Rijlessen: schakel of automaat

Pagina: 1
Acties:
  • 7.429 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-04 20:55
Ik was dus voor het hele corona gebeuren bezig met mijn rijbewijs, maar het ging niet helemaal toppie. Ik had veel moeite met kijken, en toen raadde mijn instructeur me aan automaat te gaan rijden. Dat heb ik toen een tijdje gedaan, en dat ging een stuk beter. Nog steeds niet goed genoeg, maar een stuk beter dan met schakel.

Nu mogen de rijlessen eindelijk weer, en ben van plan om het binnenkort weer op te pikken. Ik wil alleen van rijschool wisselen, omdat ik niet helemaal blij was met mijn rijschool. En nu begin ik weer te twijfelen of ik schakel weer moet proberen, of weer automaat. Vanuit mijn familie, vooral mijn zus, is er veel druk om schakel te gaan rijden. Zij wil het liefst dat ik niets over mijn vorige rijlessen vertel aan mijn nieuwe rijschool, en dat ik gewoon weer schakel ga rijden. Ik denk omdat iedereen in mijn familie schakel rijdt, en als ik alleen automaat mag rijden kan ik natuurlijk nooit het stuur pakken als we weg zijn met hun auto.

Maar er is nog een ding. Een hoop baantjes in de IT bieden je soms een lease auto. En nu vroeg ik me af, is dat ook een mogelijkheid als je een automaat rijbewijs hebt? Of bieden ze echt alleen schakel auto’s?

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik wil het liefst zo snel mogelijk mijn rijbewijs, en ik denk dat dat het beste lukt met een automaat. Maar bovenstaande twee issues maken het lastig. Advies stel ik op prijs.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-05 00:34
Schakelauto's zijn dino's. Zowat uitgestorven. Automaat rijbewijs lijkt me voldoende future proof.

In oudere occasions moet je wel vaak schakelen.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja, want "vanaf morgen" is er geen schakelauto meer te vinden?

@g0bledyg00k ik zou schakel leren rijden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het ligt er natuurlijk ook maar aan wat je in de IT wil gaan doen. Als jij developer bent, en altijd op kantoor zit zal het niet zoveel uitmaken of je je rijbewijs hebt of niet (en wat voor een dat dan is)

Maar ben jij consultant en moet je bij klanten op bezoek, dan is zo'n rijbewijs wel handig. Of als jij degene bent die om 3 uur 's nachts z'n nest uit moet om de server te resetten in het datacenter, dan ben je ook blij als je niet met de fiets hoeft te gaan.

Afgezien daarvan, ik zou gewoon voor een normaal rijbewijs gaan en in een schakelauto lessen. Dan loop je nooit tegen beperkingen aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-06 17:49

DarkSide

theres no place like ::1

Er zijn nog genoeg schakelbakken.

Maar. Je hebt lease auto's waarbij de werkgever e.e.a. bepaald. Dan moet je dus aangeven dat je Automaat moet rijden. Dit kan gewoon weet ik uit ervaring bij kennissen.

Of je krijgt een budget. En dan ben je dus een deel kwijt omdat je automaat moet kiezen.
Je zult niet een extra budget krijgen omdat je automaat moet rijden.

Hoewel er nu veel autoamaten zijn (ikzelf rij al 3 auto's automaat).
Is een schakel rijbewijs misschien idd wel handig ivm vrijheid.

niet alleen bij keuze lease auto. Maar ook huur auto, auto van vrienden etc.

[ Voor 22% gewijzigd door DarkSide op 12-07-2020 14:57 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dieken Taffert schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:53:
Schakelauto's zijn dino's. Zowat uitgestorven. Automaat rijbewijs lijkt me voldoende future proof.

:? Dat is wel heel stellig. In ieder geval onjuist.

Vermoed dat Belgie wel vergelijkbaar is met NL en daar is de meerderheid nog gewoon schakel :p

https://m.hln.be/auto/nog...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Glashelder schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:59:
[...]

:? Dat is wel heel stellig. In ieder geval onjuist.

Vermoed dat Belgie wel vergelijkbaar is met NL en daar is de meerderheid nog gewoon schakel :p

https://m.hln.be/auto/nog...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Als ik dat artikel lees, zie ik dat 40% een automaat heeft, 40% anders niet handgeschakeld (CVT, planetaire transmissie, EV). En dus maar 20% handgeschakeld. Die eerste en 2e 40% komen op hetzelfde neer: niet schakelen.

Ook wordt er gezegd: "de manuele versnellingsbak zal de komende jaren zo goed als verdwijnen".

Je link ondersteunt juist mijn standpunt, lijkt het...

[ Voor 6% gewijzigd door Dieken Taffert op 12-07-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:52
Nog niet helemaal dino's, maar zodra je elektrisch of hybride gaat, rij je altijd met automaat. Dus gezien de huidige milieu doelstellingen, is de kans groot dat alle nieuwe wagens over 5 jaar sowieso met een automaat uitgerust zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@g0bledyg00k en "weeeeer" kom je maanden na je IT-topic in Ik wil een vaste baan in de IT met (relatief) simpele vragen over je eigen ontwikkeling & inzichten? Je gaat er nu "ineens" vanuit dat je in januari die baan in IT hebt, met lease-auto, etc?
Volgens mij is dat een klus voor de moderator ;)

@Dieken Taffert er zijn meer landen dan NL & BE waar automaat helemaal niet zo vanzelfsprekend is. Had je de vraag in 2030 gesteld, dan zou ik ook aangeraden hebben om automaat te rijden. Nu nog niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Outerspace op 13-07-2020 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
TS spreekt alleen over lease-auto's = nieuw, een automaat is vrijwel altijd zuiniger, daarom nauwelijks duurder in aanschaf of zelfs goedkoper (BPM lager). Lease-auto's zijn in veruit de meeste gevallen automaten, want km-vreters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

En dan 'krijg' je als medewerker in de IT als 'Service Monteur' uiteraard ook altijd een auto met DSG toegewezen? Óf zouden de nieuwe VW Caddy's bij KPN (bijvoorbeeld) stiekem tóch allemaal een simpele handmatige 6-bak als transmissie-unit hebben? ;)

Als de TS zélf een auto naar eigen goeddunken uit mag zoeken dan komt íe nog wel weg met een 'B-Rijbewijs mét beperking' maar....

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 12-07-2020 15:09 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:13
Schakelauto's zijn dino's. Zowat uitgestorven.
8)7

Ja, auto's met automatische versnellingsbak komen er steeds meer. Uiteraard ook geholpen door de EV's.

Maar in de laatste cijfers die ik kan vinden, is nog steeds zo'n 2/3e van de nieuw verkochte auto's handgeschakeld. Dus uitgestorven? Dacht het niet.

@g0bledyg00k als je denkt dat het lukt, ga dan gewoon weer handgeschakeld rijden. Dan kun je straks iedere auto lenen/huren zonder tegen beperkingen aan te lopen.

Of het voor een werkgever een probleem is? Dat zal wel meevallen. Als hij een leaseauto voor je bestelt, zal de meerprijs van een automaat vast geen dealbreker zijn. Echter, krijg je niet (meteen) een eigen auto, maar wil hij je een poolauto of voorloopauto meegeven? Dan heb je best kans dat er niets met automatische versnellingsbak beschikbaar is. Dus het kan best wel eens "lastig" zijn. Vast niet onoverkomelijk... Mits hij je graag genoeg wil hebben. ;)
Dieken Taffert schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:02:
[...]

Als ik dat artikel lees, zie ik dat 40% een automaat heeft, 40% anders niet handgeschakeld (CVT, planetaire transmissie, EV). En dus maar 20% handgeschakeld. Die eerste en 2e 40% komen op hetzelfde neer: niet schakelen.
Zoals ik het lees omvat die 40% alle vormen van niet handgeschakelde auto's. En blijft er dus nog steeds 60% (de meerderheid) handgeschakeld over.
Ook wordt er gezegd: "de manuele versnellingsbak zal de komende jaren zo goed als verdwijnen".
Ja, als @g0bledyg00k pas over 10 jaar achter het stuue van een auto wil stappen zit hij waarschijnlijk wel goed met zijn automaat rijbewijs. :)

Misschien kan hij nog wat langer wachten tot alle auto's autonoom rijden, hoeft hij helemaal geen rijbewijs meer te hebben.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06 17:55
Je vraag is of het voor IT-werkgevers een probleem is als je alleen in een automaat kunt rijden. Ik denk het in de meeste gevallen niet. Als van je wordt verwacht dat je veel onderweg bent, dan krijg je meestal een lease-auto en die mag je over het algemeen zelf uitkiezen. Het kan wel zijn dat je dan iets moet bijbetalen omdat automaatwagens in NL nu eenmaal wat duurder zijn.

Maar je echte probleem ligt bij jezelf. Automaten zijn welin opkomst, maar de meeste auto's zijn nog schakelwagens. Dus als je daarin kunt rijden geef je jezelf veel meer keus bij het kiezen van een (tweedehands) auto en ben je waarschijnlijk goedkoper uit. Daar komt bij dat veel vervangend vervoer (denk aan een tijdelijke auto bij onderhoud of reparatie) ook gewoon el cheapo zijn en dus meestal geen automaat. Dus het kan zijn dat je vaker stilstaat.

Ik zou in jouw geval gewoon naar een (wat grotere) rijschool gaan (die ook les in automaat aanbiedt) en het probleem uitleggen. Ik denk dat ze je adviseren om gewoon les te nemen in een schakelauto en te kijken hoe het gaat. Als na een aantal lessen blijkt dat schakelen echt een probleem voor je is, dan adviseren ze wel om verder te lessen in een automaat. Dan weet je zeker dat je een goede keus maakt.

Maar bedenk je wel, dat autorijden een kwestie van veel oefenen is. Je leert bij rijles wel hoe het werkt, maar het gaat er uiteindelijk om dat je al die dingen (in je spiegels kijken, koppeling bedienen etc) automatisch doet. Sommigen leren dat gemakkelijk en anderen hebben daar veel lessen voor nodig. Als je bij die laatste groep hoort, dan moet je je daarbij neerleggen en er gewoon de tijd voor nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-06 17:49

DarkSide

theres no place like ::1

Dieken Taffert schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:07:
TS spreekt alleen over lease-auto's = nieuw, een automaat is vrijwel altijd zuiniger, daarom nauwelijks duurder in aanschaf of zelfs goedkoper (BPM lager). Lease-auto's zijn in veruit de meeste gevallen automaten, want km-vreters.
Ik zie toch echt meer handbakken dan automaten.
Ja diegene die een EV hebben gekozen hebben een "automaat".
Maar merendeel van de normale autos is in mijn omgeving toch nog een handbak.
Will_M schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:07:
En dan 'krijg' je als medewerker in de IT als 'Service Monteur' uiteraard ook altijd een auto met DSG toegewezen? Óf zouden de nieuwe VW Caddy's bij KPN (bijvoorbeeld) stiekem tóch allemaal een simpele handmatige 6-bak als transmissie-unit hebben? ;)
Ja deze busjes zijn normaal idd gewoon handbakken. Maar ik weet uit ervaring vanuit kenniskring dat je ook gewoon een automaat krijgt als je dat nodig hebt.
NIet als je de wens hebt om automaat te rijden btw.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

TS spreekt alleen over lease-auto's = nieuw
Want? Je kan geen "oude" auto van een collega krijgen / moeten die uit dienst is gegaan?
een automaat is vrijwel altijd zuiniger
Precies de reden dat automaten initieel in grote zware krachtige auto's zaten omdat die dingen efficienter en "beter" met het materiaal omgingen? En wat is "zuiniger"? Enkele druppels per 100km? Mijn Audi heeft een automaat maar die is echt niet zuinig (raar he, met een dubbelturbo V8 voorin).
Lease-auto's zijn in veruit de meeste gevallen automaten, want km-vreters.
Onzin; als ik morgen ga leasen (wat ik niet wil vanwege andere redenen), rijdt de lease-bak nog geen 11.000 per jaar.

Je bent vrij stellig in al je uitspraken zonder overtuigende / duidelijke afbakening maar dan even dit.

Autoweek zegt dat er aan nieuw autos' ongeveer 5000 met automaat en 3500 met handbak leverbaar zijn.
Als je de markt over afgelopen 6 jaar bekijkt zijn het er 20K handbak en 18K automaat.

Dus tenzij @g0bledyg00k inderdaad gloednieuw kan kopen of leasen; er is dus een spreiding van 50/50 leverbaar (geweest)!

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 12-07-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Xander schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:08:
[...]

8)7

Ja, auto's met automatische versnellingsbak komen er steeds meer. Uiteraard ook geholpen door de EV's.

Maar in de laatste cijfers die ik kan vinden, is nog steeds zo'n 2/3e van de nieuw verkochte auto's handgeschakeld. Dus uitgestorven? Dacht het niet.
Cijfers zijn gruwelijk achterhaald, van 2016 ofzo. Verder hebben EVs gewoonlijk geen automaat, maar 1 lange versnelling... Alsnog niet schakelen, dus zelfde skill nodig.
Zoals ik het lees omvat die 40% alle vormen van niet handgeschakelde auto's. En blijft er dus nog steeds 60% (de meerderheid) handgeschakeld over.
40% = 100.000 automaat/gerobotiseerd, komt nog een 100.000 (= 40%) anders niet-handgeschakeld bij (CVT, planetair = Toyota hybride, EV vaak helemaal zonder versnellingsbak). Blijft over 20% handgeschakeld. Dat staat er volgens mij...
[/quote]
Als TS toch wil gaan leasen, is een automaat rijbewijs goed zat lijkt me dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:06

Kheos

FP ProMod

Heel stellig, en compleet incorrect, zoals hier al genoeg aangegeven.

Maar sinds wanneer zijn dino's "zowat uitgestorven"?
Ofwel refereer je naar het zogenaamde uitsterven, en dan zijn ze al zo'n 66 miljoen jaar geleden uitgestorven. Ofwel refereer je naar het feit dat vogels feitelijk dino's zijn en in dat geval: absoluut niet uitgestorven en alom tegenwoordig. Net zoals handgeschakelde auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
MAX3400 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:14:
[...]

Want? Je kan geen "oude" auto van een collega krijgen / moeten die uit dienst is gegaan?
Dat kan idd.
Precies de reden dat automaten initieel in grote zware krachtige auto's zaten omdat die dingen efficienter en "beter" met het materiaal omgingen? En wat is "zuiniger"? Enkele druppels per 100km? Mijn Audi heeft een automaat maar die is echt niet zuinig (raar he, met een dubbelturbo V8 voorin).
Onder een steen geleefd? Vroeger waren automaten dorstiger en trager. Nu zijn ze zuiniger en sneller. Welkom in 2020 ;-)
Onzin; als ik morgen ga leasen (wat ik niet wil vanwege andere redenen), rijdt de lease-bak nog geen 11.000 per jaar.
Niet representatief natuurlijk. De meeste lease auto's gaan naar memsen die veel kms moeten maken voor hun werk.

Je bent vrij stellig in al je uitspraken zonder overtuigende / duidelijke afbakening maar dan even dit.

Autoweek zegt dat er aan nieuw autos' ongeveer 5000 met automaat en 3500 met handbak leverbaar zijn.
Als je de markt over afgelopen 6 jaar bekijkt zijn het er 20K handbak en 18K automaat.

Dus tenzij @g0bledyg00k inderdaad gloednieuw kan kopen of leasen; er is dus een spreiding van 50/50 leverbaar (geweest)!
Wordt heel snel afgebouwd.

Over afgelopen 6 jaar al 50% automaat, dus nu veel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:13
Dieken Taffert schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:15:
[...]

Cijfers zijn gruwelijk achterhaald, van 2016 ofzo.
Heb je nieuwere? :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dieken Taffert schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:20:
[...]

Onder een steen geleefd? Vroeger waren automaten dorstiger en trager. Nu zijn ze zuiniger en sneller. Welkom in 2020 ;-)
;w Verbruik en snelheid hebben niks met het schakelmechanisme te maken...

Anyhow, lees vooral even terug wat topicstarter "denkt' want er is op dit moment geen enkel bewijs dat hij gaat leasen. Er is niet eens bewijs dat hij een baan in de IT krijgt. Dus de vraagstelling is "up in the air", zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 16:04
Volgens mij is hier geen uniforme uitspraak over te doen en hangt dit erg af van wat een werkgever in combinatie met een leasemaatschappij je aan keuzevrijheid biedt. Tenzij je standaard elektrisch moet rijden.

Bij mijn werkgever (bouwsector) is het overgrote deel van de auto's (t/m het middensegment) met een benzine- / dieselmotor standaard nog handgeschakeld. Een automaat behoort vaak wel tot de opties, al dien je dan veelal voor een duurdere uitvoering van een model te gaan. Dat is voor de werkgever minder aantrekkelijk en indirect voor de bereider ook (meer bijtelling en wellicht nog een eigen bijdrage vanwege een duurdere uitvoering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Kheos schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:20:
[...]

Ofwel refereer je naar het zogenaamde uitsterven, en dan zijn ze al zo'n 66 miljoen jaar geleden uitgestorven. Ofwel refereer je naar het feit dat vogels feitelijk dino's zijn en in dat geval: absoluut niet uitgestorven en alom tegenwoordig. Net zoals handgeschakelde auto's.
Ik heb het over nieuwe auto's. En ook qua okkasies al veel keuze met automaat. Gaat komende jaren zeer snel toenemen. Handbak straks alleen in sportauto's, zijn rijbewijs is heel lang geldig, kijk verder dan 1e jaar. Tenzij je het leuk vindt, heb je dus weinig aan sckakelrijbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Die Belgische cijfers. In NL wordt verbruik zwaarder bestraft met BPM, automaat zuiniger, dus effect is hier eerder groter dan kleiner lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
MAX3400 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:22:
[...]

;w Verbruik en snelheid hebben niks met het schakelmechanisme te maken...
Zeer onwetend en feitelijk onjuist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05 21:16
In de context van werkgevers denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken. Tenzij je een functie krijgt waarin je in een gedeelde poolauto rijdt gaat het denk ik geen belemmering vormen om je wel of niet aan te nemen.

Los daarvan: Tenzij je echt niet kan rijden met een schakel zou ik zeker dat rijbewijs halen. Het duurt nog jaren voor de laatste handbakken uit auto's op de sloop belanden. Stel je moet er een keer in rijden (leenauto, huur busje voor verhuizing enz) dan heb je altijd die beperking van een automaat.

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dieken Taffert schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:26:
[...]

Zeer onwetend en feitelijk onjuist.
Onzin en volledig off-topic.

Jij post letterlijk: Onder een steen geleefd? Vroeger waren automaten dorstiger en trager. Nu zijn ze zuiniger en sneller.

Grammaticaal staat hier dat de automaat dorstiger en trager was. Punt. En nu zijn de automaten sneller en zuiniger. Punt.

Dat is dus gewoon 100% niet waar; een automaat verbruikt geen brandstof!

Als je een argument wil maken, zorg voor correcte bewoordingen!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:13

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Met een automaatrijbewijs mag je geen schakelauto rijden, andersom wel.
Lijkt mij een totale no-brainer.

Ik zou gewoon een normaal rijbewijs, zonder de aantekening dat je alleen automaat mag rijden. Heb je de komende jaren meer plezier van.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
MAX3400 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:04:
@g0bledyg00k en "weeeeer" kom je maanden na je IT-topic in Ik wil een vaste baan in de IT met (relatief) simpele vragen over je eigen ontwikkeling & inzichten? Je gaat er nu "ineens" vanuit dat je in januari die baan in IT hebt, met lease-auto, etc?

@Dieken Taffert er zijn meer landen dan NL & BE waar automaat helemaal niet zo vanzelfsprekend is. Had je de vraag in 2030 gesteld, dan zou ik ook aangeraden hebben om automaat te rijden. Nu nog niet.
Ik ga helemaal nergens vanuit. Ik wil alleen weten wat het beste is MOCHT ik zo’n baan krijgen. Kan geen kwaad om de mening te vragen van experts in deze branche, toch? Snap niet zo goed wat je probleem is.

Bedankt voor de reacties. Ik ga weer schakel rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:52

FreakNL

Well do ya punk?

Het lijkt me inderdaad handiger om een schakel rijbewijs te halen, al is het maar omdat je niet weet of/wanneer je het nodig gaat hebben..

Dat gezegd hebbende;
1. Denk niet dat het een probleem is als je bij een standaard detacheerder terecht komt. Valt meestal wel over te praten
2. Ik rij nu zelf automaat en ben wel klaar met schakelen. Denk ook dat het wel een eind uitsterft de komende jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
MAX3400 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:29:
[...]

Onzin en volledig off-topic.

Jij post letterlijk: Onder een steen geleefd? Vroeger waren automaten dorstiger en trager. Nu zijn ze zuiniger en sneller.

Grammaticaal staat hier dat de automaat dorstiger en trager was. Punt. En nu zijn de automaten sneller en zuiniger. Punt.

Dat is dus gewoon 100% niet waar; een automaat verbruikt geen brandstof!

Als je een argument wil maken, zorg voor correcte bewoordingen!
Alsjeblieft zeg, dit is wel een beetje sneu. Ik tikte vanaf een telefoon, je weet exact wat ik bedoel. Met "automaat" bedoel ik "auto met automaat", zoals je heel goed weet. Het is NOGAL gebruikelijk om het zo te formuleren.

Nu even van achter een PC. Nogmaals, je zei:
Verbruik en snelheid hebben niks met het schakelmechanisme te maken...
Let op:

https://www.ad.nl/binnenl...ook-zijn-geteld~a8edc791/
https://www.businessinsid...iger-veiliger-en-sneller/

"Automatische versnellingsbakken zijn tegenwoordig zuiniger met dus een lagere CO2-uitstoot dan een handgeschakelde. Dat vertaalt zich in een lagere BPM-belasting waardoor een automaat niet zoals vroeger altijd duizenden euro’s duurder is , maar vaak even duur of zelfs goedkoper,’’ zegt Tom Huyskens van Bovag."

"Brancheorganisatie Bovag en Rai Vereniging zeggen dat de handgeschakelde versnellingsbak in rap tempo uitsterft."

"Porsche bijvoorbeeld rekent voor auto met een ouderwetse pook zo’n 8000 euro extra, en hij is nog langzamer ook. Van de dit jaar in Nederland 1250 verkochte Porsches waren er tien handgeschakeld."

Wat je zei is dus feitelijk onjuist. Dat je er een zwaai-zwaai smilie bij zet is dan wel een tikje pijnlijk.

Daarnaast is een automaat (= auto-met-automaat, in de volksmond ook wel "automaat" genoemd) ook nog veiliger:
"Verder stelt verkeerspsycholoog Dick de Waard tegenover de krant dat een automaat in principe ook veiliger is, “want je haalt een taak weg bij de bestuurder.”"

Voor advies aan TS:

Gezien het tempo waarin automaten er uit gaan, heeft het imo weinig zin om nog een rijbewijs te halen in een schakelauto, als je dat zo lastig vindt. Occasion? Dan koop je een automaat, grootste nadeel is dat de keuze wat minder is t.o.v. de auto's met handbakken. Leasen? Het verschil in leaseprijs tussen automaat en handbak wordt in rap tempo kleiner, de kans is groot dat ze je een lease-auto met automaat aanbieden, anders moet je wellicht wat bijbetalen. En dat is het nu: de situatie is heel snel aan het veranderen.

Dat klinkt al genuanceerder, dat komt doordat ik nu niet meer op een ienie-mienie telefoon zit te friemelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Kheos schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:20:
[...]

Weer iemand die graag op de komma gaat. Dat mag van mij, zorg dan wel dat het klopt wat je zegt.

Waarom noem je het uitsterven "zogenaamd"? Als het zogenaamd is, zijn ze dan wel uitgestorven?

Waarom noem je vogels "feitelijk dino's"? Dat is geen feit, eerder een afspraak, een kwestie van definitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Afgezien van de vraag van TS, ik rij nu een jaar of 5 automaat en zou niet anders meer willen. Heb wel schakelrijbewijs en rij nog wel eens in een schakelbak van het werk en ik vind het volkomen kut.

Parkeerplaats afrijden, even wachten voor de poort, steevast vergeten dat je dan een koppeling in moet douwen :+
Filerijden met een schakelbak ook ruk.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

evilution schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:11:
Afgezien van de vraag van TS, ik rij nu een jaar of 5 automaat en zou niet anders meer willen. Heb wel schakelrijbewijs en rij nog wel eens in een schakelbak van het werk en ik vind het volkomen kut.

Parkeerplaats afrijden, even wachten voor de poort, steevast vergeten dat je dan een koppeling in moet douwen :+
Filerijden met een schakelbak ook ruk.
Vergeten dat je de koppeling in moet duwen?
Dat leer je vrij snel af. :)

Het is autorijden, geen raketwetenschap.

Zulke dingen worden na een tijdje automatisme.

Filerijden snap ik nog, dat is minder ideaal met een schakelbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

unezra schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:30:
[...]

Vergeten dat je de koppeling in moet duwen?
Dat leer je vrij snel af. :)

Het is autorijden, geen raketwetenschap.

Zulke dingen worden na een tijdje automatisme.

