Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athylus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-07 18:14
Ik wil graag weten wat jullie denken dat ik waard ben in loondienst of als ZZPer.
...

Heb onlangs afgestudeerd aan Technische Informatica HBO met een 9. Tijdens de studie heb ik altijd goed gepresteerd, begonnen op 22 jarige leeftijd en in 4 jaar afgerond. Ook heb ik 2 stages gelopen van 5 maanden per stuk. Zomerbaantje gehad in een innovatielab waar ik wat met CV heb geprutst. Tussen beide stages in heb ik 1 jaar parttime gewerkt bij een medische IT toko. Eigenlijk zit hierdoor al mijn 'professionele' ervaring in Python.

Vanaf mijn veertiende ben ik eigenlijk al bezig met hobby projecten. Het grootste deel van die tijd zal in Java zitten, daarna pascal. Sommige projectjes waren wat groter dan andere, maar heb altijd goede OO principes toegepast. Abstracte classes, enums, basic data structuren, etc. Ben er allemaal bekend mee op beginners gebied.
...

Nu kan ik een klus krijgen bij de hogeschool waar ik heb afgestudeerd, weer in het innovatielab. Stel ik zou dit doen op projectbasis, is het dan redelijk om zo een 40-50 euro per uur te vragen? Voor mij voelt het wel zo. Klinkt toch heel veel, 8000 bruto.

En ik voel me ook gewoon niet als gemiddelde starter, omdat ik toch al redelijk wat ervaring heb opgedaan. Binnen en buiten het professionele werkgebied. Als ik in loondienst ga, is het dan realistisch om niet te schikken voor <3000 per maand?
...
Dank.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Je zou eens in gold_dust in "Het freelance ICT-ers discussie topic" kunnen kijken hoe anderen die als ZZP'er werken hun tarief bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:59
Je bent nog beginner met hobby-ervaring, ik denk dat je met 3000 per maand als werknemer wel aan de bovenkant zit van wat je kan vragen, maar hangt ook van de klus af. Is dat echt een bijzondere klus, of iets dat iedere gemiddelde afgestudeerde hbo'er met Technische Informatica zou kunnen doen en krijg jij die aangeboden omdat ze jou al kennen?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-07 13:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bijbaantje, geprutst, toko, hobbyen, beginner, parttime...

Ongetwijfeld ben je aan tafel leuker & beter maar waarom denk JIJ dat je met de huidige beschrijving van jezelf tussen de 3 en 8 K waard bent, afhankelijk van de contractvorm?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:55

Basszje

Reisvaap!]

Reken eens als je als ZZP'er aan de slag gaat hoeveel je kwijt bent aan belasting, eigen zorgverzekering en pensioenafdracht. Meestal zijn zelfstandingen 'duur' omdat ze dat allemaal zelf moeten betalen.

Als je het 'krijgt' is het natuurlijk mooi meegenomen, maar ik zou een risico-analyse doen of je zelfstandig zoiets kan doorzien. Dan bedoel ik qua skills en ervaring.

Maar inderdaad ...
Bijbaantje, geprutst, toko, hobbyen, beginner, parttime...
... is in principe niets bijzonders. Werkervaring begint bij de eerste keer hopeloos tegen een muur aanlopen en het allemaal toch af moeten maken :P

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:52
De regio waarin je werk zoekt zegt ook wel iets. In de Randstad geef ik je meer kans dan in oost-Groningen.

ZZP-tarief lijkt altijd erg veel, maar dat moet ook, anders houd je er netto geen cent aan over :P Laat je daar niet gek door maken, ZZP met loondienst vergelijken is lang niet zo makkelijk.

De IT-sector doet het relatief goed qua lonen en de krapte is enorm, dus ja daar kan je van profiteren. Tegelijkertijd zijn er niet zoveel 22-jarigen die 3k bruto verdienen zonder lange werkervaring.
Uiteindelijk is je technische kennis daar niet 100% bepalend voor, en is enkel het brutosalaris ook weer niet alleszeggend. Het eerder genoemde topic biedt denk ik een hoop houvast.

Als je niet in de IT-sector had gezeten: menig HBO-starter knijpt in z'n handjes met 2500 bruto :P en er zijn ook echt wel software engineers die daarvoor tekenen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Gefeliciteerd met het afronden van je studie maar tenzij jij bij een big4 of iets wilt kraait er geen haan naar je cijfer(s) :+ eveneens als stages, in die zin wordt dit niet vaak als echte werkervaring gezien (uitzonderingen daargelaten)... naar mijn mening voegt het benoemen niet veel toe, elke student moet stage lopen.

Ik denk dat je jezelf wat te hoog inschat maar dat wil niet zeggen dat je het altijd kunt proberen om 3k per maand te krijgen, schrik alleen niet als een WG je lager schat. De keus is aan jou om dat te accepteren of niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik ben na mijn hbo direct als ZZP-er begonnen, ik merkte tijdens stage gewoon dat ik meer van de nieuwe software wist dan de rest van het personeel. Ik heb er zelfs nog cursus in gegeven op mijn stageadres.
Daarna zenuwachtig op mijn eerste dag bij mijn eerste klus als ZZP-er en al snel merkte ik dat het meeste personeel alweer minder kennis van de software had. Toen wist ik direct dat ik de juiste keuze had gemaakt en ben nu 5 jaar ZZP-er en bevalt nog erg goed.

Of jij direct als ZZP-er moet beginnen weet ik niet, maar als je erg goed bent in een aantal dingen kan je kijken of je daar een klus voor kan vinden en zo direct leuk verdienen ipv een startersloontje bij een bedrijf.

Voor programmeren zou je eerste klus 50 euro per uur vragen en dan over een jaar 60 euro en na 2-3 jaar (als je echt wel wat kan) kan je door gaan richting de 70+ euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Freelance IT, 95EUR/u is niet uitzonderlijk. Op freelance kun je ook 400EUR/u vragen. Het is aan jezelf om te bewijzen wat je waard bent voor de organisatie die je wenst in te huren.

Je werkervaring is het belangrijkste. Er is veel schaarste, maar meeste bedrijven zijn inmiddels wel klaar met het aannemen van mensen die van het HBO afstromen en voor het geld gaan. Klanten bellen tegenwoordig voordat ze IT personeel aannemen, gezien ze redelijk wat geld de put hebben in zien gaan. Terwijl mijn advies ook geld kost. Dat is maar het begin van de IT sector die begint te beseffen dat wat er uit gaat, ook verdiend moet worden. *Eindelijk*.

Dus voor dat je gaat vragen wat jezelf waard bent, vraag jezelf, welke waarde kun jij leveren voor andere.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 07:23
Als ZZP'er weet ik niet, maar is 40-50/uur zeker niet te gek.

In loondienst denk ik dat je op rond 2500 bruto moet rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:54

Zenix

BOE!

Ik ben 2 jaar geleden afgestudeerd, ook met een 9. Ik had daarnaast ook een aantal certificaten. Toen ben ik begonnen op 2620 op basis van 36 uur en een 13e maand. Als je zo rond de 2600~2750 kan starten, dan doe je het goed.

[ Voor 27% gewijzigd door Zenix op 08-07-2020 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athylus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-07 18:14
Dank voor de reacties.

Ik begrijp dat bijbaantjes e.d. niet veel betekenen. Ik weet zelf wat ik waard ben, en dat is meer dan de gemiddelde starter die rechtstreeks van het HBO afkomt. De bedrijven weten dat niet. En ik begrijp ook dat cijfers niet uitmaken, maar wat wel uit maakt is wat het representeert. Hard willen werken en het goed doen, en dat is een meerwaarde die ik te bieden heb.

Bij mijn eerste stage heb ik een tool geprogrammeerd die beeld informatie analyseert. Dit wordt ook dagelijks gebruikt door artsen die in de oncologie werken.

Tweede stage een simulator voor een koffiemachine. Alle werknemers uit het software/hardware team waren ontzettend tevreden met mijn prestaties. Ik werd dan ook als werknemer gezien, niet als stagiair.

@Fable met welke technologieën heb jij gewerkt tijdens je stage en eerste ZZP klus?

Ik ga die opdracht die klaar staat pakken, maar niet voor minder dan 40 euro per uur. Zal inzetten op 50, en kijken hoe het balletje rolt.

@Zenix welke certificaten heb je gehaald en wat voor werk doe je nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:54

Zenix

BOE!

@Athylus Cisco CCNA Routing en Switching, Cisco CCNA Security (de officiële, niet van school) LPIC-1 en grotendeels MSCA 2012. Dat zijn geen certificaten die van toepassing zijn bij jou richting :) Inmiddels nog meer gedaan, maar dat was dus bij het afstuderen.

Ik ben nu 2,5 jaar verder en zit nu op 3520 bij mijn tweede werkgever als netwek engineer.

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 08-07-2020 23:21 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Laatst online: 06-07 16:15
Succes, zo te lezen ga je er zeker wel komen. :-) Een tip die misschien nog van pas gaat komen is dat je niet té zelfverzekerd over wil komen. Uiteraard kan een beetje vertrouwen in je kunnen geen kwaad, maar het kan ook overkomen alsof je denkt dat je het allemaal al wel weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-06 12:48

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Let wel dat 40-45 euro bruto per uur als zzp'er gewoon erg aan de karige kant is. Je kosten moeten er nog vanaf: Telefoon, reiskosten, de fiscus komt nog even langst nog wat verzekeringen, en dan hou je eigenlijk een netto salaris over wat niet heel interessant is. Vanaf 80 euro per uur kan je goed rondkomen (ook qua buffers opbouwen). Met 40-45 van je jezelf amper vakantiegeld en een 13e maand doen, laat staan een huis huren of zelfs kopen.

Ik denk dat je in loondienst uit zou komen op iets als 2500/maand met leaseauto. Dan heb je zekerheid, met pensioenopbouw, en niet gelijk stress als je ziek wordt of wat dan ook.

Maar als de toekomst in dit vak er vanuit het zzp perspectief veel beter uitziet, dan zou ik het zeker proberen. Let wel dat vanaf 80 euro/uur je aardig kan rondkomen, maar het nog steeds geen vetpot is (pensioenopbouw, verzekeringen). Pas vanaf 125/uur gaat het ergens op lijken (als ion, dan kan je vermogen opbouwen.

De 8k die je nu verdient is voor je opdrachtgever waarschijnlijk goedkoper, omdat ' ie geen sociale premies hoeft af te dragen en van al dat gedoe af is (doorbetaling bij ziekte, pensioenopbouw, vakantiedagen)

Ter vergelijking:L Als ik nu (loondienst) hetzelfde netto salaris zou willen als ZZP'er, met dezelfde bescherming, deze elfde hoeveelheid vakantie etc etc), kom ik met 80/uur niet eens uit denk ik.

Dus denk goed na wat je tekent. Zeker als je jong bent kan een bedrag van 8k enorm lijken, maar denk ook dat je bijvoorbeeld een 30k stroppenpot moet hebben voor als je eens even zonder werk zit.

[ Voor 14% gewijzigd door Spacecowboy op 09-07-2020 02:37 ]

HENG HENG

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Die 45 per uur is bij 1700 werkbare uren 76500 per jaar. Deel dat door 14(vakantiegeld/13e maand) en je hebt een maandbedrag, dat is 5500.-.
Haal daar 40% van af, dit zijn de kleine kosten die je hebt, wat belastingafdracht die je in loondienst niet ziet en de bijdrage aan pensioen/buffer voor de toekomst.
Wat er over blijft is het bruto maandbedrag, rond de 3300.-. Hier mag je nog ~30% inkomstenbelasting vanaf halen om te weten wat je maandelijks uit kan geven aan voedsel en videokaarten. :P
Zo zie je dat die 8k waar je het over had rap minder wordt...
Als je 2500.- bruto met telefoon, laptop en auto weet te scoren is loondienst een betere deal op de korte termijn. Zodra mensen bereidt zijn meer dan 60.- per uur te lappen wordt het interessant om zelf iets te gaan ondernemen. Of, als je een visie hebt, kan je nu starten en de komende jaren zelfstandig aan je netwerk bouwen zodat 60 of hoger eerder op je pad komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-07 12:41
Lastig, het voorbeeld van @Ernemmer is een mooie, echter; je moet mensen ook meekrijgen.

Je kan nog zoveel beter weten, als je jouw klant niet weet mee te krijgen, heb je er niets aan. En ook dan zou je een oplossing moeten kunnen bieden, binnen het kader van de wenselijke oplossingen van jouw opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
jadjong schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 06:33:
Die 45 per uur is bij 1700 werkbare uren 76500 per jaar. Deel dat door 14(vakantiegeld/13e maand) en je hebt een maandbedrag, dat is 5500.-.
Haal daar 40% van af, dit zijn de kleine kosten die je hebt, wat belastingafdracht die je in loondienst niet ziet en de bijdrage aan pensioen/buffer voor de toekomst.
Wat er over blijft is het bruto maandbedrag, rond de 3300.-. Hier mag je nog ~30% inkomstenbelasting vanaf halen om te weten wat je maandelijks uit kan geven aan voedsel en videokaarten. :P
Zo zie je dat die 8k waar je het over had rap minder wordt...
Als je 2500.- bruto met telefoon, laptop en auto weet te scoren is loondienst een betere deal op de korte termijn. Zodra mensen bereidt zijn meer dan 60.- per uur te lappen wordt het interessant om zelf iets te gaan ondernemen. Of, als je een visie hebt, kan je nu starten en de komende jaren zelfstandig aan je netwerk bouwen zodat 60 of hoger eerder op je pad komt.
Met een goede boekhouder blijft er misschien wel iets meer over, maar ver zal het niet afwijken.

Belangrijk is inderdaad je uurtarief, en de eerste keer wat goedkoper werken is geen slecht idee.
Om aan een jaarinkomen te geraken dat goed zit is het aantal uren dat je kan aanrekenen ook belangrijk. Als je af en toe een maand kan gaan vissen, dat hakt er wel in.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Athylus schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:30:
Dank voor de reacties.

Ik begrijp dat bijbaantjes e.d. niet veel betekenen. Ik weet zelf wat ik waard ben, en dat is meer dan de gemiddelde starter die rechtstreeks van het HBO afkomt. De bedrijven weten dat niet. En ik begrijp ook dat cijfers niet uitmaken, maar wat wel uit maakt is wat het representeert. Hard willen werken en het goed doen, en dat is een meerwaarde die ik te bieden heb.
Maar waarom ben je meer waard dan? Het voorbeeld hierna ging over stages. Die doet iedereen op het HBO dus daar zie ik niet echt grote meerwaarde in. En iedereen die van school komt wil hard werken. Wat maakt jou verschillend?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Als je 40 euro of 50 euro per uur kan vragen doen. Yolo, de brutalen hebben de halve wereld. Of je het krijgt is een tweede maar als student heb je de luxe dat je voor een prikkie woont en eigenlijk weinig te verliezen hebt.

In loondienst kan je ongeveer starten met 2500 tot 3000 bruto, de echte sprongen maak je daar pas als je eenmaal werkt. En dan nog iets van 15% per jaar. Wat gigantisch is maar het duurt wel een paar jaar voor je echt een knots van een inkomen hebt.

Vergis je niet in de kosten die bij het ZZPer komen. Leegloop (geen klussen) huur kantoor, verzekeringen. Die komen allemaal van die 50 euro. Ik hoor wel eens dat de werkgever 2x jouw kosten heeft: 1x jouw loon en 1x jouw loon aan verzekeringen, pand, reiskosten, trainingskosten, noem maar op.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:20
Michielgb schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 23:21:
Succes, zo te lezen ga je er zeker wel komen. :-) Een tip die misschien nog van pas gaat komen is dat je niet té zelfverzekerd over wil komen. Uiteraard kan een beetje vertrouwen in je kunnen geen kwaad, maar het kan ook overkomen alsof je denkt dat je het allemaal al wel weet.
TS klinkt inderdaad als een van de beste van zijn klas, dat geeft niet die zijn er altijd.

Echter, hij klinkt ook niet bepaald bescheiden. Ook dat geeft niet, maar je moet soms wel even weten wanneer je je plek moet kennen.

Vaak genoeg stagiairs of starters gezien die met een hoop bombarie binnen kwamen (non-IT overigens) en dachten het allemaal wel even te weten en te doen. Ze komen er snel genoeg achter dat er altijd iemand slimmer is, al dan niet veroorzaakt door tig jaren werkervaring.

Ga opzoek naar een mooie opdracht of klus als ZZP'er en begin gewoon. Ogen en oren open en de komende jaren nog veel meer leren en ervaring opbouwen. Je merkt dan vanzelf of je in een te lage functie met een te laag inkomen zit. Geld verdienen kan altijd nog, het "grote geld" verdien je niet in je eerste werkjaren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Python is als taal wel geschikt om losse opdrachten voor kleine klusjes te doen. Als je bijvoorbeeld als MKB bedrijf 2 pakketten die al beschikbare API's hebben aan elkaar wil knopen dan zijn oplossingen van grote integrators overkill. Bedrijfkritische dingen zou ik zo niet bouwen, maar een 'scriptjesoplossing' kan een gat vullen om handwerk uit te sparen dat anders niet gevuld zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Laatst online: 06-07 19:10

Seraphin

Meep?

Voor de algemene startsalarissen kun je in het reeds genoemde topic een schat aan informatie opduiken.

Gezien je cijferlijst zul je wellicht iets aan de bovenkant van de bandbreedte kunnen zitten, maar hou er rekening mee dat veel werkgevers redelijk vasthouden aan een standaardpakket arbeidsvoorwaarden voor starters.

Een uurtarief van € 40 ex. BTW vind ik overigens niet ondenkbaar (aan de bovenkant van de bandbreedte, maar niet extreem). Een veelgebruikte vuistregel om ZZP-tarieven en salaris uit loondienst te vergelijken is dat je jaarsalaris gedeeld door 1000 een equivalent ZZP-tarief is.

€ 40 per uur komt dus overeen met een bruto maandsalaris van € 3086 (of +/- € 2800 als je een dertiende maand hebt).

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-06 11:49

MicroWhale

The problem is choice

Athylus schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:19:
Ik wil graag weten wat jullie denken dat ik waard ben in loondienst of als ZZPer.
...
Dank.
Gefeliciteerd! Jouw gevoel is super. :) Houd dat vast, maar blijf realistisch. Het gaat er namelijk meer om wat anderen van jou zien ipv hoe jij je over jezelf voelt. Je zult je moeten bewijzen dus. (maar dat had je al door).

Wat je gedaan hebt klinkt inderdaad als een bovengemiddelde starter, maar werkgevers zien echter ook <1 jaar werkervaring (stages tellen ze niet mee) en beschouwen je als groentje. Tenzij je echt een bijzondere prestatie neer hebt gezet die het nieuws heeft gehaald zul je daar niet meer uit kunnen halen. Startsalarissen liggen tussen 2500-3000.

Als het je om je vrijheid van het 'jezelf ontwikkelen' gaat, zou je beter zzp-er kunnen worden of je aan kunnen sluiten bij een faciliterend bedrijf: Mid-lance of maatschap constructie. Bij de eerste krijg je een basissalaris en bij inzet een 75-80% van je uurtarief. Bij de tweede ben je meer onafhankelijk (geen basissalaris, zelf alle risico dragen) maar kunnen tegen afdracht sales voor je gedaan worden.

Gezien je ambitie, je manier van denken, je gevoel en het aandienen van een eerste opdracht lijkt het er in ieder geval op dat je goed zou kunnen starten als zzp-er. Ik zou proberen 50 euro te vragen (of beter nog: hun vragen wat ze qua uurtarief in gedachten hebben. Als ze gaan vergelijken met andere inhuur kom je er wss gunstiger uit), want er komen nogal wat kosten kijken bij ondernemerschap die je in eerste instantie niet ziet. Als je thuis woont, kun je opteren om 40 euro te vragen omdat je in ruil een mooie eerste werkervaring op je CV kan zetten.

Heel veel succes met je keuze!

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 12:01
Uurtarieven zijn alleen leuk als uren je product zijn.
Moet je teringhard werken in die uren of zit je te f5-en, wachtend op een actie.

Als je project je product is kun je beter een prijs per project afspreken.

Je bent starter, hebt ervaring, maar je ervaring wordt meer en meer.. je gaat sneller en beter werken.. voor hetzelfde uurtartief..? Kortom je degradeert en stel dat je iets sneller af hebt dan verdien je dus minder voor dezelfde klus.

Wordt je ingehuurd als ZZP-er om gewoon elke week 40 uur te verschijnen en dit jarenlang, dan ben je uitzendkracht.. of werknemer..... dat is geen ZZP-er en moet je uitkijken dat de fiscus dit niet toch ziet als dienstverband.

Fixed prices met toeslagen als het uitloopt omdat een ander prutst..

Zeker niet laag gaan zitten omdat je thuis woont... daar heeft een opdrachtgever niets mee te maken en die wil nog steeds de lage prijs blijven betalen als je op je zelf gaat...
Je hebt value en daar moeten ze voor betalen... ze betalen niet de keukentafel van je moeder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-07 23:39
...

Heb onlangs afgestudeerd aan Technische Informatica HBO met een 9. Tijdens de studie heb ik altijd goed gepresteerd, begonnen op 22 jarige leeftijd en in 4 jaar afgerond. Ook heb ik 2 stages gelopen van 5 maanden per stuk. Zomerbaantje gehad in een innovatielab waar ik wat met CV heb geprutst. Tussen beide stages in heb ik 1 jaar parttime gewerkt bij een medische IT toko. Eigenlijk zit hierdoor al mijn 'professionele' ervaring in Python.

Vanaf mijn veertiende ben ik eigenlijk al bezig met hobby projecten. Het grootste deel van die tijd zal in Java zitten, daarna pascal. Sommige projectjes waren wat groter dan andere, maar heb altijd goede OO principes toegepast. Abstracte classes, enums, basic data structuren, etc. Ben er allemaal bekend mee op beginners gebied.
...

Nu kan ik een klus krijgen bij de hogeschool waar ik heb afgestudeerd, weer in het innovatielab. Stel ik zou dit doen op projectbasis, is het dan redelijk om zo een 40-50 euro per uur te vragen? Voor mij voelt het wel zo. Klinkt toch heel veel, 8000 bruto.

En ik voel me ook gewoon niet als gemiddelde starter, omdat ik toch al redelijk wat ervaring heb opgedaan. Binnen en buiten het professionele werkgebied. Als ik in loondienst ga, is het dan realistisch om niet te schikken voor <3000 per maand?
...
Dank.
Wat leuk, klinkt precies hoe ik begonnen ben 15 jaar geleden. Zelfde opleiding, ook veel ervaring naast school en direct uit school bij school aan de slag. Alhoewel ik nu inzie hoe naïef ik toen was en hoeveel ik nog kon en kan leren kan ik je het alleen maar aanraden. Ik denk dat je voor 50 per uur wel je best zal moeten doen maar ruim 40 is denk ik goed haalbaar.

Pro tip: kijk uit met je studiefinanciering, ze kijken niet naar wanneer in een jaar je omzet maakt (in tegenstelling tot bij gewoon salaris). Doordat ik mijn bedrijf oprichtte een paar weken voor dat ik werd uitgeschreven (dat is aan het eind van de zomer vakantie), ging ik met de winst van de rest van het jaar over de grens van bijverdienen (dat ga je al vrij snel) en mocht ik alle studiefinanciering en de kosten van mijn OV kaart terug betalen. En dat terwijl ik tijdens mijn studie dus niks had verdient. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Misschien nog wel belangrijker dan je ervaringen of je uurloon: kun je je jezelf verkopen en vind je dat leuk? Heb je al contacten in de wereld, of moet je actief op zoek naar opdrachten. Vind je "sociaal" doen voor sales een moetje, of komt dat natuurlijk?

Ben je risicomijdend? Of wil je wel een gok wagen?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:58
Zorg dat je weet wat je waard bent en denk niet aan grote getallen die aan het einde van de maand tevoorschijn komen op een tarief van 40/50 per uur. Programmeurs, zelfs juniors, zijn meer waard dan dit bedrag. Ik zou toch minstens in de 60/70 p/u hoek gaan zitten als begin. Ga niet akkoord met lage tarieven omdat je nog thuis woont etc. Dat gaat op langere termijn tegen je werken. De markt wordt op die manier ook een beetje verpest doordat mensen maar akkoord blijven gaan met bodemprijzen. Stand your ground soldier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-07 23:39
Jeroenneman schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:33:
Misschien nog wel belangrijker dan je ervaringen of je uurloon: kun je je jezelf verkopen en vind je dat leuk? Heb je al contacten in de wereld, of moet je actief op zoek naar opdrachten. Vind je "sociaal" doen voor sales een moetje, of komt dat natuurlijk?

Ben je risicomijdend? Of wil je wel een gok wagen?
Dat moet je inderdaad ook gaan afvragen en er gaan tegenslagen komen. De hogeschool zal vrij netjes zijn maar als je daarbuiten aan de slag gaat: Ga er vanuit dat bij het minste of geringste je betalingen worden uitgesteld, 30 tot 90 dagen wachten nadat je factuur verlopen komt gewoon regelmatig voor. Ook faillissementen zijn niet zo zeldzaam als je zou hopen. Daarom is het ook als je je gewoon netjes verzekerd, belangrijk om buffers op te bouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-07 13:30

MagicTempest

Fly pig!

Gefeliciteerd met het behalen van je diploma!

Het klinkt een beetje cru om zo te zeggen, maar elke starter die ik spreek denkt beter te zijn dan alle andere starters en meer te mogen verdienen. Het is uiteraard goed om te onderhandelen, maar realiseer jezelf ook dat degene die tegenover je zit het echt niet bijzonder vindt dat je je HBO hebt afgerond. Cijfers zijn ook zelden boeiend.

Wat veel boeiender is en vaak een veel hoger salaris op kan leveren is enthousiasme, de wil om te leren en vooral niet te arrogant zijn. Trots zijn op wat je al bereikt hebt is goed, maar iemand die zichzelf beter vind dan de rest krijgt bij mij niet snel een streepje voor op een ander.

1 jaar een bijbaantje is ook niet echt veel ervaring. Echte ervaring ga je pas opdoen als je full time aan het werk bent.

Ter referentie: Ik heb zelf HBO + Universiteit gedaan, een prijs gewonnen voor mijn (uni) afstudeerscriptie én ruim 5 jaar part-time relevante bijbaan gehad (full time zou dat op ongeveer 2 a 2,5 jaar zijn uitgekomen) en ik ben zelf ook gewoon voor een startsalaris wat toen gold aangenomen

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 23:49
Nu kan ik een klus krijgen bij de hogeschool waar ik heb afgestudeerd, weer in het innovatielab. Stel ik zou dit doen op projectbasis, is het dan redelijk om zo een 40-50 euro per uur te vragen?
Ik wist niet dat HBO instellingen ZZP'ers aannamen. Heb je een concrete aanbod gekregen als startende docent?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-07 14:56
Eens met bovenstaande. @Athylus is verre van 'bijzonder' of 'bovengemiddeld'. Iedere starter denkt of verwacht dat hij meer krijgt dan gemiddeld. Een aantal jaar fulltime meedraaien in een echte baan is heel wat anders/waardevoller dan wat stages/gehobby links en rechts.
Klinkt cliché, maar op ~25-jarige leeftijd voelde ik mij ook al heel wat. Nu jaren later besef ik mij pas hoe onwetend ik was, en nu misschien nog wel steeds ben.

