Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Anoniem: 1409490

Topicstarter
Hier dan mijn eerste topic op Tweakers. Als er iets anders moet, hoor ik het graag!

Onlangs heb ik na de vele aanbevelingen op het grote zuinige server topic gekozen voor de DeskMini 310 als basis voor mijn thuisserver:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 57,67€ 57,67
1BarebonesASRock DeskMini 310€ 145,-€ 145,-
1Geheugen internCrucial CT8G4SFD824A€ 35,28€ 35,28
1Solid state drivesCrucial MX500 m.2 250GB€ 40,96€ 40,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 276,99

Het doel van deze 24/7 server, welke hopelijk toch wel zo een 5 jaar meekan:
- Nextcloud draaien. Dit wordt de main functie. De andere functies hieronder zijn allemaal secundair. Het hoort een zeer snelle interface te bieden, zonder lagg. Mijn up/down speed is 250/25.
- Pi-Hole
- OpenVPN/Wireguard
- OS: Linux Mint 20 XFCE. (Ik heb graag een server die ik in een noodgeval ook als echte PC kan gebruiken, dus koos ik de lichtgewicht versie van Mint die ik zelf gewend ben)

Ik had hier enkele kleine vraagjes over, vooral omdat ik toch écht zeker wil weten dat ik de juiste onderdelen koop. Dit zal de eerste keer zijn dat ik uberhaupt een PC in elkaar zet 8)7 .

1. RAM: 8GB totaal aan RAM. Budget: Onder de 40 euro
Voor de RAM heb ik niet veel eisen qua snelheid of andere features. Compatibility vind ik het belangrijkst.
Ik wou eerst voor de Crucial CT8G4SFD824A gaan, maar na goed kijken in de QVL van de 310, zag ik dat dit enkel geld voor de versie met 16GB, oftewel de Crucial CT16G4SFD824A. Zal dit compatabiliteitsproblemen opleveren, of kan ik het erop wagen de 8GB versie te gebruiken? Een alternatief zou de Kingston VR26S19S8/8 zijn, al staan er hier helaas geen reviews van. Van veel van de andere merken heb ik nog nooit gehoord. Wat lijkt volgens jullie het best? Hebben jullie wellicht een andere optie/product? Het liefst koop ik overigens niks van Amazon, uit principiële redenen.

2. Processor: Budget is tussen de 50-100 euro, grote nadruk op prijs/kwaliteit
Verder had ik een klein vraagje. Voorlopig zal ik dus enkel Nextcloud draaien op deze bak. Ik overwoog eerst een Raspberry Pi 4 te kopen, gezien dit veel goedkoper is, en mijn usecase niet veel kracht vereist, maar ik heb een paar keer gelezen dat de webinterface van Nextcloud hierdoor te traag zou lopen, en dat de RPi-4 zeer snel overhit/brakke poorten heeft. Zorgt de G5400 Gold wel voor een snelle ervaring, of moet ik het hogerop zoeken met bijvoorbeeld een i3-8100? Of zou dit weer enorme overkill zijn?

Ik zie jullie reacties tegemoet :P

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True