er door verrast. Zoals ik al aangaf, na het wegdoen van mijn spiegelreflex met bijhorende range van L lenzen, heb ik voor mijzelf iig de juist keuze gemaakt. Maar ook ik moest mezelf overtuigen..

En denken dat je iets gaat missen is natuurlijk iets anders dan het daadwerkelijk missen. Zeker gezien je eigen quote:
Ik gebruik het echter weinig, er zijn slechts een paar momenten in het jaar dat ik echt aan fotografie toe kom en ik kan binnenkort geld erg goed gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Lumics op 14-07-2020 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Ja of je zou die 24-70 ook weg doen en inruilen voor een 24-105mm f4. Dan heb je nog iets meer zoom. Ik heb de RF versie daarvan en vind het een heerlijke lens. Ruim bereik en voor alles voorbij de 105mm zou ik een 70-200mm te kort vinden. Dan kijk in eerder naar een 100-400mm of 150-600mm. Maar ik weet natuurlijk niet precies wat voor fotografie je doet. Voor portretten is een 70-200mm wel erg fijn.

En anders zie ik niet echt alternatieven waarmee je dezelfde beeldkwaliteit behoud én geld opzij kan leggen.

Edit: een Canon m50 met 18-150mm lens zou nog een optie kunnen zijn. Maar ik vind dat je dan best inlevert tegenover wat je nu hebt. Maar dan heb je wel wat kleiners terug.

pricewatch: Canon EOS M50 + 18-150mm f/3.5-6.3 Zwart

Eventueel nog een compacte prime erbij: pricewatch: Canon EF-M 22mm f/2.0 STM

[ Voor 32% gewijzigd door FeareX op 14-07-2020 16:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Lumics schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:04:
Jaren geleden van een uitgebreide spiegel reflex set naar de RX100 serie van Sony. Met als voornaamste redenen; weinig gebruikt, te zware rugzak tijdens vakantie. De RX100 biedt best veel features in een compact jasje, wel redelijk aan de prijs voor een compacte camera.

Ik heb er geen moment spijt van gehad, vooral niet tijdens de vakantie. ;-)
Zelfde verhaal, alleen dan naar Canon Powershot G7X. Nooit spijt van gehad.

Gewoon die oude troep verpatsen, levert over enige tijd helemaal niks meer op in dit mirrorless geweld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
PageFault schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:58:
[...]

Gewoon die oude troep verpatsen, levert over enige tijd helemaal niks meer op in dit mirrorless geweld.
"oude troep" zijn die lenzen natuurlijk niet. "Mirrorless geweld", dat gelijkwaardige of betere kwaliteit biedt, gaat flink meer kosten, dan dat het DSLR spul oplevert. Daar ligt een beetje het probleem.
Is de 70-200L met IS of zonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ricktachtig schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:25:
Dat zou hij dan ook gewoon van Canon kunnen doen, waarschijnlijk nog een stuk goedkoper.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Je bedoelt 6,5 - 12,2? Niet heel lichtsterk wat mij betreft.

Mijn G7X doet 1.8-2.8 (niet equivalent dus).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-09 19:19
Gonadan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:20:
[...]

Dat zou hij dan ook gewoon van Canon kunnen doen, waarschijnlijk nog een stuk goedkoper.
Dat zou kunnen. Ik ben niet bekend met de lensselectie van Canon op dit moment. Weet ook niet of dat een kwalitatief goede lens is. Ik heb zelf de Canon M serie overwogen, maar was er een paar jaar terug niet van onder de indruk qua aanbod van lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
Gonadan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:23:
[...]

Je bedoelt 6,5 - 12,2? Niet heel lichtsterk wat mij betreft.

Mijn G7X doet 1.8-2.8 (niet equivalent dus).
Geen idee wat voor rekentruuk je hier uithaalt. ;) maar de specs zijn o.b.v. 35mm equivalent. 2.8-4.5 dus.

[ Voor 9% gewijzigd door Lumics op 14-07-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Lumics schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:02:
Geen idee wat voor rekentruuk je hier uithaalt. ;) maar de specs zijn o.b.v. 35mm equivalent. 2.8-4.5 dus.
De cropfactor van 2,7 ook mee rekenen voor het diafragma om te kunnen vergelijken. Bij compact camera's wordt namelijk steevast alleen de brandpuntsafstand als equivalent weergegeven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
Gonadan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:32:
[...]

De cropfactor van 2,7 ook mee rekenen voor het diafragma om te kunnen vergelijken. Bij compact camera's wordt namelijk steevast alleen de brandpuntsafstand als equivalent weergegeven.
Hmm, geen enkele review te vinden die over je omrekenregel iets benoemd. Ook dpreview niet. Deze camera wordt juist geprezen om zijn lichtsterke lens (zeker voor een compact). Of snap ik het gewoon echt niet? O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Lumics op 14-07-2020 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Lumics schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:47:
Hmm, geen enkele review te vinden die over je omrekenregel iets benoemd. Ook dpreview niet. Deze camera wordt juist geprezen om zijn lichtsterke lens (zeker voor een compact). Of snap ik het gewoon echt niet? O-)
Omdat het getal feitelijk wel klopt en de doelgroep het waarschijnlijk toch niet snapt. Die begrijpen net aan wat mm betekent.