Knap dat je het aandurft als zzp-er, gelijk na je studie. Ikzelf zou eerst een netwerk opbouwen en meemaken hoe het er in een bedrijf/organisatie aan toe gaat voordat je zelf alle risico's gaat dragen. Bij bezuinigingen wordt een dure externe er als eerste uitgebonjourd. Wat dat betreft heeft de coronatijd een hoop zelfstandigen wakker geschud denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:54
Hoewel ik in veel gevallen eens ben met de 'hold your horses' uitspraken van velen, zie ik ook jonge gasten voorbij komen die gewoon super snel alles oppakken en eigenlijk veel beter zijn dan ontwikkelaars met veel meer jaar ervaring.

Ze hebben dan nog niet de ervaring qua bedrijfscultuur en al het andere sociale wat er bij ontwikkelen komt kijken, maar puur hardskills vele male beter. Corrigeer mij maar als ik het mis heb, maar ZZP'ers worden harder beoordeeld op hun hardskill input dan hun softskill bijdrage binnen de toko.

@geekeep In slechte situaties word je als eerste eruit gebonjourd inderdaad, maar ik zie ook veel situaties dat ze uit nood even extern iemand zoeken voor 6 maanden en dat 3 jaar later die persoon er nog zit en redelijk onmisbaar (niets is onmisbaar maar dan nog) is geworden. Voor een bedrag waarvoor je 2 interne medewerkers had kunnen betalen voor diezelfde periode :p

Je vraag: wat ben ik waard?
Volgens mij heb je je antwoord al en is je bedrag niet compleet afgeschoten door 'de meute', dus als je niet te veel vaste lasten hebt is het een leuke eerste ervaring voor je. De bijkomende risico's kun je met lage vaste lasten prima opvangen en zelf ervaren. Mislukt het of hou je toch minder over dan je zou willen? Dan nog heb je een waardevolle ervaring in the pocket en groei je daar weer van!

Veel redeneren vanuit een situatie waarin ze bepaalde risico's niet willen nemen, maar als je bijvoorbeeld thuiswonend bent en een beetje kostgeld betaald kun je 10x meer risico nemen dan iemand die om 18.00 thuis moet zijn om de kleine van de opvang te halen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-07 14:56
Furion2000 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:05:
(..)
@geekeep In slechte situaties word je als eerste eruit gebonjourd inderdaad, maar ik zie ook veel situaties dat ze uit nood even extern iemand zoeken voor 6 maanden en dat 3 jaar later die persoon er nog zit en redelijk onmisbaar (niets is onmisbaar maar dan nog) is geworden. Voor een bedrag waarvoor je 2 interne medewerkers had kunnen betalen voor diezelfde periode :p

Je vraag: wat ben ik waard?
(..)

Veel redeneren vanuit een situatie waarin ze bepaalde risico's niet willen nemen, maar als je bijvoorbeeld thuiswonend bent en een beetje kostgeld betaald kun je 10x meer risico nemen dan iemand die om 18.00 thuis moet zijn om de kleine van de opvang te halen ;)
Dat is zeker mogelijk. Ik vraag mij in dat geval wel af waarom je zelfstandige bent als je 3 jaar op dezelfde plek blijft hangen. De 'vrijheid' van ondernemen is dan ver te zoeken en het hogere salaris valt meestal in het niet bij alle eigen kosten.
Van de andere kant, je wilt niet weten hoeveel ambtenaren op hun 60e stoppen en zichzelf vervolgens voor een paar dagen in de week verhuren aan de oude baas vanwege hun 'kennis'..

Wat betreft de laatste alinea, helemaal gelijk! Je gaat als afgestudeerde sowieso veel leren over hoe het "in het echie" gaat, ongeacht wel/niet zzp.
Pagina: 1