cat6a, cat7 of zelfs cat8 - bomen & bos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-04 01:55

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Over 3 maanden krijgen we de sleutel van ons huis. Nu zit ik wat voorbereidingen te maken. Onder andere wil ik overal UTP kabels gaan trekken. Nu gaat dit gewoon een vervelende klus zijn, dus wil ik het future proof hebben, ongeacht of dit nu praktisch is of niet (meer hierover onderaan)

Maar dan ga ik zoeken en kom ik een aantal dingen tegen:
  • Het schijnt dat Cat7 eigenlijk maar gewoon iets randoms is, want het is ook niet eens officieel meegenomen in de TIA standard (Telecomminications Industry Association)
  • Cat 8 blijkt wel in de standard te zijn opgenomen, maar ik kan hier nog weinig over vinden
Maar nog los van dat, zit ik met de snelheden. Men geeft aan dat:

Cat6a krijg je 10Gbps tot ~37-50meter en dan tot 100m 1Gbps
Cat 7 krijg je 10Gbps over 100m
Cat8 geeft aan dat dit 25/40Gbps is tot 30 meter

Ten eerste, is dit ongeveer juist? Maar wat gebeurd er als je 40m op cat8 hebt zitten?

maar cat8 is voor datacenters en een particulier heeft er niets aan

Klopt, maar ik wil mijn netwerk maar 1x plaatsen. Ik wil graag een soort backbone van snelle kabels. Mogelijk dat hier dan uitsplitsingen zijn naar normale apparaten met "gewone" kabels. Alleen dan heb ik een nette throughput van bijv. 4 systemen die uiteindelijk over 1 lijn (bijv. een cat8) naar het endpoint gaan.

Verder is het de bedoeling dat er een serverrack komt. Ik draai nu al zaken in de cloud en voor mijn hobby maar net zo goed vanwege kosten, wil ik zaken thuis gaan draaien. De nature van wat ik leuk vind, is inherent ook heel data intensief. Domweg constateer ik al dat 1Gbs sowieso niet voldoende gaat zijn. 10Gbps is meer dan prima maar wellicht niet meer over 4 jaar ;)

Maar je hebt dan niet voor al je apparaten zo'n hoge throughput benodigd

Klopt, daarom geef ik ook aan dat het een soort backbone moet worden. Het rack verbind ik wel zelf met elkaar en staat hier los van. Echter wil ik de optie hebben dat er geen bottleneck komt van n-systemen over 1 lijn.

En wat voor internet verbinding heb je dan

Dat is nog even de vraag. Initieel waarschijnlijk de 1Gbps van Tweak, en als het ook echt mogelijk gaat zijn de 10Gpbs variant. Er ligt glas alleen zitten we nog een beetje te "ruzien" met de aanbieders want blijkbaar ligt dit toch iets lastiger dan verwacht (not sure why, iets met alleen recht op de lijn..). Echter wil ik dat mijn interne netwerk gewoon over de top is, ook al zou ik niet eens zo "naar buiten" kunnen.

Overkill, slaat nergens op, etc.

Dit is Tweakers.
Ik ben een Tweaker.

Ik heb zoveel dingen wat nergens op slaat, maar wel omdat het ()*!#(# kan. Er is nu de ruimte en vrijheid om los te gaan. Zowel financieel als technisch. Let me be. :)

En dan nu de vraag

Ik ben vaak meer afnemer geweest van systemen/netwerken. Dus hoewel ik er mee werk, heb ik nooit de core (hardware) implementaties gedaan. En nu zit ik eigenlijk al vast. Wat voor kabel kan ik nu nemen.

