[Linux laptop] Goede kwaliteit, vlotte hardware, goed scherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-06 16:32

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Topicstarter
Op dit moment heb ik een HP EliteBook 820 G3 met Ubuntu er op, dat bevalt enorm goed en nu omdat het zo goed bevalt wil een upgrade doen naar een nieuwe machine met Ubuntu er op. Ik ben niet perse een alles-moet-Libre-zijn figuur. Maar wil wel het idee hebben niet ergens in opgesloten te zijn.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil er graag Ubuntu Linux LTS op gaan draaien, voor films kijken, productiviteit en als het lukt Python leren.

Wat is je budget?
1200-1500 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet heel veel, vooral in huis rondsjouwen. Ik denk dat 14" ideaal is, ook voor op schoot.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb al even rond gekeken, en van Dell kan ik de Ubuntu machines op de website niet meer vinden.
De Ubuntubook 14 AMD lijkt me een mooie machine (ook omdat het AMD is): https://www.ubuntushop.be...ks/ubuntubook-14-amd.html
Maar ik neig er ook naar om te wachten op de Star Labs labtop 13 mk IV: https://starlabs.systems/pages/labtop-mk-iv

De AMD machine heeft denk ik het voordeel van een snellere IGP en zeer degelijke CPU. Hoewel de Star Labtop dan weer wat luxer is met een trackpad van glas en nog beter scherm onder andere.

Ben op zoek naar hoop ik wat ervaringen en anders vooral advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro_vd_me
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-05 22:03
Ik sta ook op het punt om een Star LabTop mk4 te bestellen. Voordeel is volgens mij dat de laptops van hun eigen brouwsels zijn. Ze gebruiken geen Clevo of andere barebones meer. Bij de meeste webwinkels die linux laptops aanbieden betreft het Clevo's of iets dat Tongfang heet.

heb je al eens naar laptopmetlinux.nl, tuxedocomputers.com of system76 gekeken. De laatste twee bieden Clevo's met codeboot bios aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Topicstarter
Ik heb nog even gekeken bij laptopmetlinux.nl en daar hebben ze ook interessante modellen. Toch denk ik dat het ook wel de moeite is om te wachten op star labtop mk IV vanwege betere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:09

Yucon

*broem*

Zo op het oog doet die elitebook ook alles wat je wil. Of in ieder geval alles wat je noemt. En hij ziet er ook niet gedateerd uit, dus wat verwacht je precies als extra's in een nieuwe machine aan te treffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Topicstarter
Wat mij tegenstaat aan de HP is dat het beeldscherm echt wel slecht is, mijn vrouw heeft een clevo barebone en die heeft zelfs betere kijkhoeken dan de HP. Ook is 12" toch wat te klein. Ook valt de i5 6300U wat tegen voor wat betreft processor kracht.

Hoewel de rest van de machine (na de laatste UEFI update) nu optimaal werkt met Linux is er wel wat af te dingen aan een tweetal belangrijke componenten.

De reden ook om zeker een AMD APU te overwegen is de goede support voor de graphics die wel wat vlotter is nog dan de Intel varianten. Ik kan prima uit de voeten met een IGP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:00
Misschien een nieuwe EliteBook of ThinkPad? Dingen als de EliteBook 840 G6 of the ThinkPad T14 passen in je budget. Lekker degelijk ook.

HP heeft sowieso een AMD variant, dat is de EliteBook 745. Lenovo had er dacht ik ook een, dat zou de A485 wezen. Die is inmiddels geloof ik wel last gen. Ik weet niet of het nieuwste model ook al in AMD-smaak beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Topicstarter
Wat mij wel opvalt is dat er zo veel laptops nu single channel geheugen hebben, zelfs de Lenovo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricedb
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-06 17:46
Ben zelf ook aan 't kijken naar een (linux) laptop en kwam laatst deze tegen: pricewatch: Lenovo ideapad S540-13IML (81XA0072MH). Zover ik weet zijn er nog geen reviews en heb ook geen ervaring met Lenovo/IdeaPad's. Mogelijk ook een goede optie voor jou @Daantje20. Lijkt mij in ieder geval wel een mooie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-05 09:53
In die prijsklasse kan je ook eens kijken bij System76 https://system76.com/laptops. Die Darter Pro ziet er erg cool uit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik ben al een maand of twee opzoek, als het niet langer is. Vrijwel 99% van de "Linux Laptops" resellers verkopen gewoon een op maat gemaakte Clevo barebone. Naar mijn mening zijn dit vaak gemiddelde laptops en behoren ze niet tot het high-end segment. Daarmee bedoel ik, goede behuizing, kwalitatief scherm en goede hardware. Voordeel is wel dat je vaak een volledige unlocked bios krijgt waarmee je kan doen en laten wat je wilt.