De grootte van je diafragma opening bereken je uit de brandpuntsafstand en het diafragmagetal. Ga je de brandpuntsafstand ineens vermenigvuldigen vanwege equivalentie dan moet het diafragmagetal ook anders klopt de berekening niet meer.
Zie ook: [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik

Terug naar het advies, de lichtsterkte die besproken werd ging om scherptediepte, dan is het wel fijn om met equivalente waarden te rekenen. @Icephase gaf aan veel op f/8 te schieten, dat kan dus met zo'n camera (al gaat tele dus al over de 12). Je moet je dan wel realiseren dat je nooit meer met minder scherptediepte kunt schieten omdat lichtsterk voor een compactcamera gewoon heel iets anders is dan lichtsterk voor een full frame.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
OK, bedankt voor alle reacties! Ik heb een beslissing genomen:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik hou mijn huidige set nog een poosje aan. De 6D i.c.m. de 70-200 (zonder IS overigens) is ragscherp en produceert heerlijke platen. Misschien dat ik inderdaad wel de 17-40 van de hand doe bijvoorbeeld, die gebruik ik echt wel weinig ten opzichte van de andere lenzen. Het is geen walk-around en als de 24-70 er op zit, heb je toch vaak al wel voldoende groothoek om een mooi shot te maken. Plus ik heb nu een iPhone 11 als ik echt groothoek wil... voor die paar foto's in het jaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Icephase De 2e handsprijzen die @FeareX in zijn reactie noemde vind ik overigens te hoog gegrepen.
Voor de 70-200 mag je blij zijn met 650-700€, en de 17-40 gaat in enorme hoeveelheden op ebay.de tussen de 250 en 300€ weg. Meer dan 300€ daarvoor te vangen lijkt me niet realistisch.
2e hands Canon en Nikon spiegelreflex spul gaat momenteel gewoon voor heel lage prijzen weg, omdat er veel uitstappers/overstappers zijn naar spiegelloos of helemaal niks meer naast een handy. Waar de bodem ligt, is gissen.
Ik zou idd je spullen voorlopig gewoon houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Icephase schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:52:
Misschien dat ik inderdaad wel de 17-40 van de hand doe bijvoorbeeld, die gebruik ik echt wel weinig ten opzichte van de andere lenzen. Het is geen walk-around en als de 24-70 er op zit, heb je toch vaak al wel voldoende groothoek om een mooi shot te maken. Plus ik heb nu een iPhone 11 als ik echt groothoek wil... voor die paar foto's in het jaar...
Tegenwoordig is panorama schieten ook best wel goed te doen, bij landschappen tijdens een wandeling ook prima uit de hand. Als je onderwerpen dat toestaan is dat een prima alternatief.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Icephase schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:52:
OK, bedankt voor alle reacties! Ik heb een beslissing genomen:

***members only***

Ik hou mijn huidige set nog een poosje aan. De 6D i.c.m. de 70-200 (zonder IS overigens) is ragscherp en produceert heerlijke platen. Misschien dat ik inderdaad wel de 17-40 van de hand doe bijvoorbeeld, die gebruik ik echt wel weinig ten opzichte van de andere lenzen. Het is geen walk-around en als de 24-70 er op zit, heb je toch vaak al wel voldoende groothoek om een mooi shot te maken. Plus ik heb nu een iPhone 11 als ik echt groothoek wil... voor die paar foto's in het jaar...
Vervelend situatie! Sterkte! Goed om te lezen dat het toch nog enigszins positief uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
sorry te snel gereageerd

[ Voor 190% gewijzigd door Icephase op 17-07-2020 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:31
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Vanoverdegrens schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:05:
[...]

"oude troep" zijn die lenzen natuurlijk niet. "Mirrorless geweld", dat gelijkwaardige of betere kwaliteit biedt, gaat flink meer kosten, dan dat het DSLR spul oplevert. Daar ligt een beetje het probleem.
Is de 70-200L met IS of zonder?
Troep wellicht niet, maar het levert nog maar bar weinig op. Mirrorless vond ik net wat te groot soms, dan is een mindere camera vs gemak en portability.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
PageFault schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:53:
[...]

Troep wellicht niet, maar het levert nog maar bar weinig op.
Het leed is dus eigenlijk al geleden.
Ik heb Nikon F-mount glas, dat inmiddels niks bijzonders meer oplevert. Als ik sportfoto's met een mirrorless mount wil gaan schieten, heb ik veel duurder glas nodig om de kwaliteit van m'n huidige glas te evenaren. Je kunt geen 2.8 telezoom door een 3.5-5.6 kitzooom vervangen, zonder aan kwaliteit in te boeten. Zulke lensjes hebben gewoon geen schijn van kans zodra je iets wat beweegt wilt fotograferen.
En een mirrorless body met een AF die vergelijkbaar goed met bewegende objecten omgaat als een spiegelreflex is ook flink duurder. Een 2e hands D7200 voor 400€ gaat vwb AF al snel in de klasse rond 1000€ mirrorless meespelen.
De meerprijs is het mij niet waard.
Voor reis/wandelen heb ik een 2e oplossing. Parallel.
Pagina: 1