Wasmachine + Wasdroger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spartex
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:24
Ik zoek een?
Wasmachine en wasdroger

Wat is je budget?
1200-1300 euro voor de wasmachine en droger bij elkaar

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Kleding mooi en schoon uit te wassen. We zijn nu met zijn tweeën maar hopen in de komende jaren op gezinsuitbreiding (2 kinderen).

Wat heb je zelf al gevonden?
Totaal nieuw op het gebied van wasmachines maar de afgelopen dagen wel het een en ander doorgelezen (consumentenbond, wassen.nl, tweaker topics). Voorkeur komt uit op Bosch of Siemens (serie 8 als het een beetje meezit) en een wasmachine tot 8kg vulgewicht. Wat heb ik ik zelf al gevonden met betrekking tot wasmachine:
https://tweakers.net/pricewatch/437119/bosch-waw32461nl.html
https://tweakers.net/pric...459/bosch-wat28695nl.html
https://tweakers.net/pric...681/bosch-wat28645nl.html
https://tweakers.net/pric...wm16o5c2nl/specificaties/

Wat heb ik zelf gevonden met betrekking tot een wasdroger:
https://tweakers.net/pric...185/bosch-wtw8444enl.html
https://tweakers.net/pric...185/bosch-wtw8444enl.html

Welke vragen heb je hier nog over?
• Is een vulgewicht van 8kg raadzaam voor een toekomstig gezin met 2 kinderen? Verschillende websites spreken elkaar tegen, de één zegt dat 7kg voldoende is maar de andere adviseert echt 8kg.
• Welke functies zijn nou echt handig voor je wasmachine/wasdroger? Op de bovenstaande Bosch wasmachine zit bijvoorbeeld geen I-Dos, is dit echt een toevoeging voor je wasmachine of kun je dit makkelijk weglaten? Besturing vanuit een app e.d. hoeft voor ons niet persé.
• In eerdere topics zag ik wat informatie over een wasmachines uit Duitsland/Turkije of andere landen, moet ik hierop letten?

Wellicht dat jullie nog advies hebben voor een mooie wasmachine + wasdroger combinatie, alle tips zijn welkom! Las in eerdere topics ook dat er soms mooie aanbiedingen zijn (cashback e.d.) dus wie weet kom ik hier wel een mooie aanbieding tegen.

[ Voor 9% gewijzigd door Spartex op 05-07-2020 23:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:24
Is een vulgewicht van 8kg raadzaam voor een toekomstig gezin met 2 kinderen? Verschillende websites spreken elkaar tegen, de één zegt dat 7kg voldoende is maar de andere adviseert echt 8kg.
De Bosch en Siemens wasmachines uit jouw openingspost beschikken over verschillende sensoren, hierdoor kunnen ze o.a. automatisch programmaduur en de benodigde hoeveelheid water afstemmen naargelang de hoeveelheid was. Een wasmachine met een inhoud van 8kg biedt dus alleen maar voordelen, ongeacht de gezinssamenstelling (denk bijv. aan beddengoed).
Welke functies zijn nou echt handig voor je wasmachine/wasdroger? Op de bovenstaande Bosch wasmachine zit bijvoorbeeld geen I-Dos, is dit echt een toevoeging voor je wasmachine of kun je dit makkelijk weglaten? Besturing vanuit een app e.d. hoeft voor ons niet persé.
De meeste handige functies zitten al standaard op een Bosch 6 serie/ Siemens IQ500 wasmachine of hoger. Denk bijv. aan trommelverlichting, beladingssensor, bijvulfunctie om vergeten wasgoed toe te voegen, wasprogramma uitstel en eventueel I-Dos.

Over het algemeen gebruikt de gemiddelde consument teveel wasmiddel, slecht voor de was, de wasmachine, het milieu en je portemonnee. Daarnaast geven de wasmiddelfabrikanten een te hoge dosering aan op hun verpakkingen waarbij tweederde van de geadviseerde hoeveelheid (voor 4 tot 5 kg was) meer dan voldoende is. Deze hoeveelheid kun je instellen bij de twee druppels, wanneer je minder wast kun je bijv. i.p.v. de standaard twee druppels één druppel kiezen, en wanneer je sterk vervuilde of meer was hebt drie druppels kiezen. Tot zover werkt I-Dos erg intuïtief, echter kent het ook een aantal keerzijden, zo dien je o.a. voor de witte was handmatig wasmiddel toe te voegen en moet je het I-Dos systeem ook een aantal keer per jaar schoonmaken.
In eerdere topics zag ik wat informatie over een wasmachines uit Duitsland/Turkije of andere landen, moet ik hierop letten?
Qua bouwkwaliteit en de degelijkheid van de wasmachine zit er weinig verschil tussen bijv. een Duitse Bosch 8 serie en een Turkse Bosch 6 serie met 8kg trommel.
De Bosch 2, 4 en sommige 6 serie modellen met een lagere vulgewicht zijn wel van mindere kwaliteit, net als de Siemens IQ300 en sommige IQ500 modellen met een lagere vulgewicht.

De Bosch WAT28695NL is zo goed als dezelfde wasmachine als de Bosch WAT28645NL, de Exlcusiv lijn is voor de vakhandel zodat deze niet hoeven te concurreren met de dozenschuivers en hun marge kunnen behouden.

De WAW32461NL is in Duitsland geassembleerd, wanneer je geen I-Dos wenst zou ik persoonlijk voor dit model kiezen in combinatie met de WTW87561NL.

Je zou eventueel ook een bezoekje kunnen brengen aan de lokale vakhandel, deze hebben vaak een eigen technische dienst, bieden een betere service en staan meestal ook open voor prijsonderhandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spartex
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:24
Bedankt voor je antwoord, ik blijf het een lastige zoektocht vinden.

Kijkend naar de Bosch WAT28695NL en de Bosch WA28645NL beschikken ze beide over veel functies die mij aanspreken; trommelverlichting, automatische zeepdosering e.d. alleen draait de wasmachine maximaal 1400 touren en heeft de was dus een hoger restvochtpercentage dan een wasmachine die 1600 touren draait.

De WAW32461NL draait wel 1600 touren maar beschikt volgens mij niet over (veel van) de handige functies die je beschrijft; rommelverlichting, beladingssensor, bijvulfunctie om vergeten wasgoed toe te voegen, wasprogramma uitstel en eventueel I-Dos.

Mijn ideale wasmachine zou de WAW32461NL zijn inclusief de handige functies maar dat lijkt toch erg lastig te gaan worden. Een 8KG wasmachine, met 1600 touren en handige functies is niet makkelijk te vinden. Ik zal dus concessies moeten gaan doen - hoe handig zijn die functies daadwerkelijk? Veel mensen in mijn directe omgeving adviseren toch echt te gaan voor 1600 touren, ik weet het echter niet. De wasmachine die volgens mij het dichtste bij mijn wensen lijkt te komen is https://tweakers.net/pric...wm16w461nl/specificaties/

Wat adviseren jullie, handige functies of hogere touren?

[ Voor 16% gewijzigd door Spartex op 07-07-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Spartex schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:12:
De WAW32461NL draait wel 1600 touren maar beschikt volgens mij niet over (veel van) de handige functies die je beschrijft; rommelverlichting, beladingssensor, bijvulfunctie om vergeten wasgoed toe te voegen, wasprogramma uitstel en eventueel I-Dos.
Wel goed gelezen? Op het plaatje zie ik gewoon een pauzeknop en een 'klaar in' functie (+/- opties zie ik). In de specs zie ik een vinkje bij 'Beladingsautomaat' (edit: in de pdf staat ook gewoon dat er Active Water Plus op zit, alsook 'Tot 24 uur eindtijduitstel: bepaal zelf wanneer het programmaklaar moet zijn'. In diezelfde pdf staat ook gewoon dat er een bijvulfunctie op zit O-) ).
Lampje is nutteloos (of gaat er iemand in het donker z'n was sorteren). Het is ook niet dat er een aan/uitknop voor is dus alleen als het deurtje open is én de wasmachine in ingeschakeld heb je licht (en nog de eerste zoveel seconden als de was begint). Normaal gesproken ben je niet direct in de buurt als de was klaar is en schakelt de maschine zichzelf al uit (en gaat het lampje dus ook niet aan als je het deurtje opent).
Wel vind ik het touchdisplay van de nieuwere modellen een klein pluspuntje, direct kiezen wat je wilt ipv een voor een alles afgaan.

Lampje in actie

[ Voor 8% gewijzigd door apis29 op 08-07-2020 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:26
Freshouttheoven schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:46:
[...]

De Bosch en Siemens wasmachines uit jouw openingspost beschikken over verschillende sensoren, hierdoor kunnen ze o.a. automatisch programmaduur en de benodigde hoeveelheid water afstemmen naargelang de hoeveelheid was. Een wasmachine met een inhoud van 8kg biedt dus alleen maar voordelen, ongeacht de gezinssamenstelling (denk bijv. aan beddengoed).
Dat klopt niet. Fabrikanten maken wasmachines steeds groter omdat ze dan gunstiger uit de bus komen bij vergelijking van het energieverbruik. Het is altijd gunstiger om met een volle trommel te wassen. De testmethode voor het energieverbruik schrijft voor dat de meting gedaan moet worden met volledig beladen trommel. Dus, hoe groter de fabrikant de trommel maakt, hoe minder energie zijn machine *lijkt* te gebruiken.

Maar dat is natuurlijk niet hoe het werkt. Het hangt er helemaal vanaf hoe jij de machine gaat gebruiken. Als je van de makkelijke bent en alles bij elkaar flikkert, dan heb je ook een 8kg trommel snel genoeg vol en was je zuiniger. Maar de meeste mensen scheiden hun wasgoed op basis van kleur of temperatuur. Dan wordt het al een stuk lastiger om een volle trommel te krijgen. Ik heb dan niet genoeg kleren, dan zou ik maar 1x per 3 weken kleren kunnen wassen. Dus was je uiteindelijk toch met een halfvolle trommel. En hoe goed die sensoren en logica ook zijn, je verbruikt met een halfvolle trommel altijd meer. Dus uiteindelijk kan een kleinere wasmachine zelfs voordeliger zijn omdat je die vaker met een volle trommel kunt laten draaien.

Maar in het geval van een gezin gaat het volgens mij veel meer om andere dingen. Je moet dan vaak meerdere wasjes achter elkaar draaien en dan is het handig als die machine snel klaar is. Ik begrijp ook niet zo goed waarom dat energieverbruik zo'n rol speelt bij aankoop, want uiteindelijk geeft niemand om z'n energierekening. Je wilt gewoon dat je was goed schoon wordt en snel klaar is. Niemand zit te wachten op wasprogramma's van 4 uur(!) om een paar kWh te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Als alleenstaande heb ik hier net genoeg aan 8 kg. Ga als een gezin voor groter want dat is echt veel meer was. Het is comfort om bijvoorbeeld het beddegoed in 1 was te kunnen draaien en dat zijn heel wat kilo's.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

digifun schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 06:13:
Als alleenstaande heb ik hier net genoeg aan 8 kg. Ga als een gezin voor groter want dat is echt veel meer was. Het is comfort om bijvoorbeeld het beddegoed in 1 was te kunnen draaien en dat zijn heel wat kilo's.
Groter heeft niet zoveel zin. Wij zijn net z'n 3tjes en dan heb je aan 8 kg echt wel genoeg. Je gooit toch niet alles bij elkaar. Donker en wit doe je gescheiden en je hebt ook spul wat je heter wil wassen dan de rest, dus dat gaat ook apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Waarom zou je donker en wit gescheiden houden ? Tegenwoordig is er al niet meer zoveel echte witte was. dat is meer iets van vroeger.

De kleurechtheid van stoffen is tegenwoordig ook prima en kun je ook bij elkaar gooien.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

digifun schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 06:56:
Waarom zou je donker en wit gescheiden houden ? Tegenwoordig is er al niet meer zoveel echte witte was. dat is meer iets van vroeger.

De kleurechtheid van stoffen is tegenwoordig ook prima en kun je ook bij elkaar gooien.
Dat ervaren wij toch anders. Mijn dochtertje had tot eergisteren een witte pyjama. Nu een roze... Foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:24
PhilipsFan schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 01:57:
[...]
Dat klopt niet. Fabrikanten maken wasmachines steeds groter omdat ze dan gunstiger uit de bus komen bij vergelijking van het energieverbruik. Het is altijd gunstiger om met een volle trommel te wassen. De testmethode voor het energieverbruik schrijft voor dat de meting gedaan moet worden met volledig beladen trommel. Dus, hoe groter de fabrikant de trommel maakt, hoe minder energie zijn machine *lijkt* te gebruiken.

Maar dat is natuurlijk niet hoe het werkt. Het hangt er helemaal vanaf hoe jij de machine gaat gebruiken. Als je van de makkelijke bent en alles bij elkaar flikkert, dan heb je ook een 8kg trommel snel genoeg vol en was je zuiniger. Maar de meeste mensen scheiden hun wasgoed op basis van kleur of temperatuur. Dan wordt het al een stuk lastiger om een volle trommel te krijgen. Ik heb dan niet genoeg kleren, dan zou ik maar 1x per 3 weken kleren kunnen wassen. Dus was je uiteindelijk toch met een halfvolle trommel. En hoe goed die sensoren en logica ook zijn, je verbruikt met een halfvolle trommel altijd meer. Dus uiteindelijk kan een kleinere wasmachine zelfs voordeliger zijn omdat je die vaker met een volle trommel kunt laten draaien.

Maar in het geval van een gezin gaat het volgens mij veel meer om andere dingen. Je moet dan vaak meerdere wasjes achter elkaar draaien en dan is het handig als die machine snel klaar is. Ik begrijp ook niet zo goed waarom dat energieverbruik zo'n rol speelt bij aankoop, want uiteindelijk geeft niemand om z'n energierekening. Je wilt gewoon dat je was goed schoon wordt en snel klaar is. Niemand zit te wachten op wasprogramma's van 4 uur(!) om een paar kWh te besparen.
We moeten hier wel onderscheid maken tussen het maximale laadgewicht wat uitgedrukt wordt in kilogrammen en de inhoud van de trommel uitgedrukt in liters.

Serie | 6, Wasmachine, voorlader, 8 kg, 1400 rpm WAT28542NL

EnergieklasseA+++-30%, Volume van trommel: 63 l, Afmetingen (hxbxd): 84.8 cm x 59.8 cm x 59.0 cm

Serie | 4, Wasmachine, voorlader, 7 kg, 1400 rpm WAN28175NL

EnergieklasseA+++, Volume van trommel: 55 l, Afmetingen (hxbxd): 84.8 cm x 59.8 cm x 55.0 cm

Serie | 6, Wasmachine, voorlader, 7 kg, 1400 rpm WAT28645N

Energieklasse: A+++, Volume van trommel: 63 l, Afmetingen (hxbxd): 84.8 cm x 59.8 cm x 59.0 cm

Met bovenstaande vergelijking kunnen we concluderen dat beide Bosch 6 serie wasmachines 4 cm dieper zijn vergeleken met de Bosch 4 serie wasmachine. Ondanks dat de Bosch 6 serie wasmachine met een vulgewicht van 7 kg vier cm dieper is en over een 11 liter grotere wastrommel beschikt, is het energieverbruik hetzelfde vergeleken met de Bosch 4 serie. Daarnaast is de Bosch 6 serie wasmachine met een 8 kg trommel, die qua afmetingen en trommelinhoud exact hetzelfde is vergeleken met de Bosch 6 serie met een vulgewicht van 7 kg, toch zuiniger.

Wanneer je de capaciteit van je wasmachine volledig benut zal deze natuurlijk verhoudingsgewijs wat zuiniger zijn in vergelijking met een half gevulde trommel. Hier staat de Bosch WAT28695NL, de programmaduur voor een katoen wasje op 40 graden duurt op deze wasmachine 2:20. Wanneer ik de wasmachine voor de helft vul, wordt de wasduur na een aantal minuten met een uur verminderd. Hierdoor verbruikt de wasmachine minder water en elektra, zou je per ratio goedkoper uitzijn wanneer je de volledige laadcapaciteit had benut? Ongetwijfeld, echter besparen wij dankzij deze sensoren momenteel wel water en elektra vergeleken met (ouderere) wasmachines die niet over deze sensoren beschikken. Zoals je al zelf aangeeft gebeurt het regelmatig dat men niet de volledige laadcapaciteit benut om verschillende redenen zoals gezinssamenstelling, verschillende soorten textiel etc.

Ik ben het volledig eens met jouw laatste alinea, die paar kWh besparing haal je vaak niet eens. Alleen wanneer je de eco stand op wasprogramma's met hoge temperaturen activeert waarbij je normaal gesproken bewust voor deze hogere temperaturen kiest omdat je bijv. een allergie hebt of je wilt de trommel reinigen.

@Spartex

Graag gedaan.

Hou er qua toerental rekening mee dat niet alle wasprogramma's op 1600 toeren centrifugeren, zo is dit o.a. afhankelijk van het type stof daarnaast kreukelt de was meer naargelang het toerental toeneemt.

Wanneer je per se 1600 toeren wenst met I-Dos hou je de Bosch WAW32642NL en Siemens WM16W672NL over. Laat je niet afschrikken door de 9kg trommel, de buitenmaten en inhoud van de trommel zijn exact hetzelfde vergeleken met de eerder genoemde 8kg wasmachines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
PhilipsFan schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 01:57:
[...]
Dit is ook een achterhaald riedeltje. Zelfs de Consumentenbond is daar vorig jaar op teruggekomen terwijl ze dit praatje ook al jaren propageren :+ . (edit: propageerden, zonder het zelf ook te testen wat in DLD al een aantal jaren wel gedaan werd)
In (Duitse) testen met 2 en 4kg beladingen is gewoon gebleken dat de huidige 8 of 9kg machines in absolute zin zuiniger wassen dan hun 6kg tegenhangers (veel van de programma's stellen zelfs een limiet lager dan de max dus altijd met volle belading wassen haal je niet eens).
Edit: (anders gelezen) dat de machines /capaciteiten steeds toenemen om gunstiger voor het electriciteitslabel uit te komen zou natuurlijk best kunnen ja. Maar dat betekend in de praktijk helaas niet dat je beter een 6kg model kan kopen 'omdat zuiniger'.
Edit 2: nog eens nagekeken en bij het merendeel van de programma's is het een verwaarloosbaar verschil tussen de 6 en 8/9kg qua water- en stroomverbruik. Bij een klein aantal programma's valt het voordeel ruim naar de 8/9kg modellen (de test met 2kg met name, misschien betere sensoren?) en bij een 60 graden bonte was in eco modus met halve belading valt het voordeel wel weer ruim naar de 6kg modellen (in normale modus weer verwaarloosbaar maar dat is dus wel 4/4,5kg vs 3 dus per kg toch zuiniger)
Hier de duitse testmethodiek https://www.test.de/Waschmaschinen-im-Test-4296800-4296814/ Veel meer verschillende testen dan de Consumentenbond doet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pU2fo0DzyiyMPjCXsODkURDxp0E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8TJNr1i6Arb1JWTdIO8ozGmB.png?f=user_large

De enige test met eco programma valt dus wel veel gunstiger uit voor de 6kg Bosch/Siemens modellen terwijl het voor de 8/9kg die getest zijn bijna niks oplevert. Bij de rest lijken de 8/9kg modellen wel net iets zuiniger per kg (en bij de 2kg lading dus wel ruim zuiniger; ook bij de 30 graden test trouwens).

Trommelinhoud en capaciteit hangt ook niet per se samen nee. 8kg in de post hierboven genoemd met zelfde trommelinhoud als een 7kg model duidt op een sterkere motor. Wil je een grotere trommelinhoud (of vulopening) moet je daar wel specifiek naar kijken ipv blind op de capaciteit afgaan.

[ Voor 49% gewijzigd door apis29 op 09-07-2020 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:22
Spartex schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:12:

Mijn ideale wasmachine zou de WAW32461NL zijn inclusief de handige functies maar dat lijkt toch erg lastig te gaan worden. Een 8KG wasmachine, met 1600 touren en handige functies is niet makkelijk te vinden.
Alle typenummers beginnen me te duizelen :+

Maar zelf heb ik begin dit jaar de WAWH2643NL gekocht. Die heeft volgens mij alles wat je zoekt?

Wij zijn met 2en en blij met 8kg, soms is het te klein. :X Voor de normale was is het natuurlijk prima, maar ga een keer een dagje zwemmen of naar het strand ofzo en je komt met een hele tas vol handdoeken terug... Dan ben ik er blij mee. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
apis29 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:21:
[...]

Dit is ook een achterhaald riedeltje. Zelfs de Consumentenbond is daar vorig jaar op teruggekomen terwijl ze dit praatje ook al jaren propageren :+ .
In (Duitse) testen met 2 en 4kg beladingen is gewoon gebleken dat de huidige 8 of 9kg machines in absolute zin zuiniger wassen dan hun 6kg tegenhangers (veel van de programma's stellen zelfs een limiet lager dan de max dus altijd met volle belading wassen haal je niet eens).
Edit: (anders gelezen) dat de machines /capaciteiten steeds toenemen om gunstiger voor het electriciteitslabel uit te komen zou natuurlijk best kunnen ja. Maar dat betekend in de praktijk helaas niet dat je beter een 6kg model kan kopen 'omdat zuiniger'.
Okee, dat is heel interessant. Doet me een beetje denken aan de manier waarop autofabrikanten het brandstofverbruik weergeven, dat komt ook niet overeen met de praktijk. Eigenlijk zou er dus een verbruikscijfer moeten zijn voor 2kg, 4kg en vollast, zodat je zelf kunt kijken welke machine bij jouw gebruik het zuinigst is.

* is zelf ook in de markt voor een nieuwe wasmachine, vorige AEG is 18 jaar oud (doet het nog wel, maar kan het elk moment begeven). Ik let op hele andere dingen. Verbruik en prijs interesseren me niet. Voor een apparaat waar je >15 jaar mee doet neem ik een hogere aanschafprijs wel voor lief als ik daardoor meer gemak heb. Ik let vooral op mogelijkheden voor korte programma's, zo weinig mogelijk lawaai en zoveel mogelijk gebruiksgemak. IDOS wil ik heel graag, lijkt me heel erg handig, maar de manier waarop AEG dit implementeert is niet zo handig, want die gebruiken 1 reservoir voor wasverzachter, wat ik nooit gebruik. Een merk als Asko heeft hier beter over nagedacht, daar zijn ook 2 reservoirs, voor witte en bonte was. Enige wat je hoeft te doen is aanklikken welke kleur was je erin stopt, daar hebben ze blijkbaar nog geen sensor voor. Maar Asko heeft dan weer geen machines die via een app een notificatie kunnen sturen, een functie die ik ook wel handig vind want ik vergeet de was soms en laat het er dan een dag in zitten en dan kun je nog een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@PhilipsFan Voor stille machine kwamen wij via Coolblue al snel uit bij Haier (67 dB). Eenvoudig apparaat dat doet wat die moet doen. Heerlijk stil alleen vrouwlief klaagt dat de programma's lang duren. Dit schijnt echter bij alle energiezuinige modellen op het moment te zijn, vroeger was alles beter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Deveon schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:30:
@PhilipsFan Voor stille machine kwamen wij via Coolblue al snel uit bij Haier (67 dB). Eenvoudig apparaat dat doet wat die moet doen. Heerlijk stil alleen vrouwlief klaagt dat de programma's lang duren. Dit schijnt echter bij alle energiezuinige modellen op het moment te zijn, vroeger was alles beter :+
Da's 1400 toeren, dan kan ik ook een stille machine maken :) Maar wat me opvalt is dat deze machines bij centrifugeren weliswaar relatief stil zijn, maar bij het wassen produceren ze juist heel veel lawaai (53 of zelfs 56 dB).

Ik vind vooral dat jankende geluid dat veel goedkopere machines bij het wassen maken, heel storend. Die motor die telkens weer start en stopt. Natuurlijk, de herrie bij centrifugeren is ook storend, maar dat duurt maar even. Mijn vorige AEG (die van 18 jaar oud idd) hoor je tijdens het wassen helemaal niet. Je hoort het water klotsen en bij kleding met ritsen oid hoor je dat tegen de trommel tikken, maar de machine hoor je niet. Ik vind dat erg prettig.

En ik wil graag weer 18 jaar met een machine doen, want dat uitzoekwerk welke ik moet kopen daar heb ik al helemaal een hekel aan. Dus het wordt sowieso weer een AEG ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
PhilipsFan schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:00:
[...]

Da's 1400 toeren, dan kan ik ook een stille machine maken :) Maar wat me opvalt is dat deze machines bij centrifugeren weliswaar relatief stil zijn, maar bij het wassen produceren ze juist heel veel lawaai (53 of zelfs 56 dB).
Dat zijn bijna alle machines tegenwoordig, maar toch zijn zitten ze bijna allemaal boven de 70 dB,
En ik wil graag weer 18 jaar met een machine doen, want dat uitzoekwerk welke ik moet kopen daar heb ik al helemaal een hekel aan. Dus het wordt sowieso weer een AEG ;)
AEG maakt echt niet dezelfde wasmachine als 18 jaar geleden. Net als Miele gaan de huidige machines misschien een paar jaar langer mee, maar ik ken ook genoeg verhalen van instap LG’s en Samsungs die 7-10 jaar mee gaan terwijl van Mieles weer hoor dat ze soms na 3 jaar al overleden zijn. Het merk zegt niet zoveel hoor.

Ook die AEG die 18 jaar meeging was waarschijnlijk voordeliger geweest om die al eerder te vervangen voor een energiezuiniger model. De afgelopen 18 jaar is er ontzettend veel ontwikkeling geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
Deveon schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:56:
[...]

Dat zijn bijna alle machines tegenwoordig, maar toch zijn zitten ze bijna allemaal boven de 70 dB,

[...]

AEG maakt echt niet dezelfde wasmachine als 18 jaar geleden. Net als Miele gaan de huidige machines misschien een paar jaar langer mee, maar ik ken ook genoeg verhalen van instap LG’s en Samsungs die 7-10 jaar mee gaan terwijl van Mieles weer hoor dat ze soms na 3 jaar al overleden zijn. Het merk zegt niet zoveel hoor.
Klopt, het is geen garantie dat de volgende ook weer zo lang meegaat. Maar ik heb er daardoor wel meer vertrouwen in. Miele staat idd goed bekend maar heeft ook z'n mindere modellen.
Ook die AEG die 18 jaar meeging was waarschijnlijk voordeliger geweest om die al eerder te vervangen voor een energiezuiniger model. De afgelopen 18 jaar is er ontzettend veel ontwikkeling geweest.
Dat betwijfel ik. Een nieuwe machine kost rond de 1000 euro en schrijft in 10 jaar af, dat kost je dus 100 euro per jaar, 8,33 euro per maand. Geld dat je niet kwijt was geweest als je de oude machine had laten staan, die is immers al afgeschreven.

Die 10 euro per maand moet je dus terugverdienen met het VERSCHIL in energie- en waterverbruik. Ik neem als uitgangspunt even de machine die ik wil gaan kopen. Die verbruikt per jaar 108kWh (volgens de gegevens in de pricewatch, dat zal wel een standaardverbruik zijn). Stel dat mijn oude machine 2x zoveel verbruikt (dat doet ie nooit, maar for the sake of argument), dan ben ik dus per jaar 108kWh extra kwijt. Dat is 1,98 euro per maand. Een oud apparaat vervangen vanwege het energieverbruik kan bijna nooit uit...
Pagina: 1