Filerijden snap ik nog, dat is minder ideaal met een schakelbak.
Dat automatisme leer je rap af als je vooral automaat rijdt ;) je pakt het ook snel weer op maar bij de eerste keer schakelbak na langere tijd is het bij de eerste stop altijd raak.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 16:54

mark-k

AKA markkNL

evilution schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:35:
[...]

Dat automatisme leer je rap af als je vooral automaat rijdt ;) je pakt het ook snel weer op maar bij de eerste keer schakelbak na langere tijd is het bij de eerste stop altijd raak.
Toch echt geen last van gehad bij het wisselen tussen auto's na 40k km CVT. Wel dat mn rechterhand zich automatisch naar de console beweegt als ik weer in de automaat zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Puntje wat nog ondebelicht is gebleven is hoe je zelf het autorijden gaat ervaren.
Voor mij is autorijden ook een vorm van ontspanning en kan (in de juiste auto) juist erg genieten om lekker door de verstellingen heen te trekken... no way dat ik in mijn auto een automatische versnellingsbak zou willen hebben
Nu vermoed ik wel (aangezien we het over een lease bak hebben) dat je de auto meer praktisch zal gebruiken ipv voor de fun.. maar you never know, dus sowieso voor een rijbewijs met handpak gaan
(al is het alleen al dat je in nood situaties in iedere auto kan stappen en wegrijden, bijvoorbeeld naar het ziekenhuis oid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:40
Als een andere versnellingsbak het verschil maakt tussen wel/geen rijbewijs halen zou ik toch eens gaan kijken of je geen werk naast een treinstation kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

AP3X schreef op zondag 12 juli 2020 @ 17:20:
...juist erg genieten om lekker door de verstellingen heen te trekken... no way dat ik in mijn auto een automatische versnellingsbak zou willen hebben
Zolang je geen 3-cylinder instappertje of full-electric rijdt, zijn bijna alle automaten geschikt om (met enige mate) lekker door te jakkeren naar het rode gebied en/of daar tegen de begrenzer te hikken tot ie zelf opschakelt. Tenminste, dat is al jaren zo en dat zal nog jaren zo blijven. :)

En ja, soms is er niks mooiers dan je handbak echt tot het randje in het nekvel te grijpen en over het asfalt te slepen; ik gok echter dat met een gemiddelde lease-bak dat niet kan & mag dus wat dat betreft... ;)
mark-k schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:50:
[...]

Toch echt geen last van gehad bij het wisselen tussen auto's na 40k km CVT. Wel dat mn rechterhand zich automatisch naar de console beweegt als ik weer in de automaat zit.
Moet je eens (regelmatig) wisselen tussen een LHD en RHD hand-geschakelde auto... :+ Je leert snel zat welke hand wel / niet moet bewegen :)

[ Voor 22% gewijzigd door MAX3400 op 12-07-2020 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:00
Geweldig stukje statistieken interpretatie hier. Dat bij Porsche een handbak duurder is dan een automaat is ook wel logisch: premium segment, dus dan kan een automaat er ook wel van af. Gezien het aantal PK's en koppel zal een handbak op zo'n auto ook niet goedkoop zijn wil je die binnen de garantie heel houden. Daarnaast, als je 1250 auto's verkoopt en 10 zijn uitzondering met een handbak, dan betalen die 10 met handbak gewoon de prijs omdat ze uitzondering op de standaard zijn.

Verder, ja als je zelf je auto kunt uitkiezen of bij een grote werkgever komt solliciteren zal je gewoon een automaat kunnen krijgen, maar als je een werkgever treft die geen leaseauto verstrekt en voor de buitendienst net een hele zwik up'jes, polo's of caddy's heeft gekocht met de meest karige uitrusting en dus handbak, mag je fijn zoeken naar wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zodra we elektrisch rijden gaat alles automatisch, dus ik denk dat je niet heel veel mist als je nu gaat afrijden met een automaat. Als je echter af en toe een handgeschakelde auto van een ander wilt lenen, dan zou ik zeker handgeschakeld leren rijden.

De enige tip die ik je nog wil meegeven is om niet te lang te wachten met het halen van je rijbewijs; hoe langer je wacht hoe lastiger het voor sommigen wordt (waaronder in mijn geval :Y) ). Het is altijd handig om te hebben, zelfs als je niet van plan bent om er mee te gaan rijden (bv. als je dicht bij je werk woont); met een paar opfrislessen ben je weer vrij snel op beginnersniveau.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

g0bledyg00k schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:33:
[...]

Ik ga helemaal nergens vanuit. Ik wil alleen weten wat het beste is MOCHT ik zo’n baan krijgen. Kan geen kwaad om de mening te vragen van experts in deze branche, toch? Snap niet zo goed wat je probleem is.

Bedankt voor de reacties. Ik ga weer schakel rijden.
Wat het beste is is dat je niet vooraf beren op de weg ziet, maar gewoon aan de bak gaat. Met jezelf bijspijkeren, baan zoeken, rijbewijs halen, je leven.

Buk maar even, dan krijg je een schop onder je reet die je volgende week nog voelt want het is nodig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Drumatiko schreef op zondag 12 juli 2020 @ 18:01:
***members only***

Zodra we elektrisch rijden gaat alles automatisch, dus ik denk dat je niet heel veel mist als je nu gaat afrijden met een automaat. Als je echter af en toe een handgeschakelde auto van een ander wilt lenen, dan zou ik zeker handgeschakeld leren rijden.

De enige tip die ik je nog wil meegeven is om niet te lang te wachten met het halen van je rijbewijs; hoe langer je wacht hoe lastiger het voor sommigen wordt (waaronder in mijn geval :Y) ). Het is altijd handig om te hebben, zelfs als je niet van plan bent om er mee te gaan rijden (bv. als je dicht bij je werk woont); met een paar opfrislessen ben je weer vrij snel op beginnersniveau.
De komende 10, 15 jaar blijven we nog wel handbakken houden.
Gok zomaar dat TS niet 15 jaar wil wachten op die baan. :)

Dus juist nu is een handbak kunnen rijden een nuttige vaardigheid. Potentiële werkgver zou het best eens onhandig kunnen vinden als ze TS niet in een willekeurige rijbewijs B auto kunnen duwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Als werkgever zou ik er wel een probleem mee hebben. Wij gebruiken pool auto's, 4 Tesla's en 4 handgeschakelde behoorlijk snelle Golfjes. Die heb ik voor een geweldige prijs kunnen kopen en gaan nog zeker 4 jaar mee. Een werknemer die alleen in de Tesla zou kunnen rijden zou niet plezierig vallen bij de anderen. Ik ben zo ongeveer de enige die graag in die Golfjes rij (waarschijnlijk omdat ik al jaren Tesla rij en dat na 40 jaar schakelen ik er niet veel moeite mee heb).

Doe jezelf een lol en ga op Zaterdag eens op de parkeerplaats van een grote super kijken. Dan zie je snel genoeg dat op dit moment een zeer groot gedeelte van de auto's in Nederland gewoon handgeschakeld zijn. Dit is wel erg land bepaald, automaten zijn in Duitsland zeer in trek, in Frankrijk en de UK absoluut niet. Nederland gaat langzaam over na wat moderne techniek. In de VS is een handgeschakelde versnelling een prima manier om te verhinderen dat je auto gestolen word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Ik zou lekker voor een automaat-rijbewijs gaan.
Je vindt schakelen niet fijn, dus je volgende (lease)auto wordt waarschijnlijk een automaat. Mocht je dan opeens in een handbak gaan rijden gaat dat bij jou dus ten kosten van het ‘goed kijken’ zoals je zelf zegt.

Dus denk aan de veiligheid van andere weggebruikers en beperk jezelf tot een automaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik zou gewoon voor handbak gaan. Het beperkt je later een stuk minder, anders moet je bij elke werkgever, bij elke vakantie waar je een auto wilt huren, etc. er moeite voor doen dat het een automaat is. Het enige wat je er nu voor moet doen is wat extra lessen nemen. Dat zou ik er wel voor over hebben.
_JGC_ schreef op zondag 12 juli 2020 @ 17:29:
Geweldig stukje statistieken interpretatie hier. Dat bij Porsche een handbak duurder is dan een automaat is ook wel logisch: premium segment, dus dan kan een automaat er ook wel van af. Gezien het aantal PK's en koppel zal een handbak op zo'n auto ook niet goedkoop zijn wil je die binnen de garantie heel houden. Daarnaast, als je 1250 auto's verkoopt en 10 zijn uitzondering met een handbak, dan betalen die 10 met handbak gewoon de prijs omdat ze uitzondering op de standaard zijn.
Bij Porsche (en veel andere sportwagens) is de handbak vooral duurder vanwege belastingen. Fabrikanten hebben meer mogelijkheden om automaten (softwarematig) zo af te stellen dat ze in de zuinigheidstesten minder uitstoten. En een lagere uitstoot is minder belasting.

Daar komt bij dat sommige merken hun klanten wel een richting in duwen. Porsche verkoopt liever automaten, vaak met het verhaal dat de restwaarde beter is. Persauto's en demo's zijn ook meestal automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wootism schreef op zondag 12 juli 2020 @ 18:40:
Je vindt schakelen niet fijn, dus je volgende (lease)auto wordt waarschijnlijk een automaat. Mocht je dan opeens in een handbak gaan rijden gaat dat bij jou dus ten kosten van het ‘goed kijken’ zoals je zelf zegt.

Dus denk aan de veiligheid van andere weggebruikers en beperk jezelf tot een automaat :)
Je weet hopelijk ook dat je, als je afrijd met een 'Automaat', je een aantekening op je rijbewijs krijgt waarbij je daarna niet met een 'schakel-bak' mág gaan rijden?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Vreemd... Hand of auto; in beide gevallen moet het bedienen van pedalen, stuur, stokjes, etc. een tweede gewoonte worden en blijf je altijd rondkijken. Tenminste, dat is de absolute theorie en ook erg gewenst op elk moment dat je autorijdt. Er is opleidingstechnisch ook geen verschil tussen "ik kan kijken"; het nadeel is alleen dat je met een automaatrijbewijs dus nooit een handbak mag rijden. Andersom wel.

Als iemand beweert dat hij / zij / whatever beter kijkt in een automaat, dan heb je dus gewoon te weinig tijd / zin / lessen in een handbak gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Je mág niet in een handbak rijden als je enkel les hebt gehad in een automaat en bent afgereden in een automaat.

Het enige dat het TS kost, is een paar extra lessen. Scheelt 'm een beperking in zijn mogelijkheden.

Bij veel werkgevers heb je helemaal de keuze niet. Je eerste auto is meestal een uit de pool en anno 2020 is de kans nog steeds heel groot dat dat een handbak is.

Ander ding: Dat schakelen is maar een heel klein deel van het autorijden. Niet iets dat heel moeilijk te leren is. Na een tijdje denk je daar helemaal niet meer over na. Autorijden is zo veel meer dan al dan niet schakelen.

[ Voor 11% gewijzigd door unezra op 12-07-2020 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 16:51
Ander, minder gerelateerd punt, mocht je ooit een bestelwagen oid nodig hebben, die zijn meestal ook handgeschakeld. Tevens heb ik een aantal kennissen die niet in een schakelauto mogen rijden, en dit is toch wel lastig gebleken soms.
Lijkt mij gewoon weggegooid geld om niet gelijk je schakelrijbewijs te halen, schakelen is (in mijn ervaring) echt maar een kleine extra moeite, en ik denk dat het voor mij maar een enkele les sneller geweest zou zijn om het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Will_M schreef op zondag 12 juli 2020 @ 18:44:
[...]

Je weet hopelijk ook dat je, als je afrijd met een 'Automaat', je een aantekening op je rijbewijs krijgt waarbij je daarna niet met een 'schakel-bak' mág gaan rijden?
Ja zo kan je hem ook lezen inderdaad.

Ik bedoelde;
Mocht hij voor een schakelrijbewijs gaan dan wordt zijn volgende auto waarschijnlijk toch een automaat omdat hij dat fijner vindt.
Hierdoor wordt er dus geen ervaring opgebouwd met een handbak maar mag hij er wel in rijden, en dan krijg je gevaarlijke situaties.
Dus daarom lijkt me beperken tot een automaat-rijbewijs veiliger voor andere weggebruikers.

Zo bedoelde ik hem :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als het twee lessen extra kost, ja gewoon voor schakel gaan. Maar als het het verschil is tussen wel of niet een rijbewijs halen, dan is het voordeel van een automaat rijbewijs vs geen rijbewijs heel veel groter dan het voordeel van schakel rijbewijs vs automaat rijbewijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:11

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Schakelauto's zijn dino's. Zowat uitgestorven.
Wauw wat een onzin. In 2018 was slechts een schamele 20% automaat en nu wordt geschat dat max een 3e van de nieuwe auto's met een automaat wordt verkocht (hierbij worden de lease auto's meegerekend voor zover ik kan vinden).

Gezien het grootste deel van de auto's nog steeds geschakeld is en je met een beperkt rijbewijs altijd "beperkt" bent in wat je mag rijden zou ik altijd voor handgeschakeld gaan. Dan mag je natuurlijk in een automaat rijden maar het hoeft niet.

Houdt er ook rekening mee dat niet alle auto's met automaat verkrijgbaar zijn wat zowel nieuw als occasion geldt waarbij je in het laatste geval nog veel minder keuze hebt.
Lease-auto's zijn in veruit de meeste gevallen automaten, want km-vreters.
En de relatie hier is :?

[ Voor 23% gewijzigd door Bor op 12-07-2020 19:07 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Bor schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:03:
[...]

Wauw wat een onzin. In 2018 was slechts een schamele 20% automaat en nu wordt geschat dat max een 3e van de nieuwe auto's met een automaat wordt verkocht (hierbij worden de lease auto's meegerekend voor zover ik kan vinden).

Gezien het grootste deel van de auto's nog steeds geschakeld is en je met een beperkt rijbewijs altijd "beperkt" bent in wat je mag rijden zou ik altijd voor handgeschakeld gaan. Dan mag je natuurlijk in een automaat rijden maar het hoeft niet.

Houdt er ook rekening mee dat niet alle auto's met automaat verkrijgbaar zijn wat zowel nieuw als occasion geldt waarbij je in het laatste geval nog veel minder keuze hebt.
Moet zeggen dat die nummers mij verbazen als ik op autoscout24 kijk. Als ik de vanaf 2019 bekijk, en enkel tweedehands (om alle lease en nieuwe eruit te halen), dan is een ruime meerderheid automaat. (Overigens als ik alles vanaf 2019 doe, ook nieuw, is dat nog steeds zo).

Overigens zijn handgeschakelde auto's dino's :P. En ja ze zijn er nog wel veel, maar dat is mijn persoonlijke mening over gewoon het handmatig moeten schakelen in 2020

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 12-07-2020 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Sissors schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:00:
dan is het voordeel van een automaat rijbewijs vs geen rijbewijs heel veel groter dan het voordeel van schakel rijbewijs vs automaat rijbewijs.
Absoluut eens; het lastige / precaire is: topicstarter wil een "voorschot" nemen op iets wat er nog helemaal niet is. Namelijk nog geen (vaste) baan in de IT en al helemaal geen (lease-)auto.

Dan lijkt het me uitermate nuttig om die tijd van 2 of 5 lessen extra voor handbak dus gewoon te investeren; die baan en auto "komt vanzelf wel" daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:33
Ik zou een andere rijschool zoeken en dan vooral iemand vinden met geduld en kalmte. Die je rustig leert rijden en fouten maken en dan je rustig uitlegt waarom het fout ging en het je opnieuw laat doen. Daarnaast zou ik wel vertellen hoe het bij de andere rijschool aan toe ging en je vorige lessen. Ze zullen namelijk zeker merken dat je al ervaring hebt.
Op deze manier kunnen ze je gelijk helpen om alle handelingen automatisch te doen. En natuurlijk je op tijd de handelingen te laten doen zodat je tijd over houdt om te kijken. Daarna veel rijden zodat dit allemaal soepel gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Sissors schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:07:
[...]

Moet zeggen dat die nummers mij verbazen als ik op autoscout24 kijk. Als ik de vanaf 2019 bekijk, en enkel tweedehands (om alle lease en nieuwe eruit te halen), dan is een ruime meerderheid automaat. (Overigens als ik alles vanaf 2019 doe, ook nieuw, is dat nog steeds zo).

Overigens zijn handgeschakelde auto's dino's :P. En ja ze zijn er nog wel veel, maar dat is mijn persoonlijke mening over gewoon het handmatig moeten schakelen in 2020
Ik heb net een zoektocht gedaan met slechts 1 beperking; auto's tot 20K, vanaf 2019

Totaal 10644 resultaten waarvan automaat 943 zoekresultaten, semi automaat 15 resultaten en handgeschakeld 9656 resultaten (het verschil tussen de subtotalen en het totaal zijn vermoedelijk auto's waarbij niets is opgegeven).

