Toon posts:

Future proof game & multimedia pc 1440P

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MetalSonic
  • Registratie: mei 2013
  • Nu online
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-10700K Boxed€ 396,05€ 396,05
1MoederbordenMSI MPG Z490 Gaming Plus€ 161,58€ 161,58
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Zwart€ 99,-€ 99,-
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 39,-€ 39,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 104,40€ 104,40
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 122,98€ 122,98
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 114,95€ 114,95
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 169,90€ 169,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.257,81

Toelichting: mijn huidige gamepc is denk ik echt bezig zijn laatste adem uit te blazen. Een i7 3770K die eigenlijk elke dag aan stond.

Ik typ dit topic nog vanaf die computer maar het zou mij niks verbazen als het één van de laatste berichten is. Ok genoeg.

Aandachtspunten
1) game pc/ multimedia pc, nieuwe pc moet ook snel genoeg zijn voor SIM games (City skylines bv) vandaar de CPU... Intel geniet toch nog even mijn voorkeur en de 10700K is bang for buck
2) Stil, hij moet stil zijn, als ik aan het browsen ben wil ik hem niet horen. Betekent dus dat elk onderdeel als hij niet veel doet ook onhoorbaar moet zijn ( Voeding, videokaart etc)
3) Ik wil een moederbord waarmee ik ook draadloos het internet op kan (als back up voor bedraad internet)
4) Videokaart, ik neem de MSI GTX 980 nog even mee uit mijn oude build. Ik denk dat die pas vervangen word als de nieuwe 3080 uit komt.
5) Het moet "compitabel" zijn met elkaar, liefst vanuit de fabriek. Als ik de computer thuis krijg moet hij werken. Mijn huidige game pc deed al lastig in week één, hij ging niet naar Windows en dat bleek later te maken te hebben met een moederbord update. Daarna nog vaak problemen gehad met dit moederbord, daarom wil ik ook geen Gigabyte meer en wil ik MSI een kans geven.

Qua gebruik:
70% is muziek afspelen, surfen en 30% is video games waarbij ik dus ook wat zware games vloeiend wil kunnen spelen.

Qua beeldscherm: vanavond wordt er een LG LG 27GL850 Ultragear bezorgd hopelijk bevalt die want dat wordt dan mijn nieuwe main monitor.

Graag tips!
Ik laat hem assembleren, ik kijk nog even waar.

Edit 17:32 : cpu tips zijn natuurlijk welkom, wellicht toch de 10900K vind 't wel belangrijk dat een stille cpu koeler het aankan natuurlijk.

Edit 20.01: lijst aangepast op basis van tips - Noctua CPU koeler, 32 gig werkgeheugen

Edit: Ik wil de computer all core (licht) oc'n 5.0 gigahez @ all cores..

Edit 11 juli 22:45 voeding aangepast naar één die semi passief is.

Edit 12 juli 15;33, draadloze netwerk adapter toegevoegd, pc kast van matzwart naar normaal zwart

Edit 16 juli CPU koeler verandert naar Sythe mugen 5

edit 25 juli, geheugen en opslag aangepast
Edit ; 28 juli laatste cheks, nu rest alleen nog de voeding is die goed genoeg?

[Voor 30% gewijzigd door MetalSonic op 28-07-2020 21:14]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• juiced01
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:02
Je hebt twee keer geheugen in je lijst, dat is denk niet nodig, toch?

• MetalSonic
  • Nu online
juiced01 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:28:
Je hebt twee keer geheugen in je lijst, dat is denk niet nodig, toch?
Bedankt, OP aangepast!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

- Noctua koeler ;)
A2000 van Kingston is een betere keuze

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 14-09 18:31
Als je veel grote assets gebruikt in city skylines dan heb je misschien niet genoeg aan 16 gb geheugen.

• MetalSonic
  • Nu online
Immanent Ike schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:29:
Als je veel grote assets gebruikt in city skylines dan heb je misschien niet genoeg aan 16 gb geheugen.
Ik maak inderdaad hele grote maps en wil wel een grote framerate houden. Ondertussen draait er muziek in de ochtend en wellicht wat browsers. Goede tip ik heb hem aangepast naar 32 gig.

Paar vragen:
1) klopt het dat als ik wifi wil voor mijn moederbord ik meteen over 200 euro moet gaan voor een MSI moederbord?

2) ik luister graag muziek voldoet mijn moederbord daarvoor?

3)
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16

Is deze niet net zo goed voor minder geld? Corsair wellicht ook betrouwbaarder merk?

[Voor 35% gewijzigd door MetalSonic op 10-07-2020 15:18]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 29-08 12:42
Ik durf te wedden jij verdomt weinig verschil zal merken met Skylines tussen een AMD en Intel CPU.

Vermoed de gemiddelde gamer met een blinde test (dus niet wetende welk systeem ze op spelen) niet het verschil zal merken.
Wel zal men het verschil merken in prijs :p wat je weer kan uitgeven aan andere onderdelen

Maar idd als geld geen rol speelt, lekker nemen wat je leuk vind

[Voor 18% gewijzigd door ArranChace op 11-07-2020 13:23]

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Waarom 2 ssd's? Verschil tussen langzame en snelle ssd's merk je amper, mocht dat de motivatie zijn. Deze: pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB is een goede keus qua prijs en performance.

Past er geen grotere koeler in de kast? Noctua NH-D15S bijv? Stukkie stiller weer.

Je geeft aan dat je wilt dat de voeding z'n fan uitzet bij geen gebruik, maar degene die je kiest doet dat niet? Niet dat je een goede fan hoort bij laag toerental hoor. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Immanent Ike
Aikon schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:31:
Waarom 2 ssd's? Verschil tussen langzame en snelle ssd's merk je amper, mocht dat de motivatie zijn. Deze: pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB is een goede keus qua prijs en performance.

Past er geen grotere koeler in de kast? Noctua NH-D15S bijv? Stukkie stiller weer.

Je geeft aan dat je wilt dat de voeding z'n fan uitzet bij geen gebruik, maar degene die je kiest doet dat niet? Niet dat je een goede fan hoort bij laag toerental hoor. ;)
Goede punten.

Om aan te vullen: Ik zou nu voor een 1tb ssd gaan (de xpg-sx8200 bijv) en als die vol dreigt te raken of merkbaar langzamer wordt (omdat die vol raakt) een extra ssd toevoegen. Tegen die tijd zou het zomaar kunnen zijn dat 2 tb ssd's goed betaalbaar zijn.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 15:24
Neem geen Corsair geheugen. Compatibiliteit met Ryzen 3*** is slecht. Kijk vooral naar Crucial Ballistix en in iets mindere mate naar G.Skill Rippjaws V/Trident Z Neo.

• robogeeka
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 01-09 17:28
Uszka schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:15:
Neem geen Corsair geheugen. Compatibiliteit met Ryzen 3*** is slecht. Kijk vooral naar Crucial Ballistix en in iets mindere mate naar G.Skill Rippjaws V/Trident Z Neo.
Het gaat hier dan ook om een intel systeem

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Uszka
robogeeka schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:25:
[...]

Het gaat hier dan ook om een intel systeem
Ik zie het nu. Slechte prijs/prestatie/efficiëntie. Ryzen 7 3700X doet hetzelfde voor €100 minder bij een veel lager verbruik. De enige nog enigszins interessante Intel is de 10400F. Voor de rest zijn er betere alternatieven voor een lagere prijs.

• robogeeka
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 01-09 17:28
Uszka schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:51:
[...]

Ik zie het nu. Slechte prijs/prestatie/efficiëntie. Ryzen 7 3700X doet hetzelfde voor €100 minder bij een veel lager verbruik. De enige nog enigszins interessante Intel is de 10400F. Voor de rest zijn er betere alternatieven voor een lagere prijs.
Begrijp mij niet verkeerd, ik sluit me hier volledig bij aan 👍

Ts vraagt hier dan ook 2 lastige dingen. Bang for buck en intel. Bij bang voor buck raad ik ook een ryzen systeem aan. Maar als ts liever intel heeft is dat zijn eigen keuze.

