Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

10700k overclock ervaringen

Pagina: 1
Acties:

• mascarpwn
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 24-03 09:45
Hey tweakers,

Ligt het aan mij, of zijn tweakers niet echt bezig met OCen? Beetje een dooie boel, deze forum.

Anyway, misschien is het een goed idee om onze OC ervaringen te delen.

Mijn 10700k draait op dit moment op 5.1ghz met een vcore van 1.32 VCCIO van 1.1 en VCCA van 1.2. Cinebench is consistent stabiel met scores tussen de 5300 en 5400. Aida64 draaide 3 uur lang stabiel met maximale temps van 78°c, Prime95 heb ik na 2 minuten uitgezet want de temps stegen boven de 90°c; idioot dus.

Ik lees overal dat je ongeveer 1.35v nodig hebt om 5.1ghz op alle kernen te halen en toch heb ik 2 maten met precies dezelfde setup, die 5.1ghz met een vcore van 1.26 halen. Hebben zij nou de 'silicon lottery' gewonnen, of zijn deze voltages onrealistisch laag, wat dus suggereert dat hun instellingen ietwat afwijken? (bv HT uit, etc.)

Wat zijn jullie ervaringen?

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• mascarpwn
Shit, helemaal vergeten dat ik deze thread al een keer aan had gemaakt.

Even kijken of ik de oude kan verwijderen. Excuus!

• Xfade
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 00:54
Probeer eens Prim95 v25.11 build 2. Nieuwere versies doen onrealistische AVX loads.

• mascarpwn
Xfade schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 13:58:
Probeer eens Prim95 v25.11 build 2. Nieuwere versies doen onrealistische AVX loads.
v25.11 gaat inderdaad prima. Ik heb nu Aida64 gedraaid, 60min stabiel met redelijke temps.

Er is zo ongelofelijk weinig te vinden mbt 10700k OCs; beetje gek.

• Xfade
Wss omdat er niet veel meer te halen is tov. vorige generaties. 5ghz+ allcore met multicore enhancement is zat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mascarpwn
Xfade schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 16:59:
Wss omdat er niet veel meer te halen is tov. vorige generaties. 5ghz+ allcore met multicore enhancement is zat.
Dat zal het inderdaad wel zijn; e 10700k is immers 'gewoon' een 9900k.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

BM met prime 95 is niet nodig, als Aida stabiel draait is het goed toch ?
Verder geef je echt heel weinig info over je gehele systeem en wat je wensen zijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mascarpwn
Hackus schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:49:
BM met prime 95 is niet nodig, als Aida stabiel draait is het goed toch ?
Verder geef je echt heel weinig info over je gehele systeem en wat je wensen zijn.
Wat wil je weten dan? Bios instellingen of hardware?

Ik heb een aorus z490i ultra, 16gb gskill ram 3600mhz

draai op 5.1ghz, fixed vcore 1.32 LLC turbo, ring ratio 48, vccio 1.1, vcca 1.2, cstates, turbo boosts, power limits allemaal disabled

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

mascarpwn schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:55:
[...]

Wat wil je weten dan? Bios instellingen of hardware?

Ik heb een aorus z490i ultra, 16gb gskill ram 3600mhz

draai op 5.1ghz, fixed vcore 1.32 LLC turbo, ring ratio 48, vccio 1.1, vcca 1.2, cstates, turbo boosts, power limits allemaal disabled
Ik wil niets weten, jij wilt hulp met je OC, dus geef je zvm info.
zet VCCIO en VCCSA eens op 1.25V

Hoe staat je RAM, op 3600MT/s ?

[Voor 7% gewijzigd door Hackus op 05-07-2020 11:05]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mascarpwn
Hackus schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:02:
[...]

Zou dat niet mijn temps juist verhogen? Ja, 3600 (xmp profiel regelt dat)

Anyway, ik vroeg nergens om 'hulp'; mijn OC draait als een zonnetje op lage voltages. Ik wilde ervaringen delen en zo bevindingen vergelijken, that's all.

[Voor 32% gewijzigd door mascarpwn op 05-07-2020 23:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xfade
Hackus schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:02:
[...]

Ik lees nergens dat hij hulp wil, alleen dat hij ervaring wil delen, en hebben.
Je kan IO en SA wel hoger zetten maar waarom. Dat genereert alleen maar warmte. Het draait al stabiel.

• mascarpwn
update:

Heb toch echt een top chip zeg! Heb gisteren 8 uur prime95 gedraaid op 5.0ghz met een vcore van 1.255 LLC Turbo.

5.1ghz is stabiel op 1.33v, maar voor die 100mhz ga ik toch liever met een veel lagere vcore.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
mascarpwn schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:00:
update:

Heb toch echt een top chip zeg! Heb gisteren 8 uur prime95 gedraaid op 5.0ghz met een vcore van 1.255 LLC Turbo.

5.1ghz is stabiel op 1.33v, maar voor die 100mhz ga ik toch liever met een veel lagere vcore.
Nu nog even Cinebench draaien en kijken waar je in de lijst terecht komt.

GoT Cinebench 'Wall of Fame' Topic

• mascarpwn
Fable schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:09:
[...]

Nu nog even Cinebench draaien en kijken waar je in de lijst terecht komt.

GoT Cinebench 'Wall of Fame' Topic
Ik heb wel 8 uur prime gedraaid, telt dat ook?

edit: oh, ik zie het al. Die thread gaat over scores; ik zit elke keer tussen de 5300 en 5400.

[Voor 13% gewijzigd door mascarpwn op 08-07-2020 11:20]

• maks11223344
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17-06 19:13
wat is je voltage onder load nu met LLC turbo? als het voltage flat blijft zou ik eens testen met LLC high en 1.15v io ik verwacht dat je het voltage nog wel wat lager zou kunnen krijgen.
ps zou ik 5.1ghz draaien zal met gamen toch nooit zo warm worden.
eneh 1.15v sa moet zat zijn voor 4000mhz geheugen ongeveer :P

ik ben wel benieuwt wat deze chips doen met custom watercooling en directdie gekoeld... als ik niet net me loop weer in elkaar had gehad had ik er een gekocht en resultaten hier gedeeld >:)
misschien dat iemand mij kan zeggen of je de "die" net zoals bij 9900k naar 8700k dikte kan lappen?

[Voor 9% gewijzigd door maks11223344 op 09-07-2020 16:02]

• mascarpwn
maks11223344 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:59:
wat is je voltage onder load nu met LLC turbo? als het voltage flat blijft zou ik eens testen met LLC high en 1.15v io ik verwacht dat je het voltage nog wel wat lager zou kunnen krijgen.
ps zou ik 5.1ghz draaien zal met gamen toch nooit zo warm worden.
eneh 1.15v sa moet zat zijn voor 4000mhz geheugen ongeveer :P

ik ben wel benieuwt wat deze chips doen met custom watercooling en directdie gekoeld... als ik niet net me loop weer in elkaar had gehad had ik er een gekocht en resultaten hier gedeeld >:)
misschien dat iemand mij kan zeggen of je de "die" net zoals bij 9900k naar 8700k dikte kan lappen?
Op 5.1ghz is mijn voltage onder load ~1.36v en in de bios 1.32v. 5.0ghz 1.255v in de bios en 1.27v onder load.

Gemiddelde temps in Prime95;
5.1ghz: 80°c - 90°c afhankelijk vd kern (4 uur laten draaien)
5.0ghz: 70°c - 75°c (8 uur laten draaien)

Ik zou vccio op 1.0 en SA op 1.1 kunnen zetten, maar heb echt geen zin meer om te stresstesten :'(

[Voor 6% gewijzigd door mascarpwn op 09-07-2020 16:53]

• theerik009
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 01-06 14:48
mascarpwn schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:52:
[...]

Op 5.1ghz is mijn voltage onder load ~1.36v en in de bios 1.32v. 5.0ghz 1.255v in de bios en 1.27v onder load.