Zonder de beperking op 2019, wel max 20K:

155.666 resultaten totaal, waarvan 117.050 handgeschakeld.
Sissors schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:07:
[...]

Overigens zijn handgeschakelde auto's dino's :P.

Niet handgeschakelde niet electrische auto's zijn voor bejaarden is net zo'n weinig zeggend maar erg veel gehoorde mening :P

[ Voor 23% gewijzigd door Bor op 12-07-2020 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Bor schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:12:
[...]

Ik heb net een zoektocht gedaan met slechts 1 beperking; auto's tot 20K, vanaf 2019

Totaal 10644 resultaten waarvan Automaat 943 zoekresultaten, Semi automaat 15 resultaten en handgeschakeld 9656 resultaten (het verschil tussen de subtotalen en het totaal zijn vermoedelijk auto's waarbij niets is opgegeven).

Zonder de beperking op 2019, wel max 20K:

155.666 resultaten totaal, waarvan 117.050 handgeschakeld.
Ik denk niet dat iemand verbaasd is dat in het goedkoopste segment er minder automaten zijn, ging mij gewoon over mismatch tussen wat ik zie ik op autoscout en die eerder gedeelde cijfers.

Anyway, conclusie voor TS is simpelweg probeer schakelrijbewijs te krijgen. Is dat echt een probleem, dan veel liever een automaatrijbewijs ipv geen rijbewijs.
[...]

Niet handgeschakelde niet electrische auto's zijn voor bejaarden is net zo'n weinig zeggend maar erg veel gehoorde mening :P
Grote mond voor die slakken bij het stoplicht die met hun schakelauto's niet kunnen optrekken tov mijn hybride :P

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 12-07-2020 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

evilution schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:11:

Dat ligt natuurlijk enkel en alleen aan jouw ontwenning van het rijden van een handgeschakelde auto wat deels een nadeel is van het rijden met enkel alleen een automaat.
Sissors schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:15:
[...]

Ik denk niet dat iemand verbaasd is dat in het goedkoopste segment er minder automaten zijn, ging mij gewoon over mismatch tussen wat ik zie ik op autoscout en die eerder gedeelde cijfers.
Dit is niet het goedkoopste segment als je naar occasions kijkt in mijn ogen. Ook als ik de filters anders instel lijkt het beeld veelal de eerder gedeelde cijfers te onderschrijven. Kijk je naar nieuw incl lease dan wordt het zo te zien een ander verhaal. Haal je de lease er weer af dan zie ik weer meer handgeschakeld.
Grote mond voor die slakken bij het stoplicht die met hun schakelauto's niet kunnen optrekken tov mijn hybride :P
Je leest over de "niet electrische" heen zo te zien. Maar ja, dan weer de snelle electrische auto's of motoren. Er is altijd een sneller persoon.

[ Voor 44% gewijzigd door Bor op 12-07-2020 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gewoon van rijschool wisselen als het niet klikt, keuze genoeg. Schakelen is wel handig, op een gegeven moment (een jaar zelf rijden :) wordt dat een automatisme wat je niet meer kwijt raakt. Een keer per jaar schakel ik nog in een leenauio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06 18:08

Dit zou best eens waar kunnen zijn, met ev's in aantocht, maar afhankelijk van hoe dat gaat lopen werken de tweedehands schakelauto's nog wel een 20 jaar door vanaf nu, en ik denk nog wel langer. Maar, true, ik hoor om mij heen meer collega's die automaten uitkiezen tegenwoordig met hun nieuwe contract. Ik heb zelf nog een dino diesel met handbak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:01

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou lekker voor een handbak gaan. Als je er trouwens serieus moeite hebt om je aandacht er bij te houden als je in een handbak rijdt, vraag ik mij af of het überhaupt wel slim is om auto te gaan rijden...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
-tom-562 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:30:
Ik zou lekker voor een handbak gaan. Als je er trouwens serieus moeite hebt om je aandacht er bij te houden als je in een handbak rijdt, vraag ik mij af of het überhaupt wel slim is om auto te gaan rijden...
We hebben een heel topic gevuld met mensen die met 100km/u niet hun aandacht erbij kunnen houden. Ik huiver hoe het is als ik één van die mensen tegenkom op een N-weg met middenberm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:45
g0bledyg00k schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:50:
Ik was dus voor het hele corona gebeuren bezig met mijn rijbewijs, maar het ging niet helemaal toppie. Ik had veel moeite met kijken, en toen raadde mijn instructeur me aan automaat te gaan rijden. Dat heb ik toen een tijdje gedaan, en dat ging een stuk beter. Nog steeds niet goed genoeg, maar een stuk beter dan met schakel.

Nu mogen de rijlessen eindelijk weer, en ben van plan om het binnenkort weer op te pikken. Ik wil alleen van rijschool wisselen, omdat ik niet helemaal blij was met mijn rijschool. En nu begin ik weer te twijfelen of ik schakel weer moet proberen, of weer automaat. Vanuit mijn familie, vooral mijn zus, is er veel druk om schakel te gaan rijden. Zij wil het liefst dat ik niets over mijn vorige rijlessen vertel aan mijn nieuwe rijschool, en dat ik gewoon weer schakel ga rijden. Ik denk omdat iedereen in mijn familie schakel rijdt, en als ik alleen automaat mag rijden kan ik natuurlijk nooit het stuur pakken als we weg zijn met hun auto.

Maar er is nog een ding. Een hoop baantjes in de IT bieden je soms een lease auto. En nu vroeg ik me af, is dat ook een mogelijkheid als je een automaat rijbewijs hebt? Of bieden ze echt alleen schakel auto’s?

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik wil het liefst zo snel mogelijk mijn rijbewijs, en ik denk dat dat het beste lukt met een automaat. Maar bovenstaande twee issues maken het lastig. Advies stel ik op prijs.
toon volledige bericht
Gewoon doorgaan in de schakelauto. Wat als je een keer een auto gaat huren op vakantie en ze hebben alleen nog maar die ene schakelbak staan? Je werkgever gaat je dan niet helpen hoor ;) Met die extra lessen die je misschien nodig hebt zul je het ook gewoon beter leren. Iedereen wil zo snel mogelijk zijn rijbewijs... heb er zelf 70 lessen over gedaan (op 36-jarige leeftijd). Op gegeven moment wordt het schakelen tweede natuur, trust me.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 01-06 18:08
Sissors schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:34:
[...]

We hebben een heel topic gevuld met mensen die met 100km/u niet hun aandacht erbij kunnen houden. Ik huiver hoe het is als ik één van die mensen tegenkom op een N-weg met middenberm.
Ik ben eigenlijk banger voor de nog steeds vele appende mensen die ik integen kom tijdens rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@g0bledyg00k even mijn andere insteek / mening: de enige reden dat ik nu een jaar of 5 automaat rij, was initieel dat een sportkoppeling & dagelijkse files aanzienlijk begon te vervelen (je krijgt er wel een mooi gespierd linkerbeen van overigens). Toevallig is daarna het vermogen in mijn auto's aanzienlijk toegenomen en dan is een automaat een logischer keuze om je koppeling niet "manueel" te verbranden.

Had het aan mij gelegen; dan reed ik nog steeds handbak maar puur door mijn keuze in woon-werk-afstand en auto's, ben ik bij automaat belandt. Echter, in al die jaren heb ik regelmatig een handbak gereden (van anderen in mijn omgeving maar ook van de garage bij onderhoud). Als je handbak eenmaal onder de knie hebt, verleer je het nooit meer; het is alleen even wennen als je niet regelmatig handbak zou gaan rijden :)

Ik vind het opvallend echter dat jouw rijschool je niet helpt met handbak & kijken tegelijk. Elke les-auto is uitgerust met dubbele pedalen dus jouw instructeur zou je echt wel kunnen helpen dat als jij goed kijkt en de auto dreigt af te slaan, dat even de koppeling wordt ingedrukt. Of geremd. En daarmee leer je vanzelf bij een bepaalde snelheid te gaan kijken en op geluid / gevoel terug te schakelen (of op te schakelen).

Zeg zeker niet dat je moet leren rijden in een handbak maar denk er alsjblieft nog even over na; die paar lessen extra geven je tienduizenden alternatieve auto's te koop / te lease, afhankelijk van je budget :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:34:
[...]

Dan moet je dát EN in het grensgebied gaan rijden, met onzekere B kentekens.
Die komen vanuit België het land binnen, over wegen waar men nog maar 70/u mag, op N wegen waar de max snelheid niet aangegeven staat langs de weg ( alleen aan de grensovergang ).

Die gaan dan voor het zekere, en 60 rijden .... OP die middenstreep ( die op veel plekken ook weggehaald is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Gelukkig bestaat er geen minimumsnelheid in NL maar dat is een andere discussie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:52:
[...]

Gelukkig bestaat er geen minimumsnelheid in NL maar dat is een andere discussie ;)
Wel als ik er achter zit :|

Gewoon doorgaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Bor schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:18:
[...]

Dat ligt natuurlijk enkel en alleen aan jouw ontwenning van het rijden van een handgeschakelde auto wat deels een nadeel is van het rijden met enkel alleen een automaat.

[...]

Dit is niet het goedkoopste segment als je naar occasions kijkt in mijn ogen. Ook als ik de filters anders instel lijkt het beeld veelal de eerder gedeelde cijfers te onderschrijven. Kijk je naar nieuw incl lease dan wordt het zo te zien een ander verhaal. Haal je de lease er weer af dan zie ik weer meer handgeschakeld.

[...]

Je leest over de "niet electrische" heen zo te zien. Maar ja, dan weer de snelle electrische auto's of motoren. Er is altijd een sneller persoon.
toon volledige bericht
Ja, bovendien ben ik tegenwoordig een hondsluie chauffeur, als ik in een schakelbak rij sla ik vaak een versnelling over bij opschakelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ben al zo lang automaat gewend dat iedere leasebak een automaat is, automaten beperken soms de mogelijkheden omdat ze gewoon duurder zijn dan gelijkwaardig met handbak, maar tja, dat is dan maar zo. Zeker wanneer je een automaat hebt met flippers voor het sport gevoel is heerlijk :D

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
  • Laatst online: 01-06 17:27

Dat is écht onzin. Sterker nog, grote groepen mensen kiezen specifiek voor een handbak. Natuurlijk verschuift het wel wat door allerhande nieuwe schakeloplossingen, DSG, e-drive enz enz maar uitgestorven? Geen idee waar je dát vandaan haalt :?

Voor wat betreft de TS: Doe waar je zelf blij van wordt en laat je vooral niet remmen door een evt. Leasebak, die kan je ook vast wel in automaat krijgen. Het is alleen wel makkelijk om ook handbak te mogen rijden als het een keer uitkomt.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zondag 12 juli 2020 @ 21:15:
Ben al zo lang automaat gewend dat iedere leasebak een automaat is, automaten beperken soms de mogelijkheden omdat ze gewoon duurder zijn dan gelijkwaardig met handbak, maar tja, dat is dan maar zo. Zeker wanneer je een automaat hebt met flippers voor het sport gevoel is heerlijk :D
iedere? Nou, de meeste die ik ken rijden toch gewoon schakelbak. Inclusief mijn diesel kilometervreter. Ik heb geen moeite met schakelen en had dus geen reden om automaat te nemen. Juist prettiger om zelf te schakelen en alles zelf onder controle te hebben.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

SmurfLink schreef op zondag 12 juli 2020 @ 21:55:
[...]

iedere? Nou, de meeste die ik ken rijden toch gewoon schakelbak. Inclusief mijn diesel kilometervreter. Ik heb geen moeite met schakelen en had dus geen reden om automaat te nemen. Juist prettiger om zelf te schakelen en alles zelf onder controle te hebben.
Dat is denk ik persoonlijk, maar die extra 2-4K heb ik er wel voor over, mits je ook zelf nog kan flipperen :D

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Wim-Bart schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:00:
[...]

Dat is denk ik persoonlijk, maar die extra 2-4K heb ik er wel voor over, mits je ook zelf nog kan flipperen :D
offtopic:
De GP van de A15 van @Wim-Bart in zijn lease-Flipper _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Mijn advies zou zijn om een rijschool te zoeken met een instructeur die je op jouw tempo les kan geven in een handgeschakelde auto. Je bent niet de enige die niet goed kan opletten terwijl je ook moet schakelen, dat is normaal als je nog moet leren rijden. Pas na een jaar na het krijgen van mijn rijbewijs had ik echt het gevoel dat ik met zelfvertrouwen de straat op kon. 13 jaar later en ik voel me een met mijn handgeschakelde auto

Waarom handgeschakelde auto? Als je je eigen auto moet kopen ben je over het algemeen een stuk meer geld kwijt aan een automaat, dan heb je die extra rijlessen er direct alweer uit. Ook weet je nog niet of je een werkgever krijgt waar je een leaseauto krijgt, laat staan een automaat. Ook heb ik tientallen voorbeelden dat ik even in de auto van mijn broer, (schoon)vader of vriend moest rijden voor welke reden dan ooit. Slechts bij een of twee situaties kon ik in een automaat rijden.

TL;DR: iedereen moet net als jij leren rijden. Doorzetten en bespaar uiteindelijk een hoop gedoe en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

MAX3400 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:03:
[...]

offtopic:
De GP van de A15 van @Wim-Bart in zijn lease-Flipper _/-\o_
Lekker over de dijken :D met ondergaande zon, beetje sportief tempo bochtjes pakken :D

Hoewel er in Zuid Duitsland ook lekkere stukken snelweg zijn waar je door de bergen gaat en heerlijk bochtenwerk hebt :D Maar 1 van de mooiste routes was toch dit:
http://romaniatourism.com...mania-transfagarasan.html
En dat met mijn Passat 2.8 V6 synchro getuned van 192 naar 240pk en handbak :D

Maar even on-topic.

Ga gewoon voor handgeschakeld. En zorg ervoor dat je iedere les en je examen in "de zelfde" auto doet. Handmatig schakelen is een routine die er in moet slijpen. En niet iedere auto is het zelfde. De ene heeft 5 versnellingen en 1 achteruit, de andere 6, bij sommige zit achteruit links en weer anderen waar je de "6e" verwacht.

Dus gewenning is het belangrijkste en zeker het aantal extra lessen waard.

[ Voor 45% gewijzigd door Wim-Bart op 12-07-2020 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:04

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Het is belangrijker dat je je rijbewijs hebt, of dat nu automaat of schakel is. EV's, hybrides en plug-in hybrides zijn allemaal automaat.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Falcon schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:20:EV's, hybrides en plug-in hybrides zijn allemaal automaat.
Klopt maar nog steeds een fractie van het aantal auto's op weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daanoz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-05 11:44
Als iemand echt los wil gaan, RDW heeft tegenwoordig best wel wat data open beschikbaar... Hier de data van de versnellingsbak (per type goedkeuring): https://opendata.rdw.nl/V...sbak-Uitvoering/r7cw-67gs

spoiler:
58% handbak, 40% automaat, 1% overig

Leg je die even naast de kenteken registraties: https://opendata.rdw.nl/V...ende_voertuigen/m9d7-ebf2, krijg je vast je het antwoord... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

de keuze voor handbak of automaat is gelukkig niet iets waar je de rest van je leven aan vast zit.

je kan voor de automaat afrijden en paar jaar later alsnog voor de handbak gaan. (combineren met aanhanger bijv)

Maar ik zelf heb ook alleen maar rijbewijs voor automaat, en als je auto is eigen bezit is, heb je er niet veel last van. Enige nadeel s dat bij onderhoud ik geen leenauto kan krijgen (leenauto's zijn altijd karig uitgevoerde wagens zonder automaat )

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

mrc4nl schreef op zondag 12 juli 2020 @ 23:46:
je kan voor de automaat afrijden en paar jaar later alsnog voor de handbak gaan. (combineren met aanhanger bijv)
Dat kan zeker, gebeurt echter bijna niet als ik de cijfers mag geloven. Zodra je een rijbewijs hebt voor een normale auto met automaat wordt een upgrade naar handgeschakeld niet heel vaak gedaan lijkt het. Mijn advies; direct doen. Het is min of meer het "normale" rijbewijs en tenzij je geen beperking hebt is het ook niet moeilijker dan rijden met een automaat. Wel kan het iets meer tijd kosten om te wennen aan het schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
jadjong schreef op zondag 12 juli 2020 @ 17:22:
Als een andere versnellingsbak het verschil maakt tussen wel/geen rijbewijs halen zou ik toch eens gaan kijken of je geen werk naast een treinstation kan vinden.
Echt, dit soort reacties :') ik heb nooit gezegd dat het zo zwart-wit is. Mijn instructeur heeft gezegd dat ik schakel kan rijden, maar dat het proces dan een stuk langer gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Drumatiko schreef op zondag 12 juli 2020 @ 18:01:
***members only***

Ik ben 29. Ik denk dat ik het maximum al heb bereikt qua lastigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
The Eagle schreef op zondag 12 juli 2020 @ 18:06:
[...]

Wat het beste is is dat je niet vooraf beren op de weg ziet, maar gewoon aan de bak gaat. Met jezelf bijspijkeren, baan zoeken, rijbewijs halen, je leven.

Buk maar even, dan krijg je een schop onder je reet die je volgende week nog voelt want het is nodig.
Kan je mij uitleggen wat ik had kunnen doen om zelf tot de conclusie te komen om schakel te gaan rijden? Mijn instructeur heeft me namelijk verzekerd dat ik me qua werk geen enkele zorgen hoef te maken met alleen een automaat rijbewijs, en 90% van de reacties hier zeggen het tegenovergestelde. Ik verdiep me graag voordat ik een keuze maak.

Dat soort tokkie methoden van problemen oplossen werkt niet bij mij. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
MAX3400 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 18:45:
[...]

Vreemd... Hand of auto; in beide gevallen moet het bedienen van pedalen, stuur, stokjes, etc. een tweede gewoonte worden en blijf je altijd rondkijken. Tenminste, dat is de absolute theorie en ook erg gewenst op elk moment dat je autorijdt. Er is opleidingstechnisch ook geen verschil tussen "ik kan kijken"; het nadeel is alleen dat je met een automaatrijbewijs dus nooit een handbak mag rijden. Andersom wel.

Als iemand beweert dat hij / zij / whatever beter kijkt in een automaat, dan heb je dus gewoon te weinig tijd / zin / lessen in een handbak gehad.
Volgens mijn instructeur ging het beter in een automaat omdat ik me dan volledig kan richten op het kijken, en als ik in een schakel rij werd het volgens hem teveel voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
unezra schreef op zondag 12 juli 2020 @ 18:46:
[...]

Je mág niet in een handbak rijden als je enkel les hebt gehad in een automaat en bent afgereden in een automaat.

Het enige dat het TS kost, is een paar extra lessen. Scheelt 'm een beperking in zijn mogelijkheden.

Bij veel werkgevers heb je helemaal de keuze niet. Je eerste auto is meestal een uit de pool en anno 2020 is de kans nog steeds heel groot dat dat een handbak is.

Ander ding: Dat schakelen is maar een heel klein deel van het autorijden. Niet iets dat heel moeilijk te leren is. Na een tijdje denk je daar helemaal niet meer over na. Autorijden is zo veel meer dan al dan niet schakelen.
We hebben het hier niet over 1 of 2 of 5 extra lessen. Mijn instructeur heeft gezegd dat het echt een stuk langer gaat duren als ik schakel wil blijven rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Wootism schreef op zondag 12 juli 2020 @ 18:59:
[...]

Ja zo kan je hem ook lezen inderdaad.

Ik bedoelde;
Mocht hij voor een schakelrijbewijs gaan dan wordt zijn volgende auto waarschijnlijk toch een automaat omdat hij dat fijner vindt.
Hierdoor wordt er dus geen ervaring opgebouwd met een handbak maar mag hij er wel in rijden, en dan krijg je gevaarlijke situaties.
Dus daarom lijkt me beperken tot een automaat-rijbewijs veiliger voor andere weggebruikers.

Zo bedoelde ik hem :)
Als ik mijn schakel rijbewijs haal dan neem ik geen automaat nee. Dat lijkt me een vrij domme keuze. Je begint pas echt te leren rijden als je je rijbewijs gehaald hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
MAX3400 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:07:
[...]

Absoluut eens; het lastige / precaire is: topicstarter wil een "voorschot" nemen op iets wat er nog helemaal niet is. Namelijk nog geen (vaste) baan in de IT en al helemaal geen (lease-)auto.

Dan lijkt het me uitermate nuttig om die tijd van 2 of 5 lessen extra voor handbak dus gewoon te investeren; die baan en auto "komt vanzelf wel" daarna.
Je onderschat hoeveel moeite ik heb met goed kijken tijdens de rijlessen. Het gaat hier niet om een paar extra lessen. En voordat je gaat zeggen "is toch niet moeilijk, gewoon goed kijken 8) ", ik deed elke week mijn best. Maar toch ging het moeizaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mrc4nl schreef op zondag 12 juli 2020 @ 23:46:

En dat doet natuurlijk niemand. De meeste mensen kiezen niet voor afrijden met automaat maar het is gewoon de enige manier die hun lukt. Waarom zou je het dan later nog een keer proberen?

Ik ben blij dat ik het met handbak heb geleerd. Geeft gewoon zoveel meer flexibiliteit. Ik heb een leasewagen gehad maar ik wist niet eens welke voorloopauto ik kreeg totdat ie voor m'n neus stond. En daar heb ik ruim een jaar in gereden voordat ik een vast contract kreeg en zelf wat mocht uitzoeken. Leenauto's en huurauto's waren ook vrijwel altijd handbakken (behalve in de VS).
Ja, je kunt overal vragen om een automaat, en dat zal vast geen probleem zijn maar je bent wel elke keer weer dat buitenbeentje die niet met een handbak overweg kan en waar apart iets voor geregeld moet worden. Of waar extra kosten voor gemaakt moeten worden.

Als ik TS was, en ik ging toch naar een andere instructeur, dan zou ik het gewoon nog een keer proberen. Misschien lukt het echt niet, en dan is dat maar zo, maar probeer het in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Vrij simpel: als je schakel kan rijden, doe dan schakel.
Als je je comfortabeler voelt in een automaat, doe dan automaat.

Wat potentiële werkgevers er van vinden: boeien. Het gaat erom dat jij veilig kan rijden en je goed voelt in een auto.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-06 10:23
Goed verhaal, kort ook. Kortom; als je niks toe te voegen hebt zeg dan niks

[ Voor 83% gewijzigd door Outerspace op 13-07-2020 01:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antimorian
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-05 20:17
Ik zou het eerst bij een nieuwe rijschool proberen en uitleg geven over de situatie. Zou zelf altijd voor handgeschakeld gaan. Waarom jezelf beperken met een gelimiteerd rijbewijs. Met rijbewijs voor zandbakken kan je immers erna altijd op automaat overstappen als is dit "veiliger voor de maatschappij"
ook kan je Hier kan je vroeg of laat toch tegenaan lopen. En is bij een noodsituatie niet handig dat je er niet in mag (en neem ik aan kan) rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 18:50
Inderdaad, waarom jezelf limiteren tot automaat als je ook gewoon je normale rijbewijs kan halen?
Ik zou zeggen, ga gewoon voor handgeschakeld en als dat je uiteindelijk toch niet bevalt, kan je later alsnog een automaat kopen.

Waarom er überhaupt mensen zijn die alleen maar een automaat wil rijden, is mij een groot raadsel. Maar dat is een discussie voor een ander thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Heb zelf ook enorme moeite met een schakel auto te rijden. Het lukt wel, maar zodra ik uit de “flow” ben (omdat er iets gebeurd dat onvoorspelbaar is, dat gebeurd nog wel eens op de weg, ha) dan is het gedaan met mijn schakelavontuur.

Des ondanks afgereden met schakel, echter daarna nooit meer schakel gereden. Ik begrijp simpelweg niet waarom je dat jezelf aan wilt doen. Tien jaar gelden was automaat rijden nog soort van luxe, maar gelukkig tegenwoordig bijna niet meer.

Als IT werkgever zelf, zie ik geen problemen in iemand met een automaat rijbewijs. Heb er nooit zo bij stil gestaan, maar ik lever alle auto’s van personeel altijd met automaat upgrade. Zo kan iedereen er fijn in rijden stelde ik altijd, maar dit is nog een goeie reden dat aan te blijven houden.

Bij mij zei ook iedereen dat ik handgeschakeld moest afrijden, maar achteraf gezien had ik mezelf heel wat plezier kunnen doen met een automaat rijbewijs. De 2x dat ik vrijwillig in een schakel auto ben gaan rijden, was de stres en moeite achteraf gezien zeker niet waard.

Succes met je rijbewijs! Hopelijk maak je een keuze die jezelf rust geeft ipv anderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:01

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit onderwerp is redelijk vaak aangehaald en staat niet op zijn plek in AZ, zie ook:
zoeken naar 'schakel of automaat'

Omdat ik weinig toegevoegde waarde zie voor of PFSL of VV zet ik er een slot op.

@Dieken Taffert @MAX3400 , jullie mogen die discussies ook via DM beslechten. Het is redelijk offtopic hier.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.