Nieuwe (high end) fiets met riem (santos of toch idworx)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:36
Hallo,

Ik ben er eindelijk over uit zit al zo 10 jaar te twijfelen om een Santos of een Idworx fiets te kopen.
https://www.santosbikes.com/nl/

https://www.idworx-bikes.de/nl

Aangezien ik dit jaar toch niet op vakantie ga en een het ook een stuk laat betalen door het fietsplan als dat mogelijk is, ben ik over.

Waar ga ik de fiets voor gebruiken:
Woon/werk verkeer
recreatief in het weekend lekker ritjes maken.
half half auto vervanger (deze heb ik 3 jaar geleden verkocht voor een ebike,)
misschien dit jaar ritje Nederland/duitsland in de vakantie.
Hobby ik hou van fietsen,
boodschappen e.d.

Budget
Niet echt een vast budget ik zie dat de prijzen zo op kunnen lopen tot 4000 en soms 5000.
Ik ga dit in 1 keer (mogelijk) of in termijnen afbetalen, mits het een verleidelijke aanbieding is.

Wat heb ik zelf gevonden
Ik zit zelf te twijfelen tussen deze modellen:

https://www.santosbikes.com/nl/fietsen/urban-serie/trekking

https://www.santosbikes.c...en/lite-serie/travel-lite

https://www.santosbikes.c.../lite-serie/trekking-lite

https://www.idworx-bikes.de/nl/produkt/opinion-nl

https://www.idworx-bikes.de/nl/produkt/opinion-blt-nl

mijn voorkeur gaat naar de santos fietsen.

Nu mijn vraag nog tips waar ik op moet letten of zijn er mensen die ervaring hebben met deze fietsen zo + of 1 punten hebben of hen verhaal willen delen :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Grote kans dat dit niet het antwoord is waar je naar op zoek bent. Ik heb zelf ook de hobby fietsen en begrijp dat als je kwaliteit wilt moet investeren. Maar 4000/5000 euro voor de fietsen waar je naar verwijst, vind ik belachelijk veel geld. Hij is nog niet eens elektrisch. Waarom zijn ze zo prijzig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-06 12:23
Qua onderhoud zou ik zeker voor een Rohloff of Pinion gaan, ik heb zelf een (2012) Idworx Easy Rohler, die is onverwoestbaar. Heb 'm gekocht voor m'n fietstocht door de VS.

Voor jouw doel zijn de lichtere Santossen wellicht voldoende, al zie ik op de trekking light geen mogelijkheden tot voordragers (lowriders), als je mogelijke fietsvakantie aspiraties hebt zou ik daar zeker naar kijken; zelfs als je niet veel bagage meeneemt fiets het veel stabieler met gewicht aan het voorwiel.

De oPinion is wel een beest vergeleken met de Santossen die je geselecteerd hebt, overall een stuk steviger en meer bulletproof. Die moet je echt met de Travelmaster 3+ vergelijken.

Voor het aanschaffen van dit soort fietsen is het niet ongewoon om een keer een proefrit van een paar uur, of zelfs een paar dagen te doen. Ik weet niet waar je woont, maar bij Horizon Bikes in Utrecht bijvoorbeeld kun je best een keer een oPinion lenen voor een langere proefrit dan 15 minuten. Volgensmij heeft hij ook nog een paar showroommodellen die wat goedkoper zouden kunnen zijn.

De mijne heb ik uiteindelijk 2e hands gekocht van een fietsfreak die 'm perfect liet onderhouden, ik was een stuk goedkoper uit dat de nieuwprijs. Wellicht ook interessant om in de gaten te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:26
Ik heb een goede stadsfiets (Nexus 8 naaf, schijfremmen, fietstassen, spatborden, verlichting) voor boodschappen en 20 minuten woon/werk, en een lichte racefiets voor sportief fietsen, recreatieve toertochten etc. Beide fietsen zijn geen straf om op de rijden maar hebben wel duidelijk sterke punten die overeenkomen met het gebruiksdoel. Ik zou ze iig niet willen inruilen voor 1 compromis-fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Heb hier een Santos TravelLite met Rohloff en riemaandrijving. Verder Magura hs33 hydraulische velgremmen, SON naafdynamo met bedraad achterlicht.

Afgelopen jaren gebruikt als woon/werkfiets (enkele reis 21 km.), stadsfiets en vakantiefiets. De dikkere banden zorgen voor comfort op een klinkerstraatje in de binnenstad en de fiets is robuust genoeg voor een vakantietocht met bagage.
Bedraad achterlicht zorgt dat je nooit hoeft te klooien met batterijtjes. Mijn verlichting staat standaard op schemerstand, gaat automatisch aan in een donker tunneltje of een donkere weg in het bos. Wel zo veilig.

Het onderhoud valt mee, onderhoudsarm kan je de fiets zeker noemen. De riem gaat nu 20.000 km. mee zonder problemen. Let even op de remmen. deze fiets heeft Magura Firmtech, dat betekent dat je de remklauwen kan wegklappen als je een lekke band moet verwisselen. Dat is onderweg handig. Mijn volgende fiets heeft waarschijnlijk schijfremmen.

Als je deze fiets als vakantiefiets wil gebruiken is zoiets als ThePlug wel handig om een telefoon op te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEMTxYGM5hEdJpPCucbKOd1oIGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTBadZ9NAJcChwvcwwikt4XD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 13-07-2020 11:26 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudox
Tot nu toe heel erg bedankt voor de reacties.
Het idee is dat ik een fiets wil dat onderhoudt arm is kwalitatief goed is.
@DR!5EQ @euchromatic
Ja ik snap wat je bedoeld, maar een santos is voor mij hetzelfde als iemand een mooie auto wil kopen
Ja je kan een goede Opel kopen, maar er zijn ook Audi modellen die 10 keer zo duur zijn.

En het is altijd al een soort van droomfiets geweest voor mij ik zat ook te twijfelen om een fiets van pakweg 1.5K te kopen, maar daar zou ik toch weer spijt van krijgen.

+ deze fietsen ka nje maken hoe je wilt (custom build)

@Cereal
Klopt daar was ik ook achter heb verschillende fietsen getest en het versshil is echt merkbaar met een nexus/afine/Rohloff of Pinion.

@ericplan
Heel erg bedankt voor je verhaal en voor de tip van theplug (deze ka nje er ook op laten zetten in the build configurator)
Grote kans is wanneer ik deze fiets heb er ook wel fiets vakantie mee ga houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat maakt het verschil tussen zo'n fiets van 4k tegenover een Gudereit met Rohloff van 2k?

Zeker met fietsen in Europa, waar de wegen prima zijn in vergelijking met verre buitenlanden, zie ik niet zo snel in waardoor je het dubbele zou betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@Wolly
Het gaat natuurlijk om de details. Santos is niet goedkoop, maar kwalitatief goed.

Dealbreker is wat mij betreft bij de Gudereit het frame met klassieke achterpadden. Santos heeft vaste achterpadden waardoor je achterwiel altijd goed uitgelijnd staat. Wel zo handig als je in de middle of nowhere toch een nieuwe binnenband moet omleggen.

Verder natuurlijk de eeuwige discussie riem vs ketting, son vs shimano, tubus vs standwell en de kwaliteit van de overige onderdelen zoals de trapas.
De Hebie chainglider is aardig voor een stadsfiets, maar zorgt voor flink wat weerstand bij het fietsen. Een riem is onderhoudsvrij.

Als je gaat voor een riem, dan heb je een deelbaar frame nodig. Santos heeft dat netjes geregeld, ook netter dan IDWorx.

Een SON naafdynamo geeft een hoog rendement bij lagere snelheden en weinig weerstand als er geen verbruik is. Opladen van je telefoon bij lagere snelheden is voor een fietsvakantie handig als je de telefoon voor navigatie gebruikt.

Nog zo'n detail wat je pas opvalt als je er op let. De Santos heeft een begrenzing op de stuuruitslag. Dat beschermt je koplamp en je kabels als je fiets per ongeluk valt.
Afbeeldingslocatie: https://www.santosbikes.com/templates/yootheme/cache/TL-Plus-Ebike-dames-ice-green-05-1673324e.jpeg

Als je het budget niet hebt, dan heb je met Gudereit een goede fiets, waarmee je prima op vakantie kan. Als je het budget wel hebt, dan zou ik verder kijken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:14

vhal

ಠ_ಠ

Een collega rijdt op een Santos met Rohloff-naaf en een beltdrive. Hij geeft aan dat het prima fietsen zijn (hij is ook fietsenmaker voor de hobby) maar ook een Santos kan kapot. Zo had hij scheurtjes bij de zadelbuis maar dit is netjes opgelost door Santos.