Ik ben uiteindelijk gevallen voor de charmes van de Ryzen 4000 serie en dan is het helemaal huilen om iets te vinden in het hogere segment. Ik ben nu dagelijks aan het refreshen op de Lenovo website om te zien of de AMD T14 refresh al live staat maar helaas. Tweede potentiele kandidaat is voor mij een Dell XPS 15 (geen Ryzen helaas) maar daar lees ik ook veel mixed reviews over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Topicstarter
Ondertussen heb ik ook wel gezien denk ik wat je bedoeld @Vaenir, daarom denk ik dat het goed is om even te wachten en te zien wat Star LabTop doet. De leveringen starten over 20 dagen op zijn vroegst helaas.

@ArisB De System76 modellen zijn ook gewoon clevo's, als ik ze daar bestel komt er nog de import bij naar NL en het gehannes bij garantie zaken.
Dan kan ik net zo goed bij https://laptopzelfsamenstellen.nl/ een machine samenstellen.

[ Voor 36% gewijzigd door Daantje20 op 10-07-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro_vd_me
System76 gebruikt coreboot op bv de lemur pro en dat schijnt echt wel een verbetering op te leveren in vooral hoe de fan reageerd. Dus ik zou er niet vanuit gaan dat je de zelfde ervaring krijgt bij Clevo als bij het corresponderende Clevo model van system76. Zelfde verhaal bij de tongfang en de tongfang bij tuxedocomputers.

Betreffende Star Labs, vraag me af of die wel eind juli gaan halen ivm corona, ik zou rekening houden met langere wachttijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Topicstarter
Zou deze: pricewatch: Lenovo ThinkPad E15 (2e gen.) (20T8000WMH) niet iets kunnen zijn? Kan alleen nog nergens zien/lezen hoe goed of hij werkt met Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triteron
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-05 07:11
[deleted]

[ Voor 92% gewijzigd door Triteron op 03-10-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:32
Houd er wel rekening mee dat die Ubuntubook een oudere Ryzen 5 3500U gebruikt, een nieuwe Ryzen 3 4300U is stukken sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Topicstarter
Wat ook wel een nadeel is van de Ryzen laptops die ik vond, zonder uitzondering allemaal single channel geheugen. Dat nekt de prestaties, dan komt de igp zeker niet uit de verf.

Vooralsnog lijkt wachten op de Labtop tot nu toe het best.

Vandaag de Star LabTop Mk IV besteld.
English (US) / 1.1GHz hexa-core 10th-generation Intel Core i7 processor, Turbo Boost up to 4.7GHz / 16GB 2400MHz memory
Detachable Power Plug: EU Plug (Type F)
Star Drive: 960GB PCIe OP SSD Storage
USB-C 3.1 Charge Cable (5m) × 1
Star Drive USB 3.0 Recovery Drive × 1
Allemaal voor €1260, wat naar mijn idee voor een dergelijke laptop prima is :9~

[ Voor 47% gewijzigd door Daantje20 op 14-07-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro_vd_me
Gefeliciteerd met je aanschaf. Ik heb gisteren de zelfde besteld. Alleen zonder ssd toevoeging. De ssd wordt vervangen door een nvme waarbij de originele als recovery gaat dienen.

Was jouw ook opgevallen dat de levertijd verschoven is, of stond bij jouw nog steeds End of July?

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Topicstarter
@ro_vd_me Voor ik bestelde heb ik contact gehad met Star Labs, ze gaven al aan dat de i7's op waren en dat ik in de begin augustus ronde zou zitten. Ze zijn heel toegankelijk, dat is wel een voordeel. Daarnaast ben ik op vakantie rond die tijd dus begin augustus is vroeg genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroenendal
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-05 12:46
Zou zeggen Dell heeft goede laptops liggen met Ubuntu maar Dell Nederland verkoopt nog maar 1 Ubuntu laptop...
https://www.dell.com/nl-n...u?appliedRefinements=9964

[ Voor 34% gewijzigd door Jgroenendal op 05-08-2020 16:21 . Reden: link naar Dell Ubuntu laptop lijst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Topicstarter
Dell Nederland verkoopt geen developer edition XPS inderdaad, treurig maar geen probleem als er goede alternatieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroenendal
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-05 12:46
Dat is het hem Dell verkoopt na genoeg geen Ubuntu laptops meer in Nederland. De developers edition is maar 1 laptop maar veel van hun Precision laptops hadden een optie om deze met Ubuntu aan te schaffen. Deze optie behoort niet meer tot de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1260028

Ik hoor graag als hij binnen is Daantje20,

overweeg zelf hetzelfde model.

wil hem inzetten met ubuntu studio als alternatief voor adobe creative cloud (voor graphisch vormgeven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Topicstarter
Op dit moment is er weer een vertraging, iets met IC leverancier die niet kan leveren in verband met COVID-19 en productie beperkingen.

