Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Chromium met VA-API versnelling onder Ubuntu 20.04

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21-06 11:42
Mijn vraag
...
Hoe krijg ik Chromium zo ver dat 'ie VA-API hardware-versnelling gebruikt bij het afspelen van filmpjes van bijv. YouTube, i.c.m. een nVdia GPU, op Ubuntu MATE 20.04?

In het verleden had ik al eens een topic erover, maar toen ging het om Ubuntu MATE 18.04, werkte uiteindelijk met niet veel moeite: Vloeiend YouTube 1080p onder Ubuntu 18.04? HW decoding?
Dat was een systeem met een Athlon II 240e en nVidia GeForce GT 710.

Nu gaat het om een Core2Duo E7200 met nVidia GeForce GT 640 en Ubuntu MATE 20.04. Deze GPU kan net als de GT 710 in dat andere topic hardware video decoding doen. Ik heb globaal dezelfde stappen gevolgd, namelijk:
- Installeren van een Chromium met VA-API patch. Deze heb ik nu gebruikt: https://launchpad.net/~xa...ubuntu/chromium-deb-vaapi
Deze heeft namelijk VA-API out-of-the-box enabled. Met een Intel HD Graphics 2000 of AMD HD8670 werkt het i.i.g. Maar tot nu toe niet met mijn nVidia GT 640.

- Een gepatchte vdpau-va-driver. Aangezien die package in Ubuntu 20.04 helemaal niet meer voorkomt heb ik hier (http://ppa.launchpad.net/.../pool/main/v/vdpau-video/) de .deb voor 18.10 gebruikt. Deze zou volgens een artikel op Linuxuprising ook werken voor 19.xx dus ga ervan uit dat het op 20.04 ook werkt. Het installeert en zorgt voor een goede output van vainfo.

Volgens vainfo lijkt het in orde:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
libva info: VA-API version 1.7.0
libva info: Trying to open /usr/lib/x86_64-linux-gnu/dri/nvidia_drv_video.so
libva info: Found init function __vaDriverInit_1_2
libva info: va_openDriver() returns 0
vainfo: VA-API version: 1.7 (libva 2.6.0)
vainfo: Driver version: Splitted-Desktop Systems VDPAU backend for VA-API - 0.7.4
vainfo: Supported profile and entrypoints
      VAProfileMPEG2Simple            : VAEntrypointVLD
      VAProfileMPEG2Main              : VAEntrypointVLD
      VAProfileMPEG4Simple            : VAEntrypointVLD
      VAProfileMPEG4AdvancedSimple    : VAEntrypointVLD
      <unknown profile>               : VAEntrypointVLD
      VAProfileH264Main               : VAEntrypointVLD
      VAProfileH264High               : VAEntrypointVLD
      VAProfileVC1Simple              : VAEntrypointVLD
      VAProfileVC1Main                : VAEntrypointVLD
      VAProfileVC1Advanced            : VAEntrypointVLD

Toch werkt het niet in Chromium. Het filmpje stottert op 1080p en CPU-gebruik is erg hoog.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
- Ubuntu MATE 20.04
- Chromium van https://launchpad.net/~xa...ubuntu/chromium-deb-vaapi
De Chromium uit de "bekende" beta en dev PPA werken ook niet qua VA-API, maar die doen het uberhaupt helemaal niet, volgens mij. Want ook op de systemen met Intel en AMD GPU werken ze niet waar deze versie wèl out-of-the-box werkt.
- Intel Core2Duo E7200 CPU, 4GB RAM, nVidia GT 640 GPU

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Chromium starten vanaf de command-line.

In eerste instantie geen foutmeldingen, maar nadat ik in chrome://flags/ de optie "#ignore-gpu-blacklist" op "enabled" heb gezet (kan me herinneren dat het in het verleden voor specifiek nVidia moest) en de browser heb herstart, geeft hij wel foutmeldingen over HW-versnelling bij het afspelen van video:
code:
1
2
3
Failed to create dedicated X11 display!
[2452:2452:0706/204105.204818:ERROR:vaapi_video_decode_accelerator.cc(674)] Failed to initialize VppVaapiWrapper
[2501:12:0706/204105.206114:ERROR:batching_media_log.cc(38)] MediaEvent: {"error":"VDA Error 4"}

Hierna wordt YouTube gewoon afgespeeld met software-decoding en dito hoog CPU-gebruik :/ Wat de fout veroorzaakt is me niet duidelijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 06:23

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=244031&p=4

hier staat volgens mij zinnige informatie, incl. meer debug-output van Chromium en wat patches.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• delphium
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 03-06 17:35
Wat zie je als je dit in de URL-balk typt?

code:
1
about:gpu

edit:
Ik heb het zojuist zelf gedaan en ik zie daar deze bug:

https://bugs.chromium.org/p/chromium/issues/detail?id=137247
Currently there are no plans to do this, but if/when that changes, this bug will be updated to reflect that change of plans.
Gaat niet werken dus helaas.

[Voor 73% gewijzigd door delphium op 07-07-2020 11:23. Reden: Nieuwe info]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:58

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Wie weet gaat het met Firefox over niet al te lange tijd wel werken: https://www.phoronix.com/...&px=Firefox-80-VA-API-X11

Mobiel: Samsung S10e zwart Laptop: Starlabs Labtop MK IV

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21-06 11:42
Die patches zijn niet voor Ubuntu en voor iemand zonder kennis om de boel zelf te compileren is er ook niks aan :/

Nogal vervelend zo dat het specifiek onder nVidia niet werkt. In vrijwel alle PC's hier zit nVidia, juist omdat tot een paar jaar geleden nVidia werd aangeraden i.c.m. Linux voor 3D en video-versnelling omdat de drivers goed waren en ook langer ondersteunt...

Firefox klinkt leuk, maar nog niet zo lang geleden had 'ie nog last van excessief geheugenverbruik tijdens het kijken van filmpjes: Hoog geheugengebruik Firefox op Ubuntu bij video's kijken. Ik weet niet of het nu anders is.

Verder voelt Firefox nu ook op 20.04 nog steeds wat slomer aan dan Chromium :/

• foxgamer2019
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online
Je moet een gepachte Chromium hebben. Tevens streamt YouTube vooral met VP8/VP9, dus zul je H264 moeten gaan forceren.

In mijn ogen kan je beter een systeem upgrade doen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True