• MetalSonic
  • Nu online
@Aikon
Goede punten. Reden van 2 ssd's is dat ik op de "langzaamste" wil ik windows zetten, daar komen ook de "windows apps", denk aan Itunes, bencmark programma's etc.. Terwijl ik op de snellere SSD mijn games wil zetten

Ik heb de voeding aangepast, wat vind je van degene die ik heb gekozen? ik heb nu trouwens een Corsair RMX oid, die is ook semi passief twijfel ik ook over. Nadeel van de Corsair is dat de kabels erg stug zijn (eigen mijn enige minpunt bij die voeding).

@Uszka & @robogeeka
Rationeel gezien ben ik het met jullie eens dat AMD de betere keuze is. Maar als het aan komt op de CPU kies ik toch voor mijn emotie. Ik heb altijd Intel gehad (computers, laptops) en dat wil ik eigenlijk blijven doen.

Qua tips ben dus qua bang for buck vooral geïnteresseerd in jullie meningen voor de andere onderdelen. Zoals mijn RAM, is dat verstandig? en heb ik wel de juiste SSD voor games waarbij maps snel moeten ingeladen

EDIT en dat moederbord wat is jullie mening daarvan? en klopt het dat je 200+ euro moet uitgeven wil je draadloos internet via je moederbord ontvangen? Das voor mij interessant wat stel dat om wat voor reden dan ook mijn bedrade internet niet werkt dan is een back up wel fijn.

[Voor 12% gewijzigd door MetalSonic op 11-07-2020 22:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
MetalSonic schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:50:
@Aikon
EDIT en dat moederbord wat is jullie mening daarvan? en klopt het dat je 200+ euro moet uitgeven wil je draadloos internet via je moederbord ontvangen? Das voor mij interessant wat stel dat om wat voor reden dan ook mijn bedrade internet niet werkt dan is een back up wel fijn.
Wederom is dat bij AMD flink goedkoper. Je kan natuurlijk ook een moederbord zonder widi kopen en een extra wifi pci kaart nemen. Dat is vaak goedkoper en mee te nemen in het geval van een upgrade.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 13:56
Heb niet heel veel input maar als je de zwarte variant neemt van de R6 scheelt dat 3 tientjes.

pricewatch: Fractal Design Define R6 USB-C Zwart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Ik heb net gekeken op de website van mijn Kingston ram maar ik kan niet vinden of het wel compatibel is met het gekozen MSI moederbord. Iemand tips hiervoor?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Voor advies omtrent een voeding is een apart topic, daar kan je goed terecht.

Tja, ik zou gewoon 1 snelle, betaalbare ssd halen. En anders zou ik juist Windows op de snelle zetten, net als je games ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
MetalSonic schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:40:
Ik heb net gekeken op de website van mijn Kingston ram maar ik kan niet vinden of het wel compatibel is met het gekozen MSI moederbord. Iemand tips hiervoor?
Compatibiliteit is bij Intel nauwelijks een probleem. 99,9% van de modules zullen probleemloos werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Je laat hem toch assembleren? Dan zorgen ze wel dat t werkt hoor ;)

• MetalSonic
  • Nu online
Even een schopje :) in de hoop dat iemand nog andere tips/ tops kan geven. Ik wil eind deze week de knoop doorhakken. Ik laat 't assembleren bij Alternate.

• MetalSonic
  • Nu online
Uszka schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:23:
[...]

Compatibiliteit is bij Intel nauwelijks een probleem. 99,9% van de modules zullen probleemloos werken.
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3600C18

heeft 3600mt ipv 3200 mt naar jouw mening nog een toegevoegde waarde?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
3600C18 voegt niets toe tov 3200C16. Je moet het dan in lagere latency zoeken zoals 3200C14 of 3600C16.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArranChace
MetalSonic schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:50:
@Aikon
Goede punten. Reden van 2 ssd's is dat ik op de "langzaamste" wil ik windows zetten, daar komen ook de "windows apps", denk aan Itunes, bencmark programma's etc.. Terwijl ik op de snellere SSD mijn games wil zetten

Ik heb de voeding aangepast, wat vind je van degene die ik heb gekozen? ik heb nu trouwens een Corsair RMX oid, die is ook semi passief twijfel ik ook over. Nadeel van de Corsair is dat de kabels erg stug zijn (eigen mijn enige minpunt bij die voeding).

@Uszka & @robogeeka
Rationeel gezien ben ik het met jullie eens dat AMD de betere keuze is. Maar als het aan komt op de CPU kies ik toch voor mijn emotie. Ik heb altijd Intel gehad (computers, laptops) en dat wil ik eigenlijk blijven doen.

Qua tips ben dus qua bang for buck vooral geïnteresseerd in jullie meningen voor de andere onderdelen. Zoals mijn RAM, is dat verstandig? en heb ik wel de juiste SSD voor games waarbij maps snel moeten ingeladen

Weet je ik luisterde ook altijd naar mijn emotie en heb altijd in Intel Kamp gezeten.
Waarom ik nu naar AMD ben gestapt..

Ik koop altijd als ik een nieuwe PC koop het top model CPU die op dat moment te koop is, en tot nu toe altijd intel gehad want AMD......(vul maar in)
Nu bij mijn laatste PC, toen ik voor een i9 10900 wilde gaan, moest ik daar aantal maanden geleden ruim 1400 euro nog voor neerleggen.
Keek ik naar AMD, moest ik voorde 3900x (op dat moment was de 3950 nog niet verkrijgbaar) moest ik 600 euro voor neer leggen, en was maar paar procent langzamer als de Intel single core, en laar de i9 verbleken in multicore.

Prijs verschil was zo groot ik voor het bedrag van de i9, nog een ROG Corsair Formula VIII bord ebij kon kopen, en nog steeds minder geld uitgaf voor een i9 10900.
Nu heb ik een achterlijk snelle CPU op een bord dat zo absurd is met overklokken, ik de 3900x zo ver kan pushen in al weken op snelheden zit die de 3900XT nu bied, voor een prijs waarbij ik elke Intel gebruiker stiekum uitlach

Ben ik blij dit keer naar mijn verstand heb geluisterd ipv mijn emotie en niet wederom zoals ik al 30 jaar deed, voor Intel kiezen.
Goed prijzen van Intels zijn wel gedaald nu, en zal je nu niet zo achterlijk groot verschil opleveren als paar maanden geleden maar het is nog steeds een behoorlijk bedrag, en je zal er denkelijk qua verschil nu er een HERO bord van kunnen kopen vermoed ik, Dus op moment je kiest voor emotie en niet verstand, betaal je daar voor.

En ja, dit is mijn eerste AMD PC...

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

• MetalSonic
  • Nu online
ArranChace schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:20:
[...]

Weet je ik luisterde ook altijd naar mijn emotie en heb altijd in Intel Kamp gezeten.
Waarom ik nu naar AMD ben gestapt..

Ik koop altijd als ik een nieuwe PC koop het top model CPU die op dat moment te koop is, en tot nu toe altijd intel gehad want AMD......(vul maar in)
Nu bij mijn laatste PC, toen ik voor een i9 10900 wilde gaan, moest ik daar aantal maanden geleden ruim 1400 euro nog voor neerleggen.
Keek ik naar AMD, moest ik voorde 3900x (op dat moment was de 3950 nog niet verkrijgbaar) moest ik 600 euro voor neer leggen, en was maar paar procent langzamer als de Intel single core, en laar de i9 verbleken in multicore.

Prijs verschil was zo groot ik voor het bedrag van de i9, nog een ROG Corsair Formula VIII bord ebij kon kopen, en nog steeds minder geld uitgaf voor een i9 10900.
Nu heb ik een achterlijk snelle CPU op een bord dat zo absurd is met overklokken, ik de 3900x zo ver kan pushen in al weken op snelheden zit die de 3900XT nu bied, voor een prijs waarbij ik elke Intel gebruiker stiekum uitlach

Ben ik blij dit keer naar mijn verstand heb geluisterd ipv mijn emotie en niet wederom zoals ik al 30 jaar deed, voor Intel kiezen.
Goed prijzen van Intels zijn wel gedaald nu, en zal je nu niet zo achterlijk groot verschil opleveren als paar maanden geleden maar het is nog steeds een behoorlijk bedrag, en je zal er denkelijk qua verschil nu er een HERO bord van kunnen kopen vermoed ik, Dus op moment je kiest voor emotie en niet verstand, betaal je daar voor.

En ja, dit is mijn eerste AMD PC...
ok, nou fijn voor je dat je nu een gelukkige AMD user bent qua cpu.

Heb je verder los van de CPU nog tips voor mij? wellicht mijn moederbord? of mijn ssd? of de kast.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArranChace
MetalSonic schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:26:
[...]

Heb je verder los van de CPU nog tips voor mij? wellicht mijn moederbord? of mijn ssd? of de kast.
Voor Gaming gebruik ikzelf nu 2x https://tweakers.net/pric...g-gammix-s11-pro-2tb.html al kan ik PCI-e 4's aan vond ik die eventjes te duur op dat moment, en Redelijk tevreden mee, en wil nu toch naar PCI-e 4 in tijd, merk gewoon met een hele snelle PC op met hoge FPS op hoge resoluties je nog steeds texture popins hebt. Ook af en toe met bestanden kopieeren dat het lijkt de controller staat te wachten op de SSD's dat het hele systeem lijkt te vertragen, en de SSD's staan dan ook op 100%, terwijl de CPU en GPU uit hun neus staan te eten

Het is iets wat me in begin niet opviel omdat het systeem zoveel sneller is als wat ik had, maar nu ik een paar maanden met de deze PC met een X570 bord werk dat PCIe4 heeft, maar PCIe3 SSD's nu werkt,op hoogste resoluties en settings met games dat laden van textures bijvoorbeeld niet altijd even snel verloopt en ietwat later in beeld scherper worden, iets wat je met HDD's regelmatig had met gaming.

Het is Nitpicking aan mijn kant, en wellicht zal een ander het niet eens merken, en je moet ook echt in Hoge Resoluties spelen met Max settings wil ik het pas merken, aangezien jou bord PCIe4 aan kan, en je wellicht ook 4k wil gamen met een stevige CPU is dit het enige wat ik op je systeem kan aanmerken vanuit mijn eigen ervaring met PCIe3 SSD's

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
MetalSonic schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:26:
[...]

Koop AMD ;) . Ik snap merkentrouw niet zo goed. Alsof je dan van Intel een extraatje krijgt ofzo? |:(

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• MetalSonic
  • Nu online
Iedereen die mij tips heeft gegeven bedankt! (verkapt schopje).

Als iemand nog iets ziet hoor ik het graag! (alleen Intel cpu blijft) rest hoor ik het graag.

• leogeran
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 15:09
MetalSonic schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:55:
Iedereen die mij tips heeft gegeven bedankt! (verkapt schopje).

Als iemand nog iets ziet hoor ik het graag! (alleen Intel cpu blijft) rest hoor ik het graag.
Ik zou het moederbord nog even checken.
Om zeker te zijn dat het alles aan kan wat je wil.

YouTube: Top 5 Best Z490 Motherboards

Een uurtje investeren dat straks niet 50 euro bespaart op een moederbord en daar tegenaan gaat lopen. Dat de PCIe lanes het niet aankunnen.
Ik heb zelf in het verleden te voor een minimale spec mobo gekozen (want goedkoop) en dat kost je toch performance..

Op de website van de mobo manufactor kan je altijd het compatible geheugen vinden :)

• MetalSonic
  • Nu online
leogeran schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:37:
[...]

Ik zou het moederbord nog even checken.
Om zeker te zijn dat het alles aan kan wat je wil.

YouTube: Top 5 Best Z490 Motherboards

Een uurtje investeren dat straks niet 50 euro bespaart op een moederbord en daar tegenaan gaat lopen. Dat de PCIe lanes het niet aankunnen.
Ik heb zelf in het verleden te voor een minimale spec mobo gekozen (want goedkoop) en dat kost je toch performance..

Op de website van de mobo manufactor kan je altijd het compatible geheugen vinden :)
https://www.overclockers....otherboard-mb-34t-ms.html

Ik zie hier dat het moederbord 3200 mhz ram ondersteunt. Het ondersteunt ook
Multi-GPU Supports AMD 2-Way CrossFireX™ Technology
Dit vind ik vreemd, begrijp jij dit? Dit is een AMD videokaart sli systeem. Is dit MSI moederbord dan meer een AMD dan een Nvidia moederbord of lees ik dat verkeerd?

Ik wil er eerst een MSI GTX 980 in stoppen en later dit jaar vervangen voor een MSI GTX 3070

• Prosac
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 27-09 15:02
Ik zie het moederbord niet in de lijst staan als SLI ready voor Geforce.
https://www.nvidia.com/en...o/sli-ready-motherboards/

Echter, dit is alleen als je 2 dezelfde GF-videokaarten gaat plaatsen, ik vermoed dat je dat niet gaat doen en dan maakt het niks uit.

• MetalSonic
  • Nu online
Prosac schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:12:
Ik zie het moederbord niet in de lijst staan als SLI ready voor Geforce.
https://www.nvidia.com/en...o/sli-ready-motherboards/

Echter, dit is alleen als je 2 dezelfde GF-videokaarten gaat plaatsen, ik vermoed dat je dat niet gaat doen en dan maakt het niks uit.
Ook jij bedankt voor het meedenken, ik ga niet voor SLI ready. Ik zal het altijd bij één videokaart houden. Belangrijkste is dat dit moederbord dus (MSI) Nvidia videokaarten ondersteunt.

• leogeran
Hier kan je zien of jouw gekozen geheugen (HX432C16PB3K2/32) ondersteund wordt:
https://www.msi.com/Mothe...AMING-PLUS#support-mem-31

(spoiler: Jep!)

en de videokaart wordt zeker ondersteund!

Veel plezier met de aankoop! En stuur maar een fotootje als je hem hebt staan _/-\o_

• MetalSonic
  • Nu online
leogeran schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:36:
[...]

Hier kan je zien of jouw gekozen geheugen (HX432C16PB3K2/32) ondersteund wordt:
https://www.msi.com/Mothe...AMING-PLUS#support-mem-31

(spoiler: Jep!)

en de videokaart wordt zeker ondersteund!

Veel plezier met de aankoop! En stuur maar een fotootje als je hem hebt staan _/-\o_
Handige website/ link. Ben er nu zelf alles aan 't controleren.

Geheugen is inderdaad 3 vinkjes, videokaart zie ik niet bij VGA staan. Waar haal jij uit dat mijn videokaart zeker ondersteund wordt?

https://www.msi.com/Mothe...0-GAMING-PLUS#support-vga

NB als ik de kast heb maak ik uiteraard een paar leuke foto's O+

• leogeran
Dat is een gegeven.. De aansluiting is hetzelfde, dus gaat het werken.
Ook zonder performance verlies! Ik denk dat ze alleen maar laten zien welke er op dit moment nog verkocht worden/net niet meer verkocht worden. De 980 is al van een oudere generatie :)

• Immanent Ike
Je hebt nu een stille lowprofile koeler gepakt, terwijl je ruimte hebt voor een grote tower koeler. Als je kiest voor een 10700k die meer dan 200 watt trekt zou ik zeker voor een high end tower koeler gaan ipv deze.

• MetalSonic
  • Nu online
Immanent Ike schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:10:
Je hebt nu een stille lowprofile koeler gepakt, terwijl je ruimte hebt voor een grote tower koeler. Als je kiest voor een 10700k die meer dan 200 watt trekt zou ik zeker voor een high end tower koeler gaan ipv deze.
Is op basis van een overzicht van "stille pc" https://silentpcreview.co...ool-lucifer-v2-heatsinks/

verder nog over gehad met een user die ook in het stille pc topic zeer actief is.

Ik heb voor mijn huidige build nog een Scythe mugen 3 REV B (echte toren) maar dat doe ik liever niet meer. Zit lomp in de weg als ik een keer wat wil vervangen.

Ik ben ook niet van plan om flink te oc'n, als ik 'm oc doe ik een veilige 5.0 gigahez op alle cores wat 300 mhz meer is dan de turbo clock.

Uiteraard benieuwd als jij nog een tip voor mij hebt. Van een CPU koeler dat je zegt van "die is stil en betrouwbaar"

Oh en ik ga tot slot kiezen voor een custom fan profiel in de bios voor de cpu koeler. Ik denk weer op basis van voltage.

EDIT: nou lekker is dit Alternate heeft sommige producten van mijn lijstje niet, zoals de Fractal design ion voeding :O

[Voor 17% gewijzigd door MetalSonic op 16-07-2020 17:05]

• Immanent Ike
MetalSonic schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:46:
[...]

Is op basis van een overzicht van "stille pc" https://silentpcreview.co...ool-lucifer-v2-heatsinks/

verder nog over gehad met een user die ook in het stille pc topic zeer actief is.
Die resultaten zijn al behoorlijk oud, ondertussen zijn er een hoop nieuwe koelers op de markt gekomen. Bovendien gaat deze koeler niet zo stil zijn als in die tabel zodra de cpu richting de 250 watt schiet.
Ik heb voor mijn huidige build nog een Scythe mugen 3 REV B (echte toren) maar dat doe ik liever niet meer. Zit lomp in de weg als ik een keer wat wil vervangen.
Tja je kan niet alles willen, als je voor een energie slurpende intel kiest samen met een high end gpu dan moet je deze ook adequaat koelen, anders zou ik iets anders kiezen. Als je dan ook nog stil wilt dan betekent dit ook een groot koelblok.

Eventueel kan je nog kiezen voor een kleine tower zoals de pricewatch: Noctua NH-U12S Bruin maar dan kan je waarschijnlijk niet volledig gebruik maken van de turbo boost, en overclocken zit er dan ook niet in.

• Quacka
Mugen 4 is trouwens erg makkelijk te installeren en dus te deinstalleren, mocht dat nodig zijn.
Ook zit deze handig in elkaar, doordat ie soort van asymmetrisch wordt geinstalleerd (komt dus niet over de dimms heen)

Voedingen zijn schaars momenteel en heftig aan de prijs, zeker in de klasse die iedereen wil (tussen 450-600W lijkt er weinig aanbod te zijn). Vanaf 600W is het weer beter.

• MetalSonic
  • Nu online
Quacka schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:44:
Mugen 4 is trouwens erg makkelijk te installeren en dus te deinstalleren, mocht dat nodig zijn.
Ook zit deze handig in elkaar, doordat ie soort van asymmetrisch wordt geinstalleerd (komt dus niet over de dimms heen)

Voedingen zijn schaars momenteel en heftig aan de prijs, zeker in de klasse die iedereen wil (tussen 450-600W lijkt er weinig aanbod te zijn). Vanaf 600W is het weer beter.
Wat vind je van de mugen 5?

Komt bij HW in elk geval goed uit de test
https://nl.hardware.info/...gen-5-pcgh-edition.392156

Edit ah ik begrijp nu waarom je de 4 kiest , lage max dba
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

[Voor 13% gewijzigd door MetalSonic op 16-07-2020 19:31]

• Quacka
nee sorry gewoon de mugen 5, 4 staat naast de 5 op mn toetsenbord haha.
Maar ik ben er zeer tevreden over. Ik hoor mijn pc totaal niet.
Maar amd natuurlijk, de mugen draait nu op 330-350 RPM - soms zelfs gewoon uit.

• DeNachtwacht
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 25-09 01:16
Wat ik nog een beetje mis zijn 2 belangrijke onderdelen die altijd vergeten worden als je een echt stille pc wil omdat beide onderdelen méér herrie maken dan de CPU voeding als je er niet op let:
1. De voeding: Seasonic Focus+ 750W Gold is bij Amazon Duitsland nog te krijgen maar hier inmiddels niet meer en een heel stille voeding.
2. Een stille GPU. Nu nog niet aan de orde voor jou maar hier wordt ook vaak vergeten dat hier ook aardig wat herrie te besparen is. Ik weet niet in hoeverre je een echt zware gpu wil, maar er zijn nu wel 2070's te vinden die passief gekoeld zijn.

Als je het echt als een baas wil, dan koop je natuurlijk deze: https://www.fanlesspro.co...emetal-up10-fanless-case/

Een geheel ventilatorloze kast inclusief voeding waar je geen enkele ventilator meer nodig hebt, ook niet voor gpu en cpu. Zoek de reviews maar. Kost wel wat natuurlijk ;)

• MetalSonic
  • Nu online
@Quacka
Geeft niet, ik ben sowieso overtuigd. Heb mijn cpu koeler veranderd naar Sythe mugen 5. Groot gevaarte maar stil en koelt goed. Mijn cpu is natuurlijk een heethoofd dus dat moet ik niet onderschatten.

@DeNachtwacht
Bedankt voor je stilte tips! het is hierom dat ik een voeding heb die semi passief is. Als het goed is geen actieve fan in windows en oude games en rustig aan 't werk als ik wel een intensieve game speel.

Qua gpu ben ik het natuurlijk met je eens. Daar doe ik hetzelfde één van de redenen dat ik zo blij nog ben met mijn MSI GTX 980 is dat die fans pas aan het werk gaan als ik een game speel! Heerlijk stille kaart, ik hoop dat er bij de 3k serie ook zo'n stille komt bij MSI vandaan.

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14:10
@MetalSonic

Ik heb je laatste wenslijst toch maar eens veranderd:

Het moederbord en de wifi-kit eruit voor een gecombineerd Z490 bord met WIFI 6 erin. Goede VRM (12+2+2+1 / 50A) om te overklokken. Net iets beter bord dan die MSI Gaming Edge.

Verder de Ion+ veranderd voor de Straight Power 11 voeding. Deze is nog net iets stiller dankzij de Silent Wings 3 fan erin.

Wat betreft de SSD's. Die begreep ik niet. De Samsung Evo is op dit moment net zo snel als de veel goedkopere Kingston A2000 met laatste firmware. Zie hieronder. Hiermee kun je echt geld besparen.

Dan ziet het er zo uit:

1ProcessorsIntel Core i7-10700K Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenAsus TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI)€ 214,75€ 214,75
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 104,40€ 104,40
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 48,99€ 48,99
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/32€ 171,75€ 171,75
2Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 106,90€ 213,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.366,64

• MetalSonic
  • Nu online
Djarune schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:09:
@MetalSonic

Ik heb je laatste wenslijst toch maar eens veranderd:

Het moederbord en de wifi-kit eruit voor een gecombineerd Z490 bord met WIFI 6 erin. Goede VRM (12+2+2+1 / 50A) om te overklokken. Net iets beter bord dan die MSI Gaming Edge.

Verder de Ion+ veranderd voor de Straight Power 11 voeding. Deze is nog net iets stiller dankzij de Silent Wings 3 fan erin.

Wat betreft de SSD's. Die begreep ik niet. De Samsung Evo is op dit moment net zo snel als de veel goedkopere Kingston A2000 met laatste firmware. Zie hieronder. Hiermee kun je echt geld besparen.

[Afbeelding]

Dan ziet het er zo uit:

1ProcessorsIntel Core i7-10700K Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenAsus TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI)€ 214,75€ 214,75
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 48,99€ 48,99
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/32€ 171,75€ 171,75
2Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 106,90€ 213,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.366,64
Hier ga ik eens over nadenken vooral mbt de opslag. Voeding die je hebt gekozen is helaas niet semi actief (lees= als ik in Windows zit en of Netflix kijk dan vind ik 't een fijn idee als de fan niks doet)

• Djarune
MetalSonic schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:56:
[...]

Hier ga ik eens over nadenken vooral mbt de opslag. Voeding die je hebt gekozen is helaas niet semi actief (lees= als ik in Windows zit en of Netflix kijk dan vind ik 't een fijn idee als de fan niks doet)
Semi-actief is met name een kostenbesparing. Niet iets waar de voeding daadwerkelijk stiller van wordt. Zie bijvoorbeeld hier het geluidsniveau bij maar 100W. Dan is de Straight Power 11 toch aanzienlijk stiller

Edit:
HWI revies zijn niet de beste bron voor voedingen. Daarom quote ik liever de karmakeizer voedingen uit het Voeding advies en informatie topic - Deel 34
-The_Mask- schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:12:
[...]
Voordeel van de Straight Power 11 550W is vooral de beste fan die je in een voeding kunt krijgen. Geen enkele bijgeluiden van het lager of de motor en een zeer lage minimale draaisnelheid van ~220RPM maakt de voeding het stilste onderdeel met bewegende delen van de PC.
Edit 2:
Redenen om de Ion+ te overwegen zijn de langere garantie en soepelere kabels.

