Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardo1992
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-01 19:50
Hi mede Tweakers,

Met dit topic probeer ik een paar dingen te bereiken.
1. Het Z-Wave protocol beter snappen
2. Benieuwd naar jullie ervaring met Z-Wave en zeker in combinatie met de Homey controller
3. Probleem met mijn huidige configuratie oplossen waarbij ik al maanden met de handen in het haar zit.

Huidige situatie
Laten we beginnen dat ik gezegend ben met een huis waarin er altijd problemen zijn met het draadloze berreik. Met wifi heb ik dit inmiddels op kunnen lossen door 2 AP's van Ubiqiuiti op te hangen. Maar mijn KlikAanKlikUit systeem haperde af en toe nog.
Daarom heb ik de Homey controller gekocht, ook omdat ik die aan mijn rolluiken kan koppelen zodat ik, ook als ik op vakantie ben, kan simuleren alsof er iemand thuis is. Ook gaat nu 's avonds alles automatisch uit en gaan de rolluiken dicht.

Een maand of 10 geleden dacht ik dit simpel uit te kunnen breiden en heb een Fibare single switch gekocht. Ondanks alles nu stabiel lijkt te werken, wil ik toch over gaan op het Z-Wave protocol. Puur door de belofte: "Er is een tweeweg communicatie en zorgt ervoor dat wordt gecontroleerd of het signaal echt aankomt."

Probleem
Vanaf dag een twijfel ik sterk aan deze belofte en heb daarom tot op hede ook nog maar 1 schakelaar. Nadat ik de fibaro app installeerde en de switch heel eenvoudig koppelde begon het gezeur.

De homey controller staat in dezelfde ruimte als de Fibaro Switch, er zitten geen muren tussen enkel de bank. Afstand is ongeveer 4 meter. Meer ideaal dan dit ga je het volgens mij niet krijgen. Toch als ik ging kijken had ik in het begin het probleem dat 80% van mijn signale niet aankwamen en Homey geen Retry uitvoert.

Nadat ik geklaagd heb bij Homey (Geen idee of dat het probleem heeft opgelost) ging het in een keer goed werken. tot 2 weken gelden de Fibaro app op de Homey controller is geupdate. Op het moment werkt het gewoon niet meer. Zelfs als ik de homey controller op een verlengsnoer aansluit en naast de Fibaro Switch zet gebeurd er niets.

Vraag aan jullie
  • Waren mijn verwachtingen van Z-Wave te groot?
  • Is dit een beperking van Homey of is er iets met mijn controller aan de hand?
  • Waarom doet de Homey controller niet automatisch een retry bij een fail action?
  • Wat kan ik uberhaupt nog controleren om dit probleem te fixen?
Thanks alvast,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-06 21:21
Ga er maar vanuit dat dit een homey probleem is, immers je geeft zelf aan dat na een update dit niet meer werkt.

Over je verwachtingen van zwave, ik heb 80 zwave devices en geen problemen (homeseer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardo1992
akatar schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:33:
Ga er maar vanuit dat dit een homey probleem is, immers je geeft zelf aan dat na een update dit niet meer werkt.

Over je verwachtingen van zwave, ik heb 80 zwave devices en geen problemen (homeseer)
Ik heb inderdaad ook een support verzoek uitstaan bij Homey. Alleen ben ik natuurlijk ook altijd opzoek naar dingen die ik zelf zou kunnen controleren..
Maar uit je reactie begrijp ik wel, dat Z-Wave bij jou dus 100 probleemloos draait. en dat het dus niet aan het protocol ligt en dan ik het protocol goed begrijp. Homey zou gewoon een 2e signaal moeten sturen al de lamp niet bij het eerste signaal aan is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:43
Hoe meer zwave producten hoe beter het bereik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:56
Ik heb zelf de Fibaro HC2 controller en een stuk of 30 zwave dingen. Totaal geen probleem, nou is mijn huis heel oud en houten vloeren dus dat is misschien geen goede test. Ik heb ook een Homey, een keer alle zwave omgezet en na een week weer terug vanwege bereik problemen. Dus, er is niets mis met zwave, wel met Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardo1992
Archie_T schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:45:
Ik heb zelf de Fibaro HC2 controller en een stuk of 30 zwave dingen. Totaal geen probleem, nou is mijn huis heel oud en houten vloeren dus dat is misschien geen goede test. Ik heb ook een Homey, een keer alle zwave omgezet en na een week weer terug vanwege bereik problemen. Dus, er is niets mis met zwave, wel met Homey.
Dit bevestigd mijn vermoeden, Thanks.
Toch maar eens opzoek naar een vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14842

Richardo1992 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:06:
[...]

Dit bevestigd mijn vermoeden, Thanks.
Toch maar eens opzoek naar een vervanger.
Voor je op zoek gaat naar een vervanger: ik heb een Homey uit 2016 met een stuk of 30 Z-Wave devices.
Z-Wave werkt op de Homey beter dan Zigbee (die moet ik vaak re-pairen). Mijn huis is iets meer dan 200m2 en van dik steen met een gewapend betonnen vloer. Met Z-Wave heb ik eigenlijk overal gewoon prima bereik. Ook mijn Fibaro dimmer achter de muurschakelaar werkt al jaren prima.

De eerste sensor op Z-Wave die ik heb is op een meter of 3 van de Homey in de meterkast (P1 meter). Volgens mij fungeert die niet als router. De volgende is op een meter of 5 met een dikke stenen muur er tussen (stekker): geen issues. Ik heb wel de antenne mod gedaan, maar merk daar eigenlijk alleen verschil mee bij Zigbee. Z-Wave werkte daarvoor ook al prima.

Moet er wel bij zeggen dat ik over stap op Home Assistant omdat daar de Zigbee het wel gewoon veel beter doet en de Z-Wave net zo goed lijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-06 21:21
Met zwave gaat het vooral om de controller, ik heb sowieso al nooit begrepen waarom homey voor elk merk een speciale app heeft.
Er is geen enkele controller die dit zo doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardo1992
Het probleem is gevonden. Het is niet de Homey die problemen veroorzaakt maar de Fibaro schakelaar.

De Schakaar geeft aan Homey aan, dat hij aan is gegaan. Echt schakelt deze niet. Inmiddels van MediaMarkt onder garantie een nieuwe gekregen. Problemen zijn nu opgelost!
Pagina: 1