Wel of niet doen? Zonnepanelen koppelen met lange DC kabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 07:50
Goedemiddag,

Ik heb momenteel 32 zonnepanelen op 3 dakvlakken, aangesloten op 2 omvormers. In totaal 24 panelen in een Oost-West orientatie op een Solaredge 3fase SE6K. En daarnaast 8 panelen op het Noorden op een Solax 1 fase 1,5Kw die met ons huis was meegeleverd. Zie foto hieronder voor een overzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiMKexZBxnUX_rRyEkDWqg20gAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FH8UOpV4S7znDOBMFNE8sAP5.jpg?f=fotoalbum_large

Om mijn monitoring te vereenvoudigen en om alle productie op 3 fase ipv 1 fase te krijgen ben ik aan het overwegen om de 8 panelen op mijn schuur te koppelen aan mijn Solaredge. Om dit voor elkaar te krijgen zal ik een kabeltrace van ±55meter aan DC kabels moeten trekken door een 100mm mantelbuis in de tuin. Van daaruit via de kruipruimte en dan door naar de stijgschacht om op mijn vliering aangesloten te worden op de Solaredge.

De huidige string van 16+8 zal dan losgekoppeld worden. De Oostzijde gaat dan op een eigen stringaansluiting, de Westzijde zal samengevoegd worden met de 8 van mijn schuur. Dit omdat Solaredge een minimale stringlengte van 16 optimizers wil zien.

Mijn vragen waar ik momenteel mee speel, hoop met jullie feedback een goede afweging te kunnen maken:

1. De mantelbuis van mijn kruipruimte naar de schuur bevat een 32A, 5 aderige kabel tbv mijn laadstation en wat ethernetkabels Cat6. Ik wil de DC kabels graag door diezelfde buis leggen. Zou dat issues kunnen veroorzaken denken jullie? Ik was van plan 4mm² DC kabels te gebruiken met eventueel flexbuis als extra beveiliging. De totale lengte van het gedeelde tracé in de mantelbuis zal rond de 12 á 17 meter zijn.
2. Het tracé door de kruipruimte en de stijgschacht wilde ik ook voorzien van flexbuis. Zijn hier wellicht nog andere beveiligingsmaatregelen te nemen voor de DC kabels?

Mochten jullie nog andere tips of suggesties hebben hoor ik die graag.

Beste antwoord (via superyupkent op 07-07-2020 11:37)

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Knielen schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:27:
Als jouw 32A van je laadkabel al geen verstoring geeft op je Cat6 kabel dan gaat je DC kabel dat zeker niet doen, wat dat betreft geen probleem dus. Je DC kabel los in een flexbuis omhoog wordt afgeraden, je zou eigenlijk op een aantal plekken de kabel vast moeten maken zodat er niet teveel trekkracht op komt door het gewicht.
Totale lengte moet volgens mij wel kunnen, maar daar weet iemand anders misschien antwoord op.

Volgens mij denkt @bbbrumbrum dat je de DC spanning over je ethernet kabel wil laten lopen :-)
Nee. Ethernet en losse VD aders mogen al niet in 1 buis, dus dan lijkt me dat 1000VDC van Solar (solarkabel is tegenwoordig volgensmij zelfs geschikt voor 1500VDC), die ook nog eens minder beveiliging heeft dan een huisinstallatie, me helemaal een no-go.
Dat er werkelijk 750VDC op staat doet er niet toe, het gaat erom wat er op kan staan.

Maargoed, misschien dat @kabeltjekabel hier wat meer duidelijkheid in kan scheppen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ethernet en 1000VDC lijkt me een hele grote nogo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:53
Als jouw 32A van je laadkabel al geen verstoring geeft op je Cat6 kabel dan gaat je DC kabel dat zeker niet doen, wat dat betreft geen probleem dus. Je DC kabel los in een flexbuis omhoog wordt afgeraden, je zou eigenlijk op een aantal plekken de kabel vast moeten maken zodat er niet teveel trekkracht op komt door het gewicht.
Totale lengte moet volgens mij wel kunnen, maar daar weet iemand anders misschien antwoord op.

Volgens mij denkt @bbbrumbrum dat je de DC spanning over je ethernet kabel wil laten lopen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:17
@Knielen nah eerder dat je coax en 230v normaal niet in dezelfde buis moogt trekken.. (mss met een extra flesbuis..? en dan lijkt me 800vdc of 1000vdc langs een UTP kabel dat 40-50v max aan kan ...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
De DC kabels betreffen 4mm² varianten, deze zou het verlies tot een minimum moeten beperken. Daarnaast dus de 32A 5 aderige kabel (die nooit meer dan 16A krijgt) en een paar ethernetkabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
P370 of P404?

Voer de situatie eens in in SolarEdge designer. Ik vraag me af of je clipping gaat veroorzaken.

Sowieso zou ik niets doen aan een werkend systeem, maar dat moet je zelf weten.
Die 8 paneeltjes op de schuur pieken hooguit op 1.5 kW, dat lijkt me de moeite van het verdelen over de fasen niet waard.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
P370, omdat de hellingshoek heel flauw is is de opbrengst best goed. Vandaar dat ik het graag zou aanpassen. En daarnaast zou het fijn zijn om de omvormer your mijn schuur weg te halen.

De designer tools werken slecht omdat mijn woning nog niet bekend is bij Google maps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Wat zijn de hellingen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:38
8 stuks op west met 3 fase, gaat niet lekker werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Brand bij zonnepanelen wordt meestal veroorzaakt door de DC connectoren toch?
Kijk er mee uit, zeker als je zelf de connectoren aan de kabels gaat prutsen.
Zorg dat de connectoren niet onder de grond komen te liggen maar meters er boven, mocht er ooit water in de buis komen.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
DC Solar Array - Arc fault demonstration

[ Voor 15% gewijzigd door Juup op 06-07-2020 18:23 ]

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat is precies de reden dat je die laatste omvormer ook over drie fasen wilt verdelen? Ik zie er het praktisch nut niet direct van in. Het zou enkel voor monitoring praktischer zijn maar dan ben je zo veel extra kosten kwijt dat het vroegtijdig herkennen van een defect paneel minder oplevert.

Sowieso vreemd dat hier een SolarEdge systeem is geïnstalleerd aangezien er van schaduw eigenlijk amper sprake is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Ja, waarom stap je niet over naar alles SolaX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Het huis 37 graden en de carport weet ik niet exact, denk rond de 20 graden
BadConnection schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:21:
8 stuks op west met 3 fase, gaat niet lekker werken
Op dit moment is er 1 string waar Oost en west op zit, in totaal 24 panelen. Zodra/ales de DC kabel boven is met de 8 panelen van de carport gaat de oost en west string uit elkaar. Dan zal de carport plus de West een string van 16 gaan worden en komt de Oost string op ene eigen aansluiting.
Juup schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:21:
Brand bij zonnepanelen wordt meestal veroorzaakt door de DC connectoren toch?
Kijk er mee uit, zeker als je zelf de connectoren aan de kabels gaat prutsen.
Zorg dat de connectoren niet onder de grond komen te liggen maar meters er boven, mocht er ooit water in de buis komen.
[YouTube: DC Solar Array - Arc fault demonstration]
De connectoren worden er aangemaakt door het bedrijf dat de Oost West opstelling heeft gemaakt. De mantelbuis is volledig waterdicht.
Tsurany schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:23:
Wat is precies de reden dat je die laatste omvormer ook over drie fasen wilt verdelen? Ik zie er het praktisch nut niet direct van in. Het zou enkel voor monitoring praktischer zijn maar dan ben je zo veel extra kosten kwijt dat het vroegtijdig herkennen van een defect paneel minder oplevert.

Sowieso vreemd dat hier een SolarEdge systeem is geïnstalleerd aangezien er van schaduw eigenlijk amper sprake is.
Door het extra vermogen van dit dakvlak zal ik veel langer minimaal 6 Ampere per fase hebben. Daarmee kan mijn slimme lader dus langer de auto opladen vanaf de zon. Verder fijn om de monitoring op Solaredge te hebben ivm betere modbus koppelingen. Vooral een paar technische nice to have's. Maar wil het alleen doen als het veilig kan

We hebben gekozen voor SolarEdge omdat er nog veel hoge gebouwen in de wijk komen, waaronder ene grote school vlak achter ons huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:54
Die kabellengte is het probleem niet, volgens mij geeft SE zelf aan dat er 100m tussen 2 optimizers kan zitten. Het is geen 1000VDC, het is ongeveer 750VDC, dat is de SE spanning.

Alle andere argumenten zijn idd wel het overwegen waard. 8 noord en 8 west op 1 string lijkt me een moeilijke oplossing worden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:38
De minimale string moet je eigenlijk lezen als 16 panelen in de zon. Als de zon laag staat heb je geen opbrengst op de schuur en zakken de optimizers door de 750v en stopt het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
@BadConnection
Het stopt niet maar gaat op een gegeven moment minder opbrengen.

Ik vermoed overigens dat het niet veel erger wordt dan momenteel.
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

@superyupkent kun je ook zulke optimiser spanning plaatjes plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
BadConnection schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:22:
De minimale string moet je eigenlijk lezen als 16 panelen in de zon. Als de zon laag staat heb je geen opbrengst op de schuur en zakken de optimizers door de 750v en stopt het systeem.
De andere string is er dan nog dus de omvormer blijft wel aan maar die ene string zal weinig meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
@superyupkent kun je ook zulke optimiser spanning plaatjes plaatsen?
zoiets? Dit was de opbrengst van vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6N9M1v9FN4ODbNGn9lNBn-5Koww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dawUJHXpUy9HlbTtCeHwz9s7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
No Hands schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:17:
[...]

De andere string is er dan nog dus de omvormer blijft wel aan maar die ene string zal weinig meer doen.
Het gaat om de optimizers, zodra een string in opstart modus komt, zoekt de omvormer per string via een powerline achtig protocol de optimizers. Tijdens opstart staan deze op 1 volt tot de omvormer deze vrij geeft. Het minimum is dus 16:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uL6UJJrvPGqju9gxiFPrsiZvzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z7kbTsmJUUNB7uKlRuxlkoqv.png?f=fotoalbum_large

datasheet via deze link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Nee zoiets en dan het tweede plaatje

vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

[ Voor 10% gewijzigd door busscherski op 06-07-2020 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superyupkent
Hierbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzFDQ_DKU-sV9AnRY9llviAxX3k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5XkHQ9HZmS9cpLZtJhohIGB0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yChVnmhaphc2p6yGDgpECPJrrHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cKPpQYAohpshJiKQPKhv6P2q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Ja dat, maar dan voor een mooie dag zoals 24 juni 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
superyupkent schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:28:
[...]

Het gaat om de optimizers, zodra een string in opstart modus komt, zoekt de omvormer per string via een powerline achtig protocol de optimizers. Tijdens opstart staan deze op 1 volt tot de omvormer deze vrij geeft. Het minimum is dus 16:
[Afbeelding]

datasheet via deze link
Inderdaad, maar die string moet 16 optimizers hebben die in de zon liggen. Als je er 8 op noord hebt en 8 op west dan zitten er in die string dus nooit 16 in de zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superyupkent
busscherski schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:06:
Ja dat, maar dan voor een mooie dag zoals 24 juni 2020.
Het systeem is pas volledig operationeel sinds afgelopen weekend. Heb dus helaas nog geen goede zonnige dag, zal m posten zodra deze voorbij komt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:26
superyupkent schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:06:

Door het extra vermogen van dit dakvlak zal ik veel langer minimaal 6 Ampere per fase hebben. Daarmee kan mijn slimme lader dus langer de auto opladen vanaf de zon. Verder fijn om de monitoring op Solaredge te hebben ivm betere modbus koppelingen. Vooral een paar technische nice to have's. Maar wil het alleen doen als het veilig kan
Je weet dat het niet uitmaakt op welke fase je invoed en afneemt? De slimme meter geeft dit niet per fase door maar berekend dit in totaal over alle fases. Je bent dus een hoop geld en energie in iets aan het stoppen wat geen nut heeft.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Knielen schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:27:

Nee. Ethernet en losse VD aders mogen al niet in 1 buis, dus dan lijkt me dat 1000VDC van Solar (solarkabel is tegenwoordig volgensmij zelfs geschikt voor 1500VDC), die ook nog eens minder beveiliging heeft dan een huisinstallatie, me helemaal een no-go.
Dat er werkelijk 750VDC op staat doet er niet toe, het gaat erom wat er op kan staan.

Maargoed, misschien dat @kabeltjekabel hier wat meer duidelijkheid in kan scheppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superyupkent
bbbrumbrum schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:16:
[...]

Dank allen voor jullie feedback, ik denk dat er verschillende argumenten zijn gegeven in dit topic om mijn plannetje niet uit te voeren. Voornaamste is de veiligheid en secundair de kosten versus de opbrengst. Ik ga de Solax in de lucht houden en monitoring versimpelen door deze mee te nemen in de modbus lijn.
Pagina: 1