[Voor 33% gewijzigd door Djarune op 17-07-2020 12:22]

• MetalSonic
  • Nu online
Djarune schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:01:
[...]

Semi-actief is met name een kostenbesparing. Niet iets waar de voeding daadwerkelijk stiller van wordt. Zie bijvoorbeeld hier het geluidsniveau bij maar 100W. Dan is de Straight Power 11 toch aanzienlijk stiller

Edit:
HWI revies zijn niet de beste bron voor voedingen. Daarom quote ik liever de karmakeizer voedingen uit het Voeding advies en informatie topic - Deel 34

[...]

Edit 2:
Redenen om de Ion+ te overwegen zijn de langere garantie en soepelere kabels.
_/-\o_

Gaaf dat je tijd hebt vrijgemaakt om mij advies + bron te geven. Ik ben overtuigd heb ook nog ff gekeken bij belasting bij 500wat etc en zojuist mijn voeding aangepast. Heb eerder al een be quiet 7 700 gehad en die was ook stil enige nadeel van die was dat hij niet modulair was qua kabels maar dat is nu ook opgelost.

• MetalSonic
  • Nu online
Paar vragen (ja ben nog steeds bezig voor deze pc, wilde 'm dus al eerder bestellen maar ben afhankelijk van een andere Tweaker om 't samen met mij te bouwen in augustus)

Vragen:
1) RAM: denk nu over
Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3200C16
ipv
Kingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/32

Wat is jullie mening? Gevoelsmatig is Corsair betrouwbaarder dan Kingston..

2) Ik lees dat de Nvidia 3k serie 12 pins voeding wil, is mijn be quiet 650 voeding daar wel goed voor?

https://nl.hardware.info/...e-12-pins-voedingsstekker

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Quacka
Ga je straks voor een 1500 euro videokaart? Als het al waar is zal het voor die dure kaarten gaan gelden.

Bij eerdere overgangen kreeg je gewoon verloopstekkers, zal nu niet anders zijn.
4x8 pins zal echt wel genoeg zijn. Ik geloof er niets van dat het verbruik werkelijk die grenzen gaat aantikken.
Zou ook belachelijk worden ook.

Over paar jaar iedereen een kerncentrale in huis om een computer aan te kunnen zetten?

[Voor 38% gewijzigd door Quacka op 24-07-2020 23:47]

• DeNachtwacht
Quacka schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:44:
Ga je straks voor een 1500 euro videokaart? Als het al waar is zal het voor die dure kaarten gaan gelden.

Bij eerdere overgangen kreeg je gewoon verloopstekkers, zal nu niet anders zijn.
4x8 pins zal echt wel genoeg zijn. Ik geloof er niets van dat het verbruik werkelijk die grenzen gaat aantikken.
Zou ook belachelijk worden ook.

Over paar jaar iedereen een kerncentrale in huis om een computer aan te kunnen zetten?
als je een bron aanhaalt, lees hem dan wel even goed:
De reden van Nvidia's beslissing om zo'n opmerkelijke verandering door te voeren is niet bekend, maar de meest logische reden is dat het om een marketingbeslissing gaat.
De laatste jaren is het verbruik van systemen juist weer terug gelopen. Het begon in jaren 90 met 250-300 watt, dat liep later op naar 350 en met de komst van steeds snellere chips ging dat tot aan 550 watt voor een systeem toe (of nog meer als je tweede videokaart, derde harde schrijf of brander/lezer etc toe ging voegen). Tegenwoordig is voor een normaal systeem 450 watt echt al wel weer voldoende. Vooral door zuinigere processoren (van 125W naar 65W) en GPU's.

Dus nee, dat die stekker 500 watt kan trekken betekent niet dat Nvidia GPU's gaat maken die dat daadwerkelijk nodig hebben ;)

[Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 25-07-2020 00:59]

• Quacka
dat bedoelde ik ook hoor

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Waarom nou 2x dezelfde ssd? Juist één grotere ssd geeft voordelen qua cache, wear levelling etc.

[Voor 4% gewijzigd door Aikon op 25-07-2020 07:04]

• DeNachtwacht
Is idd duurder maar als je het over toekomstbestendig hebt, 2gb evo 970 pro voor €370 lijkt me toch wel slim (kijkend naar je wensen en budget, meestal is het natuurlijk te duur).

[Voor 24% gewijzigd door DeNachtwacht op 25-07-2020 09:40]

• Aikon
  • Niet online
Ik heb het juist niet over duurder? Sterker nog, 2x 1TB is vaak iets goedkoper dan 1x 2TB.

• Djarune
MetalSonic schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:16:

Vragen:
1) RAM: denk nu over
Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3200C16
ipv
Kingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/32

Wat is jullie mening? Gevoelsmatig is Corsair betrouwbaarder dan Kingston..
Het Corsair ram wat je noemt is AMD Ryzen certified RAM. Dat is niet de meerprijs waard voor Intel :). Neem dan

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16

Wat betreft Corsair vs Kingston. Het maakt niet echt uit. Intel en de Intel borden zijn niet kieskeurig qua RAM. De Corsair kit van de link hierboven is momenteel goedkoper.

• MetalSonic
  • Nu online
@Aikon @DeNachtwacht
Ik zou inderdaad ook kunnen kiezen voor één grote samsung 970 SSD ......

Ik heb hiernaast nog een 500 gig ssd uit mijn vorige computer die ik mee kan nemen en daar kan ik ook nog games op zetten. Is wel een trager soort SSD (geen NVME).....

@Djarune ah interessant, nou dan pas ik dat aan!

Lijst geupdate dit wordt echt een mooie combinatie op deze manier, leuk ook dat 't toch weer wat goedkoper uitvalt allemaal _/-\o_

[Voor 26% gewijzigd door MetalSonic op 25-07-2020 12:59]

• MetalSonic
  • Nu online
Nu eens uitzoeken wanneer iemand mij kan helpen om de kast te bouwen rond die tijd laat ik de onderdelen bezorgen zodat ik nog de 2 weken koop of afstand kan gebruiken als iets tegen valt.

Welke webshop kunnen jullie aanraden? Mijn oog valt zelf al op Azerty. Die hebben veel shop reviews.

• Aikon
  • Niet online
Als je die onderdelen door een ander in laat bouwen vervalt die 2 weken koop op afstand natuurlijk. Die zijn om oppervlakkig te testen, niet om je pc te bouwen.

Ik zou alles bij 1 webshop bestellen zodat je geen discussie hebt met garantie. Wellicht in overleg een specifiek onderdeel elders die die webshop niet kan leveren, of gewoon een prijsje afspreken voor het geheel.

Hee heb je trouwens weleens over AMD nagedacht? ;)

• Quacka
Pas op hè, straks spring hij uit z'n vel.

Koop op afstand tja hoe kan je een product beoordelen zonder de pc aan te zetten?
Maar subjectief : te traag : dat kan je via internet al weten vind ik.
Hooguit kan je geluid, licht en dergelijke beoordelen als niet goed/fijn genoeg. Of als producten slecht samen gaan.
Overigens zijn veel bedrijven volgens mij soepeler dan ze hoeven te zijn... Zeker als je omruilt voor iets anders.
Een tevreden klant komt terug :)

• MetalSonic
  • Nu online
@Aikon
Ah nou das weer een zorg minder. Gelukkig maar dat garantie langer is dan 2 weken. Betekent dat ik onderdelen kan kopen wanneer ik denk dat ze een goede prijs hebben en of scherpste bij een webshop

Ik heb onder andere gekeken op Azerty.nl. Gelukkig weet ik al goed welke onderdelen ik wil. Enige wat mis kan gaan eigenlijk is een dead on arrival van een onderdeel en dan ruil ik 'm binnen garantie om. Ik heb zelf al een keer samen met een vriend een game pc in elkaar gezet, alleen aantal dingen vervangen (ram, cpukoeler, videokaart etc) maar bij een hele nieuwe pc vind ik 't toch wel een fijn idee om 't met z'n 2'n te bouwen.

@Quacka
Youtube reviews, recensies op hardware info en Tweakers, alle benchmarks staan wel online natuurlijk.. Paar jaar terug een ASUS GTX 980 gekocht, maakte veel meer geluid dan zou moeten. Die heb ik met weinig moeite kunnen omruilen voor een MS GTX 980 (waar ik nog steeds blij mee ben tot de 3080 komt).

Ik heb wel vaker nagedacht over AMD hoor maar deze build wordt gewoon weer een intel build :) ieder zijn ding.

[Voor 8% gewijzigd door MetalSonic op 28-07-2020 10:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Geen 1 webshop zit er echt op te wachten dat jij met al je onderdelen aankomt. Die 'moet' je gewoon daar kopen. Ook geen kans op doa dan.

Grapje he, intel/amd. Je hebt er toch over nagedacht ;)

• MetalSonic
  • Nu online
Aikon schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:00:
Geen 1 webshop zit er echt op te wachten dat jij met al je onderdelen aankomt. Die 'moet' je gewoon daar kopen. Ook geen kans op doa dan.

Grapje he, intel/amd. Je hebt er toch over nagedacht ;)
Ik heb je eerste 2 regels een paar keer gelezen maar wat bedoel je precies. Bedoel je dat geen enkele webshop een defect product wil verkopen? Kans op doa heb je toch altijd wat je ook koopt ongeacht de webshop?

• Aikon
  • Niet online
Ik bedoel dat een webshop graag z'n eigen spullen voor je elkaar zet, maar niet de spullen van een ander. Tenzij dat 1 onderdeeltje of is iets wat ze zelf niet kunnen leveren.

Als je al je spullen bij dezelfde webshop koopt en laat assembleren is er geen kans op een doa, want ze zijn al getest.

Zelfde bij garages, daar kom je normaliter ook niet met je eigen koppeling aan om hem erin te laten zetten.

• MetalSonic
  • Nu online
Aikon schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:20:
Ik bedoel dat een webshop graag z'n eigen spullen voor je elkaar zet, maar niet de spullen van een ander. Tenzij dat 1 onderdeeltje of is iets wat ze zelf niet kunnen leveren.

Als je al je spullen bij dezelfde webshop koopt en laat assembleren is er geen kans op een doa, want ze zijn al getest.

Zelfde bij garages, daar kom je normaliter ook niet met je eigen koppeling aan om hem erin te laten zetten.
Maar dan moet Azerty wel alles in hun store hebben van mijn lijstje. Op zich vind ik het wel een fijn idee om dat te laten doen bij een webshop. In eerste instantie keek ik daarvoor bij Alternate maar die hadden een aantal producten niet.

Edit: "prijsje afspreken voor het geheel"hoe heb je dat aangepakt? alle items bij één webshop en dan die webshop vragen of je korting krijgt? :o

Kuttttttttttttttttttt :(
Azerty heeft die voeding niet (be quiet 6 650) rest gelukkig wel, maar kijken wat ze voor alternatief hebben dan :X

Edit: dan denk ik dat ik ga voor deze:
https://azerty.nl/product...8-edition-voeding-intern-

CORSAIR RMx Series RM650x - 2018 Edition

wat vinden jullie hiervan bij mijn configuratie?

Edit: ben wel blij dat 9 van de 10 dingen precies is wat ik wil, die voeding die ik hier noem heb ik ook voor mijn huidige pc (nu paar maanden) en daar doet hij 't prima hoor.

[Voor 30% gewijzigd door MetalSonic op 28-07-2020 19:21]

• MetalSonic
  • Nu online

Computer is binnen, het is (aangenaam) wennen dat hij een stuk kleiner is dan mijn oude pc kast straks meer ruimte.

Computer lijkt volledig zonder transportschade dus daar ben ik blij mee.

paar dingen die mij opvallen:
1) blijkbaar heeft Azerty er zonder overleg voor gekozen om een fan onder het top panel te plaatsen die quasi open is zodat het "ademt".. Moet nog maar ff voor mijzelf bedenken of ik dat zo laat.

2) in welk slot doe ik de GPU maakt dat nog uit. Lijkt erop dat er 2 opties zijn. En verder hoe leg ik kabels tussen de voeding en de GPU er zit een plaat boven de voeding haha...

Nouja genoeg om nog over te puzzelen dus..

Iedereen in dit topique nogmaals dank voor jullie adviesen, het meedenken etc :)

EDIT: aan de hand van onderstaand filmpje moet het wel lukken :) Lange leve Youtube _O_
YouTube: Timelapse Build Workstation Define R6 + PC Porn

[Voor 8% gewijzigd door MetalSonic op 06-08-2020 20:02]

• Quacka
Andere kant kan je ook openschroeven ;)

Enne normaal gezien het bovenste slot, tenzij je de kast op z'n kop zet, dan de onderste

• MetalSonic
  • Nu online
Ik heb even hulp nodig jongens... Ik wil nieuwe kabels aansluiten op de voeding maar hoe kom ik er bij? Ik kan de voeding niet voor de voorkant eruit schuiven. Daarvoor zijn de kabels blijkbaar toch wat te kort. Moet ik nu alles los koppelen van de onderdelen die power krijgen?

• Luxicon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18-07 17:00
Het is misschien lastig, maar je kunt proberen andere kabels iets aan de kant te duwen, of desnoods los te koppelen. Als je zeker weet dat er een kabel bij in moet. Die voor de videokaart bijvoorbeeld.

...

• Quacka
Ik heb het ook gehad. Het is klote maar er is wel ruimte, tis alleen irritant.

Je moet de andere kabels wat meer ruimte geven, waarschijnlijk zit alles strak vast gezet

• MetalSonic
  • Nu online
Luxicon schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:45:
Het is misschien lastig, maar je kunt proberen andere kabels iets aan de kant te duwen, of desnoods los te koppelen. Als je zeker weet dat er een kabel bij in moet. Die voor de videokaart bijvoorbeeld.
En dan bedoel je los koppelen van het moederbord?

Lastige vind ik nu dat ik de voeding er alleen aan de voorkant uit kan krijgen qua opening. Links kan ik 'm er niet uit wippen (achterkant van het moederbord).

Ik wil in eerste instantie een VGA kabel toevoegen om later mijn videokaart aan te sluiten en daarna wil ik nog eens een ssd toevoegen en misschien wel een discdrive. Allemaal dingen waarvoor ik toegang moet hebben tot mijn voedingsblok. :P
Quacka schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:47:
Ik heb het ook gehad. Het is klote maar er is wel ruimte, tis alleen irritant.

Je moet de andere kabels wat meer ruimte geven, waarschijnlijk zit alles strak vast gezet
Alles zit heel strak (mooi om te zien natuurlijk ) , hoe heb jij 't voor jezelf opgelost? hoe heb je meer ruimte gegeven?

[Voor 20% gewijzigd door MetalSonic op 08-08-2020 09:49]

• Luxicon
MetalSonic schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:48:
[...]

En dan bedoel je los koppelen van het moederbord?

Lastige vind ik nu dat ik de voeding er alleen aan de voorkant uit kan krijgen qua opening. Links kan ik 'm er niet uit wippen (achterkant van het moederbord).

Ik wil in eerste instantie een VGA kabel toevoegen om later mijn videokaart aan te sluiten en daarna wil ik nog eens een ssd toevoegen en misschien wel een discdrive. Allemaal dingen waarvoor ik toegang moet hebben tot mijn voedingsblok. :P
Nee, ik bedoel dat als een kabel in de weg zit, je deze aan de kant kan drukken voor zover mogelijk. Als dat niet lukt kan je de kabel ook uit de voeding loskoppelen. Zodat er werkbare ruimte ontstaat. Om wat voor SSD gaat het? Als dat om zo'n soort SSD gaat, dan zie ik de connector al zitten. Dus de kabel is al aanwezig. Je hebt dan enkel nog een kabel nodig van de SSD naar het moederbord.

...

• MetalSonic
  • Nu online
Luxicon schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:53:
[...]

Nee, ik bedoel dat als een kabel in de weg zit, je deze aan de kant kan drukken voor zover mogelijk. Als dat niet lukt kan je de kabel ook uit de voeding loskoppelen. Zodat er werkbare ruimte ontstaat. Om wat voor SSD gaat het? Als dat om zo'n soort SSD gaat, dan zie ik de connector al zitten. Dus de kabel is al aanwezig. Je hebt dan enkel nog een kabel nodig van de SSD naar het moederbord.
[Afbeelding]
In eerste instantie wil ik een VGA kabel met de voeding verbinden ter voorbereiding van de videokaart. Maar ik kan de achterkant van de voeding niet eens zien. Dus hoe kan ik die kabel daarin doen? :D

• Quacka
Op de tast :)

• Luxicon
Als deze afbeelding klopt, dan zou de kabel voor GPU achteraan terecht komen. PCIe1 en PCIe2. Als het echt niet lukt kun je de andere kabels tijdelijk loskoppelen.

...

• Quacka
Het is meestal de processor kabel die te kort is, die dus naar boven in de kast loopt.
De 3e van onderen op het plaatje van @Luxicon

• MetalSonic
  • Nu online
Hij ligt op de kop...

MB (zal wel moederbord zijn) zit 't dichste bij als ik voor mijn kast zit.. daarachter dus cpu voedingskabel en de openingen die ik moet hebben (PCi voor mijn GPU ) zitten dus 't verste weg.

Als ik jullie goed begrijp kan ik dan dus 't beste in de voeding de dingen los koppelen op de tast en dan terug plaatsen. Beginnende met de video kabel en dan de rest.....

Bedankt voor jullie reacties (weer) ;-)

• Quacka
Ja. K heb geen zin om te checken, maar volgens mij kan je ook de HDD sloten weghalen waardoor je via de voorkant de kabel erin kunt duwen : bewegingsruimte dus. Maar ik ben niet zeker.
Ik dezelfde kast trouwens

• Luxicon
MetalSonic schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:30:
Hij ligt op de kop...

MB (zal wel moederbord zijn) zit 't dichste bij als ik voor mijn kast zit.. daarachter dus cpu voedingskabel en de openingen die ik moet hebben (PCi voor mijn GPU ) zitten dus 't verste weg.

Als ik jullie goed begrijp kan ik dan dus 't beste in de voeding de dingen los koppelen op de tast en dan terug plaatsen. Beginnende met de video kabel en dan de rest.....

Bedankt voor jullie reacties (weer) ;-)
Ja, dat bedoelde ik met achteraan. Dus dat de kabel van het moederbord en de CPU bijvoorbeeld in de weg zitten. Vandaar zou ik deze los koppelen, zodat je ruimte hebt om erbij te kunnen inderdaad. Druk wel alles goed aan, omdat de verbinding soms stug is.

...

• MetalSonic
  • Nu online
In de indeling van de achterkant van de voeding is niet 't zelfde als de afbeelding die ik hier zie. Maar het is mij gelukkig gelukt om de gpu voeding kabel te connecten. Combinatie van wat kabels opzij duwen (heb één tie wrap daar doorgeknipt) en de voeding licht schuin draaien.

EDIT: heb mij vergist, voeding is anders dan OP

[Voor 8% gewijzigd door MetalSonic op 08-08-2020 13:00]

• Luxicon
MetalSonic schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:36:
In de indeling van de achterkant van de voeding is niet 't zelfde als de afbeelding die ik hier zie. Maar het is mij gelukkig gelukt om de gpu voeding kabel te connecten. Combinatie van wat kabels opzij duwen (heb één tie wrap daar doorgeknipt) en de voeding licht schuin draaien.
Dat is mooi, dan weet je ook wat voor een geklooi dat kan zijn. (en ook het kabel management over het algemeen). Als het klopt dat je de voeding gekocht hebt, die in je startpost staat, dan klopt de afbeelding @ pricewatch niet. :)

...

• Quacka
Die hadden ze niet, hij wilde toen een rm650x kopen, maar nu zit er toch een be quiet in ;)

• MetalSonic
  • Nu online
De voeding in de OP is niet wat ik heb, ik heb een Be quiet 7 750 Watt

https://azerty.nl/product...n-atx12v-2-4--eps12v-2-92

My bad ;-)

@Quacka
Ander soort vraag,

In mijn huidige (oude build) de i7 3770K build zitten 2 SSD's, één van 500 gig en één van 100 gig. Windows staat op de oude build op de 500 gig ssd. Kan ik beide SSD's plaatsten in de nieuwe build (i7 10700K) of zorgt dat software matig voor "conflicten"

Op de nieuwe build staat ook windows maar daar staat 't op een 970 SSD

[Voor 48% gewijzigd door MetalSonic op 08-08-2020 13:18]

• Quacka
Normaal gezien kan dat gewoon, de computer start er normaal niet van op.

• MetalSonic
  • Nu online
Eerst nog een paar foto's, negeer de troep overdag moest ik ook nog werken ;-) in de vrije uurtjes ben ik met de pc bezig.

Okay blijkbaar moet een nieuwe computer bij mij met spanning gepaard gaan ;-)

Net de MSI GTX 980 in de nieuwe pc gezet, dubbel de PICE aansluitingen aangedrukt, ook de aansluitingen op de videokaart zelf etc.

1) Nieuwe pc opgestart
... -> no input signal op mijn LG gaming monitor

En dat is vreemd want op mijn oude computer had ik 1440P beeld via dezelfde Display kabel??

2) ok dan maar via HDMI kabel proberen direct op 't moederbord... Ook geen beeld?

3) Nieuwe pc aangesloten op een oud TN beelschermpje van 60hz (vorige beeldscherm) en DAAR werkt het wel... Gewoon goed beeld, en daar kan ik Windows ook configureren. Alles werkt lijkt het. Werkend internet, beeld, geluid, bij deze computer zie ik juiste weergave cpu en 32 ram...

Maarja, waarom mag ik met de nieuwe computer geen beeld krijgen op mijn relatief nieuwe beeldscherm? Iemand tips?

Videokaart is hetzelfde, kabels hetzelfde maar mijn nieuwe configuratie wil alleen via DVI beeld geven op een oud scherm en niet via HDMI of Display op een nieuw scherm? :F

Uiteraard opgelucht dat de nieuwe computer 't verder doet :+

[Voor 47% gewijzigd door MetalSonic op 08-08-2020 22:21]

• Quacka
Domme opmerking, maar wel aangesloten op de videokaart hè, niet op het moederbord....

Geprobeerd aan te zetten als je computer al in Windows zit?
. Alle drivers al geïnstalleerd?

[Voor 36% gewijzigd door Quacka op 08-08-2020 22:42]

• MetalSonic
  • Nu online
Quacka schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 22:39:
Domme opmerking, maar wel aangesloten op de videokaart hè, niet op het moederbord....
Geen enkele vraag/ opmerking is dom, alles is welkom.

Yes, ik heb mijn LG gaming monitor aangesloten op mijn videokaart, zelfs meerdere display poorten geprobeerd op geen enkele signal. Ik heb 't dus ook geprobeerd via aansluiting direct op mijn moederbord en dan zou ik beeld moeten hebben van de internet GPU maar ook daar dus geen beeld.

Zoals je in de afbeelding hierboven kan zien heb ik wel gewoon beeld op mijn oude TN schermpje... aangesloten via een DVI kabel. Is ook echt mijn MSI GTX 980 beeld, wordt netjes gedetecteerd ook de drivers weer geüpdate.

[Voor 17% gewijzigd door MetalSonic op 08-08-2020 22:44]

• MetalSonic
  • Nu online
OPGELOST

Drivers updaten van de videokaart was de "FIX" , net nog eens de display kabel aangesloten en nu wel gewoon beeld op de LG gaming monitor, als iemand 't mij kan uitleggen ben ik blij maar nu is 't hier sowieso al feest natuurlijk want het werkt!!!!!!!!!!!!!

• MetalSonic
  • Nu online
Okay ik heb weer even hulp nodig.

Ik wil in de bios komen maar dat lukt niet.

Volgens mijn MSI handleiding moet ik: "press delete key when the press del key to enter setup menu, f11 to enter bootmenu message appears".

Uitdaging 1)
Dat bericht krijg ik niet bij het opstarten van mijn computer. Als ik mijn computer opstart is hij met 1,5 seconde in het scherm waar ik mijn toegangscode moet invoeren en dan zit ik in Windows

Uitdaging 2)
Heeft overlapping met één, als ik dus op de powerknop druk dan druk ik achterelkaar op DEL vervolgens kom ik niet in het toegangsscherm van Windows helaas kom ik in een zwart scherm waar verder niks gebeurd. Mijn beeldscherm zegt dat er niks gebeurt en hij schakelt zichzelf uit.

Iemand tips? ik gebruik trouwens een Logitech G19 toetsenbord.

Edit: heb zowel de methode gebruik waarbij ik opstart en vaak op DEL klik alswel de methode van onderstaand youtube filmpje waarbij je SHIFT ingedrukt houdt tijdens het klikken op restart en dan bij trouble shoot kiest voor opstarten in bios. In beide situaties kom ik niet in de bios 8)7

EDIT: om in de bios te komen moet ik blijkbaar mijn computer via een DVI kabel aansluiten op mijn oude monitor daar kom ik wel gewoon in de bios... Omslachtig maarja ik zal 't er maar mee moeten doen?

Edit: Ik kan mijn computer nu ook via HDM verbinden met mijn beeldscherm, maar helaas heb ik ook via een werkende hdmi kabel geen beeld in bios op deze monitor ;w

[Voor 28% gewijzigd door MetalSonic op 11-08-2020 19:20]

• Aikon
  • Niet online
In Windows: linkershift ingedrukt houden dan herstarten, pas loslaten als je een blauw scherm krijgt, dan iets van advanced > troubleshoot > boot in UEFI.

Als je maar 1 monitor hebt aangesloten zou je gewoon beeld moeten krijgen.

• MetalSonic
  • Nu online
@Aikon Of ik nou naar de bios ga via de display kabel of via een hdmi kabel, op mijn LG gaming monitor heb ik geen beeld!!

Buiten de bios om wel goed beeld via mijn LG gaming monitor...

Maar waarom ik niet in de bios kom is nu dus mijn vraag. Ik vind het vervelend dat als ik nu in de bios wil ik weer een dvi kabel moet leggen tussen mijn videokaart en mijn oude beeldscherm. Het is zo'n gedoe!

• Quacka
Mijn monitor is ook langzaam, je moet zodra je de pc aan zet, meteen del in drukken / repeterend del indrukken.
Soms zit ik dan ook al in Windows. Herstarten uit Windows en nog een keer.
Meestal lukt het wel in 2 a 3 pogingen haha. Er is een langzame stand in de bios, handig om aan te zetten terwijl je veel aan het testen bent.
Dan doet ie extra controler bij opstarten

• Aikon
  • Niet online
Te snel gelezen. Maar is de LG de enige die is aangesloten? En zelfde effect op alle DP uitgangen van je videokaart?

• MetalSonic
  • Nu online
Quacka schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:14:
Mijn monitor is ook langzaam, je moet zodra je de pc aan zet, meteen del in drukken / repeterend del indrukken.
Soms zit ik dan ook al in Windows. Herstarten uit Windows en nog een keer.
Meestal lukt het wel in 2 a 3 pogingen haha. Er is een langzame stand in de bios, handig om aan te zetten terwijl je veel aan het testen bent.
Dan doet ie extra controler bij opstarten
Ik kom wel in de bios hoor maar mijn LG monitor (super snel trouwens) laat het niet zien.

Ik kijk dan naar een zwart scherm (en ja mijn computer is aan). ;-)

@Aikon
Yup, enige aangesloten beeldscherm. Heb alle uitgangen al geprobeerd.

Wellicht kan de bios niet overweg met de beeldscherminstellingen?? maar dan moet ik natuurlijk weten hoe ik mijn monitor moet instellen voordat ik met mijn monitor de bios in kan.

[Voor 17% gewijzigd door MetalSonic op 12-08-2020 09:42]

• MetalSonic
  • Nu online
BIOS probleem opgelost, voor wie meeleest, was een kwestie van CMOS in BOOT procedure in de bios aanzetten. Dank voor andere Tweakers voor het oplossen van dat probleem!

Nu een andere vraag over de airflow, wat vinden jullie van onderstaande? Ik twijfel over één fan van de CPU koeler, klopt het dat je wil dat aan beide kanten van het koelblok de lucht weg gaat van het blok? of wil je juist dat bij één kant (de kant richting voorkant pc) de de fan nieuwe lucht op het koelblok blaast?

[Voor 33% gewijzigd door MetalSonic op 18-08-2020 13:27]

• Luxicon
Bij de onderste foto zou ik zeggen dat de fan precies de verkeerde kant opblaast. Voor- en onderkant van de kast van de kast is IN, de achter- en bovenkant is OUT. Dus de CPU fans horen de lucht naar de achterkant van de kast te verplaatsen.

...

• MetalSonic
  • Nu online
Luxicon schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:46:
Bij de onderste foto zou ik zeggen dat de fan precies de verkeerde kant opblaast. Voor- en onderkant van de kast van de kast is IN, de achter- en bovenkant is OUT. Dus de CPU fans horen de lucht naar de achterkant van de kast te verplaatsen.
Dat is nu inderdaad wat ik mij afvraag.

De CPU geeft hitte af aan dat blok. Wil je dan dat de warmte links en rechts weg gaat via de fans die de buitenkant opblazen?

Ik zie zowel youtube filmpjes waarbij de fans richting achterkant pc blazen (beide dus dezelfde richting) alswel wat ik in mijn kast heb..

Lijkt erop dat ik hem even moet omdraaien

https://forums.tomshardwa...-for-cpu-cooling.3171057/
Zeggen een aantal dat ze allemaal dezelfde kant op moeten blazen

[Voor 13% gewijzigd door MetalSonic op 18-08-2020 14:04]

• Luxicon
MetalSonic schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:59:
[...]

Dat is nu inderdaad wat ik mij afvraag.

De CPU geeft hitte af aan dat blok. Wil je dan dat de warmte links en rechts weg gaat via de fans die de buitenkant opblazen?

Ik zie zowel youtube filmpjes waarbij de fans richting achterkant pc blazen (beide dus dezelfde richting) alswel wat ik in mijn kast heb..

Lijkt erop dat ik hem even moet omdraaien

https://forums.tomshardwa...-for-cpu-cooling.3171057/
Zeggen een aantal dat ze allemaal dezelfde kant op moeten blazen
Dat bedoel ik, ze horen beiden naar de achterkant toe te blazen. Dus de fan op foto 2 blaast denk ik de verkeerde kant op.

[Voor 3% gewijzigd door Luxicon op 18-08-2020 15:12]

...

• MetalSonic
  • Nu online
Ok dit is ook opgelost, ik heb uitgebreid de airflow gecontroleerd.

Beide cpu fans blazen dezelfde kant op en dat is richting de achterkant van de kast. één cpu fan koelt het blok met lucht dat via de intake de kast binnen komt en de ander blaast de lucht richting de case fan achterkant waar 't de kast verlaat!

Getest met losse tissues (waar ze al niet handig voor zijn) ervoor en erachter te hangen om te testen welke kant de luchtstroom op ging!

Blauwe sticker op deze fans betekent de kant waar de lucht vandaan komt, grijze sticker is de kant waar de lucht naartoe geblazen wordt

--

Huidige temps in idle zijn rond de 32 graden, minimum = 29, max = 50 .. wordt nu steeds wat warmer in mijn woonkamer dus ik zou er niet vreemd van opkijken als het nog licht stijgt. Geen vreemde temperaturen lijkt mij voor dit systeem...

tot 40 graden werken de system fans trouwens op 40%, pas vanaf 60 graden gaan ze op 100%

[Voor 22% gewijzigd door MetalSonic op 18-08-2020 15:27]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee