Beste Tweakexperts,
Eerst maar even een intro in wat ik van plan ben en waarom.
Ik wil een "verplaatsbaar" systeem hebben dat ik makkelijk op de achtertafel kan zetten maar ook makkelijk kan opruimen. Simpel zou je zeggen, neem een laptop. Yep, dat is wat ik de afgelopen 15 jaar ook heb gedaan, maar aan een laptop zitten een aantal nadelen:
Mijn zoektocht naar passende koffers liep uiteindelijk uit op of te kleine koffers of hele dure koffers. Qua maat zit ik aan een 23 inch scherm te denken, dus dan kom je al snel uit op een maat van 560mm X 350mm en om ook een beetje grafische kaart erin te passen moet onderste helft al 150mm hoog zijn.
Dus ook de koffer wil ik custom bouwen. Op Videohouse heb ik alles gevonden wat ik nodig heb om zelf een koffer te maken. Een koffer met als maten 560x350x180mm (onderkant) + 550x350x60mm (klep) komt dan op € 90,- (incl. BTW.).
In deze afmetingen past een volwaardig ATX moederboard, grafische kaart, voeding en een 23" monitor.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
€ 1100,- tot €1200,- exclusief monitor (en eventuele all-in-one watercooling).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles, waar ik voornamelijk over twijfel is de monitor. Het makkelijkste is een monitoren met de aansluitingen naar beneden, maar de Philips E-line 245E1S ziet er qua specs en reviews goed uit. Deze zou met een haakse HDMI kabel in de deksel moeten passen, maar is HDMI wel future proof/geschik voor 1440p gamen? Of moet ik naar DisplayPort, helaas kan ik daar geen haakse kabels van vinden
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope als het maar goed samenwerkt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet teveel herrie, omdat ik dichter op de kast dan normaal. Heel misschien waterkoeling, maar dan wel een all-in-one systeem. Dit om het geluidsniveau laag te krijgen. Ik wil eigenlijk geen aftermarket (cpu) coolers installeren omdatik bang ben dat die met het vele verplaatsen gaan afbreken/de boel slopen vanwege het hogere gewicht en het overhangen. Dus dan liever water cooling op de CPU en GPU, maar dit kan achteraf altijd nog.
Toekomst proof, al stel ik dit systeem wel samen met het idee dat ik later kan upgraden (dus liever een graka van €400,- dan een van €900,-). Ik merk namelijk dat een CPU langer mee kan dan een GPU kwa power.
WiFi+Bluetooth, ik wil de computer zoveel mogelijk draadloos gebruiken.
Het liefst geen RGB (geen harde eis, je kan het ook uitzetten).
Ga je overklokken?
Nee, maar eventueel all-in-one watercooling om het geluidsniveau te bepereken. Hier heb ik geen kaas van gegeten, maar het voordeel van een all-in-one systeem is dat kans op lekken minimaal is.
Wat verwacht je van ons?
Advies over de monitor (en of ik dus wegkom met HDMI, zodat ik later niet als nog een andere monitor moet kopen omdat DisplayPort een gemis is);
Wel of geen watercooling;
Of een x570 moederboard slim is of toch gewoon een B550;
Dit is wat ik zelf bedacht vanuit de BBG's en andere aankoop topics:
Het moederboard vanwege de Wifi en future proof zijn, ik kan hier tzt. altijd nog een AMD 4xxx CPU inzetten.
Van de video kaart heb ik weinig kaas gegeten, maar volgens de diverse topics zou de 5700 meer dan voldoende moeten zijn om op 1440p te gamen, ik heb geen idee of ik 144Hz nodig heb.
Graag jullie tips en advies, dan kan ik aan mijn vakantie project gaan beginnen

Eerst maar even een intro in wat ik van plan ben en waarom.
Ik wil een "verplaatsbaar" systeem hebben dat ik makkelijk op de achtertafel kan zetten maar ook makkelijk kan opruimen. Simpel zou je zeggen, neem een laptop. Yep, dat is wat ik de afgelopen 15 jaar ook heb gedaan, maar aan een laptop zitten een aantal nadelen:
- Duurder dan losse componenten;
- Niet up te graden (voornamelijk de grafische kaart is een probleem);
- Altijd minder krachtige componenten (vanwege warmte ontwikkeling);
- Minder keuze in hardware/specs;
- Scherm beperkt tot 17/18 inch;
- Slecht(ere), driver, support;
- Games die niet goed werken met switchable graphics;
- Windows die niet goed de videokaart support (zoals op het moment Win10 hangt als de AMD drivers worden geladen;
- HW support onder Linux
Mijn zoektocht naar passende koffers liep uiteindelijk uit op of te kleine koffers of hele dure koffers. Qua maat zit ik aan een 23 inch scherm te denken, dus dan kom je al snel uit op een maat van 560mm X 350mm en om ook een beetje grafische kaart erin te passen moet onderste helft al 150mm hoog zijn.
Dus ook de koffer wil ik custom bouwen. Op Videohouse heb ik alles gevonden wat ik nodig heb om zelf een koffer te maken. Een koffer met als maten 560x350x180mm (onderkant) + 550x350x60mm (klep) komt dan op € 90,- (incl. BTW.).
In deze afmetingen past een volwaardig ATX moederboard, grafische kaart, voeding en een 23" monitor.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Inbouwen in een koffer
- Casual gamen op 1440p, zoals: Fallout 4, The Witcher 3, Cyberpunk 2077 ...
- Niet overclocken
€ 1100,- tot €1200,- exclusief monitor (en eventuele all-in-one watercooling).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles, waar ik voornamelijk over twijfel is de monitor. Het makkelijkste is een monitoren met de aansluitingen naar beneden, maar de Philips E-line 245E1S ziet er qua specs en reviews goed uit. Deze zou met een haakse HDMI kabel in de deksel moeten passen, maar is HDMI wel future proof/geschik voor 1440p gamen? Of moet ik naar DisplayPort, helaas kan ik daar geen haakse kabels van vinden

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope als het maar goed samenwerkt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet teveel herrie, omdat ik dichter op de kast dan normaal. Heel misschien waterkoeling, maar dan wel een all-in-one systeem. Dit om het geluidsniveau laag te krijgen. Ik wil eigenlijk geen aftermarket (cpu) coolers installeren omdatik bang ben dat die met het vele verplaatsen gaan afbreken/de boel slopen vanwege het hogere gewicht en het overhangen. Dus dan liever water cooling op de CPU en GPU, maar dit kan achteraf altijd nog.
Toekomst proof, al stel ik dit systeem wel samen met het idee dat ik later kan upgraden (dus liever een graka van €400,- dan een van €900,-). Ik merk namelijk dat een CPU langer mee kan dan een GPU kwa power.
WiFi+Bluetooth, ik wil de computer zoveel mogelijk draadloos gebruiken.
Het liefst geen RGB (geen harde eis, je kan het ook uitzetten).
Ga je overklokken?
Nee, maar eventueel all-in-one watercooling om het geluidsniveau te bepereken. Hier heb ik geen kaas van gegeten, maar het voordeel van een all-in-one systeem is dat kans op lekken minimaal is.
Wat verwacht je van ons?
Advies over de monitor (en of ik dus wegkom met HDMI, zodat ik later niet als nog een andere monitor moet kopen omdat DisplayPort een gemis is);
Wel of geen watercooling;
Of een x570 moederboard slim is of toch gewoon een B550;
Dit is wat ik zelf bedacht vanuit de BBG's en andere aankoop topics:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 165,- | € 165,- |
1 | Moederborden | MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi | € 199,90 | € 199,90 |
1 | Videokaarten | Sapphire Radeon RX 5700 Pulse | € 389,85 | € 389,85 |
1 | Monitoren | Philips E-line 245E1S Zwart | € 168,90 | € 168,90 |
1 | Muizen | Logitech MX Master 2S Grafiet | € 65,99 | € 65,99 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 59,50 | € 59,50 |
1 | Voedingen | Corsair RM550x (2018) Zwart | € 107,05 | € 107,05 |
1 | Solid state drives | Intel 660p 1TB | € 122,73 | € 122,73 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.278,92 |
Het moederboard vanwege de Wifi en future proof zijn, ik kan hier tzt. altijd nog een AMD 4xxx CPU inzetten.
Van de video kaart heb ik weinig kaas gegeten, maar volgens de diverse topics zou de 5700 meer dan voldoende moeten zijn om op 1440p te gamen, ik heb geen idee of ik 144Hz nodig heb.
Graag jullie tips en advies, dan kan ik aan mijn vakantie project gaan beginnen

Discoveries are made by not following instructions.