Resultaten WiFi speakers Consumentenbond test

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixbitz
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-06 13:38
Hey Tweakers,

mijn schoonvader heeft een week geleden een tweetal Sonos One speakers gekocht. Deze bevallen prima, maar nu heeft hij gisteren de Consumentengids binnen gekregen waarin er een test is geweest tussen verschillende WiFi speakers. Hierbij komt de Sonos One met een 5,0 uit de test en de Sonos One SL een 8,3!

Waarom is dit verschil zo groot? De consumentenbond noemt het een verschil in software, maar hier is online helemaal niks over te vinden. Zover ik weet zijn het exact dezelfde speakers, alleen de SL heeft geen microfoon / voice services.
Ook een Sonos werknemer die ik via de telefoon gesproken heb, zegt hier niks van te weten.

Deugd het testpanel van de consumentenbond gewoon niet?

Zie de afbeelding hieronder voor de testresultaten uit de consumentengids.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/He-j-MJa9Sdzkfvb4rfR7X5NyEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrdXJPFQynNxaGpSffbW3QjJ.jpg?f=fotoalbum_large

Yesterday is history. Today is a gift. Tomorrow is mystery.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
Deze bevallen prima
Meer dan deze 3 woorden heb je niet nodig, toch?

Lekker boeiend wat een random review zegt, als hij er tevreden mee is, dan was het een goede koop.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En andersom; de cijfers zijn wel zo verschillend, dat ik me afvraag of CB niet een maandagochtend-modelletje heeft ontvangen.

Tegelijkertijd hebben ze ook een "stuur je klacht in" stukje; misschien dat je daar even navraag kan doen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:13
Haha! De SL scoort een 9,5 op geluid en de non-SL een 5,0.

Dat lijkt me gek. ☺️

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:09
De Consumentenbond moet het bij wasmachines houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixbitz
iamerwin schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:00:
Haha! De SL scoort een 9,5 op geluid en de non-SL een 5,0.

Dat lijkt me gek. ☺️
Ja precies! Daarom leek het mij dat die test van geen kant klopt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Geluidskwaliteit een 9,5? Die test kan ik niet serieus nemen. Natuurlijk is het prima voor wat je krijgt maar een 9,5 is echt veel te hoog.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:38
418O2 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:02:
Ook dat liever niet... 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixbitz
Hahn schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:52:
[...]

Meer dan deze 3 woorden heb je niet nodig, toch?

Lekker boeiend wat een random review zegt, als hij er tevreden mee is, dan was het een goede koop.
Dat is ook zeker, maar ik vraag me af waar dat grote verschil vandaan komt als beide speakers zo goed als exact hetzelfde zouden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:13
Staat er ook bij via welke techniek beide zijn geconnect voor de luistertest? Daar kan het verschil zijn ontstaan omdat je dan eigenlijk appels met peren vergelijkt als ze hier niet hetzelfde protocol en of wifi/Bluetooth hebben gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixbitz
aljooge schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:08:
Staat er ook bij via welke techniek beide zijn geconnect voor de luistertest? Daar kan het verschil zijn ontstaan omdat je dan eigenlijk appels met peren vergelijkt als ze hier niet hetzelfde protocol en of wifi/Bluetooth hebben gebruikt.
Beide speakers hebben geen Bluetooth zover ik weet
Allebei verbonden met WiFi, dus daar zou het niet aan kunnen liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

418O2 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:02:
Doe maar niet, met huishoudelijke apparatuur maken ze ook flink fouten. Kan mij nog een stofzuigertest herinneren met 2 Miele modellen waarbij het enige verschil was dat bij eentje een extra opzetstuk werd meegeleverd. Toch scoorden ze anders op een aantal punten zoals snoerlengte 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Ergens moet iets mis zijn gegaan met deze test met connecten, of de Sonos one bevat toch een productiefout, of ze hebben bij Sonos iets aangepast

Maak 100 dezelfde apparaten en je hebt nog steeds geen 100 gelijken, er kunnen zelfs een paar kapotten tussen zitten die er met de kwaliteitscontrole tussen uit worden gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:09
aljooge schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:44:
Ergens moet iets mis zijn gegaan met deze test met connecten, of de Sonos one bevat toch een productiefout, of ze hebben bij Sonos iets aangepast

Maak 100 dezelfde apparaten en je hebt nog steeds geen 100 gelijken, er kunnen zelfs een paar kapotten tussen zitten die er met de kwaliteitscontrole tussen uit worden gehaald.
Als je een beetje kennis hebt dan ga je toch zelf nadenken als er zoveel verschil tussen zit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:16
De consumentenbond testen zien er leuk uit tot ze iets testen waar je zelf veel verstand van hebt, dan blijkt het opeens nergens op te slaan. Dus mijn voorzichtige conclusie is dat die andere tests dan ook nergens op slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
nineball schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:22:
De consumentenbond testen zien er leuk uit tot ze iets testen waar je zelf veel verstand van hebt, dan blijkt het opeens nergens op te slaan. Dus mijn voorzichtige conclusie is dat die andere tests dan ook nergens op slaan.
die conclusie in deze is voorbarig, hoewel ook ik over het algemeen geen fan ben van de consumentenbond, moet er wel een verklaring komen waarom de ene speaker heel goed klinkt en de andere variant matig. Zelfs een prutser kan 2 speakers om en om connecten en als die met microfoon zelfs voor leken zoveel beter klinkt dan zonder, dan is dat heel vreemd

het zijn wat mij betreft 2 speakers met 1 functie verschil. maar die ene functie verschil geeft al aan dat ze niet uit dezelfde batch afkomstig kunnen zijn en dat betekent ook een ander moment van productie. Wie zegt dat alle onderdelen van de 2 sonos luidsprekers identiek zijn? Misschien was wel van een onderdeeltje iets op en hebben ze tijdelijk een “gelijkwaardig” alternatief gebruikt. We waren er niet bij toen ze het produceerden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:17

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

De CB kennende is de handleiding in een te klein lettertype gedrukt ofzo :P

Ik ben al heel lang geleden gestopt met het serieus nemen van hun reviews: ze delen minpunten uit voor zaken die zij belangrijk vinden, maar waar niet altijd een objectieve basis voor is.

Ik heb het voorbeeld al eens in een ander topic aangehaald, maar in een vergelijkende test jaren geleden tussen laptops kreeg de Macbook Air minpunten omdat Windows niet standaard werd meegeleverd. Feitelijk juist, maar om daar nu minpunten voor uit te delen... Neem hem dan niet mee in de vergelijkende test.

In een andere (oude) test bejubelde men een Packard Bell-PC omdat er zo'n mooie gedrukte handleiding en mooie overlay (soort Microsoft BOB maar dan van PB zelf) voor de desktop werd meegeleverd zodat ook beginners zonder Windows-ervaring de PC makkelijk konden gebruiken.

Het zijn punten waar eenieder zijn eigen afweging over moet maken, maar ik vind het niet terecht dat er dan minpunten voor worden uitgedeeld.

Met die Sonos lijkt het wel willekeur omdat beide modellen in basis hetzelfde zijn. Misschien een foutje en volgt volgende maand een rectificatie (iets met verschoven regels in de tabel ofzo). Gebeurt wel vaker in de CB Gids helaas.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Pagina: 1