Maar zodra ik hem heb kan ik kijken of een review mogelijk is. Als er meer eigenaren op Tweakers zitten kan een [Ervaringen] topic mogelijk ook een mooie uitkomst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro_vd_me
Ik heb 26-8 een bestelstatus- update-mail ontvangen, dat alle onderdelen aanwezig zouden zijn en er begonnen kon worden met productie. Daarna heb ik niets meer vernomen.
Heb jij de zelfde mail ontvangen Daan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Topicstarter
@ro_vd_me
Afgelopen vrijdag 11 september heb ik een e-mail gekregen dat de productie is afgerond (met alle goede kwaliteit componenten).
Ze geven aan dat normaal met 3-4 dagen verstuurd kan worden nadat de laptops in de UK zijn aangekomen (hoe lang dat duurt zeggen ze niet).

Mijn hoop is dat ze deze week versturen, maar dat kan zomaar pas volgende week worden.

Er is nog meer goed nieuws, coreboot voor de MK IV ligt op schema, dus dat is een hele mooie opsteker.

[ Voor 12% gewijzigd door Daantje20 op 14-09-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro_vd_me
@daan
Ik heb nog steeds niks mogen vernemen. Hun website geeft nu wel een specifieke datum aan, 15 okt.

• Daantje20

Daantje20

Topicstarter
@ro_vd_me
De statuspagina zegt dat de laptops nu op een vlucht vanuit hong Kong naar de UK wachten. Alleen de meeste vliegtuigen zitten vol, de verwachting is dat dit niet voor 9 oktober gebeurt.

Ondertussen ben ik blij als ik de machine voor eind van het jaar heb.

Statuspagina:
https://support.starlabs.systems/status

[ Voor 13% gewijzigd door Daantje20 op 30-09-2020 12:17 ]

• ro_vd_me
Daan, thanks voor die link, dier had ik nog niet gezien.
In dat geval wordt het inderdaad eerder eind nov begin december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Topicstarter
Het ziet er naar uit dat de laptop op zijn laatst aanstaande vrijdag naar VK vertrekt vanuit HongKong. Waarvandaan het weer verder verpakt en doorgestuurd word mijn kant op.
Dit is ondertussen het langst dat ik ooit heb gewacht op een stuk hardware.

[ Voor 5% gewijzigd door Daantje20 op 12-10-2020 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro_vd_me
pff ja, 27ste wordt alles verzonden vanuit het VK, eerste week van november moet het zo ongeveer in je brievenbus arriveren. Tenminste, ik verwacht dat de verzending van uit het VK niet meer dat een paar dagen duurt. En nu maar hopen dat het het wachten waard was. 2020 is toch wel het jaar van wachten op zowat alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Topicstarter
Dat klopt, het is echt iets unieks, zo lang dat dit duurt. Ergens hoop ik ook wel dat de machine zelf het wachten waard is geweest.

Dacht dat ik voor een vrij snelle optie van verzending heb gekozen toen: "Shipping (DHL EXPRESS 12:00)".
Weet alleen niet hoeveel ik daar aan ga hebben in deze tijden.

EDIT: Wat DHL betreft, als het pakket 27ste wordt aangeboden is het voor de middag de volgende dag bij mij op de stoep.

EDIT: @ro_vd_me Ik heb ondertussen een track&trace code, de laptop is onderweg! :9~

[ Voor 25% gewijzigd door Daantje20 op 28-10-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro_vd_me
Yes, ik ook, wordt de 29ste door dhl bezorgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Topicstarter
Hij is er! Dit bericht is getyped op de Labtop!
Wat een toffe machine is dit!

Hier word ik echt heel blij van.
@DappereDodo klopt :+

[ Voor 10% gewijzigd door Daantje20 op 29-10-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro_vd_me
Idd ik sta voor al te kijken van de wijze waarop het verpakt is! Mooie doos etc. Leuk gedaan! Starlabs thematiek mooi doorgevoerd zowel voor de verpakking, de laptop als voor het gnome-theme-pack in Ubuntu. En eindelijk een laptop zonder Windows key die niet van Apple komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Topicstarter
Heb eerder vanuit starlabs mint 20 cinnamon er op laten zetten. Zat al geen thema van starlabs op. Maar heb er nu Fedora 33 op gezet en gaat als de brandweer. Die i7 is echt snel icm de nvme ssd.

Het scherm is wel super, wat een mooie kleuren en helder ook. De matte afwerking en super kijkhoek zijn precies wat ik zocht.

Zeker de verpakking is met aandacht gedaan, heel erg mooi afgewerkt allemaal.

De Usb-c kabels, stug, goed afgewerkt.

[ Voor 15% gewijzigd door Daantje20 op 29-10-2020 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 07:02
De spellingscontrole is nog niet geïnstalleerd? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro_vd_me
Heb je hem wel getest met mint cinnamon? Ik heb de laptop standaard met ubuntu afgeleverd gekregen. Ga er mijn eigen nvme met een frisse mint cinnamon op zetten. Cinnamon heeft net wat kleinere UI elementen als gnome dus ik ga eerst maar eens testen met een live usb hoe cinnamon bevalt op een klein 13 inch scherm. Op mijn desktop, met groot scherm en muis, vind ik cinnmon zeer prettig werken

Het scherm is idd mooi.

Ook het touchpad is zeer redelijk, gelukkig, Niet te klein, responsief, en werkt out off the box meteen goed.

Ik heb een hele goede eerste indruk van deze laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Topicstarter
De eerste keer dat ik na opstarten en instellen de USB oplader aansloot liep Cinnamon meteen vast. Omdat ik toch al naar Fedora wilde maar meteen aan de slag gegaan, ik weet niet of het te herhalen is.

De touchpad is meer dan prima, beste wat ik ooit heb gehad :)

Heb je gemerkt hoe weinig "deck-flex" het toetsenbord heeft? Ongekend.

Dan de accuduur, zelfs zonder TLP geinstelleerd te hebben is dat heel erg lang. Beetje browsen kan je prima een 10+ uur met de accu doen geeft hij aan. Echte testen zal wel iets anders uitwijzen. Ik heb de i7 en die kan wel wat gebruiken als hij echt aan het werk moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro_vd_me
Ik neem aan dat Mint 20 (met of zonder Cinnamon) net zo probleemloos gaat werken als Ubuntu etc. aangezien ze hem uitvoerig getest hebben.

Betreffende het trackpad: We hebben hier ook een MacBook Pro 2019, dus mijn referentiekader betreffende trackpads is wel behoorlijk hoog! Maar als ik het dan weer vergelijk met een Lenovo t490, waar ik tijdens de lockdown een tijdje mee gewerkt heb, is het een fijne trackpad. Trackpads van Macbooks zijn gewoon gruwelijk goed. Ik moet de eerste niet MacBook laptop nog tegenkomen die daar maar enigszins bij in de buurt komt.

Wel ondertussen een minpunt onder..De inkeping, aan de voorkant, om de laptop te openen is te klein. De schanier te stroef. Ik krijg de laptop moeilijk open.

Deskflex; idd! Ook de algemene indruk van het materiaal is zeer goed. Het is gelijkwaardig aan een MacBook. Voelt allemaal zeer robuust!

[ Voor 8% gewijzigd door ro_vd_me op 30-10-2020 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Topicstarter
Blijkbaar is nog niet alles op uefi niveau op orde.

Bij v1.3.0 beloofd alles wel goed te werken.

Een headset of koptelefoon wordt nog niet herkend, met uefi 1.1.0 is wifi al wel beter maar nog niet fantastisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ro_vd_me
v1.4.0 is er. Zowel voor verbeterde wifi als het audio-subsysteem.

Fijn dat ze het zo snel oppakken.
v1.1.0 was al een hele verbetering voor wifi, die knalde er om de 5 minuten uit bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Topicstarter
ro_vd_me schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:57:
v1.4.0 is er. Zowel voor verbeterde wifi als het audio-subsysteem.

Fijn dat ze het zo snel oppakken.
v1.1.0 was al een hele verbetering voor wifi, die knalde er om de 5 minuten uit bij mij.
Bij mij was wifi stabiel maar rete traag, dan mis je de rj45 wel.

De uefi updates gaan super snel, fijn een klein maar toegewijd bedrijf. Ben heel blij met ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Topicstarter
@ro_vd_me Ik heb een ervaringen topic gestart.
Pagina: 1