koopcontract getekend, koper wil ouders laten kopen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Topicstarter
Mijn vraag
Heb reeds veel ongevraagd commentaar gegeven, wil nu graag mijn dilemma hier voorleggen...
Mijn schoonmoeder is naar een tehuis gegaan en ik heb het met mijn vrouw op ons genomen het huis te verkopen.
Dit speelde ongeveer 1 maand in de corona tijd, dus 'onzekere tijden' tegemoet gaand en het huis moest weg...
Schoonma hoeft er niet veel voor te hebben, dus hebben gezocht naar verkoop zonder makelaar, na 10 bezichtigingen een bod gehad waar ze direct op in ging, dus verkocht..

Kopers hadden een makelaar (tante) die het koopcontract opgesteld heeft, wat een 1op1 kopie was van het standaard contract van eigen huis, na een paar keer heen en weer over de ontbindende voorwaarden etc hebben beide partijen getekend.
op 6 juli (of daaromtrent) moest de notaris bekend zijn en een waarborgsom gestort. Dit is niet gebeurt, maar ik dacht, boeie, komt wel goed.
Tot 20 juli kan de koper onder het contract uit indien ze een afwijzing hebben van een hypotheek verstrekker
. Tot zover alles OK.
Nu belt gisteren een voor mij onbekende vrouw op die aangeeft de moeder van de koopster te zijn (het is een samenwonend koppel, waarvan ik de vader van de dame in kwestie wel al een paar keer ontmoet heb bij het kijken, tekenen en taxeren van de woning). Ze geeft aan dat de koop met haar dochter niet door gaat want zij krijgt de financiering niet rond, maar zij en haar man gaan het huis kopen om haar dochter het te laten huren.
Nog steeds OK denk ik dan, als het verkocht wordt is het goed.
Ze vraagt of ik kan regelen dat mijn schoonmoeder klaarstaat over een uurtje zodat ze het nieuwe koopcontract kan tekenen en dan kunnen we 5 ipv 4 augustus naar de notaris (die nu wel gekozen is) zodat de overdracht plaats kan vinden.
Nu begint het een beetje vreemd te worden. Ik geef netjes aan dat ik hier niet zomaar mee accoord ga namens mijn schoonmoeder, ik ga haar immers geen 2 koopcontracten tegelijk laten tekenen voor het zelfde huis... For all I know staat de dochter en / of schoonzoon een dag later op de stoep en ben ik (mijn schoonmoeder) aan of de een of de andere partij 10% van de koopsom kwijt.
Ik leg dit netjes uit en de dame in kwestie stelt dat die zo door haar zus de makelaar geregeld is en ik was niet geinformeerd omdat men mij/ons wou ontzorgen ?!?!?
Ik heb aangegeven dat men het nieuwe koopcontract, getekend door de nieuwe kopers mocht afgeven en het oude koopcontract (waarvan haar dochter dus een kopie heeft, de andere kopie ligt in mijn kluis) mee kan nemen, dan ga ik met de hele papierwinkel wel naar een advocaat en laat hen wel weten hoe en wat.
een half uur later staat de vader, die ik al eerde rhad gezien, met een kopei van het nieuwe koopcontract voor de deur, wel door hem en zijn vrouw getekend, en hij had de paspoorten bij zich. Echter, een is natuurlijk niet genoeg, plus ik had het oude koopcontract nodig.
Hij weer op pad en een half uur later staat ie met de 2e kopie op de stoep, maar nog steeds niet het contract van de dochter.

Ik heb hem vriendelijk bedankt, de papieren in ontvangst genomen en in de kluis gelegd, aangegevn hiermee nog niet naar mijn schoonmoeder te gaan.

Vandaag een advocaat gebeld de situatie uitgelegd en gevraag dhoe hier mee om te gaan.
Het advies was uiteraard NIET tekenen, eerst het oude contract netjes beindigen, daar hoort ook een procedure bij, of een zogenaamde overdracht van koop te doen , bij een notaris. Daarvoor moeten dan alle partijen tezamen komen, wat voor mijn schoonmoeder wel een dingetje is, als ze te vaak buiten het tehuis is is er een kans dat ze twee weken solitair krijgt ivm corona...

De kopers en de makelaar krijg ik niet te pakken, die zijn alle drie op vakantie.
Ik kan natuurlijk de boel stuk laten lopen en over tien dagen 10% van de koopsom opeisen maar daar zit ik niet op te wachten.
Ik ga echter ook niet domweg tekenen.
Na het advocaat bezoek heb ik de 'nieuwe' kopers gebeld en de situatie nogmaals uitgelegd. Ik krijg opnieuw het antwoord dat haar zus de makelaar alles geregeld heeft en ik op de zitting bij de notaris, bijde sleuteloverdracht, de benodigde stukken van de dochter en schoonzoon krijg, echter de notaris heeft wel al eerder alles getekend nodig om de koop te kunnen regelen.
Ik heb nogmaals uitgelegd dat dat niet gaat gebeuren en dat zemaar netjes beroep doen op de ontbindende voorwaarden, inclusief bewijs van een afwijzing door een erkend hypotheek verstrekker.

Hoe hiermee om te gaan?

Beste antwoord (via Anoniem: 511810 op 10-07-2020 22:35)

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:48
Voor mij gevoel (ik ben geen expert) ben je op de enige en juiste manier bezig.
De bal van ontbinden ligt bij de dochter, zolang zij dat niet doen heb je recht op die 10%. Lijkt me toch dat dat een prima stok achter de deur is om evt tijdens je vakantie het probleem op te lossen.

Zoals ik het nu lees krijg ik het gevoel dat ze je een poot willen uitdraaien idd. Dit hoeft natuurlijk niet (en zal ook wel niet zo zijn) maar ik ken bijv maar weinig zakelijke mensen (wat een makelaar toch moet zijn) die niet bereid s/zijn om tijdens zijn/haar vakantie even iets te regelen. Dus bijv zo'n tante kan toch best wat doen in haar vakantie

Dus mijn gevoel zegt ook idd je poot stijf houden en eerst ontbinden.

Alle reacties

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Naar je advocaat luisteren?
De kopers en de makelaar krijg ik niet te pakken, die zijn alle drie op vakantie.
Lijkt me dus een hele belangrijke zaak voor de kopers? Of niet?

Uiteindelijk, op dit moment, ligt de financiering rondkrijgen bij "dochter". Het is om het even hoe zij aan dat geld komt (voor jou dan). Desnoods schrijft moeders de hele koopsom over op dochters rekening. Dan zoeken ze achteraf maar uit wie dat binnen de familie verrekent en aangeeft bij de fiscus.

Poot stijf houden, je doet niks verkeerd (lees ik). En als het wel zo belangrijk is voor de hele kopende familie. dan zou het sieren dat ze een volledig "uit handen nemen" procedure gaan inzetten, samen met jou, om alle contracten, namen, bedragen, termijnen, etc. allemaal zo snel mogelijk officieel te maken ipv beejtje heen & weer fietsen met een paspoortje en kopietje?

Goed weekend in ieder geval; ik zou er niet van wakker liggen :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:16
Je hebt al gedaan wat in dit geval de beste en enige keus is: juridische en professionele bijstand zoeken. Dus zoals hierboven aangegeven, luisteren naar je advocaat. En bij twijfel geen beslissingen nemen.

Succes met de hele situatie!

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • Beste antwoord
  • +28 Henk 'm!

• Togi
De bal van ontbinden ligt bij de dochter, zolang zij dat niet doen heb je recht op die 10%. Lijkt me toch dat dat een prima stok achter de deur is om evt tijdens je vakantie het probleem op te lossen.

Zoals ik het nu lees krijg ik het gevoel dat ze je een poot willen uitdraaien idd. Dit hoeft natuurlijk niet (en zal ook wel niet zo zijn) maar ik ken bijv maar weinig zakelijke mensen (wat een makelaar toch moet zijn) die niet bereid s/zijn om tijdens zijn/haar vakantie even iets te regelen. Dus bijv zo'n tante kan toch best wat doen in haar vakantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Togi schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:29:

Daar ben ik dus stiekem bang voor, dat men op deze manier lekker die 10% wil cashen. Iets wat je normaal bij opgelicht zou tegenkomen...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:32:
[...]

Daar ben ik dus stiekem bang voor, dat men op deze manier lekker die 10% wil cashen. Iets wat je normaal bij opgelicht zou tegenkomen...
Da's een goede. Eerst de oude koopakte laten ontbinden (op jouw verzoek). Daarna de nieuwe akte niet tekenen. Briljante truc om die 10% te omzeilen.

Kortom, niets doen. Laat ze maar hard maken dat ze de hypotheek niet rond krijgen. En zorg via de notaris dat ze die waarborgsom storten.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:30

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hier heb ik geen goed gevoel bij, zeker niet het aandringerige en dat een tante koopcontracten op stelt. Heb je het huidige koopcontract met de dochter laten toetsen?
Je hebt juridische bijstand dus laat die het maar bepalen welke stappen gezet moeten worden. Wat andere ook zeggen, de druk ligt bij hun om de financiering rond te krijgen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

En wellicht kan je dan afspreken dat je die waarborgsom in mindering brengt als die ouders het huis kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
KabouterSuper schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:37:
[...]

Da's een goede. Eerst de oude koopakte laten ontbinden (op jouw verzoek). Daarna de nieuwe akte niet tekenen. Briljante truc om die 10% te omzeilen.

Kortom, niets doen. Laat ze maar hard maken dat ze de hypotheek niet rond krijgen. En zorg via de notaris dat ze die waarborgsom storten.
Ik ga inderdaad maandag de notaris bellen om die storting gedaan te krijgen, echter die truc gaat niet lukken, ik heb nu immers 3 koopcontracten in de kluis liggen ;)

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Je vraagt advies, dus hierbij mijn ongenuanceerde:

Per direct alles uit handen geven en zelfs niets meer doen. Geen contact meer nemen, geen afspraken maken, en direct het door een expert laten behandelen.