Gemiddelde temps in Prime95;
5.1ghz: 80°c - 90°c afhankelijk vd kern (4 uur laten draaien)
5.0ghz: 70°c - 75°c (8 uur laten draaien)
Oude topics opgraven, joepie!

Ik ben sinds kort ook eigenaar van een 10700k, en dacht, ga mijn ervaringen ook maar eens delen. Heb deze overclock settings geprobeerd (1.32v vcore in bios en 51x core multiplier, LLC turbo op Gigabyte Z490 Aorus Elite), en werkte verdomd goed, CPU werd alleen wel lekker warm (10 min Cinebench R23, tussen de 80 en 90). Hierna nog even gespeeld met de voltage, heb hem nu 100% stabiel op 1.29v in de BIOS :) en temps zijn nu onder de 80.

Ik ga kijken of ik 5.2GHz kan halen - wacht alleen op een extra fan voor ik met dat niveau van hitte wil gaan spelen.

• mascarpwn
theerik009 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:37:
[...]

Ik ben sinds kort ook eigenaar van een 10700k, en dacht, ga mijn ervaringen ook maar eens delen. Heb deze overclock settings geprobeerd (1.32v vcore in bios en 51x core multiplier, LLC turbo op Gigabyte Z490 Aorus Elite), en werkte verdomd goed, CPU werd alleen wel lekker warm (10 min Cinebench R23, tussen de 80 en 90). Hierna nog even gespeeld met de voltage, heb hem nu 100% stabiel op 1.29v in de BIOS :) en temps zijn nu onder de 80.

Ik ga kijken of ik 5.2GHz kan halen - wacht alleen op een extra fan voor ik met dat niveau van hitte wil gaan spelen.
Ja Cinebench gaat wel lekker. De problemen beginnen op te duiken bij prime95. Cinebench en aida kreeg ik met een relatief lage voltage stabiel.

• enomiss
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 01:21
theerik009 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:37:
[...]

Ben hier ook mee bezig, maar dan op een ITX bord dus qua temps iets lastiger.

Iets gedaan met AVX?
Welke voltage mode heb je? Auto, fixed, adaptive, override...?
En welk profiel heb je bovenaan staan in de bios? Default, gaming of die andere?
En heb je MCE uitstaan?
Andere relevante settings die je hebt aangepast?
Welke temp hou jij aan als max?

Ik heb nu een stabiele 4.8 Ghz op 1.155 V bij 75 C die bij idle ook inzakt meer zonder throttling bij boosten.
Ik heb in de bios ook de tjmax ingesteld op 85 C. Vind ik erg fijn en veilig voor mijn gevoel.

[Voor 3% gewijzigd door enomiss op 22-12-2020 03:08]

• theerik009
enomiss schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:01:
[...]

Iets gedaan met AVX?
En welk profiel heb je bovenaan staan in de bios? Default, gaming of die andere?
En heb je MCE uitstaan?

Ik heb nu een stabiele 4.8 Ghz op 1.148 V bij 75 C die bij idle ook inzakt meer zonder throttling bij boosten.
Ik heb in de bios ook de tjmax ingesteld op 85 C. Vind ik erg fijn en veilig voor mijn gevoel.
Ik gebruik zelf de 0 AVX offset, voltage fixed, met profile op default. MCE uit. Onder Advanced Voltage heb ik de LLC op Turbo gezet. Ring clock op 48x, core clock op 51x.

Heb zelf een redelijk zware koeler, haal in een stresstest rond de 80-85 graden. 85 is wel echt mijn maximum voor een stresstest, alles boven dat begint wel echt warm te worden (kan vaak nog wel), maar bij dagdagelijks gebruik haal je dat toch nooit. Dus een tjmax op 85 is inderdaad gewoon prima.

• enomiss
theerik009 schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:22:
[...]

Ik gebruik zelf de 0 AVX offset, voltage fixed, met profile op default. MCE uit. Onder Advanced Voltage heb ik de LLC op Turbo gezet. Ring clock op 48x, core clock op 51x.

Heb zelf een redelijk zware koeler, haal in een stresstest rond de 80-85 graden. 85 is wel echt mijn maximum voor een stresstest, alles boven dat begint wel echt warm te worden (kan vaak nog wel), maar bij dagdagelijks gebruik haal je dat toch nooit. Dus een tjmax op 85 is inderdaad gewoon prima.
Klinkt goed allemaal. Waarom is ring clock op 48 nodig?

• mascarpwn
enomiss schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:01:
[...]

Iets gedaan met AVX?
En heb je MCE uitstaan?

Ik heb nu een stabiele 4.8 Ghz op 1.148 V bij 75 C die bij idle ook inzakt meer zonder throttling bij boosten.
75° graden idle is echt niet goed hoor. Dat zijn mijn load temps @5.1ghz in Aida64. In Prime95 een graadje of 10 hoger.

Ik zou even een goede youtube guide zoeken om te begrijpen hoe je fatsoenlijk en vooral stabiel kunt overklokken. Ik zit overigens ook op een mini itx bordje en hoewel de VRMs iets warmer kunnen worden, zou dat geen invloeg moeten hebben op je CPU temps. Heb je wel een goede koeler? Anders zou ik niet eens aan OCen beginnen.

• enomiss
mascarpwn schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 00:22:
[...]

75° graden idle is echt niet goed hoor. Dat zijn mijn load temps @5.1ghz in Aida64. In Prime95 een graadje of 10 hoger.

Ik zou even een goede youtube guide zoeken om te begrijpen hoe je fatsoenlijk en vooral stabiel kunt overklokken. Ik zit overigens ook op een mini itx bordje en hoewel de VRMs iets warmer kunnen worden, zou dat geen invloeg moeten hebben op je CPU temps. Heb je wel een goede koeler? Anders zou ik niet eens aan OCen beginnen.
Nee idle is het rond de 30-33 C. Misschien was ik niet duidelijk.
De 75 C is bij 4.8Ghz op alle cores in Cinebench R23 bij de multicore test die 10 min loopt. Als ik hem daarna direct opnieuw start blijft de temp stabiel op 75 C. VRM wordt nooit warmer dan 53 graden.

1.155 V ---> 75 C en het minimale wat ik nodig heb voor 4.8Ghz. Dus als ik meer Ghz zou willen zou ik mijn max temperatuur moeten bijstellen als ik het goed begrijp. Ik weet niet of ik dat wil. Ik krijg het gewoon niet koeler in de Streacom DA2 V2 behuizing.

Eigenlijk ben ik al heel bij met het undervolten, de temp daling hierdoor, zero throttling, en max boost + 100mhz. Had niet verwacht dat dat zou gaan lukken in deze behuizing. Al vermoed ik dat non AVX games wel eens met meer Ghz zouden kunnen werken. Kan ik dan met een AVX offset het aantal Ghz omlaag halen voor apps die het welgebruiken?

Welke behuizing heb jij dan?
Meer leren over overklokken kan altijd. Video's die je kan aanraden?

[Voor 44% gewijzigd door enomiss op 22-12-2020 15:55]

• enomiss
Ik zit met het volgende, ik weet niet meer welke monitor tool ik moet vertrouwen. Ik heb vaak gelezen dat HWiNFO64 het meest betrouwbaar is. Echter ik twijfel of bepaalde waardes correct zijn. Zie het verschil in onderstaand plaatje. Is HWMonitor of HWiNFO64 correct? Bij HWiNFO64 zie ik zelden tot nooit verschillende CPU clock waardes per core. Bij HWMonitor verschillen die vaak per core. Ik heb ergens gelezen dat virtualization verkeerde waardes kan geven, maar dit heb ik uitgeschakeld in de bios, ook staat Hyper-V uit in Windows. Wat wel vreemd is, dat bij Task Manager virtualization enabled staat bij de CPU... krijg dit niet op disabled.

Daarnaast een ander vraagje, welke waardes zijn het belangrijkste om in de gaten te houden? Zijn dit volgens onderstaand plaatje A, B of C? Tot nu toe heb ik vooral gekeken naar C, dus VR VOUT. De VID waardes bij A zijn een stuk hoger, hoe kan dit en is dit erg?

[Voor 24% gewijzigd door enomiss op 22-12-2020 16:10]

• theerik009
enomiss schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:04:

Ik zit met het volgende, ik weet niet meer welke monitor tool ik moet vertrouwen. Ik heb vaak gelezen dat HWiNFO64 het meest betrouwbaar is. Echter ik twijfel of bepaalde waardes correct zijn. Zie het verschil in onderstaand plaatje. Is HWMonitor of HWiNFO64 correct? Bij HWiNFO64 zie ik zelden tot nooit verschillende CPU clock waardes per core. Bij HWMonitor verschillen die vaak per core. Ik heb ergens gelezen dat virtualization verkeerde waardes kan geven, maar dit heb ik uitgeschakeld in de bios, ook staat Hyper-V uit in Windows. Wat wel vreemd is, dat bij Task Manager virtualization enabled staat bij de CPU... krijg dit niet op disabled.

[...]

Daarnaast een ander vraagje, welke waardes zijn het belangrijkste om in de gaten te houden? Zijn dit volgens onderstaand plaatje A, B of C? Tot nu toe heb ik vooral gekeken naar C, dus VR VOUT. De VID waardes bij A zijn een stuk hoger, hoe kan dit en is dit erg?
Ik gebruik altijd HWInfo voor monitoring. Mijn clock speeds varieren ergens tussen de 5097 en 5101, dus is gewoon prima. Enige voltage wat belangrijk is, is de VR VOUT, dat is de actuele voltage die je moederbord in je processor pompt. De VID is de waarde die je CPU 'wil' krijgen :)

• theerik009
enomiss schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:18:
[...]

Klinkt goed allemaal. Waarom is ring clock op 48 nodig?
Het 'kan' theoretisch gezien een kleine performance increase geven. Maar kan wel de boel onstabiel maken.

• mascarpwn
enomiss schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 02:49:
[...]

Nee idle is het rond de 30-33 C. Misschien was ik niet duidelijk.
De 75 C is bij 4.8Ghz op alle cores in Cinebench R23 bij de multicore test die 10 min loopt. Als ik hem daarna direct opnieuw start blijft de temp stabiel op 75 C. VRM wordt nooit warmer dan 53 graden.

1.155 V ---> 75 C en het minimale wat ik nodig heb voor 4.8Ghz. Dus als ik meer Ghz zou willen zou ik mijn max temperatuur moeten bijstellen als ik het goed begrijp. Ik weet niet of ik dat wil. Ik krijg het gewoon niet koeler in de Streacom DA2 V2 behuizing.

Eigenlijk ben ik al heel bij met het undervolten, de temp daling hierdoor, zero throttling, en max boost + 100mhz. Had niet verwacht dat dat zou gaan lukken in deze behuizing. Al vermoed ik dat non AVX games wel eens met meer Ghz zouden kunnen werken. Kan ik dan met een AVX offset het aantal Ghz omlaag halen voor apps die het welgebruiken?

Welke behuizing heb jij dan?
Meer leren over overklokken kan altijd. Video's die je kan aanraden?
Je behuizing heeft niet heel veel invloed op je cpu temps; ik heb zelf de nzxt h200i en een kraken 72x.

Verder hebben cinebench en aida nauwelijks belastende avx instructies maar je kunt je afvragen of dat uberhaupt nodig is. Persoonlijk zou ik nooit onder de 1.2 vcore gaan met constante ghz (dus met speedstep uit). Simpelweg omdat de temps onder 1.25v super laag zijn en de extra voltage helpt met stabiliteit.

Ik zou cinebench een uurtje laten draaien en om throttlen te voorkopen een vaste snelheid in te stellen. Als het mis gaat crash je en dst kun je niet missen. Throttlen wel.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True