Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Waarom niet een leuk setje boekenplank speakers ipv de Jamo's?vectormatic schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:08:
Vraagje: na een verhuizing ben ik de woonkamer aan het inrichten, en de oude Jamo vloerstaanders passen niet lekker meer langs de TV, dus ik ben op zoek naar wat anders.
Nu ben ik geen fan van soundbars, en vind ik stereo goed genoeg, dus was ik uitgekomen op een "normaal" stereosetje, a-la pricewatch: Denon D-M41 Zwart waarbij ik de speakers bovenop het TV meubel zou zetten. Belangrijkste functie van het ding is audio van de TV over SPDIF spelen, radio is secundair, aux is een "leuk als ie t heeft"
Doe ik hier iets heel erg fout? Mis ik iets?
Omdat ik het ook niet heel erg vind om de giga-versterker die ik nu heb te vervangen voor wat compacters. Daarnaast is die versterker ook maar een 2e handsje, en zou ik die waarschijnlijk ook willen vervangen als ik mooie nieuwe speakers koop.Loei123 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:24:
[...]
Waarom niet een leuk setje boekenplank speakers ipv de Jamo's?
Ik ben geen echte audiofiel, maar stoor me wel aan het blikkerige geluid wat er uit de TV zelf komt, en wil toch het idee hebben dat ik iets fatsoenlijks koop, dus ik hoop met iets als die D-M41 een aardige middenweg die toch goed geluid oplevert, maar wel compact is, en dat ik zelf niet helemaal nuts hoef te gaan met zelf kiezen van speakers etc (keuzestress, paralysis bij analysis etc..)
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Helder.vectormatic schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:30:
[...]
Omdat ik het ook niet heel erg vind om de giga-versterker die ik nu heb te vervangen voor wat compacters. Daarnaast is die versterker ook maar een 2e handsje, en zou ik die waarschijnlijk ook willen vervangen als ik mooie nieuwe speakers koop.
Ik ben geen echte audiofiel, maar stoor me wel aan het blikkerige geluid wat er uit de TV zelf komt, en wil toch het idee hebben dat ik iets fatsoenlijks koop, dus ik hoop met iets als die D-M41 een aardige middenweg die toch goed geluid oplevert, maar wel compact is, en dat ik zelf niet helemaal nuts hoef te gaan met zelf kiezen van speakers etc (keuzestress, paralysis bij analysis etc..)
Ik denk niet dat er veel mis mee zal zijn, al zou ik zelf wel eerst gaan luisteren om zeker te zijn dat een compacter setje niet tegen gaan vallen qua geluid. Wel leuk dat de Denon nog en sub-out heeft mocht je het gevoel krijgen wat oemph te missen.
Ik hoop dat de D-M41 wel genoeg power heeft om de woonkamer een beetje te vullen, de D-T1 is goedkoper maar heeft maar de helft van de power.
Kwa bass maak ik me niet druk, ik had voorheen met de Jamos alleen de 5 inch drivers en dat was ook voldoende, vandaar ook liever een setje met boekenplank speakers dan een soundbar, driver-diameter FTW
Als een soundbar dat kan, waarom dit setje dan niet?vectormatic schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:39:
@Loei123 Luisteren kan op zich geen kwaad, misschien wel een idee om eens een fatsoenlijke audio winkel op te zoeken.
Ik hoop dat de D-M41 wel genoeg power heeft om de woonkamer een beetje te vullen, de D-T1 is goedkoper maar heeft maar de helft van de power.
Edit: Ik kijk zelf nog wel eens op Youtube om een idee te krijgen van wat zo'n setje kan.
Ik zie van de Denon echter alleen maar Oekraïense/Indiase video's verschijnen.
[ Voor 16% gewijzigd door Loei123 op 03-07-2020 09:46 ]
Je hoeft je niet zo druk te maken om de versterker in de D-M41. De speakers bepalen in hoge mate hoe het geluid klinkt, en ook hoe luid het geluid is - check de luidspreker sensitivity in dB. Hoe hoger deze gevoeligheid, des te efficienter de speaker het elektrische signaal omzet in geluidsgolven (dus luider bij dezelfde signaalstroom).vectormatic schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:39:
@Loei123 Luisteren kan op zich geen kwaad, misschien wel een idee om eens een fatsoenlijke audio winkel op te zoeken.
Kwa bass maak ik me niet druk, ik had voorheen met de Jamos alleen de 5 inch drivers en dat was ook voldoende, vandaar ook liever een setje met boekenplank speakers dan een soundbar, driver-diameter FTW
Qua grootte schat ik in dat de D-M41 even hoog en diep is als je "giga versterker", dus je gaat waarschijnlijk niet echt vooruit op de ruimte. Je zou dus ook de oude versterke aan kunnen houden, en je budget besteden aan 2 goede boekenplank speakers.
Of mist je oude versterker bepaalde functies/aansluitingen? In dat geval moet ie inderdaad maar weg.
Als je echt ruimte wil besparen, dan kom je toch echt terecht bij een soundbar. Er zijn hele goede, maar je moet kijken of die in je budget passen.
Een soundbar.. tja, ik vind ze persoonlijk niet heel mooi, en kwa woofer diameter verwacht ik op de lage tonen toch minder van zon ding (en een losse subwoofer heb ik ook liever niet, ruimte technisch), dus de voorkeur gaat wel uit naar een stereoset.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
https://piratelogic.nl/?p=nl.little.one
Als je het geluid van vloerstaanders wilt behouden zonder de omvang ervan, is dit waarschijnlijk je beste optie: De MFB-technologie zorgt dat er ook met een kleine luidspreker bij lage tonen een heel stuk minder te lijden heeft van zijn geringe omvang, ze produceren zonder problemen de diep lage tonen die je van een subwoofer gewend bent. Ze produceren een heel natuurlijk geluid zonder nadruk op de bas , maar zodra je geluid met stevige bas af gaat spelen gaan ze dat voor je regelen.
Blijf dat toch altijd een beetje een dooddoener vinden: kleine speakers waar evenveel laag uit zou komen. Het is niet geheel onmogelijk, maar wel grotendeel. Diepgang, efficientie en grootte zijn uitwisselbare eenheden en daar kan je niet omheen. Een kleine speaker die diepgang heeft, is dus automatisch niet efficient. MFB is een mooie techniek, maar voor zover mij bekend alleen in te zetten voor harmonische vervorming reductie. Maar meer output krijg je alleen door grotere woofer of grotere uitslag ervan.dmantione schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:36:
Ik heb de Little/One Motional Feedback-luidsprekers van Chris Kamphuizen langs mijn OLED-televisie staan:
https://piratelogic.nl/?p=nl.little.one
Als je het geluid van vloerstaanders wilt behouden zonder de omvang ervan, is dit waarschijnlijk je beste optie: De MFB-technologie zorgt dat er ook met een kleine luidspreker bij lage tonen een heel stuk minder te lijden heeft van zijn geringe omvang, ze produceren zonder problemen de diep lage tonen die je van een subwoofer gewend bent. Ze produceren een heel natuurlijk geluid zonder nadruk op de bas , maar zodra je geluid met stevige bas af gaat spelen gaan ze dat voor je regelen.
Verder wordt hoe het inroom presteert, grotendeels door die room bepaalt. De pieken die ontstaan door staande golven maken vaak dat je denkt "zo dat gaat hard/diep!". Maar goed sublaag geeft niet alleen smalle pieken weer, maar heeft ook voldoende diepgang en output zonder dat de kamer resoneert.
@vectormatic actief overwogen? De markt voor entry level studio monitoren is erg goed. JBL maakt de zeer populaire en technisch uitstekende LSR 300 serie (305, 306, 308). Ook prima zijn de Adams audio speakers, t5v en t7v. Dat zijn modern ontworpen luidsprekers met oog voor constant afstraalgedrag, 1 van de belangrijkste dingen voor mooi geluid.
Een conus heeft een frequentiebereik waarin hij optimaal presteert. Als je een toon op een frequentie te horen wilt brengen die onder het optimale frequentiebereik ligt, krijgt dan werkt de natuurkunde tegen, je trekt de kast van de luidspreker bijvoorbeeld vacuüm en die gaat daarom een tegengestelde kracht uitoefenen die zorgt dat de luidspreker minder uitslaat dan de muziek wenst.Jag schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:12:
MFB is een mooie techniek, maar voor zover mij bekend alleen in te zetten voor harmonische vervorming reductie. Maar meer output krijg je alleen door grotere woofer of grotere uitslag ervan.
Wat er bij MFB gebeurt is dat de sensor in de conus dit detecteert en de kracht van de versterker gebruikt om de conus met meer geweld de juiste kant op te duwen. Het frequentiebereik waar de conus optimaal werkt wordt daardoor flink opgerekt. Voor een normale conus is bijvoorbeeld dit een normaal frequentiediagram:

Je ziet dat onder de 100Hz de respons flink afvlakt. Bij een MFB-luidspreker ligt dit punt veel lager, omdat de versterker de luidspreker met extra geweld voldoende uitslag geeft. Op een bepaald moment worden de natuurkrachten te groot en moet zelfs de MFB-luidspreker zich gewonnen geven. Als je het frequentiediagram van de Little/One bekijkt, zie je dat de luidspreker tot zeer lage tonen vrij weinig verlies heeft:

MFB doet niets met de totale hoeveelheid geluidsvermogen die een luidspreker kan voortbrengen. Het is niet zo dat de luidspreker opeens extra harde bassen kan voortbrengen, ze zijn echter een stuk beter aanwezig dan bij een luidspreker zonder MFB. Beter gezegd, juist bij zacht volume heeft de versterker juist meer reserves over om de beweging van de conus te corrigeren dan bij harde volumes.
In een huiskamersituatie naast de TV is dat precies goed, daar wil je niet zozeer keiharde herrie maken, maar juist de basweergave van de luidsprekers verbeteren. Als je de ruiten wilt laten sneuvelen, ja, dan zal de omvang van de luidspreker toch wel omhoog moeten, op normale volumes heb je toch het idee naast een vloerstaander te staan terwijl het in werkelijkheid een compact boekenplankluidsprekertje is.
Meer informatie over dit onderwerp:
https://www.mfbfreaks.com...l-feedback-achtergronden/
Exact! Akoestiek ruimte! Plaatsing speakers! Verder: kleine speakers en net, rustig aflopend laag = subwoofer. Zonder subwoofer is het op zijn best een inefficiënte speaker met een bump rond de 70Hz gevolgd door steile afval.Jag schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:12:
[...]
Blijf dat toch altijd een beetje een dooddoener vinden: kleine speakers waar evenveel laag uit zou komen. Het is niet geheel onmogelijk, maar wel grotendeel. Diepgang, efficientie en grootte zijn uitwisselbare eenheden en daar kan je niet omheen. Een kleine speaker die diepgang heeft, is dus automatisch niet efficient. MFB is een mooie techniek, maar voor zover mij bekend alleen in te zetten voor harmonische vervorming reductie. Maar meer output krijg je alleen door grotere woofer of grotere uitslag ervan.
Verder wordt hoe het inroom presteert, grotendeels door die room bepaalt. De pieken die ontstaan door staande golven maken vaak dat je denkt "zo dat gaat hard/diep!". Maar goed sublaag geeft niet alleen smalle pieken weer, maar heeft ook voldoende diepgang en output zonder dat de kamer resoneert.
Actieve luidsprekers zijn een stuk duurder en vereisen versterkers met pre-outs. Het lijkt me dat zulke versterkers in het hogere segment vallen.
Ik denk dat de TS zijn zinnen heeft gezet op een kleine microset van ongeveer 370 euro. Het versterkergedeelte moet in een hok van de meubel passen samen met de Wii, en er moet een 'kamervullend' geluid uit komen. We weten net te weinig om meer te zeggen (budget, maatvoering, kamergrootte, etc.)
Het beste lijkt me dus dat setje live aan te horen. Misschien voldoet het gewoon prima aan zijn wensen
[ Voor 8% gewijzigd door Fireshade op 03-07-2020 16:24 ]
Correctie van gesloten sub voor meer of extensie is triviaal en niet specifiek voor mfb. Dat heeft ook gewoon een naam; een linkwitz transform filter. Verder helemaal mee eens dat dat een goed idee is hoor. Zeker als je het dynamisch maakt: minder correctie bij hogere input om overexcursie/clippen te voorkomen. Maar het blijft een 5inch woofer, mijns inziens moet je daar niet afgrond diep mee willen spelen. Het is in zijn algemeenheid een beetje tegenstrijdig; men maakt zich zo vaak druk over vervorming vele cijfers achter de komma met DACs en versterkers. Maar het is wel vrij gangbaar om met veel te kleine speakers full range te willen spelen. Dan heb je zo 10+% thd te pakken!dmantione schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:38:
[...]
Een conus heeft een frequentiebereik waarin hij optimaal presteert. Als je een toon op een frequentie te horen wilt brengen die onder het optimale frequentiebereik ligt, krijgt dan werkt de natuurkunde tegen, je trekt de kast van de luidspreker bijvoorbeeld vacuüm en die gaat daarom een tegengestelde kracht uitoefenen die zorgt dat de luidspreker minder uitslaat dan de muziek wenst.
Wat er bij MFB gebeurt is dat de sensor in de conus dit detecteert en de kracht van de versterker gebruikt om de conus met meer geweld de juiste kant op te duwen. Het frequentiebereik waar de conus optimaal werkt wordt daardoor flink opgerekt. Voor een normale conus is bijvoorbeeld dit een normaal frequentiediagram:
[Afbeelding]
Je ziet dat onder de 100Hz de respons flink afvlakt. Bij een MFB-luidspreker ligt dit punt veel lager, omdat de versterker de luidspreker met extra geweld voldoende uitslag geeft. Op een bepaald moment worden de natuurkrachten te groot en moet zelfs de MFB-luidspreker zich gewonnen geven. Als je het frequentiediagram van de Little/One bekijkt, zie je dat de luidspreker tot zeer lage tonen vrij weinig verlies heeft:
[Afbeelding]
MFB doet niets met de totale hoeveelheid geluidsvermogen die een luidspreker kan voortbrengen. Het is niet zo dat de luidspreker opeens extra harde bassen kan voortbrengen, ze zijn echter een stuk beter aanwezig dan bij een luidspreker zonder MFB. Beter gezegd, juist bij zacht volume heeft de versterker juist meer reserves over om de beweging van de conus te corrigeren dan bij harde volumes.
In een huiskamersituatie naast de TV is dat precies goed, daar wil je niet zozeer keiharde herrie maken, maar juist de basweergave van de luidsprekers verbeteren. Als je de ruiten wilt laten sneuvelen, ja, dan zal de omvang van de luidspreker toch wel omhoog moeten, op normale volumes heb je toch het idee naast een vloerstaander te staan terwijl het in werkelijkheid een compact boekenplankluidsprekertje is.
Meer informatie over dit onderwerp:
https://www.mfbfreaks.com...l-feedback-achtergronden/
Actieve speakers heb je niet per se een receiver voor nodig. Duur zijn ze ook zeker niet. Dat minisetje kan ook hoor! Maar als je qua geluidskwaliteit de meeste bang for the buck wilt hebben, zijn die speakers die ik linkte denk ik lastig te verslaan!Fireshade schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:23:
Ik denk dat deze topic gekaapt wordt voor een ander onderwerp
Actieve luidsprekers zijn een stuk duurder en vereisen versterkers met pre-outs. Het lijkt me dat zulke versterkers in het hogere segment vallen.
Ik denk dat de TS zijn zinnen heeft gezet op een kleine microset van ongeveer 370 euro. Het versterkergedeelte moet in een hok van de meubel passen samen met de Wii, en er moet een 'kamervullend' geluid uit komen. We weten net te weinig om meer te zeggen (budget, maatvoering, kamergrootte, etc.)
Het beste lijkt me dus dat setje live aan te horen. Misschien voldoet het gewoon prima aan zijn wensen
pricewatch: Dali Zensor 1 AX (Wit)
https://www.hifiklubben.n...2Q3Ao4EAQYAiABEgJ2JPD_BwE
Hier vul je de kamer wel mee, en prima hifi geluid. Geen versterker nodig
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Inderdaad, komt omdat de afmetingenkwestie ook echt een ding is: Het is precies die hier geschetste probleemstelling: Vloerstaanders passen in de woonkamerinrichting vaak niet goed naast een televisie en dus ontstaat de probleemstelling om met een set kleinere luidsprekers zo min mogelijk geluidskwaliteit in te leveren. Een linkwitz-filter en MFB zou ik aanduiden als twee verschillende manieren om dezelfde kwestie aan te pakken, waarbij MFB vanwege de dynamische werking de geavanceerdere van de twee is.Jag schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:27:
Correctie van gesloten sub voor meer of extensie is triviaal en niet specifiek voor mfb. Dat heeft ook gewoon een naam; een linkwitz transform filter. Verder helemaal mee eens dat dat een goed idee is hoor. Zeker als je het dynamisch maakt: minder correctie bij hogere input om overexcursie/clippen te voorkomen. Maar het blijft een 5inch woofer, mijns inziens moet je daar niet afgrond diep mee willen spelen. Het is in zijn algemeenheid een beetje tegenstrijdig; men maakt zich zo vaak druk over vervorming vele cijfers achter de komma met DACs en versterkers. Maar het is wel vrij gangbaar om met veel te kleine speakers full range te willen spelen. Dan heb je zo 10+% thd te pakken!
Iets in mij zou toch niet snel voor Bluetooth gaan voor audio zodra het in sync moet zijn met beeld. Mogelijk geheel onterecht maar ik zou dan eerder via S/PDIF aansluiten en indien dat niet mogelijk is een losse DAC plaatsen tussen de TV en de actieve speakers.caspervc schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:39:
Ts, heeft je tv bluetooth? Anders zijn alleen 2 stereo met bluetooth te pairen actieve speakers ook een optie.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Fair point mbt afmeting.dmantione schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:48:
[...]
Inderdaad, komt omdat de afmetingenkwestie ook echt een ding is: Het is precies die hier geschetste probleemstelling: Vloerstaanders passen in de woonkamerinrichting vaak niet goed naast een televisie en dus ontstaat de probleemstelling om met een set kleinere luidsprekers zo min mogelijk geluidskwaliteit in te leveren. Een linkwitz-filter en MFB zou ik aanduiden als twee verschillende manieren om dezelfde kwestie aan te pakken, waarbij MFB vanwege de dynamische werking de geavanceerdere van de twee is.
Blijft wel een gesloten kastje met 5inch. Met BR ga je meer output hebben, met jouw voorstel meer diepgang. Dat is dan een afweging voor de ts. Ik blijf verder wel bij mij oorspronkelijke aanbeveling, wetende dat er tig prima alternatieven zijn
Inderdaad. Er bestaan adaptersetjes om SPDIF naar analoog low line signaal om te zetten. Dan hoef je inderdaad alleen twee goede actieve speakers erbij te kopen. En alleen de afstandsbediening van de tv is nodig om je volume te regelen. Ook geen eventueel sync-gezeik met Bluetooth.Jag schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:27:
Actieve speakers heb je niet per se een receiver voor nodig.
Het hok in de meubel is dan helemaal voor de Wii alleen
edit: @FeaR was me voor
[ Voor 3% gewijzigd door Fireshade op 03-07-2020 17:05 ]