Dit is gewoon een clusterfuck van een verhaal waar je juist geen zin in moet hebben.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 13:40
Ik zou twee stappen vooruit en een terug doen. Overeenkomst netjes afwerken en die 10% innen. Melden aan de kopers dat ze bij de nieuwe overeenkomst 10% korting krijgen als het allemaal goed is afgehandeld. Het gaat aan die kant nu de mist in dus laat ze daar ook maar een groter risico op zich nemen.

en wat @Douweegbertje zegt. Ieder zijn expertise. Lekker een beetje hobbybobben met contracten en verplichtingen van honderd duizenden euro's is gewoon verschrikkelijk dom.

[ Voor 22% gewijzigd door leecher op 10-07-2020 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tweakduke schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:38:
Hier heb ik geen goed gevoel bij, zeker niet het aandringerige en dat een tante koopcontracten op stelt. Heb je het huidige koopcontract met de dochter laten toetsen?
Je hebt juridische bijstand dus laat die het maar bepalen welke stappen gezet moeten worden. Wat andere ook zeggen, de druk ligt bij hun om de financiering rond te krijgen.
Dat koopcontract zit wel snor, het is een 1op1 kopie van het voorbeeld contract van vereniging eigen huis, heb ik minitieus nageplozen.
Rechtsbijstand heb ik wel maar daar valt natuurlijk schoonmoeder niet onder.
De kosten van een advocaat kunnen er wel vanaf als het huis verkocht is 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• david19861
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-08-2024
beetje rare praktijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:42:
[...]

Rechtsbijstand heb ik wel maar daar valt natuurlijk schoonmoeder niet onder.
Allicht beetje mosterd na de maaltijd (nu hier dan) maar dan ben je dus ook 0 (wettelijk) belanghebbende / partij in het hele verhaal? Want huis is dus 100% in bezit van je schoonmoeder?

Ik snap terdege daar haar leeftijd en woonsituatie misschien niet toelaat dat ze het huis zelf verkoopt maar door al het "gedoe" nu, was ze goedkoper uit geweest met een verkoopmakelaar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:39:
[...]

Ik ga inderdaad maandag de notaris bellen om die storting gedaan te krijgen, echter die truc gaat niet lukken, ik heb nu immers 3 koopcontracten in de kluis liggen ;)
Waar ik "kopie" las als een duplicaat van het origineel, bedoelde jij het origineel zelf. Dan ben je inderdaad beter beschermd.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:32

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

leecher schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:42:
Ik zou twee stappen vooruit en een terug doen. Overeenkomst netjes afwerken en die 10% innen. Melden aan de kopers dat ze bij de nieuwe overeenkomst 10% korting krijgen als het allemaal goed is afgehandeld. Het gaat aan die kant nu de mist in dus laat ze daar ook maar een groter risico op zich nemen.

en wat @Douweegbertje zegt. Ieder zijn expertise. Lekker een beetje hobbybobben met contracten en verplichtingen van honderd-duizenden euro's is gewoon verschrikkelijk dom.
Die 10% door moeder van de koopster laten lappen, kan de dochter een 10% lagere hypotheek afsluiten.
Regel de verrekening van die 10% onderling maar.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:50
Zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn joh.

Maak een a4tje met daarop de handtekening van kopers en verkoper dat de overeenkomst met wederzijds goedvinden wordt ontbonden zonder dat partijen elkaar over en weer iets schuldig zijn. Klaar. Dan kun je met de nieuwe kopers tekenen.

Overigens zou ik het zo niet spelen. Ik zou de kopers lekker laten aantonen dat ze kunnen ontbinden. Lukt dat niet en verstrijkt de termijn, dan ontbind ik zelf (want dat kun je dan) en eis ik de boete op. Daarna sluit ik een nieuwe koopovk met nieuwe kopers (familie of niet, boeit me niet). Of ik ga voor optie B, ik wil de kopers de boete wel kwijtschelden, maar dan moeten de nieuwe kopers DIRECT een waarborgsom storten.

Edit:
Dat originele contract inleveren zegt overigens helemaal niets over de geldigheid daarvan. Daar heb je ook helemaal geen ene moer aan. Je wil een schriftelijk bewijs dat partijen de eerder gesloten overeenkomst ontbinden (al dan niet zonder elkaar iets schuldig te zijn).

[ Voor 16% gewijzigd door cryptapix op 10-07-2020 22:48 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wel raar dat die dochter zo weinig moeite doet, zij moet die 10 procent op gaan hoesten. Ik zou daar toch wel tijd voor vrij maken en zelfs mijn vakantie voor onderbreken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Laatst online: 00:04
Ik vind het toch moeilijk voor te stellen dat dit een soort voorop gesteld plan is om jouw schoonmoeder 10% van de woningwaarde afhandig te maken. Het doet me denken aan Hanlon's Razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Eens met @cryptapix ; als de (oorspronkelijke) kopers een simpel papiertje tekenen dat het contract ontbonden is kun je direct doorpakken en een nieuwe tekenen. Willen ze dat niet dan heb je gelijk een goede reden om te vermoeden dat er een dubbele agenda is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

cryptapix schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:47:

Overigens zou ik het zo niet spelen. Ik zou de kopers lekker laten aantonen dat ze kunnen ontbinden. Lukt dat niet en verstrijkt de termijn, dan ontbind ik zelf (want dat kun je dan) en eis ik de boete op. Daarna sluit ik een nieuwe koopovk met nieuwe kopers (familie of niet, boeit me niet). Of ik ga voor optie B, ik wil de kopers de boete wel kwijtschelden, maar dan moeten de nieuwe kopers DIRECT een waarborgsom storten.
Die 10 procent is maximaal de gemaakte kosten en die liggen waarschijnlijk niet zo hoog (geen makelaar, notaris moet nog beginnen). Als de koper een andere koper heeft gevonden dan lijkt me dat niet zo erg, maar dat moet dan wel door de koper geregeld worden en niet door de moeder van de koper.

Ik vind het af en toe zo raar hoe veel jonge volwassenen tegenwoordig door hun ouders laten opknappen. Waarschijnlijk doet die moeder ook nog de was en kookt ze een paar keer per week voor haar dochter en let ze op het kleinkind.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Marzman schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:47:
Wel raar dat die dochter zo weinig moeite doet, zij moet die 10 procent op gaan hoesten. Ik zou daar toch wel tijd voor vrij maken en zelfs mijn vakantie voor onderbreken.
Daar snap ik dus ook helemaal niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
itsjohan schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:49:
Ik vind het toch moeilijk voor te stellen dat dit een soort voorop gesteld plan is om jouw schoonmoeder 10% van de woningwaarde afhandig te maken. Het doet me denken aan Hanlon's Razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Eens met @cryptapix ; als de (oorspronkelijke) kopers een simpel papiertje tekenen dat het contract ontbonden is kun je direct doorpakken en een nieuwe tekenen. Willen ze dat niet dan heb je gelijk een goede reden om te vermoeden dat er een dubbele agenda is.
Daar doen ze dus heel moeilijk over.
Ik vind het ook zeer verdacht dat ik gebeld wordt dor moeders als de rest van de familie op vakantie en onbereikbaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Douweegbertje schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:41:
Je vraagt advies, dus hierbij mijn ongenuanceerde:

Per direct alles uit handen geven en zelfs niets meer doen. Geen contact meer nemen, geen afspraken maken, en direct het door een expert laten behandelen.

Dit is gewoon een clusterfuck van een verhaal waar je juist geen zin in moet hebben.
Daar lijkt het wel op. Wellicht een beetje naief, maar hebben ons eigen huis ook zonder makelaar gekocht en dit leek (tot nu toe) ook geen rocket sience..maar je hebt gelijk, zeker ook omdat het hier om een gunst voor een derde is, had ik wellicht beter gewoon een makelaar kunen inschakelen ipv achteraf een advocaat te moeten inhuren...
Maandag nog maar eens met advocaat bellen en borg laten opeisen door notaris en dan rustig 3 augustus afwachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
Wel of geen makelaar is altijd een afweging.
Ik zou er bijv zelf geen zin hebben in de romp slomp dus ik heb wel een makelaar in de arm genomen maar een collega van me vind het juist leuk om alles zelf te regelen (en doet dit voor zijn moeder, zus etc). En vaak zal het goed lopen (iig bij hem wel).

Wel vind ik het goed dat je bij de geest bent geweest om niet blind dat 2de contract te tekenen. Mijzelf kennende had ik heel misschien wel zo naief geweest om erin te trappen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 13:05
Ik zou het advies van de advocaat ter harte nemen.

Als ik goed begrijp krijgt de koper het niet rond, echter besluit wel op vakantie te gaan, en mogen haar ouders het proberen op te lossen?

Aan je reactie te lezen, lijkt het bijna alsof jij de situatie vervelender voor koper vindt, dan zij zelf. Niet doen. Wellicht makkelijk gezegd dan gedaan. Ik heb het idee dat ze inspelen op jullie wens om het huis snel te verkopen en mogelijk zo te manipuleren zijn. Het zaakje ruikt. Geduldig wachten en de druk daar neerleggen waar hij hoort; bij dochter.

[ Voor 6% gewijzigd door Fornoo op 10-07-2020 23:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:21

Knutselsmurf

LED's make things better

Voor nu is er maar 1 partij die voor jouw relevant is, en dat is de dochter. Die heeft een koopcontract getekend, welke, afgezien de in dat contract opgenomen ontbindende voorwaarden, bindend is. Met anderen heb je op dit punt niets te maken: niet met ouders,broers,tantes etc., tenzij duidelijk is dat ze een volmacht hebben van de dochter. Ik maak niet uit je verhaal op dat daar sprake van is. Ook als er een volmacht zou zijn, zou ik deze zorgvuldig door een jurist laten toetsen.

Daarnaast komt het verhaal dat de dochter de financiering niet rond krijgt en dat daarom de ouders het huis gaan kopen maar een raar verhaal. Dat suggereert namelijk dat de ouders voldoende geld hebben. In die situatie echter is het bij meerdere hypotheekverstrekkers mogelijk dat ouders garant staan voor de hypotheek van zoon of dochter.

Zoals hierboven al gezegd zou ik me in jouw situatie in ieder geval niet onder druk laten zetten en alles met een jurist en/of de notaris overleggen om te voorkomen dat je jezelf in de vingers snijdt met een verkeerde beslissing.

Uiteindelijk is de woningmarkt op dit moment in het voordeel van de verkopers. Als deze partij de financiering niet rond krijgt, staan de kopers bij wijze van spreken in de rij. Er is dus geen enkele reden om je per se aan deze partij op te hangen...

Ik hoop voor je dat deze situatie zich zo snel mogelijk oplost. Het kopen/verkopen van een huis brengt onder normale omstandigheden al voldoende stress met zich mee, dus dit soort gedonder wil je er dan niet ook nog bij hebben

- This line is intentionally left blank -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
De dochter kan toch gewoon vanuit haar vakantie even bellen?
Het is raar dat je door iemand anders op de hoogte wordt gebracht dat het niet doorgaatbovendien hoezo heeft die vader paspoorten bij van dochter, als dochter weg is op vakantie.
Je mag helemaal niet iemand anders zijn paspoort meenemen en je mee identificeren.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:02
Ik snap er helemaal niks van. De moeder van de koper neemt contact met jou op? Die is toch helemaal geen partij? Je hebt helemaal niks met haar te maken. Als de koper dingen anders wil of van de koop wil afzien zal ze dat zelf met jou moeten regelen. Schriftelijk, welteverstaan, omdat dingen anders achteraf niet bewijsbaar zijn.

Jij hebt niets te maken met de moeder van de koper. Als de koper zelf schriftelijk zou aangeven dat haar moeder haar zaken verder afhandelt dan is het nog iets, maar zolang je daar geen bewijs van hebt zou ik gewoon mededelen dat je zaken doet met de koper en niet met een derde partij. En verder ook geen mededelingen doet aan een derde partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 09:59
Wat een interessante situatie. Klinkt als een helikopter mama die dochter lekker overschaduwd en niet gewend is haar zin niet te krijgen. Mogelijk weet dochter zelfs van niks, wat natuurlijk ook niet best is gezien de situatie.
Kan voor jou onder de streep wel goed uitkomen, de huizenmarkt is nog steeds gek en lijkt voorlopig niet te stoppen. Je kan zo weer een paar duizend euro extra vragen en krijgen zonder lang te hoeven wachten.

Jij hebt de machtspositie en bijzonder weinig te verliezen. Hou je vast aan je voorwaarden, communiceer zo veel mogelijk op een manier die je kan vastleggen om aan te tonen dat je niet uit kwade wil hebt gehandeld, en wacht zo de 20e af.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:40
cryptapix schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:47:

Maak een a4tje met daarop de handtekening van kopers en verkoper dat de overeenkomst met wederzijds goedvinden wordt ontbonden zonder dat partijen elkaar over en weer iets schuldig zijn. Klaar. Dan kun je met de nieuwe kopers tekenen.
En die zeggen vervolgens binnen de wettelijke bedenktijd kosteloos op. Zonder enig inzicht in de ware motieven moet je gewoon zakelijk handelen. Zonder garanties geen ontbinding.
Sterker nog, als je heel zakelijk bent en de koper maakt er een potje van en geen afwijzingen van financiering overhandigen, dan lekker 10% innen en opnieuw op de markt gooien.

Nog een andere tip, je moeder kan de notaris machtigen voor de overdracht. Mogelijk kan dat ook voor de andere tekenmomenten.

[ Voor 8% gewijzigd door PROnline op 11-07-2020 01:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
overigen een belankrijk iets, de financiering moet goedkeurd kunnen worden voor de originel koopsom, exclusief gewenste verbouwingen etc.
Als ik een pand koop van 2ton en denk er nog 1ton in te moeten gooien van het opknappen dan is meestalhet financierings voorbhoud gebaseerrd op de 2ton en niet de 2ton + 1ton verbouwingen. dus als koper 2ton+20.000 gefinancieerd kan krigen zijn ze verplicht tot afname of boete

(spelfouten te danken aan Jupiler :) , zijn er een heleboel sorry)

[ Voor 6% gewijzigd door mvrhrln op 11-07-2020 02:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:55
Laat je ons de uitkomst weten?
Het voelt allemaal niet zuiver

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-05 17:22
Die dochter... ze is wel toerekeningsvatbaar en/of meederjarig? Mijn god, wat een zooi.

Kerel, dit is allemaal niet jouw probleem.

Dochter heeft namelijk 4 opties, gedurende dit hele traject;
Krijgt financiering voor elkaar, koopt huis.

Krijgt financiering niet voor elkaar, maakt dit aantoonbaar, en koopcontract wordt ontbonden volgens voorwaarden.

Krijgt financiering niet voor elkaar, spreekt met jouw af om meer tijd te gunnen tegen dezelfde voorwaarden. Of je gaat akkoord en het is aan dochter om tijdig aantoonbaar te maken wel/niet financiering rond te krijgen, of je gaat niet akkoord en dochter toont tijdig aan financiering niet rond te krijgen.

Ze laat de boel de boel, al dan met of zonder uitstel, en zal in aanmerking komen voor 10% boete.

Ik bedoel, het is ook jouw tijd, energie, en risico dat hier inzit. Houdt je vast aan de stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Marzman schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:51:
[...]

Die 10 procent is maximaal de gemaakte kosten en die liggen waarschijnlijk niet zo hoog (geen makelaar, notaris moet nog beginnen). [...]
Die 10% is volgens mij gewoon 10%. Sterker nog, als je schade meer is dan die 10% kun je die ook nog vorderen.
11.2. Ontbinding op grond van tekortkoming is slechts mogelijk na voorafgaande ingebrekestelling. Bij ontbinding van de koopovereenkomst op grond van toerekenbare tekortkoming zal de nalatige partij ten behoeve van de wederpartij een zonder rechterlijke tussenkomst terstond opeisbare boete van tien procent (10%) van de koopsom verbeuren, onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding, indien de daadwerkelijke schade hoger is dan de onmiddellijk opeisbare boete, en onverminderd vergoeding van kosten van verhaal.
PROnline schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 01:53:
[...]

En die zeggen vervolgens binnen de wettelijke bedenktijd kosteloos op. Zonder enig inzicht in de ware motieven moet je gewoon zakelijk handelen. Zonder garanties geen ontbinding.
Sterker nog, als je heel zakelijk bent en de koper maakt er een potje van en geen afwijzingen van financiering overhandigen, dan lekker 10% innen en opnieuw op de markt gooien.

Nog een andere tip, je moeder kan de notaris machtigen voor de overdracht. Mogelijk kan dat ook voor de andere tekenmomenten.
Dan neem je iets op dat de ontbinding pas effect heeft als de bedenktijd bij de nieuwe kopers is verstreken. Ook niet heel moeilijk.

Maar ik snap je punt wel. Je wil geen risico lopen. Daarom zou ik het ook heel anders doen, namelijk wachten tot de termijnen zijn verstreken. Boete opeisen en zelf ontbinden (na ingebrekestelling natuurlijk en verlopen van die termijn)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Het feit dat het jonge koppel en tante niet opnemen/reageren omdat ze 'op vakantie zijn' en dat de ouders weten dat de handtekening van het koppel nodig is, zegt toch al voldoende.
De ouders kunnen toch altijd wel 1 van de 3 te pakken krijgen? Zeker als de dochter weet dat haar moeder bezig is om het huis voor haar te kopen.
Dit riekt naar een smerig zaakje met inderdaad waarschijnlijk als doel die 10% boete kwijt te raken.
Ik zou, als je niks van de dochter hoort, gewoon tot de 20ste wachten en die 10% eisen.
En daarna weer het huis te koop zetten maar dan niet verkopen aan de ouders. [paranoid mode] De kans dat zij, bijvoorbeeld, allerlei 'gebreken' zien en zo proberen nog wat geld 'terug' te krijgen, lijkt mij groter dan 0.

Edit:
Het adres van het jonge koppel staat neem ik aan op de overeenkomst. Misschien savonds een keer langs rijden om te kijken of ze echt niet thuis zijn. Als je ze binnen ziet, dan weet je dat ze hebben gelogen en een spelletje met je aan het spelen zijn. Lekker naar huis rijden, de 20ste afwachten en de 10% claimen. Daarna ver weg blijven van deze hele familie (dus ook pa en ma als zij alsnog het huis willen kopen).

Edit: [paranoid mode2]
En let op, zoals anderen hieronder al zeiden: het kan natuurlijk ook zijn dat ze jou 2 contracten tegelijkertijd willen laten tekenen, zodat jij nu die 10% boete moet gaan betalen...

[ Voor 30% gewijzigd door silmaril8 op 11-07-2020 11:21 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-06 17:39
Willen ze misschien kosteloos de koop annuleren. Oude koop contract verscheuren, Nieuw koopcontract tekenen dan binnen 3 dagen kosteloos annuleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-06 10:16
Dit riekt inderdaad. Als er een boete uit voortvloeit die jij kunt innen dan zou ik die niet direct met de eventuele koop aan de ouders verrekenen. Wat als de boete met succes aangevochten zou worden... Ik ben geen juridisch expert, maar ik zou huiverig zijn voor dit soort rare constructies. Sowieso moet je op dit moment geen zaken doen met buitenstaanders (vader en moeder). Hoe zou het aflopen als je 2 koopcontracten tekent en beiden willen wel de koop door laten gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
BadConnection schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:19:
Willen ze misschien kosteloos de koop annuleren. Oude koop contract verscheuren, Nieuw koopcontract tekenen dan binnen 3 dagen kosteloos annuleren?
Dat zou zomaar kunnen ja. @PROnline merkte dat ook al op. Maar kennelijk willen ze niet meewerken aan het ontbinden van de oude overeenkomst? Dat is wel nodig als ze het zo zouden willen spelen.

Een ander alternatief scenario, en dat zou wel heel nasty zijn, is de volgende. Ouders sluiten (ook) een koopovk met schoonmoeder van TS. Dochter ontbindt de oude koopovk niet en krijgt financiering wel gewoon rond (of niet, maar die ontbindende voorwaarde is er niet een waar schoonmoeder van TS zich op kan beroepen). Schoonmoeder van TS heeft dus dan aan twee partijen verkocht. Beide partijen vorderen nakoming van de ovk. Schoonmoeder kan er maar 1 nakomen en is bij de andere partij 10% boete verschuldigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:18
cryptapix schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:03:
[...]
Een ander alternatief scenario, en dat zou wel heel nasty zijn, is de volgende. Ouders sluiten (ook) een koopovk met schoonmoeder van TS. Dochter ontbind de oude koopovk niet en krijgt financiering wel gewoon rond (of niet, maar die ontbindende voorwaarde is er niet een waar schoonmoeder ban TS zich op kan beroepen). Schoonmoeder van TS heeft dus dan aan twee partijen verkocht. Beide partijen vorderen nakoming van de ovk. Schoonmoeder kan er maar 1 nakomen en is bij de andere partij 10% boete verschuldigd.
Dit was waar ik ook direct aan dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
Bumpy_NL schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:01:
Dit riekt inderdaad. Als er een boete uit voortvloeit die jij kunt innen dan zou ik die niet direct met de eventuele koop aan de ouders verrekenen. Wat als de boete met succes aangevochten zou worden... Ik ben geen juridisch expert, maar ik zou huiverig zijn voor dit soort rare constructies. Sowieso moet je op dit moment geen zaken doen met buitenstaanders (vader en moeder). Hoe zou het aflopen als je 2 koopcontracten tekent en beiden willen wel de koop door laten gaan...
Niet alleen dat, ik denk dat er netto/bruto ook nog wel wat effecten zijn met het oog op belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Wat een bizar verhaal. Treed voorzichtig. Ik zou helemaal niets bespreken met andere partijen anders dan de koper, advocaat en eigenaar. Die moeder/vaders enzo zou ik negeren.

Ik zou eerst echt het huidige koopcontract afronden. Als ze financiering niet rond krijgen, laat ze een afwijziging sturen. Daarna mag de moeder een nieuw bod doen, net als de rest van de markt.

Volgens mij heb jij hier geen enkel belang te halen bij dit gerommel, behalve dat als je niet meewerkt dat het mogelijk iets vertraging oploopt. Gewoon niet meewerken, want in het beste geval ben je niets rijker, en in het slechtste geval kost het je 10% en een hoop gezeik.

Zeker nu ze "op vakantie" zijn zou ik ze lekker laten zitten. Ze zoeken het zelf maar uit :)

Disclaimer: Luister naar je advocaat. Doe geen gekke dingen.

[ Voor 37% gewijzigd door Gamebuster op 11-07-2020 10:41 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:36
Marzman schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:51:
[...]
Ik vind het af en toe zo raar hoe veel jonge volwassenen tegenwoordig door hun ouders laten opknappen. Waarschijnlijk doet die moeder ook nog de was en kookt ze een paar keer per week voor haar dochter en let ze op het kleinkind.
Lekker generaliserend. Het kan best zijn dat zo'n constructie gewoon financieel veel gunstiger uit komt voor beide partijen. Ouders kunnen een leuk huurrendement op het vermogen krijgen zonder dat ze te veel risico lopen, de kinderen kunnen wellicht huurtoeslag krijgen.

Maar in deze casus zijn er genoeg signalen dat het niet goed zit. (Is het bv wel echt de moeder? En als het moeder is, kan het ook zijn dat ze zo'n verstoorde verstandhouding hebben dat moeder alles doet om de kinderen tegen te werken.)
Enige verstandige optie is de kopers aan de overeenkomst houden zolang ze niet zelf in persoon een aanvullende overeenkomst komen tekenen. Waarin zwart op wit staat dat de koop alleen ontbonden wordt als de ouders de woning kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
Je kan het ook anders oplossen.

1. Je laat die 10 dagen verlopen zodat je die 10% schadevergoeding hebt.
2. Je tekent het nieuwe contract met de ouders van de dochters en je zegt dat je de 10% schadevergoeding van de dochter laten vallen nadat hun contract bindend is.
3. De ouders kopen het huis of zien af van de verkoop (waardoor je toch die 10% schadevergoeding hebt)

[ Voor 8% gewijzigd door Kapotto op 11-07-2020 10:49 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:50

Aganim

I have a cunning plan..

Bij het stukje 'dochter niet bereikbaar, want op vakantie' gaan mijn nekharen al overeind. Je gaat een huis kopen, daar komen doorgaans getallen met 6 cijfers bij kijken. Een van de grootste aanschaffen van je leven, en je bent niet bereikbaar in een tijd waar je realtime kunt communiceren met de andere kant van de wereld?

Toen ik tijdens een vakantie de aanschaf van een huis had lopen (kwam onverwachts, omdat de 1e en 2e partij afgevallen waren) heb ik gewoon afspraken met de verkopende makelaar gemaakt wanneer/hoe ik bereikbaar was. Lijkt me niet meer dan normaal. Ik snap echt niet dat je tijdelijk van de aardbodem verdwijnt als je in een cruciale periode van de aankoop zit.

Mijn (weliswaar onderbuik-) gevoel zegt ook dat dochterlief straks 'nergens vanaf weet' en lekker van jouw 10% de boel inricht. Je hebt er goed aan gedaan dit bij een advocaat voor te leggen, neem zijn adviezen ten harte en denk bij iedere stap 2x na. Dit zaakje stinkt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 20:07
Vergeet ook niet dat een nieuw koopcontract binnen 3 dagen kan worden ontbonden door de kopers.

Dus als jij het oude contract ontbindt zonder boete en de ouders tekenen meteen het nieuwe contract. Dan kunnen de ouders daarna het contract ontbinden zonder een boete te hoeven betalen.

En de 10% boete incasseren en daarna 10% korting geven aan de ouders kan ook niet. Dan pleeg je weer belastingfraude. De overdrachtsbelasting is namelijk over de koopsom en niet over zo'n boete.

Enige nette optie die ik kan bedenken:
1) Stel een overeenkomst op dat de 10% boete vervalt als de verkoop van het huis aan de ouders is afgerond. En die 10% moet ook in de vorm van een bankgarantie aanwezig zijn.
2) Laat de kopers het contract ontbinden
3) Verkoop het huis aan de ouders.

Mocht je overigens een compleet andere koper willen. Dan kan dat ook. Omdat ze het contract technisch gezien al gebroken hebben door niet te voldoen aan de eis van de bankgarantie.

[ Voor 14% gewijzigd door RocketKoen op 11-07-2020 11:17 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik zou alles laten ontbinden, kosten verhalen/laten betalen door kopers. En dan vriendelijk afscheid nemen van ze. Zeker in deze tijd dat Corona toch weer een beetje is gaan liggeb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
99ruud99 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 00:04:
De dochter kan toch gewoon vanuit haar vakantie even bellen?
Het is raar dat je door iemand anders op de hoogte wordt gebracht dat het niet doorgaatbovendien hoezo heeft die vader paspoorten bij van dochter, als dochter weg is op vakantie.
Je mag helemaal niet iemand anders zijn paspoort meenemen en je mee identificeren.
Nee, hij had de paspoorten van zichzelf en zijn vrouw, voor het nieuwe koopcontract.
Op dit moment heb ik dus thuis liggen: 1 door beide partijen getekend koopcontract (waarvan de andere partij het tweede door ieder getekend exemplaar heeft), tussen de dochter en haar vriend als koper en mijn schoonmoeder als verkoper;
en twee door nieuwe kopers getekende exemplaren van een koopcontract, tussen de (vermeende?) ouders van de eerste koopster en mijn schoonmoeder. Zoals ik uit diverse reacties al begrepen had hier (en zelf ook wel aanvoel) is het of pure dommigheid, of kwade opzet, om mijn schoonmoeder 2 contracten tegelijkertijd telaten tekenen zonder het eerste contract op de juiste voorwaarde en met de juiste papieren te laten ontbinden. dat gaat dus ook niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
silmaril8 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:16:
Het feit dat het jonge koppel en tante niet opnemen/reageren omdat ze 'op vakantie zijn' en dat de ouders weten dat de handtekening van het koppel nodig is, zegt toch al voldoende.
De ouders kunnen toch altijd wel 1 van de 3 te pakken krijgen? Zeker als de dochter weet dat haar moeder bezig is om het huis voor haar te kopen.
Dit riekt naar een smerig zaakje met inderdaad waarschijnlijk als doel die 10% boete kwijt te raken.
Ik zou, als je niks van de dochter hoort, gewoon tot de 20ste wachten en die 10% eisen.
En daarna weer het huis te koop zetten maar dan niet verkopen aan de ouders. [paranoid mode] De kans dat zij, bijvoorbeeld, allerlei 'gebreken' zien en zo proberen nog wat geld 'terug' te krijgen, lijkt mij groter dan 0.

Edit:
Het adres van het jonge koppel staat neem ik aan op de overeenkomst. Misschien savonds een keer langs rijden om te kijken of ze echt niet thuis zijn. Als je ze binnen ziet, dan weet je dat ze hebben gelogen en een spelletje met je aan het spelen zijn. Lekker naar huis rijden, de 20ste afwachten en de 10% claimen. Daarna ver weg blijven van deze hele familie (dus ook pa en ma als zij alsnog het huis willen kopen).

Edit: [paranoid mode2]
En let op, zoals anderen hieronder al zeiden: het kan natuurlijk ook zijn dat ze jou 2 contracten tegelijkertijd willen laten tekenen, zodat jij nu die 10% boete moet gaan betalen...
toon volledige bericht
Ik ga geen bedragen noemen, maar als men onder de prijs wil gaan op deze manier snijden ze zichzelf in de vingers. Ik heb duidelijke instructies van schoonmoeder gehad, een minimale verkoopprijs die ver onder de marktprijs zat en verkoop aan een partij die niet het hele huis bij eerste bezichtiging afkraakt.
Het eerste bod van kopers is aanvaard, zoals ik al aangaf, dat bod zat 7% boven minimum prijs. Ja, ik had er meer uit kunnen halen maar schoonmoeder had dus andere eisen. Maakt mij verder ook niets uit, ik faciliteer alleen maar, wordt er zelf niet beter van. Maar als ze dit laten klappen zijn ze voor een vergelijkbare woning op de (zeer mooie) locatie minstens 20% meer kwijt, en dat weten ze verrektes goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:36

80000

mrox

Waar je ook nog aan zou kunnen denken (en wat ik zou doen):

- Aangezien je als een soort makelaar werkt voor je schoonmoeder, zou je op papier kunnen zetten dat je schoonmoeder jouw ook inderdaad deze opdracht geeft, getekend door jou en je schoonmoeder, correct gedateerd, zodat je ook namens haar kan/mag onderhandelen.
Dit in het geval ooit, die dochter en moeder gaan claimen dat jij een partij bent die er hier helemaal niet toe doet.

- Uit je verhaal lijkt het of jij de partij probeert (telefonisch) probeert te bereiken, maar je zou het ook kunnen omdraaien:
=> Per email/schriftelijk, een feiten en datum relaas opstellen van de ontvangen stukken, maar met de boodschap dat je nog steeds een contract hebt met de dochter en verwacht dat de dochter het contract naleeft inclusief alle afgesproken data.
Dit met een CC naar je advocaat en indien schriftelijk, gewoon melden dat deze brief ook naar je advocaat gaat.
Zo heb je op papier al duidelijk staan, tijdens het proces, wat je standpunt vandaag is, mocht het later ook eens een welles, niettes verhaal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 511810 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:50:
[...]

Ik ga geen bedragen noemen, maar als men onder de prijs wil gaan op deze manier snijden ze zichzelf in de vingers. Ik heb duidelijke instructies van schoonmoeder gehad, een minimale verkoopprijs die ver onder de marktprijs zat en verkoop aan een partij die niet het hele huis bij eerste bezichtiging afkraakt.
Het eerste bod van kopers is aanvaard, zoals ik al aangaf, dat bod zat 7% boven minimum prijs. Ja, ik had er meer uit kunnen halen maar schoonmoeder had dus andere eisen. Maakt mij verder ook niets uit, ik faciliteer alleen maar, wordt er zelf niet beter van. Maar als ze dit laten klappen zijn ze voor een vergelijkbare woning op de (zeer mooie) locatie minstens 20% meer kwijt, en dat weten ze verrektes goed.
Niet teveel tijd en moeite in steken. Desnoods lekker naar een andere koper op zoek. Dit soort gedonder kun je gebruiken als kiespijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKing83
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:46
Interessant, ben benieuwd hoe dit zich ontwikkelt.
koopcontract getekend, verkoper wil ouders laten kopen
Als ik het goed begrijp zou het voornamelijk de koper betreffen die het wil laten kopen door ouders (ondanks dat koper dit nog niet bevestigd heeft)? De topic titel deed mij vermoeden dat verkoper (schoonmoeder) wil laten kopen door eigen ouders ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielie
  • Laatst online: 23:16
Waarom loop je niet de eerste de beste verkoop makelaarskantoor binnen, je hebt er nu al meer last van dan dat het oplevert zo zonder verkoopmakelaar. Even 3 stappen terug en het een expert laten afhandelen.
En over het eventueel innen van die 10%, ze moeten het wel hebben. Als ze geen geld hebben ben je aangewezen op een rechtszaak en dat kost geld en heel veel energie wat je misschien niet moet willen. De markt is zo goed dat je het huis zo kwijt ben aan een andere partij.
Choose your battles wisely.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:18
Je kunt elke notaris in NL binnen lopen en je identiteit laten verifiëren. Daarna kun je die notaris overal ter wereld instructies geven om namens jou te handelen bij volmacht. Zo heb ik meerdere rechtshandelingen op afstand gedaan terwijl ik op vakantie was, of voor werk op reis. Het lijkt me dat je voorbereidingen treft als je op vakantie gaat terwijl je een koopcontract onder voorbehoud hebt getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Zelf vind ik het ook wel iets te toevallig dat moeders langskomt nu net ‘toevallig’ verder iedereen op vakantie is. Daarbij ook op vakantie ben je in principe gewoon bereikbaar toch? Bellen, appen, sms, mailen moet allemaal sowieso kunnen. Dus zolang je niets van de dochter zelf hoort, niets doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 01-06 23:39

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Anoniem: 511810 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:40:
Zoals ik uit diverse reacties al begrepen had hier (en zelf ook wel aanvoel) is het of pure dommigheid, of kwade opzet, om mijn schoonmoeder 2 contracten tegelijkertijd telaten tekenen zonder het eerste contract op de juiste voorwaarde en met de juiste papieren te laten ontbinden. dat gaat dus ook niet gebeuren.
Heel goed, dit is exact waar je voor dient te waken. Met het contract beloof je dat je iets gaat leveren, ik denk dat het knap lastig wordt om een kopie van het huis op exact dezelfde plek te verkopen ;)

Ik herhaal het voor alle duidelijkheid: zonder ontbindende voorwaarden, ben je als verkoper verplicht het huis te leveren op de afgesproken datum, op straffe van een boete (oplopend tot 10%) en eventuele extra geleden schade.
Dus laat je schoonmoeder geen enkele handtekening meer zetten, behalve op die van de ontbinding van het eerste contract. En pas daarna eventueel op het nieuwe koopcontract.
Jij hebt ter goeder trouw gehandeld, je hebt een afspraak gemaakt met de andere partij en die rechtsgeldig op schrift staan. De andere partij heeft het nu maar te regelen (zonder jou daarmee onredelijk lastig te vallen).
Meedenken is prima, maar zij moeten het vereiste papierwerk aanleveren.

[ Voor 21% gewijzigd door Freakertje op 11-07-2020 13:39 ]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

Is het niet een idee de koopovk te laten ontbinden door kopers (want financiering niet tijdig rond) en dmv een makelaar het huis opnieuw in de verkoop zetten? Met mooie foto's en op funda. Ik vermoed dat de makelaar zichzelf makkelijk terug verdient en de huidige kopers kosten je alleen maar een hoop tijd en gezeur, zal me niets verbazen als dat uiteindelijk toch niet doorgaat.

Ik vind het allemaal te vaag klinken met een tante die aankoopmakelaar speelt, ouders die opnieuw willen tekenen (waarom dan geen schenking of garantstelling?) etc.

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 11-07-2020 13:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het zorgwekkende hier is dat de koper nog niet de waarborgsom van 10% bij de notaris heeft gedeponeerd of een bankgarantie verstrekt. Althans, als ik de topicstart van TS lees was dat op 6 juli nog niet het geval. Dan kan straks de boete van 10% wel opeisbaar zijn, maar je geld daadwerkelijk krijgen is een tweede.

Je zult er dan zelf achteraan moeten, in plaats van de notaris of de garantstaande bank. Hoeveel gaat dat je (schoonmoeder) kosten?

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 23:30

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het gaat inderdaad om de koper en niet om de verkoper. Titel gefixed :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

80000 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:59:
Waar je ook nog aan zou kunnen denken (en wat ik zou doen):

- Aangezien je als een soort makelaar werkt voor je schoonmoeder, zou je op papier kunnen zetten dat je schoonmoeder jouw ook inderdaad deze opdracht geeft, getekend door jou en je schoonmoeder, correct gedateerd, zodat je ook namens haar kan/mag onderhandelen.
Dit in het geval ooit, die dochter en moeder gaan claimen dat jij een partij bent die er hier helemaal niet toe doet.

- Uit je verhaal lijkt het of jij de partij probeert (telefonisch) probeert te bereiken, maar je zou het ook kunnen omdraaien:
=> Per email/schriftelijk, een feiten en datum relaas opstellen van de ontvangen stukken, maar met de boodschap dat je nog steeds een contract hebt met de dochter en verwacht dat de dochter het contract naleeft inclusief alle afgesproken data.
Dit met een CC naar je advocaat en indien schriftelijk, gewoon melden dat deze brief ook naar je advocaat gaat.
Zo heb je op papier al duidelijk staan, tijdens het proces, wat je standpunt vandaag is, mocht het later ook eens een welles, niettes verhaal worden.
Spontaan iets doen, zonder dat een advocaat ervan weet, maar het wel met CC naar de advocaat sturen? Lijkt me een wat aparte gang van zaken. Ik zou het dus bespreken met de advocaat, zodat die in elk geval weet wat er komen gaat en of dat juridisch gezien ook wel OK is, ipv achter zijn rug om dingen te gaan zitten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

@Sport_Life dan heb je een belangrijk stukje gemist in dit topic:
Ik heb duidelijke instructies van schoonmoeder gehad, een minimale verkoopprijs die ver onder de marktprijs zat en verkoop aan een partij die niet het hele huis bij eerste bezichtiging afkraakt.
Het eerste bod van kopers is aanvaard, zoals ik al aangaf, dat bod zat 7% boven minimum prijs. Ja, ik had er meer uit kunnen halen maar schoonmoeder had dus andere eisen.
.
Ik verklaar deze situaties ook altijd voor knettergek, maar ja, het is niet mijn geld ;)

@Anoniem: 511810 al lezend las ik nog even twee punten om op te letten, aandachtspunten waar je naar moet kijken.
1) Je geeft ergens aan dat je (na de notaris achter de waarborg aan te laten zitten) gaat zitten afwachten op 3 augustus. Die datum kon ik niet helemaal plaatsen, maar ik vermoed dat je doelt op de overdrachtsdatum van 04 augustus. Let wel op dat de 1e partij, zoals je zelf aangaf, nog tot 20 juli zonder gevolgen kan ontbinden als er een afwijzing van een hypotheekverstrekker overlegd kan worden. Die moet dan wel schriftelijk voor het verlopen van de voorwaarde bij jou binnen zijn.
Just saying :)

2) Je geeft aan dat je nu meerdere getekende koopcontracten in de kluis hebt liggen. Maar let op, dat 2e verloopt als je schoonmoeder niet binnen een bepaalde periode heeft getekend!
Conform het standaardmodel NVM 2018 eengezinswoningen artikel 17.2 heb je 5 werkdagen om een getekend contract aan de andere partij te leveren. De andere partij mag na het verstrijken van die termijn zonder problemen ontbinden.
Je mag dan daarna nog wel een getekend contract aanleveren, maar dan nog heeft de andere partij tot twee werkdagen na ontvangst het recht om te ontbinden.
Dus wellicht heb je minder zekerheid dan je dacht!

