Afkoopsom Leaseauto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 721671

Topicstarter
Afkoopsom Leaseauto:

Veel van ons hebben, als werknemer een leasecontract. Op zich is dat niet vreemd, echter wanneer je als werknemer van werkgever wil veranderen dan wordt het een ander verhaal. De werkgever stuurt je een rekening in de vorm van de afkoopsom van de leaseauto, inclusief BTW.

Een beetje redelijk denkend mens kan echter direct constateren dat dit gigantische bedragen kunnen zijn.
In 2016 heeft de rechtbank van Artnhem een uitspraak gedaan (het VZR arrest, wat je op de side van het VZR terug kan vinden) en daarin worden een aantal zaken door de rechtbank vastgelegd.
Zo moet de afrekening gespecificeerd zijn in:
- Restwaarde van de auto
- Boekwaarde van de auto
- BTW over het te betalen bedrag
- Extra kosten zoals Adm en overige Fee's

Daarnaast blijkt dat de leasemaatschappij vaak naar zich toe rekent. Hij legt het economisch verlies dus bij de werkgever. Daarnaast legt de werkgever zijn economisch verlies bij jou als werknemer, er gaat een consultant weg en die brengt niets meer binnen dus is er een inkomstenverlies voor het bedrijf. De meeste werkgevers verdienen dik aan een consultant die dagelijks aan het werk is.

Wat moet je volgens dit arrest nu wel en niet betalen:
Het arrest is eigenlijk heel duidelijk en geeft aan dat je de kosten moet betalen tussen de boekwaarde, op moment van inleveren en de restwaarde, of verkoopwaarde.

De werkgever is vanuit dit Arrest verplicht om, aantoonbaar, maximale inzet plegen om het voor de werknemer zo goedkoop mogelijk te maken. Dat wil dus zeggen dat de werkgever, gewoon met de leasemaatschappij om de tafel moet om de prijs naar beneden te krijgen.
De werkgever kan en mag dus niet zomaar de rekening doorsturen. Daarnaast moet het BTW percentage eraf want dat is voor de werkgever, Hij is immers de contracthouder en niet jij als werknemer, plus kan hij dit weer op de BTW aangifte verrekenen.
Het volstaat ook niet dat de werkgever tegen jou zegt stuur maar een berichtje naar de leasemaatschappij en zet mij maar in CC. Om vervolgens aan te geven dat de rekening is zoals die is en dat je het daarmee moet doen.

Let op: Niet jij als werknemer, maar jou werkgeer is de contracthouder met de leasemaatschappij.

Hoe zou je de kosten omlaag kunnen brengen:

Vaak is het zo dat bij de eindafrekening er nog een aantal verlofdagen, vakantiegeld etc openstaat. Je kan met je werkgever overleggen om dit bij de eindafrekening direct te verrekenen. Daardoor wordt het te betalen bedrag niet lager maar is het wel minder pijnlijk.
In het daaropvolgende jaar kan je kijken of je deze extra kosten in je belastingaangifte kan opgeven. De voorwaarde is dan wel dat je de rekening niet aan de leasemaatschappij maar aan je oude werkgever hebt voldaan.

Mis ik nog wat?? Zeer zeker wel, dus alle aanvullende op of aanmerkingen zijn van harte welkom.

Eigenlijk is het toch van de zotte dat een werkgever, een werknemer verplicht dat hij/zij een auto moet hebben om bij mogelijk vertrek hem/haar dan hiervan nog een rekening te sturen ook.
wist je dat het tegenwoordig mogelijk is om voor een paar tientjes per maand een afkoopverzekering af te sluiten. Waarom doen de werkgevers dit niet of waarom informeren ze de toekomstige leaserijder hier niet op. Dit is toch ook een vorm van goed werkgeverschap?

Ben je in het bezit van een getekende leasecontract met je werkgever?? indien dit namelijk niet het geval is dan zou dit in een eventuele procedure van pas kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-05 22:55
Dit is toch helemaal geen normale gang van zaken? In mijn lease overeenkomt met mijn werkgever staat dit gewoon gedefinieerd, als ik uit dienst ga is de auto een probleem van mijn werkgever, niet van mij.
De enige kosten die gedefinieerd staan zijn de kosten van een laadpaal bij elektrisch rijden, die heeft een verloop ieder jaar 25% minder betalen als je weggaat.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:34

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Anoniem: 721671 : wat is het doel van dit topic?

@skai21 : dat jij geen boete clausule in je leaseovereenkomst hebt staan betekent niet dat dit niet voorkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:36

DarkSide

theres no place like ::1

Zoals ik heb heb (en ken) je hebt een leasebudget (stel 700).
En leased een auto van 800. Dan moet je zelf die 100 bij betalen (kan je deel van terugkrijgen via BD).
Maar bij vroegtijdig ontbinding van contract ben je de resterende maanden de extra bijdrage kwijt.

Soms nog een kleine extra bijdrage.

De werkgever stelt een auto "verplicht" maar verplicht je niet om over je leasebudget heen te gaan omdat jij zo nodig lederen bekleding (oid) wilt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-05 22:55
We Are Borg schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:46:
@Anoniem: 721671 : wat is het doel van dit topic?

@skai21 : dat jij geen boete clausule in je leaseovereenkomst hebt staan betekent niet dat dit niet voorkomt :)
Dat zeg ik ook niet, ik geef aan dat ik het nog niet gezien heb in leaseovereenkomsten en dat het dus ook anders kan.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Euh, zorg er gewoon voor dat je voor het tekenen van je contract er een clausule over de auto in laat zetten? De werkgever wil jou immers hebben, dus kun je je contract naar jouw zin laten maken. Zo heb ik er in laten zetten dat de auto niet mijn probleem is bij vertrek.

Als je een boete moet betalen omdat je je baan opzegt dan heb je bij het tekenen van je contract gewoon niet goed de grote letters gelezen.

Of je laat je werkgever een shortlease nemen als je er met hem niet uit komt. Shortlease heeft bovenop de dagelijkse opzegbaarheid behoorlijk wat voordelen boven operational lease en is in veel gevallen zelfs goedkoper. Extra kilometers zijn doorgaans goedkoper bij shortlease. Ook kun je nog behoorlijk wat 4% auto's shortleasen.

[ Voor 29% gewijzigd door Trommelrem op 22-02-2020 22:30 ]

Pagina: 1