Ah ja, dat is natuurlijk correct! Maar jouw situatie is mijn situatie, noch mijn mening nietJan-man schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:44:
Ga je alles certificeren ? Anders heb je straks cat8 liggen zonder enkele garantie dat het 'gaat' werken volgens de cat 8 standaart.
Imo zou ik alles boven de 5 gbit met glas doen a) goedkoper b) zuiniger in verbruik en daar doe je zonder problemen 100+ gbit op.
Cat 8 wegwerken in muur doosjes wordt een heel leuk klusje zeker als je aan de specs will voldoen (buigradius).
Gewoon cat 6a nemen is gewoon 10gbit tm 100 meter (naja 90 meter met 2 x 5 meter patchkabel).
Cat6 is tot ~35 meter 10 gbit maar je moet een flink huis hebben wil je daar over heen gaan.
Zelf heb ik alles 6 en 6a meer dan voldoende voor de komende tig jaar. Gemiddelde 4k stream is nog geen 30 mbit en mijn tv is nog steeds 1080p. Mijn camera's hebben geen eens gbit aansluiting (moet de eerste nog zelfs tegenkomen die het wel heeft). Mijn audio streams doen nog geen 2 mbit en zelfs al zij de kwaliteit 100 voudige beter worden dan heb ik nog 9800 mbit over 😏.
Enige waar de 10 gbit 'handig' voor is is om straks mijn backups binnen no time van pc naar nas te klappen wanneer ik die ooit upgrade naar 10 gbit.
Mijn 200 Mbit glas verbinding loopt via een pfsense en zelfs al zou ik mijn lijn naar 50/50 zetten dan zou ik dat nauwelijks tot niet merken.
Zoals je kunt lezen is mijn mening dat voor 'thuis' alles boven de 6a geen enkele toegevoegde waarde heeft of zal geven de komende tig jaar.
Ik zit gewoon te tweaken en zelfs bij servers in een datacenter tik ik tegen de max aan. Even een nuance, dit was wel bij Hetzner die met alle respect niet de "focus" hebben op dat soort workload.
/f/image/V4Io4s8l313XIKdBEsqUaQxN.png?f=fotoalbum_large)
En dat is echt MBs, niet Mb/s
Delen hiervan wil ik in mijn eigen rack gaan plaatsen maar net zo goed heb ik genoeg andere projectjes waardoor het prettig is een gedegen backbone door m'n huis te hebben. Ik wil namelijk niet afhankelijk zijn dat er 1 plekje in het huis maar fatsoenlijke connectie heeft. Dat is gewoon mijn OCD misschien
Ik sta er gewoon zo in dat ik liever 1000 euro uitgeef aan een over the top bedrading - dan dat ik later zit te kutten omdat ik een zin had om 100 euro uit te geven om dat ene stukje even fatsoenlijk op te zetten. Dat soort keuzes maak ik in mijn professionele werk altijd al mee. Waarin nooit investeringen op de juiste plekken worden gedaan. Daarom wil ik heel eigenwijs helemaal los gaan
uh ja goede. Helemaal vergeten aan te te geven! Verbouwen.ijske schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:59:
ow.. en uit eigen ervaring.. cat7 keystones in een standaard muurdoos afmonteren is K-T ...
practisch.. ga je bouwen of verbouwen ?
Echter ga ik sowieso alle plinten vervangen en alle muren opnieuw verfen. Indien benodigd kan ik dus gewoon extra werk stoppen om kabels weg te werken, buizen te plaatsen, aansluitpunten aanmaken, etc.
Er is echter wel een degelijke buis aanwezig om naar boven te werken, dus dat scheelt!