[ Voor 2% gewijzigd door Freakertje op 11-07-2020 14:33 . Reden: Typo's en verduidelijkingen ]

Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Stufferdt schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:27:
Je hebt al gedaan wat in dit geval de beste en enige keus is: juridische en professionele bijstand zoeken. Dus zoals hierboven aangegeven, luisteren naar je advocaat.
Precies, luisteren naar advocaat, niet naar wat niet deskundige mensen hier aanraden. Mag ik als exnotaris echter opmerken dat als alles door een notaris is geregelt je ervan uit mag gaan dat alles in orde is. Een notaris mag door zijn handelen of zelfs niet handelen geen enkele partij benadelen. Hij is niet als een advocaat ter ondersteuning van een partij. Hij staat tussen de partijen. Ik zou hem ook gewoon eens bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
@Freakertje aangaande punt 2, dus als beide partijen slechts eigen kopie ondertekend hebben, is het in principe als verlopen te beschouwen na deze tijd?

Maar gezien de strictheid van @Anoniem: 511810 neem ik aan dat beide partijen wel beide kopieën van de eerste versie ondertekend hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

Oef, ik ben daarin niet de snackbar, maar logischerwijs moet een contract ondertekend zijn door beide partijen. Niet twee documenten met elk een handtekening van een andere partij. Ik kan mij niet voorstellen dat ze dan al rechtsgeldig zijn, maar nogmaals, ik heb daar niet op doorgestudeerd, noch enig uitspraak van het gerecht daarover gezien.

En nee, lees het topic maar eens goed door, het is niet helemaal helder opgeschreven door hem, maar ik maak er op uit dat hij alleen een door de 2e partij (de ouders van de 1e koper) getekend document heeft, hij geeft aan dat er door de verkopende partij nog niet getekend is (al wat ik eruit opmaak, i.i.g.).
Of lees hierboven om 13:35 mijn quote nog maar even, daarin staat het stuk waarnaar ik refereer nu :)

[ Voor 7% gewijzigd door Freakertje op 11-07-2020 16:24 ]

Totale Modjesgekte

Acties:
  • +22 Henk 'm!

Topicstarter
tweakduke schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:04:
Het gaat inderdaad om de koper en niet om de verkoper. Titel gefixed :)
Thanx !

ff een update voor diegenen die dit bizarre verhaal gevolgd hebben.
Ik was vanochtend toch wel een beetje benieuwd en heb de auto genomen en bij de kopers aangebeld.
Duidelijk uitgelegd dat ik het maar vreemd vond dat ik door een voor mij wildvreemde werd gebeld met de vraag klaar te staan om een nieuw koopcontract te tekenen. Of dit alles bij hun bekend was.
Ze waren gewoon thuis en boos dat ik langskwam...
Ik ben maar weggelopen...
Binnen 3 minuten had ik de vader aan de telefoon, hoe ik het in mijn hoofd haalde om bij zijn dochter langs te gaan, zij zouden toch immers alles vanaf nu regelen ?!?!

Ik weet het, het is hier eerder gezegd, links laten liggen en de datum van de ontbindende voorwaarde afwachten, en dat is precies wat ik nu ga doen.

Als ik nu terug kijk naar malice of stupidity, dan denk ik nu toch echt malice... Waarom zou moederlief anders gelogen hebben over de vakantie van haar dochter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Freakertje schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:29:
@Sport_Life dan heb je een belangrijk stukje gemist in dit topic:

[...]
.
Ik verklaar deze situaties ook altijd voor knettergek, maar ja, het is niet mijn geld ;)

@Anoniem: 511810 al lezend las ik nog even twee punten om op te letten, aandachtspunten waar je naar moet kijken.
1) Je geeft ergens aan dat je (na de notaris achter de waarborg aan te laten zitten) gaat zitten afwachten op 3 augustus. Die datum kon ik niet helemaal plaatsen, maar ik vermoed dat je doelt op de overdrachtsdatum van 04 augustus. Let wel op dat de 1e partij, zoals je zelf aangaf, nog tot 20 juli zonder gevolgen kan ontbinden als er een afwijzing van een hypotheekverstrekker overlegd kan worden. Die moet dan wel schriftelijk voor het verlopen van de voorwaarde bij jou binnen zijn.
Just saying :)

2) Je geeft aan dat je nu meerdere getekende koopcontracten in de kluis hebt liggen. Maar let op, dat 2e verloopt als je schoonmoeder niet binnen een bepaalde periode heeft getekend!
Conform het standaardmodel NVM 2018 eengezinswoningen artikel 17.2 heb je 5 werkdagen om een getekend contract aan de andere partij te leveren. De andere partij mag na het verstrijken van die termijn zonder problemen ontbinden.
Je mag dan daarna nog wel een getekend contract aanleveren, maar dan nog heeft de andere partij tot twee werkdagen na ontvangst het recht om te ontbinden.
Dus wellicht heb je minder zekerheid dan je dacht!
toon volledige bericht
1) klopt, en daar wacht ik ook gewoon op. voor de 20ste kunnen ze met een bewijs van financieel obvermogen komen en dan is de zaak (mits fatsoendelijk op papier gezet) ook gewoon rond.

2) de koopcontracten van de 'nieuwe' kopers zijn gewoon 2 kopieen die ieder door de nieuwe kopers geparagrafeerd en getekend zijn. Ik heb de paspoort nummers gecontroleerd. En ja, ze moeten binnen 5 dagen (of werkdagen?) ook door de verkopende partij getekend worden, maar dat gaat niet gebeuren alvorens de andere koop definitief ontbonden is. Dus dan komt er gewoon weer opnieuw een koopcontract en eigenlijk kunnen deze nu al door de versnipperaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@Anoniem: 511810 Dit is wel echt heeeel bizar hoor. Ik zou die ouders laten weten niet met ze in zee te zullen gaan. En de kopers zou ik aan de koopovk houden. Kunnen ze niet ontbinden, dan betalen ze maar mooi de contractuele boete. Dat is toch vaak een aardig bedrag, dus daar zou ik best wat tijd/moeite/kosten voor over hebben.

Maar goed, als je schoonmoeder al zo makkelijk verkoopt zal ze dit ook wel zomaar laten varen ;)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

Topicstarter
cryptapix schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:42:
@Anoniem: 511810 Dit is wel echt heeeel bizar hoor. Ik zou die ouders laten weten niet met ze in zee te zullen gaan. En de kopers zou ik aan de koopovk houden. Kunnen ze niet ontbinden, dan betalen ze maar mooi de contractuele boete. Dat is toch vaak een aardig bedrag, dus daar zou ik best wat tijd/moeite/kosten voor over hebben.

Maar goed, als je schoonmoeder al zo makkelijk verkoopt zal ze dit ook wel zomaar laten varen ;)
Nou nee, er is ook nog zoiets als menselijk fatsoen. De manier waarop ik vandaag te woord werd gestaan zal er in het geval van een vordering wegens niet nakomen van het contract voor zorgen dat ik schoonmoeder achter de vodden ga zitten om de laatste cent los te peuteren. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel8
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Meer een vraag aan de specialisten (en dus niet vervelend bedoeld tegen TS). Heb jij een volmacht (of zou je die eigenlijk nodig hebben) om je schoonmoeder in deze te vertegenwoordigen?

Ik heb geen idee of dit je tegen kan gaan werken maar ik vind het wel interessant om te weten.

[ Voor 21% gewijzigd door Michel8 op 11-07-2020 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Michel8 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:59:
Meer een vraag aan de specialisten (en dus niet vervelen bedoeld tegen TS). Heb jij een volmacht (of zou je die eigenlijk nodig hebben) om je schoonmoeder in deze te vertegenwoordigen?
Schoonmoeder tekent toch zelf? Dus daarmee bekrachtigt ze een mondeling volmacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Anoniem: 511810 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:40:
[...]

1) klopt, en daar wacht ik ook gewoon op. voor de 20ste kunnen ze met een bewijs van financieel obvermogen komen en dan is de zaak (mits fatsoendelijk op papier gezet) ook gewoon rond.

2) de koopcontracten van de 'nieuwe' kopers zijn gewoon 2 kopieen die ieder door de nieuwe kopers geparagrafeerd en getekend zijn. Ik heb de paspoort nummers gecontroleerd. En ja, ze moeten binnen 5 dagen (of werkdagen?) ook door de verkopende partij getekend worden, maar dat gaat niet gebeuren alvorens de andere koop definitief ontbonden is. Dus dan komt er gewoon weer opnieuw een koopcontract en eigenlijk kunnen deze nu al door de versnipperaar...
8)7 WTF.

Ik zou die nieuwe contracten door de schredder heen halen en terugsturen. En als ze niet kunnen ontbinden keihard boete opeisen.

Er staat me zelfs iets bij dat je naast de boete alsnog nakoming kan eisen maar ianal. Waarschijnlijk ben je beter af de boel marktconform op de markt te gooien.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Michel8 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:59:
Meer een vraag aan de specialisten (en dus niet vervelend bedoeld tegen TS). Heb jij een volmacht (of zou je die eigenlijk nodig hebben) om je schoonmoeder in deze te vertegenwoordigen?

