Toon posts:

1440p Computer in Koffer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Peter_B
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-03 17:39
Beste Tweakexperts,

Eerst maar even een intro in wat ik van plan ben en waarom.

Ik wil een "verplaatsbaar" systeem hebben dat ik makkelijk op de achtertafel kan zetten maar ook makkelijk kan opruimen. Simpel zou je zeggen, neem een laptop. Yep, dat is wat ik de afgelopen 15 jaar ook heb gedaan, maar aan een laptop zitten een aantal nadelen:
  • Duurder dan losse componenten;
  • Niet up te graden (voornamelijk de grafische kaart is een probleem);
  • Altijd minder krachtige componenten (vanwege warmte ontwikkeling);
  • Minder keuze in hardware/specs;
  • Scherm beperkt tot 17/18 inch;
  • Slecht(ere), driver, support;
De laatste paar jaar heb ik gewerkt met laptops op basis van Compal/Clevo barebones (o.a. van BTO). Deze systemen werken goed, maar uiteindelijk loop ik tegen meer of minder support problemen aan, zoals:
  • Games die niet goed werken met switchable graphics;
  • Windows die niet goed de videokaart support (zoals op het moment Win10 hangt als de AMD drivers worden geladen;
  • HW support onder Linux
Dus daarom het plan opgevat om een volwaardige desktop pc,inclusief monitor, in een "koffer" te bouwen (o.a. geïnspireerd door dit frontpage artikel: https://tweakers.net/geek...uwd-scherm-in-koffer.html).

Mijn zoektocht naar passende koffers liep uiteindelijk uit op of te kleine koffers of hele dure koffers. Qua maat zit ik aan een 23 inch scherm te denken, dus dan kom je al snel uit op een maat van 560mm X 350mm en om ook een beetje grafische kaart erin te passen moet onderste helft al 150mm hoog zijn.
Dus ook de koffer wil ik custom bouwen. Op Videohouse heb ik alles gevonden wat ik nodig heb om zelf een koffer te maken. Een koffer met als maten 560x350x180mm (onderkant) + 550x350x60mm (klep) komt dan op € 90,- (incl. BTW.).

In deze afmetingen past een volwaardig ATX moederboard, grafische kaart, voeding en een 23" monitor.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • Inbouwen in een koffer :)
  • Casual gamen op 1440p, zoals: Fallout 4, The Witcher 3, Cyberpunk 2077 ...
  • Niet overclocken
Wat mag het systeem gaan kosten?
€ 1100,- tot €1200,- exclusief monitor (en eventuele all-in-one watercooling).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles, waar ik voornamelijk over twijfel is de monitor. Het makkelijkste is een monitoren met de aansluitingen naar beneden, maar de Philips E-line 245E1S ziet er qua specs en reviews goed uit. Deze zou met een haakse HDMI kabel in de deksel moeten passen, maar is HDMI wel future proof/geschik voor 1440p gamen? Of moet ik naar DisplayPort, helaas kan ik daar geen haakse kabels van vinden :|

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope als het maar goed samenwerkt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet teveel herrie, omdat ik dichter op de kast dan normaal. Heel misschien waterkoeling, maar dan wel een all-in-one systeem. Dit om het geluidsniveau laag te krijgen. Ik wil eigenlijk geen aftermarket (cpu) coolers installeren omdatik bang ben dat die met het vele verplaatsen gaan afbreken/de boel slopen vanwege het hogere gewicht en het overhangen. Dus dan liever water cooling op de CPU en GPU, maar dit kan achteraf altijd nog.

Toekomst proof, al stel ik dit systeem wel samen met het idee dat ik later kan upgraden (dus liever een graka van €400,- dan een van €900,-). Ik merk namelijk dat een CPU langer mee kan dan een GPU kwa power.

WiFi+Bluetooth, ik wil de computer zoveel mogelijk draadloos gebruiken.

Het liefst geen RGB (geen harde eis, je kan het ook uitzetten).

Ga je overklokken?
Nee, maar eventueel all-in-one watercooling om het geluidsniveau te bepereken. Hier heb ik geen kaas van gegeten, maar het voordeel van een all-in-one systeem is dat kans op lekken minimaal is.

Wat verwacht je van ons?
Advies over de monitor (en of ik dus wegkom met HDMI, zodat ik later niet als nog een andere monitor moet kopen omdat DisplayPort een gemis is);
Wel of geen watercooling;
Of een x570 moederboard slim is of toch gewoon een B550;

Dit is wat ik zelf bedacht vanuit de BBG's en andere aankoop topics:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Edge WiFi€ 199,90€ 199,90
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 Pulse€ 389,85€ 389,85
1MonitorenPhilips E-line 245E1S Zwart€ 168,90€ 168,90
1MuizenLogitech MX Master 2S Grafiet€ 65,99€ 65,99
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 59,50€ 59,50
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 107,05€ 107,05
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 122,73€ 122,73
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.278,92

Het moederboard vanwege de Wifi en future proof zijn, ik kan hier tzt. altijd nog een AMD 4xxx CPU inzetten.

Van de video kaart heb ik weinig kaas gegeten, maar volgens de diverse topics zou de 5700 meer dan voldoende moeten zijn om op 1440p te gamen, ik heb geen idee of ik 144Hz nodig heb.

Graag jullie tips en advies, dan kan ik aan mijn vakantie project gaan beginnen _/-\o_ _/-\o_

Discoveries are made by not following instructions.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:37
Waarom geen itx systeem? Een atx systeem is erg groot.
Denk ook aan voldoende koeling, ik zie dat je geen fans hebt gepakt.

[Voor 39% gewijzigd door 99ruud99 op 04-07-2020 22:32]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:53
Eens met @99ruud99. Pak een Mini-ITX systeem. De B550 ITX mobo's (geen reden om voor X570 te gaan) zijn heel goed. Bovendien hebben ITX moederborden vaak standaard wifi en bluetooth. Als koffer behuizing kun je trouwens voor zoiets gaan:

pricewatch: Lian Li TU150 Window Zwart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peter_B
99ruud99 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 22:31:
Waarom geen itx systeem? Een atx systeem is erg groot.
Denk ook aan voldoende koeling, ik zie dat je geen fans hebt gepakt.
Ja dat is een goede, ik ben er nog niet uit wat betreft koeling en hoe ik de koffer afwerk aan de binnenkant. Dat hangt ook een beetje af van wat mogelijk is met watercooling (maar dan wel een all in one, zoals ik al schreef, om de kans op lekkage te zo minimaal mogelijk te maken).

Ik heb meerdere ideeën voor als ik lucht cooling doe: of inlets aan de zijkant of via de bovenkant. Ook als ik voor watercooling ga zal ik de radiotoren moeten voorzien van een fan.
Djarune schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 23:00:
Eens met @99ruud99. Pak een Mini-ITX systeem. De B550 ITX mobo's (geen reden om voor X570 te gaan) zijn heel goed. Bovendien hebben ITX moederborden vaak standaard wifi en bluetooth. Als koffer behuizing kun je trouwens voor zoiets gaan:

[Afbeelding]
pricewatch: Lian Li TU150 Window Zwart
Mooie case, maar ik wil iets waar ik ook de monitor in kan integreren. Eigenlijk een laptop on steroids... Qua koffer wil ik zoiets,maar dan custom zodat ik de diepte in de deksel heb om een 23 inch monitor in te zetten.

[Voor 25% gewijzigd door Peter_B op 05-07-2020 21:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
Veel itx kasten kan je achter een scherm schroeven. Dan zou je dus een scherm aan deze kast kunnen schroeven ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Djarune
99ruud99 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 22:08:
Veel itx kasten kan je achter een scherm schroeven. Dan zou je dus een scherm aan deze kast kunnen schroeven ;)
Dat klopt, maar ik ben ze nog niet tegengekomen waar een RX 5700 in past? Misschien dat ze er wel zijn. Anders de beste “low profile” kaart nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Peter_B schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:36:
Mooie case, maar ik wil iets waar ik ook de monitor in kan integreren. Eigenlijk een laptop on steroids... Qua koffer wil ik zoiets,maar dan custom zodat ik de diepte in de deksel heb om een 23 inch monitor in te zetten.
Misschien moet je niet kijken naar een normale monitor, maar een portable scherm zoals dit: https://www.coolblue.nl/p...sus-zenscreen-mb16ac.html

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
Ander probleem dat ik net bedenk: accu nodig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-04 11:03
Peter_B schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 22:17:

...
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles, waar ik voornamelijk over twijfel is de monitor. Het makkelijkste is een monitoren met de aansluitingen naar beneden, maar de Philips E-line 245E1S ziet er qua specs en reviews goed uit. Deze zou met een haakse HDMI kabel in de deksel moeten passen, maar is HDMI wel future proof/geschik voor 1440p gamen? Of moet ik naar DisplayPort, helaas kan ik daar geen haakse kabels van vinden :|

Van de video kaart heb ik weinig kaas gegeten, maar volgens de diverse topics zou de 5700 meer dan voldoende moeten zijn om op 1440p te gamen, ik heb geen idee of ik 144Hz nodig heb.

Graag jullie tips en advies, dan kan ik aan mijn vakantie project gaan beginnen _/-\o_ _/-\o_
Ten eerste zou ik je aanraden om wel voor een hoger frequentie paneel te kijken( dus richting 144Hz). Nodig heb je het nooit, maar het maakt de game ervaring zo veel beter! Daarbij komt dat wel het probleem/de uitdaging dat je tegen de bandwidth limiet van hdmi aan gaat lopen (althans, de huidge hdmi standaard die in de meeste monitoren zitten) en je dus eigenlijk wel verplicht bent om gebruik te maken van de displayport (en kabel) om 144Hz, 1440p te kunnen spelen.

Ik kon zo snel ook geen haakse display kabel vinden, het beste wat ik vind is een adapter die haaks is, zie deze link, maar daarvan zou ik niet durven zeggen of je alsnog verliezen krijgt in bandbreedte en dus alsnog geen gebruik kunt maken van de volledige potentie van je monitor.

Update: wel een kabel gevonden, maar niet zeker of deze nog beschikbaar is. Maar er zou met enig zoekwerk (i.e. angled display cable) meer gevonden moeten kunnen worden! Succes.

[Voor 7% gewijzigd door Craftop op 05-07-2020 23:47]

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peter_B
Craftop schreef op zondag 5 juli 2020 @ 23:42:
[...]

Ten eerste zou ik je aanraden om wel voor een hoger frequentie paneel te kijken( dus richting 144Hz). Nodig heb je het nooit, maar het maakt de game ervaring zo veel beter! Daarbij komt dat wel het probleem/de uitdaging dat je tegen de bandwidth limiet van hdmi aan gaat lopen (althans, de huidge hdmi standaard die in de meeste monitoren zitten) en je dus eigenlijk wel verplicht bent om gebruik te maken van de displayport (en kabel) om 144Hz, 1440p te kunnen spelen.

Ik kon zo snel ook geen haakse display kabel vinden, het beste wat ik vind is een adapter die haaks is, zie deze link, maar daarvan zou ik niet durven zeggen of je alsnog verliezen krijgt in bandbreedte en dus alsnog geen gebruik kunt maken van de volledige potentie van je monitor.

Update: wel een kabel gevonden, maar niet zeker of deze nog beschikbaar is. Maar er zou met enig zoekwerk (i.e. angled display cable) meer gevonden moeten kunnen worden! Succes.
Yep, de grens van HDMI 1.4 is 1440p@75hz (op dit moment voldoende, ik kom wat Hertzen betreft uit het jaar kruik ;) ).
Als ik dan kijk naar een scherm van 24" dat wel tot 144hz kan en past in de maten die ik in gedachte heb kom ik op een AOC AGON AG241QX, die gelijk € 328,- is, bijna het dubbele van de Philips E-line 245E1S die ik in gedachte had ...

Ik denk dat dan toch maar voor 75Hz ga, met een haakse HDMI ...

@99ruud99 Accu is niet nodig ik wil bijna draadloos, stekker in het stopcontact is geen probleem. Daar zit ik dicht bij (waarschijnlijk gaat die er niet een uit hoeven). Ik wil de boel alleen makkelijk uit het zicht kunnen zetten, dat er dan een flinke koffer in de hoek bij de achtertafel staat is niet erg.

Ik heb wel gekeken naar kleiner dan ATX, maar dan kom ik of B550 moederborden uit of duurdere borden. Het liefst ga ik voor een X570 board omdat die meer future proof zijn (PCI-4.0) en qua maat past een ATX toch wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-01 23:03
B550 heeft ook pci-4 ondersteuning. Ik zou sowieso de keuze laten afhangen van hoe je het precies denkt te gaan passen. De x570 bordjes hebben namelijk een extra fan waar je rekening mee moet houden en het kofferproject van die andere tweaker maakt ook gebruik van een itx bordje.

Ik denk dat het verstandiger is om de boel eerst eens uit te tekenen. Het belangrijkste en moeilijkste is de airflow want als dat heel moeilijk blijkt te zijn kan je beter eeen 1660 super nemen dan een 5700.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Peter_B
Naar aanleiding van de reactie van @Immanent Ike ben ik gaan teken om een beeld te krijgen hoe alles zou passen:

De grote/oppervlakte van de koffer wordt voornamelijk bepaald omdat ik er een 23" scherm in wil maken, hoogte kan (bijna) alles zijn wat ik wil. Dit geeft een basis van 560x350x180mm in de onderste helft, dan heb ik ruimte genoeg om alles naar elkaar te leggen (of de zelfs de grafische kaart rechtop te zetten). Als ik alles neerleg dan moet ik wel een riser kabel gebruiken om de GPU plat te leggen, maar het voordeel is dat ik dan "hoogte" genoeg over hou voor airflow. In de cover die dan bovenop komt kan ik dan fans zetten om lucht af te voeren, evt. met een duct om de CPU fan rechtstreeks verse lucht te voeren. Ook blijft er nog 3cm over aan speling tussen de componenten.

Het is dan ook zo dat ik met een GPU van 254mm lang alles netjes kan uitlijnen en dan blijft er nog bijna 9cm over voor kabels en air intake. De PSU kan dan vanuit die ruimte aanzuigen, evenals de GPU (al weet ik niet of die zuigt of blaast).

Ook heb ik gekeken naar de verschillen tussen de x570 en B550 chipsets. Volgens wikipedia heeft de X570 PCIe 4.0 ×16 tov. de B550 met PCIe 3.0 ×6. Hoe communiceert een GPU dan als die PCI-e 4.0 x16 verwacht op een B550 moederbord? (of mis ik hier iets en communiceren CPU en GPU rechtstreeks en is het moederbord hier niet/minder van belang?).
B550 is dus ook een optie als de chipset niet van belang is voor de CPU-GPU communicatie. Het voordeel is dat een B550 geen extra fan heeft, geen RGB en ook goed in kleiner formaat is te krijgen, o.a. de MSI B550M PRO-VDH WIFI voor € 131,-.

Ik heb mijn wensen lijstje bijgewerkt, ik twijfel alleen dus nog over het moederbord. Wel een riser toegevoegd om de videokaart plat te leggen, dit is alleen wel een PCI-e 3.0 x16, niet toekomst proof, maar PCI-e 4.0 risers zijn niet te krijgen :? :

1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Edge WiFi€ 199,45€ 199,45
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 423,19€ 423,19
1MonitorenPhilips E-line 245E1S Zwart€ 168,-€ 168,-
1CasemoddingCooler Master Riser Cable PCIe 3.0 x16 Ver. 2 - 200mm€ 26,65€ 26,65
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 123,90€ 123,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 106,90€ 106,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.320,14

Zit ik een beetje goed met de compatibiliteit tussen de componenten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:25

sapphire

Die-hard pruts0r

Is de koffer nou om het geheel verplaatsbaar te maken of daadwerkelijk om in te vervoeren?

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een ITX case en scherm en dat dan in een koffer als je het wilt vervoeren? Iets als een Sliger Conswole moet makkelijk in een koffer passen en kan nette hardware aan.

Als je toch zelf in de koffer wilt bouwen waarom dan alsnog ATX hardware pakken? Als je toch maar alleen een videokaart pakt waarom dan geen B550 ITX bordje? Die heeft gewoon PCIe 4 voor de videokaart, als je M.2 ook wilt dat weet ik niet zeker. Dan Zou X570 altijd nog kunnen.

Idem met de voeding, als je ruimte beperkt is waarom geen Corsair SF450/600? Die dingen zijn echt een slok op een borrel kleiner.

Sowieso geen slecht idee om wat ideeën op te doen in de SFF community wat betreft lay-out en ruimte optimalisatie lijkt me ? :)

edit: Over de koeling, je hebt het vooral over air intake. Als je ruimte zo beperkt is zou ik me meer richten op de warmte uit de case krijgen ;)

[Voor 8% gewijzigd door sapphire op 12-07-2020 15:32]

Gabriël ITX

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Djarune
Peter_B schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:19:

Ook heb ik gekeken naar de verschillen tussen de x570 en B550 chipsets. Volgens wikipedia heeft de X570 PCIe 4.0 ×16 tov. de B550 met PCIe 3.0 ×6. Hoe communiceert een GPU dan als die PCI-e 4.0 x16 verwacht op een B550 moederbord? (of mis ik hier iets en communiceren CPU en GPU rechtstreeks en is het moederbord hier niet/minder van belang?).
B550 is dus ook een optie als de chipset niet van belang is voor de CPU-GPU communicatie. Het voordeel is dat een B550 geen extra fan heeft, geen RGB en ook goed in kleiner formaat is te krijgen, o.a. de MSI B550M PRO-VDH WIFI voor € 131,-.
Er is geen reden om een X570 te nemen. B550 heeft 20 lanes PCI-e 4.0 waaronder max 16 voor de gpu dus gewoon PCI-e 4.0 x16 en dan nog 4 voor de M.2 aansluiting. Deze 20 lanes komen vanuit de Ryzen cpu. De X570 chipset levert zelf ook nog eens 20 lanes dus in totaal 40 lanes PCI-e 4.0. Alleen noodzakelijk voor 2x een PCI-e 4.0 gpu die de volle bandbreedte nodig heeft. Oftewel nooit voor jouw doeleinde!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Djarune
Peter_B schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:19:

1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Edge WiFi€ 199,45€ 199,45
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 423,19€ 423,19
1MonitorenPhilips E-line 245E1S Zwart€ 168,-€ 168,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 123,90€ 123,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 106,90€ 106,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.320,14

Zit ik een beetje goed met de compatibiliteit tussen de componenten?
De MSI X570 Gaming Edge is zowat de slechtste X570 bord wat er bestaat. Neem een B550. De B550 Tomahawk is veel beter, maar waarom zou je überhaupt een fullsize ATX nemen? Neem een ITX of een micro ATX (vanwege de prijs). Heb je meer airflow in de koffer.

De RX 5700 XT is een heethoofd. Makkelijk temperaturen boven de 100 graden Celsius. Ik zou voor Nvidia gaan en / of voor speciale edities. Powercolor heeft een 5700 OC die minder hitte afgeeft en er bestaat ook een 5700 met maar 1 fan. Helaas is die alleen in Japan te koop.

Wat betreft de voeding. Liever de be quiet! Straight power 11 dan deze. Die is beter en momenteel goedkoper. Bovendien heeft de Corsair hele stugge kabels die slecht zijn weg te werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peter_B
Djarune schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:56:
[...]

De MSI X570 Gaming Edge is zowat de slechtste X570 bord wat er bestaat. Neem een B550. De B550 Tomahawk is veel beter, maar waarom zou je überhaupt een fullsize ATX nemen? Neem een ITX of een micro ATX (vanwege de prijs). Heb je meer airflow in de koffer.

De RX 5700 XT is een heethoofd. Makkelijk temperaturen boven de 100 graden Celsius. Ik zou voor Nvidia gaan en / of voor speciale edities. Powercolor heeft een 5700 OC die minder hitte afgeeft en er bestaat ook een 5700 met maar 1 fan. Helaas is die alleen in Japan te koop.

Wat betreft de voeding. Liever de be quiet! Straight power 11 dan deze. Die is beter en momenteel goedkoper. Bovendien heeft de Corsair hele stugge kabels die slecht zijn weg te werken.
Ok, dan wordt het een B550 moederbord: Wat denken jullie van de Asus TUF Gaming B550M-PLUS (WI-FI)? Alleen heeft die de vermelding ECC geheugen, is dat een optie of verplicht?

Ik heb geen aandelen Corsair ;) , die heb ik alleen overgenomen uit de BBG, dus als voeding de be quiet!

De videokaart blijf ik moeilijk vinden. De 5700XT's zijn heethoofden, dus die vallen af. Als optie zijn er de 5700's of NVidia... Ik ben en blijf ik een Nederlander, dus ik wil de meeste bang-for-buck, maar ook geen BBQ. Ik overweeg nu een van de volgende:
1VideokaartenAsus Radeon RX5700-8G€ 377,50€ 377,50
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Super Armor OC€ 484,63€ 484,63
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Super Ventus GP OC€ 436,05€ 436,05
1VideokaartenPowercolor AXRX 5700 8GBD6-3DH/OC€ 404,72€ 404,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.702,90

De Asus omdat die gebruik maakt van de single fan reference cooler;
De MSI, als Nvidia tegenhanger met vergelijkbare prestaties als een 5700XT (volgens de BBG van Maart). Wat maakt het verschil tussen de Super Armor OC en de Super Ventus GP OC, behalve €50,-?;
De Powercolor, omdat degene is waar @Djarune volgens mij aan refereerde;

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-03 20:42

nXXt

Carpe omnia

Ontzettend gaaf project. Heb het scherm trouwens zelf ook, maar dan voor een wat meer gebruikelijke opstelling. Overigens wel eens inderdaad met de suggesties voor ITX (of eventueel mATX als je toch meer zou willen). Alles wat je niet aan ruimte afdekt met een moederbord, is ruimte die je kunt gebruiken voor koeling en afvoeren van hitte.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Djarune
Peter_B schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:46:
[...]
Ik ben en blijf ik een Nederlander, dus ik wil de meeste bang-for-buck, maar ook geen BBQ.
Dat begrijp ik, maar met zo’n koffer zul je toch consessies moeten doen. Bedenk eens hoe de warme lucht het snelst naar buiten kan? Als er precies gaten zijn boven de fans kan dat lukken. Of anders met custom waterkoeling. Dat vergroot het Tweakers gehalte, maar is zeker geen best-bang-for-buck

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-01 23:03
De gpu platleggen gaat denk ik niet goed werken omdat de fans luchtaanzuigen en daarbij voldoende lucht moet zijn onder de gpu. Je zou de gpu dan eigenlijk willen omdraaien zoals die andere pckoffermaker ook heeft gedaan (ook al gebruikt hij waterkoeling). Hij heeft dat kunnen doen door de pcie extender onder het moederbord door te laten lopen, maar daarvoor heb je dus wel een klein moederbord nodig.

Rechtop zetten kan natuurlijk ook, maar dan heb je misschien wel een aparte intake nodig voor de cpu, omdat de gpu anders de luchtstroom blokkeert.

Ik hoop dat je zo begrijpt wat ik bedoel, anders moet ik het even uittekenen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Peter_B
Immanent Ike schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:42:
De gpu platleggen gaat denk ik niet goed werken omdat de fans luchtaanzuigen en daarbij voldoende lucht moet zijn onder de gpu. Je zou de gpu dan eigenlijk willen omdraaien zoals die andere pckoffermaker ook heeft gedaan (ook al gebruikt hij waterkoeling). Hij heeft dat kunnen doen door de pcie extender onder het moederbord door te laten lopen, maar daarvoor heb je dus wel een klein moederbord nodig.

Rechtop zetten kan natuurlijk ook, maar dan heb je misschien wel een aparte intake nodig voor de cpu, omdat de gpu anders de luchtstroom blokkeert.

Ik hoop dat je zo begrijpt wat ik bedoel, anders moet ik het even uittekenen.
Het plat leggen van de GPU, door middel van een riser kabel, was juist het plan, dan wijzen de fans mooi omhoog. zie ook het plaatje in mijn vorige post:

De riser kabel loopt dan onder de GPU door. Het nadeel van een riser kabel is dat die nog niet in PCI-e 4.0 verkrijgbaar zijn en dat je je moederbord dan terug moet zetten naar PCI-e 3.0 om geen issues te krijgen. Dit zou dan ook voor een NVidia RTX 2060 Super pleiten, die zijn "maar" PCI-e3.0 x16 (al gebruiken de AMD 5700's ook maar evenveel bandbreedte als een 3.0 terwijl ze wel PCI-e 4.0 zeggen te zijn).

Ik had al een riser van Cooler Master op mijn lijstje staan.
Djarune schreef op maandag 13 juli 2020 @ 07:09:
[...]

Dat begrijp ik, maar met zo’n koffer zul je toch consessies moeten doen. Bedenk eens hoe de warme lucht het snelst naar buiten kan? Als er precies gaten zijn boven de fans kan dat lukken. Of anders met custom waterkoeling. Dat vergroot het Tweakers gehalte, maar is zeker geen best-bang-for-buck
Het idee is ook om in de bovenplaat fans te plaatsen, die dan dus de warme lucht afvoeren. Om helemaal save te zijn wil ik voor een NVidia RTX 2060 gaan.

Watercooling zie ik zeker zitten, maar dan alleen een all-in-one systeem, omdat ik als de dood ben dat het lekken als ik zelf de loodgieter ga uithangen :X. Zeker omdat dit systeem met regelmaat verplaatst gaat worden van op de achtertafel, plat liggend, naar de grond, rechtopstaand. Dan ben ik bang dat de koppelingen gaan los zitten en lekken.
Al wil ik watercooling wel uitstellen tot ik denk dat nodig is/moet: als ik het niet koel of stil genoeg krijg en ook omdat GPU all-in-one watercooling nog niet zo standaard is als all-in-one voor de CPU. Mocht ik aan de watercooling gaan dan heb ik de "Cooler Master MasterLiquid ML240L RGB" CPU cooling op mijn lijstje staan. Voor de GPU heb ik nog niet iets geschiktst gevonden...

Ik kom nu zo'n beetje op onderstaand systeem uit:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenAsus TUF Gaming B550M-PLUS (WI-FI)€ 158,99€ 158,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Super Ventus GP OC€ 436,05€ 436,05
1MonitorenPhilips E-line 245E1S Zwart€ 168,90€ 168,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 121,65€ 121,65
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,35€ 98,35
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 107,90€ 107,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.287,49

De keuze voor het moederbord en de GPU heb ik gebaseerd op de jullie aanwijzingen, de gebruikers reviews en de BBG's _/-\o_ .

Ik ga sowieso de monitor binnenkort bestellen, dan ik definitieve afmetingen van de koffer bepalen en daar de onderdelen voor gaan bestellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Djarune
Succes! Het zou leuk zijn als je Tweakers op de hoogte houdt met je koffer build. :)

• Peter_B
De eerste stappen zijn gezet, het duurt allemaal langer dan gepland met vakantie en de het weer opstarten van de kids na de vakantie.

De hardware was rap besteld en moest natuurlijk worden uitgeprobeerd O-):

En toen afgelopen weekeindes aan de koffer gewerkt:

Eerst wilde ik alles met popnagels vastzetten, maar dat gaf zoveel uitsteeksels aan de binnenkant van de koffer, dus uiteindelijk en tapset gekocht en alles met M5 vastgeschroefd, dus 52+16+6 M5 gaten verder:

De monitor heeft de aansluitingen op de achterkant zitten dus de video gaat met een haakse HDMI kabel en voor de power heb ik een verlengkabeltje gesoldeerd met een haaks plugje.

De zijkanten van de koffer zijn betonplex van 10mm in aluminium profielen. In totaal weegt de koffer alleen al 5kg.

De voeding heb ik al van zijn garantie ontdaan door die open te schroeven en er een 230v aansluiting aan te solderen voor de adapter van de monitor. Ik wil eigenlijk aan de buitenkant geen power aansluiting maken, dus dan de aansluiting van de voeding hergebruiken.

Nu bezig met de hardware bevestiging te bedenken. De voeding komt vast met een haaks profiel en het moederbord zet ik vast met afstandsbusjes. De grafische kaart wil in hoek profieltjes leggen.

Qua warmte valt het wel mee. Ik heb de koeler van de processor wel vervangen door een Wraith PRISM (gekregen van een collega die een threadripper heeft met waterkoeling) want de standaard Wraith Stealth maakte meer herrie dan verwacht.
Tijdens het gamen (Witcher 3 op ultra) warmt de GPU de zijkanten van de koffer lekker handwarm op 8)7.

Hopen dat ik van het weekend nog even tijd heb voor meer knutselen, foto's volgen.

Allemaal bedankt voor de hulp _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-04 20:13
Hoe gaat het hier ondertussen mee?
Ik ben sinds een aantal weken ook bezig met voorbereiding van simpele koffermod, beginnend met wat oudere hardware, maar wel voldoende voor 1080p uiteindelijk alhier.

Dus ben wel benieuwd naar keuzes en voortgang van je build!

• Peter_B
@Suicyder Alle hardware zit erin. Ik ben nog aan het puzzelen geweest hoe ik alles vast ging maken. Het moederbord zit gewoon vast op afstandsbusjes die ik in de bodem heb getapt. en de voeding en grafische kaart heb ik in aluminium hoek profielen gezet.

Eerst wilde ik de pci shield van de grafische kaart gebruiken als steun, maar dat ging niet werken omdat die te ver uitstak. Nu zit dit gewoon vast in de riser aan de ene kande en de VGA/PCIe voedingsstekker aan de andere kant.

Plaatjes zeggen meer dan woorden:

Aanpassingen die ik nog wil doen zijn iets van een bescherming van de CPU koeler. De koeler steekt nu vrij hoog uit, als ik mijn toetsenbord in de koffer leg en de koffer op zijn kant zet, dan duwt het tobo tegen de koeler aan en ben ik bang dat die de boel stuk duwt.
Ik denk of aan een (hoek)profiel over de breedte of zelfs een aluminium plaat met op juiste plek gaten voor airflow/koeler (maar ik heb niet de middelen om dat netjes te doen).
Misschien nog een andere fan op de koeler, want RGB is niet echt mijn ding :*)

Maar over het algemeen een redelijk geslaagd project. Wel een zware bevalling 17,9kg 8)7, niet echt portable, maar dat was ook niet de bedoeling.

• 99ruud99
Niet bang voor stof? zou je niet een stoffilter erbovenop monteren ? Dan kan je toetsenbord niet meer in de koffer...

• Peter_B
99ruud99 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:22:
Niet bang voor stof? zou je niet een stoffilter erbovenop monteren ? Dan kan je toetsenbord niet meer in de koffer...
Nee, niet echt. De koffer staat niet op de grond als die aanstaat. En laptops op tafel vangen wel wat stof, maar dat wordt pas na jaren een probleem.
En nu is het wel handig dat ik de hele boel in de koffer kan doen en alles weg is.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee