zoektocht naar betrouwbare en zuinige auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis243
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-05 20:04
Mijn vraag
Uiteindelijk was de aankoop van 3 jaar terug, een Seat Ibiza 1.9TDI uit 2007, een ramp aankoop waar enorm veel onkosten uit gekomen zijn. Soms tref je het, soms ook even niet! Nu zijn wij dan ook opzoek naar een occasion die betrouwbaar en zuinig is.

- Budget max, €6000 (maar liever minder)
- Betrouwbare motor
- Zuinig
- B/C segment
- De vrouw heeft het niet zo op grote auto's...
- 40.000km per jaar
- Airco zou fijn zijn

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nou heb ik al het een en ander gezocht op tweakers en andere fora, maar ik vind het maar lastig om de bomen door het bos te zien... 8)7

- Renault Clio 1.5dci (vanaf 2010)
- Renault Megane 1.5dci (vanaf 2010)
- Peugeot 208 1.6hdi (vanaf ?? mij nog niet duidelijk)
- Ford Fiesta 1.6tdci (vanaf ?? mij nog niet duidelijk)
- Ford Focus 1.6tdci (vanaf ?? mij nog niet duidelijk)
- Mitsubishi Colt 1.5DI-D (vanaf ?? mij nog niet duidelijk)

Ben heel benieuwd of jullie misschien met andere occasions op komen zetten of wellicht aanvulling hebben op bovenstaande rijtje.

Alvast heel erg bedankt :w

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:26
Wil je graag een Frans merk?
Vanaf wanneer is een auto groot? Ik vind een Megane niet klein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:18
Prius 2 (06-09), als je geluk hebt kun je nog een Prius 3 (09-12) vinden voor die prijs, weliswaar waarschijnlijk met 300.000+ kms.

De meest betrouwbare en zuinige auto op de markt. Kan gemakkelijk meer dan 500.000 kilometers aan.

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

dennis243 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 01:01:
Nu zijn wij dan ook opzoek naar een occasion die betrouwbaar en zuinig is.
En dan noem je drie Franse bakken? Als het betrouwbaar moet zijn: Japans. En een Prius is inderdaad een prima keuze (zoals bijna elke Toyota).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis243
99ruud99 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 01:26:
Wil je graag een Frans merk?
Vanaf wanneer is een auto groot? Ik vind een Megane niet klein.
Vanaf wanneer is een auto groot, wanneer het groot lijkt in de ogen van de vrouw. Vaak komt het dan neer dat ik een station laat zien. Het blijft dus wel aardig bij een hatchback achtig iets
downtime schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 02:22:
[...]

En dan noem je drie Franse bakken? Als het betrouwbaar moet zijn: Japans. En een Prius is inderdaad een prima keuze (zoals bijna elke Toyota).
Op verschillende fora gelezen dat de 1.5dci blokjes het erg goed doen en vooral betrouwbaar zijn. En ja ik weet dat renault niet zijn beste jaren heeft gehad. Maar na 2010 schijnen ze een goede kwaliteitsinhaalslag hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis243
marvel27 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 01:42:
Prius 2 (06-09), als je geluk hebt kun je nog een Prius 3 (09-21) vinden voor die prijs, weliswaar waarschijnlijk met 300.000+ kms.

De meest betrouwbare en zuinige auto op de markt. Kan gemakkelijk meer dan 500.000 kilometers aan.
Ik heb inderdaad vaak gelezen dat de prius erg betrouwbaar is. Ondanks dat toyota erg mooie auto's maakt, vind ik de Prius toch niet bepaalt mooi. Dus helaas valt die af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-06 13:54

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

dennis243 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 03:01:
[...]

Vanaf wanneer is een auto groot, wanneer het groot lijkt in de ogen van de vrouw. Vaak komt het dan neer dat ik een station laat zien. Het blijft dus wel aardig bij een hatchback achtig iets

[...]

Op verschillende fora gelezen dat de 1.5dci blokjes het erg goed doen en vooral betrouwbaar zijn. En ja ik weet dat renault niet zijn beste jaren heeft gehad. Maar na 2010 schijnen ze een goede kwaliteitsinhaalslag hebben gehad.
In mijn zoektocht naar een betrouwbare occasion voor +/- €5000 ben ik ook uitgekomen op de Renault Mégane 1.5 dCi. Bijkomend voordeel is dat die auto's vaak rijk uitgerust te vinden zijn voor relatief weinig geld.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
Een grotere oude Renault is niet betrouwbaar. Met een kleintje kantje geluk hebben maar een megane van 6000 euro loop je op leeg. Met zo’n laag budget zijn er maar weinig betrouwbare auto’s te koop omdat het allemaal zo verrekte oud is.

Twee tips: Toyota Yaris of c1/aygo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-06 16:46
Ik zou vooral op de individuele auto focussen ipv op merken en algemene (om)waarheden.

Er zijn van elk merk goede en slechte auto’s te vinden...

Is de onderhoudshistorie bekend, hoeveel eigenaren? Welke garage had hem in onderhoud?

Wij hebben 4 jaar een Citroen C3 gehad uit 2008 (dacht ik) en daar hebben we een achterruitwisser rubber van vervangen en het lampje van het 3e remlicht...
natuurlijk een N=1 ervaring, maar mijn punt is dat een auto die bij een goede garage in onderhoud geweest is en altijd netjes gecontroleerd is, beter is dan een auto die al 5 eigenaren gehad heeft en waar de laatste zelf aan heeft geknutseld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
Een Japanner of Koreaan zal ook mijn advies Zijn. Diesel met 40k kan ik mij ook zeker in vinden.

Heb je naast de 6k budget nog x euro apart staan voor reparaties ?
6000 is een categorie waar je ook veel pech kunt hebt, doe een aankoopkeuring of mogelijk iets met garantie.

Al gekeken naar Vag Group 1.2 tdi ? Die leverde ze - polo, fabia(combi), Ibiza.

In de lease (want lage bijtelling) zaten deze veel evenals de megAne dci en de 308 diesel aangezien er veel aanbod is heeft dit gunstig invloed op de prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@dennis243 De Clio IV vanaf 2012 red je ook makkelijk met dat budget, zeker de diesel. Ik heb hem zelf in de lease gehad en was er erg tevreden over, nooit problemen mee of buitensporig onderhoud mee gehad. Het 1,5 dCi blok staat goed bekend en vind je ook terug in veel Nissan’s (voor wie denkt dat Japanners betere auto’s maakt dan de Fransen). Enkel met infotainment is wat traag, maar dat zal met andere auto’s in deze prijsklasse niet veel beter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
dennis243 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 03:02:
[...]
Ik heb inderdaad vaak gelezen dat de prius erg betrouwbaar is. Ondanks dat toyota erg mooie auto's maakt, vind ik de Prius toch niet bepaalt mooi. Dus helaas valt die af!
Vraag jezelf af hoeveel belangrijker looks zijn dan zuinigheid en betrouwbaarheid, want dat is eigenlijk echt de auto die je zoekt op basis van de criteria in je post.

Smaak is natuurlijk volledig persoonlijk. Desondanks snap ik wat je bedoelt als het over de Prius 2 gaat, die is niet moeders mooiste. De Prius 3 is al een heel ander verhaal: die heeft een uitgesproken vorm, maar vind ik best een mooie auto, zeker in het wit of zwart.

Als je echt geen prius wil, kun je ook aan de Honda Jazz denken (heel betrouwbaar en praktisch) en aan een Toyota Yaris inderdaad.

Als je budget een paar duizend hoger was kon je kijken naar een Lexus CT-200h of een Auris. Die zien er wat conventioneler uit dan een Prius maar gebruiken dezelfde technologie en kun je al vinden rond de 7500€.

Overigens heb ik een tijdje geleden een vergelijkbare vraag gesteld hier. Uiteindelijk zijn we voor een elektrische auto gegaan.

[ Voor 8% gewijzigd door marvel27 op 07-07-2020 08:32 ]

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:49

Theo

moederbord

Indien je iets van concessies wil doen; een tweedehands Panda (na 2015) voldoet verder aan al je eisen. Enorm goedkoop in onderhoud, verzekering, aanschaf en verbruik. En met die kilometers loont het zelfs enorm om er ook nog eens een lpg installatie in te zetten; die heb je dan binnen 1.5 jaar terugverdient. (Je brandstof kost dan maar 3.5 cent per km, gelijkwaardig met full-elec rijden)

* Theo rijdt ook een LPG Panda. Er staat nu ruim 3 ton op de teller, maar in deze 3 ton is er geen enkele onvoorziene reparatie of defect opgetreden. Zie ook Hersenspinsels: Meer dan gratis auto rijden, de daadwerkelijke kosten van een auto

[ Voor 28% gewijzigd door Theo op 07-07-2020 08:31 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:23

BLN

Het 1.5 dCI blok vind je ook terug in alle voorwiel aangedreven Mercedes personen auto’s. Renault maakt gewoon behoorlijk solide diesels.

Wat betreft lpg, het is een heel goedkope brandstof. Maar het kost je bijna altijd baggage ruimte, je mag niet elke pont op of garage in. En het is een motorsysteem wat niet door de fabrikant geleverd is. Daardoor loopt de motor over het algemeen minder dan op de originele brandstof.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 06:50
wd200 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 07:40:

Al gekeken naar Vag Group 1.2 tdi ? Die leverde ze - polo, fabia(combi), Ibiza.
Hij zocht een betrouwbare auto 8)7

Dit is zo'n beetje de meest geld-etende spaardiesel van de afgelopen 10 jaar hehe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-06 13:29

Croga

The Unreasonable Man

Uiteraard komen alle "Franse autos zijn niet betrouwbaar" weer naar boven alsmede de "Oude meganes rotten onder je weg". Jammer dat die mensen de jaren 90 nooit verlaten hebben.

De nieuwere Meganes (van na 2010) staan bij de consumentenbond steevast in de top 10 betrouwbare autos. Zeker de 1.5 blokken zijn zo'n beetje de meest solide motoren die er rond rijden.

Voor €5000 zou ik geen minuut nadenken en een mooie ex-lease 1.5 Megane halen. 5-deurs of station is een kwestie van smaak. Qua verbruik: Ik ben ooit van Goes naar Helmond gereden, 100km/u over de snelweg en maakte meer dan 25km per liter diesel. Een Prius komt daar nog niet in de buurt. Op 80km/u wegen haalde ik regelmatig meer dan 30km per liter.

Ik heb de Megane indertijd gekocht met 6 jaar en 230'000km. Heb in 2 jaar tijd helemaal niets hoeven doen behalve regulier onderhoud en hem met meer dan 300'000km op de teller weer ingeleverd.

Gewoon doen. Dat ding kan niet kapot. De problemen die Renault had in de Megane I en Laguna I zijn al lang verleden tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:14

_Apache_

For life.

JunkieLimbo schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 07:31:
Twee tips: Toyota Yaris of c1/aygo.
40.000km / jaar is ongetwijfeld veel snelweg. Dat wil je niet in een Yaris / C1 doen. :X

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
Een citroen c1/toyota Aygo is dan inderdaad niet te doen. Een ietwat moderne Yaris zou nog prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:27

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

downtime schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 02:22:
[...]

Ja en als je ziet hoeveel kilometers hij doet is dat niet heel raar. Japanners en diesels in deze klasse moet je eigenlijk niet bij zijn. Het enige merk uit Japan wat goed is met diesels dat is Isuzu. Voor de rest is het echt hit or miss of als ze diesels verkopen dan halen ze die uit Europa.

Andere optie zou iets zijn uit Japan alsnog en dan LPG erin maar daar is de keuze heel erg klein. Dus dat moet je willen ook.
Croga schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:52:
Gewoon doen. Dat ding kan niet kapot. De problemen die Renault had in de Megane I en Laguna I zijn al lang verleden tijd.
Laguna 2 was nog slechter

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:39
Zelf geen ervaring mee, maar zoiets: Hyundai i30 1.6 CRDi ?

[ Voor 8% gewijzigd door renegrunn op 07-07-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:14
@dennis243 Citroën DS3 niet wat? Zijn veel verkocht door de 14% bijtelling, meestal leuk uitgerust en ze hebben de fijne PSA 1.6 HDi.

Met 40k per jaar zou ik zeker naar een diesel kijken. Onze DS3 rijdt gemiddeld 1:23 en ik zit er met m'n 1.93 redelijk goed in.

Mocht je iets groters willen, dan zou ik inderdaad een Megane overwegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

BLN schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:45:
Het 1.5 dCI blok vind je ook terug in alle voorwiel aangedreven Mercedes personen auto’s. Renault maakt gewoon behoorlijk solide diesels.

Wat betreft lpg, het is een heel goedkope brandstof. Maar het kost je bijna altijd baggage ruimte, je mag niet elke pont op of garage in. En het is een motorsysteem wat niet door de fabrikant geleverd is. Daardoor loopt de motor over het algemeen minder dan op de originele brandstof.
Even een reactie van een LPG rijder:
  • Mijn kofferbak heb ik niet (deels) moeten offeren voor LPG. Ik rij 500 km op een tank zonder in te leveren op bagageruimte. En ja, ik rij in een kleine auto. [myth busted]
  • Ik moet nog de eerste pont of garage tegenkomen waar je met LPG niet in mag. in de afgelopen 9 jaren en een kwart miljoen kilometers ben ik dit niet tegen gekomen. [myth busted]
  • Ik kan geen enkel verschil merken in performance op lpg en benzine. Ook niet wanneer ik ga meten, door bijv in Duitsland te kijken hoe hard ik maximaal kan rijden op lpg en benzine, zie ik geen verschil. [myth busted]
  • Een motor slijt met LPG juist minder hard door de schonere verbranding. Daarom zijn auto's met echt hoge kilometerstanden altijd of dieselbakken of LPG bakken. [myth busted]
Laatste punt om over na te denken. Je hebt personen die ergens ervaring mee hebben en hier een onderbouwde mening/review/opinie over hebben, en personen die een mening vormen over wat ze zien en lezen zonder enige vorm van ervaring. Wie geloof je dan?
Als (bijna) alle LPG rijders het rijden van LPG aanraden, en personen zonder ervaring roepen wat anders; wie geloof je dan?
Of anders: Als je alleen maar positieve reviews en ervaringen leest over (bijv) een type laptop, maar ook veel niet onderbouwde negatieve meningen van personen die nooit die laptop hebben gezien of gebruikt; welke review/opinie geloof je dan? Geloof je de personen die daadwerkelijk het product gezien en gebruik hebben, of enkel de personen die een niet onderbouwde mening van andere aan het napapegaaien zijn?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
@Theo je mag toch niet parkeren 8n van die parkeergarages onder flatgebouwen? Ik zie overal bordjes met verboden voor LPG.
Blijkbaar is het een dingetje dat LPG zwaarder is dan lucht dus als auto lekt hele garage vol lp's gas komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

99ruud99 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:24:
@Theo je mag toch niet parkeren 8n van die parkeergarages onder flatgebouwen? Ik zie overal bordjes met verboden voor LPG.
Blijkbaar is het een dingetje dat LPG zwaarder is dan lucht dus als auto lekt hele garage vol lp's gas komt te zitten.
Oprechte vraag, maar heb je een paar Maps linkjes? Ik ben zelf namelijk nog nooit zulke borden tegen gekomen. Of is dit niet in Nederland?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Laatst online: 03-06 09:23

BLN

Theo schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:16:
[...]

• Mijn kofferbak heb ik niet (deels) moeten offeren voor LPG. Ik rij 500 km op een tank zonder in te leveren op bagageruimte. En ja, ik rij in een kleine auto. [myth busted]
  • Ik moet nog de eerste pont of garage tegenkomen waar je met LPG niet in mag. in de afgelopen 9 jaren en een kwart miljoen kilometers ben ik dit niet tegen gekomen. [myth busted]
  • Ik kan geen enkel verschil merken in performance op lpg en benzine. Ook niet wanneer ik ga meten, door bijv in Duitsland te kijken hoe hard ik maximaal kan rijden op lpg en benzine, zie ik geen verschil. [myth busted]
  • Een motor slijt met LPG juist minder hard door de schonere verbranding. Daarom zijn auto's met echt hoge kilometerstanden altijd of dieselbakken of LPG bakken. [myth busted]
Laatste punt om over na te denken. Je hebt personen die ergens ervaring mee hebben en hier een onderbouwde mening/review/opinie over hebben, en personen die een mening vormen over wat ze zien en lezen zonder enige vorm van ervaring. Wie geloof je dan?
Als (bijna) alle LPG rijders het rijden van LPG aanraden, en personen zonder ervaring roepen wat anders; wie geloof je dan?
Of anders: Als je alleen maar positieve reviews en ervaringen leest over (bijv) een type laptop, maar ook veel niet onderbouwde negatieve meningen van personen die nooit die laptop hebben gezien of gebruikt; welke review/opinie geloof je dan? Geloof je de personen die daadwerkelijk het product gezien en gebruik hebben, of enkel de personen die een niet onderbouwde mening van andere aan het napapegaaien zijn?
toon volledige bericht
Dat is een redelijk verhitte reactie zeg. Ik heb 4 auto’s op LPG gereden. Daardoor weet ik dat je in veel parkeergarages niet mag staan. Dat kun je negeren natuurlijk, dat is ook een keuze. De voorbeelden die je aandraagt hebben allemaal betrekking op jouw ene auto.
Alle mythes die ik verkondig heb ik zelf ervaren. Ook met auto’s van anderen op LPG. En de auto’s waar ik in reed merkte je het vermogens verschil wel. Maar dit waren allemaal auto’s met meer dan 150 pk.

En ik zeg niet dat je niet op LPG moeten rijden. Maar feit blijft dat het meer om handen heeft dan een auto die op zijn originele brandstof rijdt. Dat is het enige wat ik beweer. En de topicstarter lijkt niet echt een auto aficionado.

[ Voor 10% gewijzigd door BLN op 07-07-2020 09:35 ]

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Het was inderdaad in België, ik was met ouders van mijn vriendin aan het fietsen. Maar als ik daar nu met Google maps heenga zie ik een bouwterein, dus daar heb je weinig aan.
Wil je dat ik verder zoek voor je, om te kijken of ik het bij andere flats kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
234FaTaLiTy schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:51:
[...]

Hij zocht een betrouwbare auto 8)7

Dit is zo'n beetje de meest geld-etende spaardiesel van de afgelopen 10 jaar hehe
Dus alle ellende heeft iemand anders al gehad ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

@99ruud99 Als je iets niet kan vinden dan is dat ook gelijk een goed antwoord :)
BLN schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:31:
[...]

Dat is een redelijk verhitte reactie zeg. Ik heb 4 auto’s op LPG gereden. Daardoor weet ik dat je in veel parkeergarages niet mag staan. Dat kun je negeren natuurlijk, dat is ook een keuze. De voorbeelden die je aandraagt hebben allemaal betrekking op jouw ene auto.
Alle mythes die ik verkondig heb ik zelf ervaren. Ook met auto’s van anderen op LPG. En de auto’s waar ik in reed merkte je het vermogens verschil wel. Maar dit waren allemaal auto’s met meer dan 150 pk.

En ik zeg niet dat je niet op LPG moeten rijden. Maar feit blijft dat het meer om handen heeft dan een auto die op zijn originele brandstof rijdt. Dat is het enige wat ik beweer. En de topicstarter lijkt niet echt een auto aficionado.
Het is wellicht een stevige reactie geweest :> Maar zoals wellicht ook blijkt kom ik vaak personen tegen die zonder ervaring/onderbouwing een product afkraken, en de mening en ervaringen van de ervaringsdeskundigen gewon negeren. Niet alleen met LPG, maar ook met andere zaken. En dat is gewoon zonde :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Theo op 07-07-2020 09:42 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Theo schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:16:
[...]

[list]
In dat geval heb je waarschijnlijk geen reserverwiel bij je. Niet super belangrijk, maar sommige hechten daar wel waarde aan.
Nederland niet nee, maar in Belgie wel.
[/list]
Hoewel LPG schoner brand, brand het ook op een hogere temperatuur. De cilinderkoppen zullen over het algemeen eerder aan vervanging toe zijn.

Een benzine motor kan net zo goed hoge kilometerstanden aan, maar iemand die veel rijdt kiest voor diesel of lpg. De kilometerstand zegt niet over betrouwbaarheid of onderhoudskosten. Met het juiste onderhoud rijd je elke auto probleemloos naar de 4 ton. Alleen zal een Prius dat veel goedkoper doen dan een 5 serie.

Tot slot valt er nog iets te zeggen over de berijder. Een benzine rijder zal gemiddeld gezien wat minder nadenken over de kosten van zijn auto dan een lpg rijder. De bedachtzame LPG rijder gaat dus waarschijnlijk beter om met zijn auto en zoekt minder de limieten op of mijd scenario’s als hoge toeren met een koude motor.

Zo geloof ik ook niet in het feit dat Volvo beter auto’s maakt dan de Duiters, ze trekken simpelweg een ander soort kopers die niet besparen op onderhoud en langer in dezelfde auto rijden om de “total cost of ownership” te drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
ik denk dat 80% van Frankrijk een HDI motor rijdt; ze weten echt hoe ze zo'n blok moeten maken.

Echter; de rest moet bij je wensen passen. Veering, stuur inrichting, en fancy dashboard.

Misschien is het een goed te kijken om een 'uitlopend model'; dus de laatste versie van een Peugeot 307 hdi ... of de laatst 208 hdi te proberen. De meeste ellende is eruit; en de diesel motor is okay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:06

Barrycade

Through the...

2e hands Megane 1.5 dCi (2013) eigenaar hier: lekker zuinig ja, maar reken wel op een aantal typische zaken die je de kost niet hoeven te kosten, maar wel opduiken:

De slangen naar de roetfilter worden bros met vage foutmeldingen op de boardcomputer. Het vervangen voor beter hitte bestendige exemplaren kost je de kop niet, maar het zoeken naar door oorzaak door een niet merkspecialist kost je veel manuren ....
En de gloeistaven kan je op rekenen. Ook hier: kost je de kop niet maar schijnt wel een dingetje te zijn.
Ook de veren achter (als je wel voor een station kiest) gebroken gehad. Ook een paar 100, maar ja het rijden met een occassion kost onderhoudsgeld.

Voor de rest een heerlijk rijdende, stille auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesIsVoorbij
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-05 13:35
Uiteraard komen alle "Franse autos zijn niet betrouwbaar" weer naar boven alsmede de "Oude meganes rotten onder je weg". Jammer dat die mensen de jaren 90 nooit verlaten hebben.

De nieuwere Meganes (van na 2010) staan bij de consumentenbond steevast in de top 10 betrouwbare autos. Zeker de 1.5 blokken zijn zo'n beetje de meest solide motoren die er rond rijden.

Voor €5000 zou ik geen minuut nadenken en een mooie ex-lease 1.5 Megane halen. 5-deurs of station is een kwestie van smaak. Qua verbruik: Ik ben ooit van Goes naar Helmond gereden, 100km/u over de snelweg en maakte meer dan 25km per liter diesel. Een Prius komt daar nog niet in de buurt. Op 80km/u wegen haalde ik regelmatig meer dan 30km per liter.

Ik heb de Megane indertijd gekocht met 6 jaar en 230'000km. Heb in 2 jaar tijd helemaal niets hoeven doen behalve regulier onderhoud en hem met meer dan 300'000km op de teller weer ingeleverd.

Niet in de buurt? Sterker nog, mijn 2009 Prius 3 haalt exact 1/25. Heb de mijne voor 5000 gekocht en van 180k naar 280k gereden in 3 jaar tijd. Niks mee gehad in die tijd.

Diesel zou ik zelf niet meer kopen anno 2020, we weten nu meer dan ooit hoeveel rommel dat produceert. Daarnaast heb je hebt kans dat je met een diesel in deze prijsklasse uit binnensteden geweerd gaat worden in de (nabije) toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-06 13:29

Croga

The Unreasonable Man

AllesIsVoorbij schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:57:
Niet in de buurt? Sterker nog, mijn 2009 Prius 3 haalt exact 1/25. Heb de mijne voor 5000 gekocht en van 180k naar 280k gereden in 3 jaar tijd. Niks mee gehad in die tijd.
Tof! Ik wist niet dat de Prius 3 nog zuiniger was dan de 2 :-) Je zit dan echter nogsteeds op zo'n 40 cent per liter meer aan kosten.
Diesel zou ik zelf niet meer kopen anno 2020, we weten nu meer dan ooit hoeveel rommel dat produceert. Daarnaast heb je hebt kans dat je met een diesel in deze prijsklasse uit binnensteden geweerd gaat worden in de (nabije) toekomst.
We weten nu meer dan ooit dat Diesel net zo schoon is als benzine. Zeker met roetfilters is de vervuiling van Diesel niet veel meer. De paniekvoetbal van binnensteden is een ander verhaal. De huidige regels zijn zo'n beetje in heel Europa dat tot 2025 er niets gaat veranderen waardoor die Megane 1.5 gewoon een 4 krijgt in Duitsland en dus overal mag komen. Let vooral ook op dat de opwarming van de aarde door de benzine autos (en nog veel meer door LPG) komt terwijl smog door diesels komt. Ik zou me er op dit moment nog geen zorgen over maken (of nog beter: Lekker genieten van die €2000 lageren aanschafkosten door iedereen die mee speelt in dat paniek voetbal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesIsVoorbij
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-05 13:35
Goed punt dat de regels voorlopig vast staan maar het is geen paniekvoetbal. Je stipt het zelf ook al aan, Diesel zorgt voor smog en in die smog zit allerlei rommel die bijzonder slecht is voor de gezondheid.

Een korte zoektocht levert dit als voorbeeld:
https://www.milieucentraa...bruik/zuinige-auto-kopen/

Een rijdende auto veroorzaakt behalve klimaatverandering ook luchtvervuiling, door de uitstoot van stikstofoxiden (NOx), vluchtige organische stoffen (VOS), fijnstof (PM10) en zwaveldioxide (SO2). De schadelijke stoffen veroorzaken smog, ze verzuren de bodem en veroorzaken schade aan onze gezondheid. Mensen die langs een drukke weg wonen, overlijden gemiddeld eerder dan degenen die minder aan luchtvervuiling bloot staan.

Waarbij Diesel ongeveer 3 keer zo vervuilend is als benzine. (CO2 is de uitzondering -- opwarming van de aarde) Dus ja, het is een afweging tussen directe effecten op de gezondheid en lange termijn effecten door klimaatverandering. Gezien het feit dat uitstoot effecten vooral lokaal zijn is de keuze die sommige binnensteden en de stedelijke medemens maken dus absoluut logisch. Als je buiten de grote stad woont (dat zijn niet zoveel mensen in Nederland) of je rijdt vooral buiten de stad (same), en je veel lange afstanden moet (same), dan kan Diesel inderdaad de betere keuze zijn.

Edit: Zonder de lange afstanden wordt het verschil in kosten per liter teniet gedaan door het verschil in wegenbelasting.

[ Voor 4% gewijzigd door AllesIsVoorbij op 07-07-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-04 00:03
wd200 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:39:
[...]

Dus alle ellende heeft iemand anders al gehad ;-)
Nee. Die kleine opgefokte VW motoren zijn gewoon niet gemaakt om veel km's mee te rijden. Ze zijn niet betrouwbaar en duur in onderhoud. Als je goedkoop veel km's wilt maken is dit gewoon een waardeloos advies.

Voor Diesel kun je best naar de Franse markt kijken, daar maken ze best goede dieselmotoren. Je zou alleen even moeten kijken welke franse modellen je moet ontwijken m.b.t. elektraproblemen, daar zijn ze niet altijd even sterk in. Tevens kan ik aanraden een eerder naar een Megane dan een Clio te kijken bijvoorbeeld. Ja, hij is iets groter, maar het rijgenot op de snelweg ligt veel hoger. Met 40k per jaar is dat het zeker wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 23:09
Ik heb een drietal jaar met een Suzuki swift rondgereden, iets meer dan 60.000 km. Redelijk zuinig en een leuke auto om te zien (naar mijn mening). Elk jaar regulier onderhoud waarbij er 1x een remcilinder / of verdeler lek was. Kostte ook de wereld niet om die te vervangen.

Vond het een fijne auto om mee te rijden en vond het jammer om hem weg te doen, maar werd te klein op het moment dat we kinderen kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:19
99ruud99 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:24:
Ik ben de verboden daarop nog nooit tegengekomen, maar het schijnt voor te komen.

Wat LPG lekkage betreft, dat gaat echt niet ongemerkt. LPG slangen zijn dubbel afgeschermd en een beschadiging in de buitenste afscherming is APK afkeur. Ik heb vorig jaar een nieuwe slang tussen tank en verdamper laten monteren, dit jaar was de slang en de buitenvuller aan de beurt. In eerste instantie had de monteur alleen de slang vervangen, maar bij eerste keer tanken rook het buiten de auto zo sterk naar LPG dat ik na 2 liter gestopt ben met tanken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
- Budget max, €6000 (maar liever minder)
- Betrouwbaar en zuinig, met Airco
- B/C segment, niet te groot
- 40.000km per jaar
Hieronder doe ik even een gooi van nog niet genoemde opties. Als je jaarlijks 40k km verwacht te rijden, vind ik je budget vrij laag; je zal er ongeveer 12 uur per week in zitten. Comfort mag toch wel wat kosten?

Hybride:
  • zelfde aandrijflijn als Prius: Toyota Auris, Lexus CT200h (misschien nog Toyota Yaris)
  • Honda Insight, Civic
Diesel:
  • Toyota Auris 1.4 of 2.0
  • Fiat Punto, Alfa Romeo Giulietta of Lancia Delta (goed bekend staande Fiat diesel)
  • BMW 1-serie, veel oud-leasebakken.
  • Honda civic 2.2d - rijdt geweldig, maar minder zicht naar achteren wat de WAF negatief beinvloedt.
  • https://www.vandekooydealeroccasions.nl/1317663/114200489/
  • Opel Corsa 1.3
  • Mazda 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:03
Fiat Punto/Bravo met een JTD-dieselmotor. Die blokken kunnen niet stuk als ik het internet mag geloven, sowieso is er met de Punto of Bravo bijzonder weinig aan de hand (de Fiat Stilo was een ramp, Fiat heeft daarna zijn kwaliteitscontrole flink verbeterd, toch laat iedereen nog steeds Fiat staan omdat ze 'al roesten in de folder' en dat soort verjaardagspraatjes/ongein).
Zoek eens een occasion aankoopadvies op; er is erg weinig op aan te merken.

Beide zijn makkelijk binnen je budget te vinden. De Bravo is een serieuze C-segmenter en daar durf ik wel 40k per jaar in te zitten. Ik weet dat de benzine-variant heel mooi onder de 1250kg wegenbelasting-grens zit.
Bovenal zijn het best leuke auto's imho.

De Alfa Mito / Giulietta is wat duurder, maar onderhuids hetzelfde beestje, wel een klasse luxer.

[ Voor 22% gewijzigd door Richh op 07-07-2020 13:26 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Heel simpel een Japanner of Koreaan kopen. Vooral geen Europeaan, zijn technisch toch al een decennium of 2 echt inferieure producten. Zien er leuk uit en mooi afgewerkt. Maar op het gebied van betrouwbaarheid.... alleen Tesla scoort slechter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:38
Voor de zoektocht naar een betrouwbare auto,
zie de link : een onderzoek van de consumentenbond dd nov 2019
https://www.consumentenbo.../automankementen_2019.pdf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
1 Toyota 8,7
2 Suzuki 8,6
3 Honda 8,5
3 Mazda 8,5
3 Subaru 8,5
6 Hyundai 8,3
7 Mitsubishi 8,1
8 Kia 7,9
8 Mercedes-Benz 7,9
10 BMW 7,6
11 Ford 7,4
11 Nissan 7,4
13 Dacia 6,9
14 Alfa Romeo 6,8
15 Renault 6,7
16 Opel 6,6
17 Volkswagen 6,5
18 Audi 6,4
19 Volvo 6,2
20 Fiat 6,1
20 Peugeot 6,1
20 Skoda 6,1
23 Citroën 5,8
24 Seat 5,2

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Lijst van de Consumentenbond werd hierboven gepost. Megane is niet eens in de buurt van de Top 10 te vinden. Ik wil die jaren 90 zo graag verlaten maar die Fransen werken maar niet mee.

Het beste wat je van Renault kunt zeggen is dat ze minder slecht zijn dan de andere Franse merken. Dat zal de invloed van Nissan wel zijn. Helaas werkt die invloed ook omgekeerd. Nissan stond vroeger ook steevast in de Top 10 van dit soort lijstjes. Nu zijn ze afgezakt naar de middenmoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:39

houthakker

Poehé

Soms tref je het soms niet, maar dat risico blijft natuurlijk ondanks alle goede bedoelingen hier, maar opsoms lijstjes alleen gaan dan niet helpen...

Algemeen occasion advies;
- liever een jonge auto (meer kans op een bekende historie, minder eigenaren, misschien zelfs garantie)
- bij diesel, staar je niet blind op een lage km stand; bij diesel kan dat zelfs averechts werken; korte stukjes zijn destructief voor egr en roetfilter. Een diesel moet gewoon ~25dkm/jaar lopen (en is pas bij ~18dkm/j financieel interessant).
- vol gestempeld onderhoudsboekje en liefst ook facturen (bij 'bekende' gebreken, rekeningen van reperaties!).

Geen verstand van auto's, en geen kennis die mee wil bij een testrit?:
- (bovag) Garantie of liefst (maar haast onmogelijk bij dit budget) fabrieksgarantie.

Kijk ook eens bij de ANWB occassion tests: voorbeeld

Ik vraag me af of het zin heeft om een forum te consulteren; misschien kun je beter daar een garage gaan in de buurt met een goede reputatie. Waar woon je ongeveer?

De emmissiereductiesystemen bij diesels zijn gewoon altijd een gevoelig punt. Daarom ben ik ook nu eerder geneigt te zeggen voor een hybride te gaan... Helaas valt een Yaris Hybrid net buiten je budget.

Opties die volgens mij binnen je budget kunnen;
- Toyota Yaris of Auris 1.4 D-4D
- Hyundai I20 1.4 CRDi 2012 en nieuwer
- Kia Rio 1.1 CRDi (zit misschien zelfs nog een paar jaar garantie op van de 7 jaar).
- Kia Pro Cee D 1.6 Crdi
- Honda Insight 1.3
- Swift 1.3D met kleine footnote dat dit een motor van de fiat/opel is.

Mijn persoonlijke voorkeur zou de Kia/Hyundai's zijn. Japanners zijn toch echt prijzig.

Helaas is het zo, dat in diesel land, er veel meer aanbod is aan europeesche auto's; Marktplaats: (bouwjaar < 2012, 1000-6000 euro).
Renault(405)
Bestelauto's(323)
Volkswagen(211)
Peugeot(164)
Ford(159)
Opel(133)
Seat(121)
Fiat(102)
Citroën(96)
Skoda(63)
Volvo(46)
Alfa Romeo(45)
Mercedes-Benz(27)
Chevrolet(22)
Audi(19)
BMW(17)
Hyundai(14)
Kia(13)
Mitsubishi(10)
Dacia(6)
Toyota(4)
Nissan(3)
Honda(2)
Lexus(1)
Suzuki(1)
toon volledige bericht

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis243
Allereerst, hartelijk dank voor de interesse en deelname aan het topic! Super dat jullie zo mee willen denken/discusseren. Leuk om de discussies te lezen over het wel of niet nemen van een franse auto en over de occasions met lpg installatie.

Momenteel neig ik nog steeds heel erg naar een clio of een megane 1.5dci. Wel vroeg ik mij af of het nog uitmaakt of ik kijk naar een clio 3 of 4? Prijsverschil vind ik namelijk nog best groot (ongeveer 2k).

Ook is mijn intresse gewekt voor de mazda 3 en de swift. Moet ik mij nog eens in gaan verdiepen. Weet zo ook niet de prijsklasses hiervan. Kwam niet bepaalt veel van deze occasions tegen op marktplaats...

Binnenkort maar eens kijken of er in de buurt een megane en clio staan om aan te voelen of het wat is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Clio 4 is volgens de ANWB en Autoweek beter. Ze zijn sinds na ~2009/2010 dacht ik wel wat betere auto's gaan ontwikkelen. Je zou bijna denken dat het komt omdat er toen een bepaalde Nederlander er ging werken...

Mazda 3; hangt af van welk jaar. De 1.6CiTD is een Ford/PSA motor en niet de beste, je leest in het geval van de Mazda hier niet veel over, maar er zijn er denk ik ook niet zoveel van verkocht... De 2.2 is best zwaar (1.365 KG).

Oja; check ook de autoblog/autoscout24 en autoweek occasion tests op youtube!

Welke provincie woon je?

[ Voor 16% gewijzigd door houthakker op 07-07-2020 23:19 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis243
houthakker schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 23:08:
Clio 4 is volgens de ANWB en Autoweek beter. Ze zijn sinds na ~2009/2010 dacht ik wel wat betere auto's gaan ontwikkelen. Je zou bijna denken dat het komt omdat er toen een bepaalde Nederlander er ging werken...

Mazda 3; hangt af van welk jaar. De 1.6CiTD is een Ford/PSA motor en niet de beste, je leest in het geval van de Mazda hier niet veel over, maar er zijn er denk ik ook niet zoveel van verkocht... De 2.2 is best zwaar (1.365 KG).

Oja; check ook de autoblog/autoscout24 en autoweek occasion tests op youtube!

Welke provincie woon je?
Friesland! Dus worden vooral autoweg/snelweg ritjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis243
Wat zijn jullie meningen trouwens over de Ford Fiesta (2012-2017)?

Zie dat dezen zijn uitgebracht met 1.5 en 1.6TDCi, is er tussen deze twee nog voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Volgens mij zit je na de facelift (dus 2012 en later) altijd goed. Ik zou de 1.6 TDCI 16V mijden (PSA/Ford/Volvo ellende blok), maar de 8V zou in de 2012/Facelifst moeten zitten en is dus goed. Met de 1.5 zit je denk ik altijd goed.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis243
Hartelijk dank voor alle reacties allemaal! We zijn er helaas nog niet uit. Voornamelijk omdat we wat in het budget hebben moeten snijden ivm aanschaf nieuwe cv.. auto kapot, cv kapot ;w Whats next?!

Maar in ieder geval super bedankt voor het nadenken, wordt erg gewaardeerd :) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:18
Deveon schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 07:46:
@dennis243 De Clio IV vanaf 2012 red je ook makkelijk met dat budget, zeker de diesel. Ik heb hem zelf in de lease gehad en was er erg tevreden over, nooit problemen mee of buitensporig onderhoud mee gehad. Het 1,5 dCi blok staat goed bekend en vind je ook terug in veel Nissan’s (voor wie denkt dat Japanners betere auto’s maakt dan de Fransen). Enkel met infotainment is wat traag, maar dat zal met andere auto’s in deze prijsklasse niet veel beter zijn.
Uhhh sinds ze onderdelen lenen van Renault is het wel minder gegaan met de kwaliteit van Nissan plus financiële situatie bij Nissan is ook alles behalve goed te noemen

Voordeel voor Renault ze maken nu stuk betrouwbaarder auto's :') okee flauw

Plus dat hele gedoe rond Carlos Ghosn heeft het vast ook niet veel goeds gedaan

[ Voor 10% gewijzigd door Amdwarrior op 10-07-2020 04:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Laatst online: 24-05 11:22
Heb zelf een Citroen C5(2010) Tourer 2ltr met LPG en dat rijdt voortreffelijk. Ik ondervind ook nooit problemen door de LPG installatie. Het enige verschil...........ik moet elke 30.000km naar de LPG voor een nieuw brandstoffilter. Dat is alles. Grote voordeel...........bij een auto van 1600kg leeg rijdt LPG wel een STUK voordeliger. 1 ding is ongunstiger en dat is de wegenbelasting............. is i.p.v. 84 euri p/mnd. nu 125 euri.
Wat ik ook vind is dat LPG wat smeuïger/soepeler rijdt. Ik heb een 1400kg caravan en dat gaat prima met LPG. Je merkt geen verschil in trekkracht. Tank zit op de plaats van het reservewiel.

[ Voor 4% gewijzigd door bgttje op 10-07-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 03-06 12:52
Het is toch altijd een interessante discussie, wat is belangrijker, leeftijd of kilometers? Vaak is het nog een balans ook, niet zwart wit, en dan ook nog eens afhankelijk van de auto/motor. Dus eigenlijk zinloos om iets over te proberen te roepen :D

Ik wil wel benadrukken wat anderen ook hebben gezegd, kijk goed naar het onderhoudsboekje. Iemand die gewoon netjes jaarlijks de auto heeft laten controleren zal allicht minder snel de auto negeren bij lampjes/kuren.

Ik zou voor mijn vrouw geneigd zijn de Clio te kiezen over de Megane, maar met 40k km kan die extra grootte wel net wat extra comfort geven. Laat haar vooral zelf ook een ritje rijden als je eenmaal je keuze hebt gemaakt die je echt zou willen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-06 16:51
Puur anekdotisch, maar mijn vorige auto was ook een Seat Ibiza waar ik niks dan ellende mee heb gehad.

Nu een (nieuw gekochte) Fiat Punto Evo diesel, die al bijna 9 jaar en ruim 300.000 km probleemloos rijdt. Qua verbruik toen we nog 130 mochten nooit slechter dan 1:20 (gemiddeld over een volle tank), nu 1:23.

Fiat heeft niet de beste naam, maar die Punto's zijn al zover uitontwikkeld dat ze het gewoon goed en lang doen. Je ziet er ook nog heel veel rijden van die leeftijd en ouder.

[ Voor 22% gewijzigd door Lapa op 10-07-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-05 00:34
Deveon schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:45:
Een benzine motor kan net zo goed hoge kilometerstanden aan, maar iemand die veel rijdt kiest voor diesel of lpg. De kilometerstand zegt niet over betrouwbaarheid of onderhoudskosten. Met het juiste onderhoud rijd je elke auto probleemloos naar de 4 ton. Alleen zal een Prius dat veel goedkoper doen dan een 5 serie.
Hier spreek je jezelf wel tegen: een Prius vergt veel minder onderhoud dan een Fransoos. Ook dat zit in die lagere kosten. En wat is probleemloos? Een Prius kun je zo noemen, een Peus of Citroën ab-so-luut niet, tenzij je nergens een probleem van maakt ("autopech is een kans om nieuwe mensen te ontmoeten"). Geluk kun je altijd hebben, maar gemiddeld is een Fransoos stukken minder beyrouwbaar dan een Jap/Koreaan. Talloze feiten ondersteunen dat.
Zo geloof ik ook niet in het feit dat Volvo beter auto’s maakt dan de Duiters, ze trekken simpelweg een ander soort kopers die niet besparen op onderhoud en langer in dezelfde auto rijden om de “total cost of ownership” te drukken.
Dat doen ze ook niet meer. Maar deden ze wel, iig tov BMW of Audi. Mercedes is zeer wisselend, van heel betrouwbaar tot heel onbetrouwbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Dieken Taffert op 10-07-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dieken Taffert schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:07:
[...]

Hier spreek je jezelf wel tegen: een Prius vergt veel minder onderhoud dan een Fransoos. Ook dat zit in die lagere kosten. En wat is probleemloos? Een Prius kun je zo noemen, een Peus of Citroën ab-so-luut niet, tenzij je nergens een probleem van maakt ("autopech is een kans om nieuwe mensen te ontmoeten"). Geluk kun je altijd hebben, maar gemiddeld is een Fransoos stukken minder beyrouwbaar dan een Jap/Koreaan. Talloze feiten ondersteunen dat.

[...]
Waar een merk zijn hoofdkantoor heeft staan doet mij niet zoveel. Zie bijvoorbeeld de reacties dat sinds de Renault Nissan alliance Nissan achteruit is gegaan en Renault vooruit. Mijn reactie ging puur op verschillende brandstoffen en kilometerstanden. De Prius is nou eenmaal gezien zijn aandrijflijn een speciaal geval en inmiddels vind je die of een vergelijkbare aandrijflijn terug in andere Toyota’s en Lexus, echter betekent dat niet dat Mazda en de eerder genoemde Nissan ook opeens een lager onderhoud hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Zebby schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:00:
Het is toch altijd een interessante discussie, wat is belangrijker, leeftijd of kilometers? Vaak is het nog een balans ook, niet zwart wit, en dan ook nog eens afhankelijk van de auto/motor. Dus eigenlijk zinloos om iets over te proberen te roepen :D
Ik vind het geen interessante discussie; de waarheid ligt namelijk altijd in het midden. Conclusie; het gaat om het totaalplaatje. Uiteindelijk gaat het om een lijstje van eisen vs prijs vs risco. Het is imho ook helemaal niet zinnig om individuele succes dan wel rampverhalen te vertellen. Statistiek helpt een beetje, maar is ook generaliserend (je zou maar net die Toyota kopen waar wel de motor van ontploft, en er ook teveel voor betaald hebben ;-) ).

Bovendien doet 9 van 10 keer een TS iets anders dan wat hem aangedragen word. Waarom? Z'n eisen waren niet duidelijk (of worden niet gelezen), situatie is tussentijds gewijzigd, of er deed een poging gedaan om rationeel een auto te kopen maar de realiteit blijkt anders...

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
houthakker schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 14:45:
[...]

Ik vind het geen interessante discussie; de waarheid ligt namelijk altijd in het midden.
Zeker niet! De waarheid ligt ergens tussen de extremen, maar meestal neigt ie meer naar één kant. Dit gezegde, vaak gebruikt, is killing voor de feitelijke situatie en een vreselijke dooddoener.
Statistiek helpt een beetje, maar is ook generaliserend (je zou maar net die Toyota kopen waar wel de motor van ontploft, en er ook teveel voor betaald hebben
Nee, niet mee eens. Statistiek biedt geen harde garanties, dat is zo. Maar als jij kunt kiezen of iemand je beschiet met rubber kogeld of echte kogels, zegt de statistiek: rubber!

Jij zegt: van een rubber kogel kun je ook dood gaan, je zult maar net die ene zijn die 'm in zijn oog krijgt.

Ik zeg: ga 100% voor de statistiek en negeer die gozer voor mij ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Dieken Taffert punt met statistieken is dat ze generaliseren. Peugeot fabriceert een maandagochtend model die heel goed verkocht wordt en belandt onderaan in de statistieken. Toyota maakt een aandrijflijn met hoogwaardige techniek waardoor ze geen concessies hoeven te doen op betrouwbaarheid (want dat doen die EGR kleppen en roetfilters wel), waardoor ze dankzij de prius en andere hybrides bovenaan staan.

Je analogie met stalen en rubber kogels kan je beter aanpassen naar de fabrikant ervan of in welke kleur doos ze zitten, dan komt het al dichter bij de auto statistieken.

Overigens in mijn omgeving al 2 kennissen met een KIA en een Hyundai met ernstige motorschade, de ene een dieselpomp die metaalgruis naar de injectoren stuurde, de ander een turbo die met een klap voor stilataande auto zorgde. Kan ook met een VAG of PSA gebeuren, maar roepen dat Aziatisch automatisch betrouwbaar is... nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Dieken Taffert schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:11:
[...]

Zeker niet! De waarheid ligt ergens tussen de extremen, maar meestal neigt ie meer naar één kant. Dit gezegde, vaak gebruikt, is killing voor de feitelijke situatie en een vreselijke dooddoener.

[...]

Nee, niet mee eens. Statistiek biedt geen harde garanties, dat is zo. Maar als jij kunt kiezen of iemand je beschiet met rubber kogeld of echte kogels, zegt de statistiek: rubber!

Jij zegt: van een rubber kogel kun je ook dood gaan, je zult maar net die ene zijn die 'm in zijn oog krijgt.

Ik zeg: ga 100% voor de statistiek en negeer die gozer voor mij ;-)
Ik geeft je deels gelijk, statistiek is het enige wat bij op het forum kunnen bieden: Het probleem is, wij zitten thuis achter ons toetsenbord. De TS moet uiteindelijk zelf op pad gaan tenzij hij ons uitnodigt om mee fysiek de auto te bezoeken. Kortom; We zien de schutter niet :+ . Misschien toch liever iemand die met echter kogels in de lucht schiet, dan een scherpschutter met rubberen kogels :P.

Lang verhaal kort (plus extra dooddoener) het hangt gewoon van een aantal factoren af. Uiteindelijk stop het waar de kennis en de kunde van de TS stopt bij het live aanschouwen van een auto, en dan neemt gevoel het over. Goed gevoel bij de auto (na het aftikken van eerder genoemd lijstje), verkoper, etc... tja dan de sprong maar wagen.

[ Voor 13% gewijzigd door houthakker op 10-07-2020 17:33 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
@_JGC_ En hoe oud waren die Kia en Hyundai? Km-stand? Zegt me niets zonder context. Alles kan wel eens kapot gaan. Hoe vaak gaat het kapot over heel veel auto's gezien, daar wordt het informatief.

Peugeot en Citroën scoren gewoon overall laag in de statistieken, in de A, B en C klasse. Ontzettend leuke, fijn rijdende auto's, maar niet betrouwbaar. Er kan een keer een woensdagmiddagmodel in je handen belanden dat toevallig weinig kuren vertoont omdat de rij-omstandigheden goed zijn (geweest) natuurlijk. Ook dat zegt niets.

Renault scoort dankzij Nissan en Dacia (beproefde simpele techniek) nog enigszins redelijk, terwijl Nissan VER gezakt is qua betrouwbaarheid sinds er Renault onderdelen in zitten.

Waar je nooit, nooit maar dan ook echt NOOIT op af moet gaan zijn getuigenissen van individuele kopers. Waardeloze informatie. Maar wel maatgevend voor de meeste kopers. Autokopers, vooral de mannen, vertellen liever een succesverhaal dan een tragedie. Niet zo lekker voor je status in de kantine/aan de bar ofzo.

Ik denk wel dat iemand die heel goed zijn research doet en verstand heeft van auto's een goede Fransoos of Italiaan kan kopen hoor. Zeker als je een beetje kan sluetelen. En dan ben je spekkoper, rijd je relatief gunstig een fijne auto. Maar ik zou dat niet kunnen, in mijn omgeving ken ik ook niemand die dat wel zou kunnen.

Voor 95-99% van de mensen is het meest bruikbare advies als er een occasion wordt gezocht met beperkt budget: Koreaans/Japans, bekende historie, altijd onderhoud gehad, neem iemand mee met verstand van auto's, maak een grondige proefrit.

[ Voor 21% gewijzigd door Dieken Taffert op 10-07-2020 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

dennis243 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 01:16:
Hartelijk dank voor alle reacties allemaal! We zijn er helaas nog niet uit. Voornamelijk omdat we wat in het budget hebben moeten snijden ivm aanschaf nieuwe cv.. auto kapot, cv kapot ;w Whats next?!

Maar in ieder geval super bedankt voor het nadenken, wordt erg gewaardeerd :) _/-\o_
Als je gaat voor een traditionele CV, dan gaat er ~2000 van je budget af, dus gaan we nu zoeken naar een occasion van ~4000 :P

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:18
Dieken Taffert schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:39:
@_JGC_

Waar je nooit, nooit maar dan ook echt NOOIT op af moet gaan zijn getuigenissen van individuele kopers. Waardeloze informatie. Maar wel maatgevend voor de meeste kopers. Autokopers, vooral de mannen, vertellen liever een succesverhaal dan een tragedie. Niet zo lekker voor je status in de kantine/aan de bar ofzo.
Doet me denken aan een gemiddelde Duitse autobezitter

Vervolgens vertel je dat verhaal over Duitse wegenwacht eerst 2 jaar storingen oplost en daarom niet worden vermeld bij foutmeldingen

Of dat Dieselmotor net zo schoon zijn als elektrische auto omdat ze dat hebben gelezen op Telegraaf :? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
dennis243 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 01:01:
…betrouwbaar …

- Renault Clio 1.5dci (vanaf 2010)
- Renault Megane 1.5dci (vanaf 2010)
- Peugeot 208 1.6hdi (vanaf ?? mij nog niet duidelijk)
- Ford Fiesta 1.6tdci (vanaf ?? mij nog niet duidelijk)
- Ford Focus 1.6tdci (vanaf ?? mij nog niet duidelijk)
Wat klopt er niet in het stukje hierboven? Franse auto's zijn niet echt betrouwbaar, per definitie zijn Europese auto's niet echt betrouwbaar.

Ga voor een Japanner of Koreaan, die zijn een stuk betrouwbaarder over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dieken Taffert schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:39:
@_JGC_ En hoe oud waren die Kia en Hyundai? Km-stand? Zegt me niets zonder context. Alles kan wel eens kapot gaan. Hoe vaak gaat het kapot over heel veel auto's gezien, daar wordt het informatief.
Die Kia Sorento was iets van 4-5 jaar, 150.000km op de teller. Gebouwd nog voor 7 jaar kwaliteit zijn intrede deed bij Kia, die is dus met ontplofte turbo en kapotte motor afgevoerd.
Die Hyundai Santa Fe was 2-3 jaar oud, is onder garantie opgelost. Auto wel 3 weken kwijt en dealer heeft paar duizend euro kosten gemaakt.

Waren beide diesels, en dan herhaal ik even wat eerder al is gezegd in dit topic: Voor diesel moet je niet bij de oosterse fabrikanten zijn, die zijn gespecialiseerd in benzine en elektrisch.
Voor diesel moet je toch echt bij de Fransen zijn, met name Renault. PSA is ook prima, maar er zit 1 serie tussen met te klein oliecarter, daarnaast wil een verzadigd roetfilter na de nodige kilometers voor problemen zorgen.

[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 10-07-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
De dieselmotoren van Mercedes en Honda schat ik veel en veel hoger in dan Franse dieselblokken. Dat zijn de echte toppers op dieselgebied. Ook Toyota doet qua betrouwbaarheid goed mee op dieselgebied, al zijn de hybrides en brnzinemotoren nog beter. Daaronder komen er een aantal, Renault, Mazda, VM motori, de Koreanen o.a. zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mercedes gebruikt al enige tijd Renault dci motoren...
Toyota D4D zijn niet de besten iig, zijn problemen genoeg van bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:25
We kunnen toch de statistieken erbij halen? Je kan het volgende raadplegen:

https://www.whatcar.com/n...reliability-survey/n20042

https://www.reliabilityindex.com/top-100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
houthakker schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:45:
Soms tref je het soms niet, maar dat risico blijft natuurlijk ondanks alle goede bedoelingen hier, maar opsoms lijstjes alleen gaan dan niet helpen...

Algemeen occasion advies;
- liever een jonge auto (meer kans op een bekende historie, minder eigenaren, misschien zelfs garantie)
Een jonge auto is duur en gaat veel afschrijven. Ja, misschien heb je er wat minder onderhoud aan, maar dat compenseer je met gegarandeerd meer afschrijven. Als je twijfelt, doe dan een aankoopkeuring en lees je goed in wat de bekende problemen zijn, zodat je gericht kunt zoeken.
- bij diesel, staar je niet blind op een lage km stand; bij diesel kan dat zelfs averechts werken; korte stukjes zijn destructief voor egr en roetfilter. Een diesel moet gewoon ~25dkm/jaar lopen (en is pas bij ~18dkm/j financieel interessant).
Naar mijn mening geldt dat bij benzine ook. Korte ritjes zijn slecht voor iedere auto, dus een "boodschappenautootje" met bizar lage (niet teruggedraaide) kilometerstand zou ik laten staan, ongeacht wat je erin gooit bij de pomp. Ik heb nu een '99 Saab 9-5 met 410k km op de teller op LPG en een '13 Mazda 2 met 180k km op benzine, beiden rijden nog gewoon prima. De Saab heeft 2 jaar geleden wel groot onderhoud gehad: nieuwe koppeling, startmotor en dynamo, wat zo'n enorme klus was, dat het € 3k heeft gekost. Had ik dat achteraf moeten doen? Waarschijnlijk niet, maar we hebben deze auto al 10 jaar en kennen de onderhoudshistorie dus helemaal. Over een jaar of 2 zullen we hem wel vervangen voor iets moderners (gewoon, omdat we het kunnen betalen en iets nieuws ook wel eens leuk is), maar hij gaat echt niet weg omdat hij op is.

De Mazda heeft voor zo'n compacte auto best wat gereden in de krappe 7 jaar dat hij op de wereld is. En het indrukwekkende is: hij rijdt als nieuw. Geen rammeltjes, geen stotteringen in de motor of aandrijflijn, als je zou zeggen dat hij 80k ipv 180k had gereden, zou je het ook geloven. Overigens: koop geen Mazda 2 BiFuel: ondanks dat Mazda die zelf met LPG-installatie leverde, geven dealers toe dat dat een fout was. Die auto's zijn in de haven van Antwerpen omgebouwd en waren NIET geschikt voor LPG. Na 80k km ongeveer kun je de kleppen niet meer stellen en mag je een heel dure motorrevisie ondergaan. Val dus niet voor die verdacht goedkope occasions, soms zelfs met verzwegen LPG-installatie.
- vol gestempeld onderhoudsboekje en liefst ook facturen (bij 'bekende' gebreken, rekeningen van reperaties!).
Mee eens, bovendien kun je dan een garage bellen om te vragen wat er bij de laatste onderhoudsbeurt is gevonden en wat eraan zit te komen.
Geen verstand van auto's, en geen kennis die mee wil bij een testrit?:
- (bovag) Garantie of liefst (maar haast onmogelijk bij dit budget) fabrieksgarantie.

Kijk ook eens bij de ANWB occassion tests: voorbeeld

Ik vraag me af of het zin heeft om een forum te consulteren; misschien kun je beter daar een garage gaan in de buurt met een goede reputatie. Waar woon je ongeveer?
Ook mee eens. Waar ik mijn auto in onderhoud heb is een onafhankelijke garage. Hij verkoopt alleen auto's via zoekopdrachten en wil je met alle plezier adviseren wat hij tegen komt. Erg handig als je een paar auto's op het oog hebt: ze kennen hun pappenheimers. Mocht je in omgeving Enschede wonen, kan ik je in contact brengen. Anders moet je even bij jou iets betrouwbaars vinden.

Algemeen is inderdaad Japans (en tegenwoordig Koreaans) erg betrouwbaar, Duits iets minder en Frans / Italiaans een gokje. Zeker niet alles wat in Frankrijk wordt gemaakt is bagger (Dacia is doorgaans best goed: bewezen Franse techniek waar de kinderziektes uit zijn, door schade en schande worden ze wijs) en ook sommige Japanners zijn matig (zie Mazda 2 BiFuel-problemen hierboven), maar de statistieken liegen niet. De kans op ellende is gewoon kleiner met een compacte Japanner, zeker als je een Toyota-hybride neemt.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Grrrrrene schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:49:
[...]
Een jonge auto is duur en gaat veel afschrijven. Ja, misschien heb je er wat minder onderhoud aan, maar dat compenseer je met gegarandeerd meer afschrijven. Als je twijfelt, doe dan een aankoopkeuring en lees je goed in wat de bekende problemen zijn, zodat je gericht kunt zoeken.
[...]
Naar mijn mening geldt dat bij benzine ook. Korte ritjes zijn slecht voor iedere auto, dus een "boodschappenautootje" met bizar lage (niet teruggedraaide) kilometerstand zou ik laten staan, ongeacht wat je erin gooit bij de pomp.
[...]
Zowel leeftijd als kilometerstand doen wel iets met de vraagprijs. In kilometerstand zit vaak toch wel iets 'psychologisch';
Ik kocht 7 jaar geleden een auto van ~7 jaar oud op LPG ik kon kiezen;
Een auto van 2004 met 170.000 km voor bijna 5950 euro geen onderhoudsboekje.
een auto van 2006 met 206.000 km voor 3999 euro met onderhoudsboekje en 3 maanden garantie.

Je kan dus best jonger rijden voor minder geld, maar met hogere km-stand.

De vraag is: zit er tussen die 2 auto's nu werkelijk een verschil van 2000 aan waarde vanwege 30k km? Realistisch; dat rijd ik er 1 jaar bij. Met dergelijke cijfers zeg ik dan toch, lekker die auto met meer dan 200.000 km en wat jonger.
(Oja en bij 180.000 km moet de distributieriem vervangen worden)

Ook iets voor de TS om over na te denken, want hij rijd 40.000km per jaar, maar het prijsverschil tussen 160.000km en 200.000km kan best significant zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door houthakker op 10-07-2020 22:24 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis243
We willen nu kijken of we toch nog ergens budget vrij kunnen maken zonder onze buffer er voor op hoeven te offeren. Enige buffer is toch wel fijn namelijk..

We zijn vandaag wezen rijden in een Renault Clio Estate van 2015, puur om te kijken of de vrouw het ziet zitten om met dit model te rijden. En dat beviel haar toch erg goed. Ook de extra kofferbak ruimte vind ze erg prettig. Dus waarschijnlijk gaat daar de zoektocht toch op verder.

Heeft iemand hier trouwens een idee wat de knelpuntjes zijn bij zo'n auto? Ik weet al dat de distributieriem en waterpomp vaak vervangen worden rond de 150.000km. Maar met ons budget en de km die je daarvoor terug krijgt, is dat vaak al gedaan. Ook schijnt het een kwaaltje te zijn dat de rubbers onder de ramen enigszins wat los gaan zitten. Iemand die hier meer aan kan toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis243
Sinds vandaag (eigenlijk alweer gisteren) in het bezit van een Renault Clio 1.5Dci uit 2013 met 200.000km op de teller en nog wat budget over ook! Hartelijk dank voor de vele reacties.
Pagina: 1