Persoonlijk nijg ik naar cat8 mits hier een degelijke aanbieder voor gevonden kan worden. Dat heeft dan te maken met de compatibliteit van cat7 (ik lees dus dat bijv. cat8 niet overweg kan met de aansluitingen van cat7) en dat het niet in de standaard is opgenomen, waar cat8 dat wel is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Tja, als geld geen factor is en de buizen het toelaten is cat8 een prima keuze. Zou wel opletten dat een cat8 kabel vaak dikker/stugger is dan een cat6a kabel waardoor het lang niet altijd mogelijk is om twee (of meerdere) kabels door een buis te trekken. In sommige situaties heb ik liever 2 "langzame" kabels dan 1 snellere kabel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Als het toch om een soort backbone gaat, waarom dan niet glas trekken? Dan heb je voor de toekomst waarschijnlijk meer flexibiliteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:33
Ga je alles certificeren ? Anders heb je straks cat8 liggen zonder enkele garantie dat het 'gaat' werken volgens de cat 8 standaart.

Imo zou ik alles boven de 5 gbit met glas doen a) goedkoper b) zuiniger in verbruik en daar doe je zonder problemen 100+ gbit op.

Cat 8 wegwerken in muur doosjes wordt een heel leuk klusje zeker als je aan de specs will voldoen (buigradius).

Gewoon cat 6a nemen is gewoon 10gbit tm 100 meter (naja 90 meter met 2 x 5 meter patchkabel).

Cat6 is tot ~35 meter 10 gbit maar je moet een flink huis hebben wil je daar over heen gaan.

Zelf heb ik alles 6 en 6a meer dan voldoende voor de komende tig jaar. Gemiddelde 4k stream is nog geen 30 mbit en mijn tv is nog steeds 1080p. Mijn camera's hebben geen eens gbit aansluiting (moet de eerste nog zelfs tegenkomen die het wel heeft). Mijn audio streams doen nog geen 2 mbit en zelfs al zij de kwaliteit 100 voudige beter worden dan heb ik nog 9800 mbit over 😏.

Enige waar de 10 gbit 'handig' voor is is om straks mijn backups binnen no time van pc naar nas te klappen wanneer ik die ooit upgrade naar 10 gbit.

Mijn 200 Mbit glas verbinding loopt via een pfsense en zelfs al zou ik mijn lijn naar 50/50 zetten dan zou ik dat nauwelijks tot niet merken.

Zoals je kunt lezen is mijn mening dat voor 'thuis' alles boven de 6a geen enkele toegevoegde waarde heeft of zal geven de komende tig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:20

FreakNL

Well do ya punk?

Kijk, de stap van 10mbit naar 100mbit was echt significant. Ik heb daar echt heel snel mijn switches voor vervangen toentertijd. En de stap daarna naar Gbit was ook groot. Toch heb ik heel lang nog een 100mbit switchje in gebruik gehad. Die zat in mijn tv-kastje en daar zat een WiFi AP op en een mediaspeler. Ik heb hem eigenlijk alleen vervangen omdat ik een switch over had.

Ik ben in 2014 hier gaan wonen en ben in principe 10Gbit ready (cat6 onder de 35 meter) maar heb daar echt nog geen moment behoefte aan gehad.

Ik denk dat je de komende 15 jaar echt nog vooruit loopt met 10Gbit. In ieder geval in een thuissituatie. En daarna zal het nog altijd niet verouderd zijn alleen je hebt dan misschien mensen die vooruit lopen en thuis al 100Gbit hebben (zoals er nu ook al mensen 10Gbit hebben). Echt verouderd is het pas over 30-40 jaar verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:22
well... start eerst al is met de kennis dat de 8P8C connector ,zoals we em allemaal kennen, zn limiet kent op 10gbps... wil je naar 40gbps kom je bv uit op de siemon terra connector (wat je dan weer heel moeilijk in je switch kan rossen)

ik ga volledig in je verhaal mee en heb thuis gekozen voor cat7 , wetende dat de limiet ervan op 10gbps ligt zolang in normale connectoren gebruik...
voordeel wat ik wel heb is dat deze allemaal in 1 datarack uitkomen , en tegen de tijd dat 1 client meer nodig heeft dan 10gb sleur ik alles er wel uit om fiber aan te leggen...

dus.. wil je echt sterk gaan , zorg dan dat je backbone netwerk vandaag al 10gbps ready is, en liefst snel vervangbaar naar fiber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:48
Cat6 kan gewoon 10Gb aan tot een afstand van 55m en ik heb een vermoeden dat je in een normaal woonhuis altijd binnen die afstand blijft.
Verder zijn Rj45 connectors eigenlijk maar tot 1Gb gespecificeerd maar worden ook wel tot 10Gb gebruikt maar heel zeker gaat dat bij hogere snelheden niet meer werken.

Cat7 en cat8 bestaat formeel helemaal niet want die zijn (nog) niet genormeerd, maar dat zijn kabels die bedoelt voor gebouwen bekabeling waar door in grote bundels kabel "alien next" storing op kan treden wat in thuissituaties niet kan voorkomen.

Kortom alles boven cat6 is overbodig zelf als je super future proof wilt zijn en dus alleen duur, heel dik en zeer lastig te verwerken.

Ps Als je nog invloed kunt uitoefenen zorg er dan voor dat er 3/4 in plaats van 5/8 buis gelegd wordt en ook geen geribbelde flexibele buis.
Dat zal je ontzettend veel ellende besparen als je kabels gaat trekken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
ow.. en uit eigen ervaring.. cat7 keystones in een standaard muurdoos afmonteren is K-T ...

practisch.. ga je bouwen of verbouwen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Jan-man schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:44:
Ga je alles certificeren ? Anders heb je straks cat8 liggen zonder enkele garantie dat het 'gaat' werken volgens de cat 8 standaart.

Imo zou ik alles boven de 5 gbit met glas doen a) goedkoper b) zuiniger in verbruik en daar doe je zonder problemen 100+ gbit op.

Cat 8 wegwerken in muur doosjes wordt een heel leuk klusje zeker als je aan de specs will voldoen (buigradius).

Gewoon cat 6a nemen is gewoon 10gbit tm 100 meter (naja 90 meter met 2 x 5 meter patchkabel).

Cat6 is tot ~35 meter 10 gbit maar je moet een flink huis hebben wil je daar over heen gaan.

Zelf heb ik alles 6 en 6a meer dan voldoende voor de komende tig jaar. Gemiddelde 4k stream is nog geen 30 mbit en mijn tv is nog steeds 1080p. Mijn camera's hebben geen eens gbit aansluiting (moet de eerste nog zelfs tegenkomen die het wel heeft). Mijn audio streams doen nog geen 2 mbit en zelfs al zij de kwaliteit 100 voudige beter worden dan heb ik nog 9800 mbit over 😏.

Enige waar de 10 gbit 'handig' voor is is om straks mijn backups binnen no time van pc naar nas te klappen wanneer ik die ooit upgrade naar 10 gbit.

Mijn 200 Mbit glas verbinding loopt via een pfsense en zelfs al zou ik mijn lijn naar 50/50 zetten dan zou ik dat nauwelijks tot niet merken.

Zoals je kunt lezen is mijn mening dat voor 'thuis' alles boven de 6a geen enkele toegevoegde waarde heeft of zal geven de komende tig jaar.
Ah ja, dat is natuurlijk correct! Maar jouw situatie is mijn situatie, noch mijn mening niet :)
Ik zit gewoon te tweaken en zelfs bij servers in een datacenter tik ik tegen de max aan. Even een nuance, dit was wel bij Hetzner die met alle respect niet de "focus" hebben op dat soort workload.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Emb9xRPcKAcm16pa2bFSSh36VCU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V4Io4s8l313XIKdBEsqUaQxN.png?f=fotoalbum_large

En dat is echt MBs, niet Mb/s

Delen hiervan wil ik in mijn eigen rack gaan plaatsen maar net zo goed heb ik genoeg andere projectjes waardoor het prettig is een gedegen backbone door m'n huis te hebben. Ik wil namelijk niet afhankelijk zijn dat er 1 plekje in het huis maar fatsoenlijke connectie heeft. Dat is gewoon mijn OCD misschien ;)

Ik sta er gewoon zo in dat ik liever 1000 euro uitgeef aan een over the top bedrading - dan dat ik later zit te kutten omdat ik een zin had om 100 euro uit te geven om dat ene stukje even fatsoenlijk op te zetten. Dat soort keuzes maak ik in mijn professionele werk altijd al mee. Waarin nooit investeringen op de juiste plekken worden gedaan. Daarom wil ik heel eigenwijs helemaal los gaan _/-\o_
ijske schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:59:
ow.. en uit eigen ervaring.. cat7 keystones in een standaard muurdoos afmonteren is K-T ...

practisch.. ga je bouwen of verbouwen ?
uh ja goede. Helemaal vergeten aan te te geven! Verbouwen.

Echter ga ik sowieso alle plinten vervangen en alle muren opnieuw verfen. Indien benodigd kan ik dus gewoon extra werk stoppen om kabels weg te werken, buizen te plaatsen, aansluitpunten aanmaken, etc.
Er is echter wel een degelijke buis aanwezig om naar boven te werken, dus dat scheelt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:33
Douweegbertje schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:02:
[...]

Ah ja, dat is natuurlijk correct! Maar jouw situatie is mijn situatie, noch mijn mening niet :)
Ik zit gewoon te tweaken en zelfs bij servers in een datacenter tik ik tegen de max aan. Even een nuance, dit was wel bij Hetzner die met alle respect niet de "focus" hebben op dat soort workload.

[Afbeelding]

En dat is echt MBs, niet Mb/s

Delen hiervan wil ik in mijn eigen rack gaan plaatsen maar net zo goed heb ik genoeg andere projectjes waardoor het prettig is een gedegen backbone door m'n huis te hebben. Ik wil namelijk niet afhankelijk zijn dat er 1 plekje in het huis maar fatsoenlijke connectie heeft. Dat is gewoon mijn OCD misschien ;)

Ik sta er gewoon zo in dat ik liever 1000 euro uitgeef aan een over the top bedrading - dan dat ik later zit te kutten omdat ik een zin had om 100 euro uit te geven om dat ene stukje even fatsoenlijk op te zetten. Dat soort keuzes maak ik in mijn professionele werk altijd al mee. Waarin nooit investeringen op de juiste plekken worden gedaan. Daarom wil ik heel eigenwijs helemaal los gaan _/-\o_
[...]

Echter ga ik sowieso alle plinten vervangen en alle muren opnieuw verfen. Indien benodigd kan ik dus gewoon extra werk stoppen om kabels weg te werken, buizen te plaatsen, aansluitpunten aanmaken, etc.
Er is echter wel een degelijke buis aanwezig om naar boven te werken, dus dat scheelt!
Dus dan gewoon glas nemen als je zulke load verwacht ? Kun je direct alles 40/100 gbit maken als je toch bezig bent en je liever niet een honderdje hier of daar wil bezuinigen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Douweegbertje schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:02:

das mooi... bereid je al maar voor op heul veel pijpwerk leggen ...
als je de kabel gelijk in de pijp kan steken bij het leggen ,dan passen er 3x cat7 s/ftp in een 19mm pijp...
dit komt er dan wel NOOIT MEER terug uit...
ik heb thuis dat wel gedaan , quasi in elke hoek van het huis ligt een 19mm buis met 2x cat7 + coax , en een lege extra pijp voor als dat ooit niet voldoende is
grootste kost was dan ook de belachelijke hoeveelheid schakelmateriaal dat ik nodig had

moest je snel willen werken , er bestaat zoiets (nog zoiets wat nooit meer los komt eenmaal geinstalleerd)
https://www.zelektro.be/f...-x-sftp-cat7-rol-100.html

als je echt voor de high end cat8's wil gaan , is het sowieso manueel in pijp duwen ...die bestaan niet in preflex versie.. ik zou het niet aanraden tbh.. er is quasi geen enkele manufacturer die schakelmateriaal heeft voor exotische connectors ... cat6A/10gbps is een hele mooie norm voor eindgebruikers

ow en neem even tijd om te denken.. wil ik ooit camera bewaking ? wil ik ooit accespoints tegen de buitengevel voor de tuin ? wil ik een backup in de garage zetten ?

[ Voor 24% gewijzigd door ijske op 05-07-2020 20:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:48
Een backbone in een huis lijkt me meer een theoretisch idee dan iets dat serieus nuttig zou kunnen zijn.

Als je zoveel bandbreedte ergens voor nodig zou hebben ga je die onderdelen niet over je huis verdelen en zet je ze net als in een datacentrum bij elkaar en verbind ze onderling met glas.

Al het andere is gewoon clients die met je server en/of storage verbind en daar kom je van z'n lang zal z'n leven niet over 10Gb

Ik blijf erbij cat6a, cat7 en cat8 is allemaal onzin in een huis.
Maar als je het toch doet wens je je veel plezier(en vooral success) met het aanleggen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 16:27
Je wil duidelijk het beste van het beste en toekomst bestendig, nou dan regel je gewoon een ruig glas netwerk, dat is pas toekomst bestendig.
Als je alle pijpen voorbereid dan scheelt dat een heleboel geld en laat je daarna een glas installateur komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Gman op 05-07-2020 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Gman schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:35:
Je wil duidelijk het beste van het beste en toekomst bestendig, nou dan regel je gewoon een ruig glas netwerk, dat is pas toekomst bestendig.
Als je alle pijpen voorbereid dan scheelt dat een heleboel geld en laat je daarna een glas installateur komen.
Eens. Ik ben mij nu hiervoor aan het oriënteren!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-04 11:05
Zou je, in plaats van je meteen op technische middelen te richten, niet eerst vaststellen:
- Hoe lang het mee moet gaan
- Voor wat voor soort toepassingen
- Hoe de bandbreedte voor dat soort toepassingen groeit (op basis van historische data)
- kijken hoe lang je kabels gemiddeld en maximaal moeten zijn?

Pas _dan_ heeft het imho zin om te kijken naar wat voor soort kabel of aansluiting daarbij het beste past.

Edit: Als je dit allemaal overslaat en je besluit meteen voor glas te gaan, let er dan wel op dat je single mode fibers pakt. Hiermee kan je in de toekomst nog technieken als CWDM en DWDM inzetten en kan je een nog hogere bandbreedte halen. >:)

[ Voor 22% gewijzigd door Freeaqingme op 05-07-2020 22:41 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:20

FreakNL

Well do ya punk?

Ben(V) schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:19:
Een backbone in een huis lijkt me meer een theoretisch idee dan iets dat serieus nuttig zou kunnen zijn.

Als je zoveel bandbreedte ergens voor nodig zou hebben ga je die onderdelen niet over je huis verdelen en zet je ze net als in een datacentrum bij elkaar en verbind ze onderling met glas.

Al het andere is gewoon clients die met je server en/of storage verbind en daar kom je van z'n lang zal z'n leven niet over 10Gb

Ik blijf erbij cat6a, cat7 en cat8 is allemaal onzin in een huis.
Maar als je het toch doet wens je je veel plezier(en vooral success) met het aanleggen.
Op zich wel eens, maar je kent zijn huis niet. Misschien staat zijn NAS in de meterkast en zijn rack op zolder, weet ik veel. Of een 2e NAS ergens anders (schuur) tbv spreiding?

Als de TS het echt goed wil doen moet hij gewoon voor glas gaan. Kost wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Freeaqingme schreef op zondag 5 juli 2020 @ 22:33:
Zou je, in plaats van je meteen op technische middelen te richten, niet eerst vaststellen:
- Hoe lang het mee moet gaan
- Voor wat voor soort toepassingen
- Hoe de bandbreedte voor dat soort toepassingen groeit (op basis van historische data)
- kijken hoe lang je kabels gemiddeld en maximaal moeten zijn?

Pas _dan_ heeft het imho zin om te kijken naar wat voor soort kabel of aansluiting daarbij het beste past.

Edit: Als je dit allemaal overslaat en je besluit meteen voor glas te gaan, let er dan wel op dat je single mode fibers pakt. Hiermee kan je in de toekomst nog technieken als CWDM en DWDM inzetten en kan je een nog hogere bandbreedte halen. >:)
Initieel was het meer mijn vraag van "wtf" is nou cat7 aangezien daar zoveel gemixte verhalen over kwamen (op het internet zelf :) ) - Nu met wat ik hier links en rechts lees, is glas gewoon een 0 compromise oplossing (los van geld :+ ).

Verder geef je 100% valide punten aan. Alleen moet dat soms groeien. Ik heb nooit de ruimte gehad om echte hardware te plaatsen. Dus in plaats van een rack heb ik maar 1 blade die af en toe aan gaat (geluid...) en dan maar een cluster van raspberry pi's gemaakt. Uiteindelijk wil ik gewoon een mooi rack hebben aan servers en in het huis het ook allemaal fancy maken.

- Hoelang het mee moet gaan: Eigenlijk gewoon heel lang. We hebben geen plannen om ooit uit het huis weg te gaan.

- Toepassingen? Echt letterlijk van alles wat je maar zou kunnen bedenken; maar we gaan dan wel wat dieper in alles;

- ceph cluster(s)
- meerdere k8s clusters met ieder weer z'n eigen meuk waar het meeste op komt te draaien. Dit gaat van Elasticsearch tot aan kafka tot aan nginx.
- raspberry pi cluster (voor de lolz.. ;) )
- 3-4 workstations
- streaming server
- een x aantal videostreams (cams rondom het huis)
- 99% zeker een ubiquiti wifi setup met ~3 AP's
- tv over ip
- wat domotica meuk
- Een soort hybrid cloud oplossing, waarbij ik bijvoorbeeld dedicated compute inschakel en data weer lokaal bewaar.

En mogelijk nog wat prestiege projectjes in de toekomst maar daar kan ik niet heel veel over vertellen nog.

- Historisch verbruik?

Ik heb er een handje van om tegen de limits aan te gaan. 1 Gbs lach ik eigenlijk uit, die limit haal ik makkelijk, constant. Nu kan ik domweg nog niet helemaal inschatten hoeveel het exacte verbruik gaat zijn. Dat is deels afhankelijk van wat er mogelijk is en hoeveel ik nu lokaal kan gaan draaien. Het wordt ook wel een proces van jaren waarin van alles wordt opgebouwd.

Natuurlijk zou je kunnen opten voor een dedicated server ruimte met glas en de rest van het huis whatever. Alleen ik vind het juist leuk om het gehele huis te kunnen voorzien van over de top meuk. Zeker als ik dan zaken high-end inricht maar vervolgens met ene gare kabel zit. Uiteindelijk is het dan voor het huis een backbone. Niet dat ik nou 1 pc wil aansluiten op 10Gbs :+
FreakNL schreef op zondag 5 juli 2020 @ 23:06:
[...]

Op zich wel eens, maar je kent zijn huis niet. Misschien staat zijn NAS in de meterkast en zijn rack op zolder, weet ik veel. Of een 2e NAS ergens anders (schuur) tbv spreiding?

Als de TS het echt goed wil doen moet hij gewoon voor glas gaan. Kost wel wat.
Nja, hij heeft wel gelijk. Het is soort van onzin :) Los van dat inderdaad wel de garage van het huis staat (10 meter?) en daar zeker wat meuk komt te staan.
Echter ik doe zoveel onzin, laat dat nou vooral leuk zijn!

[ Voor 9% gewijzigd door Douweegbertje op 06-07-2020 01:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 16:27
Oh ja, intermit tech is een tof youtube kanaal.
Hier wat interessante filmpjes van hem waarvan ik denk dat je er wat aan hebt:

Enjoy :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Gman schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:47:
Oh ja, intermit tech is een tof youtube kanaal.
Hier wat interessante filmpjes van hem waarvan ik denk dat je er wat aan hebt:

Enjoy :9B
Oh wauw, bedankt! _/-\o_
Pagina: 1