Toon posts:

Omvormer defect ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mario67
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-02-2022
Ik heb een jaar of 8 geleden (samen met mijn buurman) mijn eigen zonnepanelen geinstalleerd. Ik had nog een reservegroep in mijn meterkast dus daar is de omvormer op aangesloten.
Totaal 12 panelen (2 strings van elk 6 panelen parallel geschakeld).
Heb een omvormer waar niet veel over te vinden is op internet (Alpha Sol 3000). Al die tijd zonder al te veel problemen gewerkt (omvormer ging na 2 jaar stuk maar die is onder fabrieksgarantie gerepareerd/vervangen)
Nu heb ik sinds een week of zo een melding "Ground I fault" en er word geen zonneenergie opgewekt. Aan/uitzetten van de omvormer biedt geen oplossing.
Als ik ga Googlen word er gesuggereerd dat er sprake is van een defect paneel wat sluiting heeft of een defecte kabel (omhulsel beschadigd waardoor deze sluiting maakt).
Aangezien beide strings uitkomen bij de omvormer (via multi stekker) heb ik proefondervindelijk beide strings per stuk aangesloten (dus 6 panelen tegelijk). In beide situaties kreeg ik dezelfde foutmelding. Ook heb ik met een multimeter de spanning over beide strings gemeten en die was identiek aan elkaar. Mijn gevoel zegt mij dat er met beide strings niets aan de hand is.
Bij het uitschakelen van de groep in de materkast krijg ik ook dezelfde foutmelding (en een foutmelding erbij "No utility", logisch)
Nu kan ik een dure monteur erbij halen maar door bovengenoemd proefje lijkt het me dat het de omvormer zelf is die defect is (die heeft ook niet het eeuwige leven).

Is er een deskundige hier die een andere mening heeft ?

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Verder heb je er geen logging bij?

Weet je zeker dat het probleem niet in de kabel of de groep zit? Kun je nog ergens in de omvormer 230V AC meten? Of desnoods de kabel loshalen.

Misschien als trouble shooting methode het onderdeel vervangen waarvan je denkt dat die kapot is.

Je zou zoiets kunnen bestellen als je het weer als 6+6 wilt aansluiten.

https://www.winkelman-zon...isplay=tiles&merk=Growatt
met

Of een 3 kW dual mppt Goodwe als je een beetje schaduw hebt.

Als het in 1 string van 12 mag kan de omvormer nog wat goedkoper.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mario67
Bedankt voor je reactie !

Nee, geen logging, dit is kennelijk een prehistorische omvormer die geen wifi verbinding kent en alleen een status display heeft met deze melding. Er zit ook nog een RS-232 aanslutiing op maar hier heb ik al helemaal geen zin in om dit aan de praat te krijgen teneinde wat vage logging te krijgen ;-)

Ik dacht de 220V uit te kunnen sluiten als oorzaak door deze groep uit te zetten; ook dan geeft de omvormer de foutmelding. Kan nooit kwaad om die te dubbelchecken (zodra ik terugben van vakantie ga ik dat zeker even doen ;-) )
Van die Growatt heb ik al meer goede dingen gehoord; niet te duur en werkt zonder fratsen. Mocht ik tot de conclusie komen dat het inderdaad aan de omvormer ligt ga ik hier waarschijnlijk voor !

[Voor 11% gewijzigd door Mario67 op 09-07-2020 21:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Mario67 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:05:
Ik heb een jaar of 8 geleden (samen met mijn buurman) mijn eigen zonnepanelen geinstalleerd. Ik had nog een reservegroep in mijn meterkast dus daar is de omvormer op aangesloten.
Totaal 12 panelen (2 strings van elk 6 panelen parallel geschakeld).
Heb een omvormer waar niet veel over te vinden is op internet (Alpha Sol 3000). Al die tijd zonder al te veel problemen gewerkt (omvormer ging na 2 jaar stuk maar die is onder fabrieksgarantie gerepareerd/vervangen)
Nu heb ik sinds een week of zo een melding "Ground I fault" en er word geen zonneenergie opgewekt. Aan/uitzetten van de omvormer biedt geen oplossing.
Als ik ga Googlen word er gesuggereerd dat er sprake is van een defect paneel wat sluiting heeft of een defecte kabel (omhulsel beschadigd waardoor deze sluiting maakt).
Aangezien beide strings uitkomen bij de omvormer (via multi stekker) heb ik proefondervindelijk beide strings per stuk aangesloten (dus 6 panelen tegelijk). In beide situaties kreeg ik dezelfde foutmelding. Ook heb ik met een multimeter de spanning over beide strings gemeten en die was identiek aan elkaar. Mijn gevoel zegt mij dat er met beide strings niets aan de hand is.
Bij het uitschakelen van de groep in de materkast krijg ik ook dezelfde foutmelding (en een foutmelding erbij "No utility", logisch)
Nu kan ik een dure monteur erbij halen maar door bovengenoemd proefje lijkt het me dat het de omvormer zelf is die defect is (die heeft ook niet het eeuwige leven).

Is er een deskundige hier die een andere mening heeft ?
Goede aarde aan A-C zijde?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Mario67
Terug van vakantie, maar eens even aan het meten gegaan; AC stekker op omvormer losgehaald en aan het meten geweest op de stekker:
fase - nul: 220V
fase - aarde: 220V
nul - aarder: 0 V
Tevens een verlengsnoer op een geaard stopcontact op een andere verdieping aangesloten, vervolgens op de aardklem uiteinde verlengsnoer en aardaansluiting connector de weerstand gemeten: 0 ohm

Lijkt me dat de AC kant in orde is !

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:43
Ik zou een Growatt gaan hangen dit wordt geen succes denk ik.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Mario67
Jim423 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:44:
Ik zou een Growatt gaan hangen dit wordt geen succes denk ik.
Nou hoor ik mijn buurman (en zo te zien ook goede verhalen op internet) over de Goodwe. zo te zien zelfde prijsklasse. Is er nog iets voor te zeggen om een Growatt te nemen ipv een Goodwe ?

EDIT:
ik zie net in de eerste reactie van busscherski dat de de Goodwe inderdaad mogelijk wel interessant voor mij zou zijn; tuin op het zuiden met 2x 6 panelen met daartussen dakkapel die 1 van de strings drukt als zon niet helemaal in het zuiden staat

[Voor 26% gewijzigd door Mario67 op 17-07-2020 13:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-03 19:58
@Mario67
3000W omvormers van growatt/goodwe/sma/power-one/solis etc etc...
het zijn allemaal TL omvormers. en erg weinig verschil tussen te ontdekken op wat kleine dingen na.
ik heb geen voorkeur voor de 1 of de andere.

de meeste hebben 2x een mpp.
daar kun je dus 2 stringen op aansluiten en hoef je niet parallel te werken.

maar misschien kun je ook 12x serieel doen?
dus wat voor panelen zijn het? of wat meet je aan Voc?

[Voor 7% gewijzigd door migjes op 17-07-2020 14:08]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Mario67
migjes schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:05:
@Mario67
3000W omvormers van growatt/goodwe/sma/power-one/solis etc etc...
het zijn allemaal TL omvormers. en erg weinig verschil tussen te ontdekken op wat kleine dingen na.
ik heb geen voorkeur voor de 1 of de andere.

de meeste hebben 2x een mpp.
daar kun je dus 2 stringen op aansluiten en hoef je niet parallel te werken.

maar misschien kun je ook 12x serieel doen?
dus wat voor panelen zijn het? of wat meet je aan Voc?
Het zijn 235Wp, Voc 36,5 V. Toen in 8 jaar geleden de installatie had gedaan had ik ze eerst serieel staan maar je zag toen dat zodra de dakkapel schaduw wierp een aanzienlijke terugval in actuele opbrengst, ik heb toen de panelen 2x6 parallel gezet waardoor de opbrengst een stuk beter werd (schaduwmomenten benadeelden toen 6 panelen ipv 12)

• migjes
Mario67 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:24:
[...]

Het zijn 235Wp, Voc 36,5 V. Toen in 8 jaar geleden de installatie had gedaan had ik ze eerst serieel staan maar je zag toen dat zodra de dakkapel schaduw wierp een aanzienlijke terugval in actuele opbrengst, ik heb toen de panelen 2x6 parallel gezet waardoor de opbrengst een stuk beter werd (schaduwmomenten benadeelden toen 6 panelen ipv 12)
dan kun je nu gaan testen of je theorie klopt. ;)

12x36Voc kan dus serieel op 1 mpp (of 2 mpps parallel als je goedkope omvormer neemt).
of 2x6x36Voc op 2 mpp's

(ik denk dat 12x36Voc je het meeste oplevert, maar kan je schaduw niet schatten.
meestal valt dat erg mee en zit het tussen de oren van de eigenaar en zeker als teveel naar enkele momenten word gekeken, maar ook een slechte omvormer kan het probleem zijn. ;) )

normaal met TL omvormers kun je deze grafiek gebruiken:

12x36Voc geeft ongeveer 12x31Vmpp = 372Vmpp
en dat zakt nog een beetje met wat warmte naar het perfecte punt van een TL omvormer.
hoogste opbrengst dus.
6x31Vmpp is toch een stuk lager.
benieuwd wat wint. ;)

je zou ook nog kunnen denken aan een omvormer met optitrack/mppscanner/pvsweep.
dan heb je minder last van de schaduw, maar dat werkt alleen als je genoeg Vmpp hebt.
(moderne omvormers kunnen vaak beter met schaduw overweg door deze technieken.)

[Voor 4% gewijzigd door migjes op 17-07-2020 17:50]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mario67
Een week geleden een nieuwe omvormer besteld; de Goodwe GW3000D-NS. Installatie was een fluitje van een cent; paar nieuw gaten boren en kabels pasten natuurlijk al direct. Configureren ging ook voorspoedig.

Probleem lag dus inderdaad bij de omvormer.

Bedankt voor alle adviezen die ik hier mocht ontvangen !

• migjes
@Mario67
en ga je nog testen of 2x6 of 1x12 beter is?
(dit is ook een fluitje van een cent om om te bouwen.
het is wel moeilijk om de verschillen te zien, daar moet je een kWh/kWp en het liefst van 365 dagen voor maken ;) .)

• Mario67
migjes schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:44:
@Mario67
en ga je nog testen of 2x6 of 1x12 beter is?
(dit is ook een fluitje van een cent om om te bouwen.
het is wel moeilijk om de verschillen te zien, daar moet je een kWh/kWp en het liefst van 365 dagen voor maken ;) .)
Ik heb ze nu op aparte MPP aansluitingen zitten maar wil ze op den duur wel gaan testen door ze alle 12 serieel op 1 aansluiting te zetten, blijft natuurlijk lastig vergelijken want de ene dag is de andere niet.
Mocht ik daar nog leuke bevindingen op hebben dan koppel ik dat nog wel even terug op dit topic :)

• migjes
Mario67 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:38:
[...]

Ik heb ze nu op aparte MPP aansluitingen zitten maar wil ze op den duur wel gaan testen door ze alle 12 serieel op 1 aansluiting te zetten, blijft natuurlijk lastig vergelijken want de ene dag is de andere niet.
Mocht ik daar nog leuke bevindingen op hebben dan koppel ik dat nog wel even terug op dit topic :)
daar kan ik wel iets mee helpen. ;)

veel mensen kijken alleen naar het wattage wat er uit de omvormer komt.
nu is die zeker niet onbelangrijk, maar dat is maar een gedeelte van het verhaal.

voorbeeld:

dit is mijn dak, en dan zie je dat ik helemaal geen hoge W heb.
maar ik doe dit wel voor heel veel uren hoog houden, en dat is het aantal kWh.
en je word niet afgerekend op W maar op kWh.
(dus het oppervlak onder de groene lijn van de grafiek, niet de groene lijn zelf.)

om setjes met elkaar te vergelijken, rekenen we vaak zo:
5kWh per dag opgewekt, met 1000Wp(1kWp) = 5kWh/1kWp=5kWh/kWp.
nu kun je verschillende setjes vergelijken met andere hoeveelheden Wp. ;)

daarna tel je voor 365dagen de kWh/kWp bij elkaar op.
en dit zet je dan weer in een grafiek zoals (click voor groter):
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwh%20kwp%20365%20groot.jpg

dan zie je in eens erg goed wat meer of wat minder kWh oplevert.
je vergroot de verschillen zo wat duidelijker.

(dit hoef je niet per dag te doen, per week of maand kan ook.
maar eigenlijk wel een jaar lang om echt een goede conclusie te kunnen trekken.
en dit per verschillende setup. ;) )

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee