Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kabels verlengen van een "simpel" 5.1 setje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DarceyE
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 02-08-2020
Hallo allen,

Ik heb thuis een Trust GXT 658 5.1 setje, die prima past in mijn huidige slaapkamer. Nu is het zo, dat ik ga verhuizen en dit setje in een nieuwe kamer tot zijn recht moet komen. Alleen loop ik wel tegen het probleem aan dat er bij minimaal 4 speakers ongeveer 3 meter kabel bij moet. De huidige aansluiting op de subwoofer is gewoon met een tulpstekkertje.

Kan ik de kabels gewoon doorknippen, strippen, verlengen en solderen? Of loop ik dan het risico op verlies van het vermogen van de speakers?

I know, het is geen A-setje, maar goed genoeg voor de dagelijkse stuff. Ik wil gewoon niet dat er 4 speakers wegvallen qua geluidsniveau.

Hartelijk bedankt alvast.

Groet,
Darcey

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:05

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

DarceyE schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:57:
Kan ik de kabels gewoon doorknippen, strippen, verlengen en solderen? Of loop ik dan het risico op verlies van het vermogen van de speakers?
Nog een krimpkousje er om heen zetten en je bent mijns inziens inderdaad klaar :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DarceyE
FeaR schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:01:
[...]

Nog een krimpkousje er om heen zetten en je bent mijns inziens inderdaad klaar :)
Bedankt voor uw snelle respons. Dus u heeft er vertrouwen in dat de volume niet wegvalt hierdoor?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DarceyE schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:02:
[...]
Bedankt voor uw snelle respons. Dus u heeft er vertrouwen in dat de volume niet wegvalt hierdoor?
Laat ik het zo zeggen: er wordt zelfs gesteld dat verlengen door middel van kroonsteentjes kan. Als dat kan dan zit je met solderen toch helemaal goed?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DarceyE
FeaR schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:03:
[...]

Laat ik het zo zeggen: er wordt zelfs gesteld dat verlengen door middel van kroonsteentjes kan. Als dat kan dan zit je met solderen toch helemaal goed?
Zeker waar. Het verlengen op welke manier dan ook is geen probleem denk ik. Maar ik ben onzeker, dat door de lange lengtes gewoon kwaliteits- of volumeverlies optreedt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 14:57
FeaR schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:03:
[...]

Als ik dit oude draadje uit 2000 lees zit er een risico aan tin. Solderen lijkt geen goed idee en zelfs een risico voor brand.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/37223

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 13-06 10:11
Je kunt ook zoiets pakken; tulp met schroefaansluiting

https://elektronica-onlin...n=Tulp+schroefaansluiting

Makkelijkste oplossing lijkt me om iets precies op lengte te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

aljooge schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:06:
[...]
Als ik dit oude draadje uit 2000 lees zit er een risico aan tin. Solderen lijkt geen goed idee en zelfs een risico voor brand.

Als ik echter Jag in "kabel voor luidsprekerbox verlengen" er bij pak dan staat dat het weer geen probleem is. Die link is één voorbeeld, het solderen (en netjes afwerken) komt vaker voor als tip om dit soort problemen op te lossen. Nu heb ik nul verstand van solderen, mogelijk was de tin in 2000 anders dan (meer dan) tien jaar later? :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aljooge
FeaR schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:10:
[...]

Als ik echter Jag in "kabel voor luidsprekerbox verlengen" er bij pak dan staat dat het weer geen probleem is. Die link is één voorbeeld, het solderen (en netjes afwerken) komt vaker voor als tip om dit soort problemen op te lossen. Nu heb ik nul verstand van solderen, mogelijk was de tin in 2000 anders dan (meer dan) tien jaar later? :P
Inderdaad, heb zelf ook nul verstand van solderen. Ik weet dat mijn speakers wel gesoldeerd zijn.Maar mijn gevoel zegt: voor die paar euro / meter koop gewoon een nieuwe kabel en ga niet dit soort experimenten doen. Lijkt me ook niet heel goed voor de sound, door er een metaalverbinding tussen te hebben met een andere geleidbaarheid, maar misschien valt dit mee. Ik zou gewoon nieuwe speakerkabels kopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DarceyE
aljooge schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:16:
[...]

Inderdaad, heb zelf ook nul verstand van solderen. Ik weet dat mijn speakers wel gesoldeerd zijn.Maar mijn gevoel zegt: voor die paar euro / meter koop gewoon een nieuwe kabel en ga niet dit soort experimenten doen. Lijkt me ook niet heel goed voor de sound, door er een metaalverbinding tussen te hebben met een andere geleidbaarheid, maar misschien valt dit mee. Ik zou gewoon nieuwe speakerkabels kopen.
De kabels zitten vast in de speakers zelf. Ben niet van plan om die dingen uit elkaar te trekken hiervoor...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:48

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon solderen
Let wel op dat je het zo doet dat eventuele trekkracht de verbinding niet kan beschadigen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Benedykt
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18-06 02:50
[...]

:')

Alle verbindingen in versterkers en speakers zijn gesoldeerd. Hans van Eijsden heeft het over de Rosin flux die in veel lood/tin soldeer zit. Normaliter verdampt/verbrandt deze harskern op het moment dat je begint te solderen om het soldeertin goed te laten vloeien over de te verbinden delen. Als jij véél te koud soldeert heb je kans dat het tin wel smelt, maar de hars niet goed verdampt waardoor je uiteindelijk een plakkerig laagje over je soldeerverbinding heen krijgt.

Dit kan geen enkele kwaad in de zin van brandgevaar, maar het laagje werkt isolerend en bij draaduiteinden is dat iets wat je juist niet wil. Huis-, tuin- en keuken AV apparatuur wekt bij lange na niet genoeg vermogen op om het draad überhaupt op te warmen, laat staan brand te veroorzaken door hars die gemaakt is om te verbranden :+
aljooge schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:16:
[...]

Inderdaad, heb zelf ook nul verstand van solderen.
Hier had je eigenlijk je verhaal gewoon moeten stoppen :)
Lijkt me ook niet heel goed voor de sound, door er een metaalverbinding tussen te hebben met een andere geleidbaarheid, maar misschien valt dit mee. Ik zou gewoon nieuwe speakerkabels kopen.
Misschien moet je eens een beetje minderen met dergelijk "advies". Volgens mij is in het beruchte "zilveren kabels gesmeed bij maanlicht door elven"-topic al vaak genoeg aan jou uitgelegd dat bij huis-, tuin- en keuken AV apparatuur het werkelijk geen ene ZAK uitmaakt voor de geluidskwaliteit met wat voor metaal de speakers met de eindtrap verbonden zijn. Als de geleider dik genoeg is om het vermogen te verplaatsen (wat bij 50W (dat is LUID) al erg snel het geval is) maakt het werkelijk geen donder meer uit van wat voor materiaal die geleider is. En ook niet als daar een ander materiaal zoals lood of tin tussen zit.

Daarnaast, dacht jij dat jouw kabels en alle connectoren tussen de eindtrap en de speaker van exact hetzelfde materiaal zijn gemaakt? Ik weet zeker dat er wel ergens een gesoldeerde las tussen zit die niet met koper gesoldeerd is ;)
DarceyE schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:29:
[...]

De kabels zitten vast in de speakers zelf. Ben niet van plan om die dingen uit elkaar te trekken hiervoor...
Je kunt de kabels rustig doormidden knippen en verlengen door te solderen. Even zorgen dat je de draadjes onderling isoleert en klaar :)

Je moet aljooge niet al te serieus nemen op AV gebied; die beste man laat zich graag leiden door zilveren
elvendraadjes en sprookjes van audiofiele verkopers ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aljooge
staat duidelijk in deze handleiding van Teufel dat het verlengen van 2 kabels nadelig is voor de geluidskwaliteit. Ze zullen dat wel weten bij Teufel lijkt me zo.

maar nog even iets anders, je begint persoonlijk aan te vallen als je geen gelijk hebt en ik vind dat vervelend.

https://magazine.teufelaudio.nl/kabel-verlengen/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

aljooge schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 06:02:
staat duidelijk in deze handleiding van Teufel dat het verlengen van 2 kabels nadelig is voor de geluidskwaliteit. Ze zullen dat wel weten bij Teufel lijkt me zo.

maar nog even iets anders, je begint persoonlijk aan te vallen als je geen gelijk hebt en ik vind dat vervelend.

Waar lees je dat dan precies?

Solderen is doorgaans de meest nette manier om je kabels te verlengen. Krimpkousje eroverheen, klaar.
* natuurlijk wel volgens de nasa manier he, dat spreekt voor zich :+ https://makezine.com/2018...-nasa-standards_e-2-copy/

[Voor 7% gewijzigd door teacher op 07-07-2020 11:10]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

FeaR schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:10:
Nu heb ik nul verstand van solderen, mogelijk was de tin in 2000 anders dan (meer dan) tien jaar later? :P
Het enige verschil is dat sinds een jaar of 15 voor professioneel gebruik loodvrij soldeertin verplicht is. Thuis soldeer ik nog lekker gewoon met loodhoudend soldeertin. Smelt bij lagere temperatuur en vloeit fijner uit.

Maar on-topic: de beweringen in dat topic zijn echt lachwekkend. PCB's in apparatuur en cross-over filters in speakers zitten vol met soldeerverbindingen, dus laat je geen onzin aanpraten. Natuurlijk kun je een speakerkabel prima solderen.

Als je een kabel wil verlengen dan is het mooier om de aderen op ongelijke lengte af te knippen. Dan liggen de lassen een stukje uit elkaar en kunnen ze elkaar niet raken. Dan heb je aan een enkel stukje krimpkous om de hele kabel heen voldoende.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aljooge
teacher schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:10:
[...]

Waar lees je dat dan precies?

Solderen is doorgaans de meest nette manier om je kabels te verlengen. Krimpkousje eroverheen, klaar.
* natuurlijk wel volgens de nasa manier he, dat spreekt voor zich :+ https://makezine.com/2018...-nasa-standards_e-2-copy/
Nadeel: de geluidskwaliteit kan te hebben van je doe-het-zelf constructie.

Maar idd, ik zou deze speakers ook op deze manier solderen. Dit nadeel is iets wat Teufel aangeeft, met deze speakers zou ik ook verlengen denk dat niet hoorbaar is.
Exirion schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:11:
[...]

Het enige verschil is dat sinds een jaar of 15 voor professioneel gebruik loodvrij soldeertin verplicht is. Thuis soldeer ik nog lekker gewoon met loodhoudend soldeertin. Smelt bij lagere temperatuur en vloeit fijner uit.
Als het even kan geen lood gebruiken. Spul is zeer giftig, kankerverwekkend en de halfwaardetijd in het lichaam is 30 jaar. Je neemt het mee in de crematie oven

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 13:44
aljooge schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:01:

Als het even kan geen lood gebruiken. Spul is zeer giftig, kankerverwekkend en de halfwaardetijd in het lichaam is 30 jaar. Je neemt het mee in de crematie oven
Ookal zit je (hopelijk) niet 24/7 te solderen met loodhoudende tin, zorg toch voor goede afzuiging / ventilatie tijdens het solderen. Je krijgt al gauw hoofdpijn van looddampen.

Gelukkig heeft een crematorium een gaswasser voor het wassen van de rookgassen.

PSN: Cappie85 (PS4)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Je moet wel een enorme prutser zijn om een soldeerverbinding op een speakerkabel voor elkaar te krijgen die een meetbaar en hoorbaar effect heeft. Praktisch onmogelijk.
Ja, als je de hele dag PCB's zit te bestukken loop je misschien wat risico. Voor die paar printjes en kabels die ik af en toe soldeer is het te verwaarlozen. En dat geldt voor solderen in het algemeen, niet alleen met loodhoudend soldeertin:
Velen zijn van mening dat het loodvrije soldeer van tegenwoordig ongevaarlijk is. Niets is minder waar! Loodhoudend soldeer voor elektronicatoepassingen, waarvan het professionele gebruik sinds 1 juli 2006 niet meer is toegestaan, vormt een ernstig gevaar voor de gezondheid en het milieu. Volgens Weller komen echter via het loodvrije soldeer tot wel 250 procent meer deeltjes op ademhalingshoogte vrij dan via solderen met loodhoudend soldeer. Daardoor worden per vierkante meter lucht tot wel 700 miljoen deeltjes uitgestoten die in de longblaasjes terecht kunnen komen.
Loodvrij soldeertin als gezonder bestempeler is dus op z'n minst discutabel.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 17:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

Sorry, maar dit is gewoon echt bullshit.

Tenzij TS van plan is een openlucht concert voor 10000 man te gaan geven zit je no way aan vermogens die ook maar in de buurt komen om zoiets gevaarlijk te maken.

Nog even afgezien van dat die kabels in de speaker zelf ook gewoon aangesoldeerd zijn.

En ja Theoretisch is een overgang van metaal een geluidsverslechtering. En HEEL misschien dat je dat zou kunnen meten op 10.000E electrostaten in een geluidsdichte studio en met Extreem nauwkeurige apparatuur.

Maar als je een paar meter normale speakerkabel er tussen zet, no-way dat dat hoorbaars verschil gaat opleveren op een 100E Trust speakersetje.

(En gezien de 0.1mm2 dropveter die doorgaans aan dat soort setjes zit., zou het zelfs nog kunnen zijn dat door die te vervangen door fatsoenlijke kabel je het geluid zelfs verbeterd :P )

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aljooge
heuveltje schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:15:
[...]

(En gezien de 0.1mm2 dropveter die doorgaans aan dat soort setjes zit., zou het zelfs nog kunnen zijn dat door die te vervangen door fatsoenlijke kabel je het geluid zelfs verbeterd :P )
Als het zo goed was hadden ze speakerkabels wel van tin gemaakt en er een duur prijskaartje aan gehangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

aljooge schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:12:
[...]

Als het zo goed was hadden ze speakerkabels wel van tin gemaakt en er een duur prijskaartje aan gehangen.
Ik heb echt geen idee wat je hier nu wilt mee zeggen / bereiken :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

Los van de fout: er staat dus niet het nadelig is.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M14
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12:31
[...]

Brandgevaar door solderen? Kom op 8)7.

Elektronica bestaat voor de helft uit soldeerverbindingen, als het al niet meer is.

@DarceyE iedere willekeurige methode volstaat. Solderen, knijpverbinding, schroefverbinding.

Ben je bang dat "je volume wegvalt" ... Tja, dan moet je de kabels van al je luidsprekers heel erg kort maken.

* M14 vraagt zich af waar de tijd is gebleven dat de Tweaker dit gewoon ging proberen en vragen stelde wanneer het echt niet lukte

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• htca
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:39
M14 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:50:
[...]
* M14 vraagt zich af waar de tijd is gebleven dat de Tweaker dit gewoon ging proberen en vragen stelde wanneer het echt niet lukte
Je bent niet de enige _/-\o_

• BLACKfm
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 11:05
aljooge schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 06:02:

Teufel en trust met elkaar vergelijken is wel een beetje next level... :+

en @TS, Als je wilt verlengen en je wilt het goed doen, dan kun je de kabel het beste gewoon helemaal vervangen. Aan die trust speakers zullen vast dikke 'Zilveren kabels gesmeed door elven bij maanlicht' hangen, en met een klosje 50m speakerdraad van de action/gamma kom je met een 'paar euro' een heel eind.

En dan 'gewoon' de speaker even open schroeven en de draadjes vervangen/solderen op de speaker zelf. En aan de andere kant de juiste verbinding maken. Een tulpstekker die je zelf kunt solderen kost ook maar een paar centen. Kun je zo voor 15-30 euro klaar zijn met een net resultaat.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M14
BLACKfm schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:13:

En dan 'gewoon' de speaker even open schroeven en de draadjes vervangen/solderen op de speaker zelf. En aan de andere kant de juiste verbinding maken. Een tulpstekker die je zelf kunt solderen kost ook maar een paar centen. Kun je zo voor 15-30 euro klaar zijn met een net resultaat.
Waarom zou je dat doen? 7(8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

En van al dat gesoldeer krijg je alleen maar slecht geluid en brand, als ik de deskundigen mag geloven!

• BLACKfm
M14 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:26:
[...]

Waarom zou je dat doen? 7(8)7
Waarom zou je de draden gaan verlengen? Ik zou het mooier vinden als de kabel van begin tot eind uniform is. Zitten we hier de discussieren over kwaliteitsverlies en brandgevaar (het zijn maar een paar speakers met tulpverbinding), dan kun je het maar beter goed doen.

Oude korte kabel verwijderen (desolderen) en nieuwe langere kabel er weer op solderen.

[Voor 9% gewijzigd door BLACKfm op 08-07-2020 17:14]

• M14
BLACKfm schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:13:
[...]

Waarom zou je de draden gaan verlengen? Ik zou het mooier vinden als de kabel van begin tot eind uniform is. Zitten we hier de discussieren over kwaliteitsverlies en brandgevaar (het zijn maar een paar speakers met tulpverbinding), dan kun je het maar beter goed doen.

Oude korte kabel verwijderen (desolderen) en nieuwe langere kabel er weer op solderen.
Omdat het geen discussie is. Kwaliteitsverlies en brandgevaar is net zo'n grote nonsense als je idee om het uit 1 kabel te maken 8)7.

• xh3adshotx
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 17:52
Kwaliteitsverlies door de soldeerverbinding zal wel meevallen. Weet alleen niet hoe het zit met het volume, toen ik mijn oude Logitech 5.1 setje ging verlengen aan de rechterkant omdat die kabel wat meer afstand moest afleggen (2m) klonk die speaker ineens wat minder hard. Was wel een unieke beleving maar toch niet zo goed voor het geluidbeeld. :'(

• Jaaap
  • Niet online
Het kookpunt van tin/lood soldeer (60/40) ligt ongeveer lineair tussen de 2602 °C en 1749 °C dus rond 2260°C.
Er komen bij solderen veel nare dampen vrij maar veel lood zal daar niet inzitten.

Zure regen: vnl. zwaveldioxide (en stikstofoxiden en ammoniak), 89% minder sinds 1980: FIXED
Gat in ozonlaag: vnl. drijfgassen (CFK's), gat dicht in 2060: FIXED
Broeikaseffect: vnl. CO₂ (en methaan en lachgas), afbouw uitstoot begonnen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

xh3adshotx schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:27:
Kwaliteitsverlies door de soldeerverbinding zal wel meevallen. Weet alleen niet hoe het zit met het volume, toen ik mijn oude Logitech 5.1 setje ging verlengen aan de rechterkant omdat die kabel wat meer afstand moest afleggen (2m) klonk die speaker ineens wat minder hard. Was wel een unieke beleving maar toch niet zo goed voor het geluidbeeld. :'(
Dat zal met de plaatsing van die speaker te maken gehad hebben. Zelfs als je spotgoedkoop dun draad gebruikt is het effect van 2m extra lengte verwaarloosbaar bij zo'n setje. Onhoorbaar.

• BLACKfm
M14 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:21:
[...]

Omdat het geen discussie is. Kwaliteitsverlies en brandgevaar is net zo'n grote nonsense als je idee om het uit 1 kabel te maken 8)7.
Het mag dan geen issue zijn voor die zaken, en dat bedoelde ik ook min of meer te zeggen (intonatie komt zo slecht over in tekst :) )

Maar een vriend van mij heeft de speakers ook met stukjes en beetjes aan elkaar verlengd, buiten dat de manier waarop om te janken is (maar het werkt), ziet het er gewoon niet uit.

Netjes solderen, krimpkousje er omheen en je hebt een prima oplossing. Maar dat het beginstuk van je kabel rood en zwart is en dan het origineel doorzichtig is ofzo ziet dat er niet uit.

En ja, die kabels liggen meestal niet in het zicht, maar het gaat mij dan even om het principe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17:58
heuveltje schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:15:
[...]

Sorry, maar dit is gewoon echt bullshit.
Gedeeltelijk. Het vertinnen van draden om ze vervolgens vast te klemmen met een schroefverbinding is geen degelijke oplossing. Je kan dan beter een adereindhuls er omheen knijpen, die valt namelijk niet van ellende uit elkaar als je er kracht op zet door de schroefterminal aan te draaien. Draden aan elkaar plakken der mate van solderen is ook voor mij geen enkel probleem als je het netjes en veilig(afscherming) doet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

jadjong schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 20:48:
[...]

Gedeeltelijk. Het vertinnen van draden om ze vervolgens vast te klemmen met een schroefverbinding is geen degelijke oplossing. Je kan dan beter een adereindhuls er omheen knijpen, die valt namelijk niet van ellende uit elkaar als je er kracht op zet door de schroefterminal aan te draaien. Draden aan elkaar plakken der mate van solderen is ook voor mij geen enkel probleem als je het netjes en veilig(afscherming) doet.
Het ging over 2 kabels verbinden, dan is solderen een prima oplossing.
Voor een schroefverbinging is het vertinnen niet de beste oplossing mee eens.
Maar zelfs daarmee zie ik niet in een hoe je met een huis tuin en keuken speaker ooit genoeg weerstand/stroom gaat creeren om brand te krijgen. En daar reageerde ik op.

• Benedykt
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18-06 02:50
heuveltje schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:25:
[...]

Het ging over 2 kabels verbinden, dan is solderen een prima oplossing.
Voor een schroefverbinging is het vertinnen niet de beste oplossing mee eens.
Maar zelfs daarmee zie ik niet in een hoe je met een huis tuin en keuken speaker ooit genoeg weerstand/stroom gaat creeren om brand te krijgen. En daar reageerde ik op.
Ja dat kan ook letterlijk niet. Het spoeltje in de speaker brandt nog eerder op dan dat er gevaar elders zou ontstaan :+

Nog even helemaal los van het feit dat een soldeerhars nooit, maar dan ook echt nooit voor brand zou kunnen zorgen :D
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True