Ik heb geen idee of dit je tegen kan gaan werken maar ik vind het wel interessant om te weten.
Mijn taken zijn eigenlijk heel eenvoudig in deze:

Huis leegruimen en schoonmaken samen met vrouwlief.
potentiele kopers ontvangen en rondleiden (vooral omdat we er bij de eerste paar bezichtigingen achter kwamen dat veel mensen er genoegen in scheppen om eea tot het bot toe af te kraken. Mij raakt dat niet al te zeer, mijn vrouw wel, dus vandaar dat ik dat maar op me genomen hebben. Tijdens corona ging dat ook wel wat makkelijker, ik kan eerder 'na het werk' op locatie zijn)
vragen mbt huis/tekening/gebreken beantwoorden
vraagprijs aangeven
eventueel bod doorbrieven aan schoonmoeder
bij accoord koopcontract (met kopers) opstellen en zorgen dat eea getekend wordt en nageleefd wordt.
Schoonma naar en van notaris rijden ;)

na afloop op terras ergens lekker bakje doen met stukje vlaai!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:27
Anoniem: 511810 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:50:
[...]
Maar als ze dit laten klappen zijn ze voor een vergelijkbare woning op de (zeer mooie) locatie minstens 20% meer kwijt, en dat weten ze verrektes goed.
Waarom laat je hier iemand anders zoveel van profiteren dan? En waarom neem je geen makelaar die de nu verloren waarde makkelijk terugpakt, afgezien van zijn eigen kosten die dan terugverdiend worden?

[ Voor 17% gewijzigd door pennywiser op 11-07-2020 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-06 21:05
pennywiser schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:15:
[...]

Waarom laat je hier iemand anders zoveel van profiteren dan?
TS heeft al uitgelegd dat schoonmoeder een prijs onder de marktwaarde prima vindt en dat ze het belangrijker vindt dat de kopers niet het hele huis afkraken bij de eerste bezichtiging.

Wat een bizar verhaal is dit. Vooral dat vader boos wordt dat je langsgaat bij zijn dochter. Waarom zou vader jou dat mogen verbieden? Volgens mij denkt vader gewoon dat alles al geregeld is en dat je het nieuwe koopcontract gaat tekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

Anoniem: 511810 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:40:
En ja, ze moeten binnen 5 dagen (of werkdagen?) ook door de verkopende partij getekend worden, maar dat gaat niet gebeuren alvorens de andere koop definitief ontbonden is. Dus dan komt er gewoon weer opnieuw een koopcontract en eigenlijk kunnen deze nu al door de versnipperaar...
Nee dat laatste is dus niet waar. Als jij nu tekent en het document aan de kopers in persoon overhandigd, hebben ze nog twee werkdagen om er vanaf te zien. Daarna is het gewoon een geldig contract, ook al zit er jaren tussen de twee handtekeningen.

Toevoeging: Uiteraard kunnen de data erin wel ondertussen verlopen zijn, maar ik vraag mij nu wel even af of dat nog iets afdoet aan het contract. Maar een contract accepteren waarvan de ontbindende voorwaarden al verlopen zijn, zou wel dom zijn van de kopers 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Freakertje op 11-07-2020 18:56 ]

Totale Modjesgekte

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52

DirtyBird

Praktiserend denker

Spectaculair verhaal zeg. Het lijkt me goed idee om de politie in te lichten. Hoewel er op dit moment misschien nog geen strafbare feiten hebben plaatsgevonden, heeft dit natuurlijk alle schijn van een soort crash for cash-achtige scam en wie weet proberen ze het zo opnieuw bij een volgende verkoper zonder makelaar. Dit tuig mag best even in de gaten gehouden worden.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
Nieknikey schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:40:
[...]

TS heeft al uitgelegd dat schoonmoeder een prijs onder de marktwaarde prima vindt en dat ze het belangrijker vindt dat de kopers niet het hele huis afkraken bij de eerste bezichtiging.
Dat de schoonmoeder de woning onder de marktwaarde wil verkopen is prima. Maar dat voorkomt niet dat de woning aan die koper/ouders verkocht wordt, opgeknapt wordt en een half jaar later met nog meer winst doorverkocht wordt.

Persoonlijk zou ik die koper en ouders die korting niet gunnen, wat al door anderen voorgesteld is. Deze gang van zaken voelt mij al te raar aan....

Over het afkraken van de woning/interieur -
is die woning instapklaar, wanden net gewit en/of neutrale inrichting?
Zo nee, dan kun je opmerkingen van mensen verwachten.
Ik houd van mijn grootouders maar slechts een aantal meubelstukken zou ik van hen over willen nemen. De rest zouden we op marktplaats zetten of weggeven aan hulporganisatie.

Bij een huis verkopen moet je een beetje zakelijk zijn. Je schoonmoeder en vrouw hebben ongetwijfeld mooie herinneringen aan de woning, maar die zullen ze los moeten laten. Jij zou hen daarbij kunnen helpen.

Een oplossing zou zijn om de woning bij een makelaar te koop te zetten en geïnteresseerden te vragen hun bod te onderbouwen met een persoonlijke brief. Op de manier kun je beleggers uitsluiten en een shifting maken om de woning te kunnen gunning aan een stel die misschien niet de hoofdprijs kan betalen maar wel met respect met de woning zullen omgaan.

Dit kost misschien wat meer tijd, maar dan heb je wel meer zekerheid over de potentiële koper. Wie weet staat je schoonmoeder daar wel open voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
Jeetje bizar zeg.
Maar het is nog steeds plausibel aangezien er genoeg mensen zijn die dit jaar thuis vakantie vieren 😉

Maar na deze situatie zou ik idd de ouders helemaal buitenspel zetten en de dochter strak aan de voorwaarden houden.
Mochten ze toch ontbinden obv financieel onvermogen toch met schoonmoeder overleggen om het toch via een andere weg te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:48

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik ga er van uit dat TS zijn zaken op orde heeft en houdt. Ik probeer me dan alvast voor te stellen hoe dat straks bij de notaris gaat. Normaal gesproken is dat toch wel een soort van feestje. Nu lijkt me dat juist onwaarschijnlijk. Ik zie bijna voor me dat de kopers met tegenzin bij de notaris zitten. 8)7

Ik vraag me eigenlijk ook af in hoeverre deze topictitel klopt. Ik heb bijna het idee dat de dochter wel zelf wil kopen, maar dat de ouders daar een stokje voor willen steken. We gaan het rustig afwachten. Ik hoop voor TS een probleemloze transactie. Zeker als tussenpersoon zou ik me er niet zo gemakkelijk bij voelen.

[ Voor 34% gewijzigd door DrivinUCrazy op 11-07-2020 19:29 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
pennywiser schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:15:
[...]

Waarom laat je hier iemand anders zoveel van profiteren dan? En waarom neem je geen makelaar die de nu verloren waarde makkelijk terugpakt, afgezien van zijn eigen kosten die dan terugverdiend worden?
is niet aanmij om te beslissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
NNCi schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 19:04:
[...]

Dat de schoonmoeder de woning onder de marktwaarde wil verkopen is prima. Maar dat voorkomt niet dat de woning aan die koper/ouders verkocht wordt, opgeknapt wordt en een half jaar later met nog meer winst doorverkocht wordt.

Persoonlijk zou ik die koper en ouders die korting niet gunnen, wat al door anderen voorgesteld is. Deze gang van zaken voelt mij al te raar aan....

Ik houd van mijn grootouders maar slechts een aantal meubelstukken zou ik van hen over willen nemen. De rest zouden we op marktplaats zetten of weggeven aan hulporganisatie.

Bij een huis verkopen moet je een beetje zakelijk zijn. Je schoonmoeder en vrouw hebben ongetwijfeld mooie herinneringen aan de woning, maar die zullen ze los moeten laten. Jij zou hen daarbij kunnen helpen.

Een oplossing zou zijn om de woning bij een makelaar te koop te zetten en geïnteresseerden te vragen hun bod te onderbouwen met een persoonlijke brief. Op de manier kun je beleggers uitsluiten en een shifting maken om de woning te kunnen gunning aan een stel die misschien niet de hoofdprijs kan betalen maar wel met respect met de woning zullen omgaan.

Dit kost misschien wat meer tijd, maar dan heb je wel meer zekerheid over de potentiële koper. Wie weet staat je schoonmoeder daar wel open voor.
toon volledige bericht
Je slaat de spijker op zijn kop.
Ik ben er een paar tegengekomen die duidelijk een belegging /snelle doorverkoop zochten, die hebben ook geen tegenbod gehad.
Dat van een onderbouwd bod vind ik een heel goede, als dit klapt, ga ik dat doen. Bedankt voor de tip.
Verder vind ik (los van deze warrige situate) het hele proces wel leuk om te doen, dus ik hoef niet zo zeer een makelaar (als ik niet nog meer van dit soort grapjassen aantrek that is)

p.s. zojuist hebben de kopers per mail hun excuses aangeboden voor het reilen en zeilen tot nu toe, ze gaven aan in de veronderstelling te zijn dat tante alles netjes had afgehandeld...
So far so good, maar ik blijf erbij dat ze vanaf nu gewoon het contract naleven en daarna zien we wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Anoniem: 511810 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 19:41:
[...]

is niet aanmij om te beslissen
Wel of jij het hele traject zelf in handen neemt of niet. Is iets wat ik zelf niet snel voor een ander zou doen, familie of niet, gezien alle geldzaken en mogelijke aansprakelijkheid.

[ Voor 22% gewijzigd door pennywiser op 11-07-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-06 23:22
Anoniem: 511810 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 19:47:
So far so good, maar ik blijf erbij dat ze vanaf nu gewoon het contract naleven en daarna zien we wel verder.
Ze zien het lijk al drijven natuurlijk... Over twee weken gaat het ze geld kosten als ze geen bewijs kunnen ophoesten dat ze het niet kunnen betalen.

