Hoog geheugengebruik Firefox op Ubuntu bij video's kijken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Mijn vraag
...
Op een wat oudere PC die nu met Ubuntu 18.04 als "media-PC" bij de TV dient wil Firefox erg veel geheugen gebruiken als ik een langere livestream of aflevering van NPO Start of Andere Tijden wil kijken.

In de Processmonitor zie ik onder Firefox een gedeelte "WebExtensions". Geheugengebruik hiervan begint rond de 110MB als ik een stream/aflevering net start en dan is het prima. Echter, na 30-40 minuten kijken groeit dit vanzelf naar 1GB :o Aangezien de PC maar 2GB RAM heeft begint hij stevig te swappen, gaat de video steeds vaker haperen en wordt dit op een gegeven moment zo erg dat het onkijkbaar wordt. De rest v/d PC is uiteraard ook weinig meer bruikbaar... totdat Firefox wordt afgesloten.

Wat zorgt ervoor dat het geheugengebruik stijgt naarmate een video langer duurt? En het belangrijkste: hoe voorkom ik dit?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IY5qwXAl.jpg

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
- Ubuntu 18.04 met Firefox uit de standaard repository
- Specs v/d PC: Athlon II 240e, 2GB RAM, 40GB HDD, nVidia GeForce GT 710

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Andere browser, Chromium, proberen. Echter, daar weigeren alle NPO video's in af te spelen. Verder valt weinig te proberen... :/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-09 21:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Op mijn eigen systeem (HTPC) met 8 GB geheugen zie ik vergelijkbaar gedrag met Twitch VODs. Hoe meer ik er heb gekeken, hoe meer geheugen er gebruikt wordt. En de tabs sluit ik dan altijd als de video is afgerond (meeste duren zo'n 1-1,5 uur, sommige langer tot zelfs 6+ uur).

Je kan op about:memory wel onnodig geheugen laten opruimen, maar dat ruimt niet alles op heb ik gemerkt. Ik denk trouwens niet dat dit specifiek aan FF op Ubuntu ligt, maar dat het ook op Windows gebeurt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Waarom is dit dan? En kan het ooit opgelost worden, zonder geheugen "dan maar" bij te plaatsen?

Die "about:memory" heb ik eerder eens gezien, maar van die 1GB ruimt hij niet eens de helft op en het is geen permanente instelling om minder te gebruiken :/ Als hij eenmaal gaat haperen is het bovendien heel moeilijk om die pagina te bereiken, elke klik neemt dan letterlijk minimaal een halve minuut in beslag als de boel constant aan het swappen is. Het kijkplezier is dan ook meteen vrijwel "0" :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-09 21:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik ken 't. Ik heb geen swap bij m'n HTPC en heb al een paar keer gehad dat m'n systeem enorm veel moeite had om in leven te blijven totdat ik iets sloot om wat extra geheugen vrij te maken. Als ik de reden/oorzaak wist, had ik mogelijk ook een oplossing, maar helaas.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02:01
Zou Firefox de film gewoon compleet in ram bufferen en al gekeken stukken daar ook in bewaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shyblue
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-08 11:41
Ik was benieuwd hoe het op mijn systeem is met NPO start en het bufferen.

Firefox 68.2. esr (alleen ublock origin geinstalleerd, geen ander add-ons of extensies), Intel graphics, maar geen Ubuntu, Mageia 7, 64b versie, XFce.

Hier gebruikt Firefox maximaal 390 MB op de npo site, als het meer wordt, gaat ie terug naar 360 MB enzovoort, de buffer wordt dus regelmatig leeggehaalt. In totaal is het ram gebruik bij mij dan 890 MB waarvan Firefox = 550 MB.

Dat helpt je helaas niet, sorry :(

Is de google chrome (deb van de google site) geen optie? Op mijn chromebook buffert NPO start bijna niks.
Pagina: 1