Toon posts:

Omvormer defect ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:45
Mario67 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:24:
[...]

Het zijn 235Wp, Voc 36,5 V. Toen in 8 jaar geleden de installatie had gedaan had ik ze eerst serieel staan maar je zag toen dat zodra de dakkapel schaduw wierp een aanzienlijke terugval in actuele opbrengst, ik heb toen de panelen 2x6 parallel gezet waardoor de opbrengst een stuk beter werd (schaduwmomenten benadeelden toen 6 panelen ipv 12)
dan kun je nu gaan testen of je theorie klopt. ;)

12x36Voc kan dus serieel op 1 mpp (of 2 mpps parallel als je goedkope omvormer neemt).
of 2x6x36Voc op 2 mpp's

(ik denk dat 12x36Voc je het meeste oplevert, maar kan je schaduw niet schatten.
meestal valt dat erg mee en zit het tussen de oren van de eigenaar en zeker als teveel naar enkele momenten word gekeken, maar ook een slechte omvormer kan het probleem zijn. ;) )

normaal met TL omvormers kun je deze grafiek gebruiken:

12x36Voc geeft ongeveer 12x31Vmpp = 372Vmpp
en dat zakt nog een beetje met wat warmte naar het perfecte punt van een TL omvormer.
hoogste opbrengst dus.
6x31Vmpp is toch een stuk lager.
benieuwd wat wint. ;)

je zou ook nog kunnen denken aan een omvormer met optitrack/mppscanner/pvsweep.
dan heb je minder last van de schaduw, maar dat werkt alleen als je genoeg Vmpp hebt.
(moderne omvormers kunnen vaak beter met schaduw overweg door deze technieken.)

[Voor 4% gewijzigd door migjes op 17-07-2020 17:50]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:45
Mario67 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:38:
[...]

Ik heb ze nu op aparte MPP aansluitingen zitten maar wil ze op den duur wel gaan testen door ze alle 12 serieel op 1 aansluiting te zetten, blijft natuurlijk lastig vergelijken want de ene dag is de andere niet.
Mocht ik daar nog leuke bevindingen op hebben dan koppel ik dat nog wel even terug op dit topic :)
daar kan ik wel iets mee helpen. ;)

veel mensen kijken alleen naar het wattage wat er uit de omvormer komt.
nu is die zeker niet onbelangrijk, maar dat is maar een gedeelte van het verhaal.

voorbeeld:

dit is mijn dak, en dan zie je dat ik helemaal geen hoge W heb.
maar ik doe dit wel voor heel veel uren hoog houden, en dat is het aantal kWh.
en je word niet afgerekend op W maar op kWh.
(dus het oppervlak onder de groene lijn van de grafiek, niet de groene lijn zelf.)

om setjes met elkaar te vergelijken, rekenen we vaak zo:
5kWh per dag opgewekt, met 1000Wp(1kWp) = 5kWh/1kWp=5kWh/kWp.
nu kun je verschillende setjes vergelijken met andere hoeveelheden Wp. ;)

daarna tel je voor 365dagen de kWh/kWp bij elkaar op.
en dit zet je dan weer in een grafiek zoals (click voor groter):
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwh%20kwp%20365%20groot.jpg

dan zie je in eens erg goed wat meer of wat minder kWh oplevert.
je vergroot de verschillen zo wat duidelijker.

(dit hoef je niet per dag te doen, per week of maand kan ook.
maar eigenlijk wel een jaar lang om echt een goede conclusie te kunnen trekken.
en dit per verschillende setup. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee