Op dinsdag 17 juli 2001 17:03 schreef smallboy het volgende:
Welke oplaadbare batterijen kan ik het best kopen voor gebruik in een soul mp3cdspeler ? Is het waar dat NiMH batterijen maar 100x kunnen worden opgeladen ? (NiCd kunnen 1000x worden opgeladen).
100x is wel overdreven weinig... het is meer iets van 500x.
En ik heb zelf NiMH batterijen voor m'n rio500. Ze hebben een aantal voordelen, maar ook een aantal nadelen t.o.v. normale oplaadbare batterijen:
Voordelen:
• Hebben 2 tot 3 keer zoveel capaciteit als normale oplaadbare batterijen.
• Je kunt ze opladen wanneer je wilt zonder het zgn 'memory effect'. Dus ook halflege batterijen kun je bijladen totdat ze vol zijn zonder dat dit slecht is voor de batterij (normale batterij moet je eerst volledig ontladen voordat je ze oplaadt omdat er zich anders kristallen in de batterij vormen).
• Ze geven maximaal stroom totdat ze echt leeg zijn, terwijl normale oplaadbare batterijen steeds minder geven naarmate ze leeg raken.
Nadelen:
• Te lang doorladen (zodat ze heet worden) is zeer slecht.
Maar met een juiste laadstroom zodat ze niet heet worden kan het wel veilig.
• Je kunt ze minder vaak opladen (500 keer)
• Ze kunnen slecht tegen harde schokken (laten vallen op een tegelvloer is meestal het einde van een NiMH batterij).
• Ze ontladen zichzelf vrij snel (eerste dag 10%, elke dag daarna 1%). Maar dat doen normale oplaadbare batterijen ook (alleen wat minder snel).
• In plaats van 1,24 volt van een normale oplaadbare batterij geven ze 1,2 volt. Dit is geen probleem voor apparaten die maar weinig batterijen in serie nodig hebben. Maar bij bijvoorbeeld een Gameboy waar vier penlites in serie worden geschakeld, maakt dit toch wel flink wat uit in voltage. En als de batterijen dan ook nog leger beginnen te raken houdt de gameboy der al mee op voordat de batterijen volledig leeg zijn. Maar bij m'n mp3-speler die slechts 1 AA batterij nodig heeft maakt het nix uit (al zie ik vrijwel nooit op het display dat de batterij volledig vol is).
• Ze hebben meestal net een iets andere maat (iets langer/dikker). Maar door de plastic huls met de naam van de batterij deraf te halen past hij bij mij net zo goed als een normale batterij.
• Ze zijn relatief duur (tientje per AA batterij).
Ik vind ze zelf dus wel ideaal. Ik heb er twee, waarvan er altijd eentje in de oplader zit (overnacht ladertje). En als de batterij in m'n mp3-spelertje op begint te raken wissel ik ze om. Ik heb dus geen last van het snelle ontladen omdat ik altijd een verse batterij van de lader pak. En omdat ik ook batterijen die niet volledig leeg zijn alweer oplaad is het heel fijn dat ze geen last hebben van het 'memory effect'.
Verder gebruik ik een normaal overnacht ladertje, wat minder dan 10% van de capaciteit van de batterij aan laadstroom geeft. Hierdoor kun je de batterijen veilig voor altijd in de lader laten zitten. Al moet ik toegeven dat ze laatst met dat ultrahete weer wel iets te warm werden, en ik ze der voor de zekerheid maar ff uitgehaald heb.