Ik heb hier nog ca. 20 NiCD batterijen liggen, maar heb in het verleden deze batterijen nogal misbruikt, bijladen (gebruik ze voor oa fietsverlichting, kan dus geen lege batterijen gebruiken), niet helemaal ontladen, te veel ontladen, etc... De batterijen zijn momenteel duidelijk minder krachtig. Is er een mogelijkheid om dit effect (gedeeltelijk) op te heffen? Ik heb hier (sinds kort) een NiCD (snel-)lader/ontlader.
Verwijderd
yep (gedeeltelijk tenminste), weer gebruiken zoals ze gebruikt horen te worden (dus ontladen, weer laden). Of je moet NiMH's kopen, ben je gelijk van het hele probleem af...
Ga ik eens proberen... Die NiMH hebben ook geheugenproblemen, wat minder... Om nou alle 20 oplaadbare penlite's te vervangen... FFF
Heb vroeger zelf wel eens opstelling gemaakt om NiCD's te ontladen, gingen enkele alleen te ver, was niet de bedoeling, duurde ook 24-36 uur, 4 parralel, zware weerstand ertussen, een ledje (low-energy), werkte niet onaardig, maar dit is makkelijker...
Verwijderd
Voor zover ik weet helemaal niet... maar ze hebben daarentegen wel weer andere nadelen, tis maar net waarvoor je ze wilt gebruiken. Zie anders dit draadje eens, daar heb ik een heleboel info over oplaadbare batterijen gegeven.Op woensdag 08 augustus 2001 09:53 schreef WieMie het volgende:
Die NiMH hebben ook geheugenproblemen, wat minder...
Hele discussies, wel/geen geheugen. Volgens mij wel. Alle mobieltjes hier hebben NiMH en enkele hebben merkbaar geheugeneffect. (Vooral Ericsson en Motorola batt's). Wel betere cappaciteit die NiMH, was erg leuk toen m'n fietslamp uitviel vorige week, geen wegverlichting, heerlijk, kon met iemand mee met licht (dynamo...)
Verwijderd
NiMH batterijen hebben geen geheugen effect.
Wel lijkt het alsof veel fabrikanten zich tegen problemen proberen in te dekken door het toch te melden.
Heb hier in huis een Siemens Gigaset 1010 draadloze telefoon. Die werd met NiCd geleverd. Eèn doffe ellende vanwege het geheugen effect van de batterijen. De eerste 2 à 3 maanden ging het nog goed. Daarna telkens problemen met lege batterijen.
Vervolgens die NiCd's vervangen door Philips NiMH van 1100 mAh ofschoon er volgens het boekje alleen NiCd in kon.
Sindsdien (2 jaar geleden) nooit meer problemen mee gehad.
NiMH vertoont dus geen (merkbaar) geheugen effect, en een speciale oplader hebben ze tegenwoordig ook niet meer nodig
Wel lijkt het alsof veel fabrikanten zich tegen problemen proberen in te dekken door het toch te melden.
Heb hier in huis een Siemens Gigaset 1010 draadloze telefoon. Die werd met NiCd geleverd. Eèn doffe ellende vanwege het geheugen effect van de batterijen. De eerste 2 à 3 maanden ging het nog goed. Daarna telkens problemen met lege batterijen.
Vervolgens die NiCd's vervangen door Philips NiMH van 1100 mAh ofschoon er volgens het boekje alleen NiCd in kon.
Sindsdien (2 jaar geleden) nooit meer problemen mee gehad.
NiMH vertoont dus geen (merkbaar) geheugen effect, en een speciale oplader hebben ze tegenwoordig ook niet meer nodig
Het laden van een NiCad is ook erg belangrijk. In de modelbouwwereld bestaat er iets als een reflex lader, dit is een lader die tijdens het laden korte ontlaadpulsjes geeft.
Simpel gezegd trekken die ontlaadpulsjes de gasvorming in de cellen weg waardoor er ruimte ontstaat voor meer lading.
Ik gebruik zelf ook zo'n lader (zelfbouw) voor het laden van mijn accupakketen voor mijn RC-auto's en dat geheugeneffect is niet merkbaar
NiMh hebben wel degelijk een geheugeneffect maar inderdaad minder merkbaar. Maar dit komt ook omdat steeds meer laders pulserend laden.
Simpel gezegd trekken die ontlaadpulsjes de gasvorming in de cellen weg waardoor er ruimte ontstaat voor meer lading.
Ik gebruik zelf ook zo'n lader (zelfbouw) voor het laden van mijn accupakketen voor mijn RC-auto's en dat geheugeneffect is niet merkbaar
NiMh hebben wel degelijk een geheugeneffect maar inderdaad minder merkbaar. Maar dit komt ook omdat steeds meer laders pulserend laden.
Verwijderd
[Electronica-hobby-mode]
NiCD
-lage capaciteit
-grote piekstromen mogelijk
-grote laadstromen mogelijk
-memory-effect
-perfect voor een burst in modelbouw, een model-auto moet maar een uur kunnen rijden, maar lekker veel vermogen
Ni-MH
-grotere capaciteit
-kleine piekstromen
-kleine laadstromen
-memory-effect
-langdurig en betaalbaar gebruik, veel in GSM
Lithium-ion
-grote capaciteit
-geen memory-effect
-voor herlaad-freaks, je mag je accu altijd herladen, zoals een auto-accu
[/Electronica-hobby-mode]
NiCD
-lage capaciteit
-grote piekstromen mogelijk
-grote laadstromen mogelijk
-memory-effect
-perfect voor een burst in modelbouw, een model-auto moet maar een uur kunnen rijden, maar lekker veel vermogen
Ni-MH
-grotere capaciteit
-kleine piekstromen
-kleine laadstromen
-memory-effect
-langdurig en betaalbaar gebruik, veel in GSM
Lithium-ion
-grote capaciteit
-geen memory-effect
-voor herlaad-freaks, je mag je accu altijd herladen, zoals een auto-accu
Een uurOp woensdag 08 augustus 2001 22:37 schreef algabra het volgende:
[Electronica-hobby-mode]
Wij rijden 2400 mAh accu's in 5 minuten op
Je praat dus dan over een gemiddelde amperage van een kleine 30 Ampere
Pagina: 1