Toon posts:

1440p Computer in Koffer

Pagina: 1
Acties:

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16:43
Eens met @99ruud99. Pak een Mini-ITX systeem. De B550 ITX mobo's (geen reden om voor X570 te gaan) zijn heel goed. Bovendien hebben ITX moederborden vaak standaard wifi en bluetooth. Als koffer behuizing kun je trouwens voor zoiets gaan:

pricewatch: Lian Li TU150 Window Zwart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Peter_B
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 27-10 18:58
Naar aanleiding van de reactie van @Immanent Ike ben ik gaan teken om een beeld te krijgen hoe alles zou passen:

De grote/oppervlakte van de koffer wordt voornamelijk bepaald omdat ik er een 23" scherm in wil maken, hoogte kan (bijna) alles zijn wat ik wil. Dit geeft een basis van 560x350x180mm in de onderste helft, dan heb ik ruimte genoeg om alles naar elkaar te leggen (of de zelfs de grafische kaart rechtop te zetten). Als ik alles neerleg dan moet ik wel een riser kabel gebruiken om de GPU plat te leggen, maar het voordeel is dat ik dan "hoogte" genoeg over hou voor airflow. In de cover die dan bovenop komt kan ik dan fans zetten om lucht af te voeren, evt. met een duct om de CPU fan rechtstreeks verse lucht te voeren. Ook blijft er nog 3cm over aan speling tussen de componenten.

Het is dan ook zo dat ik met een GPU van 254mm lang alles netjes kan uitlijnen en dan blijft er nog bijna 9cm over voor kabels en air intake. De PSU kan dan vanuit die ruimte aanzuigen, evenals de GPU (al weet ik niet of die zuigt of blaast).

Ook heb ik gekeken naar de verschillen tussen de x570 en B550 chipsets. Volgens wikipedia heeft de X570 PCIe 4.0 ×16 tov. de B550 met PCIe 3.0 ×6. Hoe communiceert een GPU dan als die PCI-e 4.0 x16 verwacht op een B550 moederbord? (of mis ik hier iets en communiceren CPU en GPU rechtstreeks en is het moederbord hier niet/minder van belang?).
B550 is dus ook een optie als de chipset niet van belang is voor de CPU-GPU communicatie. Het voordeel is dat een B550 geen extra fan heeft, geen RGB en ook goed in kleiner formaat is te krijgen, o.a. de MSI B550M PRO-VDH WIFI voor € 131,-.

Ik heb mijn wensen lijstje bijgewerkt, ik twijfel alleen dus nog over het moederbord. Wel een riser toegevoegd om de videokaart plat te leggen, dit is alleen wel een PCI-e 3.0 x16, niet toekomst proof, maar PCI-e 4.0 risers zijn niet te krijgen :? :

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Edge WiFi€ 199,45€ 199,45
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 423,19€ 423,19
1MonitorenPhilips E-line 245E1S Zwart€ 168,-€ 168,-
1CasemoddingCooler Master Riser Cable PCIe 3.0 x16 Ver. 2 - 200mm€ 26,65€ 26,65
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 123,90€ 123,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 107,05€ 107,05
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 106,90€ 106,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.320,14

Zit ik een beetje goed met de compatibiliteit tussen de componenten?

Discoveries are made by not following instructions.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Peter_B
Immanent Ike schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:42:
De gpu platleggen gaat denk ik niet goed werken omdat de fans luchtaanzuigen en daarbij voldoende lucht moet zijn onder de gpu. Je zou de gpu dan eigenlijk willen omdraaien zoals die andere pckoffermaker ook heeft gedaan (ook al gebruikt hij waterkoeling). Hij heeft dat kunnen doen door de pcie extender onder het moederbord door te laten lopen, maar daarvoor heb je dus wel een klein moederbord nodig.

Rechtop zetten kan natuurlijk ook, maar dan heb je misschien wel een aparte intake nodig voor de cpu, omdat de gpu anders de luchtstroom blokkeert.

Ik hoop dat je zo begrijpt wat ik bedoel, anders moet ik het even uittekenen.
Het plat leggen van de GPU, door middel van een riser kabel, was juist het plan, dan wijzen de fans mooi omhoog. zie ook het plaatje in mijn vorige post:

De riser kabel loopt dan onder de GPU door. Het nadeel van een riser kabel is dat die nog niet in PCI-e 4.0 verkrijgbaar zijn en dat je je moederbord dan terug moet zetten naar PCI-e 3.0 om geen issues te krijgen. Dit zou dan ook voor een NVidia RTX 2060 Super pleiten, die zijn "maar" PCI-e3.0 x16 (al gebruiken de AMD 5700's ook maar evenveel bandbreedte als een 3.0 terwijl ze wel PCI-e 4.0 zeggen te zijn).

Ik had al een riser van Cooler Master op mijn lijstje staan.
Djarune schreef op maandag 13 juli 2020 @ 07:09:
[...]

Dat begrijp ik, maar met zo’n koffer zul je toch consessies moeten doen. Bedenk eens hoe de warme lucht het snelst naar buiten kan? Als er precies gaten zijn boven de fans kan dat lukken. Of anders met custom waterkoeling. Dat vergroot het Tweakers gehalte, maar is zeker geen best-bang-for-buck
Het idee is ook om in de bovenplaat fans te plaatsen, die dan dus de warme lucht afvoeren. Om helemaal save te zijn wil ik voor een NVidia RTX 2060 gaan.

Watercooling zie ik zeker zitten, maar dan alleen een all-in-one systeem, omdat ik als de dood ben dat het lekken als ik zelf de loodgieter ga uithangen :X. Zeker omdat dit systeem met regelmaat verplaatst gaat worden van op de achtertafel, plat liggend, naar de grond, rechtopstaand. Dan ben ik bang dat de koppelingen gaan los zitten en lekken.
Al wil ik watercooling wel uitstellen tot ik denk dat nodig is/moet: als ik het niet koel of stil genoeg krijg en ook omdat GPU all-in-one watercooling nog niet zo standaard is als all-in-one voor de CPU. Mocht ik aan de watercooling gaan dan heb ik de "Cooler Master MasterLiquid ML240L RGB" CPU cooling op mijn lijstje staan. Voor de GPU heb ik nog niet iets geschiktst gevonden...

Ik kom nu zo'n beetje op onderstaand systeem uit:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenAsus TUF Gaming B550M-PLUS (WI-FI)€ 158,99€ 158,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Super Ventus GP OC€ 436,05€ 436,05
1MonitorenPhilips E-line 245E1S Zwart€ 168,90€ 168,90
1CasemoddingCooler Master Riser Cable PCIe 3.0 x16 Ver. 2 - 200mm€ 26,65€ 26,65
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 121,65€ 121,65
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,35€ 98,35
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 107,90€ 107,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.287,49

De keuze voor het moederbord en de GPU heb ik gebaseerd op de jullie aanwijzingen, de gebruikers reviews en de BBG's _/-\o_ .

Ik ga sowieso de monitor binnenkort bestellen, dan ik definitieve afmetingen van de koffer bepalen en daar de onderdelen voor gaan bestellen.

• Peter_B
De eerste stappen zijn gezet, het duurt allemaal langer dan gepland met vakantie en de het weer opstarten van de kids na de vakantie.

De hardware was rap besteld en moest natuurlijk worden uitgeprobeerd O-):

En toen afgelopen weekeindes aan de koffer gewerkt:

Eerst wilde ik alles met popnagels vastzetten, maar dat gaf zoveel uitsteeksels aan de binnenkant van de koffer, dus uiteindelijk en tapset gekocht en alles met M5 vastgeschroefd, dus 52+16+6 M5 gaten verder:

De monitor heeft de aansluitingen op de achterkant zitten dus de video gaat met een haakse HDMI kabel en voor de power heb ik een verlengkabeltje gesoldeerd met een haaks plugje.

De zijkanten van de koffer zijn betonplex van 10mm in aluminium profielen. In totaal weegt de koffer alleen al 5kg.

De voeding heb ik al van zijn garantie ontdaan door die open te schroeven en er een 230v aansluiting aan te solderen voor de adapter van de monitor. Ik wil eigenlijk aan de buitenkant geen power aansluiting maken, dus dan de aansluiting van de voeding hergebruiken.

Nu bezig met de hardware bevestiging te bedenken. De voeding komt vast met een haaks profiel en het moederbord zet ik vast met afstandsbusjes. De grafische kaart wil in hoek profieltjes leggen.

Qua warmte valt het wel mee. Ik heb de koeler van de processor wel vervangen door een Wraith PRISM (gekregen van een collega die een threadripper heeft met waterkoeling) want de standaard Wraith Stealth maakte meer herrie dan verwacht.
Tijdens het gamen (Witcher 3 op ultra) warmt de GPU de zijkanten van de koffer lekker handwarm op 8)7.

Hopen dat ik van het weekend nog even tijd heb voor meer knutselen, foto's volgen.

Allemaal bedankt voor de hulp _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Peter_B
@Suicyder Alle hardware zit erin. Ik ben nog aan het puzzelen geweest hoe ik alles vast ging maken. Het moederbord zit gewoon vast op afstandsbusjes die ik in de bodem heb getapt. en de voeding en grafische kaart heb ik in aluminium hoek profielen gezet.

Eerst wilde ik de pci shield van de grafische kaart gebruiken als steun, maar dat ging niet werken omdat die te ver uitstak. Nu zit dit gewoon vast in de riser aan de ene kande en de VGA/PCIe voedingsstekker aan de andere kant.

Plaatjes zeggen meer dan woorden:

Aanpassingen die ik nog wil doen zijn iets van een bescherming van de CPU koeler. De koeler steekt nu vrij hoog uit, als ik mijn toetsenbord in de koffer leg en de koffer op zijn kant zet, dan duwt het tobo tegen de koeler aan en ben ik bang dat die de boel stuk duwt.
Ik denk of aan een (hoek)profiel over de breedte of zelfs een aluminium plaat met op juiste plek gaten voor airflow/koeler (maar ik heb niet de middelen om dat netjes te doen).
Misschien nog een andere fan op de koeler, want RGB is niet echt mijn ding :*)

Maar over het algemeen een redelijk geslaagd project. Wel een zware bevalling 17,9kg 8)7, niet echt portable, maar dat was ook niet de bedoeling.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee