Netwerksetup - Mesh / AP of anders

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dehans
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-12-2022
Hallo all,

Ik wil wat aanpassingen doen in mijn netwerk.
Wat ik momenteel heb:
- Ziggo zakelijk
- 300Mbit/s Down/ 40 Mbit/s up
- Hitron modem
- Utp cat 5-6 kabels
- 1 switch woonkamer
- 1 switch 1ste verdieping
div. devices in netwerk (TV- NAS- 2 Ziggo tv box- Game consoles- Ip cameras- Philips HUE)

Hitron zend eigen wifi signaal uit. 2.4G en 5G met eigen Ssid naam
Bekabeld aangesloten: Devolo 1200+ 1 in woonkamer/ 1 eerste verdieping als AP.
Deze heeft ook een eigen 2.4G en 5G Ssid
Het idee was dat door ssidt ik het sterkte signaal kan kiezen. Dit is met name voor mobiele devices. Iphone/ iPad enzo)
Wifi bereik in keuken en tuin is beperkt.

Ideaal zou zijn een stabiel en snel bedraad/ draadloos netwerk in hele huis op een Ssid.
Betere controle wie op mijn netwerk zit
Soort van parent control welke devices op netwerk mogen tussen tijd X en Y

Ik heb een budget van 200-300 euro.

Op verzoek wordt door Ziggo de Horizon gewisseld voor Ziggo Connect Box welke ik zelf in Bridge mode kan zetten.

Ik heb zitten kijken naar
- TP link 9 Mesh 3 pack
- TP link 5 4 Pack.
- Uitbreiding van Devolo

Ondanks menig uurtje op fora toch een soort bomen bos niet meer zien verhaal van diverse mogelijkheden.
Voor en nadelen wel gevonden maar zoek graag advies van meer deskundigen wat een goede investering zou zijn.

Pro/Con
Link 9 heeft AC200.
Link 5 en Devolo AC1200
Link easy setup maar beperkte instel mogelijkheden enkel via app.
Devolo gebruik van eigen Ziggo router maar Ziggo heeft geen app interface wat er gebeurd op netwerk
TP Smarthome en virusscanner heeft volgens mij een trail duur van 3 jaar. Door bridge mode zou er dan geen virusscanner actief zijn (toch) als ik niet betaald upgrade. En is dit noodzakelijk???
Link 9 heeft 3 stations met Mesh en zou redelijk binnenhuis moeten afdekken
Link 5 heeft 4 stations en zou redelijk binnenhuis EN tuin etc afdekken
Eventueel Link uitbreiding kan bedraad als via 220v draadloos worden aangesloten. Grote voor/ nadelen zijn mij niet geheel duidelijk.
Devolo maakt gebruik van contact via stroomnetwerk?? en niet via draadloos contact onderling...??

Ik kan door de switches die in netwerk hangen op elke verdieping (woonkamer/ 1ste etage en zolder) bedraad devices aansluiten.

Als er nog iemand mee leest naar dit lange verhaal... :-) :-)

Wat zouden jullie doen voor upgrade sneller/ eenvoudiger te bedienen netwerk??

[ Voor 4% gewijzigd door 2dehans op 04-07-2020 13:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fotowilco
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-08-2024

fotowilco

Niet geschoten is altijd mis!

ik zou gaan kijken naar ubiquity apparatuur. en dan controller op je pc draaien dan red je het met je budget.

Ubiquiti Networks Unifi UAP-AC-M op midden verdieping kost rond de €100 neem je er 2 1 beneden 1 boven.
hoeft niet bekabeld, maar mesh zonder kabel is halve snelheid van de max(dus niet full duplex)

Canon 5DIII | Canon 7D | EF 24-70 2.8L | EF 70-200mm f/2.8L USM IS Type II | 50 MM 1.8 | Canon 430 EXII |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dehans
fotowilco schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:01:
ik zou gaan kijken naar ubiquity apparatuur. en dan controller op je pc draaien dan red je het met je budget.

Ubiquiti Networks Unifi UAP-AC-M op midden verdieping kost rond de €100 neem je er 2 1 beneden 1 boven.
hoeft niet bekabeld, maar mesh zonder kabel is halve snelheid van de max(dus niet full duplex)
Thxs voor je snelle response! Even snel paar videos beken van dit device wordt echter wel gepromoot met Ubi router maar werking zal het zelfde zijn.

Zou je mss nog aan kunnen geven waarom je de Ubi adviseert boven de genoemde andere opties (TP of uitbreiding Devolo)??

Ik zie nu nog niet zo goed wat voor of nadelen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fotowilco

fotowilco

ubnt apparatuur wordt ook veel zakelijk gebruikt.
heb zelf ook tp link geprobeerd, maar te vaak vage meldingen.
en met de ubnt 1x instellen en klaar.

ja ze adviseren zo'n dream machine. maar met je eigen router werkt het ook.
je kan het ok zonder controller doen, maar dan heb je niet alle functionaliteit. bv gastenportal en snel switchen kanalen als de buren in de weg zitten.

is ook heel topic over ubnt apparatuur https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1982858

Canon 5DIII | Canon 7D | EF 24-70 2.8L | EF 70-200mm f/2.8L USM IS Type II | 50 MM 1.8 | Canon 430 EXII |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dehans
@fotowilco duidelijk verhaal.

.. je schreef: hoeft niet bekabeld, maar mesh zonder kabel is halve snelheid van de max(dus niet full duplex)
Bekabeld wordt het gewoon een AP toch op max snelheid?

De interface/ controller is mij niet helemaal duidelijk. Mss kun je daar nog iets over zeggen.
Is dit de router waar je over spreekt of krijg je onderstaande interface bij de Unifi UAP-AC-M?

En 2 stuks is je advies... beneden en 1ste etage.. zou hele huis ongeveer moeten dekken....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYjJhNNI46W03WxpCPT5xEUNGLo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Qhdo5juVGORuMCmzNgF2gFh3.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fotowilco

fotowilco

je plaatje zie ik niet helaas.
ja bekabeld heb je volle snelheid. ( en niet full duplex is bij deze nog steeds tussen 200 en 300 mb als bereik goed is).

je kan de ap's met je telefoon instellen als accespoints. maar met de controller softwrae op je pc of een cloudkey. kun je je ap's beheren. dus je stelt eigenlijk een controller in en adopt dan je ap's.
dus gaat er 1 kapot koop je nieuwe adopt je en heb je alle juiste settings weer.

staat ok in [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1982858

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:31
Ik heb ook hele goede ervaringen met Unifi/Ubiquiti. Ik heb zelf 2x Unifi AC in wall in combinate met Unifi SW8 (POE voor de APs).
Een keer instellen en het werkt als een trein.

Alternatief zou de mesh tegenhanger zijn, Amplifi (ook van ubiquiti). Deze werken wel full speed draadloos (en eventueel bedraad). De AP's zijn vrij groot in het stopcontact, maar werkt ook zeer goed en stabiel. Ze hebben een aparte radio om met elkaar te communiceren.

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dehans
Okey... stabiliteit en ondersteuning van merk is ook van belang!

Met de interface plaatje bedoelde ik: https://images.app.goo.gl/jP5uDBB7LWfRNgrd9

Het alternatief van IJsquare moet ik even checken wat de voor en nadelen zijn tov het advies van Fotowilco. Het lijkt of ik daar een soort van basisstation nodig heb...??

[ Voor 9% gewijzigd door 2dehans op 04-07-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dehans
https://www.coolblue.nl/vergelijken/708658/821614/833965

Zonder reclame te willen maken maar hier een overzicht van het merk met 3 alternatieven.

De Ubiquiti UniFi AP AC In-Wall lijkt iets meer functies te hebben dan Unifi UAP-AC-M
Voordeel lijkt mij meer wan poorten / Mac filtering op de AP-AC

Maar de seamless routing is weer niet aangevinkt en op de AC-M weer wel en dat zorgt juist voor vlot overspringen naar beste wifi signaal voor mobiele devices..

Maar wordt op de site als middenklasse bestempelt ipv topklasse.

Misschien zouden jullie met de ervaringen aan willen geven wat de beste oplossing is voor mijn situatie van beiden devices??

En misschien super stomme vraag.. maar er staan IN WALL maar je kunt hem toch gewoon met een utp kabel uit de wand aansluiten er overall "neerleggen"

[ Voor 10% gewijzigd door 2dehans op 04-07-2020 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik zou sowieso niet voortborduren op het Devolo spul. Dat mesh op halve snelheid draait, klopt volgens mij niet. Met een ouderwetse WiFi-repeater wel ja. Maar een goede mesh-set met een draadloze backhaul heeft daar geen last van.

In mijn nieuwbouw woning was mijn oude netwerk apparatuur niet meer voldoende. Gekozen voor een Netgear Orbi RBK50 mesh set. Een unit op de bagage grond; de andere op de eerste verdieping en daarmee overal in huis perfecte dekking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:05
2x Ubiquiti Amplifi HD router en je bent klaar. Backhaul over ethernet en een uitstekende parental control.
https://help.amplifi.com/...les-and-Parental-Controls
Ik heb er hier ook 2 draaien en heb over 3 verdiepingen prima dekking met het voordeel dat er 4 ethernet aansluitingen op zitten. Alles in 1 SSID met bandsteering voor 2,4 of 5, echt nooit problemen mee.
Alles te bedienen vanaf je telefoon, gewoon haast te makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dehans
Duidelijk allemaal... ben de weg een beetje ingeslagen voor Ubiguiti....

De grote hamvraag was nu de beste optie is voor mijn aankomende Ziggo Connect Box welke als router of in bridgemodes kan functioneren.

Laat ik de in-wall even voorbij gaan... ik wil hem of op een kast neerzetten of aan de wand van een kamer monteren.

https://www.coolblue.nl/vergelijken/708658/821614

Zijn dan de twee reëele opties...

Volgens de reviews zou de AP veel worden gekocht t.o.v. de UAP
al snap ik de verschillen niet echt zo goed wat me opvalt:
- Poe op de AP
- 2.4 of 5G op AP en UAP beiden tegelijk
-...???

Iemand nog een suggestie voor ik de verkeerde bestel _/-\o_ thxs

[ Voor 93% gewijzigd door 2dehans op 04-07-2020 20:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:22
Die ronde modellen zijn enkel geschikt om aan het plafond te monteren, voor wandmontage zijn de interne antennes verkeerd gericht.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dehans
kosz schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 20:31:
2x Ubiquiti Amplifi HD router en je bent klaar. Backhaul over ethernet en een uitstekende parental control.
https://help.amplifi.com/...les-and-Parental-Controls
Ik heb er hier ook 2 draaien en heb over 3 verdiepingen prima dekking met het voordeel dat er 4 ethernet aansluitingen op zitten. Alles in 1 SSID met bandsteering voor 2,4 of 5, echt nooit problemen mee.
Alles te bedienen vanaf je telefoon, gewoon haast te makkelijk.
Kosz... dat is dus een router met 2 antennes bedoel je?
Ik zit vaak bij CoolB dus we praten over deze set?

https://www.coolblue.nl/p...jLysXM53quyUaAnNNEALw_wcB

Wat is het grote verschil dan behalve een stuk duurder t.o.v. de voorgestelde
https://www.coolblue.nl/p...quiti-unifi-uap-ac-m.html

??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:05
Amplifi is een ander ecosystem dan Unifi
Ik heb niet de set met de 2 antennes, ik het 2x de router welke verbonden zijn met ethernet (backhaul)
https://www.informatique....plifi-hd-wifi-router.html
Zo heb ik boven en beneden ook nog een extra ethernet aansluitingen.
Dekking van die routers zijn echt heel goed, en kunnen ook prima in het zicht staan. Ik zie vaak het advies voor AP's die bedoeld zijn voor aan het plafond, maar dan moet je ze daar ook wel aan hangen en niet ondersteboven op de kast omdat het zo fijn uit het zicht is.... Tja dan moet je niet klagen dat de dekking niet zo goed is achteraf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dehans
In sommige reviews lees ik dat de interface van de Ubiquiti Networks Unifi UAP-AC-M iets voor de meer ervaren gebruiker is.

Als ik kijk naar wat Kosz voorstelt heb ik van de zelfde leverancier een ander product die meer Plug and Play is.
Een voordeel is voor mij dat ik dan tevens de router heb van de fabrikant en de ziggo Connect box in bridge modes kan zetten. Heb ik daar niets meer mee te doen.

Nu is mijn laatste vraag (hoop ik ;-) wat nu verstandiger is. Kosz kiest voor 2 Routers, beiden bedraad en 1 als AP. Prima dekking en voordeel extra utp poorten op router locatie.

Ik heb boven een switch dus dat is voor mij prima en daarom niet noodzakelijk.

2 x router a ruim 160 euro = 320 euro

Een router met 2 x losse antenne modules kost 350.

Voor de 30 euro heb ik een extra AP in mijn huis of waardan ook ... dat is weliswaar niet bedraad maar kan overal zo in het stopcontact.

Nu is het misschien appels met peren vergelijken maar die devolo's vind connected aan de netspanning in huis niet geweldig....

Resume: als de keuze op den Amplifi valt wat is dan het "beste"
- 2 x router
- 1 x router met 2 wireless AP

Ik kan maar een beste antwoord geven maar feitelijk geldt het voor een ieder!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:22
Gewoon de Ziggo router blijven gebruiken, die hebben prima specs.
Waarom extra geld uitgeven voor iets dat je al hebt en als enkel die ziggo router niet voldoende dekking geeft dit uitbreiden met een accespoint die je bedraad aansluit.

Voor de meeste huizen is dat meer dan voldoende maar indien niet, dan kunt je nog ergens een access point toe voegen, maar voor wifi geld ook "less is more".

En als je geen behoefte/kennis hebt aan extra routeringen zeker niet aan meerdere routers beginnen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:31
2dehans schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 16:28:
En misschien super stomme vraag.. maar er staan IN WALL maar je kunt hem toch gewoon met een utp kabel uit de wand aansluiten er overall "neerleggen"
De term is misschien wat misleidend, beter is AT THE WALL. Het is bedoeld om op (ipv) je utp stopcontact te plaatsen.

Met de UAP's kan je de ziggo router zo laten, met de amplifi serie, zou ik je ziggo router in bridge modus zetten en de amplifi de router functie laten overnemen.

Overigens ondersteunen alle UAP's (in wall, AC-M, AC LR, AC Pro, etc) dezelfde functies (VLAN, mac filtering, seamless overgang, etc). Enkel hardware matig zijn er verschillen (sterkte van antennes, aantal poorten, etc).

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dehans
Ik wil een ieder even bedanken voor de input. Weer een aantal zaken geleerd mbt terminologie.

Gekeken bij een zaak waar men alle voorgestelde systemen hadden en toch op de TP link uitgekomen.
Dit staat mss haaks op de adviezen maar mijn doel werd hiermee met de TP deco5 3 pack ruimschoots behaald.
Bedraad aangelegd en op alle verdiepingen nu 250+ Mbps. De app werkt voor wat ik er mee wil op routergebied voldoende als ik het voor de Synology met poorten forwarden iets anders dan met de ziggo router.

Voordeel is verder dat ik een direct aanspreekpunt in de winkel heb met vragen of voor advies.

Al met al ruim binnen budget gebleven 180 euro.

Nogmaals bedankt voor de input!
Pagina: 1