Over 3 maanden krijgen we de sleutel van ons huis. Nu zit ik wat voorbereidingen te maken. Onder andere wil ik overal UTP kabels gaan trekken. Nu gaat dit gewoon een vervelende klus zijn, dus wil ik het future proof hebben, ongeacht of dit nu praktisch is of niet (meer hierover onderaan)
Maar dan ga ik zoeken en kom ik een aantal dingen tegen:
Cat6a krijg je 10Gbps tot ~37-50meter en dan tot 100m 1Gbps
Cat 7 krijg je 10Gbps over 100m
Cat8 geeft aan dat dit 25/40Gbps is tot 30 meter
Ten eerste, is dit ongeveer juist? Maar wat gebeurd er als je 40m op cat8 hebt zitten?
Verder is het de bedoeling dat er een serverrack komt. Ik draai nu al zaken in de cloud en voor mijn hobby maar net zo goed vanwege kosten, wil ik zaken thuis gaan draaien. De nature van wat ik leuk vind, is inherent ook heel data intensief. Domweg constateer ik al dat 1Gbs sowieso niet voldoende gaat zijn. 10Gbps is meer dan prima maar wellicht niet meer over 4 jaar
Ik ben een Tweaker.
Ik heb zoveel dingen wat nergens op slaat, maar wel omdat het ()*!#(# kan. Er is nu de ruimte en vrijheid om los te gaan. Zowel financieel als technisch. Let me be.
Persoonlijk nijg ik naar cat8 mits hier een degelijke aanbieder voor gevonden kan worden. Dat heeft dan te maken met de compatibliteit van cat7 (ik lees dus dat bijv. cat8 niet overweg kan met de aansluitingen van cat7) en dat het niet in de standaard is opgenomen, waar cat8 dat wel is.
Maar dan ga ik zoeken en kom ik een aantal dingen tegen:
- Het schijnt dat Cat7 eigenlijk maar gewoon iets randoms is, want het is ook niet eens officieel meegenomen in de TIA standard (Telecomminications Industry Association)
- Cat 8 blijkt wel in de standard te zijn opgenomen, maar ik kan hier nog weinig over vinden
Cat6a krijg je 10Gbps tot ~37-50meter en dan tot 100m 1Gbps
Cat 7 krijg je 10Gbps over 100m
Cat8 geeft aan dat dit 25/40Gbps is tot 30 meter
Ten eerste, is dit ongeveer juist? Maar wat gebeurd er als je 40m op cat8 hebt zitten?
maar cat8 is voor datacenters en een particulier heeft er niets aan
Klopt, maar ik wil mijn netwerk maar 1x plaatsen. Ik wil graag een soort backbone van snelle kabels. Mogelijk dat hier dan uitsplitsingen zijn naar normale apparaten met "gewone" kabels. Alleen dan heb ik een nette throughput van bijv. 4 systemen die uiteindelijk over 1 lijn (bijv. een cat8) naar het endpoint gaan.Verder is het de bedoeling dat er een serverrack komt. Ik draai nu al zaken in de cloud en voor mijn hobby maar net zo goed vanwege kosten, wil ik zaken thuis gaan draaien. De nature van wat ik leuk vind, is inherent ook heel data intensief. Domweg constateer ik al dat 1Gbs sowieso niet voldoende gaat zijn. 10Gbps is meer dan prima maar wellicht niet meer over 4 jaar
Maar je hebt dan niet voor al je apparaten zo'n hoge throughput benodigd
Klopt, daarom geef ik ook aan dat het een soort backbone moet worden. Het rack verbind ik wel zelf met elkaar en staat hier los van. Echter wil ik de optie hebben dat er geen bottleneck komt van n-systemen over 1 lijn.En wat voor internet verbinding heb je dan
Dat is nog even de vraag. Initieel waarschijnlijk de 1Gbps van Tweak, en als het ook echt mogelijk gaat zijn de 10Gpbs variant. Er ligt glas alleen zitten we nog een beetje te "ruzien" met de aanbieders want blijkbaar ligt dit toch iets lastiger dan verwacht (not sure why, iets met alleen recht op de lijn..). Echter wil ik dat mijn interne netwerk gewoon over de top is, ook al zou ik niet eens zo "naar buiten" kunnen.Overkill, slaat nergens op, etc.
Dit is Tweakers.Ik ben een Tweaker.
Ik heb zoveel dingen wat nergens op slaat, maar wel omdat het ()*!#(# kan. Er is nu de ruimte en vrijheid om los te gaan. Zowel financieel als technisch. Let me be.
En dan nu de vraag
Ik ben vaak meer afnemer geweest van systemen/netwerken. Dus hoewel ik er mee werk, heb ik nooit de core (hardware) implementaties gedaan. En nu zit ik eigenlijk al vast. Wat voor kabel kan ik nu nemen.Persoonlijk nijg ik naar cat8 mits hier een degelijke aanbieder voor gevonden kan worden. Dat heeft dan te maken met de compatibliteit van cat7 (ik lees dus dat bijv. cat8 niet overweg kan met de aansluitingen van cat7) en dat het niet in de standaard is opgenomen, waar cat8 dat wel is.