@ericplan is die begrenzing er niet voor als je met voorwieltassen fiets?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

vhal schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:56:
[…]
Met voortassen kan het inderdaad ook voorkomen dat je stuur omklapt als je de fiets op de standaard zet. Of als je de fiets moet optillen voor een plek in het bovenrek van de fietsenstalling. Of als je fiets opeens omvalt door een windvlaag.
Zonder zo’n begrenzing kan het je koplamp of het draadje naar je achterlicht kosten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:05
Hier sinds enkele maanden een Santos TravelMaster 2+, met Rohlhoff naaf, riem en schijfremmen. Deze heeft de mogelijkheid om uit te voeren met schijfremmen (volgens mij kan dat bij die trekking lite niet).
( https://www.santosbikes.c...serie/travelmaster-2-plus ).
Hiervoor +/-15 jaar op een Koga Terraliner gereden, prima fiets maar na al die jaren vorig jaar wel een framebuis doormidden. (Moet zeggen dat ik hem ook wel mishandelt heb in die jaren met veel gewicht en hoge snelheid)

Inderdaad is zo'n Santos idioot veel geld maar rijdt echt heerlijk (tot op heden).
Ik gebruik hem voornamelijk voor woon/werk verkeer en in de weekenden voor langere tochten. Zowel recreatief als sportief.
In eerste instantie enigszins huiverig of ik nog wel vooruit zou komen met veel meer gewicht en dikke banden, maar dat valt me heel erg mee. Het enige waar je het echt merkt zijn de steilere hellingen.

Het niet na elke regenbui te hoeven schoonmaken is heerlijk, uiteindelijk toch vaak te weinig tijd voor dus dan roestte de boel onder je vandaan. (maar dat voordeel heb je in principe met elke "belt" fiets natuurlijk)
vhal schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:56:
Ik heb het er ook op zitten (en geen voortassen) en het is erg prettig dat je stuur gewoon niet door kan klappen. Heb het bij mijn vorige fiets vaak gewenst dat ik zoiets zou hebben....
Ruudox schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:31:
Nu mijn vraag nog tips waar ik op moet letten of zijn er mensen die ervaring hebben met deze fietsen zo + of 1 punten hebben of hen verhaal willen delen :D
Om hier nog maar iets beter op te antwoorden; Fietsen, testen en kijken. Volgens mij zijn er nog wel een paar soortgelijke fietsenbouwers, maar uiteindelijk is het toch een zeer persoonlijk iets.

Heb destijds ook IdWorx en een Koga getest, maar de Santos beviel mij zowel qua rijden als looks het meest. Ook een Santos Travelmaster 2+ geprobeerd met een racestuur en hoewel de houding wel lekker was vond ik de shifters ronduit slecht. Je moet ze heel ver doorduwen met aardig wat kracht, en het voordeel dat je meerdere versnellingen tegelijk kan schakelen ben je ook kwijt.

Ik weet niet waar je woont, maar de meeste dealers hebben wel in elke provincie een winkel zitten, en ja daar mag je vaak gewoon hele lange fietsritten maken. Ik ben destijds bij Bongers Bikes in Apeldoorn geweest en de meeste fietsen die je daar kon testen waren allemaal goed vies :)

Daarnaast hebben ze vaak ook wel wat tweedehands fietsen voor een lagere prijs.

[ Voor 42% gewijzigd door PaveloW op 13-07-2020 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
@PaveloW
bedankt voor je verhaall en testen testen inderdaad
ik heb op 2 santos fietsen gereden (hemels) en mijn vader heeft een idworx waar hij ook heel tevreden over is.
ik woon in de regio enschede en hier zitten 2 santos dealers bijna om de hoek en 1 idworx.

en nu zie ik well een showroommodel
https://defietser.eu/travel-lite-heren-frame-maat-57

van vorig jaar denk ik (helaas wel uit de richting)

morgen ook maar even met de dealer hier om tafel gaan zitten

maar meer ervaringen zijn altijd welkom :D

[ Voor 32% gewijzigd door Ruudox op 13-07-2020 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@Ruudox Het is natuurlijk niet echt uitverkooptijd voor vakantiefietsen. Dan moet je nog even tot oktober/november wachten.

Wat betreft dealer, ik zou het lokaal houden. Dat is eenvoudiger met onderhoud, maar ook met vragen over je nieuwe fiets met een hoop onderdelen waar je nog geen ervaring mee hebt.

[ Voor 42% gewijzigd door ericplan op 13-07-2020 17:06 . Reden: Lokale dealer ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
@Ruudox
Als je tweedehands/showroom modellen zoekt zou ik je aanraden om wat winkels af te bellen. Volgens mij hebben ze allemaal wel wat staan, maar wordt dat meestal niet vermeld op de websites. Bij die zaak waar ik ben geweest hielden ze volgens mij soms ook uitverkoop van de test fietsen, maar dat is net zoals ericplan hierboven al zegt niet echt de juiste tijd voor nu.

Een nadeel van een tweedehands/showroom model is natuurlijk dat je niet kan customizen, mocht dat je voorkeur hebben. (Was uiteindelijk nog het moeilijkst natuurlijk, welke kleurtjes, achterdrager etc etc :) )

Als je tweedehands gaat is het natuurlijk wel handig om eerst een beetje te weten wat voor frame size e.d. je moet hebben, maakt het zoeken ook wat makkelijker.

Andere optie zou zijn om niet voor een Rohloff/Pinion met belt te gaan, maar voor een normale ketting/derailleur, dat scheelt zo ongeveer 1/3 tot 1/2 van de prijs :). Upgraden naar een Pinion gaat je dan niet lukken, maar volgens mij moet je een upgrade naar Rohloff wel mogelijk zijn. ( maar daar kunnen ze je per fiets bij de fietsenmakker waarschijnlijk beter of informeren )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
@PaveloW @ericplan Ja dat snap ik heel goed dat de uitverkoop ervan nog moet beginnen later in het jaar.
Maar deze was eigenlijk perfect voor mij (kleur en type)
eigenlijk heb ik het liefst een nieuwe gewoon weet ik zeker dat alles goed is en het customizen is gewoon een pluspunt want je doet er denk ik toch zo 10+ jaar mee.

Denk later vanmiddag ook even naar de santos dealer voor wat advies.

(Specs van de Santos Travel lite 2019)
Specificatie Santos Travel lite Pinion Heren .

Frame Heren maat 57
Kleur Deep yellow
Letter kleur Black
Voorvork Santos extra sterk met Magura remsysteem.
Balhoofd Santos met RVS lagers en anti doordraaisysteem
Achterdrager Tubes tot 40 kg
Voordrager Tubes duo zwart
Spatbord Santos B55
Standaard Petcher achtervorkstandaard
Bel ping-ping
Stuur Santos M10 , kan op maat ingekort worden
Stuurpen Santos verstelbaar 120mm
Handgrepen Ergon Heren
Zadel Brooks B17
Versnellingsbak PINION P.09
Riem Gates CDX
Remmen Velgremmen HS 33
Pedalen Santos touring met industrielagers en extra groot oppervlak
Voor en achternaaf Santos met industrielagers
Wielsluiting Santos Quick release set
Banden Schwalbe Almotion 50mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Mooie fiets, maar ik mis de verlichting! Waar is de (bij voorkeur Son) naafdynamo, de Edelux II koplamp en het bedrade achterlicht? Verder vraag ik me af of de Pinion met 9 versnellingen z’n prijs waard is. Rohloff biedt 14 versnellingen, waardoor je bereik als vakantiefiets weer wat groter is. Dit is het goedkope broertje van de P1.18.
Brooks zadel zou ik niet zomaar doen. Een leren zadel vergt aandacht en onderhoud. Een keer natregenen en direct gebruiken kan genoeg zijn om je zadel te slopen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
@ericplan
Ok bedankt voor de tips van het zadel en koplampen helemaal niet opgevallen nee.
En en inderdaad de Rohloff heeft meer versnellingen ja, maar de Pinion is wat ik lees ook een stuk zwaarder dan de rohloff he wat ook weer en minpunt is.
Dan valt deze af zal vanmiddag/vanavond de Test config ook ook even posten als ik bij de dealer ben geweest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaveloW
@Ruudox
Lampen zijn natuurlijk wel handig, en kunnen ook best prijzig worden omdat je in principe je voorwiel opnieuw moet spaken/vervangen (zeker als je het doet met een Son, volgens mij ben je zo +/- €400 extra kwijt aan verlichting bij de Santos configurator).
Zadel is persoonlijk, maar een leren zadel en nat worden is inderdaad wel een ding.

Ik zou een Pinion niet direct afschrijven omdat deze zwaarder is, zeker de P1.18 is volgens mij een hele mooie schakelbak, maar ook gelijk een stuk prijziger.
De P.09 kende ik zelf niet, maar daar zou je inderdaad misschien wat bereik missen, en grotere tussen stappen met versnellingen. In het dagelijks gebruik gebruik ik eigenlijk ook maar 5 versnellingen van de 14 op de Rohloff, maar dat zijn dus relatief kleine stapjes die er tussen zitten.

Vooral veel rondkijken en goed in de gaten houden (ook je eigen budget :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
Qua zadel heb ik een SQLab 604 laten aanmeten (breedte is afgestemd op de afstand tussen m'n zitbotten). Die is achter wat hoger wat in het begin een beetje vreemd zit, maar voor langere afstanden is het heerlijk.

Zo'n Brooks is inderdaad een keuze die ook nadelen heeft.

Son + Edelux zou ik ook doen, geeft een bak licht, is een stuk veiliger, en je kunt gewoon lekker op tempo doorfietsen als je tripje wat uitloopt.

Ik heb nu ook Velgremmen op m'n Idworx, maar zou zeker naar schrijfremmen gaan de volgende keer, met volle bepakking berg af geeft dat toch wat meer vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
Ja zadel is echt wel zo'n persoonlijk ding; heb er nu zelf een vrij smalle SellaItalia opzitten, alles wat een beetje breder is schuurt bij mij nogal snel. Maar ook hier waren ze bij de winkel erg relaxed; mocht je na een paar weken toch nog een anders zadel willen; kom maar terug dan kijken we verder.

Voor een deel betaal je dus ook echt wel voor dat soort services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
Ben gister bij de dealer geweest en hebben er een paar samen gesteld
Keuze uit 3 fietsen nu :D 2 santos en 1 stevens
Voordeel bij de santos krijg ik nu 10% korting

Stevens
https://www.stevensbikes....=NL&lang=nl_NL&bik_id=188

Santos Tracking 2.8
https://1drv.ms/b/s!Ag4WrLqp2xyam-okRMS4b9PZ-g3LLA?e=5r3DCZ

Santos Urban trekking
https://1drv.ms/b/s!Ag4WrLqp2xyam-olx1GpuELpL4MHcA?e=Sb8XNi

Mijn voorkeur gaat naar de santos nog steed.

[ Voor 39% gewijzigd door Ruudox op 15-07-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
@Ruudox
Die Stevens heb ik destijds ook gezien, maar nooit op gereden. Is wel weer een heel andere fiets dan de Santossen, met verende voorvork en schijfremmen.

De Santos Tracking 2.8 is volgens mij meer gericht op de zwaardere/langere fietsvakanties, de Urban Trekking iets meer op het dagelijks gebruik, al is dat ook maar net wat je er van wil maken. (Ik heb zelf dus de Travelmaster 2+ wat een soort van doorontwikkeling is van de 2.8 en gebruik hem in eerste instantie ook voor de doeleinden die jij voor ogen hebt)

Heb je op alle drie gereden?

p.s. hebben ze je opgemeten (die 2.8 is een 53cm frame en de Urban een 57cm) of verschillen die zoveel dat je op dat verschil uitkomt?

[ Voor 10% gewijzigd door PaveloW op 15-07-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
PaveloW schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:45:
@Ruudox
Die Stevens heb ik destijds ook gezien, maar nooit op gereden. Is wel weer een heel andere fiets dan de Santossen, met verende voorvork en schijfremmen.
De stevens word naderhand een andere voorvork geplaatst door de winkel zelf

De Santos Tracking 2.8 is volgens mij meer gericht op de zwaardere/langere fietsvakanties, de Urban Trekking iets meer op het dagelijks gebruik, al is dat ook maar net wat je er van wil maken. (Ik heb zelf dus de Travelmaster 2+ wat een soort van doorontwikkeling is van de 2.8 en gebruik hem in eerste instantie ook voor de doeleinden die jij voor ogen hebt)
Travelmaster 2+ ga ik ook even naar kijken thanks

Heb je op alle drie gereden?
heb op de stevens gereden en op de tracking 2.8 (de urban hadden ze niet in de winkel)

p.s. hebben ze je opgemeten (die 2.8 is een 53cm frame en de Urban een 57cm) of verschillen die zoveel dat je op dat verschil uitkomt?
Dit is een foutje moet beide 57 zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaveloW
Ruudox schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:09:
Travelmaster 2+ ga ik ook even naar kijken thanks
Volgens mij is het voornaamste verschil dat er op de 2+ meer ruimte tussen de vorken is, hierdoor passen er schijfremmen en dikkere banden op. Even wat fietsporn van mij eigen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlKllKNX4IRqjXkpBVLmi2rMAzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OG83IiXG3wP6fkwHYYCeR0dV.png?f=fotoalbum_large
heb op de stevens gereden en op de tracking 2.8 (de urban hadden ze niet in de winkel)
en hoe reden ze? Begrijp dat je nog steeds de voorkeur geeft aan de Santos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
Ik zie dat de Urban trekking een middenstandaard heeft, dat is minder stabiel als je bepakking achter hebt; volgensmij valt je fiets gewoon om met 2 flinke fietstassen.

Ik zou ook een flinke proefrit maken, ook hoe de fiets zich gedraagt in de regen, mijn remmen gedragen zich bijv veel anders in de regen (mede door de keramische coating van mijn velgen).

Qua vakantiefietsen schijnt een hard zadel beter te zijn, gelzadels zijn comfortabeler voor de korte stukjes, voor de langere stukken moet je eigenlijk alleen op je 2 zitbotten zitten. Maar zoals eerder al door iemand anders aangegeven werd is dit iets wat je wellicht makkelijk na de koop nog kunt veranderen. Brooks heeft ook een niet-leren zadel (C17) wat door veel vakantiefietsers gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
@PaveloW
Reden beide heel fijn, maar al om al ik verheug me al letterlijk 10 jaar op een santos.
Vond de santos wat comfortable met de dikkere banden

En je fiets is hee gaaf mag ik vragen welke configuratie je had? qua uiterlijk (alleen dan geel) is die perfect

@Cereal deze standaard kan je ook aanpassen als je will en het zadel inderdaad ook daar maak ik mij niet zo druk om dat is zo verwisseld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:26
Ruudox schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:31:
- misschien dit jaar ritje Nederland/duitsland in de vakantie.
Ik help het je hopen voor 'dit jaar'. Ik hoor dat er voor dit segment lange levertijden zijn. Er zijn blijkbaar meer mensen in de markt met soortgelijke overwegingen.

[ Voor 4% gewijzigd door mekkieboek op 15-07-2020 15:39 ]

|       |       |   ·  |     |  Â·  |    |  Â· |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaveloW
Ruudox schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:42:
@PaveloW
En je fiets is hee gaaf mag ik vragen welke configuratie je had? qua uiterlijk (alleen dan geel) is die perfect
Dit was ongeveer mijn setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQPBUWjX2YhPBx93CWDonJOsFHI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IHRM63r4aAnUdH5T24qdv27s.png?f=fotoalbum_large
Alleen dan een ander zadel, en bidonhouders die niet in deze config staan.
Ligstuur heb ik er later zelf op gezet en is een Profile Design Subsonic Race 35a
Dit is wel een config die nog weer boven die van jou uitkomt, basismodel van de 2+ is iets duurder en de schijfremmen en pedalen voegen ook nog wat toe.

De brede banden bevallen me wonderwel, waar ik eerst bang was dat het een soort van stroop op de weg zou zijn met zo weinig druk (max 3bar) merk ik eigenlijk geen verschil, behalve dan het comfort :) (en dat je lekker door mul zand kan rijden).

En ik heb er een groter tandwiel voor op (verzet zwaar), omdat de minste weerstand op versnelling 10 of 11 zit (dacht ik, dan is de overbrenging 1 op 1). Fiets zelf voor de dagelijkse ritjes tussen de 8 en 12; fiets dan ook wel redelijk door.
Waarschijnlijk heb je zelf ook wel gemerkt dat die Rohloff in de 7 aardig wat geluid maakt...
Reden beide heel fijn, maar al om al ik verheug me al letterlijk 10 jaar op een santos.
Volgens mij heb je je keus al een soort van gemaakt, moet je het alleen nog verantwoorden voor jezelf :) (heeft bij mij ook even gekost...)
mekkieboek schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:39:
[...]

Ik help het je hopen voor 'dit jaar'. Ik hoor dat er voor dit segment lange levertijden zijn. Er zijn blijkbaar meer mensen in de markt met soortgelijke overwegingen.
Ik heb die van mij eerder dit jaar besteld (rond maart) en de wachttijd was zo rond de 5 a 6 weken. Uiteindelijk stond hij volgens mij binnen 5 weken klaar.

[ Voor 21% gewijzigd door PaveloW op 15-07-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
Waarom geen schijfremmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
Volgens mij passen op zowel de 2.8 als de Urban Trekking geen schijfremmen, dan moet je een ander type nemen, niet altijd helemaal duidelijk van de site van Santos wat nu waar op past; hier hebben ze wel een pdf met alle mogelijkheden per fiets
https://www.santosbikes.c...rs/Santos_Stappenplan.pdf
(pagina 4 staat wat er waarop past)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Mijn volgende fiets heeft schijfremmen zeg ik altijd, maar waarom eigenlijk? Is het de verminderde remcapaciteit bij nat weer? Het gedoe met velgremmen, brede banden en banden plakken? Slijtage van remblokjes met alle zwarte drek die daar vanaf komt? Wat zijn jullie argumenten voor of tegen velgremmen op een trekkingfiets?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
@PaveloW ja eigenlijk wel ik ga ook gewoon voor de santos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxHK75ozL_eQe5T-d4xMkuGYe9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zAHHQeKfPkgDeIOPceBusQxo.png?f=fotoalbum_large

alleen nog de twijfel tussen velg of schijf riem +250.

schijf heb je in Nederland enzo niet echt nodig is mij verteld

Als ik nu geen santos neem en weer een ander merk neem krijg ik spijt weet het 100% zeker

en dan 10% korting + fietsplan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@Ruudox Het wordt een mooie fiets, maar het argument dat je in NL geen schijfremmen nodig hebt slaat nergens op. Net zoals dat drie versnellingen voor NL genoeg is.

Er is veel leesvoer, hier wel een leuke link: https://www.ascolympia.nl...jfremmen-voor-en-nadelen/

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
ericplan schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 17:57:
Mijn volgende fiets heeft schijfremmen zeg ik altijd, maar waarom eigenlijk? Is het de verminderde remcapaciteit bij nat weer? Het gedoe met velgremmen, brede banden en banden plakken? Slijtage van remblokjes met alle zwarte drek die daar vanaf komt? Wat zijn jullie argumenten voor of tegen velgremmen op een trekkingfiets?
Op mijn vorige fiets had ik velgremmen (v-brakes), het voornaamste wat ik nu merk is het beter remmen bij nat weer. De vergelijking is sowieso niet eerlijk, want die had ook nog remkabels in tegenstelling tot de hydraulische die ik nu heb. Dat gaat veel subtieler..

Met banden wisselen heb ik nooit zo'n probleem gehad, die v-brakes kon je heel makkelijk losmaken. Qua remblokken gebruikte ik van die dingen die je erin kon schuiven, maakte het vervangen erg simpel. Over het algemeen had ik niet heel veel problemen met die remmen, maar je merkt wel gewoon een enorm verschil met de schijfremmen die ik nu heb.

Een ander deel om voor schijfremmen te kiezen is ook simpelweg de looks, vind het zeker bij een dergelijke fiest wel mooi staan.
Ruudox schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:11:
@PaveloW ja eigenlijk wel ik ga ook gewoon voor de santos.

alleen nog de twijfel tussen velg of schijf riem +250.

schijf heb je in Nederland enzo niet echt nodig is mij verteld

Als ik nu geen santos neem en weer een ander merk neem krijg ik spijt weet het 100% zeker

en dan 10% korting + fietsplan
Zeker een mooie fiets, (zou niet anders durven beweren na mijn eigen fiets gepost te hebben ;) ). Zou zelf zeker ook voor schijfremmen kiezen, maar dat is ook persoonljik.
Mocht je niet voor schijfremmen gaan kun je altijd nog kijken naar de 2.8. Passen weliswaar geen hele brede banden op, maar scheelt ook weer wat in de kosten, maar dat zijn keuzes die je voor jezelf moet maken....

[ Voor 25% gewijzigd door PaveloW op 16-07-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
Ja, niet voor de Santos gaan zou zonde zijn ;) Daar krijg je echt geen spijt van!
Schijfremmen in NL lijken me juist perfect vanwege de hoge kans op regen/plassen op de weg. Voor 250 vind ik dat een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
oke thanks schijfremmen it is.

de 2+ is inderdaad echt mooi, bij de dealer verwachten ze 5a 6 weken, maar kan iets langer zijn ivm de vakantie periode.
Maarja dan heb je nog genoeg (warme) weekenden om lekker te fietsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

offtopic:
Ik wil ook een nieuwe, maar m’n oude Santos is pas zes jaar. Alleen geen schijfremmen is een te mager excuus voor zo’n uitgave.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-04 15:21
DR!5EQ schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:39:
Grote kans dat dit niet het antwoord is waar je naar op zoek bent. Ik heb zelf ook de hobby fietsen en begrijp dat als je kwaliteit wilt moet investeren. Maar 4000/5000 euro voor de fietsen waar je naar verwijst, vind ik belachelijk veel geld. Hij is nog niet eens elektrisch. Waarom zijn ze zo prijzig?
Dit zijn het soort fietsen wat je hoogstwaarschijnlijk één keer in je leven aanschaft en waarschijnlijk ook een (half) leven mee gaat, en dat met dagelijks gebruik en zeer veel kilometers/draaiuren.

Ik ben het zeker met je eens dat 4k/5k gigantisch veel geld is voor een fiets, ook al is de kwaliteit top notch.
Ik kan het, op dit moment, zeker niet betalen nog veroorloven.

Ik zou zelf dan ook nooit een nieuwe fiets kopen, ook niet in het geval dat ik het kan betalen/veroorloven. Maar bedenk je wel dat er altijd mensen zullen zijn die de voorkeur geven aan iets nieuws tov. een gebruikt/2e hands object, of het nou een fiets/auto/smartphone of wat dan ook is. En dat is natuurlijk erg persoonlijk.

@Ruudox Als je toch naar een nieuwe fiets op zoek bent wil ik je ook wijzen op het mooie aanbod van Koga Miata. Ik heb zelf geen ervaring met dergelijke fietsen maar heb wel erg veel positieve dingen gehoord over zowel Santos als K/M. Maar vertrouw mij niet op mijn woord.

Als ik snel google op vergelijkbare fietsen van K/M met een Rohloff hub en riemaandrijving lijken die fietsen over het algemeen wel een stuk(tussen de 1500 en de 2500) goedkoper te zijn.

Ook kom ik op Marktplaats erg veel Santos/Koga fietsen tegen die aan jouw eisen voldoen(Rohloff hub & riemaandrijving) voor prijzen tussen de 2k/3k. Deze fietsen worden veelal aangeboden door fietsenzaken die hun voorraad ook op Marktplaats zetten. De meeste fietsen zijn of erg licht gebruikt(en met veel optie's en accessoires!), demomodellen of (praktisch)nieuwe fietsen.

Dat is wellicht het kijken waard, mits er fietsen beschikbaar zijn met de juiste framemaat voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
ericplan schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:54:
offtopic:
Ik wil ook een nieuwe, maar m’n oude Santos is pas zes jaar. Alleen geen schijfremmen is een te mager excuus voor zo’n uitgave.
Ik wil 'm met alle liefde adopteren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:26
w4v3g0d schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:11:
Ik ben het zeker met je eens dat 4k/5k gigantisch veel geld is voor een fiets
Het is een behoorlijk bedrag.
Maar als je het vergelijkt met een auto valt het allemaal wel mee, zeker de kilometerprijs.
Net nieuw, als je nog naar de 1 EUR / km toe rijdt, wordt ie lekker snel stukken goedkoper per kilometer :) (je moet het voor je zelf toch goedpraten nietwaar?)
Daarna is het een kwestie van tijd, ik zit nu met 4 jaar op bij 20.000km dus nog maar 0,20 EUR / km.
Of 1000,- per jaar.
Een onderhoudsbeurt voor de auto met nieuwe banden en nog wat onverwachte rommel is ook zomaar 1000,-
Ik was aan onderhoud over 4 jaar (!) nog geen 200,- kwijt, olie voor de pinion, remblokjes dat soort spul.
(heb geen Santos overigens)

|       |       |   ·  |     |  Â·  |    |  Â· |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
mekkieboek schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:38:
[...]

Het is een behoorlijk bedrag.
Maar als je het vergelijkt met een auto valt het allemaal wel mee, zeker de kilometerprijs.
Net nieuw, als je nog naar de 1 EUR / km toe rijdt, wordt ie lekker snel stukken goedkoper per kilometer :) (je moet het voor je zelf toch goedpraten nietwaar?)
Daarna is het een kwestie van tijd, ik zit nu met 4 jaar op bij 20.000km dus nog maar 0,20 EUR / km.
Of 1000,- per jaar.
Een onderhoudsbeurt voor de auto met nieuwe banden en nog wat onverwachte rommel is ook zomaar 1000,-
Ik was aan onderhoud over 4 jaar (!) nog geen 200,- kwijt, olie voor de pinion, remblokjes dat soort spul.
(heb geen Santos overigens)
Ja dat was ik inderdaad vergeten te vermelden, ook het kostenplaatje is zeker niet onbelangrijk.

Maar ik ben het zeker met je eens dat je op die manier een stuk goedkoper rijd ja, die 4k/5k die je aan zo'n fiets uit zou geven verdien je na 4/5/6k kilometers makkelijk weer terug. Al helemaal als je al je W/W verkeer er mee doet en er ook mee op vakantie gaat.

Is in mijn ogen een betere investering dan een auto die je koopt voor een vergelijkbaar bedrag(uitzonderingen daar gelaten).

Tevens is het ook nog eens een stuk schoner dan elke vorm van verbrandingsmotoren dan ook.
Maar als je echt eco-bewust to the bone bent, dan kies je natuurlijk voor 2e hands ;)

[ Voor 6% gewijzigd door w4v3g0d op 16-07-2020 17:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruudox
Na een hele lange wachttijd heb ik de fiets eindelijk binnen
het is de travel lite geworden (in overleg met de fietsenmaker)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDbXLd9zzpmlTOIZeV-SncJt7ag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rzROERnrlL6w4X2ARdvTJZb.jpg?f=fotoalbum_large

Ben er heel blij mee. De fietst echt perfect.
Pagina: 1