Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 721671

Topicstarter
Mijn ex werkgever schuift de afkoopfactuur van de leasemaatschappij gewoon keihard naar mij door. Vanuit het VZR arrest is dit niet toegestaan, maar hij gaat nog verder. Omdat hij er zeker van wil zijn dat hij de euro's gaat vangen heeft hij het salaris over de maand juni voor 100% verrekend met het bedrag van de afkoopsom, Inderdaad ik heb dus geen salaris ontvangen.

Mag dit zomaar? of heb ik het goed gelezen dat het BW7:631 dit niet toestaat en deze ex-werkgeveer dus wel erg ver buiten zijn boekje is gegaan en gewoon machtsmisbruik heeft gepleegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:45
Anoniem: 721671 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:10:
Mijn ex werkgever schuift de afkoopfactuur van de leasemaatschappij gewoon keihard naar mij door. Vanuit het VZR arrest is dit niet toegestaan, maar hij gaat nog verder. Omdat hij er zeker van wil zijn dat hij de euro's gaat vangen heeft hij het salaris over de maand juni voor 100% verrekend met het bedrag van de afkoopsom, Inderdaad ik heb dus geen salaris ontvangen.

Mag dit zomaar? of heb ik het goed gelezen dat het BW7:631 dit niet toestaat en deze ex-werkgeveer dus wel erg ver buiten zijn boekje is gegaan en gewoon machtsmisbruik heeft gepleegd.
Wat staat er in je leasecontract over (eventuele) afkoopsom?
Wanneer wel / niet?

Geen loon ontvangen, helemaal niks?
Hij mag sowieso niet zoveel inhouden dat je onder het minimumloon komt...

Mocht je wel (iets) salaris hebben ontvangen, hier kun je uitrekenen wat je minimumloon zou zijn:
https://www.rijksoverheid...ulp-minimumloon-berekenen

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:11
Ik zou een jurist bellen of even langs het juridisch loket.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-06 15:51
Goed moment om je rechtsbijstand eens aan te spreken....

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dat wist je toch in februari al?

Afkoopsom Leaseauto

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-06 13:47
Ja, een werkgever mag openstaande kosten verrekenen met je salaris in een eindafrekening (tekort aan dagen, leningen, verkeersboete, of andere schulden, in dit geval de auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:11
Divak schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:49:
Ja, een werkgever mag openstaande kosten verrekenen met je salaris in een eindafrekening (tekort aan dagen, leningen, verkeersboete, of andere schulden, in dit geval de auto).
Dat is afhankelijk van allerlei omstandigheden. Een werknemer die zelf voor een leaseauto kiest zal eerder aan een afkoop gehouden kunnen worden dan een werknemer die een leaseauto *moet* rijden. Ik heb vaak zat gezien dat die afkoop van de lease feitelijk gebruikt wordt als een belemmering om weg te gaan en daarmee wordt het een verboden bepaling.
Mijn advies: stap naar een arbeidsrechtadvocaat. En mocht je er één zoeken, stuur een PB. Mijn netwerk in die wereld is groot, ik kan je wel naar goede wijzen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
StevenK schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:55:
[...]

Dat is afhankelijk van allerlei omstandigheden. Een werknemer die zelf voor een leaseauto kiest zal eerder aan een afkoop gehouden kunnen worden dan een werknemer die een leaseauto *moet* rijden. Ik heb vaak zat gezien dat die afkoop van de lease feitelijk gebruikt wordt als een belemmering om weg te gaan en daarmee wordt het een verboden bepaling.
Mijn antwoord had betrekking op het verrekenen van schulden met salaris, en dat dat mag. Welke afspraken de TS lease auto heeft gemaakt gemaakt laat ik hier buiten (haal ik ook niet uit deze thread en ook niet uit de thread van februari).

Rensjuh schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:12:
Hij mag sowieso niet zoveel inhouden dat je onder het minimumloon komt...
*Ik zat verkeerd*; De grens ligt op de beslagvrije voet, niet minimumloon.

[ Voor 9% gewijzigd door Divak op 08-07-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wat staat er in je contract / mobiliteitsregeling / regeling toen je de lease auto kreeg?

Over het algemeen zal er wel een zinnetje in staan dat bij eerder inleveren een boetebedrag (incl. toelichting hoe dit tot stand komt) in rekening wordt gebracht.

Hier wordt de eigen bijdrage (als gevolg van boven leasebudget een wagen uitkiezen) in rekening gebracht. De auto zelf gaat de pool in en een ander heeft de pech geen nieuwe auto te mogen uitkiezen, maar een auto uit de pool te krijgen. Gaat wel over een bedrijf met > 1.000 werknemers en vast gestelde auto's.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Eigenlijk is je topic net zo vaag als het andere topic...

Wat is precies de achtergrond? Ontslag genomen? Ontslag gekregen? Lease auto was dat een arbeidsvoorwaarde of heb je dat afgedwongen.

In je eerdere topic heb je ook nooit meer gereageerd en daar was ook niet duidelijk hoe en wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:21
Divak schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:58:

Dat mag wel, als een werknemer de laatste maand 20 dagen heeft gewerkt, maar ook 20 vakantiedagen tekort kwam, wordt dat gewoon een dikke vette nul op de salarisstrook.
Dit mag NIET, een werkgever moet minimaal de beslagvrije voet uitbetalen bij een eindafrekening.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
Ozzie schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:02:
[...]

Dit mag NIET, een werkgever moet minimaal de beslagvrije voet uitbetalen bij een eindafrekening.
Sorry, dat klopt. Maar minimaal het minimumloon dus niet aan de orde (beslagvrije voet bij alleenstaande volgens mij nog geen € 1.000 en minimumloon > € 1.600).

[ Voor 6% gewijzigd door Divak op 08-07-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:21

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je hebt in het verleden hier ook een topic over geopend: Afkoopsom Leaseauto

Daarbij zijn wij geen juridisch loket of een rechtsbijstandverzekering. Het beste is om daar te starten.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.