Mijn vraag en luxe-probleem:
Ik heb een nieuwbouwwoning sinds een jaar, een hoekwoning van 155 m² met 38° schuin dak + dakkapel.
De EnergieIndex (EI) van de woning is 0,77.
Ik heb het energiegebruik nu eens een jaartje aangekeken en met de afgelopen milde winter gebruiken wij
Relevante software en hardware die ik gebruik:
De woning is wel heel goed geïsoleerd en volledig voorzien van vloerverwarming met gietvloeren (dus goede overdracht). Tevens is de woning voorzien van een CV-ketel op gas (Intergas HR) en een DucoBox Ventilatie Systeem C met handgeregelde roosters boven de ramen. Er zijn beperkte mogelijkheden om WTW ventilatie te realiseren, dus dit heeft niet de voorkeur.
Dak ligt vol met PV en en kunnen misschien 2 à 3 panelen bij, maar liever niet.
...
Wat ik overweeg, maar ik heb moeite richting te kiezen:
Ik heb een nieuwbouwwoning sinds een jaar, een hoekwoning van 155 m² met 38° schuin dak + dakkapel.
De EnergieIndex (EI) van de woning is 0,77.
Ik heb het energiegebruik nu eens een jaartje aangekeken en met de afgelopen milde winter gebruiken wij
- ca. 100 m³ per maand (okt-mrt) voor verwarmen van het huis.
- Voor het verwarmen van tapwater gebruiken we het hele jaar door 25 m³ gas per maand.
- - 0,1% bij een EI<0,7 => gemakshalve vertalen in €200,- p/j bij een hypotheeklast van 400k
- of
- - 0,2% bij een EI <0,3 => €400,- p/j besparing op rente
Relevante software en hardware die ik gebruik:
De woning is wel heel goed geïsoleerd en volledig voorzien van vloerverwarming met gietvloeren (dus goede overdracht). Tevens is de woning voorzien van een CV-ketel op gas (Intergas HR) en een DucoBox Ventilatie Systeem C met handgeregelde roosters boven de ramen. Er zijn beperkte mogelijkheden om WTW ventilatie te realiseren, dus dit heeft niet de voorkeur.
Dak ligt vol met PV en en kunnen misschien 2 à 3 panelen bij, maar liever niet.
...
Wat ik overweeg, maar ik heb moeite richting te kiezen:
- Ventilatiewarmtepomp bijplaatsen: bijvoorbeeld DucoBox Eco.
Dit is een hybride-oplossing icm de Intergas-ketel met een buffervat van 200~300 liter voor het tapwater en de vloerverwarming. Investering geschat op €5.000,-. In dit geval wordt onze EI 0,6, dus dit voldoet al ruim aan de eis van Triodos. Uit dit Infoblad Inventum blijkt dat een ventilatiesysteem C - zoals wij hebben - ca. 200m³ gas per jaar kost. Dat is ongeveer gelijk aan onze tapwaterwartmebehoefte. - Hybride-warmtepomp lucht/water: Remeha Elga
Ook een hybride-warmtepomp met een buiten-unit. Ben geen fan van buiten-units, tenzij het enorme voordelen heeft. Een gepresenteerde "plus" van deze oplossing is de mogelijke koeling van de vloer, maar uit de reacties uit Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 begrijp ik dat je hier maar beperkt profijt van hebt.
- lucht-water warmtepomp
- water-water warmtepomp
[ Voor 14% gewijzigd door MOmax op 08-07-2020 12:57 . Reden: Edit1: Specs woning toegevoegd. Edit2: Gebruik gas toegevoegd. Edit3: ventilatiewarmtepomp toegelicht. Edit: besparing rente aangepast ivm HRA ]