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
NNCi schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 19:04:
[...]

toon volledige bericht
Nee de woning is in principe instapklaar, de voorgevel en beneden verdieping zijn kunststof + dubbel glas, boven achter is hout en enkel glas. Binnen is de laatste jaren op de beneden verdieping gewoond en geslapen (en stevig gerookt) en dat moet je natuurlijk qua muren en plafonds ff opknappen.
Verder zit er een nieuwe ketel in en is alles qua opstal in orde, dus kaner in principe snel in getrokken worden.
Het valt me echter op dat vooral de mensen die het als een belegging zien direct beginnen met keukentje moet eruit, vloer is niet onderhoudsvriendelijk (massief eiken, maar zij hebben liever makkelijke tegels denk ik zo) en ik wil al dat negatieve commentaar over hoe er gewoond is volgens hun mijn vrouw niet aandoen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Topicstarter
pennywiser schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 19:49:
[...]

Wel of jij het hele traject zelf in handen neemt of niet. Is iets wat ik zelf niet snel voor een ander zou doen, familie of niet, gezien alle geldzaken en mogelijke aansprakelijkheid.
Mwah, je vergeet dat mijn vrouw er ook nog is om eea te beslissen voordat we naar moeders gaan...
Ik ben daar niet zo bang voor. Mijn schoonmoeder is bovenin nog goed bij de pinken, ze heeft voor zichzelf een bedrag in haar hoofd en als ze dat krijgt en de mensen staan haar aan (via ons) is het allemaal wel best.
Wij worden er ook niet wijzer van, heck, als ze nog 15 jaar meegaat is het geld voor het tehuis ;)
Boeit me verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Toch een wonderlijk verhaal. Waarom zou moeder liegen dat ze haar dochter niet kan bereiken omdat ze op vakantie zou zijn en dat ze dan gewoon thuis is? Mocht dochter toch nog met een afwijzing van de bank komen zou ik in ieder geval de woning niet aan haar ouders verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Anoniem: 511810 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 19:55:
[...]

Mwah, je vergeet dat mijn vrouw er ook nog is om eea te beslissen voordat we naar moeders gaan...
Ik ben daar niet zo bang voor. Mijn schoonmoeder is bovenin nog goed bij de pinken, ze heeft voor zichzelf een bedrag in haar hoofd en als ze dat krijgt en de mensen staan haar aan (via ons) is het allemaal wel best.
Wij worden er ook niet wijzer van, heck, als ze nog 15 jaar meegaat is het geld voor het tehuis ;)
Boeit me verder niet.
Lol. Veel succes en een snelle, rimpelloze verkoop gewenst in elk geval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Freakertje schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:53:
[...]

Nee dat laatste is dus niet waar. Als jij nu tekent en het document aan de kopers in persoon overhandigd, hebben ze nog twee werkdagen om er vanaf te zien. Daarna is het gewoon een geldig contract, ook al zit er jaren tussen de twee handtekeningen.

Toevoeging: Uiteraard kunnen de data erin wel ondertussen verlopen zijn, maar ik vraag mij nu wel even af of dat nog iets afdoet aan het contract. Maar een contract accepteren waarvan de ontbindende voorwaarden al verlopen zijn, zou wel dom zijn van de kopers 8)7
dit artikel vangt in principe de bovenstaande discussie af:

artikel 17 Schriftelijke vastlegging
17.1. Uit deze koopovereenkomst vloeien pas verplichtingen voort als beide partijen deze koopovereenkomst hebben ondertekend.
17.2. De partij die deze koopovereenkomst als eerste ondertekent, doet dit onder voorbehoud dat hij uiterlijk op de .……. werkdag nadat hij de koopovereenkomst ondertekend heeft (een kopie van) de door beide partijen ondertekende koopovereenkomst heeft ontvangen. Indien de partij die als eerste heeft ondertekend niet tijdig (een kopie van) de door beide partijen ondertekende koopovereenkomst heeft ontvangen, heeft deze partij het recht zich op het voorbehoud te beroepen, waardoor hij niet (meer) gebonden is. Dit recht vervalt als daar niet uiterlijk op de tweede werkdag nadat alsnog (een kopie van) de door beide partijen ondertekende koopovereenkomst is ontvangen, gebruik van is gemaakt.

afkomstig uit:

Model koopovereenkomst voor een bestaande eengezinswoning (model 2018). Vastgesteld door de Nederlandse Vereniging van Makelaars en Taxateurs in onroerende goederen NVM, VastgoedPRO, VBO Makelaar, de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
[...]
Verder vind ik (los van deze warrige situate) het hele proces wel leuk om te doen, dus ik hoef niet zo zeer een makelaar (als ik niet nog meer van dit soort grapjassen aantrek that is)
Makelaars beschikken over overzichten met woningzoekenden.
Ik weet niet in welke regio het huis gelegen is , maar in de grote steden kom je er zonder een aankoopmakelaar bijna niet tussen.

Misschien dat een bericht op facebook hetzelfde of zelfs beter effect heeft om de juiste doelgroep aan de spreken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25
[...]

Dat van een onderbouwd bod vind ik een heel goede, als dit klapt, ga ik dat doen. Bedankt voor de tip.
Mocht het zover komen dat het opnieuw de verkoop in gaat (zal wel niet): knal die woning dan gewoon op Funda met een zelfverkoopmakelaar zoals Makelaarsland.

Voorbehoud van gunning erbij en lekker een mooie prijs binnen harken.

Mijn overburen hebben net een huis gescoord met hun motivatiebrief (er waren meerdere biedingen).

Daar staat tegenover dat ze zelf de woning ook gewoon hebben verkocht aan een koper die ze het gunden voor de prijs waar ze tevreden mee waren en niet voor de max prijs zijn gegaan door tegen elkaar op te laten bieden.
wel jammer dat ze hun losse garage er ook vrijwel bij weg hebben gegeven want ik had er blind 70% meer voor gegeven en dat had nog steeds flink onder marktwaarde gelegen 8)7 )

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Topicstarter
Rukapul schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:32:
[...]

Mocht het zover komen dat het opnieuw de verkoop in gaat (zal wel niet): knal die woning dan gewoon op Funda met een zelfverkoopmakelaar zoals Makelaarsland.

Voorbehoud van gunning erbij en lekker een mooie prijs binnen harken.

Mijn overburen hebben net een huis gescoord met hun motivatiebrief (er waren meerdere biedingen).

Daar staat tegenover dat ze zelf de woning ook gewoon hebben verkocht aan een koper die ze het gunden voor de prijs waar ze tevreden mee waren en niet voor de max prijs zijn gegaan door tegen elkaar op te laten bieden.
wel jammer dat ze hun losse garage er ook vrijwel bij weg hebben gegeven want ik had er blind 70% meer voor gegeven en dat had nog steeds flink onder marktwaarde gelegen 8)7 )
Als ik het onderbouwde financieringsvoorbehoud stuk binnen heb en alles netjes geregeld is gaat het direct weer de verkoop in en NIET aan de ouders. Ik ga denk ik inderdaad de 2 contracten versnipperen en op de post doen. Ben klaar met deze mensen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 14:01
Heel goed dat je zonder makelaar werkt. Zouden meer mensen moeten doen. Heb dat zelf ook al eens gedaan.

Ik zou zakelijk blijven en je richten op het belangrijkste: de 10% die in de lucht hangt. Ik weet niet wat de verkoopprijs is, maar je praat dan al gauw over een leuke middenklasser aan waarde. Een goede advocaat zoeken en je haalt voor 500-1000 euro aan kosten een leuk bedrag binnen.

Dus je niet laten afleiden door wat voor derde partij dan ook.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:42
Anoniem: 511810 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:11:
[...]

Als ik het onderbouwde financieringsvoorbehoud stuk binnen heb en alles netjes geregeld is gaat het direct weer de verkoop in en NIET aan de ouders. Ik ga denk ik inderdaad de 2 contracten versnipperen en op de post doen. Ben klaar met deze mensen.
Versnipperen zou ik niet zo gauw doen. Als je straks de boete wilt opeisen en het komt voor de rechter, zijn die stukken ongetwijfeld handig om de omstandigheden aan te kunnen tonen. De rechter kan de boete namelijk matigen, maar zal dat vermoedelijk minder snel doen als je kunt aantonen dat ze jou probeerden te piepelen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nieknikey schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:40:
[...]

Dan is een verkoopmakelaar juist prettig, die leidt mensen rond, hoort gezeur over een keuken die de verkeerde kleur heeft en blijft zakelijk wanneer kopers miepen over contracten.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

RocketKoen schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:15:
Vergeet ook niet dat een nieuw koopcontract binnen 3 dagen kan worden ontbonden door de kopers.

Dus als jij het oude contract ontbindt zonder boete en de ouders tekenen meteen het nieuwe contract. Dan kunnen de ouders daarna het contract ontbinden zonder een boete te hoeven betalen.

En de 10% boete incasseren en daarna 10% korting geven aan de ouders kan ook niet. Dan pleeg je weer belastingfraude. De overdrachtsbelasting is namelijk over de koopsom en niet over zo'n boete.

Enige nette optie die ik kan bedenken:
1) Stel een overeenkomst op dat de 10% boete vervalt als de verkoop van het huis aan de ouders is afgerond. En die 10% moet ook in de vorm van een bankgarantie aanwezig zijn.
2) Laat de kopers het contract ontbinden
3) Verkoop het huis aan de ouders.

Mocht je overigens een compleet andere koper willen. Dan kan dat ook. Omdat ze het contract technisch gezien al gebroken hebben door niet te voldoen aan de eis van de bankgarantie.
toon volledige bericht
Daar is de notaris voor toch om dat op een legale manier te documenteren? Ik zou in elk geval de notaris in de discussie betrekken. Die zal ook meteen zeggen dat het plan van die moeder niet kan.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:58
En dit is een mooi voorbeeld van een situatie waar een verkoopmakelaar van pas komt.
Een huis zelf verkopen is leuk zolang je aan de standaardsituaties voldoet.

Nu heb je al advocaat kosten en een heleboel gedoe welke anders gesproken het probleem van de verkoopmakelaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
@Anoniem: 511810 waar ligt het huis ergens ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen