Aankoopadvies: automaat gezinsauto 10k km, voor 8000€

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Ik ben op zoek naar een auto voor mijn gezin: mijn vrouw, 2 kindjes en ikzelf. We rijden zo'n 10.000km per jaar, ongeveer 50/50 stadsverkeer en snelweg. We rijden nu met een Suzuki Ignis dmv een private lease-contract aan 242€ per maand. De auto bevalt op zich prima, maar met een tweede kleine is ze wat te klein geworden. Het contract loopt binnen iets meer dan een half jaar af.

Belangrijke elementen voor ons zijn:
- genoeg ruimte voor 2 autostoeltjes op de achterbank en babyspullen (kinderwagen, bedjes, tassen, koffers) in de bagageruimte
- zo zuinig mogelijk
- zo laag mogelijke CO2-uitstoot
- zo laag mogelijke onderhoudskosten/zo betrouwbaar mogelijk
- geen diesel
- automaat (harde eis van mijn vrouw)
- opties: cruise control (als het even kan adaptive), airco

Met die criteria kom je volgens mij bijna automatisch uit op een Toyota Prius. De derde generatie (vanaf 2009) heeft in de Executive uitvoering zelfs adaptive cruise control, maar een Executive vinden voor 8000€ is niet zo makkelijk: kosten nu nog richting de 10k.

Een Auris Touring Sports zou ook interessant zijn, maar de prijs ligt volgens mij nog op zo'n 11.000€ op dit moment. Andere opties die ik heb geïdentificeerd zijn de Honda Jazz Hybrid en de Honda Insight. Maar ik heb in vergelijking met de Prius toch een gevoel dat dit kwalitatief iets mindere auto's zijn (hoewel nog steeds zeer betrouwbaar), maar dit is natuurlijk gewoon een gevoel.

Ik heb nog nooit in een Prius gereden. Op zich rijd ik heel rustig en onder de limiet. Ik rij nu al vaak op de snelweg 110 waar je 130 mag. Maar ik ben wel beducht voor de 'loeiende CVT' waar je zoveel negatieve reacties over leest. Tegelijkertijd lees ik ook veel positieve reacties die zeggen dat als je rustig rijdt, een CVT je met veel rust beloont ;)

Hebben jullie nog andere goede suggesties?

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:13
Ik stelde een tijdje terug hier op Tweakers een vergelijkbare vraag, iets hoger budget maar verder dezelfde eisen. Inmiddels ben ik in het bezit van een Toyota Auris station uit 2015 door het advies wat ik hier heb gekregen en dat bevalt heel erg goed. Het is zeker het overwegen waard om je budget iets te verhogen als het lukt. Betrouwbare, fijne en ruime auto. Hij loeit wel wat bij gas geven ja maar ik ervaar het niet als storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Nu online
Bedankt voor je reactie! Een Auris Station is zeker interessant. Mag ik vragen hoeveel je hebt betaald en welke km-stand de auto had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
En waarom niet een nieuwe PL auto?
In februari komt een nieuwe ronde: https://autoleasecollectief.consumentenbond.nl/wizard
De qashqai was hier groot zat voor 2+2 en was in automaat te krijgen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Nu online
Zeker naar gekeken, vind de Qashqai een erg leuke auto. Maar ik wil onze maandelijkse autokosten zo laag mogelijk houden, en dan is een tweedehandse hybride Japanner in het segment van de gezinsauti interessanter dan een private lease.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een alternatief voor de Prius: Lexus CT200h heeft zelfde aandrijflijn als de Prius (waarschijnlijk iets duurder), is iets comfortabeler en is een hatchback. Misschien meer bagageruimte en minder zitruimte? Zou je moeten checken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:26
marvel27 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:02:

Ik heb nog nooit in een Prius gereden. Op zich rijd ik heel rustig en onder de limiet. Ik rij nu al vaak op de snelweg 110 waar je 130 mag. Maar ik ben wel beducht voor de 'loeiende CVT' waar je zoveel negatieve reacties over leest. Tegelijkertijd lees ik ook veel positieve reacties die zeggen dat als je rustig rijdt, een CVT je met veel rust beloont ;)
Je advies geven over opties kan ik je niet, echter over rijden in een prius wel.
Ik rij nu al 6 jaar in een tweedehans Prius Gen 2 (bouwjaar 2006, gekocht met 85000km) en die loeiende CVT... Tsja.
Als je de pedaal vol intrapt ja dan gaat hij toeren maken, maar welke auto niet.
En het loeien vind ik ook best mee vallen.

Maar inderdaad het rijd zo veel soepeler omdat er geen schakel momenten zijn. Als ik bij een stoplicht weg rijd zie ik ook altijd gelijk wie geen CVT heeft omdat ze elke keer weer weg zakken zodra ze moeten schakelen.
Dus zuinig zeker (3 jaar gemiddelde 1 op 20) en de Prius staat er ook erg bekend om dat ze heel lang mee gaan bij goed regulier onderhoud.
Zover heb ik in die 6 jaar maar 1 ding gehad die kapot was en dat was de condensor van de airco die een mini gaatje had door steenslag. Lees kan iedere auto overkomen.

Dus is die het waard, jazeker. Ik ga zelf ook tzt weer voor een prius als ik er knap in pas (ben 2 meter).

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-05 13:41
Maak je niet druk over kritiek op het "geloei" van de CVT-like (geen echte CVT, maar een veel betrouwbaarder systeem) bak van de Prius. Voor rustige chauffeurs geen issue en sowieso sterk overdreven door met name de Duitse automedia, die een ijzersterke concurrent op die manier uit de markt probeerden te demoniseren.

Voor functionele rijders met jouw budget, gaat er volgens mij niets boven een Prius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:19

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ben op zoek naar een vergelijkbare auto. Ik vraag me wel af hoe goed het accupakket nog is bij een hybride met al 100.000+ kilometers op de teller. Kan me voorstellen dat dit ook achteruit gaat. Bij Tesla's schijnt de slijtage heel erg mee te vallen. Maar het battery management systeem van een Prius is misschien wat minder geavanceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvt
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-05 08:36
Mr_gadget schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:08:
Ben op zoek naar een vergelijkbare auto. Ik vraag me wel af hoe goed het accupakket nog is bij een hybride met al 100.000+ kilometers op de teller. Kan me voorstellen dat dit ook achteruit gaat. Bij Tesla's schijnt de slijtage heel erg mee te vallen. Maar het battery management systeem van een Prius is misschien wat minder geavanceerd.
Maak je geen zorgen over de kwaliteit van de accu, De prius ,auris & CT200h trekken de accu nooit onder een x aantal % capaciteit, daarbij krijg je de accu ook nooit 100% vol. Hierdoor slijten de accu's bijna niet.

Kocht mijn Ct200h met 140k , en zit nu op 165k. geen problemen met accu.
Heerlijk stille & zuinige auto met een lage TCO.

Auto is zeker een proefritje waard..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marvel27
  • Nu online
Ik heb mij wel al wat ingelezen, maar ik hoor er erg weinig negatieve verhalen over. Je kan ook afspreken met een Toyota garage dat je tijdens de proefrit de batterij wil laten checken. Maar stel dat een accu niet meer bruikbaar zou zijn, kun je voor relatief weinig geld een gereviseerd of nieuw exemplaar laten plaatsen: https://hybride-accu.nl/#prijzen. 545€ voor een gereviseerde accu in een Prius 3, en 1445€ voor een nieuwe. Is nog wel te overzien.

In ervaringen online met Chevrolet Volts/Opel Ampera's zie je bedragen van 8000€ genoemd worden voor het vervangen van de accu >:)

[ Voor 13% gewijzigd door marvel27 op 09-01-2020 15:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:27
Mijn Jetta hybride gekocht met 160k op de teller, nu 215k, merk geen verschil in de hybride accu (vergelijkbaar systeem afaik).
Jetta raad ik wel gelijk af overigens, met 1 kleine is dat al passen en meten. Accubult in de achterbak is zeer irritant bij een sedan.

Als je er een kunt vinden voor het geld, en je wilt niet sportief rijden dan absoluut een Auris wagon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• David
  • Laatst online: 05-05 17:52
Over de accu van de Prius hoef je je geen zorgen te maken. Als betrouwbare, zuinige gezinsauto is de Prius 2 of 3 ideaal. 1 op 20 haal je makkelijk en er past meer dan genoeg in de achterbak.

Zoals je al vermoedt is het hybride-syteem van de Honda's beduidend minder geavanceerd en is het in de praktijk lastiger om met die auto's net zo zuinig te rijden als de Prius.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PsycoHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-04 16:18
Hier ook een zeer tevreden Prius 2 rijder met 2 kinderen achterin en nog genoeg ruimte over. Ik heb me zelf nog nooit gestoord aan het motor geluid tijdens het optrekken. Zodra je het gaspedaal weer constant houdt (of Cruise Control aanzet) wordt je getracteerd op een heerlijk rijdende auto. Hij is zuinig, rijdt prettig maar wel ietwat saai omdat er eigenlijk nooit wat stuk gaat ;) Mijne is van 2005 maar rijdt nog als nieuw!
Ik moet zeggen dat ik tijdens een eerste proefrit al na de eerste meters verkocht was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb geen ervaring met de ct200h of Prius variant maar sinds ik een Lexus is300h heb met CVT automaat wil ik niet meer terug. En ik kom uit een 3 serie met de bejubelde 8 traps automaat. Veel toeren? Alleen even als je snelheid maakt op de invoegstrook naar de snelweg. Zoals elke auto dat doet. In de stad hoor je de benzinemotor vrijwel niet. (Die loopt dan ook een stuk minder vanwege de electromotor) De ct200h/Prius heeft wel behoorlijk minder vermogen dus misschien is het dan anders maar ik zou het zeker eens gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:59:
Ik stelde een tijdje terug hier op Tweakers een vergelijkbare vraag, iets hoger budget maar verder dezelfde eisen. Inmiddels ben ik in het bezit van een Toyota Auris station uit 2015 door het advies wat ik hier heb gekregen en dat bevalt heel erg goed. Het is zeker het overwegen waard om je budget iets te verhogen als het lukt. Betrouwbare, fijne en ruime auto. Hij loeit wel wat bij gas geven ja maar ik ervaar het niet als storend.
Hier ook een Auris TS uit 2015. Bevalt heel erg goed. Ik heb er €16000 voor betaald, maar heb ook het facelift model, een lage kilometerstand en alle opties op een paar na.
De CVT valt best wel mee. De auto is niet gemaakt om continu met 180 te rijden. Maar bij normale snelheid is het prima en erg comfortabel.
Tot nu toe met mijn oude auto (Yaris Hybrid) en huidige Auris Hybrid bijna 250.000km gereden. Op banden, motorolie en ruitenwissers na, geen extra kosten gemaakt.

Edit: tot nu toe 4,79 liter op 100km verbruik met de Auris. 1 op 20,87.

[ Voor 3% gewijzigd door Headshot_NL op 10-01-2020 15:01 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Is een tweede hands plug-in hybride niks voor je? De komende tijd komen er een heel aantal ex-7% bijtellers beschikbaar, bijvoorbeeld een Golf GTE. Luxe, snel, betrouwbaar (heb zelf een Passat GTE), en zo'n beetje alle stadsritjes kun je volledige elektrisch rijden, en deze ritjes hakken normaal juist heel erg in je verbruik.

Zodra de tweedehands markt overspoeld gaat worden gaat de prijs vanzelf omlaag. Check: https://www.autokopen.nl/...rocent-bijtelling-in-2015

Hoewel €8000 wel erg krap wordt met auto's uit 2015 is een plug-in met de capaciteit om volledig elektrisch te rijden wel echt ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:02

Yucon

*broem*

Als je de optie hebt is het toch wel de moeite waard je budget wat op te rekken dat die auris wel past. De afschrijving is laag waardoor het wat betreft maandelijkse kosten niet veel uitmaakt. De wat oudere auris is iets goedkoper maar die ziet er ook weer veel gedateerder uit. Over een paar jaar zul je dat waarschijnlijk wel in het verschil in restwaarde en daarmee TCO terugzien. Een auris station is wel een flink bakbeest. Het is een goed idee je even af te vragen of je dat wel echt wil na zo'n ignis.

Slechte accu's zijn verder echt totaal geen issue bij die auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
PL Qashqai was ook een van mijn opties, tot ik er een proefrit in maakte. Vond het helemaal niet fijn rijden en dat was nog een dure Tekna met automaat ook.

Ik heb € 12.500 betaald trouwens voor mijn Auris station uit 2015. Verbruik van 1 op 20 wat @Headshot_NL ook heeft en de onderhoudskosten zijn gemiddeld gezien bij Toyota erg laag. Je kan altijd pech hebben natuurlijk met veel mankementen, maar die kans op pech lijkt bij Toyota het kleinst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

marvel27 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:02:

Met die criteria kom je volgens mij bijna automatisch uit op een Toyota Prius. De derde generatie (vanaf 2009) heeft in de Executive uitvoering zelfs adaptive cruise control, maar een Executive vinden voor 8000€ is niet zo makkelijk: kosten nu nog richting de 10k.
Dat kan je beter niet doen zegt hij

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@marvel27 ipv Prius heb je ook een Auris Hybrid

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:52
N=1
Mijn broer heeft ca 7 jaar met een Prius gereden.
Rond de 100k is de inverter defect gegaan. Dat was direct afslepen en een herstelling van 3500€.

Maar verder geen probleem, en hij was heel tevreden. Die herstelling zou echt niet dikwijls voorkomen.

Wel zou ik nooit een auto van meer dan 10 jaar kopen, behalve voor <2000€.
De betrouwbaarheid neemt snel af, en als je wat langer wil rijden, dan zou ik je budget toch iets optrekken en iets zoeken van max 7-8 jaar oud.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:59
Voor 1000 meer heb je de Toyota Auris Hybrid met een mooie km stand.

Als je schoner wil rijden, kost dat meer. ( hybrid/elektrisch )

Prius zijn inderdaad herriebakken. Zelf ook een paar keer mee gereden, vind het maar niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
Samengevat, niet kopen want de accu zou kapot kunnen gaan. En niet kopen want hij kent één Prius waarbij de (dure) dynamo/generator kapot is gegaan. Die vent is niet serieus te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Luuk schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:10:
[...]

Samengevat, niet kopen want de accu zou kapot kunnen gaan. En niet kopen want hij kent één Prius waarbij de (dure) dynamo/generator kapot is gegaan. Die vent is niet serieus te nemen.
Mooiste is dat je volgens die logica niets meer kan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:00
@marvel27 , staar je niet blind op de adaptieve cruise control, ik ben er niet van gecharmeerd. Was voor mij ook een wens, maar uiteindelijk gebruik ik het amper en rij ik liever op de gewone CC. Qua CVT: ja, zodra je ‘m op de staart trapt dan maakt ie idd herrie, maar als je rustig rijdt valt dat best mee.

Wij hebben een Prius Wagon uit 2012, mijn vriendin is er erg blij mee. De Prius is echt perfect voor de rustige rijder, prettige auto om mee te rijden, stil, comfortabel en ligt lekker op de weg, of je nu 100 of 140 rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Cell
  • Laatst online: 13:26
Ja, ken die gozer. Maar voor hem ook lui van het zelfde caliber die volledig tegenovergesteld zeggen.
Bijvoorbeeld

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Tommie12 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:56:
Wel zou ik nooit een auto van meer dan 10 jaar kopen, behalve voor <2000€.
De betrouwbaarheid neemt snel af, en als je wat langer wil rijden, dan zou ik je budget toch iets optrekken en iets zoeken van max 7-8 jaar oud.
Wat een opmerkelijke stelling: alsof alle auto's na 10jaar ineens niks meer waard zijn of om de haverklap kapot gaan. Mijn vorige BMW 3 serie uit 2002 heb ik ongeveer 5 jaar mee gereden en heeft vrijwel alleen remblokjes en banden versleten: buiten regulier onderhoud alleen een rubber van de inlaat vervangen (20 euro) en een schroefje was kapot gegaan van de koelvloeistof (1 euro).

On topic:
Prius 3 lijkt me zeker een geschikte kandidaat voor TS. Ik vind zelf de stoelen niet zo prettig, maar dat komt deels door mijn lengte (1m93) en ik verwend ben met BMW stoelen :) - ik zou het zitvlak iets verder naar achter gekanteld willen hebben om er beter in te zitten.

De Prius 2 zou ik niet aanraden trouwens: weinig verstelmogelijkheden wbt stuur en zithouding, dus comfortabel zitten gaat alleen als het toevallig goed uitkomt voor je.

Verder is het een fijne en zuinige auto, wel wat wind+bandenruis op snelheid maar ook hier vergelijk ik weer met een klasse hoger (BMW 3 uit 2002 en 5 uit 2007). Daartegenover staat wel dat ie in de stad erg stil is, de benzinemotor wordt stilgezet of draait lage toeren. Verwacht geen sportiviteit, maar de wegligging is gewoon in orde en de besturing direct. De accus van de niet plug-ins zijn NiCD en daar zijn maar weinig issues mee. De issues die je leest over prius en zn accus zijn vaan de lithium accus van de plug-in hybrid.

Anyway, probeer het zelf eens :Y

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Sheep
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:43
Ex CT200h rijder met 2 kinderen. Kids hadden ruimte genoeg achterin, auto rijdt heerlijk, net wat luxer allemaal dan een Toyota, bij 200k ingeruild omdat we een paarden trailer moeten kunnen trekken. Niet kapot te krijgen die Lexus anders had ik gewoon doorgereden komende jaren.
Voor de zomervakanties dakkoffer aangeschaft.
Succes met de zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:53
Wij hebben een paar jaar een Prius wagon gereden.
Gekocht met 160.000 en 4 jaar oud
Zelf 100.000 gereden. Nooit bijzonderheden gehad.
Voordeel is de 7 zitter voor spelende kinderen, logeren en dagjes uit. Achterbank zijn 3 onafhankelijk verstelbare stoelen wat erg handig is met stoeltjes en zitverhogers.
Voor bv vakantie haalden wij de laatste rij uit de auto waardoor je bagageruimte 2x zo groot werd.
Daar kon onze de Waard en overige kampeerspullen goed in.

Verbruik lag ca 1:20 en de eerste meters bij de stoplichten was hij best snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:48
Hier een honda Insight rijder. Heb er nu zo'n 70.000 kilometer opzitten zonder problemen. Auto heeft inmiddels 200.000 op de teller.
Erg betrouwbaar maar inderdaad iets minder mooie afwerking dan in een Prius. Maar daar is de prijs ook naar. Dat CVT geloei moet je snel vergeten. Als ik netjes rij komt het toerental niet boven de 2500.
Wil je luxer dan zou je naar een Jazz kunnen kijken. Technisch identiek maar wel luxer en dus ook een stuk duurder.
Qua budget, ga je richting de 10K dan wordt een recente Prius of een Auris haalbaar.
Richting de 5K kan je nog een nette Insight halen of een Prius van de vorige generatie met wat ervaring.

Mijn advies, zoek een lokale garage op waar je een proefrit kan maken. Zelf mijn auto gekocht bij een familiebedrijf in de polder (Boere uit Oudewater) en daar kreeg je zo een auto mee en kon je verschillende types proefrijden.
En kijk verder eens bij Carnext: https://www.carnext.com/n...=van-laag-naar-hoog-prijs
Of bij een andere leasemaatschappij, die hebben vaak erg interessante occasions staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Nu online
TWCRay schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:17:
@marvel27 , staar je niet blind op de adaptieve cruise control, ik ben er niet van gecharmeerd. Was voor mij ook een wens, maar uiteindelijk gebruik ik het amper en rij ik liever op de gewone CC.
Bedankt voor je tip! Dat zou me zomaar 2000€ kunnen besparen ;)
Mag ik vragen waarom je geen fan bent van de ACC? Ik lees bv op autoweek ervaringen van anderen die er helemaal lyrisch over zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

marvel27 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 09:37:
[...]

Bedankt voor je tip! Dat zou me zomaar 2000€ kunnen besparen ;)
Mag ik vragen waarom je geen fan bent van de ACC? Ik lees bv op autoweek ervaringen van anderen die er helemaal lyrisch over zijn.
Als het een goed werkende acc is is het wel echt super. Denk daarbij aan niet raar remmen, instelbare afstand, tot en vanaf nul werken, etc.

Uiteindelijk zijn er best veel die het op papier goed doen, maar in de praktijk niet.
Ik zou het een keer in de spits willen proberen van te voren.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Je moet wel in je achterhoofd houden dat het een Amerikaan is en hij dus vrij weinig, van de modellen afweet die in Europa op de markt zijn. Sowieso neem ik hem de laatste tijd al minder serieus, met zijn clickbait titels op YouTube.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
Je kunt de ACC instellen op 3 verschillende afstanden, maar ik rij veel Autobahn, als dan een auto ruim voor je begint af te remmen ivm een afslag dan doet de ACC vrolijk mee, terwijl je zelf door was gereden op dezelfde snelheid om dat de auto voor je een x-meter later toch weg is. Hetzelfde met invoegen, je ziet vaak al bij het invoegen dat die persoon direct door wilt naar de linkerbaan (de BMWs, Audi’s (effe generaliseren)). ACC gaat dan direct vaart minderen, terwijl je dat zelf niet zou hebben gedaan.

Ook voor het JBL systeem loop ik niet warm, ik vind de geluidskwaliteit erg mager tov van mijn V70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:45
Geen idee wat je dagelijkse afstanden zijn maar een EV zoals de Nissan Leaf dekt prima de lading, mocht je range nodig hebben is dit jaar het + pakket een goede optie. Ik heb een voorloper met 40kw wat zo 175-275km oplevert alvorens ik naar een laadpaal kan.

Achterin heb je meer dan genoeg ruimte voor stoelen. Je zult alleen even je dagelijkse routine mee moeten rekenen en eventueel je wensen op het accu pakket moeten aanpassen. Er komen nog dit jaar genoeg andere EVs beschikbaar die ruimte bieden en prima aan te schaffen zijn of wederom nieuwe lease?

Edit: Nadeel is wel dat de oude generatie alleen in je budget valt met kopen.... Van de Prius hoor ik 2 kanten de ene vind het super de ander vind het een rot wagen met de pech die men ermee gehad heeft. Tis een beetje geluk met auto’s.

[ Voor 18% gewijzigd door logix147 op 11-01-2020 12:29 . Reden: Had aanschaf bedrag niet gelezen in TS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
noes schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 01:03:
[...]

Wat een opmerkelijke stelling: alsof alle auto's na 10jaar ineens niks meer waard zijn of om de haverklap kapot gaan. Mijn vorige BMW 3 serie uit 2002 heb ik ongeveer 5 jaar mee gereden en heeft vrijwel alleen remblokjes en banden versleten: buiten regulier onderhoud alleen een rubber van de inlaat vervangen (20 euro) en een schroefje was kapot gegaan van de koelvloeistof (1 euro).

[
Het is gewoon een feit dat autos ontwikkeld worden voor een levensduur van 10 jaar en ca 200k.

Jij hebt geluk gehad. Het is gewoon een feit dat autos na 10 jaar een stuk minder betrouwbaar worden. Het aantal pannes per 1000km gaat daarna exponentieel omhoog.
Nu dat betekent niet dat ze bij 300k ineens allemaal stuk gaan, maar de kosten stijgen.

Als je dan in hetzelfde jaar een turbo, koppeling en injectiepomp stuk rijdt, dan is je auto eigenlijk economisch niet meer herstelbaar.

Ik koop geen autos die ouder zijn, wat niet wil zeggen dat ik ze na 10 jaar direct weg doe.

Onze vorige Mitsubishi Space wagon was 14 jaar oud, en op een maand tijd begon de koppeling af en toe te slippen, de distributieriem moet vervangen worden, groot onderhoud en een deurslot was kapot. Alles samen 2500€ kosten terwijl de auto amper 1500€ waard was. Die is wel weg gegaan naar Afrika, daar lossen ze dat op voor een pak minder geld. Maar ik wou die kosten niet meer doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TWCRay
@Tommie12 , auto’s worden niet ontwikkeld voor 200k. Als ik de eisen zie die aan onze producten (werk bij een toeleverancier) gesteld worden, dan moet een auto makkelijk 500k halen.

Een auto dient in balans te zijn, als er ergens, bv een motorsteun slecht is, dan werkt dat door op de bak, waardoor die ook schade oploopt. Als voorbeeld, het alarm van mijn Volvo was defect, daardoor raakte de hele auto van slag en begon ie onregelmatig te lopen. Door dit aan te pakken liep de auto weer mooi regelmatig.

Wat ook is, is dat mensen een auto als een wegwerpartikel en statussymbool zien. Zodra er kosten aankomen, of er een nieuwer hip model is gaat de auto in de bingo en zadelt men anderen met de ellende op. Als je een auto goed blijft onderhouden dan kan ie 500k lopen, er zijn zat voorbeelden hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Wat een feit is dat je met Toyota/Lexus rond dat bedrag een kwaliteitsauto kunt kopen waar je jaren plezier van hebt, al dan niet Hybride.

Wat subjectief is, is het lawaai van de CVT (en ook een wat onrustig/trillerig gevoel). In tegenstelling tot veel anderen stoor ik me er wel degelijk gruwelijk aan. Ervaring met de CT200H en de IS300H.

Los daarvan zijn het machtig fijne auto's.

Wat ik maar wil zeggen is dat je een CVT even moet proberen om te kunnen beoordelen of het voor jou bezwaarlijk is of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master_beuner
  • Laatst online: 15:29
Ik heb al meerdere Priussen gehad, nu rij ik een prius uit 2013. Ik ben taxichauffeur. Gemiddeld rij ik 400km per dag door de stad verbruik is gemiddeld 4.5 tot 5.0 l/100km
Kilometerstand is nu 400k+
De volgende reparaties zijn er aan gedaan:
-Wiellager linksvoor.

Hiervoor ben ik automonteur geweest en doe het onderhoud zelf. De Prius heeft weinig onderhoud nodig. Elke 15.000km een oliewissel is het belangrijkste. Overigens hebben sommige 2009 en 2010 problemen met koppakking en olieverbruik. Hier is bij Toyota ook een Service Bulletin voor geweest. Verder is dit eigenlijk de betrouwbaarste auto die je kunt kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

In jouw geval zou ik de e-golf actie pakken voor 300 euro (PL) per maand. @marvel27

[ Voor 7% gewijzigd door Falcon op 11-01-2020 18:08 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zag vandaag toevallig een Honda FR-V rijden. Die blijkt er ook met automaat te zijn : https://www.gaspedaal.nl/honda/fr-v/automaat?srt=df-a
Daar passen zelfs 3 kinderstoelen naast elkaar zag ik. Alleen kilometrage kan een ding zijn.

Maar iedereen roept hier hybrid, en ik zie die eis of wens nergens. Kijk naar een kleine station, Skoda Fabia of Ibiza ST ofzo prima te krijgen, tikken ook alle boxen volgens mij :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik rijd een Toyota Auris 2019 Hybrid met inmiddels 26.000 km. Een vriend van mij heeft een Prius 2 met 30.000 km (10+ jaar oud, 30.000 km, echt waar). De Prius 2 is logischerwijs op alle vlakken iets minder, maar is een erg fijne auto voor zowel korte als lange afstanden. De CVT zorgt er inderdaad voor dat de motor (1.5 in de Prius 2 en 1.8 in de Auris Hybrid) wat meer lawaai maakt bij hard accelereren, maarja, ik sta toch 50% van de tijd in de file en in 90% van de ritten is er een file. Dan voelt de CVT echt alsof je in de wolken ligt met 40 masseuses om je heen. Een fijnere automaat is er voor benzineauto's simpelweg niet. Overigens is de CVT absoluut niet een lawaaimaker. Iedere auto maakt toeren als je hard accelereert. En het is niet de CVT die het geluid maakt, maar de verbrandingsmotor. Een atkinsonmotor moet altijd ietsje meer toeren maken voor hetzelfde vermogen. De geluidsisolatie van de Auris is beter dan de Prius.

Als je een Uber bestelt dan kwam je tot voor kort bijna altijd in een Prius 2 terecht. Die hadden soms wel meer dan 300.000 km gereden. Nog steeds voelt zo'n oude Prius nog solide aan en de omschakeling tussen elektrisch en benzine gaat nog steeds feilloos.

Nadeel van de Auris vind ik dat de middenarmsteun op een andere hoogte zit dan de armsteun in het portier.

Nadeel van beide auto's is dat ze niet lang stil kunnen staan. Laat hem twee maanden stil staan en je moet Toyota laten komen om ze te jumpstarten. Bij langere vakanties kun je dus beter je auto even uitlenen.

Tip: Praat er 1000-1500 euro vanaf als je een hybride auto koopt omdat "de accu versleten kan zijn." Vervanging van de accu kan gewoon voor de deur en er zijn een aantal bedrijven die dat betaalbaar voor je doen (500-1500 euro).

[ Voor 7% gewijzigd door Trommelrem op 11-01-2020 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Nu online
Falcon schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 18:08:
In jouw geval zou ik de e-golf actie pakken voor 300 euro (PL) per maand. @marvel27
Klinkt interessant! Maar ik kan de aanbieding nergens terugvinden. Weet je of deze nog actief is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

marvel27 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 19:59:
[...]

Klinkt interessant! Maar ik kan de aanbieding nergens terugvinden. Weet je of deze nog actief is?
Ik lees net dat die liep t/m 20 dec 2019, maar ik zou de dealer even bellen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er is wel een Seat Mii voor €228 per maand te krijgen, waarschijnlijk te klein :/

Een Leaf is zeker ruim genoeg en voor €319 is dat ook een goede deal.

Beide zou ik alleen aanraden als je een vaste laadplek hebt (eigen oprit, goed contact met de straat of laadpaal op het werk). Dan heb je een hele leuke auto die lekker en goedkoop rijdt. Over de hele looptijd natuurlijk wel duurder dan je budget.

Sowieso zijn dat interessante auto's om een proefrit in te maken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:45
Proton_ schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 21:11:
Er is wel een Seat Mii voor €228 per maand te krijgen, waarschijnlijk te klein :/

Een Leaf is zeker ruim genoeg en voor €319 is dat ook een goede deal.

Beide zou ik alleen aanraden als je een vaste laadplek hebt (eigen oprit, goed contact met de straat of laadpaal op het werk). Dan heb je een hele leuke auto die lekker en goedkoop rijdt. Over de hele looptijd natuurlijk wel duurder dan je budget.

Sowieso zijn dat interessante auto's om een proefrit in te maken.
Ik heb geen “eigen” laadpaal, maar er is naast het appartement wel een laadplein beschikbaar.

Op mijn werk staat momenteel een 2tal paaltjes.

Woon-werkverkeer is zo’n 30 km per dag dus ik red het makkelijk echter als ik buiten kantoor op locatie moet werken dan is het plannen en even rekening houden dat ik een EV heb maar scheelt dat ik nooit een doorrijder geweest ben. Na een uurtje wil ik toch wel even de benen streken en dan kan die gelijk laden. Al met al ben ik blij met de keuze over te gaan op volledig elektrisch rijden.

Ik heb vooraf wel onderzocht of opladen een ding kon worden. Ik heb in mijn stad een 6-tal fast charge stations beschikbaar dus als t echt moet ben ik zo weer op 80%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:00
Mijn ouders rijden nu al twee keer een Lexus met die "loeiende" CVT. Maar je hoort er eigenlijk vrij weinig van. En als je hem hoort met zijn karakteristieke geluid dan weet je dat de motor op de beste meest efficiënte manier bezig is. Ik vind dat prettiger dan een nep getrapte kunstmatige stappen CVT. Dit laatste is eerlijker en gewoon mooie techniek. Hij maakt gelijk als je echt snel inhaalt of veel vaart maakt bij een oprit maar bij normaal rijden hoor ik hem haast nooit. En in de stad krijg je het gemak er echt voor terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Tommie12 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:17:
[...]

Het is gewoon een feit dat autos ontwikkeld worden voor een levensduur van 10 jaar en ca 200k.

Jij hebt geluk gehad. Het is gewoon een feit dat autos na 10 jaar een stuk minder betrouwbaar worden. Het aantal pannes per 1000km gaat daarna exponentieel omhoog.
Nu dat betekent niet dat ze bij 300k ineens allemaal stuk gaan, maar de kosten stijgen.

Als je dan in hetzelfde jaar een turbo, koppeling en injectiepomp stuk rijdt, dan is je auto eigenlijk economisch niet meer herstelbaar.

Ik koop geen autos die ouder zijn, wat niet wil zeggen dat ik ze na 10 jaar direct weg doe.

Onze vorige Mitsubishi Space wagon was 14 jaar oud, en op een maand tijd begon de koppeling af en toe te slippen, de distributieriem moet vervangen worden, groot onderhoud en een deurslot was kapot. Alles samen 2500€ kosten terwijl de auto amper 1500€ waard was. Die is wel weg gegaan naar Afrika, daar lossen ze dat op voor een pak minder geld. Maar ik wou die kosten niet meer doen.
Heb ik geluk of jij pech? ;)

De denkwijze dat een goedkope auto geen geld mag kosten is een beetje krom. Ik snap wel wat je bedoelt, de onderhoudskosten zijn hoger dan de waarde, maar dat betekent niet dat de auto daarmee slecht is: de kosten zijn vrijwel gelijk gebleven, de waarde vd auto is gedaald.

Maar met deze discussie helpen we TS niet echt, tenzij hij/zij er bang van was geworden om een bijna 10jr oude auto te gaan kopen.

@The Eagle nee die eis was niet uitgesproken door TS, maar met de eisen zuinig en automaat is een hybrid wel een goede en logische keuze. We hebben voor mn vriendin ook een Prius aangeschaft, zij had dezelfde wensen en budget. En de Peugeot 208 en vergelijkbare auto's zijn op de snelweg toch wel een mindere auto dan de Prius, die toch wat meer pit heeft op tempo.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP25
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09-2023
Prius is een stuk ruimer op de achterbank dan een Auris (station). Dus met kinderzitjes (+onderstellen) is de Prius een stuk praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:01
Señor Sjon schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:30:
En waarom niet een nieuwe PL auto?
In februari komt een nieuwe ronde: https://autoleasecollectief.consumentenbond.nl/wizard
De qashqai was hier groot zat voor 2+2 en was in automaat te krijgen.
Hoe weet je dat de nieuwe ronde we aan komt ?

Als je al ervaart hoe makkelijk PL is kijk eens naar de carolla hybrid station of Niro hybrid En leg de getallen eens goed naast elkaar.

[ Voor 6% gewijzigd door wd200 op 14-01-2020 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:49

JT

VETAK y0

Tommie12 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:17:
[...]

Graag zie ik je bron waaruit dit blijkt.

Ik heb meer auto's die ruim over de 10 jaar waren gereden. Allen makkelijk met regulier onderhoud over de 200k km gereden. En onderhoud zoals koppeling, distributieriem, ander onderhoud en eventueel sommige andere zaken waarmee je pech kan hebben, heb je ook met auto's van minder dan 10 jaar. Ben benieuwd welke auto je nu rijdt die niet binnen 14 jaar/200k km een of twee nieuwe koppelingen nodig heeft.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
JT schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 09:36:
[...]

Graag zie ik je bron waaruit dit blijkt.

[...]

Ik heb meer auto's die ruim over de 10 jaar waren gereden. Allen makkelijk met regulier onderhoud over de 200k km gereden. En onderhoud zoals koppeling, distributieriem, ander onderhoud en eventueel sommige andere zaken waarmee je pech kan hebben, heb je ook met auto's van minder dan 10 jaar. Ben benieuwd welke auto je nu rijdt die niet binnen 14 jaar/200k km een of twee nieuwe koppelingen nodig heeft.
Ons bedrijf levert aan de autoindustrie.
Voor vrachtwagens is de spec 10 jaar / 1 mio km.
Voor autos is het ook 10 jaar, en afhankelijk van het merk 200k of iets meer.
Dat betekent uiteraard niet dat na die termijn ineens alles kapot gaat, dat betekent dat op die termijn je componenten een uitval hebben die niet boven de 2-5% gaat.
Nu, als je je een beetje verdiept in Weibull, dan weet je dat de gemiddelde levensduur (50% uitval) dan een heel pak hoger ligt.

Anderzijds, als je een paar 100 componenten in een auto hebt, en bij 200k heb je een uitval van 2%, dan gaat er wel eens iets kapot.

De koppeling is uiteraard een slijtage onderdeel, maar wel een dure.
Mijn ervaring is dat je er rekening mee moet houden dat die ergens tussen de 120-180k vervangen moet worden. Als je auto dan 14 jaar oud is, en 150k op de klok heeft, dan is de waarde van die auto soms lager dan die herstelling, zeker als er nog ergens iets begeeft of aan het begeven is.
Op een bepaald moment moet je dan beslissen of je verder blijft repareren, of je die afdankt.
Het feit dat werkuren in West EU zo duur zijn maakt dat die beslissing soms eerder valt dan je denkt.

Dus, ja, het kan zeker dat auto's 400k halen (vooral als ze langere ritten doen), maar feit is dat ze gemiddeld een pak meer onderhoud en herstellingen gaan vragen. En op een zeker moment gaat zo'n (combinatie van) herstelling meer kosten dan de echte waarde. Maar als die auto jou dat waard is, dan waarom niet hé.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
wd200 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 23:46:
[...]

Hoe weet je dat de nieuwe ronde we aan komt ?

Als je al ervaart hoe makkelijk PL is kijk eens naar de carolla hybrid station of Niro hybrid En leg de getallen eens goed naast elkaar.
Stond ergens in een banner op de site dat er weer een nieuwe veiling begint.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:59
Als je t je kunt veroorloven: Toyota. Aurus, Prius, maakt niet zoveel uit. Hier in de fam al jaren meerdere soorten. Enige probleem: ze kunnen (mogen) geen caravan/aanhanger trekken.

Overigens rijden er ook een paar oude Honda Jazzen rond (niet hybride) en ook die zijn zeer betrouwbaar en goedkoop. Voor mij alleen iets te klein en wsch voor jou ook met 2 volwassenen, 2 kinderen, kinderwagen, luiertas, en wat er al niet meer meegesleept moet worden als je kleine kinderen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Nu online
Trommelrem schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 18:47:
Ik rijd een Toyota Auris 2019 Hybrid met inmiddels 26.000 km. Een vriend van mij heeft een Prius 2 met 30.000 km (10+ jaar oud, 30.000 km, echt waar).
[...]
Nadeel van beide auto's is dat ze niet lang stil kunnen staan. Laat hem twee maanden stil staan en je moet Toyota laten komen om ze te jumpstarten. Bij langere vakanties kun je dus beter je auto even uitlenen.
Goede tip, ben ik ook al vaker tegengekomen in ervaringen van mensen. Hier een link naar hoe je een Prius zelf kan jumpstarten, met een andere auto of met een jumpstarter (powerbank voor een auto). Hoef je Toyota/ANWB niet te bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Laatst online: 15:56

4x2

lộn xộn quá

Heb wel wat ervaring met de ACC van een 2017 & 2019 RAV4 en beperkt met een 2018 CT200h (en verwacht dat die in de prius/auris hetzelfde werkt)

Het werkt in 90% van de gevallen best goed, de enige uitzonderingen zijn afslaande auto's waar ie soms veel te hard voor remt omdat ze nog net in het blikveld van de radar vallen, en als je geen zin hebt om er af en toe actief mee bezig te zijn is het gewoon een goede optie.

Maar persoonlijk zit ik liever af en toe zelf aan dat stokje (of stuurbediening) te prutsen omdat ik veel verder vooruit kan kijken dan dat ding (remschijven gebruiken is verlies, uitrollen/elektrisch remmen niet)

Als het er op zit is het leuk, maar ik zou een auto die het niet heeft er niet op laten staan als de rest goed is (en er zeker niet meer dan 100-200 euro extra voor willen betalen)

Loeiende CVT heb ik me ook nooit aan gestoord (mijn ervaring is met de 1.8 overigens) dat doet ie alleen maar als je meer dan 3/4 gas geeft en zo vaak is dat niet nodig, Nederland is vrij vlak ;)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:40
YOLO

Kun je die überhippe Prius/Auris/[insert willekeurige saaie bak] achterin zetten.

O-)

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpniek
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-05 16:55

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-04 19:51
Toen ik voor een vergelijkbare beslissing stond waren bij ca. 10k jaarlijks hybrides duurder in TCO dan een bescheiden benzine, vooral doordat de zware accu's de extra wegenbelasting hoger was dan de besparing op benzine. In mijn situatie waren een Golf 1.0 of 308 1.2 ca. 200 euro per jaar goedkoper dan een hybride Auris (kosten met brandstof en onderhoud, excl. afschrijving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
-

[ Voor 102% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
Voor hybrides geldt vanaf dit jaar 0% korting op de wegenbelasting. Dus volle mep. Hou daar wel rekening mee. Mijn is300h van 1700kg kost nu 90 euro per maand. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 17:36
Het 'loeiende CVT-probleem' is minder sterk aanwezig bij de Prius 3 dan bij de Prius 2. Nog een tip: mocht je kiezen voor een Prius met gewone cruise control, dan moet je bij de laagste uitrustingsniveaus even goed opletten, want het is geen standaard optie. Ik zweer er wel bij, want ik merk dat het wat lastiger is om met het elektronische gaspedaal je snelheid constant te houden.

* Coffeemonster is een tevreden eigenaar van een Prius 3 uit 2010.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:06

Dogooder

dus...

Een jaar geleden voor eenzelfde keuze gestaan.
Ik was erg fan van de auris, tot ik er een keer een geleend had en ik er achter kwam dat kinderstoeltjes op de achterbank krijgen vrij lastig was. Niet veel ruimte daar hoewel de auto dat suggereert.
Uiteindelijk out of the box een skoda octavia gehuurd. En uiteindelijk een gekocht met 1.0 3 cilinder dsg automaat.
En de ruimte is fantastisch, buggy + kinderwagen + bagage past allemaal in de achterbak en op de achterbank een zee van ruimte. Ideaal voor kinderstoeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentomas
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-05 22:04
Ik ben ook sinds een paar weken met dezelfde vergelijking bezig.
Voor mij is de Honda Jazz afgevallen omdat mijn indruk is dat de kofferbak vooral hoog is en niet zo diep.
Dat levert net teveel gedoe met kinderwagens en kinderstoelen die lomp van formaat zijn.

Op mijn vizier staan nu de Toyota Auris en de Hyundai i20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
@Blubkens , Prius+ is een tikje boven budget of heeft 250+ gelopen (en dan zit ie nog een 2k boven budget van TS): verder, fijne ruime auto, past voldoende in, ruimte achterin (3 aparte stoelen) is geweldig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Nu online
De Prius+/Wagon is zeker ook interessant, maar voorlopig buiten budget, en eigenlijk te groot. Misschien is het een idee om over te stappen als er een derde kleine op komst is, want ik lees op verschillende plekken dat drie kinderzitjes langs elkaar nog verdomd moeilijk te realiseren is in de meeste auto's. Maar nu dus nog geen optie voor ons. Bijkomende voordeel is dat er tegen die tijd al weer wat van de prijs af is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:33:
[...]

Ons bedrijf levert aan de autoindustrie.
Voor vrachtwagens is de spec 10 jaar / 1 mio km.
Voor autos is het ook 10 jaar, en afhankelijk van het merk 200k of iets meer.
Dat betekent uiteraard niet dat na die termijn ineens alles kapot gaat, dat betekent dat op die termijn je componenten een uitval hebben die niet boven de 2-5% gaat.
Nu, als je je een beetje verdiept in Weibull, dan weet je dat de gemiddelde levensduur (50% uitval) dan een heel pak hoger ligt.

Anderzijds, als je een paar 100 componenten in een auto hebt, en bij 200k heb je een uitval van 2%, dan gaat er wel eens iets kapot.

De koppeling is uiteraard een slijtage onderdeel, maar wel een dure.
Mijn ervaring is dat je er rekening mee moet houden dat die ergens tussen de 120-180k vervangen moet worden. Als je auto dan 14 jaar oud is, en 150k op de klok heeft, dan is de waarde van die auto soms lager dan die herstelling, zeker als er nog ergens iets begeeft of aan het begeven is.
Op een bepaald moment moet je dan beslissen of je verder blijft repareren, of je die afdankt.
Het feit dat werkuren in West EU zo duur zijn maakt dat die beslissing soms eerder valt dan je denkt.

Dus, ja, het kan zeker dat auto's 400k halen (vooral als ze langere ritten doen), maar feit is dat ze gemiddeld een pak meer onderhoud en herstellingen gaan vragen. En op een zeker moment gaat zo'n (combinatie van) herstelling meer kosten dan de echte waarde. Maar als die auto jou dat waard is, dan waarom niet hé.
Uiteraard heb je in het algemeen gelijk, maar alle merken zijn qua betrouwbaarheid niet gelijk. Hoe kijk je dan tegen de betrouwbaarheid van Toyota aan? Je leest overal dat je een Prius in goede staat met 200k+ kilometers en volledig onderhoudsboekje bijna blind kan kopen omdat zo'n auto er nog gemakkelijk 100 of 200k kilometers verder komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@marvel27 je weet het natuurlijk nooit zeker bij de auto die je koopt, maar dat was voor mij ook de reden om voor een Toyota occasion te gaan. Erg betrouwbaar :) autoweek heeft ook leuke youtube filmpjes met occassion aankoop advies.

[ Voor 16% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 16-01-2020 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
marvel27 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:52:
[...]

Uiteraard heb je in het algemeen gelijk, maar alle merken zijn qua betrouwbaarheid niet gelijk. Hoe kijk je dan tegen de betrouwbaarheid van Toyota aan? Je leest overal dat je een Prius in goede staat met 200k+ kilometers en volledig onderhoudsboekje bijna blind kan kopen omdat zo'n auto er nog gemakkelijk 100 of 200k kilometers verder komt.
De statistiek geeft je gelijk dat Toyota zeer betrouwbaar is.

Bij die statistieken stel ik me altijd de volgende vragen:

- hoe verklaar je soms heel grote verschillen tussen 2 autos van dezelfde groep met dezelfde motor (bv Polo tov Fabia en Ibiza)
- impact van mensen die een goedkope auto kopen, en dan onderhoud skippen
- veelrijders tov zondagrijders
- verwachtingen kunnen verschillend zijn tussen merken en hun eigenaars (bv kapot lampje van een Dacia van 5€ wordt misschien niet aangegeven, maar wel de Xenon van een Audi)
- impact van de regio waar de auto rijdt (vochtig klimaat, kwaliteit van de wegen, aantal vriesdagen)

Elke goede statistiek geeft betrouwbaarheidsintervallen aan.
Als de vloot die rond rijdt 100.000 auto's betreft, en je hebt maar resultaten van 5 eigenaars, dan is dat resultaat veel minder betrouwbaar dan wanneer je 500 antwoorden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:27
Hebben jullie tips over goede plaatsen waar je relatief betrouwbare cijfers over betrouwbaarheid kan vinden?

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar wat bijvoorbeeld zo verschillend is aan de VW Polo, Skoda Fabia en Seat Ibiza.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-05 12:39
Trommelrem schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 18:47:
Ik heb nu anderhalf jaar een Prius+ (ook wel Wagon genoemd) en bevalt uitstekend, behalve dat ik een keer stil ben komen te staan omdat de orginele 12v accu op was. Een Prius kun je trouwens gewoon jumpstarten, onder de motorkap zitten twee punten waar je de startkabels kunt plaatsen, al zit de 12v accu achterin.
Blubkens schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:46:
Waarom nou de Prius Plus?
Hij verbruikt volgens mij maar een beetje meer en heeft een grotere kofferbak. Tenminste hoger.
En dat is wat nu super handig is als je een kleine erbij krijgt en weer een lompe kinderwagen achterin moet doen.
Wij waren ook op zoek naar een betrouwbare en zuinige gezinsauto waar makkelijk 2 kinderen met maxi cosi/autostoel in passen. Na het proefrijden in een Verso bij de lokale Toyota dealer bleek dat het toch best wel krap is op de 2e zitrij, niet zo fijn stuurt, een waardeloze elleboogsteun heeft en veel betaalt voor weinig opties. De Avensis en Auris TS vonden we te duur en de kofferbak vonden we te klein.

Toen kwamen we een Prius+ tegen en die voldeed aan alle eisen en uiteindelijk na proefrijden ook gekocht, op de Prius+ zit volgens mij standaard cruise control, automaat, climate control, achteruitrijd camera, navigatie, 7-zits, panoramadak en een enorme kofferbak (als je de 3e zitrij niet gebruikt). Ik kan de kinderwagen zonder moeite inklappen en achterin zetten, met nog genoeg ruimte voor een boodschappenkrat en tassen. De cvt (automaat) hoor je wel als je flink optrekt om de snelweg op te komen, of wanneer je in het buitenland een stijle berg oprijdt ;). Het is absoluut geen sportauto, maar ik kan me zonder moeite met het verkeer meebewegen, dus genoeg vermogen en het verbruik is gemiddeld 1:18. De vering is erg goed, alsof je over de weg "glijd" en zelfs als je wat harder door de bocht gaat heb je een goed en veilig gevoel (al ligt dat ook aan de banden natuurlijk). Tot zover het verkooppraatje, de auto kostte wel wat meer dan 8.000 euro, namelijk krap 12.000 euro en ik zie dat ze in de tussentijd helaas niet echt goedkoper zijn geworden. Ik zou een proefrit maken in een Prius, Prius+(Wagon) en Auris TS hybrid.
Pagina: 1