Surround geluid bij reguliere TV zenders Ziggo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blessure
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-03 20:47
Beste forumleden.
Weet iemand, of er bij de Nederlandse tv zenders , bij films en series, in surround uitgezonden wordt?
Of is dat alleen in stereo?
Ik overweeg bij mijn Bluesound soundbar, de Pulse Flex 2 I er bij te nemen, maar ik wil, vanwege de kosten, 13 euro/maand , geen Netflix.
Bij het goedkoopste abonnement bij Netflix, heb je dus geen HD, laat staan, 4 K.
Alvast bedankt voor eventuele reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:01
Naar mijn weten hebben gewoon zenders geen surround geluid, maar ik kan er naast zitten. Maar als je 700 EUR wilt uitgeven aan 2 extra speakers zou ik toch eens overwegen om toch 13 EU p/m uit te geven aan Netflix :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Met de next box krijg ik een Dolby Digital 5.1 door maar ik denk dat dat ook geld voor 2.0 bronnen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:03
niet alle programma's worden in surround sound opgenomen, je zult dit alleen ervaren als er specifiek voor is gekozen om een programma of film in surround op te nemen.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

DukeBox schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:05:
Met de next box krijg ik een Dolby Digital 5.1 door maar ik denk dat dat ook geld voor 2.0 bronnen.
In de Next kan je aangeven "volg bron" of "zet altijd om".

Eerste optie geeft alleen 5.1 als er 5.1 in de uitzending zit; tweede optie geeft altijd 5.1 maar dat is dan "virtueel" omdat stereo in de uitzending zit en over alle speakers wordt uitgespreid.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blessure
Wat betreft de opmerking, als je .... kan uitgeven, denk dan na, over Netflix.Eventuele speaker aanschaf, is eenmalig, Kosten Netflix, is er elke maand.
En ik denk, zo af en toe een prijsverhoging.
Daar komt bij, dat ik het aanbod van series en films, op de reguliere zenders, voldoende vind.
En ik weinig gebruik zal maken, van Netflix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost79
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb sinds kort een Sonos Beam en surround speakers aan de TV hangen.

Als ik TV kijk hoor ik de stemmen via de soundbar komen en achtergronden/muziek via de achterkanalen bij ZIggo. Ik gebruik geen mediabox oid. maar via een C+ module in de TV.
Ik kijk op reguliere TV eigenlijk nooit een film, dus of ik surround heb dan weet ik niet. Maar bij een reguliere uitzending op de NL-zenders worden de surround kanalen inderdaad gebruikt, het viel me zelfs op dat afgelopen zondag bij de F1 de omgevings- en racegeluiden uit de surrounds kwam, terwijl Olav in de soundbar zat.
Er vindt dus wel een kanaal scheiding plaats aangezien de spraak uit de soundbar (center) komt en niet uit de surrounds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:13

Nibbz

Postmaster General

Ziggo heeft standaard (althans mijn mediabox, dat is nog een oude, geen horizon) audio op stereo ingesteld. Maar door op OK -> Audioselectie te gaan, kun je hem bij sommige zenders / uitzendingen hem naar Dolby Digital zetten. (dit onthoud hij niet, waarbij je bij wegzappen, de audio stream weer naar DD moet zetten)

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:05
De receiver springt bij de meeste films op surround. Echter ondersteunen niet alle TV's het doorgeven van surround geluid naar een extern apparaat, dat moet je dan nog even checken. Als je een los kastje van Ziggo gebruikt weet ik niet hoe dat zit. Het zit iig wel in het bronmateriaal bij de meeste gangbare zenders en programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

MAX3400 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:08:
In de Next kan je aangeven "volg bron" of "zet altijd om".
Net gecheckt, ik heb hem staan op volg bron. Heb overigens nog nooit iets anders gezien dan Dolby Digital als decode signaal maar het is ook niet iets waar ik altijd op let.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benzed
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-05 11:15

Benzed

LG65C8 owner

Met alle respect. Maar als je geen films kijkt via externe bronnen behalve tv dan zou ik er helemaal niet in investeren. ik zie dat ze 350 per stuk kosten dus 2 keer is 700 euro voor 2 achter speakers voor voor films op tv.. Die speakers zijn op zichzelf wel leuk voor andere doeleinden maar voor alleen dolby surround zou ik het zelf niet perse doen. Aan de andere kant zal het zeker wel wat toevoegen want de meeste zenders is gewoon dolby digital en dus 5,1 waardoor je surround krijgt met deze speakers. Je kan ze ook eens proberen en als het niet bevalt alsnog verkopen/ terug brengen. Gaat uiteindelijk om je eigen beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blessure
Bedankt voor alle reacties.
Van de afgelopen tijd, vond ik b.v. de serie v.d.Valk en recentelijk, The Bay, erg goed.
Ik moet tzt , maar eerst eens gaan luisteren.
Of k ze op proef kan krijgen, dat betwijfel ik .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 09:28
Al het materiaal gaat bij de omroep door een upmixer heen dat ook nog eens lelijk staat ingesteld. Zelfs als wij 5.1 geluid aanleveren dan is de technische afdeling van de omroep (verschilt per omroep overigens) niet in staat om dit fatsoenlijk door te sturen naar de ingest/uitzendstraat omdat hun eigen QC faciliteiten dit niet ondersteunen. Wij hebben meerdere series afgewerkt en aangeleverd in 5.1 maar echt je broek zakt af als je hoort wat er mee gebeurd, het is geloof ik maar 1 keer gelukt het ook als 5.1 bij de mensen thuis te krijgen, met uitzonderlijk veel moeite.

Overigens zendt Ziggo zowel een stereo als 5.1 stream uit welke standaard op stereo staat maar je handmatig kunt aanpassen in de ontvanger. KPN zendt enkel de 5.1 uit en wordt weer teruggebracht naar stereo in de ontvanger als daar voor gekozen is (downmix van de upmix dus).
Je kunt het zelf checken, als je 5.1 kiest en je hoort de stelselmatig dialogen niet alleen uit de center speaker komen maar ook uit links en rechts dan zit je naar een upmix te luisteren.

Het beste resultaat mijns inziens is gewoon stereo kiezen en zelf Prologic aanzetten voor alle zenders.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blessure
Bedankt voor de zeer uitgebreide mail,
Maar het is , voor mij althans, erg technisch.
Ik heb een LG Oled tv , met daar in een CI+ module.
Onder de tv, heb ik de Bluesound sounbar, die stereo is.
Omdat de soundbar ook eventuele achterspeakers kan aansturen, wilde ik graag weten, welk geluidsormaat , over het algemeen gebruikt en in het bijzonder, bij series.
En daar bij is het natuurlijk belangrijk, hoefde kwaliteit is en of het de investering , waard is.
Weet U soms hoe het geluidsformaat in de L G ingesteld moet worden en waar op?
Alvast bedankt voor eventuele reactie.
Pagina: 1