• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-03 07:39
Ik wist niet ik welk forum ik dit moest zetten dus verplaats maar als het fout staat :)

Welke oplaadbare batterijen kan ik het best kopen voor gebruik in een soul mp3cdspeler ? Is het waar dat NiMH batterijen maar 100x kunnen worden opgeladen ? (NiCd kunnen 1000x worden opgeladen).

Oja, nog 1 vraagje. Hoe weet je nou hoelang je de batterijen moet opladen in de soul ?

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01 10:51
Is ook best lastig om te kiezen in dit geval.....denk dat hij beter tot z'n recht komt in het Gadget Forum....dus bij deze verplaatst :).

• Morgoth
  • Laatst online: 15-03 13:05
Dit zou ik ook wel graag willen weten, en dan gelijk een linkje waar ik die kan bestellen ;)

Telkens duracel batterijen kopen kost zoveel geld :)

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

GP batterijen moet je hebben die zijn NIMH.
hebben eeen hoge capaciteit (tot 1800 mAH voor een AA-cel).
en zijn niet al te duur.

• Morgoth
GP batterijen :?

Is dat een afkorting?

Verwijderd

GP is een merk, ik heb ze ook

1600 mAH, 1.2 v voor mijn digicam

goeie batterijen ! :)

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Conrad heeft wel een flinke reeks Nimh batterijen, dus...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 17:03 schreef smallboy het volgende:
Welke oplaadbare batterijen kan ik het best kopen voor gebruik in een soul mp3cdspeler ? Is het waar dat NiMH batterijen maar 100x kunnen worden opgeladen ? (NiCd kunnen 1000x worden opgeladen).
100x is wel overdreven weinig... het is meer iets van 500x.
En ik heb zelf NiMH batterijen voor m'n rio500. Ze hebben een aantal voordelen, maar ook een aantal nadelen t.o.v. normale oplaadbare batterijen:

Voordelen:
• Hebben 2 tot 3 keer zoveel capaciteit als normale oplaadbare batterijen.
• Je kunt ze opladen wanneer je wilt zonder het zgn 'memory effect'. Dus ook halflege batterijen kun je bijladen totdat ze vol zijn zonder dat dit slecht is voor de batterij (normale batterij moet je eerst volledig ontladen voordat je ze oplaadt omdat er zich anders kristallen in de batterij vormen).
• Ze geven maximaal stroom totdat ze echt leeg zijn, terwijl normale oplaadbare batterijen steeds minder geven naarmate ze leeg raken.

Nadelen:
• Te lang doorladen (zodat ze heet worden) is zeer slecht.
Maar met een juiste laadstroom zodat ze niet heet worden kan het wel veilig.
• Je kunt ze minder vaak opladen (500 keer)
• Ze kunnen slecht tegen harde schokken (laten vallen op een tegelvloer is meestal het einde van een NiMH batterij).
• Ze ontladen zichzelf vrij snel (eerste dag 10%, elke dag daarna 1%). Maar dat doen normale oplaadbare batterijen ook (alleen wat minder snel).
• In plaats van 1,24 volt van een normale oplaadbare batterij geven ze 1,2 volt. Dit is geen probleem voor apparaten die maar weinig batterijen in serie nodig hebben. Maar bij bijvoorbeeld een Gameboy waar vier penlites in serie worden geschakeld, maakt dit toch wel flink wat uit in voltage. En als de batterijen dan ook nog leger beginnen te raken houdt de gameboy der al mee op voordat de batterijen volledig leeg zijn. Maar bij m'n mp3-speler die slechts 1 AA batterij nodig heeft maakt het nix uit (al zie ik vrijwel nooit op het display dat de batterij volledig vol is).
• Ze hebben meestal net een iets andere maat (iets langer/dikker). Maar door de plastic huls met de naam van de batterij deraf te halen past hij bij mij net zo goed als een normale batterij.
• Ze zijn relatief duur (tientje per AA batterij).

Ik vind ze zelf dus wel ideaal. Ik heb er twee, waarvan er altijd eentje in de oplader zit (overnacht ladertje). En als de batterij in m'n mp3-spelertje op begint te raken wissel ik ze om. Ik heb dus geen last van het snelle ontladen omdat ik altijd een verse batterij van de lader pak. En omdat ik ook batterijen die niet volledig leeg zijn alweer oplaad is het heel fijn dat ze geen last hebben van het 'memory effect'.

Verder gebruik ik een normaal overnacht ladertje, wat minder dan 10% van de capaciteit van de batterij aan laadstroom geeft. Hierdoor kun je de batterijen veilig voor altijd in de lader laten zitten. Al moet ik toegeven dat ze laatst met dat ultrahete weer wel iets te warm werden, en ik ze der voor de zekerheid maar ff uitgehaald heb.

• Morgoth
En welke van die nimh batterijen zijn nou het bruutst?

Ennuh ff wat anders, ik heb ooit is een klein accuutje van 4v gekocht, met de gedachte om dit aan te sluiten op m'n mp3discman. Alleen is het er nooit van gekomen om uit te zoeken hoe dit te doen.

Er zit een + en een - kant op (tis gewoon een plat metalen gedeelte zo'n + of - kant). Ik moet dus een kabel hebben die ik aan de kant van de batterij soldeer en in de netvoeding aansluiting van m'n mp3discman stop. Iemand hier ervaring mee?

[edit]
Ennuh heb je voor zo'n nimh batterij ook nog andere oplader nodig?

• smallboy
Bedankt voor de reacties. Ik ga morgen maar naar de fotozaak, ff kijken of die zulke batterijen hebben.

• kmf
  • Niet online

kmf

Wat ik me wel afvraag, welke Nimh AA-batterijen de meeste capaciteit hebben.

En ook: LiOn-accu's, kan je ze ook half gebruikt opladen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Morgoth
wat zeggen we van deze nimh batterij?

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0204002400995392792&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=122757&TK_PAR[MEDIUM]=89

die is heef meer mAH dan die GP batterij.

kwoot van conrad site over die batterij:
De Power-penlite met de ongelooflijke capaciteit van 1700 mAh! 1,2 V/1700 mAh · Type AA · Gewicht 28 g.
En die GP batterij heeft maar 1500mAH.

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 19:57 schreef morgoth het volgende:
En welke van die nimh batterijen zijn nou het bruutst?
Die met het meeste mAH :P En verder zou je nog een bekend merk kunnen nemen zoals GP/Nexxcell/MAHAcell/Kodak/Quest, maar dit maakt niet zoveel uit.

Waar je nog wel op kunt letten is dat er zowel high drain als low drain modellen bestaan.
Zo zou ik voor een fototoestel high drain nemen aangezien na het gebruiken van een flitslamp voor een keer of 20 je batterij wel leeg is :)

Kodak, Quest en Moltech zijn bijvoorbeeld merken met meestal high drain batterijen.
Ennuh heb je voor zo'n nimh batterij ook nog andere oplader nodig?
Ja, de voltagepiek die de batterij geeft als hij vol is, is anders dan bij NiCd batterijen. En er is dus ook geavanceerdere electronica voor nodig om die zwakkere piek te detecteren. Vooral voor snelladers is dit belangrijk zodat de lader automatisch af slaat als de batterij vol is om oververhitting te voorkomen (waar NiMH's niet tegen kunnen).

Maar je kunt ook een simpel nachtladertje nemen zonder dat mechanisme wat gewoon heel weinig stroom geeft, zodat je je batterijen gewoon altijd kunt door laten laden zonder dat ze te heet worden (zoals ik ook doe).

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 20:10 schreef morgoth het volgende:

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0204002400995392792&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=122757&TK_PAR[MEDIUM]=89

Ziet er wel aardig uit, maar het is nog niet eens zo spectaculair veel mAH hoor!
1850mAH is tegenwoordig al mogelijk in een simpele AA :P
Het zou wel kunnen dat dat een high drain batterij is!
Die hebben wat minder vermogen, maar kunnen veel beter tegen de 'bijna kortsluiting' situaties.

• kmf
  • Niet online

kmf

[..]

Shit je bent me voor :)

Maar toch wel jammer van de prijs, ik moet er minstens 4 kopen. Rio500 vreet 2 batterijen. En een set als reserve, dus...

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 20:19 schreef athlonkmf het volgende:
Rio500 vreet 2 batterijen.
:?

/me heeft ook een rio500, en daar gaat toch echt maar 1 AA batterij in!!!

• Morgoth
En wat vinden we van deze oplader?

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0204002400995392792&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=97496&TK_PAR[MEDIUM]=89

(sorry voor fuckin' de layout up big time :) )

En iemand nog ervaring met die accu methode die ik hierboven beschrijf? Of gaat dat sowieso niet werken?

• kmf
  • Niet online

kmf

Op dinsdag 17 juli 2001 20:22 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

:?

* kmf heeft ook een rio500, en daar gaat toch echt maar 1 AA batterij in!!!
Oeps, foutje :)

Wat ik bedoel is. Voor de acculader moet je een setje van 2 penlites hebben. En dus moet je dus sowieso 2 setjes hebben, wil je blijven doorspelen.

• Solosmots
  • Laatst online: 15-03 14:45
Ik hoorde laatst iemand op het forum over Varta's van 2100mAh lullen ofzo..
Ik zal wel ff zoeken of dat waar is, hier hebben we ook een stuk of 10 GP 1700's en 3 1600's. Goede batterijen :)

*/EDIT\*
Niets over te vinden op de Varta site helaas...

Verwijderd

Heb ff in de conrad catalogus gebladert (de papiere versie) en vondt daar de volgende penlites van het merk Rayovac. Deze hebben 1900mAh. Je hebt er echter wel een apart laad apparaat voor nodig.
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0201091720995395093&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=159677&TK_PAR[MEDIUM]=

• Potatoman
  • Laatst online: 15-03 14:59

Potatoman

koniwa

[..]

Heb ik ook besteld, zijn ook GP's (en behoorlijk goed :) )Ik gebruik ze nu voor mijn digicam en gaan behoorlijk lang mee.

The cyclographing developer

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 20:29 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Oeps, foutje :)

Wat ik bedoel is. Voor de acculader moet je een setje van 2 penlites hebben. En dus moet je dus sowieso 2 setjes hebben, wil je blijven doorspelen.
Voor de acculader die ik heb niet eens!
Daar kunnen 1,2,3 of 4 AA/AAA batterijen in...
Is gewoon een superklein, supergoedkoop en handig stopcontact ladertje.
En als ik het vermoeden heb dat m'n batterij in de rio500 wel eens leeg zou kunnen raken wissel ik 'm al om. Ik speel m'n batterijen dus ook vrijwel nooit helemaal leeg. En dat was ook een grote reden om NiMH te nemen, aangezien dat voor gewone NiCd batterijen niet zo goed is...

Verwijderd

De NiCd oplaadbare batteryen van Varta nemen, ik gebruik die al jaren en ze doen het hardstikke goed.
't is wel een nadeel dat oplaadbare batteryen eerder op zijn dan 'niet'-oplaadbare batteryen.

• smallboy
Laat maar...

• Morgoth
Hmmz ik zit nu te twijfelen of ik die nimh batterijtjes + oplader ga kopen ofdat ik toch ga proberen dat accuutje van mij er op aan te sluiten.

Iemand enig idee hoe lang ik op die nimh batterijen met m'n mp3 discman kan doen? (met die dure duracell batterijen doet ie maar paar uurtjes, 3 a 4 ofzo, met audio cd's zo'n 5 uur).

Verwijderd

Op woensdag 18 juli 2001 17:12 schreef morgoth het volgende:
Iemand enig idee hoe lang ik op die nimh batterijen met m'n mp3 discman kan doen? (met die dure duracell batterijen doet ie maar paar uurtjes, 3 a 4 ofzo, met audio cd's zo'n 5 uur).
De capaciteit van duracell batterijen haal je zowiezo niet met een oplaadbare batterij.
Maar de capaciteit van oplaadbare NiMH batterijen zit ergens tussen goedkope (niet-oplaadbare) batterijen tot niet-oplaadbare alkaline batterijen. Ik durf het net niet aan om te zeggen dat ze even goed zijn als alkaline batterijen, maar ze kunnen in elk geval wel evenaren met goedkope niet-oplaadbare batterijen.

Ik gok dus een uurtje of 2,5 tot 3 voor mp3s, en 4 uur voor data cd's.
Slurpt ook flink wat stroom trouwes! Hoeveel batterijen gaan derin?

• Morgoth
hmmz ik kwoot:
Hebben 2 tot 3 keer zoveel capaciteit als normale oplaadbare batterijen.
Dat zou dus betekenen dat gewone oplaadbare batterijen 2 tot 3x minder zoveel capaciteit hebben dan die duracell batterijen :?

Ik weet wel dat gewone oplaadbare minder lang mee gaan, maar toch niet de helft of zelfs meer minder lang?

Verwijderd

yep, tis echt beroerd... net nog ff gekeken op een paar oplaadbare NiCd batterijen van m'n ouders: 600 en 800 mAH (nieuwer). Hun gebruiken op mijn aanraden nog steeds NiCd's in hun reiswekkertjes omdat NiCd's niet zo snel zelfontladen. En aangezien die batterijen rustig een jaar lang in de caravan blijven liggen en die reiswekkertjes maar heel weinig stroom nodig hebben kun je dan wel weer beter NiCd nemen omdat de zelfontlading bij NiMH's groter zou zijn dan het verbruik :D

• Morgoth
Hmmz dat schiet niet echt op dan :'(

Tenminste wel voor doordeweeks als ik naar school ga... maar niet voor op de vakantie waar misschien geeneens een stopcontact is.

Dan toch maar die accu aan de praat proberen te krijgen... ik start er wel ff een topic over binnenkort :)
Pagina: 1